داشتههایی که فراموش میشوند
فردی را تصور کنید که به هر دلیلی، دوست دارد دائما بنشیند و کارهایش را به همین صورت انجام دهد. در حالیکه پاهای سالمی دارد. چنین فردی بعد از گذشت مدتی به دلیل استفاده نکردن از قدرت پای خویش، نمی تواند به راحتی راه رود و حرکت کند و شاید هم این مهارت را کلا از دست بدهد.
ذکر این مثال به این دلیل است که برای مخاطبان این نوشتار این نکته را روشن کنیم که این مسئله همچون یک اصل مهم و کارساز است و می توان آنرا به بسیاری از موارد تعمیم داد. کسی که با دقت و پشتکار فراوان به خواندن زبان انگلیسی مشغول است، و بعد از یک سال، این کار را ترک می کند، این مهارت را به تدریج از دست می دهد، چون از آن استفاده نکرده است.
به نظر می رسد خلقت انسان به گونه ای است که نیازدارد به اینکه همواره به موضوعی مشغول باشد و حتی در برخی موارد ناچار به انجام برخی از کارها باشد. این هنر زندگی کردن است که هر انسانی باید انرا دائما تمرین کند.
وقتی بیاموزیم که به ذهن خود وسعت دهیم و در پی گسترش مهارت های خویش باشیم، شهامت بیشتری در زندگی پیدا می کنیم و به موفقیت نزدیکتر می شویم. کسی که خود را در گوشه ای زندانی می کند، لازم نیست برای به دست اوردن چیزی تلاش کند. این فرد هرگز در موقعیتی قرار نمی گیرد که پیشرفت خاصی داشته باشد و مهارت خاصی را کسب کند. مسلما کسی که در جریان زندگی با انواع رویدادها مواجه می شود و دغدغه کسب مهارتهای متنوعی را دارد، می تواند فردی جسور و با شهامت باشد.
ما دائما باید مراقب خود باشیم و به اعمال، نیت ها و درون خویش توجه ویژه ای داشته باشیم. سخن از مهارتهایی همچون دانستن زبان خارجی و یا رانندگی، مهارتهای معمول هر فردی در زندگی می باشند اما به نظر می رسد مهمتر از همه اینها توجه به چیزهایی همچون وجدان و اخلاقیات است، با فرض اینکه ممکن است وجدان انسان نیز مثل هر چیز دیگری، از کار بیفتد و کم رنگ شود. اگر به آن توجه نشود و برای حفظ ان تلاشی صورت نگیرد، بعید نیست که این عنصر بسیار مهم در روح انسان، از بین برود.
برای نگهداری ذهن و روح خود در حالتی مطلوب و ارزشمند، باید دائما از آن استفاده کنید. این استفاده بهتر است به صورتی باشد که همواره انسان را به سمت خوبیها، نیکی ها و کمالات اخلاقی و رفتاری بکشاند. اگر از تمام ظرفیت روحی و روانی خود استفاده کنید، نگران نباشید و تصور نکنید که انرژی و نیروی بسیاری را از دست داده اید، بلکه با این روند، کارایی ذهن شما افزایش می یابد.
واقعیت این است که جهان هستی، به نوعی ما را به مشغول بودن تشویق می کند. قانون بهره برداری، قانونی شگفت انگیز است و ما را مجبور به حرکت می کند و وقتی حرکت می کنیم، احساس رضایت داریم. توجه داشته باشید که برای حفظ و نگهداری بسیاری از داشته هایتان، باید به بهترین نحو از آنها استفاده کنید و در برخی موارد همین استفاده کردن و بهره بردن، موجب بیشتر شدن می شود. البته نباید از ذکر این نکته تغافل کنیم که بهره بردن از داشته ها و یا نعمتهایی که خداوند متعال به انسانها عطا کرده، به نوعی در حفظ و ماندگاری انها موثر است.
می توان از این زاویه هم به این موضوع نگاه کرد که هر کس از آنچه به او داده شده، استفاده کند، ان نعمت برایش افزون می شود. چرا گه استفاده از یک نعمت، اگر با شکر گذاری همراه باشد، می تواند زمینه ساز ورود نعمتها و موقعیت های تازه ای برای انسان باشد. احتمالا این شعر را شنیده اید که : شکر نعمت، نعمتت افزون کند....
پس فراموش نکنید که به آنچه دارید، همواره توجه کنید و سعی کنید از آن استفاده کنید و از طرف دیگر به خاطر این داشته ها، دائما شاکر باشید که همه این ها موجب می شود تا از داشته ها بهره ببرید و به انها وسعت دهید.م:تبیان
بکشم یا نکشم؟!
در این مقاله در خصوص قلیان که استعمال آن متاسفانه گاهی در بین جوانان بطور عموم و در بین دانشجویان بالخصوص نسبت به برخی بزرگترهای دیگر بیشتراست، نکاتی را تقدیم شما می نماییم .
مشاور دانا: سلام خانم محرابیان. خوبید؟
دانشجو: سلام خانم دکتر ممنون. به لطف شما.
- چرا خسته به نظر می آیی؟
- خیر خانم. حالم خوبه البته کمی کسالت داشتم که بهتر شدم.
- چه شده بود عزیزم؟
- مهم نیست خانم .
- بسیار خوب. من در خدمتم سوالی داری الان؟
- بله خانم. شنیدم برخی مراجع می گویند نباید قلیان بکشیم؟
- بله ؟
- قلیان خانم. قلیان حرام است؟
- شما از این جور سوالات نمی پرسیدی؟
- سوال که اشکال ندارد؟
- بله اما ... ببین عزیزم. من از خودم نمی توانم فتوا بدهم که حرام است اما حرام نبودن به معنای این نیست که اجازه بنده را برای اینجور کارها برای کسی نقل کنی. منظورم روشن است؟
- بله خانم . راستش من قلیان را تفریحی گاهی مصرف می کنم. لذا نیاز به اجازه شما ندارم. فقط نظر مرجعم برایم مهم است که حرام نباشد .
- باشه. عرض می کنم. البته باور کن اخلاق و طرز صحبت شما هم یک کم عوض شده. قبلا با من صمیمی تر بودی.
- این چه حرفیه خانم .
- به قول خودتان مهم نیست. بگذریم. مقلد چه کسی هستید؟
- مقلد آقای نوری.
- خب الان نظر ایشان یادم نیست اما دو نحوه نگرش در نظرات مراجع عظام تقلید در خصوص قلیان وجود دارد.
- یعنی بعضی حرام می دانند؟
- صبر کن عزیزم الان می گویم. برخی مطلقا حرام دانسته اند اما برخی با یک سری شرایط ،و بدون آن حرام نمی دانند.
- شرایطش چیست؟
- دو جور شرط مطرح شده است. برخی گفته اند که اگر زمینهى اعتیاد را ایجاد کند، حرام است. برخی دیگر گفته اند که اگر باعث ضرر قابل توجه باشد، جایز نیست.
- از کجا بفهمیم ضرر قابل توجه است؟
- تشخیص موضوع با خود شما ست .
- خب پزشکان می گویند خیلی ضرر دارد .
- ببین من هم مخالف کشیدن هرگونه دخانیات هستم اما مخالفت من و امثال بنده برای حکم شرعی کافی نیست . تشخیص موضو ع با مکلف است و بعلاوه ضرری که در اینجا مطرح است ضرر شخصی است نه نوعی.
- یعنی چی خانم؟
- ضرر نوعی یعنی برای نوع مردم ملاک باشد مثلا 08 درصد مردم را که در نظر می گیرند بگویند ضرر داشته است .
- خب ضرر شخصی یعنی چه؟
- یعنی برای شخص شما هم بدانید که موجب ضرر هست و جزء آن بیست درصد نباشید.
- معلوم شد و فهمیدم. اما خانم یک سوال دیگر، چرا خودشان تشخیص نمی دهند و من خودم باید تشخیص دهم؟
- چون موضوعات(به جز موضوعات مستنبطه) عرفی هستند و ما در احکام تقلید می کنیم و در موضوعات تقلید از مجتهد جایز نیست .
- بسیار خب. خیلی ممنونم. معلوم می شود بحث احکام خیلی دقیق است .
- بله. ان شاء الله متن کامل را می زنم به تابلو ،یادت نرود آن را ملاحظه کنی.
- حتما. ممنون. خداحافظ
متن استقتاء
آیت الله خامنه ای حفظه الله:
خرید و فروش و استعمال تنباکو فى نفسه اشکال ندارد، ولى اگر ضرر قابل ملاحظهای براى شخص داشته باشد استعمال و خرید و فروش آن جایز نیست.1
آیت الله فاضل لنکرانی(ره):
استعمال دخانیات نیز اگر زمینهى اعتیاد را ایجاد کند، حرام است. 2
سایر مراجع عظام تقلید زید عزهم :
کشیدن قلیان و سیگار اگر باعث ضرر قابل توجه باشد، جایز نیست. 3
آیتالله مکارم شیرازی حفظه الله:
استعمال سیگار و دخانیات بنا بر تحقیقاتی که شده برای انسان ضرر دارد، لذا استعمال آنها جایز نیست. و قلیان نیز حکم سیگار را دارد.
پی نوشتها:
1. ترجمه اجوبة الاستفتائات مقام معظم رهبرى، چاپ جدید، ص 312، س 1401
2. جامع المسائل آیةالله فاضل لنکرانى، ج 1، ص 250، س 964
3. آیتالله نورى، استفتاءات، ج 2، س 562، آیتالله سیستانى، Sistani.org، مواد مخدر؛ دفتر: آیتالله صافى، امام، آیتالله تبریزى، آیتالله بهجت و آیتالله وحید.
منابع و مآخذ
مسایل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید. گرد آورنده: سید محسن محمودی، انتشارات علمی فرهنگی صاحب الزمان (عج) مجموعه چهار جلدی، قم.
توضیح المسایل امام خمینی(ره)
اجوبة الاستفتاءات، مقام معظم رهبرى،
استفتاءات آیتالله سیستانى، Sistani.org.
توضیح المسایل آیتالله وحید خراسانی
جامع المسائل آیةالله فاضل لنکرانى، ج 1، ج 2،
استفتاءات، ج 2، آیتالله نورى،
توضیح المسایل آیتالله صافى
توضیح المسایل آیتالله تبریزى
توضیح المسایل آیتالله بهجت
اسباب معنوی افزایش رزق و روزی
امام(علیه السلام) می فرماید: «اسْتَنْزِلُوا الرِّزْقَ بِالصَّدَقَةِ»؛ روزى را به وسیله صدقه فرود آورید. (مصادر نهج البلاغه،ج 4، ص 121)
منظور از رزق و روزى تمام مواهب الهى است که انسان در زندگى به آن نیاز دارد و معمولاً بر مواهب مادى از قبیل مال و املاک گوناگون اطلاق مى شود، هرچند درباره امور معنوى نیز به کار مى رود .
اسباب مادى رزق و روزى تلاش و کوشش و دقت در انتخاب کسب و کار و برخورد خوب با مردم و داشتن حساب و کتاب دقیق و امثال آن است. موانع مادى آن نیز تنبلى، بدرفتارى با مردم و اقدام هاى بدون مشورت و بى مطالعه و امثال آن است
امام(علیه السلام) در این کلام کوتاه حکمت آمیز اشاره به اسباب فزونى نعمت کرده مى فرماید: «روزى را به وسیله صدقه فرود آورید»؛ (اسْتَنْزِلُوا الرِّزْقَ بِالصَّدَقَةِ)
منظور از رزق و روزى تمام مواهب الهى است که انسان در زندگى به آن نیاز دارد و معمولاً بر مواهب مادى از قبیل مال و املاک گوناگون اطلاق مى شود، هر چند درباره امور معنوى نیز به کار مى رود مثلاً مى گوییم: «اللّهُمّ ارْزُقْنَا الاْیمانَ وَالْیقینَ؛ خداوندا ایمان و یقین به ما روزى بفرما» ولى در کلام مورد بحث اشاره به مواهب مادى است.
منظور از «صدقه» هرگونه موهبت مادى است که بدون عوض و با انگیزه الهى در اختیار دیگرى قرار داده شود.
امام(علیه السلام) در این کلام نورانى رابطه نزدیکى میان صدقات و فزونى رزق و روزى بیان فرموده است. این معنا در روایات دیگر نیز با عبارات متفاوتى آمده است از جمله در حکمت 258 آمده که امام(علیه السلام) مى فرماید: «إذا أمْلَقْتُمْ فَتاجِرُوا اللهَ بِالصَّدَقَةِ ؛ هر زمان فقیر و نیازمند شدید با دادن صدقه با خداوند معامله کنید».
در حدیث دیگرى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم که به یکى از فرزندانش فرمود: از آن مالى که نزد تو بود چقدر باقى مانده؟ عرض کرد: فقط چهل دینار. امام(علیه السلام) فرمود: برو و آن را به نیازمندان صدقه بده. عرض کرد: چیزى غیر از آن در بساط نیست. فرمود: مى گویم آن را صدقه بده خدا به جاى آن به ما مى دهد. سپس فرمود: «أَما عَلِمْتَ أنَّ لِکُلِّ شَیء مِفْتاحاً وَمِفْتاحُ الرِّزْقِ الصَّدَقَةُ؛ آیا نمى دانى هر چیز کلیدى دارد و کلید رزق صدقه است؟» پس برو و آن را در راه خدا به نیازمندان بده.
فرزند امام این کار را کرد. ده روز نگذشته بود که از محلى چهار هزار دینار خدمت حضرت آوردند. امام(علیه السلام) فرمود: فرزندم! چهل دینار براى خدا دادى و خداوند چهار هزار دینار به ما داد.(کافى، ج 4، ص 9، ح 3)
رزق و روزى اسباب و موانع مختلفى دارد. این اسباب و موانع بر دو گونه است: بخشى جنبه مادى و ظاهرى دارد و بخشى جنبه معنوى.
اسباب مادى رزق و روزى تلاش و کوشش و دقت در انتخاب کسب و کار و برخورد خوب با مردم و داشتن حساب و کتاب دقیق و امثال آن است. موانع مادى آن نیز تنبلى، بدرفتارى با مردم و اقدام هاى بدون مشورت و بى مطالعه و امثال آن است.
اما اسباب معنوى آن امور زیادى از جمله دادن صدقه و بخشش در راه خداست. قرآن کریم مى فرماید: «(یمْحَقُ اللهُ الرِّبَا وَیرْبِى الصَّدَقَاتِ) خداوند ربا را نابود مى کند، و صدقات را افزایش مى دهد»(1) این آیه نیز اشاره به این معنا دارد که صدقه باعث ازدیاد روزى مى شود.
همچنین در احادیث اسلامى آمده است که نماز شب، بیدار ماندن میان طلوع فجر و طلوع آفتاب و پرداختن به ذکر و دعا تأثیر زیادى در فزونى روزى دارد.
از جمله موانع معنوى روزى گناهان مختلف است، از این رو در بعضى از احادیث امیر مؤمنان آمده است: «إذا أبْطَئَتِ الاْرْزاقُ عَلَیکَ فَاسْتَغْفِرِ اللهَ یوَسِّعْ عَلَیکَ فیها؛ هنگامى که روزى براى تو سخت شد از گناهانت استغفار کن خداوند روزى تو را وسیع مى گرداند».(2)
روایت معروفى نیز در ذیل آیات 10 به بعد سوره «نوح»: (فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّاراً * یرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیکُمْ مِّدْرَاراً * وَیمْدِدْکُمْ بِأَمْوَال وَبَنِینَ وَیجْعَلْ لَّکُمْ جَنَّات وَیجْعَلْ لَّکُمْ أَنْهَاراً ...) از امیر مؤمنان على(علیه السلام) نقل شده که گروهى نزد آن حضرت آمدند و از خشکسالى و کمبود فراورده هاى کشاورزى و مانند آن شکایت داشتند. حضرت به همه آنها دستور داد که از گناهان خود توبه کنند و به این آیات استناد فرمود.(3)
در مورد صله رحم از امام باقر(علیه السلام) نقل شده است که مى فرماید: «صُلَةُ الاْرْحامِ تُزَکِّى الاْعْمالَ وَ تُنْمِى الاْمْوالَ؛ صله رحم اعمال انسان را پاکیزه و اموال را فزونى مى دهد».(4) در مقابل آن قطع رحم باعث تاریکى فضاى زندگى و کمبود روزى است.
دانستی ها را در مورد اینکه چگونه می توانیم اوضاعمان را بهتر کنیم دانستیم، دیگر ما می دانیم و زندگیمان ، حالا می خواهیم این چندر غازمان را هم دو دستی بچسبیم تا مبادا روزی کم بیاوریم و یا بخشش کنیم و وارد معامله با خدا شویم و سودش را ببریم، هر کس خودش می داند و شم اقتصادیش.
در ضمن ما که وقت می گذاریم و غر می زنیم که آی فغان آی داد و بی داد، از این فلک و روزگار و این نظام و مردم و همه و همه و آخر سر هم جز ناراحتی و گرفتگی چیزی عایدمان نمی شود .
آیا بهتر نیست برای بهبود اوضاع معیشتمان همین وقت را بر سجاده نیاز بنشینیم از آنچه کرده ایم عذر بخواهیم و با اینکار ریشه فقر را برای همیشه بخشکانیم و درهای نعمت خداوند را به روی خود بگشاییم؟ این را دیگر من و شما یا آن واعظ منبری نمی گوید امیرالمؤمنین علیه السلام برای امثال ما تجویز کرده اند .
شاید باورمان نشود همین چند امر ساده این همه گره کور را حل کند، اما یادمان باشد این راهکارها از منابع فیض و رحمت است و نباید دست کم بگیریمشان، حالا این گوی و این میدان... پیش به سوی روزهای بهتر.
پی نوشت ها :
(1). بقره، آیه 276 .
(2). بحارالانوار، ج 74، ص 271 .
(3). تفسیر منهج الصادقین، ج 10، ص 19 و 20 .
(4). کافى، ج 2، ص 150، ح 4.
منبع: سایت آیت الله مکارم شیرازی
تذکری که رهبر درباره اینترنت دادند
" این رسانههاى الکترونیکى و اینترنتى متأسفانه موجب شده است که افراد بىمحابا علیه یکدیگر حرف بزنند، بد بگویند. باید از طرف مسئولین کشور براى این هم یک جورى تدبیر بشود"( در جمع زوار حضرت علی بن موسی الرضا-1/1/91)
رسانه های الکترونیکی و اینتنرنتی آسیب های بسیاری را به همراه دارند در کنار خوبی هایی هم که دارا هستند. در دل این تذکر رهبری به یکی از اسیب ها اشاره شده است.
وقتی وارد فضای مجازی می شوید فرقی ندارد چه وب 1باد باشد و چه وب 2،مخصوصا وب 2 فقط کافی ست اراده کنید تا هر چه می خواهید را بر روی این فضا به نمایش در بیارید فارغ از هیچ تعهدی! و ..... فقط کافی ست کمی با کار با اینترنت آشنایی داشته باشید و کمی هم نفس! تا حتی بی اخلاق ترین رفتارها را در اینترنت داشته باشید. البته شاید شورای فیلترینگ بتواند شما را فیلتر کند اما باز فقط شاید دیده نشوید اما باز کار از کار گذشته ات حتی اگر مصداق مصادیق مجرمانه هم باشید باز....
رسانه اینترنت فضایی را موجب شده است که افراد می توانند هر چه می بینند، میشوند یا به ذهنشان خطور می کند را سریع بروی فضای وب قرار داده و همگانی را با آن موضوع در گیر نمایند و افکار عمومی را ایجاد یا تحت تاثیر قرار دهند. این اولین ایراد اینترنتی است که از دل این بیان رهبری بیرون می آید. در بحث اخلاق اسلامی و موضوع آزادی بیان اسلامی فرد از این درجه از آزادی برخوردار نیست تا بی هیچ قید و شرط هر آنچه می خواهد را بیان دارد. بلکه اختیارات فرد بر پایه آزادی معنوی مطرح شده و به پیش می رود.
این ایراد گاهی گریبانگیر افراد در فضای وبلاگی و شبکه های اجتماعی می شود، افراد مذکور در نقد، تحلیل و یا بیان مسائل خود را به هیچ قانون و اخلاقی پای بند نمی بینند و هر آنچه که بر ذهن و زبانش جاری می شود را بر روی فضای مجازی می آورند. به طور مثال صرف اینکه یک فرد رازی از کسی بداند یا موضوعی را متوجه شود، می تواند با قرار دادن آن روی تارنمای خود آن راز را فاش کند یا آبروی کسی را ببرد یا به صرف اینکه از فردی خوشش نمی آید می تواند علیه وی در این رسانه بد گویی کند.
یکی از جریاناتی که علاوه بر فضای وب 2 این مسئله را دامن می زند در وب 1 است و آن هم فضای پر حجم تولید مطلب در خبرگزاری ها و سایت های خبری می باشد، به دست آوردن مخاطب و جلب نظر او به هر قیمت ، هم حاشیه سازی های سیاسی پیرامون موضوعات مختلف و تامین مطالب و کسب درآمد.
امروزه سایت های خبری به دلیل تعدد و برای کسب مخاطب و تامین منابع مالی مداوم خبر تولید کنند و حتی مجبورند فراتر از تعریف های آکادمیک، خبرهای را ایجاد کنند هر چند به قیمت اینکه موادی از اخلاق و آزادی بیان اسلامی رخ بدهد و از طرفی دیگر خبرنگاران هم به هر بهانه ای مطلبی تهیه کنند و....
وقتی وارد فضای مجازی می شوید فرقی ندارد چه وب 1باد باشد و چه وب 2، مخصوصا وب 2 فقط کافی ست اراده کنید تا هر چه می خواهید را بر روی این فضا به نمایش در بیارید فارغ از هیچ تعهدی! و ..... فقط کافی ست کمی با کار با اینترنت آشنایی داشته باشید و کمی هم نفس! تا حتی بی اخلاق ترین رفتارها را در اینترنت داشته باشید
سایت های خبری حتی برای جلب مخاطب مصاحبه های جنجالی می گیرند مصاحبه هایی که درون آن خیلی از حرف ها که نباید، بیان می شود یا مطلب جنجالی می نویسند هر چند تخریبی و بسیاری اوقات برای تامین مطلب یا بیان مطلب جنجالی و جذب مخاطب صرف اینکه مطلبی در هر گوشه اینترنت درج شده باشد به اعتبار همان که منبعی دارد موثق دانسته و کار می کنند.
از نگاهی دیگر گاهی این آسیب راهی ست که توسط سیاستمداران جریان سازی می شود. گاهی عده ای از افراد برای دیده شدن و مطرح شدن به اظهار نظرهای جنجالی می پردازند که رسانه های اینترنتی با توجه به قابلیتی که مطرح شد کانالی خوب برای این کار هستند و این باعث می شود افراد به راحتی بتوانند در این محیط به بدگویی و ... بپردازند.
علاوه بر این گاهی تارنماهایی ایجاد می شوند که نه از روی جهل بلکه کاملا آگاهانه جریاناتی را دنبال کنند که این خود به دلیل دوری از اخلاق به این آسیب دامن خواهد زد.
به طور مثال ما با فضای خاصی بعد از فتنه سال 88 در فضای مجازی رو برو بودیم که تمامی انواع مختلف آسیب هایی را که در بالا بدان اشاره شد تحت ذیل این رویداد می توان نظاره کرد. در این فضا عده ای از افراد در فضای شبکه های اجتماعی و وبلاگ ها هر نظری نقدی یا شنیدهای که داشتند را بارگزاری می کردند. سایت ها ی خبری خبر گزاری ها هم به دلیل داغ بودن فضا، درگیر سرعت اینترنتی شده، دقتشان پایین امده بسیاری از خبر ها غیر موثق هم کار می کردند که خیل تکذیبیه های آن زمان نشان از این موضوع دارد و بسیاری از آنها نیز خودشان از آب گل آلود ماهی گرفته و سعی داشتند با یاجاد جنجال با مقاله و مصاحبه هایی که دور از آزادی بیان و اخلاق اسلامی بود برای خود مخاطب جذب کنند. در این میان عده ای از سایت ها نیز با برنامه قبلی و بدور از اخلاق امده بودند که تا فضا را ملتهب کنند.
آسیب های که رهبری اشاره می کنند که در این فضا دچار آن می باشیم شامل تهمت، غیبت، بد گویی، تجسس می باشد که تحت موارد فوق به وجود می آید اما برای رفع این ایراد ها می توان راهکارهای بسیاری تبیین کرد، از برخوردهای ضربتی و بازدارنده تا کارهای فرهنگی؛ اگر بخواهیم به یک سر این راه حل ها بیاییم و به بازدارندگی اشاره کنیم خیلی از جا ها فیلترینگ و برخوردهای قضایی راه گشا می باشد اما با اینکه این رفتار ها نیز لازم به نظر می رسد باید سعی کرد دچار افراط نشد و بیشتر در کنار فعالیت های بازدارنده روی فرهنگ سازی تمرکز کرد کاری که این آسیب را نه موقت بلکه برای همیشه از صحنه رسانه ها دور کند.
در اینجا ابتدا می بتوان به چند راه حل دیگر نیز اشاره نمود ازجمله:گسترش اخلاق در سطح فردی و اجتماعی، آموزش اخلاق رسانه ای و به تبع آموزش سواد رسانه ای، نظارت بر عملکرد رسانه ها و تذکر و برخورد به جا و......
حال با این شرح و تذکر رهبری باید ان را هر چند گذرا مطرح شده ولی جدی گرفت تا از بسیاری از اسیب های سیاسی و اجتماعی و تنش ها به دور شد. مسلما این مورد باید توسط تمامی نهادهای مربوطه از جمله شورای عالی فضای مجازی در سیاستگذاری ها و مسائل پیش رو مد نظر واقع شود.م:تبیان
درباره تاریخ شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) روایات مختلف و متضاد است. از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر (صلی الله علیه وآله).
میان علمای شیعه، دو تاریخ مشهور و مقبول است: یکی هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر (صلی الله علیه وآله) و دیگری نود و پنج روز. با توجه به رحلت پیامبر اسلام (صصلی الله علیه وآله) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخه سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل ، شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) است و این ایام را فاطمیه اوّل می خوانند. اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت(سلام الله علیها) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیه دوم می خوانند. بنابراین؛ ایام فاطمیه جمعا 6 روز می باشد، 3 روز در ماه جمادی الاول و 3 روز در ماه جمادی الثانی. فاطمیه اول از 13 تا 15جمادی الاول است و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی می باشد. ظاهراً علت اینکه سه روز در هر ماه بعنوان روز شهادت آن حضرت(سلام الله علیها) معرفی شده است به این دلیل است که این احتمال وجود دارد که ماههای قمری از رحلت پیامبر(صلی الله علیه وآله) تا شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها)،29روز بوده باشند،حال آنکه د رصورت کامل بودن ماههای قبل،روز شهادت 13جمادی الاول و یا سوم جمادی الثانی خواهد بود.چرا که طبق تقویم، حداکثر سه ماه قمری 29 روزه و حداکثر 4 ماه قمری 30 روزه می توانند پشت سر هم قرار گیرند. اما در عرف، به دهه دوم جمادی الاول، از دهم تا بیستم جمادی الاول که بنابر قول 75روز، شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده است دهه فاطمیه اول و به دهه اول جمادی الثانی از اول تا دهم جمادی الثانی، که طبق قول 95روز، شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) در آن واقع شده است،دهه فاطمیه دوم گفته می شود. |
این زن مدرسه نرفت اما 4میلیارد دلار درآمد کسب کرد!! + عکس
بر اساس آمار ارائه شده در کتاب رکوردهای گینس «آگاتا کریستی» مقام اول در میان پرفروشترین نویسندگان جهان را دارد. از آثار منتشر شده این نویسنده بیش از یک میلیارد نسخه در جهان به زبان انگلیسی منتشر شده و قریب به یکمیلیارد دیگر به 103 زبان زنده دنیا ترجمه شده و به فروش رسیده است. این نویسنده یکی از محبوبترین نویسندگان جهان است که بر اساس داستانهایش سریالها و فیلمهای داستانی متعددی در جهان تولید شده است.
او در دوارن کودکی علاقه زیادی به داستان سرایی داشت و همواره داستانهایش را برای گربه خانگیاش نقل میکرد...مادر «آگاتا کریستی» علاقهای به مدرسههای انگلیس در زمان کودکی «آگاتا» نداشته است. او بر این باور بوده که مدرسهها ذهن کودکان را به بیراهه میبرند و اصولا برای کودکان مفید نیستند. از این رو وی به «آگاتا کریستی» اجازه نداد تا به مدرسه برود.
«آگاتا کریستی» نیز از آن جهت که دختری باهوش و بسیار توانمند بود برای فراگیری نوشتن و خواندن از همراهیهای ندیمهاش استفاده کرد و با کمک یک رمان خواندن و نوشتن را تمرین کرد. به این ترتیب با فراگیری سواد نوشتن و خواندن مادر «آگاتا کریستی» کتابخانهای مملو از داستان و رمان را برای او در نظر گرفت و کتاب های متعددی را برای مطالعه در اختیار وی گذاشت.
براساس آمار رکوردهای جهانی گینس تا امروز بالغ بر 4 میلیاد دلار از فروش آثار منتشر شده «آگا کریستی» در جهان به دست آمده است. این نویسنده که 66 رمان و چهارده مجموعه داستان کوتاه را به رشته تحریر در آورده است یکی از موفقترین و پرفروشترین زنان نویسنده جهان محسوب میشود که آثارش به 103 زبان زنده دنیا ترجمه و منتشر شده است.
بیشتر آثار این نویسنده به فیلم های سینمایی و داستانی تبدیل شده است. «قطار چهار و پنجاه دقیقه از پدینگتون»، «قتل در قطار سریع السیر اورینت»و «مرگ در رودخانه نیل» از جمله آثار مطرح این نویسنده است که بر اساس آنها فیلم سینمایی نیز تولید شده است.
جایزه ادگار، جایزه مجمع معمایی نویسان آمریکا و جایزه استاد بزرگ داستانهای جنایی آمریاک از جمله جوایز ادبی معتبری است که در کارنامه ادبی «آگاتا کریستی» موجود است.
رمانهای «شب بی پایان»، «مصیبت بی گناهی»، «جنایت خفته»، «قتل در خانه کشیش»، «به طرف صفر»، «دست پنهان»، «مرگ خانم مگنیتی» و « قتل آسان است» از جمله آثار این نویسنده است که به زبان فارسی نیز ترجمه و روانه بازار کتاب شده است.
«آگاتا کریستی» این نویسنده انگلیسی روز دوازدهم ژانویه 1976 در سن 85 سالگی و بر اثر کهولت سن چشم از جهان فرو بست. از او تنها یک فرزند باقی مانده بود که وی نیز در سال 2004 و در سن 85 سالگی درگذشت.
در حال حاضر «ماتیو پریچارد» نوه «کریستی» مسئولیت رسیدگی به اموال و مالکیت آثار وی را برعهده دارد
شایعهای که حنا را در مشهد نایاب کرد: نوزاد چند روزه سخن میگوید!
عکس مسعود حسینی دختری کوچک را نشان میدهد که در جریان یک انفجار انتحاری در مراسم عاشورای سال گذشته کابل در میان کودکان کشته و مجروح شده ایستاده است و گریه میکند.
به گزارش آسوشیتد پرس، این عکس در ششم دسامبر سال 2011 میلادی ثبت شده و گریه و شیون دختری 12 ساله به نام «ترانه اکبری» را به ثبت رسانده است.
از اعضای خانواده ترانه که در این حادثه همراه او بودند، هفت نفر در این حادثه کشته شدند که یکی از آنها برادر هفت سالهاش ـ شعیب ـ بود.
بنا بر این گزارش، در بخش عکاسی ویژه (Feature Photography) ، عکاس برنده پولیتزر، «کریگ اف. واکر» بود.
این هنرمند برای « دِنوِر پست» کار می کند و مجموعه عکسهای او سربازان آمریکایی مبتلا به اختلال «استرس بعد از آسیب» (post traumatic stress disorder) را به تصویر کشیده است که پس از حضور در افغانستان و عراق دچار آن شدهاند.
در بخش موسیقی نیز، «شب ساکت : اپرا در دو پرده» نوشته «کوین پوتس» برنده جایزه شده است.
جایزه پولیتزر (Pulitzer Prize) جایزهای در روزنامهنگاری، ادبیات و موسیقی است که بخشهای گوناگون دارد. این جایزه معتبرترین جایزه روزنامهنگاری در آمریکا است که هر ساله (از سال 1917) با نظارت دانشگاه کلمبیا به روزنامهنگاران (و نیز به نویسندگان و شاعران و موسیقیدانان) داده میشود. این جایزه بهنام بنیانگذار آن جوزف پولیتزر، روزنامهنگار مجاریتبار آمریکایی، در سده نوزدهم نامگذاری شده است.
همچنین هر ساله بنیاد پولیتزر جوایز نیم میلیون دلاری خود را به بهترین عکسهای خبری در زمینههای مختلف اهدا میکند که در میان تمام عکسهای خبری جهان به عنوان بهترین عکس خبری افشاگرانه و جسورانه معرفی میشوند.
1 - ایرلند
م:سیمرغ