سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

على «صالح المؤمنین‏» است  

ویژه نامه شب قدر و شهادت امام علی (ع)

على «صالح المؤمنین‏» است جایى که ولایت‏به خدا نسبت داده مى‏شود چه کسى پس از «الله‏» ولایت‏بر مؤمنین را دار است؟ همه تفسیر این آیه را مى‏دانید و تمام مفسران بزرگ آن را مخصوص على نقل کرده‏اند که مقصود از «الذین آمنوا» که در آیه ولایت آمده، على است، زیرا تنها او بود که در حال نماز، به سائلى صدقه داد و خداوند آیه ولایت را درباره‏اش نازل کرد ولى در جاى دیگر نیز خداوند مى‏فرماید: «فان الله هو مولاه و جبریل و صالح المؤمنین‏» پس خداوند و جبرئیل و آن رادمرد شایسته از مؤمنان، ولى است.

در این جا نیز پیش از مفسران شیعه، مفسران اهل سنت، غرض از صالح المؤمنین را در این آیه «على‏» دانسته‏اند و از رسول الله نقل مى‏کنند که فرمود:«و صالح المؤمنین، على بن ابى‏طالب‏» و نه تنها سیوطى در «در المنثور»ش، که صاحب «کنزل العمال‏» در صفحه 237 از جلد اول کتابش همین مطلب را نقل کرده‏اند. و ابن حجر در «صواعق‏»ش و هیثمى در «مجمع الزواید»ش نیز به تفصیل و با بیان بیش‏ترى نقل کرده‏اند.

و على «انفاق کننده است در پنهانى و آشکار». ابن عباس در ذیل آیه شریفه «الذین ینفقون اموالهم باللیل والنهار سرا و علانیة‏» نقل کرده که این آیه درباره على نازل شده، زیرا على چهار درهم داشت، یک درهم را شبانه و درهمى را روزانه و یک درهم را آشکارا و درهمى را مخفیانه، در راه خدا انفاق کرد. (اسد الغابة ابن اثیر ج 4 ص 25) زمخشرى در «کشاف‏»، سیوطى در «الدر المنثور»، هیثمى در «مجمع الزواید» و ابن حجر در «صواعق المحرقه‏» و ده‏ها مفسر و دانشمند همین را ذکر کرده‏اند. و على «خیر البریه‏» است. او بهترین مخلوقات و برترین آفریدگان آفریدگار متعال است. او والاتر و شریف‏تر و افضل همه انسان‏هاى روى زمین است. و پس از على بهترین مردم، پیروانش هستند. من این را نمى‏گویم که مفسران اهل سنت مى‏گویند، پس چرا خود جز، پیروان على نمى‏شوند و چرا خود شیعه «خیر البریه‏» نمى‏شوند و چرا از او فاصله مى‏گیرند.

على «رحمت‏خدا» است. و چه شیرین ست‏سخن حق که مى‏فرماید: «قل بفضل الله و برحمته فبذلک فلیفرحوا هو خیر ما یجمعون، بگو به فضل خدا و به رحمتش امیداور باشند و این سان خرسند شوند که این بهتر است از آنچه جمع مى‏کنند.» ابن عباس مى‏گوید: مقصود از فضل الله، رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم و مقصود از «رحمته‏» على علیه السلام است

و على «اهل ذکر» است. پس هرچه را نفهمیدیم باید از پیشگاه على و آل على سؤال کنیم و باید از علوم آنان بهره ببریم تا پاسخ سؤال‏هایمان را دریابیم. جابر جعفى نقل مى‏کند که وقتى آیه «فاسالوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون‏» نازل شد، على علیه السلام فرمود: نحن اهل الذکر، ما اهل ذکریم‏». (تفسیر طبرى، ج 17، ص 5) و على «رحمت‏خدا» است. و چه شیرین ست‏سخن حق که مى‏فرماید: «قل بفضل الله و برحمته فبذلک فلیفرحوا هو خیر ما یجمعون، بگو به فضل خدا و به رحمتش امیداور باشند و این سان خرسند شوند که این بهتر است از آنچه جمع مى‏کنند.» ابن عباس مى‏گوید: مقصود از فضل الله، رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم و مقصود از «رحمته‏» على علیه السلام است. (تاریخ بغدادى، ج 5، ص 15)

و على «صدیق‏» است. هر جا سخن از رسول خدا است، پس از او به نحوى به على اشاره شده است. در سوره زمر مى‏فرماید:

«و الذى جاء بالصدق و صدق به اولئک هم المتقون، و آن کسى که صدق و راستى را آورد و کسى که او را تصدیق نمود، آنان تقوا پیشگانند.» و در اینجا رسول خدا است که دلیل راستین از سوى پروردگارش آورده و پیام خدایش را به مردم ابلاغ کرده و کسى که از ساعت نخست، او را تصدیق کرد و به او ایمان آورد و در تمام مراحل دعوت همراه او و پشتیبان او بود، على بود. آنچه در اینجا فهرست‏وار یادآور مى‏شویم، کمتر از یکهزارم فضایل آن حضرت است که تنها در برخى از کتابهاى اهل سنت دیده شده و اگر کسى بخواهد همه فضایل حضرت را از زبان حضرت رسول صلى الله علیه و آله و سلم، به تنهایى یادآور شود، مثنوى هفتاد من مى‏شود.

به خدا هرگاه ناله‏هاى على را مى‏خوانم، بیش از حادثه شهادتش دلتنگ و گریان مى‏شوم; گو اینکه شهادت على مایه آسایش و آرامش او بود که از دست این نااهلان راحت‏شود و به وست‏بپیوندد. چه او آن قدر به مرگ علاقه‏مند است که از کودک بر پستان مادر افزونتر. این سان على جهان را با قلبى پر از خون وداع مى‏کند و در شب قدر، رستگارانه به خداى کعبه مى‏پوندد. 

ویژه نامه شب قدر و شهادت امام علی (ع)

آخرین روزهای زندگی امام علی(ع)

یک حادثه ای مربوط به امیرالمؤمنین علی علیه السلام است که نقل کرده اند در روز سیزدهم ماه مبارک رمضان رخ داده است و آن این است که در روز سیزدهم ماه رمضان - و ظاهراً آن روز، روز جمعه بوده است - ایشان موعظه می کردند و خطبه می خواندند، برای مردم صحبت می کردند و مردم در مسجد نشسته بودند و از جمله کسانی که در مسجد نشسته بودند دو فرزند بزرگوارشان امام حسن و امام حسین علیهما السلام بودند. یک مرتبه وسط صحبت خطاب می کنند به امام حسن، می فرمایند فرزندم حسن! چند روز از این ماه گذشته است؟ عرض می کند پدرجان! سیزده روز (معلوم است که مطلبی را می خواهد بگوید، خودش بهتر از دیگران می داند چند روز گذشته است). باز به امام حسین می فرماید: فرزندم! چند روز از این ماه مانده است؟ پدر جان ! هفده روز. آنگاه دستی به محاسن مبارکش می برد و می فرماید چیزی نمانده است که این محاسن به خون این سر خضاب بشود.

امیرالمؤمنین علی علیه السلام در این ماه مبارک رمضان به طور اشاره و کنایه و گاهی صریح ولی بدون اینکه جزئیات و خصوصیات و وقت (حادثه شهات خود) را دقیقاً تعیین بفرماید یک حالتی را نشان می داد که نگرانی کلی برای همه و در درجه اول برای خاندان ایشان به وجود آورده بود.

متقى هندى نیز روایت نقل کرده که ضمن آن آمده است که ابن ملجم زمانى ضربت خود را فرود آورد که امام سرش را از سجده برداشت

زمانى که امام آماده مى شد تا به سوى صفین حرکت کرده و جنگ جدیدى را با معاویه آغاز کند، صبحگاه نوزدهم ماه مبارک رمضان سال 40 هجرى توسط شقى ترین انسانها، عبد الرحمان بن ملجم مرادى مجروح شده و سه روز بعد در 21 رمضان به شهادت رسید. بنا به نقل ابن سعد، سه نفر از خوارج با نامهاى عبد الرحمان بن ملجم، برک بن عبد الله تمیمى و عمرو بن بکیر تمیمى، در مکه با یکدیگر قرار گذاشتند تا امام على (ع) ، معاویه و عمرو بن عاص را بکشند. عبد الرحمان به کوفه آمده و با دوستان خارجى خود دید و بازدید مى کرد. یک بار به دیدار گروهى از طایفه «تیم الرباب » رفت. در آنجا زنى را با نام «قطام بنت شجنة بن عدى » دید که پدر و برادرش در نهروان کشته شده بود. ابن ملجم او را خواستگارى کرد. زن مهر خویش را سه هزار (دینار!) و قتل امام على (ع) قرار داد. ابن ملجم گفت که از قضا براى همین به کوفه آمده است. (طبقات الکبرى، ج 3، صص 38- 35) او چندى شمشیر خویش را به زهر آلوده کرده و با همان، ضربتى بر سر امام زد که به دلیل عمیق بودن زخم و سمى بودن شمشیر، امام را به شهادت رساند. گفته شده که ابن ملجم آن شب را در خانه اشعث بن قیس بوده است. (مقتل الامام امیر المؤمنین، ص 36، ش 13)

روایات متعددى حکایت از آن دارد که امام در مدخل ورودى مسجد (در درون مسجد) مورد حمله ابن ملجم واقع شده است. (همان، ص 29، ش 4، ص 35، ش 12) در نقلهاى دیگرى آمده است که امام در حال بیدار کردن مردم براى نماز بود که مورد حمله قرار گرفت. (همان، ص 28، 33، ش 11)

 منابع موجود تاریخى بیشتر اشاره به نقل نخست کرده اند. در برابر روایات دیگرى وجود دارد که زمان حمله ابن ملجم را وقتى مى داند که امام مشغول نماز بوده است. در نقلى از میثم تمار آمده است که امام نماز صبح را آغاز کرده و در حالى که یازده آیه از سوره انبیاء خوانده بود ابن ملجم با شمشیر ضربتى بر سر امام زد. (همان، ص 30، ش 5) در نقل دیگرى از یکى از نوادگان جعدة بن هبیره- که این جعده فرزند ام هانى بوده و گاهى بجاى آن حضرت نماز مى خوانده و در برخى نقلها آمده که پس از ضربت خوردن امام، او جلو آمده و نماز را ادامه داد- گفته شده است که وقتى ابن ملجم ضربه را زد که امام در نماز بود. (همان، ص 30، ش 6)

شیخ طوسى نیز روایتى نقل کرده است که همین مطلب را تایید مى کند. (الامالى، الجزء الثالث، ش 18) متقى هندى نیز روایت نقل کرده که ضمن آن آمده است که ابن ملجم زمانى ضربت خود را فرود آورد که امام سرش را از سجده برداشت. نقل دیگرى از ابن حنبل (9) که همان را ابن عساکر (کنز العمال، ج 15، ص 170، (طبع دوم) ، الامالى فى آثار الصحابه، صص 104- 103) نیز روایت کرده از همین مطلب را تایید مى کند. ابن عبد البر مى گوید: در این که آیا ابن ملجم در نماز ضربت را زده یا قبل از آن و نیز این که امام در آن هنگام کسى را جانشین خود کرده یا خود تمام کرده، اختلاف است. بیشتر بر آنند که آن حضرت جعدة بن هبیره را بجاى خود گذاشت تا نماز را تمام کند. (الفضائل، ص 38، ش 63 (طبع قم) )

روایات فراوانى از طریق اهل بیت و اهل سنت نقل شده که نشان از وضعیت خاص روحى امام در شبى است که صبحگاه آن شب امام ضربت خورد از جمله روایتى از امام باقر (ع) که ابن ابى الدنیا نقل کرده آشکارا آگاهى امام را از شهادت خویش خبر مى دهد. زمانى که امام ضربت خورد فریاد زد: «فزت و رب الکعبه » به خداى کعبه رستگار شدم. ابن ابى الدنیا وصیت امام را از طرق مختلف نقل کرده است.

پس از شهادت امام، حسنین، محمد بن حنفیه ، عبد الله بن جعفر و تنى چند نفر از اهل بیت، آن حضرت را شبانه به خارج کوفه (جایى که بعدها نجف نامیده شد) بردند و پنهانى دفن کردند. این کار براى آن بود که خوارج یا دیگران (بنى امیه) قبر امام را نبش نکنند
 

قسمتهایى از آن در زمینه مسائل مالى و بخشى از آن، وصایاى دینى امام است. در این وصیت امام، توصیه به مسائل چندى کردند از جمله: صله رحم، ایتام، همسایگان، عمل به قرآن، اقامه نماز به عنوان عمود دین، حج، روزه، جهاد، زکات، اهل بیت رسول خدا (ص) ، بندگان، امر به معروف و نهى از منکر. در این نقل آمده است که امام در حالى که مشغول گفتن «لا اله الا الله » بودند، در آغاز شب بیست و یکم رمضان، در حالى که آیه «فمن یعمل مثقال ذرة خیرا یره و من یعمل مثقال ذرة شرا یره » را مى خواند به دیدار معبود شتافت. بنا به نقلى دیگر، پس از شهادت امام، حسنین، محمد بن حنفیه ، عبد الله بن جعفر و تنى چند نفر از اهل بیت، آن حضرت را شبانه به خارج کوفه (جایى که بعدها نجف نامیده شد) بردند و پنهانى دفن کردند. این کار براى آن بود که خوارج یا دیگران (بنى امیه) قبر امام را نبش نکنند.

در اخبار شهادت امام آمده است که گروهى از غلات در مدائن با شنیدن خبر شهادت امام، از پذیرفتن خبر شهادت آن حضرت خوددارى کردند. این گروه منشا تفکرات غلو آمیز در میان شیعه هستند که در قسمتهاى بعدى، اشاراتى به آنها خواهیم داشت. چند نقلى که ابن ابى الدنیا در این زمینه آورده است، نشان از حضور فردى با نام ابن السوداء از قبیله همدان که او را عبد الله بن سبا مى نامیده اند دارد. در نقلى دیگر از عبد الله بن وهب السبائى یاد شده که این ادعا را در مدائن کرده است. این دو نقل نشان مى دهد که حتى نام این شخص مشخص نبوده است. 

ویژه نامه شب قدر و شهادت امام علی (ع)
چند مداحی زیبا

شاه نجف



وای علی کشته شد



تابوت ولی الله



سفره دار قدیمیم



آی کوفه



حیدر



روزگار غربت



دعای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان



 
ویژه نامه شب قدر و شهادت امام علی (ع)
مجموعه ی 25 صلوات زیبا برای موبایل






 

پیامکهای مخصوص شب های قدر 

ویژه نامه شب قدر و شهادت امام علی (ع)
شب قدر، فصل نزول انوار رحمانی بر بوستان جانهای روحانی است.

شب قدر، آبستن سپیده فلاح و رستگاری انسانهای دل سپرده به مهر مهربانترین
مهربانان است.


شب قدر، شب حضور روح و ملایک در محضر امام زمان (عج) است.


شب قدر، شبی است که در عرصه آن انسان، ره صد ساله را یک شبه طی می کند.


شب قدر، حاوی نهر نوری است که در زلال پر برکت آن جان مؤمنان از گناه تطهیر می
شود.



شب قدر، طلایه دار فلاح و رستگاری عارفان عاشق و عاشقان بیدل در بین شبهای سال
است.


شب قدر، آوای ایمان را در گوش جان مؤمنان به غیب نجوا می کند.


شب قدر، شب شناخت قدر خویش است!

شب قدر شبی است که باید شکواییه هجران را درنوردید و به امید وصل و دیدار،
بیدار نشست و از جام طهور «سلام» تا مطلع «فجر» سرمست بود.


شبی که باید در عاشقی ثابت‌قدم بود. در طلب کوشید و بیدار ماند و دیدار جست و
احیا گرفت و به نیایش پرداخت و کار خیر کرد و صالحات به جا آورد و به نیازمندان
رسید و دانایی طلبید و به دانش‌آموزی پرداخت.


شب قدر، شبی که باید به یاد روی محبوب عزیز، آن یار پنهان رخسار، با
دردمندی‌های عاشقانه نالید و دیدار او را از خدای طلبید.

شب قدر، شبی که شیاطین در بند اسارتند و آدمیان ایمن از آنها.

شبی که در آن خطاب می‌آید: کجایند جوانمردان شب‌خیز که در آرزوی دیدار، بی‌خواب
و بی‌آرام بوده‌اند و در راه عشق شربت بلا نوشیده‌اند، تا خستگی ایشان را مرهم
گذاریم و اندر این شب قدر ایشان را با قدر و منزلت گردانیم؛ که امشب، شب نوازش
بندگان است و وقت توبه گنهکاران.


شبی است که «لیلة البراتش» خوانند:

دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند

و اندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند

چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی

آن شب قدر که این تازه براتم دادند

شب قدر، فصل نزول آیات رحمانی بر بوستان جان‌های روحانی است.
 

شب قدر، گاه رویش جوانه‌های الغوث الغوث بر عرصه لب‌های تائب است.


تصاویر ویژه لیالی قدر



 لطفا تا باز شدن کامل عکسها شکیبا باشید
در صورتی که هر یک از عکس ها باز نشد بر روی آن راست کلیک کرده و گزینه Show Picture را انتخاب کنید

  
 www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌
  
 www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌
  
 www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌
  
 www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌
  
 www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌
  
 www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌
  
 www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌
  
 www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌
  
 www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌
  
 www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌
  
 www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌
  
 www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌
  
 www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌
  
 www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌





تاریخ : دوشنبه 90/5/31 | 12:26 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()


  www.iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌

برج جاویدان (چین)

در طول هزاران سال کوه تای در ایالت شاندون چین از اهمیت فرهنگی و مذهبی بالایی بر خوردار بوده است. این کوه یکی از 5 کوه مقدس چین است که با مفاهیمی مثل طلوع، تولد و نوزایی پیوستگی دارد. اگر از این کوه بالا بروید با پل جاویدان مواجه می شوید. این پل از سه تخته سنگ بزرگ و چندین تخته سنگ کوچک تشکیل شده است. در زیر این پل یک دره وجود دارد و در قسمت جنوبی آن یک پرتگاه بی انتها دیده میشود. هیچ کس دقیقاً نمی داند که این پل در چه زمانی تشکیل شده ولی به احتمال زیاد از زمان آخرین عصر یخبندان اینجا بوده است.

www.iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌

پل قدیمی کونیتسا (یونان)

 این پل که چندین قرن قدمت دارد، بر روی رودخانه ی آئوس در کشور یونان قرارگرفته است. این رودخانه در طول زمستان پر از آب است. اگر با دقت به قسمت زیرین در بلند ترین قسمت پل نگاه کنید یک زنگ کوچک را می بینید. روستائیان می گویند که اگر شدت باد در اینجا آنقدر زیاد باشد که این زنگ را به صدا در آورد، رد شدن از زیر این پل خطرناک است.

www.iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌

پل طنابی کاریکارید (ایرلند)

پل طنابی کاریکارید یک پل معلق است که در نزدیکی منطقه ی بالینتوی در ایرلند شمالی قرار دارد. این پل سرزمین اصلی را به جزیره ی کوچک کاریک متصل می کند. این منطقه تحت مالکیت و حفاظت ائتلاف ملی است و به طول 20 متر و در ارتفاع 30 متری بر بالای تخته سنگ ها کشیده شده است. امروزه این پل بیشتر یک جاذبه ی گردشگری محسوب می شود و در سال 2009 حدود 247000 نفر بازدیدکننده داشته است. وقتی هوا طوفانی باشد گذشتن از روی این پل یک تجربه ی بسیارهیجان انگیز و در عین حال وحشتناک ( اگر ترس از ارتفاع داشته باشید) است.

 

www.iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌

پل رویال جورج (ایالت کلورادو آمریکا)

 این پل که داخل یک پارک 150 هکتاری واقع شده یک جاذبه ی توریستی برای شهر کنیون در ایالت کلورادو است. این پل در ارتفاع 291 متری بر بالای رودخانه ی آرکانزاس معلق است و از سال 1929 رکورد مرتفع ترین پل جهان را داشته است تا اینکه در سال 2003 پل رود خانه ی بی پن جیانگ از آن پیشی گرفت. پل رویال جورج یک پل معلق، به گستردگی 286 متر، 384 متر طول و 5.5 متر عرض است. مسیر ساخته شده بر روی آن از 1292 تکه چوب ساخته شده است و برج هایی به ارتفاع 46 متراین پل را نگه داشته اند.

www.iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌

پل طنابی اینکا (پرو)

 پل های طنابی اینکا در واقع پل های معلق ساده ای بودند که بر روی تنگه ها و دره ها برای دسترسی راحت تر به امپراطوری اینکا ساخته می شدند. چون اینکا ها از وسایل نقلیه ی چرخ دار استفاده نمی کردند و به صورت پیاده یا به همراه دام هایشان حرکت می کردند، پل هایی از این قبیل برای تمدن آنها مناسب بود.

اینکا ها برای ساختن این پل ها از الیاف طبیعی که در گیاهان محلی وجود داشت استفاده می کردند. این الیاف به هم بافته می شدند تا طناب محکمی را ایجاد کنند بعد با استفاده از چوب آن را مقاوم تر می کردند. بعد هر یک از طرفین پل را به وسیله ی طنابهایی که با علف بافته شده بودند به تخته سنگی در دو جهت دره و در طول پل وصل می کردند، این طناب های اضافی به عنوان محافظ عمل می کردند. علاوه بر این برای تقویت استحکام پل از شاخه های به هم بافته شده نیز استفاده میکردند.

در نهایت این پل ها آن قدر استحکام داشتند که اسپانیایی ها وقتی به این سرزمین وارد شدند سوار بر اسب هایشان از این پل ها عبور می کردند. این پل های بسیار بزرگ به قدری سنگین بودند که باعث می شدند در قسمت وسط خمیدگی پیدا کنند و در هنگام وزش باد های تند به طرفین حرکت می کردند. بخشی از استحکام پل هم به این دلیل بود که هر سال دهقانان محلی همه ی طناب ها را عوض می کردند و این کار را نوعی از خدمات یا وظیفه ی اجتماعی خود می دانستند. بزرگترین این پل ها بر روی دره ی آپوریماک و در مسیر جاده ی شمالی کوزکو قرار داشت.

www.iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌

پل معلق پولائولانگ کاوی (مالزی)

 این پل بر روی دره ی پولائو لانگ کاوی که بزرگترین جزیره در مجمع الجزایر لانگ کاوی است گسترده شده. این پل در ارتفاع 687 متری از سطح دریا معلق است و منظره ای بسیار زیبا از دریای آندامان و جزیره ی تاروتائو در تایلند را ارائه می کند و بخاطر منحنی هایی که دارد چشم انداز های متفاوتی از منظره را به دست می دهد. این آسمان پل یکی از خارق العاده ترین پل های جهان است که باعث ترشح آدرنالین در خون می شود و تنها یک ستون دارد. این ستون 87 متر ارتفاع دارد و تعادل آن بوسیله ی 8 کابل حفظ می شود. این پل 124 متر طول و 1.8 متر عرض دارد و در دو طرف ان دو سکوی 3.6 متری تعبیه شده که چشم انداز زیبایی را در برابر چشمان بازدیدکنندگان قرار می دهد.

www.iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌

پل اجولا (مکزیک)

اجولا معدن کوچکی بود که در شمال غربی شهر دورانگو در شمال مکزسک قرار داشت. این نطقه در حال حاضر به عنوان یک شهر ارواح معروف است چون معادن خالی شده. تنها بنایی که در این شهر باقی مانده و هنوز قابل استفاده است یک پل معلق است. این پل که در زبان محلی "Puente de Ojuela" نام دارد در اصل توسط برادران روبلینگ که پل بروکلین در نیویورک را ساخته اند طراحی شده بود. این پل که در زمان ساخته شدن سومین پل معلق دنیا از نظر طول به حساب می آمد اخیراً بازسازی شدهاست. پل اصلی تخریب شده و تنها طاق های اصلی آن در نمایشگاه تورئون در معرض دید عموم است.

www.iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌

پل معلق حسینی (پاکستان)

پل معلق حسینی که به عنوان خطرناک ترین پل در جهان شناخته شده است تها یکی از چندین پل معلق طنابی در شمال پاکستان است. این پل بر روی دریاچه ی بورتی در شمال هونزا قرار دارد که هم طولانی است و هم بسیار متزلزل است. بسیاری از تخته های آن افتاده اند و وقتی بر روی آن هستید باد آن را به شدت تکان می دهد. ووقتی هنگام رد شدن به پل قدیمی تری که پاره شده و در کنار آن آویزان است نگاه می کنید بیشتر نگران خواهید شد. باوجودی که این پل بسیار خطرناک به نظر می رسد ولی نسبتاً ایمن است و باعث جذب گردشگران بسیاری شده است؛ کوهنوردان با گذشتن از روی این پل قدرت اعصاب خود را آزمایش می کنند.

www.iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌

پل رودخانه ی ویتیم (سیبری روسیه)

 این پل که برای گذشتن از روی رودخانه ی ویتیم تعبیه شده از جنس چوب است و وضعیت خوبی هم ندارد. عرض آن تنها به اندازه ی یک ماشین است اما 570 متر طول دارد و اگر راننده ی قابلی باشید حدود 3 دقیقه طول می کشد که با ماشین به طرف دیگر برسید در غیر این صورت تماشای رودخانه از ارتفاع 15 متری چندان جذاب نخواهد بود. این رود خانه در سیبری روسیه قرار دارد که در اکثر روزهای سال بسیار سرد است بنابراین در آن سرما که همه پیز پوشیده از برف و یخ است این پل به یک قندیل کاملاً سر تبدیل می شود و با این وجود رانندگان محلی هر روز از این پل رد می شوند چون تقریباً را دیگری وجود ندارد.

www.iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌

پل طبیعی دره ی برایس این پل در مسافت 2.5 کیلومتری منطقه ی فرویو واقع شده . نامگذاری پل طبیعی در دره ی برایس در مجالس زمین شناسی تا حدی مایه ی جنجال بود چون با وجودی که این بنای طبیعی شبیه به پل است اما در واقع یک طاق طبیعی است.

  مترجم : تینا اقدسی ایران ویج






تاریخ : دوشنبه 90/5/31 | 12:12 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
   
 

خبرگزاری موج - آبگرم هلال ‌احمر فردوس در فاصله 22 کیلومتری جاده فردوس به بجستان در استان خراسان جنوبی، قدمتی 200 ساله دارد که یکی از آبگرم‌های برتر کشور می باشد و به دلیل قرار گرفتن بر سر راه یکی از پرتردد‌ترین مسیرهای گردشگری و ترانزیتی کشور، به یکی از با جاذبه‌ترین مراکز توریستی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار موج از بیرجند، مدیر‌عامل جمعیت هلال‌احمر خراسان جنوبی گفت: آبگرم معدنی فردوس، توجه عظیمی از مردم را به خود جذب کرده است.
محمد قریب با اشاره به این که آبدرمانی بر بالای کوهی که آب گرم از آن جریان دارد، واقع شده است، یادآور شد: جمعیت هلال‌احمر اقدام به ساخت پنج سوئیت و دو سالن استحمام در این مکان کرده است.
وی افزود: این حمام شش وان و یک حوضچه عمومی و همچنین دو وان خصوصی و تعداد 50 کانکس و رستوران که جمعا به متراژ اعیان 2 هزار و 143 متر مربع بوده است، دارد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اظهار داشت: در سال جاری نیز مجتمع آبدرمانی جدیدی برای خواهران و برادران به طور جداگانه که هر کدام دارای استخر با امکانات جکوزی، حوضچه آب سرد، استخر ویژه کودکان، دوش، سرویس بهداشتی و 100 کمد لباس با مساحت زیربنای 524 متر مربع است، افتتاح شده و در آینده نزدیک نیز تعداد 20 واحد سوئیت به بهره‌برداری می‌رسد.






تاریخ : یکشنبه 90/5/30 | 1:53 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

 


ساعت 8.17دقیقه بود از فریمان  حرکت کردیم، مقصد اول ما ماراندیز بود،استاد صادقی به هر کدام از بچه ها یک نقشه داد، که ما بتوانیم مقصد خود را که بجستان بود بهتر بتوانیم روی نقشه مشخص کنیم .نزدیک ظهر بود کنار قبرستان ماراندیز  پیاده شدیم نزدیک قبرستان یک زیارتگاه بود که به آن زیارتگاه حضرت یونس می گفتند، کنار زیارتگاه دو شخص با ایمان را دفن کرده بودن از آنجا آقای عشقی با ما هم سفر شد  که قصد بعدی ما فخراباد بود در فخراباد ما خیلی چیزهای جالبی دیدیم اول از یک کاروانسرای قدیمی دیدن کردیم برای من که تا حالا کاروانسرای ندیده بودم خیلی جالب بود از کاروانسرا چیزی نمانده بود، بیشتر قسمت هایش را باسازی  کرده بودن وقتی به آنجا رفتیم انسان های محترمی از ما استقبال کردن آقای مسنی که اسمش را بجا نمی آورم ما را همراهی کرد در کاروانسرا اتاقک اتاقک های که مشخص بود جای اشخاص آنجاست بود، در کنار درب دری باز می شدکه اتاقک های زیادی را نمایش می داد در سقف آن سوراخی بود که نشانه هوا کش بود در درب کاروانسرا پله های بود که به پشته بام ختم می شد به پشته بام که رفتیم آنقدر جالب و گنبدی بود که محو تماشایش شدیم ناودانهایش از سنگ بود از در کاروانسرا بیرون آمدیم و با اشخاص بزرگی برخورد کردیم که مسن بودن پرسجو که کردیم  متوجه شدیم که 105 سال و دیگری 110 سال سن داشت چند بیتی برایمان خواند و کمی برایمان آرزوی موفقیت کرد و درباره کاروانسرا توضیح داد که در قدیم حدود 200 سال پیش از آن استفاده می  شد استاد صادقی برای تشکر به آنها لوح سپاس اهدا کردندوبعد به جای رفتیم که دسته کمی از موزه نداشت. اشخاص آنجا با چوب کروکی آنجا را با چوب درست کرده بودن بسیار زیبا بود اتاق اتاق مثل خانه های قدیمی و خیلی وسایل قدیمی از جمله چراق فر،ترازو.کوزه ،قفل چوبی و....چراق فر از طریق نفت قابل استفاده بود ظهر دعوت مردم عزیز فخرابادی ها بودیم  بعد از صرف ناهار به سمت مزار به حرکت در امدیم هر چه قدر از مکان زیبای آنجا بگویم باز هم کم است آدمهای آنجا خیلی دوست داشتنی بودن به خانه ی پیرزنی رفتیم که با آن سنی که داشت با این که فرزدانش او را ترک کرده و به شهر کوچ کرده بودن باز هم به خاطرات خود و آن زندگی ساده پایبند بود.او دارای یک خانه ی قدیمی یک اسباب اثاثیه قدیمی و یک فرهنگ قشنگ قدیمی و یک کرسی گرم و قشنگی بود . در حیاط تنوری داشت، وارد خانه اتاق که شدیم فرشی پهن کرده بودو در کنار خانه پتوهای را پهن کرده بود که حکم کناره را داشت لاحافت و تشکش هایش بالای اتاق تا کرده گزاشته بوداتاق نشینمن او دارای یک کرسی بود در روی دیوار آشپزخانه اش برگه را چسبانده بود که در تاریخ1363 نوشته شده بود. از آن خانه که بیرون آمدیم خانه های را کنار گوشه ی روستا دیدیم که فکر کنم حدود 200 سال باشد که ساخته شده است هر کدام از آن خانه ها مختص به یک چیز بود یکی برای نگهداری (گوسفند.گاو.و....)یکی برای جمع آوری علوفه و....قفل های آن خانه ها از چوب بود کوچه و خیابانهایش همه  قدیمی و دست نخورده بعد به صومعه مزار رفتیم حیاتش دست کاری شده بوداما داخل صومعه  دست کاری نشده بودداخل  صومعه خیلی جالب بود کوه را کنده بودن در قدیم آن زیارتگاه بود.در آن به نیایش مشغول بودن دیواره های راهرو را سوراخ سوراخ کرده بودن که حکم جا کفشی را داشت داخل صومعه پله های رادرست کرده بودن که حکم منبر را داشت و همه به اندازه ی مقامشان روی پله ها می نشستن. داخل صومعه سوراخ های زیادی بود که هر کدام مختص به چیزی بودُیکی جامهری، یکی برای تسبیح ،جانماز و...از صومعه که بیرون آمدیم وبه زیارتگاه آصف برخیا که وزیرحضرت سلیمان بود رفتیم راهنمای بود که کمی توضیح از آنجا به ما داد و بعد از آنجا به خوبگاه برای استراحت رفتیم و صبح بعد از صرف صبحانه به سمت دانشگاه بجستان حرکت کردیم و مقصد بعدی ما جزین بود و به سمت  جزین به راه افتادیم در جزین به زیارتگاه ابو علی خداشاهی رفتیم از همکاری خانم های آنجا واقعا شگفت زده شدم آنها دست در دست هم داده بودن و یک عده زیارتگاه را تمیز می کردن یک عده هم آش درست می کردن بعد از خوردن یک آش جزینی به خانه ی کدخدای آنجا رفتیم خانه قدیمی بود ُاما در قدیم میشه گفت یک قصری برای خودش بود و از آنجا که بیرون آمدیم به یک حمام قدیمی  که استفاده نمی شد رفتیم حدود 10 سال پیش به دلیل نداشتن بهداشت کافی در آن پلمب شد ُاما الان به عنوان آثار تاریخی یاد می شود .آب روستای جزین شور است و مردم انجا آب خود را ازگناباد تامین میکنند.

بعد به سمت هیجانی ترین وزیباترین قسمت گردش علمی که غار است می رویم، وقتی کوه را که دیدم با خودم گفتم راه سختی نیست اما وقتی به کوه رسیدم راه خیلی سخت شد اماهر سختی که داشت واقعا ارزشش را داشت با هزار سختی به بالا رفتیم  و وارد غار شدیم استاد صادقی و آقای زحمتی که  آقای زحمتی ازاول سفر از فریمان با ما همسفر بود با یک عده از بچه ها از یک طرف رفتن و بقیه بچه ها با آقای عشقی  ازطرف دیگه وسط راه هم دیگر را دیدیم و بعد به پایین کوه آمدیم. بعد به سمت فریمان حرکت کردیم درسته از غارچیز زیادی ننوشتم چون آنقدر جالب بود که نمی شه توصیفش کرد.

در این سفرنتیجه های زیادی گرفتم غیر از علمی که آموختم زندگی ساده ی آن روستای ها را که دیدم به آنها حسودیم شد درسته تجهیزات زیادی نداشتن اما  زندگی قشنگی داشتن به همدیگر عشق می ورزیدی و از همه مهمتر پایبند به زندگی وسنت و خاطره هایشان بودن.                                                                        

 

 

شهرستان بجستان (حاشیه کویر) 

قدمت بجستان به دوران قبل از اسلام بر می گردد.  آثار تاریخی شهرستان و آنچه در کتابهای تاریخی آمدهنشانگر این موضوع است. در گذشته های دور، بجستاناهمیت و اعتبار تاریخی داشته و به ویژه تا دوران اقتدار اسماعیلیه و حتی سده های پس از آن به ولایت قهستان تعلق داشته است. بدون شک قدمت بجستان به دوره ی هخامنشی می رسد و در اعصار گوناگون به نامهای بوزستان، بزشتان، بزستان، باجستان، بغستان و بجستان نامیده شده و حتی برخی از مورخین معتقدند این شهر توسط سام نریمان، قهرمان افسانه ی ایران ساخته شده است.

skystarskystar

مقبره یونس پیغمبر

این مقبره که در فاصله ی پانصد متری پل یونسی قرار گرفته است در بین مردم منسوب به مقبره یونس پیغمبر می باشد که ساختمان آن هم ثبت میراث فرهنگی شده است.

skystar

پل یونسی

متعلق به دوران صفویه است و بر روی رود خانه ی کال شور قرار گرفته است. در روستای یونسی واقع شده است. که ظاهرا" رودخانه ی کال شور از ارتفاعات فریمان و سمت حوزه آبریز منطقه ی تربت حیدریه سرچشمه می گیرد. ایتالیایی ها بر روی آن سدی ایجاد کرده اند تا در آنجا غذای میگو ( آلتیمیدیا)، پرورش دهند. به همین دلیل در حال حاظر هیچ آبی در قسمت پل دیده نمی شود.

 

skystarskystar

 رباط (کاروانسرا) فخر آباد

از جمله بناهای تاریخی است که دارای اتاقهای زیاد جهت استراحت مسافران است و ظاهرا" به دوران صفویه باز می گردد.

skystarskystar

مجموعه ی فرهنگی – گردشگری فخرآباد

این مجموعه در سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران ( سال 1389 هجری شمسی ) توسط دکتر محمود صلاحی، استاندار محترم خراسان رضوی افتتاح گردید.

این بنا که شامل موزه ی مردم شناسی، تالار اجتماعات، باغ فدک و استخر می باشد با همت و هزینه ی شخصی حاج علی صلاحی فرزند مرحوم حاج محمد صلاحی و همسر ایشان دختر خادم الرضا (ع)، مرحوم آذری احداث گردید.

 skystarskystar

مسجد قدیمی فخر آباد

ظاهرا" این مسجد، در حال حاضر بلا استفاده است.

 skystarskystar

صومعه ی مزار

در روستای مزار بجستان و در حاشیه ی شرقی گورستان قلعه مزار، واقع شده و در پایین آن دالان تنگی است که در دل تپه کنده شده است. بسیار تاریک بوده که هیچ روزنه ای برای گرفتن نور از خارج در آن تعبیه نشده است. بعد از دالان تنگ وارد محوطه ی بازتری می شویم که در وسط آن 3 ستون قطور قرار گرفته است. با توجه به نشانه های صومعه گمان می رود این مکان در دوران پیشین، معبد مهری بوده است که با توجه به این ویژگی این مجموعه میتواند به زمان هخامنشیان و حتی پیش از آن مربوط باشد.

skystar

حسینیه ی قدیمی مزار

از آثار ارزشمند تاریخی مزار می باشد که از گذشته های دور مورد استفاده ی مذهبی مردم و میزبان عزاداران حسینی بوده است برخی سالها نیز این مکان به عنوان مکتب خانه استفاده می شده است. درب کنونی حسینیه، درب دروازه ی قدیمی مزار بوده است. این مکان در دو و سه دهه ی اخیر واگذار و بدون استفاده مانده است و متاسفانه قسمت هایی از آن تخریب گشته است.

skystarskystar

مقبره ی آصف برخیا

یکی از آثار قابل توجه روستای مزار، قبری منصوب به آصف برخیا است که بین مردم معروف به وزیر حضرت سلیمان بوده است.

skystarskystar

دهستان جزین

در قسمت جنوبی شهرستان بجستان واقع شده است.

skystarskystar

 امام زاده احمد ابو علی خدا شاهی

این امامزاده منسوب به نبیره ی امام سجاد در شهرستان جزین واقع شده است.

skystarskystar

غار تکسرا

این غار در موقعیت و عرض6-09-44-34 درجه ی شمالی و طول 4-33-19-058 درجه ی شرقی واقع شده است.

skystar

 

 منبع:  آ- یوسفی نسب






تاریخ : یکشنبه 90/5/30 | 1:41 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
                                                                                                                  

توت فرنگی میوه‌ای نسبتا جدید است که تا 300 - 250 سال قبل به این شکل امروزی وجود نداشت و بیشتر موارد استفاده دارویی داشته است. در قرن چهاردهم در فرانسه توت فرنگیهای وحشی از جنگل به زمین زراعتی منتقل شد و از آن به عنوان یک گیاه اهلی استفاده گردید. در جنگلهای شمال ایران توت فرنگی وحشی بطور فراوان یافت می‌شود. به نظر می‌رسد که اولین رقم اصلاح شده در زمان صدارت اتابک اعظم از فرانسه به ایران آمد و به نام اتابکی خوانده شد.

توت فرنگی میوه‌ای نسبتا جدید است که تا 300 - 250 سال قبل به این شکل امروزی وجود نداشت و بیشتر موارد استفاده دارویی داشته است. در قرن چهاردهم در فرانسه توت فرنگیهای وحشی از جنگل به زمین زراعتی منتقل شد و از آن به عنوان یک گیاه اهلی استفاده گردید. در جنگلهای شمال ایران توت فرنگی وحشی بطور فراوان یافت می‌شود. به نظر می‌رسد که اولین رقم اصلاح شده در زمان صدارت اتابک اعظم از فرانسه به ایران آمد و به نام اتابکی خوانده شد.

مشخصات گیاه شناسی

توت فرنگی از جنس فراگاریا (Fragaria) و تیره رزاسه (Resaceae) بوده که امروزه از گونه‌های شیلنسیس (Chilensis) و ویرجینیا (Virginia) استفاده زراعی می‌گردد. عموما گیاهانی علفی با ساقه‌های رونده یا استولون هستند. برگها مشتمل بر سه برگچه خشن و کرک‌دار به رنگ سبز تیره بوده که در برخی از ارقام شفاف می‌باشند. ساختمان گل شامل 5 گلبرگ سفید که در قسمت تحتانی خود به یک زائده کوچک متصل است، کاسه گل شامل 5 کاسبرگ سبز رنگ بوده که در قسمت تحتانی تقریبا به یکدیگر جوش خورده می‌باشند. تعداد کاسبرگها در برخی از ارقام زراعتی ممکن است بیش از 5 عدد باشد. پرچمها به تعداد 20 عدد یا کمی بیشتر یا کمتر است.

مادگی به تعداد زیاد و به صورت مارپیچی بر روی نهنج قرار گرفته است و در مجموع و همراه با نهنج فرم نسبتا کشیده‌ای را تشکیل می‌دهد. مادگی از فندقه‌های جدا از یکدیگر که هر کدام دارای تخمدان با شکل راست و کوتاه می‌باشد تشکیل شده است. در هر تخمدان یک تخمک وجود دارد و در واقع بذر به تعداد فندقه‌ها تولید می‌شود. گل در واقع دو جنسه و پس از تلقیح گلبرگها ریزش کرده و نهنج به تدریج رشد و گوشتی شکل می‌گیرد و میوه به مرور زمان آبدار شده و از حالت اسیدی به قندی تبدیل می‌شود. اگر لقاح ناقص باشد تعداد فندقه‌ها محدود و چه بسا تقارن میوه حفظ نمی‌شود.

ارقام توت فرنگی

ارقام توت فرنگی به گروه ارقام بهاره یعنی بوته‌هایی که در سال یکبار میوه می‌دهند و ارقام چهار فصله که در سال بیش از یکبار میوه می‌دهند، تقسیم می‌گردند. مهمترین ارقام بهاره عبارتند از گورلا ، آلیسو ، تیوگو ، رد گانتلت ، اسیتا ، کاتس کیل ، فرسنا. ارقام چهار فصله بسیار قوی‌الرشد و خزنده بوده و از اواخر اردیبهشت تا اواخر تابستان و گاهی اوایل پاییز میوه می‌دهند. میوه‌ها ریز و به تعداد زیادتری در هر بوته تولید می‌شوند. ارقام چهار فصله مانند: استرا و هومی جنتو می‌باشد.

 ازدیاد توت فرنگی

ازدیاد جنسی

ازدیاد توت فرنگی بوسیله بذر مخصوص ارقامی است که طبیعتا تولید ساقه رونده نمی‌کنند و یا ارقامی که ساقه‌های رونده کمی دارند و همچنین جهت تولید ارقام جدید از روش ازدیاد بذری استفاده می‌شود.

ازدیاد غیر جنسی

در ازدیاد غیر جنسی که تقسیم بوته خوانده می‌شود بوته‌هایی را که خوب رشد کرده و قوی هستند پس از خارج کردن از زمین به چند بوته کوچکتر که هر کدام دارای مقداری ریشه می‌باشند تقسیم کرده و سپس آنها را در محل اصلی نشاء می‌کنند. در این روش باید از بوته‌های سالم پایه‌های مادری استفاده گردد. روش ازدیاد از طریق ساقه‌های رونده بدین صورت می‌باشند که پس از ریشه‌دار شدن ساقه‌های رونده در تابستان از بوته مادری جدا و در محل سایه نشاء کرده و سپس در فصل پاییز بوته‌های انتخابی را به زمین اصلی انتقال می‌دهند.

شرایط خاک و شرایط محیطی رشد توت فرنگی

توت فرنگی گیاهی است که در خاکهای مختلف تقریبا سازگار است با این وجود خاکهای عمیق نرم با بافت شنی رسی را ترجیح می‌دهد. بهترین PH برای توت فرنگی 5.5 تا 6.5 می‌باشد. اگر میزان آهک خاک از حد مجاز بیشتر باشد عارضه کلروز یا زرد شدن برگها بروز خواهد کرد. از لحاظ آب و هوا در شرایط مرطوب و شرایط نسبتا گرم محصول‌دهی مناسب خواهد داشت. در شرایط گرم و مرطوب باید آب کافی در اختیار گیاه قرار گیرد و همچنین ارقام مقاوم به گرما انتخاب گردد. در ارتفاع 400 تا 800 متری از سطح دریا می‌تواند رشد مناسبی داشته باشد. نیمه مقاوم به سرما بدون پوشش کاه و کلش می‌تواند تا 5- درجه سانتیگراد را تحمل نماید ولی با پوشش ویژه تا 18- درجه سانتیگراد را متحمل است.

 از نظر نیاز سرمایی جزء گیاهان کم نیاز به سرما تقسیم بندی می‌شود. بطوری که در 200 تا 400 ساعت دمای کمتر از 7 درجه سانتیگراد نیاز سرمایی و ناچیز آن منتفی می گردد. سطحی بودن ریشه‌ها که معمولا تا عمق 15 تا 20 سانتیمتری خاک توزیع می‌گردد گیاه را حساس به کم آبی می‌کند. جهت تولید محصول بهاره باید از ارقامی استفاده گردد که طالب روزهای کوتاه و نیاز دمایی پائین‌تری باشند تا گل انگیزی و محصول‌دهی آنها به خوبی انجام گیرد. در ارقام 4 فصله روز کوتاهی یا روز بلندی و همچنین پائین بودن و بالا بودن درجه حرارت زیاد مطرح نیست و این گروه از توت فرنگی‌ها معمولا در شرایط مختلف به راحتی گل می‌دهند.

پیش رس کردن توت فرنگی

توت فرنگی طبیعتا از میوه‌های نوبرانه و از اولین میوه‌هایی است که در بهار به بازار عرضه می‌شود. در حالت معمولی و در مناطق معتدل زمان برداشت میوه در اواخر اردیبهشت ماه تا اوایل تیر است ولی امروزه با فن آوری‌های خاصی می‌توان زمان رسیدن میوه را به جلو انداخت. به عبارت دیگر می‌توان با استفاده از وسائل و امکانات امروزی اقدام به پیش رس کردن و تولید توت فرنگی خارج از فصل نمود و عرضه توت فرنگی را مدت طولانی‌تری ادامه داد . البته هزینه‌های اضافی که برای پیش رس کردن ایجاد می‌شود به علت قیمت بیشتری که محصول نوبرانه دارد جبران خواهد شد.

پیش رس کردن توت فرنگی در گلخانه

مطمئن‌ترین وسیله برای پیش رس کردن استفاده از گلخانه است. مشکل استفاده از گلخانه در درجه اول هزینه سنگین احداث گلخانه و نیاز به تخصص و تجربه کافی برای کشت توت فرنگی در گلخانه است. برای این منظور می‌توان نشاء توت فرنگی را ابتدا اواسط تیرماه تا اوایل شهریور در خزانه انتظار کشت کرد و 7 - 5 کیلوگرم در هر صد متر مربع از کودهای کامل ازت ، فسفر و پتاس به نسبت 17 - 12 - 12 به عنوان کود پایه به زمین خزانه دارد. پس از تولید ریشه‌های قوی در نشا بوته‌ها شروع به ایجاد ساقه‌های رونده می‌نمایند. با سرد شدن هوا بوته‌ها تحت تاثیر نور و درجه حرارت پائین قرار گرفته و گل در آنها تشکیل می‌شود. در آبان و آذر بوته‌ها را به گلخانه حمل کرده و در بستر کاشت به فاصله 30 تا 25 سانتیمتر کشت می‌نمایند.

در گلخانه نیز مقدار 5 - 3 کیلوگرم کود کامل شیمیایی در 100 متر مربع به بستر داده می‌شود. درجه حرارت گلخانه را ابتدا روی 12 - 8 درجه سانتیگراد تنظیم کرده و با افزایش شدت نور درجه حرارت را نیز زیاد می‌کنند و به 20 - 15 درجه سانتیگراد می‌رسانند. البته می‌توان درجه حرارت را به 8 درجه سانتیگراد کاهش داد. بلافاصله پس از کاشت بایستی به اندازه کافی آبیاری نمود. در آبیاری توت فرنگی گلخانه‌ای باید دقت شود که زمین بطور یکنواخت مرطوب گردد. به منظور جلوگیری از خطر پوسیدگی میوه در اثر رطوبت زیاد باید گلخانه را به موقع تهویه کرد و بوسیله حرارت خشک رطوبت زیادی را کاهش داد. برای انجام عمل گرده افشانی و تلقیح بهتر گلهای توت فرنگی در گلخانه می‌توان برای هر 1000 متر مربع سطح زیر کشت یک کندوی زنبور عسل در گلخانه قرار داد.

منبع: مرکز مقالات کشاورزی






تاریخ : یکشنبه 90/5/30 | 10:51 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

تکثیر بادام از طریق بذر، پیوند روی پایه های انتخاب شده بادام، هلو یا آلوچه، و توسط ریزازدیادی امکانپذیر است. تکثیر رویشی بادام توسط قلمه خیلی مشکل است و مورد استفاده قرار نمیگیرد. دماوندی و
   


کوزاکونان(1970) موفق شدند بوسیله ی قلمه چوب سخت از یک همگروه از کولتیوار مارکونا تا 40% ریشه زایی داشته باشند. در کولتیوارهای دیگر ریشه زایی بین 0 تا 15% بوده است.

 

تکثیر بادام از طریق بذر، پیوند روی پایه های انتخاب شده بادام، هلو یا آلوچه، و توسط ریزازدیادی امکانپذیر است. تکثیر رویشی بادام توسط قلمه خیلی مشکل است و مورد استفاده قرار نمیگیرد. دماوندی و کوزاکونان(1970) موفق شدند بوسیله ی قلمه چوب سخت از یک همگروه از کولتیوار مارکونا تا 40% ریشه زایی داشته باشند. در کولتیوارهای دیگر ریشه زایی بین 0 تا 15% بوده است.

تکثیر توسط بذر:

تا اواخر قرن هجدهم تکثیر بادام توسط بذر تنها روش مورد استفاده بود. امروزه هنوز در کشورهایی مانند یونان،مراکش،افغانستان و بعضی از نقاط ایران از این روش استفاده میشود. روش ازدیاد به وسیله ی بذر برای یافتن اکوتیپهای جدید مفید است ولی بعلت اینکه بادام هتروزایگوس میباشد و ر نتیجه در نتایج تفرقه صفات وجود دارد، برای ازدیاد مناسب نیست.

در مناطق نیمه خشک و در خاکهایی که حاصلخیزی کمتری دارند،کاشت بذر مستقیما در مزرعه یا در خزانه صورت میگیرد. معمولأ زمان کاشت در پاییز است و 3 هسته را در سوراخهایی به عمق 10-8 سانتیمتر قرار میدهند .هسته ها را قبل از کاشت به مدت 24 ساعت در آب میخیسانند. در پاییز سال بعد عمل پیوند جوانه را بر روی بهترین گیاه انجام میدهند و یا اینکه ممکن است در زمستان پیوند شاخه بزنند.

در کشت بذر برای تهیه ی پایه از بذور تازه سال جاری استفاده میشود. قوه نامیه بذر بادام معمولأ بعد از 5-4 ماه و در مورد هلو بعد از 6-5 ماه کاهش یافته و در کمتر از یک سال از دست میرود. بذرها قبل از جوانه زنی نیاز به یک دوره سرما دهی مرطوب دارند. برای این کار بذور  را به طور مخلوط با شن استریل یا ورمی کولیت مرطوب در داخل کیسه های پلاستیکی قرار داده  و به مدت 3-2 ماه برای بادام و 6-5 ماه برای هلو در درجه حرارت 3-2 درجه نگهداری میکنند. بذرها در بهار در خزانه کاشته میشوند. درجه حرارت پایه بادام پایین است و در حرارت بین 2 تا 4oc جوانه میزند. گیاهان حاصله معمولأ رشد خوبی دارند و میتوانند در خرداد ماه پیوند شده و در پاییز به زمین اصلی منتقل شوند. گیاهان کوچکتر و یا پیوندهایی که نگرفته اند میتوانند در پاییز همان سال یا در بهار سال بعد پیوند شوند. وقتی بذور بطور مستقیم در پاییز کاشته میشوند،سرما دهی مرطوب بطور طبیعی اتفاق می افتد. این گیاهان معمولأ در پاییز بعد برای پیوند آماده اند و گیاهان کوچکتر میتوانند در بهار بعد پیوند شوند.

تکثیر بوسیله ی پیوند:                                                                                                  

 متداولترین  نوع پیوند برای درختان جوان پیوند جوانه میباشد. پیوند اسکنه برای درختان مسن بهتر نتیجه میدهد. از پیوند شاخه کمتر استفاده میشود.  همچنین از پیوند لوله ای نیز به ندرت استفاده میشود. پیوند جوانه در هر کدام از فصول پاییز ، بهار و تابستان امکانپذیر است. پیوند در ارتفاع 10 سانتیمتری زمین در خزانه و 40-30 سانتیمتری در مزرعه انجام میشود. پیوند جوانه پاییزه با استفاده از جوانه های گرفته شده از وسط یا پایین شاخه های تازه انجام  میشود. آبیاری چند روز قبل از پیوند ، جدا شدن پوست را تسهیل میدهد. به محض شروع رشد در بهار، پایه ها از بالای محل پیوند قطع میشوند و در پاییز گیاهان برای انتقال از خزانه آماده میشوند.  زمان پیوند پاییزه تحت تاثیر نوع پایه می باشد.بدین معنی که اگر پایه بادام است،به علت اینکه شیره نباتی در بادام خیلی دیر از جریان می افتد،پیوند در نیمه دوم پاییز( در صورتی که شرایط آب و هوایی و مقدار حرارت محل اجازه دهد) صورت میگیرد.در حالیکه اگر پایه آلو یا گوجه است عمل پیوند را میتوان خیلی زود انجام داد، یعنی از اوائل ماه دوم تابستان شروع به پیوند کردن نمود.

پیوند جوانه بهاره زمانی که پیوندهای پاییزه نگیرند انجام میشود. برای این کار از جوانه های روی شاخه های جمع آوری شده در زمستان و نگهداری شده در کیسه های پلاستیکی در دمای  3-2oc  استفاده می شود. در پیوند بهاره، پایه ها دو هفته بعد از پیوند سر برداری شده و می توانند در پاییز به محل اصلی انتقال داده شوند. پیوند بهاره همچنین ممکن است در مناطق با فصل رشد طولانی انجام شود. این عمل میتواند بر روی گیاهان حاصله از بذرهایی که در بهار سال قبل جوانه زده اند انجام گیرد.بنابراین به علت رشد سریع بادام، تولید درخت پیوندی در طی مدت کوتاهی امکانپذیر است.

ریز ازدیادی:

پایه یGF677 یکی از اولین پایه های بادام است که توسط ریز ازدیادی تکثیر شده و هنوز در اروپا بطور وسیعی با استفاده از این روش ، با امکانات کم سالیانه 7 تا 8 میلیون گیاه تکثیر میشود.امکان تکثیر ارقام نیز از این طریق وجود دارد. ارقام ferragnes ,tuono, fascionello  نتایج رضایت بخشی را از نظر تولید ریشه در شرایط درون شیشه ای و سازگار شدن با شرایط بیرون نشان داده اند. با اینحال هنوز اطلاعات کافی در مورد عکس العمل ارقام ریشه دار شده در شرایط درون شیشه ای  در مزرعه وجود ندارد.

پایه ها:

  امکان پیوند بادام روی پایه های بادام ،هلو ،آلو و گوجه وجود دارد. در ایران برای پایه بیشتر از بذر نوعی بادام شیرین که دارای پوست سفت، موسوم به بادام سنگی است استفاده میشود. این نوع بادام درختانی قوی و مقاوم به خشکی و سرما ایجاد میکند. با اینحال در زمینهای تحت آبیاری و زمینهای مرطوب و کم عمق  به ترتیب  پایه هلو و گوجه یا آلو ترجیح دارد.

در کشور های خارجی  هنوز از پایه ی بادام شیرین یا تلخ بعلت مقاومت شان به خشکی ،خاکهای آهکی و کلروز ناشی از کمبود آهن ، و عمر طولانی آنها استفاده میشود.این پایه ها همچنین نسبتا مقاوم به شوری و خشکی و کلروز بوده، اما ریشه این پایه ها به چندین بیماری خاکزی ، بخصوص در شرایط آبیاری حساس است. در شرایط خنک تر و مناطق تحت آبیاری ،از دانهالهای هلو به عنوان پایه استفاده میشود. این پایه دارای قدرت یکنواخت تر بوده و دوامش در حین انتقال بیشتر ، اما به خشکی و کلروز حساستر می باشد. در آمریکا ، بذور رقم نماگر که دارای پوست نازکتر بوده و به نماتد مقاوم می باشد و رقم لول که دانهالهای یکنواخت به وجود می آورد ، استفاده میشود. در فرانسه GF305 مورد استفاده قرار میگیرد، هر چند این رقم به Agrobacterium tumefaciens   و نماتد گره ریشه حساس میباشد. به طور کلی پایه های هلو به ویروسها که باعث نگرفتن پیوند و کاهش عمر گیاه میشوند حساس بوده و به آهک مقاومت کمتری دارند.

پایه های انتخاب شده:

این پایه ها عبارتند از: هیبریدهای هلو بادام (GF557, GF677 ) ، آلو(میروبالان  2032  ، ماریانا GF 8/1 ) و هیبریدهای میروبالان × هلو یا میروبالان × بادام.  هیبرید های هلو×بادام: پایه GF677 تقربیا به طور  انحصاری در باغهای متراکم بادام، در خاکهای  با زهکش خوب و دارای 5 تا 12% آهک فعال مورد استفاده قرار میگیرند. این پایه رشد سریع داشته ، زودرسی را القاء و نسبت به خشکی و کلروز مقاوم ،اما خیلی حساس به نماتد ها است.

این پایه توسط قلمه ی چوب نرم برگ دار تکثیر می شود . قلمه ها در خرداد وتیر ماه از درخت گرفته می شود و تحت شرایط آبفشانی ریشه دار می گردند . قسمت پائین قلمه ها ، با ایجاد دو شکاف طوای زخمی شده و قبل از قرار گرفتن در محیط ریشه زایی در محلول 2000- 1000 میلی گرم در لیتر اسید اندول بوتیریک (IBA) به اضافه ی یک قارچ کش فرو برده می شود .

درصد ریشه زای معمولاً خیلی بالا نیست . با این حال رودریگز ناوارو (1981) با استفاده از قلمه های چوب و ترکیبی از سرما و استفاده از هورمون و گرمای تحتانی توانست 99% ریشه زایی بدست آورد . قلمه ها قبل از تیمار با IBA  به مدت 560 ساعت (40 ساعت زیر C ْ 7 در شن باضافه 428 ساعت در C ْ 4 و 75% رطوبت نسبی ) سرمادهی شدند و سپس در محیط کشت پرلایت با گرمای تحتانی C ْ 20 قرار گرفتند .

تحقیقات لورتی و همکارانش نشان داد که پتانسیل ریشه زایی GF 677 تحت شرایط آبفشانی در اکتبر ( مهر ماه ) موقعی که برگها میریزند خیلی بیشتر است ( حدود 50% ) . آنها گزارش دادند که قلمه چوب سخت با استفاده از گرمای تحتانی بهترین نتیجه را می دهد . در حال حاضر این پایه تقریباً انحصاراً توسط ریز ازدیادی تکثیر می یابد .

آلوچه ها :

از این گروه پایه تنها 2624 و مارایانا 1/8 GF مورد استفاده قرار گرفته اند . هر دو این پایه با زهکش کم و خاکهای مرطوب مورد استفاده قرار می گیرند . این پایه ها مقاومت خوبی نسبت به نماتد و بیماری Armillaria mellea   دارند و به آسانی از طریق غیر جنسی تکثیر می شوند . این پایه ها قدرت درخت را کاهش داده ولی بار دهی بهتری دارند . عیب این پایه ها سازگاری محدود آن با بادام است که معمولاً به صورت ریزش زود رس برگها در پائیز بروز می کند  . با این حال بعضی از ارقام بادام سازگاری خوبی نشان می دهند . به عنوان مثال ماریانا 2624 با مارکونا ، تگزاس ، نه پلاس اولترا و آی و پایه ماریانا 1/8 با فرانجنس ، آی ، پیرلس ، تکزاس ، نه پلاس اولترا فاسیونلو و پیزوتا . همه ی این پایه ها توسط قلمه چوب سخت به طول 25 سانتیمتر تکثیر می شوند . قلمه ها در زمستان گرفته می شوند  وقسمت تحتانی ان با محلول 2000 قسمت در میلیون ایندول بوتیریک اسید و قارچکش تیمار شده و مستقیماً در خزانه کاشته می شود . برای تسریع ریشه زایی بهتر است قبل از قرار دادن قلمه ها در خزانه ، به مدت 4-3 هفته آنها در شرایط حرارت تحتانی C  ْ18-20  در حالی که قسمت انتهایی قلمه ها در شرایط هوای خنک بیرون قرار گرفته ، قرار دهیم .

هیبرید های دیگر: هیبرید های دیگر به علت نا سازگاری با بادام و مشکل تولید تا کنون به صورت تجاری به عنوان پایه برای بادام مورد استفاده قرار نگرفته است .  

منبع: مرکز مقالات کشاورزی






تاریخ : یکشنبه 90/5/30 | 10:44 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
                                                                                                                  
سه نوع روش پیوندزنی در ایران مرسوم است:
1- پیوند لوله ای
2- پیوند شکمی
3- پیوند اسکنه ای

سه نوع روش پیوندزنی در ایران مرسوم است:

1- پیوند لوله ای 2- پیوند شکمی 3- پیوند اسکنه ای

پیوند اسکنه ای و پیوند شکمی از قدیم الایام در ایران کاربرد داشته که به تدریج کنار گذاشته شده است. هم اکنون استفاده از پیوند لوله ای به دلیل سادگی، سرعت عملیات و درصد بالای جوش خوردن بین پایه با پیوندک رواج یافته و 99 درصد درختان پسته با استفاده از این روش تکثیر میشوند. از آنجا که درخت پسته از نوع درختان صمغ دار است، ایجاد هرگونه خراش در تنه یا در شاخه های آن موجب تراوش صمغ میگردد که در مجاورت هوا سفت میشود. بنابراین در پیوند شکمی نهال پسته، شکاف افقی در پایین شکاف عمودی به شکل 1 زده میشود (پیوند شکمی در درختان میوه معمولا به شکل ‏T است) تا صمغ مترشحه از شکاف افقی مانع رویش و رشد جوانه پیوندک شود.

ـ آماده سازی پایه، تهیه پیوندک و انجام عمل پیوندزنی به منظور سهولت در عمل پیوند، نخست پایه مورد نظر انتخاب میگردد. در اسفندماه نهالهای 3-2 ساله پسته در زمین اصلی سویه برداری میشوند.

پس از رشد جوانه های جانبی بر روی پایه سوبرداری شده بسته به نوع ‌آرایش تنه درخت 1 تا 3 شاخه جانبی بر روی پایه اصلی نگهداری شده و سایر شاخه ها حذف میشوند.

در پیوند لوله ای هم اندازه بودن قطر پایه و پیوندک ضروری است. به همین منظور ابتدا پایه و شاخه مناسب پیوندک انتخاب میشود.

زمان مناسب برای پیوند نهالهای پسته به طور عمده در اواخر اردیبهشت تا اوایل خرداد یعنی هنگامی است که درخت به راحتی پوست میدهد و دمای هوا در حد معتدل قرار دارد.

برای تهیه پیوندک حدود 3-2 سانتیمتر بالاتر از جوانه، شاخه را قطع کرده سپس از 2 سانتیمتری زیر جوانه با چاقوی پیوندزنی پوست دور تا دور بریده میشود. بعد با انگشت پوست برش خورده را به آرامی چرخانده تا پوست حاوی جوانه به راحتی و به طور کامل از چوب جدا شود.

پیوندک آماده شده به شکل استوانه ای حاوی جوانه میباشد.

شاخه های جانبی نگهداری شده بر روی پایه نیز سربرداری شده و سپس به فاصله 3-2 سانتیمتر از بالا دورتادور شاخه برش داده میشود و به روش تهیه پیوندک، پوست جدا میشود.

پس از آماده شدن پایه و پیوندک، پیوندک را که به شکل استوانه است داخل چوب پایه قرار داده و به آرامی به سمت پایین فرستاده تا در محل خود استقرار یابد.


منبع: هرس





تاریخ : یکشنبه 90/5/30 | 10:38 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
کشت پسته در رده های مختلفی از خاک با موفقیت انجام می شود. در مناطق پسته کاری ایران بافت شنی لومی که یک بافت متوسط می باشد بهترین محصول را تولید مینماید . همچنین در بافت های سنگین تر خاک مثل لومی – رسی – سیلتی و حتی لوم – رسی محصول مناسبی تولید شده است.

خصوصیات خاک:

کشت پسته در رده های مختلفی از خاک با موفقیت انجام می شود. در مناطق پسته کاری ایران بافت شنی لومی که یک بافت متوسط می باشد بهترین محصول را تولید مینماید . همچنین در بافت های سنگین تر خاک مثل لومی – رسی – سیلتی و حتی لوم – رسی محصول مناسبی تولید شده است.
وجود خاک کم عمق و یا سخت لایه باعث می شود که قسمت های هوائی و زیرزمینی درخت کوتاه مانده در نتیجه باروری و عملکرد آن بطور محسوسی کاهش یابد.

درختان پسته در شرایط ماند آبی رشد مناسبی ندارند.

کیفیت اب:

1- در صورتیکه EC آب کمتر از 7/0 دسی زیمنس بر متر بوده و SAR آن کمتر از 5/3 باشد کاربرد چنین آبی هیچگونه محدودیتی ندارد.
2- در صورتیکه EC آب از 2 دسی زیمنس بر متر بیشتر باشد تجمع املاح و پیدایش و توسعه
خاکهای شور و قلیا می شود .
3- آبی که SAR آن از 7 بیشتر باشد سبب کاهش نفوذ آب در خاک می شود این حالت سبب
سله بستن و گرفتن خلل وفرج خاک خواهد شد.
4- اکر بر آب از7/0 قسمت در میلیون وکلر آن از 3 میلی اکی والان در لیتر تجاوز کند سبب تجمع این دو عنصر در خاک می شود . این تجمع باعث ایجاد مسمومیتهای خاصی در پسته می شود.


آماده سازی زمین:

برای شروع کار در صورتی که لایه سطحی خاک خیلی شور باشد لازم است لایه نازکی از سطح خاک را که محل تجمع املاح است کنار زده وخاکهای جمع شده را از مزرعه خارج کنید.لازم به ذکر است جهت اصلاح خاک (در صورتی که PH خاک بالاتر از 5/7 یا 8 باشد ) با در نظر گرفتن مقدار بهینه ان مقدار گچ و یا گوگرد لازم در هر هکتار را محاسبه و به زمین داده شود . در صورتی که کود حیوانی مورد استفاده کاملا پوسیده شده و عاری از بذر علفهای هرز باشد می توان آن را در محل کاشت نهال ریخته و گوگرد را نیز به آن اضافه نمود . در اراضی بکر باید قبل از کشت و یا توام با کاشت نهال در سالهای اولیه بمنظور کاهش شوری خاک عملیاتی مثل زراعت جو و امثال آن انجام گیرد تا بدینوسیله با آبیاری مرتب و با دور کم شوری خاک کاهش یافته و به حد مجاز نزدیک شود و گر نه خشکیدن تعدادی نهال در هر آبیاری اجتناب ناپذیر خواهد بود .



در صورتیکه کاشت پسته در اراضی بسیار شور مد نظر می باشد به جای جوی و پشته نواری به عرض حداقل یک متر و با عمق مناسب ایجاد شده و نهال درست در وسط این نوار کشت شود .


کودهای آلی:


بطور کلی مزیت کودهای آلی بطور عمده ناشی از مقدار ازت آنها است . گیاهان پوشش دهنده سطح خاک که در پاییز و ابتدای بهار می رویند ازت معدنی خاک را جذب و به مواد الی تبدیل می نمایند لذا باعث کاهش آبشوئی و ازت زدایی می گردد. شخم زدن و مخلوط نمودن گیاه پوشش دهنده در خلال فصل رشد از راه فرایند معدنی کردن ازت آن را به صورت تدریجی آزاد می سازد.
مزایای کودهای آلی :
این کودها ممکن است بتوانند تمامی عناصر ضروری پر مصرف و کم مصرف را برای گیاه تامین کنند. اهمیت دیگر کودهای الی بهبود و افزایش نفوذ پذیری خاک نسبت به اب و هوا و در نتیجه نفوذ پذیری ریشه یا گیاه می باشد.


کودهای دامی :


در ایران خصوصا در باغات پسته از کود ماکیان نوع مرغی بسیار مصرف می شود و بهتر است از مصرف مداوم کود مرغی در باغات پسته خودداری کرد و حداقل هر سه یا پنج سال از کود آلی دیگر استفاده کرد.
کودهای گاوی و گوسفندی تفاوتی در کاربرد نداشته و گاهی به صورت مخلوط بکار برده می شوند که انجام
آن توصیه می شود . میزان مصرف کودهای مخلوط یا گاوی معادل 20 تن در هکتار برای درختان جوان زیر 15 سال و 20 تا 40 تن برای درختان بارور و مسن توصیه می شود.


کاشت مستقیم بذر در زمین اصلی :


پس از آماده نمودن زمین به منظور احداث باغ باید ابتدا جوی و پشته هایی به عرض 100-50 سانتی متر و عمق 70-50 سانتی متر ایجاد گردد سپس آبیاری نموده و در فصل زمستان نسبت به کشت مستقیم بذور به مدت 12 ساعت قبل از کاشت خیسانیده و با قارچ کش مناسب ضد عفونی شوند .



کاشت در گلدان :


برای این منظور از کیسه های سیاه به قطر 15-10 سانتی متر و ارتفاع 30-25 سانتی متر استفاده گردد ترکیب خاک گلدان شامل 40 % ماسه شیرین 40%خاک زراعی 20% کود حیوانی پوسیده ترجیحا کود گاوی می باشد. پس از خیساندن بذور و ضد عفونی آنها 2 عدد بذر در عمق 3-2 سانتی متری خاک گلدان قرار گرفته و روی آن با ماسه و یا خاک اره پوشانیده می شود.
زمان کاشت در گلدان اواخر زمستان و اوایل بهار میباشد.



فاصله کاشت درختان:


در اکثر باغات پسته به دلیل عدم آگاهی باغداران فواصل کاشت رعایت نشده و باغ هایی با شکلهای نامنظم
و متراکم مشاهده می گردد که علاوه بر عدم رعایت اصول صحیح باغداری مشکلات عملیات داشت و برداشت را دارد . از این رو فاصله مناسب بین دو ردیف 8-6 متر و روی ردیف 4-3 متر توصیه می شود.


آبیاری :

آبیاری نهال بلا فاصله پس از کاشت شروع شده و با دوره های حداکثر 7 روزه در سال اول ادامه می یابد . در سال دوم دور آبیاری به مرور به 14 روز یکبار تبدیل شده و در صورتیکه آب کافی در اختیار باشد تا زمان پیوند با همین دور آبیاری شود. از سال سوم به بعد به علت توسعه ریشه میزان 4000 متر مکعب در هکتار در سال به روش غرقابی سنتی مقدار قابل قبولی است.

پیوند درختان پسته :


1- پیوند لوله ای
2- پیوند شکمی
3- پیوند اسکنه ای

پیوند اسکنه ای و پیوند شکمی از قدیم الایام در ایران کاربرد داشته که بتدریج کنار گذاشته شده است. هم اکنون استفاده از پیوند لوله ای به دلیل سادگی سرعت عملیات و درصد بالای جوش خوردن بین پایه با پیوندک رواج یافته و 99 درصد درختان پسته با استفاده از این روش تکثیر می شوند.
پس از پیوند، آبیاری باید منظم وبه فواصل 14 روز یکبار انجام شود و جوانه ها و پا جوشهایی که از زیر محل پیوندک و بر روی پایه ایجاد می شوند قطع گردد.


منبع: بانک مقالات کشاورزی باغبانی





تاریخ : یکشنبه 90/5/30 | 10:36 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
                                                                                                                  

سیاهدانه با نام علمی nigella sativa گیاهی است پوشیده از کرک‌های ظریف و یا کاملاً بی‌کرک، برگ‌های آن دارای تقسیمات باریک و نخی‌شکل و گل‌هایش منفرد به رنگ سفید شیری با کناره‌های مایل به آبی است. دانه‌های این گیاه تیره‌رنگ، سه گوش و دارای بویی مخصوص است، له شده سیاهدانه بویی شبیه بوی زیره دارد...

خوردن گیاه سیاهدانه مخلوط با عسل باعث تنظیم فشار خون می‌شود.

سیاهدانه با نام علمی nigella sativa گیاهی است پوشیده از کرک‌های ظریف و یا کاملاً بی‌کرک، برگ‌های آن دارای 

تقسیمات باریک و نخی‌شکل و گل‌هایش منفرد به رنگ سفید شیری با کناره‌های مایل به آبی است. دانه‌های این گیاه تیره‌رنگ، سه گوش و دارای بویی مخصوص است، له شده سیاهدانه بویی شبیه بوی زیره دارد.

این گیاه در نواحی مختلف استان اصفهان و مرکزی یافت می‌شود و زنبورهای عسل علاقه زیادی به شهد گل‌های آن دارند.دانه سیاهدانه ضد‌انگل است و از آن برای رفع گازهای معده و بیماری‌های تنفسی استفاده می‌شود. روغن سیاهدانه برای رشد مو و جلوگیری از سفید شدن مو، مؤثر است و در درددندان و تقویت لثه مفید است.

همچنین مالیدن روغن سیاهدانه به پیشانی و پشت گوش و بستن سر یا خوردن یک قاشق مرباخوری از این روغن باعث رفع سردرد می‌شود.

این گیاه در درمان کمردرد، دیابت، بیماری‌های چشمی، سرفه‌های خشک مؤثر است و برای رفع گرفتگی عضلات و التهاب مفاصل مفید است.سیاهدانه حافظه را تقویت کرده و در رفع آب ریزش و تورم مخاط بینی ناشی از سرما‌خوردگی، سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روغن سیاهدانه را به تنهایی نباید مصرف کرد زیرا ممکن است باعث کاهش شدید فشار خون شود.



منبع: سایت اطلاع رسانی هرس





تاریخ : یکشنبه 90/5/30 | 10:33 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
 

بدن خود را سم زدایی کنید تا لاغر شوید

اگر میخواهید با سرعت و بیخطر لاغر شوید باید با سم زدایی تمام بدن خود را از سموم انباشته شده تمیز کنید.

 


 به نقل از هلث دی نیوز بهترین راه برای اینکار مصرف نوشیدنی هایی است که برای سم زدایی مفید است و بهترین آن چای میباشد.زیرا توازن بدن را حفظ میکند .به شما توصیه میکنیم چای نعنا،چای زنجبیل ، چای سبز و چای قاصدک را که بهترین نوع سم زداها هستند در برنامه روزانه خود بگنجانید.
نوشیدنی هایی که با لیمو مصرف میشوند هم از دیگر سم زداهای قوی هستند که سیستم کل بدن مخصوصا دستگاه گوارش را با قدرتمندی سم زدایی میکنند.برای این نوع سم زدایی دو قاشق لیمو را در یک لیوان آب حل کرده و با کمی فلفل هندی  6 تا 12 بار در هر روز میل کنید.
آب آلبالو هم از دیگر سم زداها ست که با افزایش سوخت و ساز بدن منجر به لاغری هم میشود.


منبع :salamatnews.com





تاریخ : یکشنبه 90/5/30 | 9:20 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
   1   2   3   4   5   >>   >
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • بی بی مارکت
  • ttp://www.bachehayeghalam.ir/sitefiles/bgh_sound_player.php">