شب یَلدا یا شب چلّه بلندترین شب سال در نیمکره شمالی زمین است. این شب به زمان بین غروب آفتاب از 30 آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) اطلاق میشود. ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام شب یلدا را جشن میگیرند. هم اکنون برای شما مجموعه ای از اس ام اس های شب یلدا را برای شما در پرشین موب آماده کرده ایم .
سلام ، خوبی ؟ لطفا امشب در دسترس باش !
آخر پاییزه ، جوجه ها رو میشمرن !!!
.
.
امشب را به نور قرنها قدمت جاری نگه داریم
شب یلدا ، این شب زایش مهر و میترا ، شب زایش نور و روشنائی
بر تو ایرانی مبارک
.
.
.
باور به نور و روشنایی است ، که شام تیره ،از دل شب یلدا
جشن مهر و روشنایی به ما هدیه میدهد
یلدایتان مبارک (پرشین موب)
.
.
.
شب یلدا شد و میلاد خوش ایزد مهر
زایش نور از این ظلمت تاریک سپهر
شب یلدا شد و بر سفره دل باده عشق.
.رخ معشوقه و مدهوشی دلداه عشق
شب یلدایتان پرستاره و پرخاطره باد
.
.
.
هر چه از روشنی و سرخی داریم برداریم کنار هم بنشیینیم
و بگذاریم که دوستی ها سدی باشند در برابر تاریکی ها
یلدایتان رویایی...روزهایتان پر فروغ،شبهایتان ستاره باران!
.
.
.
شب ولادت میترا ،الهه ی مهر بر آن شویم همانند پیشینیان
اهریمن وجودمان را مغلوب ساخته تا روشنایی مهر و محبت در دلمان جوانه زند و بذر عشق و
دوستی طولانی ترین شب سال را منور کند
یلدا مبارک (پرشین موب)
.
.
.
یلداست بگذاریم هر چه تاریکی هست هرچه سرما و خستگی هست
تا سحر از وجودمان رخت بربندد امشب بیداری را پاس داریم
تا فردایی روشن راهی دراز باقیست شب یلدا مبارک!
.
.
.
شب یلدا همیشه جاودانی است / زمستان را بهارزندگانی است
شب یلدا شب فر و کیان است / نشان ازسنت ایرانیان است
یلدا مبارک (پرشین موب)
.
.
.
یلدا، دختر سیاه موی بلند بالا، یادگار نام وطن
میوه پائیز ایران و عروس زمستان، در راه است
او را بر سفره مهر بنشانیم و با نسل فردا پیوندش دهیم
ایرانی بودن را فراموش نکنیم. یلدا مبارکباد
.
.
.
شب یلد ا و وصف بی مثالش / خداوندا مخواه ،هرگز زوالش
شب یلدا فراتر از همه شب / نبینم هیچ کس افتاده در تب
شب یلدا زحزن و غم مبراست
شب یلدا مبارک (پرشین موب)
.
.
.
شب یلدا شب بزم و سرور است / شبی طولانی و غمها بدور است
شباهنگام تا وقت سحرگاه / بساط خنده و شادی چه جوراست
.
.
.
تو دلداری چو من دیوونه داری / تو مجنونی چو من بی خونه داری
شب یلدا مرا دعوت کن ای دوست / اگه تو یخچالت هندونه داری !
.
.
.
بدو که روز کوتاهه / پائیز آخر راهه
هندونه رو آوردی؟ / جوجه هاتو شمردی ؟
زمستون میشه فردا / مبارک باشه یلدا !
.
.
.
همه لحظه های پایانی پاییزت ، پر از خش خش آرزوهای قشنگ ..
یلدا مبارک
.
.
.
در آغاز زمستان هرگز زمستانی مباد ، بهار آرزوهایت
یلدا مبارک . . .(پرشین موب)
.
.
.
شده یلدا مقارن با محرم
نمی دانم بخندم یا بگریم
مبارک، تسلیت عید و عزاتان
پس از شادی بخور یک ذره هم غم!
.
.
.
آری امشب شب یلدا است
شب فال
شب عشق
شب هندوانه
وشب آزادی وشب رهایی
چیزی به یادم نمی آید
جز اینکه
امشب شب تنهایی من است
یلدایت مبارک(پرشین موب)
.
.
.
من بلندای شب یلدا را / تا خود صبح شکیبا بودم
شب شوریده ی بی فردا را / با خیال تو به فردا کردم
چه شبی بود !؟ / عجب زجری بود !؟
غم آن شب که شب یلدا بود
.
.
.
شب یلدای من آغاز شد
نه سرخی انار نه لبخند پسته نه شیرینی هندوانه
بی تو یلدا زجر آور ترین شب دنیاست
بی من یلدایت مبارک (پرشین موب)
.
.
.
سهم من از شب یلدا شاید
قصه ای از غصه و انار سرخی که پر از دلتنگی ست
غم هایم بلند همانند شب یلداست
.
.
.
شب یلداست
دلم در خواب پروانه شدن بود
ولی افسوس
دلم در اوج رفتن روبه شمعی سوخت و من نالان
کنار سفره ای از عشق خالی
شبی مایوس و سرگردان دارم امشب
.
.
.
شب یلدا شد و رفتی و از غم خوانده ام
از این هجرت به آن شب گیسوان افشانده ام
گذشت اما هزاران شب از آن هجران و من
اسیر آن شب یلدای جانسوز مانده ام
وقتی شما به یک چهره جذاب و زیبا نگاه میکنید، گاهی در یک لحظه آن چهره به دلتان مینشیند. شاید این به دلیل یک ارزیابی ذهنی سریع از آن چهره باشد. شما خیلی سریع، زاویهها و بافتها و برجستگیهای آن چهره را بررسی میکنید. این زاویهها زاویههای بینی، چشم، ابرو، چانه و لب و دندانها هستند. منظور از برجستگیها هم بافتهای گوشتی گونه، چانه، لب و حتی غبغب و آروارهها هستند. اما با تمام این بررسیهای ناخودآگاه، زیبارویان در جامعهها و فرهنگهای متفاوت دنیا، تعاریف جداگانهای دارند.
شما اگر به ژاپن سفر کنید شاید زیباترین ژاپنی از نظر خود ژاپنیها را اصلا فرد زیبایی ندانید و جذابیت او را خیلی معمولی بدانید. محققان میگویند این به دلیل تفاوت معیارهای زیبایی در اقوام گوناگون دنیا است که تعاریف چهره زیبا را از کشوری به کشور دیگر متفاوت میکند. نسبت دور کمر به دور باسن یکی از معیارهای زیبایی در بیشتر فرهنگهای دنیا است البته این نسبت در کشورهای گوناگون دنیا با یکدیگر متفاوت است. در اروپا اگر این نسبت 70 درصد باشد، فرد زیبا و خوشاندام به شمار میرود ولی در کشورهای دیگر دنیا و فرهنگهای گوناگون این معیار تفاوت میکند. به عنوان مثال نسبت 60 درصد هم در چین زیبایی و خوشاندامی فرد را تهدید نمیکند ولی برعکس در کشورهای آفریقایی این نسبت برای دادن عنوان خوشاندامی به یک نفر باید بین 80 تا 90 درصد باشد. با این حساب لازم نیست شما با ورزشها و رژیمهای طاقتفرسا خودتان را لاغر کنید. یعنی اول باید ببینید که شما در کدام کشور دنیا زندگی میکنید ...
معیار زیبایی پوست
این روزها شاید بسیاری از بانوان تلاش کنند تا برنزه شوند و انواع کرمهای اتوبرنزه و حمامهای آفتاب و سولاریوم را امتحان کنند تا کمی رنگشان تیره شود ولی چند صد سال پیش از این، برنزگی نشانه طبقه فقیر و سطح پایین جوامع اروپایی بود و نشان میداد که این افراد در اثر کار کردن در مزرعه بسیار آفتاب سوخته شدهاند.
در آن روزگار داشتن پوستی سفید و شفاف نشانه طبقه مرفه جامعه بود. با وجود بالا گرفتن تب برنزه شدن در کشورهای اروپایی و آمریکایی، هنوز هم در کشورهای گوناگون نظر مردم برای ارزیابی رنگ پوست افراد و نظر دادن درباره زیباییشان متفاوت است. در شرق آسیا، چون نژاد بیشتر مردم زردپوست است، داشتن پوستی سفید و روشن نشانه زیبایی به شمار میآید.
در این کشورها داشتن چنین پوستی نشانه جوانی و شادابی صاحب آن به حساب میآید ولی برعکس داشتن پوستی تیره و آفتابسوخته، نشانه پیری و کار سخت در محیط آزاد و در زیر آفتاب است. شاید به همین دلیل است که محصولات آرایشی روشنکننده پوست در این بخش از آسیا فروش خوبی دارد. برای مثل در کشور چین بیشتر بانوان حاضرند هر کاری انجام دهند که رنگ پوست خودشان را که ته رنگ زرد و تیرهای دارد، به پوستی سفید و شفاف تغییر دهند. به نظر میرسد در هر فرهنگی، رنگ پوست بیشتر افراد اگر تیره و سبزه باشد، سفیدی را نشانه زیبایی میدانند و برعکس.
معیار قد و قامت
در بیشتر کشورهای دنیا و ملل جهان، قد بلند و کشیده، نشانه زیبایی است. در بیشتر فرهنگهای دنیا، آقایان دوست دارند، قد بانوانشان از آنها کوتاهتر باشد. یکی از مزایای کوتاهی قد خانمها و ریزنقش بودنشان این است که جوانتر به نظر میرسند. نتایج برخی از مطالعات نشان میدهد که بانوانی که قد کوتاهتری دارند در باروری موفقتر هستند و احتمال صاحب فرزندشدنشان بالاتر است.
معیار زیبایی موها
این روزها بیشتر بانوان داشتن موهایی پرپشت و زیبا را نشانه زیبایی میدانند و انواع اکستنشن موها و کلاهگیسها برای پاسخگویی به این نیاز، بازار دنیا را پر کرده است. کشورهایی مانند چین و هند سالانه میلیونها دلار از طریق صادرات موی انسان به جیب میزنند ولی جالب است بدانید که در میان زنان مصری قدیم، تراشیدن موی سر و ابروها نشانه زیبایی قلمداد میشده است. سینوهه، پزشک مصریان باستان، در کتاب خود اشاره کرده است که تراشیدن موی سر از ته در میان بانوان مصر باستان نشانه زیبایی و جذابیت به شمار میرفته است. کاری که معمولا اگر شما تمام دنیا را به یک خانم بدهید، حاضر نیست که آن را برای زیباتر شدن انجام دهد.
معیار زیبایی دندانها
از محصولات سفیدکننده خانگی دندانها گرفته تا انواع خمیردندانهای براقکننده دندانها، همه بانوان و آقایان را وامیدارد تا لبخندی سفید و زیبا داشته باشند چون در معیارهای نانوشته زیبایی در بیشتر فرهنگهای دنیا، داشتن لبخندی که در آن دندانهای سفید از این سو به آن سو برق بزنند نشانه جذابیت چهره صاحب آن است ولی شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید در همین روزگار، قبایلی در آفریقا وجود دارند که مردم آنها، مینای دندانهای خود را با اسید حل کرده و سپس با استفاده از مواد رنگی سیاه، دندانهایشان را سیاه میکنند.
سیاهی دندانها در فرهنگ این قبایل نشانه زیبایی و جذابیت است. یکی دیگر از رسوم این قبایل آفریقایی برای افزودن بر جذابیتهای ظاهریشان، آویزان کردن زیورآلات سنگین به نرمه گوش، بینی و زبان است که موجب تغییر شکل و کش آمدن بافت این بخشهای بدن میشود. اگر شما عکسهایی از این نوع زیباتر شدنها را دیده باشید، حتما میدانید که از نظر خیلیها به جای تداعی زیبایی، این بخشهای بدن حالتی زشت به خود گرفتهاند البته این ارزیابی از زشتی و زیبایی به معیارهای ذهنی بیننده بستگی کامل دارد.
معیار زیبایی در چند کشور دنیا
ایران
آمار جراحی بینی در کشور ما آنچنان بالا رفته است که میتوان گفت در تهران سالانه 30 هزار جراحی بینی انجام میشود بنابراین با کمیاغماض میتوان گفت در ایران داشتن یک بینی زیبا معیار زیبایی است.
کره جنوبی
در کره آنهایی که دارای پلکهای زیبا باشند جذاب ترند به همین دلیل جراحی پلک در این کشور دارای طرفداران بسیار زیادی است زیرا کرهای ها خواهان چشمهای درشت و پلک های زیبا هستند.
آسیای جنوبی
ساکنان جنوب شرقی آسیا داشتن پوست سفید را نشان دهنده زیبایی میدانند به همین دلیل استفاده از لوازم آرایشی وبهداشتی در این منطقه بسیار زیاد است.
غرب آفریقا
در این مناطق هر چه وزن بیشتر وخط های کششی بیشتری داشته باشید جذاب ترید به همین دلیل خانوادهها دختران دم بخت را به مراکز افزایش وزن میفرستند.
فرانسه
فرانسویها علیرغم اینکه در معدن لوازم آرایش به سر میبرند معتقد هستند که همان چهره واقعی خودشان زیبا است و نباید تغییری بر روی آن ایجاد کنند.
چین
چینیها معتقدند بلند قدترین آنها خوشگل تر است اما متاسفانه نمیتوانند کار زیادی بر روی قد و قواره خود انجام می دهند.
نیوزلند
نیوزلندیها برای زیبا کردن خود سعی میکنند سر وصورت خود را با لوازم خالکوبی، خالکوبی کنند.
خاورمیانه را به جرات میتوان مهد تمدن باستان نامید؛ منطقهای غوطهور در تاریخ که گنجینههایی گرانبهاتر از آنچه امروز در جهان به چشم میخورد را در خود جای داده است. آنچه در ادامه میخوانیم معرفی 10 نمونه از بناها و مناطق تاریخی و باستانی خاورمیانه است که از آنها به عنوان بزرگترین عجایب باستان نام برده شده است. شهر بیتالمقدس و مسجدالاقصی که محل معراج پیامبر عظیمالشان اسلام است، در بین ادیان مختلف اسلام، مسیحیت و یهود از تقدس و احترام بسیار زیادی برخوردار است. با توجه به این اهمیت خیابانهای منتهی به شهر، مختص ادیان متفاوت است و به همین دلیل به محلههای مسلمانان، مسیحیان، یهودیان و ارمنیها تقسیم شده است. علاوه بر مسجدالاقصی، بناها و اماکن مقدس دیگری نیز در بیتالمقدس وجود دارند که مسجد قبهالصخره از مهمترین آنها به شمار میرود. این بنا که قدمت آن به قرن هفتم میلادی برمیگردد، مکانی مقدس چه برای مسلمانان و چه برای مسیحیان و یهودیان است. تخت جمشید که زمان ساخت آن به قرن ششم پیش از میلاد برمیگردد، در 70 کیلومتری شهر شیراز، پایتخت امپراتوری عظیم هخامنشی، قرار دارد. تخت جمشید مجموعهای مشتمل بر کاخهایی مجلل بود که به دستور داریوش کبیر، پادشاه نخستین امپراتوری ایران، بنا شد و امروز پس از گذشت قرنها و به رغم به آتش کشیده شدن به دست لشکریان اسکندر مقدونی، هنوز هم میتوان نشانههایی از شکوه گذشته آن را از ورای ستونها، بناها و همچنین نماهای سنگیاش مشاهده کرد. شهر بعلبک که «شهر خورشید» نیز نامیده میشود، در دره حاصلخیز «بکا»ی لبنان قرار دارد و یکی از سالمترین ویرانههای رومی در منطقه خاورمیانه است. این شهر که وسعتی بسیار زیاد داشته و از نظر بزرگی رقیب روم باستان میشده، شهری زیارتی بوده و محل اجتماع زائران از سراسر امپراتوری روم برای عبادت خدایان به شمار میرفته است. امروزه بعلبک میزبان جشنوارههای هنری گوناگون است که آن را به یک مرکز فرهنگی ویژه در لبنان تبدیل کرده است. این شهر محصور که در قرن شانزدهم میلادی بنا شده و به دلیل معماری خاص و زیبایش از شهرت بسیاری نیز برخوردار است، به واسطه سازههای برجمانندی که در آن ساخته شده، «منهتن صحرا» نام گرفته است. این شهر از آنجا که محل مناسبی برای توقف کاروانهای مهم و تجاری در دوران گذشته بوده و راه مواصلاتی به مناطق جنوبی شبهجزیره عربستان محسوب میشده، از رونق و شکوفایی بسیاری برخوردار بوده است. کارناک که در نزدیکی الاقصر قرار دارد از بزرگترین مجموعهمعابد مذهبی مصر باستان بوده و از صومعهها، کوشکها، ستونها و راهروهای متعددی برخوردار است. علاوه بر آن، معبد بزرگ آمون نیز در این مکان قرار دارد. وجود معبد آمون در این منطقه موجب میشد بسیاری از بناهای موجود در این شهر به او که مهمترین الهه مصر باستان بود، تعلق گیرد. گفتنی است نام باستانی این شهر «ایپت ایسوت» یا «مقدسترین اماکن» بوده و کارناک نام جدید آن است. قلعهالحصن یا قلعه شوالیهها، سوریه این قلعه که در قرن یازدهم میلادی بنا شده و قلعه جنجگویان جنگهای صلیبی به شمار میرفته، اولبار سکونتگاه کردها بوده و به همین سبب نام دیگر آن«حصن الاکراد» یا «قلعه کردها» است. این بنا تا سال 1270 پس از آن که به تصرف جنگجویان صلیبی در آمد چندینمرتبه بازسازی شد و اکنون نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. این منطقه که قدمت آن به پیش از ظهور اسلام میرسد، نخستین منطقه باستانی عربستان است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. اکثر ویرانههایی که در این شهر تاریخی بر جای مانده، نشانههای اسرارآمیز تمدن «الانباط» است؛ تمدنی که تا هزار سال پیش در این سرزمین وجود داشت. شهر مدائن صالح، بزرگترین و جنوبیترین سکونتگاه باستانی عربستان بوده است و شهر «پترا» که پایتخت یا مرکز آن بوده در 500 کیلومتری شمال اردن قرار دارد. تروا، ترکیه شهر تروا، یکی از معروفترین مناطق باستانی جهان است و قدمت سکونت در آن به عصر برنز بازمیگردد. شهر تروا در قرنهای سیزدهم و دوازدهم پیش از میلاد از سوی جنگجویان اسپارتان و اخاییه یونان باستان مورد حملات متعددی قرار گرفت و نبرد مشهور تروا نیز در آن رخ داد. فینیقیها، شهر کارتاژ را در قرن نهم پیش از میلاد در خلیج تونس بنا کردند. علت این کار موقعیت استراتژیک این منطقه در امپراتوری بزرگ تجاری بود که اکثر نقاط مدیترانه را پوشش میداد. این شهر در سال 146 پیش از میلاد و در جنگهای سهگانه روم با قرطاجنیها ویران شد اما شهر جدید کارتاژ پس از گذشت قرنها، روی ویرانههای شهر نخست و با تبعیت از معماری رومی بار دیگر بنا شد. شهر بابل، مرکز بینالنهرین باستان، به واسطه باغهای معلق خود که از عجایب دنیای باستان است، شهرتی فراوان یافته است. این شهر در زمان حکومت «نبوچادنزار دوم» شکوه و عظمت فراوانی داشت و امروز، ویرانههای آن که در 85 کیلومتری بغداد به چشم میخورد، تنها یادآور تاریخ غنی و عمیق این کشور است
بیتالمقدس، فلسطین
تخت جمشید (پرسپولیس)، ایران
عجایب دهگانه خاورمیانه
بعلبک، لبنان
شیبام، یمن
کارناک، مصر
مدائن صالح، عربستان
عجایب دهگانه خاورمیانه
کارتاژ، تونس
عجایب دهگانه خاورمیانه
بابل، عراق
م:ایران...
این سوسک جهنده که در کیپ تاون آفریقای جنوبی کشف شده درجریان آخرین نامه های انجمن سلطنتی زیست شناسی توصیف شده است.
این سوسک حدود یک سوم اینچ طول دارد با نام علمی montistabularis Saltoblattella معرفی می شود اما به نام مستعارLeaproach معروف است و جهش ها و پرش هایش با دوربین با سرعت بالا که در هر ثانیه توانایی ثبت دو هزار فریم را دارد گرفته شده است.
تجزیه و تحلیل عکس ها نشان می دهد که Leaproach خود را با یک حرکت سریع پاهای بزرگ عقبی به جلو می جهاند. در واقع عضلات این پاهای قوی مدتی قبل از آغاز جهیدن منقبض شده و انرژی زیادی را در خود ذخیره می کند که به هنگام پرش این انرژی یک مرتبه آزاد می شود.
استاد جانورشناسی دانشگاه کیپ تاون و همکارانش در مقاله ای نوشته اند که جهش این جانور به اندازه ای قوی است که قادر است سوسک را 50 برابر طول بدنش به جلو براند این در حالی است که انسان در بهترین حالت تنها می تواند دو برابر طول بدنش بپرد.
همچنین شتاب این سوسک در لحظه اولیه پرش برابر 2?1 متر در ثانیه است. جهش اولیه بخش اعظمی از حرکت پرش آنهاست که این سوسک را قادر می سازد تا به سرعت و چابکی در میان علفها، چمن ها و ساقه چمن ها حرکت کند.
نکته قابل توجه این است که این سوسک ویژگی ها و عادات مشابه با ملخ را که در پریدن با آن رقابت می کند دارد.
دو تصویر اول مربوط نوع نر این سوسک و تصویر آخر نوع ماده سوسک پرنده است.
منبع: مهر
از کمالالملک بگیرید تا پهلوان خلیل، همیشه نقشهایش حرفی برای گفتن داشتهاند. آنقدر در آنها غرق میشده که کمال الملک یا پهلوان بودنش را بیدردسر باور میکردیم. جمشید مشایخی که این روزها چندان درتئاتر و سینما نمیبینیمش، با این دیده نشدنها از یاد نمیرود. برای جوان ترهایی که بسیاری از نقشآفرینیهایش را هم ندیدهاند، او هنوز پدر سینمای ایران است. پدری که در سالهای اخیر، نقشهای باب میلش را پیدا نکرده و خودش میگوید که در اوضاع امروز سینما و تئاتر دوست دارد در خانه بنشیند و کتاب بخواند.
برای جمشید مشایخی، کار از عقایدش جدا نیست. نقشهایی که او میپذیرد، نقش همان آدمهایی است که دوست دارد در زندگیاش هم پیروشان باشد. او در مورد بازیاش در نقش مرتضی افجهای در یکی از کارهای حاتمی گفته بود:« افجهای شخصیتی بود که عاشق کشورش بود و مردمش را دوست داشت و نمیخواست به آب و خاکش خیانت کند، بهرغم اینکه برای خیانتش به او پول خوبی پیشنهاد شده بود ولی قبول نکرد. این نوع شخصیتها در تاریخ ما فراوانند؛ امیرکبیر، دکتر محمد مصدق و سایر بزرگانی که عاشق ایران بودند چنین رویهای داشتند. نام این آدمها همیشه در تاریخ ایران جاودان است. ممکن است مرتضی افجهای آدمی معمولی بهنظر برسد ولی اشارهای است به آن آدمهای بزرگ.»
با شنیدن خاطرات نخستین بازیهای تئاتریاش میتوانید دلیل تبدیل شدن او به یکی از بزرگان سینما و تئاتر ایران را بفهمید. او کسی است که همیشه از کوچکترین فرصتها بهترین استفادهها را کرده و البته کسی است که در عالم حرفهای هیچچیز را کوچک ندانسته. او در خاطراتش میگوید: «کلاس پنجم ابتدایی بودم که مدیر مدرسه برای جشن پایان تحصیلی تصمیم به اجرای نمایشی با نام «مناظره شتر و موتور» گرفت. این نمایش گفتوگویی بود بین شتر و موتور که من نقش شتر را بازی و از شتر تعریف میکردم و دوستم ناصرحجازی نقش موتور را بهعهده داشت. علاوه بر بچهها، والدین آنها هم دعوت شده بودند و در حیاط مدرسه به تماشای آن نشستند. بعد از اجرا هم حسابی تشویقمان کردند. این تشویق من را خیلی متاثر کرد. آنقدر که زمینهساز کارها و فعالیتهای بعدی من شد تا جایی که در اوقات فراغت (3 ماه تعطیلی) کارم این شده بود که نمایشنامه مینوشتم. چند نفر از بچهها را دور خودم جمع میکردم (بهاصطلاح یک گروه نمایش تشکیل میدادم) و علاوه بر بازی در کنار آنها، کار را هم کارگردانی میکردم. وقتی هم خوب تمرین میکردیم و آماده میشدیم، میرفتیم خانه همسایهها، صندلی جمع میکردیم و ردیف میچیدیم و برای تماشاچیها با تختههای چوبی و پتوهای سربازی صحنه درست میکردیم. بعد هم کارت دعوت درست میکردیم و میفرستادیم برای همسایهها و ساکنان مجتمع که نمایشنامهمان تماشاچی هم داشته باشد.»
مشایخی از نقطه صفر شروع نکرده. او که خودش استاد جوانترهاست بارها و بارها گفته که هنرش را مدیون استادانی است که او و همراهانش را همیشه یاری کردهاند. مشایخی پیش از این گفته بود: « در واقع ما نمیتوانیم گذشته را فراموش کنیم و خطی روی آن بکشیم. باید همراه با هنرمندان جدید مکاتب جدیدی ایجاد شود. هنرمند امروز باید نوگرایی و خلاقیت داشته باشد و این بدان معنا نیست که ما گذشته را فراموش کنیم. ما در تئاتر تخت حوضی، هنرمندان بزرگی داشتهایم. ما نباید این تئاتر را فراموش کنیم. حتی تعزیه که یک تئاتر مذهبی است را نباید کنار بگذاریم اما باید همگام با اینها کاری جدید انجام دهیم.»
«پیشکسوت فقط آن کسی نیست که از نظر سنی از شما بزرگتر و سابقهاش در کار از شما بیشتر باشد. پیشکسوت باید از نظر اخلاقی هم پیشکسوت باشد. اینطور نیست که ما بگوییم چون سنمان از شما جوانها بیشتر است، پس شما باید احترام ما را نگه دارید. نه، احترام ما دست خودمان است. مثلا آقای سمندریان یک پیشکسوت واقعی است؛ اولا معلم خود بنده بوده و ثانیا معلم خیلیها، شاید 98 درصد بازیگران تئاتر شاگرد ایشان بودند. سمندریان نظیر ندارد، خیلی بزرگ است و من تا آخر عمر برای ایشان احترام ویژهای قائلم و دست این معلم بزرگ را از دور میبوسم. به او هم نمیگویم استاد چون ایشان یک هنرمند است چون استادی کنار او کم میآورد درجه هنریاش بالاتر از استادیاش است.»
مشایخی یک هنرمند تک بعدی نیست. او در دل اجتماعش زندگی میکند و از حال تکتک طبقات این اجتماع باخبر است. حسن فتحی پیش از این در موردش گفته بود، چندی پیش جمشید مشایخی از خاطره خود در مرکز نگهداری کودکان بیسرپرست یاد کرد و این امر باعث شد تا او به همراه ثریا قاسمی، حسین یاری و تعدادی دیگر به مرکز نگهداری کودکان بیسرپرست بروند.
با وجود مخالفتهای خانواده و حضور در اجتماعی که هنر را نه کار میدانست و نه فضای هنری را فضایی امن، مشایخی راه خودش را رفت. او میگوید:« در خانواده و فامیل ما اینجور کارها، کارهای هنری مثل تئاتر که در آن زمان غیرقابل پذیرش برای خانوادهها بود مرسوم نبود. من نخستین کسی بودم که سنتشکنی کرده و وارد این کار شدم. پدرم ابتدا مخالف بود چون نظامی بود و دوست داشت من هم نظامی شوم، به همین خاطر مرا به دبیرستان نظام و بعد دانشکده افسری فرستاد و من که از نظام خوشم نمیآمد هنگامی که او در ایران نبود از دانشکده فرار کردم و وقتی برگشت کار از کار گذشته بود، بعد مرا به بیمارستان ارتش معرفی کرد اما آنجا هم نماندم. بالاخره وقتی دید فایده ندارد و من نظامی بشو نیستم و از آنجایی که فرد تحصیلکرده و روشنفکری بود و دوست نداشت با خواست و تصمیمش مرا اذیت کند، گفت: «هر جور راحتی، اگر به تئاتر و کارهای هنری علاقه داری حرفی نیست، برو سراغ آن. »
مشایخی فقط برای جوانترها استاد نیست. بازیگران هم دورهاش هم او را به چشم پدر سینمای ایران نگاه میکنند. تا جایی که چندی پیش عزتالله انتظامی، در موردش گفت:«جمشید مشایخی جزو بهترینهای سینمای ایران است. مشایخی یکی از کسانی بوده که برای سینمای ما زحمات بسیاری کشیده و امیدوارم مسئولان و مردم قدر این هنرمند را دانسته و به درستی از او تقدیر به عمل آورند. راز ماندگاری مشایخی در این عرصه از روح بلند و دل پاک او سرچشمه میگیرد. پا برجا ماندن این دوستی دیرینه ما ناشی از طبع بلند اوست که وجودش همیشه برای من ارزشمند بوده و امیدوارم خدا این پدر سینمای ما را حفظ کند. »
با اینکه پوشیدن کفشهای پاشنه بلند قد شما را بلندتر نشان میدهد و یکی از مدلهای محبوب بسیاری از خانمهاست اما استفاده از کفشهایی که پاشنه آنها بیش از 7 سانتیمتر است خطرات زیادی برای سلامت دارد. به گزارش برترین ها بهتازگی تحقیقاتی انجام شده که نشان میدهد تقریبا 40 درصد از زنانی که از کفشهای پاشنه بلند استفاده میکنند، دچار یک حادثه شدهاند که شایعترین آن زمین خوردن بوده است. این نوع کفشها بهطور قابل توجهی فشار بر پاشنه پا را افزایش میدهند که میزان آن تا 7 برابر حد معمول اندازهگیری شده است. محققان دانشگاه آکسفورد متوجه شدند پوشیدن این کفشها همچنین فشار زیادی به قسمتهای داخلی مفاصل زانو وارد کرده و باعث آسیب رسیدن به آنها میشود. این موضوع میتواند در دراز مدت باعث ابتلا به بیماریهای مختلفی از جمله آرتروز شود. یکی دیگر از مضرات کفشهای پاشنه بلند این است که وزن بدن بهطور مساوی روی پاها تقسیم نمیشود که این موضوع باعث کوتاهتر شدن عضلات ساق پا و ضخیمتر شدن تاندونهای آشیل میشود. معمولا نوک این کفشها هم بسیار باریک بوده و فضای کافی برای انگشتان پا ندارند که باعث درد در این ناحیه و حتی تغییر شکل انگشتان پا میشود. زمین خوردن در بین زنانی که از این نوع کفشها استفاده میکنند نه تنها معمولتر است بلکه شدت آسیبدیدگی نیز در آنها بسیار بیشتر به چشم میخورد. معمولا هنگام زمین خوردن زنان نمیتوانند تعادل خود را به سرعت به دست بیاورند و در بعضی موارد حتی این اتفاق منجربه پیچ خوردن قوزک پای آنها شده است. کارشناسان معتقدند، این کفشها باید به ندرت استفاده شود و زمان استفاده از آنها نیز باید حداکثر 5 ساعت باشد. پاشنه این کفشها نیز حداکثر باید 7 سانتیمتر بلندی داشته باشد.