سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

آگاه باشید! خطاها و گناهان مانند اسب های سرکش و لجام گسیخته ای هستند که گناه کاران بر آن ها سوارند و آنان را در قعر دوزخ سرنگون خواهند ساخت و تقوا همانند مرکب های راهوار و آرامی است که صاحبانشان بر آن ها سوارند و زمامشان را به دست دارند و آنان را تا بهشت پیش می برند .

 

 


 

امام علی

 


1- تقوا و پاک دامنی

 

 

اهمیت و جایگاه تقوا برای جوانان آن وقت معلوم می شود که تمایلات و احساسات دوره جوانی مد نظر قرار گیرد. برای جوانی که در معرض طغیان غرایز و احساسات تند و شکوفایی خواهش های نفسانی و غریزه جنسی و تخیلات موهوم به سر می برد، تقوا به منزله قلعه و حصار مستحکمی است که او را از تاخت و تاز دشمنان مصون می دارد و مانند سپری است که از اصابت تیرهای زهراگین شیاطین باز می دارد. امام علی(علیه السلام) می فرمایند: «اعلموا عبادالله ان التقوی دار حصن عزیز»1؛ بدانید ای بندگان خد، تقوا دژی مستحکم و غیرقابل نفوذ است.

استاد مطهری(ره) در این خصوص می گوید: نباید تصور کرد که تقوا از مختصات دین داری است، از قبیل نماز و روزه، بلکه تقوا لازمه انسانیّت است. انسان اگر بخواهد از طرز زندگی حیوانی و جنگلی خارج شود ناچار است که تقوا داشته باشد.2

جوان همواره بین دو راهی قرار دارد و به سوی دو نقطه متضاد کشیده می شود. از یک طرف، ندای وجدان اخلاقی و الهام الهی او را به سوی خوبی ها سوق می دهد و از طرف دیگر غرایز درونی و نفس اماره و وسوسه های  شیطانی او را به ارضای خواهش های نفسانی فرمان می دهد. در این جنگ و گریز تنها جوانی می تواند از این صحنه کشمکش و نزاع بین عقل و شهوت، خیر و فساد و پاکی و آلودگی به سلامت خارج شود که خود را به سلاح ایمان و تقوا مجهز کرده و از ابتدای جوانی به خودسازی و جهاد با نفس بپردازد.

حضرت یوسف(علیه السلام) در سایه همین تقوا بود که توانست با اراده ای قوی از آزمون سخت الهی سربلند بیرون آید و به اوج عزت نایل شود.

2- تقویت اراده

بسیاری از جوانان از ضعف اراده و فقدان قدرت تصمیم گیری شکایت می کنند و برای درمان آن چاره جویی می کنند. آنان می گویند:

برای ترک عادات زشت و ناپسند بارها تصمیم گرفته ایم اما کم تر موفق شده ایم. امام علی(علیه السلام) از تقوا به عنوان عامل تقویت اراده و مالکیت نفس که نقش عمده ای در ترک گناه و عادات ناپسند دارد، یاد می کند و می فرمایند: آگاه باشید! خطاها و گناهان مانند اسب های سرکش و لجام گسیخته ای هستند که گناه کاران بر آن ها سوارند و آنان را در قعر دوزخ سرنگون خواهند ساخت و تقوا همانند مرکب های راهوار و آرامی است که صاحبانشان بر آن ها سوارند و زمامشان را به دست دارند و آنان را تا بهشت پیش می برند.3

باید در نظر داشت که این کار شدنی است. افرادی که در این وادی قدم بنهند، مشمول الطاف خفیه الهی خواهند بود. چنان که قرآن کریم می فرمایند:«والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا» 4 آنان که در راه ما جهاد و کوشش می کنند، راه های خود را به آن ها نشان می دهیم.

حضرت درباره کسانی که از نعمت جوانی بهره صحیح و کافی نبرده اند، می فرمایند: آن ها در ایام سلامت بدن سرمایه ای مهیا نکردند و در اولین فرصت های زندگی درس عبرتی نگرفتند، آیا کسی که جوان است جز پیری انتظار دارد

3- فرصت جوانی:

بدون تردید یکی از عوامل مهم موفقیت و کام یابی، بهره برداری صحیح و اصولی از شرایط و فرصت های مناسب است، که فرصت جوانی از اساسی ترین آن ها به شمار می رود.

نیروی معنوی و قوای جسمانی، گوهر گران سنگی است که خداوند متعال در اختیار نسل جوان قرار داده است. بر این اساس پیشوایان دین همواره بر اغتنام فرصت جوانی تاکید کرده اند. امام علی(علیه السلام) در این باره می فرمایند: بادر الفرصة قبل ان تکون غصه (5)  پیش از آن که فرصت از دست رود و مایه اندوهت گردد، آن را غنیمت شمار.

 سعدی با الهام از سخنان بزرگان می گوید:

جوانا ره طاعت امروز گیر                         که فردا جوانی نیاید ز پیر

قضا روزگاری زمن در ربود                        که هر روزش از پی شب قدر بود

من آن روز را قدر نشناختم                      بدانستم اکنون که درباختم

امام علی(علیه السلام) می فرمایند: «لاتنس صحتک و قوتک وفراغک وشبابک ونشاطک ان تطلب بها الاخرة»6 ؛ سلامتی و قدرت و فراغ بال و جوانی و نشاط خود را فراموش مکن، از آن ها در راه آخرت استفاده کن.

آن حضرت درباره کسانی که از نعمت جوانی بهره صحیح و کافی نبرده اند، می فرمایند: آن ها در ایام سلامت بدن سرمایه ای مهیا نکردند و در اولین فرصت های زندگی درس عبرتی نگرفتند، آیا کسی که جوان است جز پیری انتظار دارد.7

سؤال از جوانی

جوانی و نشاط و بالندگی، نعمت بزرگی است که در روز قیامت از آن سؤال می شود. امام علی(علیه السلام) می فرمایند:

«شیئان لایعرف فضلهما الا من فقدهما: الشباب والعافیه»8 ؛ دو چیز است که قدر و قیمتشان را نمی شناسد مگر کسی که آن دو را از دست داده باشد: یکی جوانی و دیگری تندرستی.

خود سازی

 

خودسازی:

بهترین زمان برای تربیت و خودسازی، دوره جوانی است، زیرا صفحه دل جوان با زشتی ها و خصلت های ناپسند شکل نگرفته و چراغ فطرت در دلش خاموش نگشته است. امام علی(علیه السلام) به فرزندش امام حسن(علیه السلام) چنین می فرمایند: «انما قلب الحدث کالارض الخالیه ما القی فیها من شیء قلبه فبادرتک بالادب قبل ان یقسوا قلبک ویشتغل لبک»9 ؛

قلب نوجوان مانند زمین خالی است که هر ذچه در آن بیفشانی آن را می پذیرد، پس پیش از آن که قلبت سخت شود و فکرت به امور دیگر مشغول گردد، به تعلیم و تربیت تو مبادرت کردم و همت خود را بر تربیت تو گذاشتم.

عادات ناپسند در دوران جوانی ریشه دار نشده است، از این رو مبارزه با آن سهل و آسان است. جوانان باید از این امتیاز بزرگ به شایستگی استفاده کنند

باید جوانان عزیز این هشدار امام علی(علیه السلام) را جدی بگیرند که می فرمایند: «غالب الشهوة قبل قوة ضراوتها فانها ان قویت ملکتک واستفادتک ولم تقدر علی مقاومتها»10 پیش از آن که تمایلات نفسانی به تجری و تندروی عادت کنند با آن ها مقابله کن، زیرا اگر تمایلات در تجاوز و خودسری نیرومند شوند، فرمانروای تو خواهند شد و تو را به هرسو که بخواهند می برند و قدرت مقاومت در برابر آن ها را از دست خواهی داد. مولوی می گوید:

زان که خوی بد بگشته ست استوار

مور شهوت شد ز عادت هم چو مار

مار شهوت را بکش در ابتدا

ورنه اینک گشت ما رت اژدها

 

4- بزرگ منشی:

یکی دیگر از وصایای امام علی(علیه السلام) به جوانان، پرورش عزت نفس و بزرگ منشی است، آن جا که می فرمایند: «اکرم نفسک عن کل دنیه و ان ساقتک الی الرغائب فانک لن تعتاض بما تبذل من نفسک عوضا ولاتکن عبد غیرک وقد جعلک الله حرا»11 بزرگوارتر از آن باش که به پستی تن دهی هرچند تو را به مقصود رساند، زیرا نمی توانی در برابر آن چه از آبرو و شخصیت در این راه از دست می دهی بهایی به دست آوری، و بنده دیگری مباش که خداوند تو را آزاد آفریده است.

نیروی معنوی و قوای جسمانی، گوهر گران سنگی است که خداوند متعال در اختیار نسل جوان قرار داده است. بر این اساس پیشوایان دین همواره بر اغتنام فرصت جوانی تاکید کرده اند. امام علی(علیه السلام) در این باره می فرمایند: بادر الفرصة قبل ان تکون غصه (5) پیش از آن که فرصت از دست رود و مایه اندوهت گردد، آن را غنیمت شمار

 

 

حس عزت طلبی یکی از نیازهای اساسی انسان است که خوش بختانه دست آفرینش بذر آن را در نهاد آدمی افشانده است. بدیهی است که این بذر نیاز به مراقبت و رشد و شکوفایی دارد. عزت نفس موجب بهره وری فرد از نیروی خرد و به کارگیری آن در امور زندگی و منشا تکوین شخصیت در انسان است. بی دلیل نیست که نظام سلطه فرعونی در طول تاریخ برای استثمار دیگران، در گام نخست روح مکرمت انسانی را نشانه گرفته و شخصیت آنان را تحقیر می کند.

5-  وجدان اخلاقی:

امام علی(علیه السلام) به جوانان توصیه نمودندکه ، میزان قرار دادن وجدان اخلاقی در معاشرت اجتماعی است. آن حضرت خطاب به فرزندش چنین می فرمایند: «یا بنی اجعل نفسک میزانا فیما بینک و بین غیرک»12 پسرم، خود را معیار و مقیاس قضاوت بین خود و دیگران قرار ده.

نادیده گرفتن این اصل مهم اخلاقی نتیجه ای جز تیرگی روابط دوستانه نخواهد داشت.

6- تجربه اندوزی:

استفاده از تجارب دیگران از جمله مواردی است که در وصایای امام علی(علیه السلام) دیده می شود. آن حضرت می فرمایند: «اعرض علیه اخبار الماضین و ذکره بما اصاب من کان قبلک من الاولین و سر فی دیارهم و آثارهم فانظر فیما فعلوا و عما انتقلوا و این حلوا و نزلوا»13 اخبار گذشتگان را بر قلبت عرضه کن و آن چه را که به پیشینیان رسیده به یاد آر، در دیار و آثار مخروبه آن ها گردش کن و درست بنگر آن ها چه کرده اند. ببین از کجا منتقل شده اند و در کجا فرود آمده اند. 

7- رعایت آداب معاشرت و دوستی:

شکی نیست که بقا و دوام دوستی منوط به رعایت حدود دوستی و آداب معاشرت است. دوست گرفتن آسان است اما نگه داری آن مشکل تر است. امام علی(علیه السلام) در قسمتی دیگر از نامه مبارک خود به نکات ظریفی که موجب پایداری پیوند دوستی است، اشاره می کند و می فرمایند: ناتوان ترین مردم کسی است که از دوست گرفتن عاجز باشد و ناتوان تر از او فردی است که دوست را از دست بدهد.14

بعضی جوانان از عدم ثبات و ناپایداری روابط دوستانه شکایت می کنند، که دلیل عمده آن رعایت نکردن حدود دوستی و افراط و تفریط در رفاقت است. به طور یقین عمل به دستورات و نصایح سودمند امام علی(علیه السلام) می تواند در حل این مشکل کارساز باشد.

پی نوشت ها:

1-نهج البلاغه، خطبه 156.

2- ده گفتار،استاد مطهری ص14.

3- نهج البلاغه، خطبه 16.

4- عنکبوت، آیه 69.

5-نهج البلاغه، نامه31.

6-بحارالانوار (چاپ بیروت) ج68، ص177.

7- نهج البلاغه، خطبه82.

8- غررالحکم و دررالکلم، ج4، ص183.

9-  نهج البلاغه، نامه 31.

10-غررالحکم و دررالکلم، همان، ص392.

11-نهج البلاغه، نامه 31.

12-نهج البلاغه، همان.

13- نهج البلاغه، همان.

14-بحارالانوار، ج74، ص278.






تاریخ : سه شنبه 91/1/29 | 8:52 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

دانه‌ی کتان خواص بی‌شمار و معجزه آسایی دارد. شما در مورد آن چه می‌دانید؟ باید بگوییم که دانه‌ی کتان ضدیبوست و ضد کلسترول است، با گرگرفتگی دوره‌ی یائسگی مقابله و از سرطان پیشگیری می‌کند.


 

تخم کتان و روغن آن

در این مطلب می‌خواهیم شما را با گوشه‌ای از خواص این دانه‌های گیاهی مفید آشنا کنیم.

دانه‌ی کتان ضدیبوست است

دانه‌ی کتان سرشار از فیبرهای حلّال و غیرحلّال است و برای همین ملین بوده و دفع را راحت می‌کند. اگر دچار یبوست مزمن هستید به سراغ دانه‌ی کتان بروید.

روش مصرف

یک قاشق چای‌خوری دانه‌ی کتان را به مدت یک شب در یک لیوان آب خیس کرده و فردای آن آب را به همراه دانه‌ها بنوشید.

یا این که 20 گرم دانه‌ی خشک را با یک لیتر آب و به مدت 5 دقیقه بجوشانید و محلول را صاف کنید. صبح و شب بعد از غذا یک فنجان از این جوشانده میل کنید. توجه داشته باشید تأثیر دانه‌ی کتان تقریباً بعد از 3 روز خود را نشان می‌دهد.

دانه‌ی کتان، ضدکلسترول است؟

نتایج پژوهشی که در سال 2005 انجام شده است نشان می‌دهد مصرف روزانه 20 گرم دانه‌ی کتان به مدت 8 هفته، به اندازه‌ی داوری استاتین موثر است و می‌تواند کلسترول بالا را کاهش دهد. دانه‌ی کتان حاوی اسید آلفا لینولئیک سازنده‌ی امگا 3 است که باعث کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون می‌شود.

روش مصرف

هر روز به غذاهایتان یک تا دو قاشق چای‌خوری دانه‌ی کتان آسیاب شده اضافه کنید. توجه داشته باشید که گردو، روغن گردو و روغن کلزا حاوی امگا 3 های بیشتری از دانه‌ی کتان است. توصیه می‌کنیم از این مواد غذایی نیز به طور مرتب و بدون زیاده‌روی استفاده کنید.

به عقیده‌ی محققان کانادایی، مصرف دانه‌ی کتان احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را به میزان 80 درصد کاهش می‌دهد. این خاصیت دانه‌ی کتان به دلیل وجود مولکول‌های گیاهی آن است که قدرت آنتی اکسیدانی بالایی دارند

 

 

دانه‌ی کتان برای مقابله با سرطان سینه

 

از آنجایی که دانه‌های کتان حاوی فیتواستروژن‌هایی به نام لیگنان هستند برای همین نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه دارند. فیتواستروژن‌ها مولکول‌های گیاهی هستند که همانند استروژن‌ها عمل می‌کنند. این مولکول‌ها از افزایش میزان هورمون استروژن و رشد غده‌های پستانی پیشگیری می‌کنند.

روش مصرف

روزانه یک تا دو قاشق چای‌خوری دانه‌ی کتان آسیاب شده به غذاهایتان اضافه کنید. باید بدانید که 100 گرم دانه‌ی کتان حاوی 300000 میکروگرم لیگنان است در حالی که همین میزان کنجد، بروکلی و سیر به ترتیب حاوی 40000، 1300 و 540 میکروگرم از این ماده هستند.

توجه داشته باشید که مصرف فیتواستروژن‌ها برای زنانی که به سرطان سینه مبتلا بوده و یا هستند و زنانی که سابقه‌ی فامیلی این بیماری را دارند توصیه نمی‌شود. این افراد باید قبل از مصرف این قبیل مواد غذایی با پزشک مشورت کنند.

کتان

 

 

دانه‌ی کتان گرگرفتگی زنان یائسه را کاهش می‌دهد

بر اساس نتایج پژوهشی که در سال 2007 انتشار یافت، مصرف دانه‌ی کتان گرگرفتگی زنان یائسه را کاهش می‌دهد. 29 زن شرکت کننده در این پژوهش به مدت شش هفته، روزانه 40 گرم بذر کتان آسیاب شده مصرف کرده و تأثیر مثبت آن را روی وضعیت خود مشاهده کردند. در واقع بعد از مصرف دانه‌ی کتان دردهای عضلانی و مفاصل این زنان کاهش یافته و خلق و خوی آن‌ها بهتر شده است.

روش مصرف

توصیه می‌کنیم روزانه یک تا دو قاشق چای‌خوری دانه‌ی کتان آسیاب شده به غذاهایتان اضافه کنید. 

آیا دانه‌ی کتان از ابتلا به دیابت نوع 2 پیشگیری می‌کند؟

به عقیده‌ی محققان کانادایی، مصرف دانه‌ی کتان احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را به میزان 80 درصد کاهش می‌دهد. این خاصیت دانه‌ی کتان به دلیل وجود مولکول‌های گیاهی آن است که قدرت آنتی اکسیدانی بالایی دارند و می‌توانند با استرس اکسیداتیو، عامل ابتلا به دیابت، مقابله کنند. البته باید بگوییم که محققان همچنان در حال تحقیق بیشتر در این خصوص هستند.

روش مصرف

توصیه می‌کنیم روزانه یک تا دو قاشق چای‌خوری دانه‌ی کتان آسیاب شده به غذاهایتان اضافه کنید.

مصرف روزانه 20 گرم دانه‌ی کتان به مدت 8 هفته، به اندازه‌ی داوری استاتین موثر است و می‌تواند کلسترول بالا را کاهش دهد

 

 

دانه‌ی کتان التهاب‌های پوستی را برطرف می‌کند

 

سرخی پوست، جوش و غیره. اگر دچار التهاب پوستی هستید دانه‌ی کتان را امتحان کنید. دانه های کتان سرشار از موسیلاژ بوده و تسکین دهنده و ضدالتهاب است.

روش مصرف

مقداری آب را به آرد دانه‌ی کتان اضافه کرده و خمیر درست کنید. این خمیر را با حرارت خیلی ملایم گرم کرده و با ضخامت یک سانتی متر روی یک گاز یا پارچه‌ی تمیز پهن کنید. این مرهم را هر روز دو تا 3 مرتبه روی نقاط ملتهب قرار دهید.

روغن کتان

 

در مصرف روغن کتان احتیاط کنید

دانه های کتان حاوی 35 تا 50 درصد روغن هستند. این روغن به گرما حساس است و خیلی زود اکسید می‌شود. دانه‌ی کتان نیز مانند تمام دانه های دیگر سرشار از اسید آلفا لینولئیک است. اگر شما قصد مصرف روغن کتان را دارید باید احتیاط کنید.

* این روغن باید به میزان کم و مانند چاشنی مصرف شود.

* از داغ کردن این روغن بپرهیزید.

* روغن کتان را دور از گرما نگه دارید.

* بعد از باز شدن در روغن آن را در یخچال قرار دهید.

* مدت مصرف آن تا 3 ماه بعد از باز شدن در روغن می‌باشد.

* مصرف روغن کتان برای بچه‌های زیر 3 سال توصیه نمی‌شود.

دانه‌ی کتان در سوپرمارکت‌ها، عطاری‌ها و غیره و به صورت دانه آسیاب شده، آرد یا روغن به فروش می‌رسد. می‌توانید از مواد غذایی دیگری که با بذر کتان غنی شده‌اند استفاده کنید. مثل برخی از نان‌ها و تخم مرغ‌ها. معمولاً در مرغداری‌های صنعتی به مرغ‌ها دانه‌ی کتان می‌دهند تا میزان امگا 3 تخم مرغ‌ها را افزایش دهند.م:تبیان






تاریخ : سه شنبه 91/1/29 | 8:51 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

روابط دو کشور جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی همواره و به خصوص در سالیان گذشته دستخوش تحولات و مناقشات مختلفی بوده است و حالا، جزیره ابوموسی موضوعی تکراری اما بهانه ای برای مناقشه ای جدید شده است.


 

ابوموسی

 

پس از آنکه طی روزهای گذشته محمود احمدی نژاد ـ رییس جمهور کشورمان ـ در جریان سفر استانی اخیر خود به استان هرمزگان، به جزیره ابوموسی سفر و در آنجا سخنرانی کرد، سر و صدایی از سوی اماراتی ها بلند شد و به این مساله اعتراض کردند.

بلافاصله پس از انجام سفر احمدی نژاد به جزیره ابوموسی، شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان ـ وزیر امور خارجه امارات متحده عربی ـ در اظهاراتی شدید اللحن، این سفر را محکوم کرد و آن را تجاوز به حقوق سرزمینی کشور خود یعنی امارات دانست.

خبرگزاری "امارات 24" این خبر را منتشر کرد و همچنین گزارش داد که شیخ عبدالله، سفر محمود احمدی نژاد را "تجاوزی وقیحانه" به حاکمیت امارات بر سرزمینش و مانعی بر سر راه همه تلاش های امارات برای یافتن راهکاری مسالمت آمیز برای پایان "اشغال" جزایر توسط ایران دانسته است.

وزیر امور خارجه امارات همچنین گفته است که "این سفر وضعیت حقوقی این جزایر را که بخش و جزئی از سرزمین ملی امارات هستند، تغییر نخواهد داد".

مناقشه جزایر سه گانه ایرانی در خلیج فارس میان ایران و امارات متحده عربی از دهه 50 هجری شمسی با خروج نیروهای انگلیسی از این جزایر و ورود نیروهای نظامی ایران به این سه جزیره بر اساس توافقات صورت گرفته میان دو کشور آغاز شد. انگلیس در آن زمان مسئول روابط و سیاست خارجی شیخ نشین های اماراتی پیش از تشکیل رسمی امارات متحده عربی بود

وی، زمان انجام این سفر را هم محکوم کرده و مدعی شده است که "این سفر هنگامی انجام گرفته است که دو کشور موافقت کرده بودند تلاش خود را برای رسیدن به توافقی در مورد این موضوع به کار بگیرند و فضایی مساعد برای ارتقای ثبات در منطقه پدید بیاورند. بر این اساس، شیخ عبدالله مدعی شده که سفر اخیر، نقض آشکار این توافق است.

در همین حال، شورای همکاری خلیج فارس نیز در اقدامی مداخله‌جویانه و در حمایت از این ادعا، با محکوم کردن سفر رییس جمهور ایران به ابوموسی، در بیانیه ای مدعی شد که این بازدید نقض حاکمیت دولت امارات به شمار می رود نه تغییر وقایع تاریخی و حقوقی و حاکمیت امارات بر جزایر سه گانه.

ابوموسی

 

در ادامه این ادعاها، پارلمان امارات نیز در بیانیه ای این مساله را محکوم و سخنرانی احمدی نژاد در جمع مردم ابوموسی را "سخنرانی تحریک آمیز" خواند.

این اظهارات و واکنش ها در حالی مطرح شده است که ایران همواره بر حق مالکیت خود بر جزایر سه گانه یعنی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک تاکید کرده و این جزایر را جزئی جدایی ناپذیر از این کشور دانسته است.

مناقشه جزایر سه گانه ایرانی در خلیج فارس میان ایران و امارات متحده عربی از دهه 50 هجری شمسی با خروج نیروهای انگلیسی از این جزایر و ورود نیروهای نظامی ایران به این سه جزیره بر اساس توافقات صورت گرفته میان دو کشور آغاز شد. انگلیس در آن زمان مسئول روابط و سیاست خارجی شیخ نشین های اماراتی پیش از تشکیل رسمی امارات متحده عربی بود.

در 8 آذر 1350 با قراردادی که با میانجی گری بریتانیا میان دولت وقت ایران و شیخ شارجه بسته شد، حاکمیت ایران بر جزیره ابوموسی به رسمیت شناخته شد و در 9 آذر یعنی تنها یک روز قبل از خروج نیروهای انگلیسی از منطقه و دو روز قبل از تشکیل رسمی اتحادیه امارات، نظامیان ایران وارد سه جزیره شدند.

بر اساس موافقتنامه شارجه، ایران متعهد شد که به مدت 9 سال، سالیانه یک و نیم میلیون لیره به شیخ شارجه بپردازد. در مورد جزایر تنب بزرگ و تنب کوچک که ایران آن ها را ملک خود می دانست، قراردادی با شیخ رأس الخیمه به امضا نرسید. در اختیار گرفتن مالکیت این سه جزیره هرچند از توجیهات تاریخی و دلایل نظامی برخوردار بود، اما با توجه به تسلط ایران بر آب های خلیج فارس و تنگه هرمز بیشتر از جنبه سیاسی اهمیت داشت.

در جریان اعاده حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه، سه تن از نیروهای نظامی ایران به دلیل ناهماهنگی میان شیخ شارجه با پلیس بومی جزیره تنب بزرگ کشته شدند. این درحالی بود که ورود نیروهای ایرانی به جزایر، از قبل با شیوخ شارجه و راس الخیمه هماهنگ شده بود و شیخ شارجه، برادر خود شیخ صقر را به استقبال نیروهای ایران فرستاده بود.

وی، زمان انجام این سفر را هم محکوم کرده و مدعی شده است که "این سفر هنگامی انجام گرفته است که دو کشور موافقت کرده بودند تلاش خود را برای رسیدن به توافقی در مورد این موضوع به کار بگیرند و فضایی مساعد برای ارتقای ثبات در منطقه پدید بیاورند. بر این اساس، شیخ عبدالله مدعی شده که سفر اخیر، نقض آشکار این توافق است

 

تیرگی های مقطعی اما پی در پی روابط ایران ـ امارات به همین مساله ختم نمی شود بطوریکه در یکی از آخرین نمونه های آن، در ابتدای سال 91 هم مسئولان وزارت امور خارجه و برخی نمایندگان مجلس از نحوه برخورد امارات با مسافران ایرانی که در تعطیلات عید نوروز عازم دوبی شده بودند انتقاد کرده بودند.

در واکنش به ادعای اخیر وزیر امور خارجه امارات درباره ابوموسی، حسین امیر عبداللهیان ـ معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان ـ بازدید احمدی نژاد از این جزیره را موضوعی داخلی دانست که در چارچوب سفر استانی رییس جمهور صورت پذیرفته است.

ابوموسی

وی با اشاره به اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه و تحکیم روابط دو کشور، بر اهمیت گفت و گوهای دو جانبه بین ایران و امارات به منظور حل و فصل سوء تفاهمات احتمالی تاکید کرد.

پیروز مجتهدزاده ـ تحلیلگر مسایل بین الملل و استاد دانشگاه ـ در این رابطه می گوید: قرارداد مربوط به جزایر سه گانه در همان سال که تنظیم شد، در سازمان ملل نیز به ثبت رسید و چهار کشور تندرو عربی آن موقع شامل عراق، لیبی، الجزایر و یمن جنوبی، شکایتی را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کردند. کویت و امارات هم در جلسه‌ای که شورای امنیت تشکیل داد شرکت کردند. شورای امنیت پس از بررسی آن شکایت، واقعیتی حقوقی و امنیتی در آن شکایت ندید و شکایت کشورهای عربی در مورد حاکمیت و مالکیت بر این جزایر را رد و پرونده‌اش را مختومه اعلام کرد. بنابراین کاملا مشخص است که اظهارات خاندان آل نهیان در این زمینه به کلی نامربوط است. امارات همواره تلاش کرده که به موضوع این ادعا جنبه بین‌المللی بدهد و البته در تمام این مراحل با شکست مواجه شد.

همانطور که از تاریخچه مساله حاکمیت بر جزایر سه گانه برمی آید، مناقشات میان ایران و امارات مختص دوران بعد از انقلاب نیست و این موضوع از همان ابتدای تشکیل امارات متحده مطرح بوده است. این مساله در برخی دوره ها کمتر محل مناقشه بوده اما واکنش اماراتی ها به سفر اخیر احمدی نژاد به ابوموسی نشان داد که گذشت نزدیک به نیم قرن از آغاز این کش و قوس، دلیلی برای اتمام درگیری نیست.م:تبیان






تاریخ : سه شنبه 91/1/29 | 8:50 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

مقایسه صفحات نمایش LCD، LED، پلاسما و CRT

مقایسه صفحات نمایش lcd، led، پلاسما و crt 

معمولا هر فردی که قصد خرید یک تلویزیون جدید را داشته باشد، علاقه مند به مقایسه صفحات نمایشی LCD، LED و پلاسما است. البته به صفحات نمایشی قدیمی CRT نیز در این مطلب اشاره خواهد شد.

اکثر مردم بیش تر عمر خود را پشت کامپیوتر یا مقابل تلویزیون می گذرانند، بدون آن که از تکنولوژی به کار رفته در ساخت آن ها اطلاعی داشته باشند. تصویری که در صفحه کامپیوتر مقابل شما ظاهر می شود، از کارت گرافیکی آن ناشی می شود و وظیفه کارت گرافیکی، تحویل دادن تصاویر مناسب به مانیتور است.

صفحات CRT:

اساس کار این صفحات قدیمی بر پایه لامپ اشعه کاتدی (Cathode Ray Tube)  است.

 CRT ها تصاویر خود را از سیگنال کابل آنالوگ دریافت می کنند و این سیگنال توسط کنترل کننده صفحه نمایش رمزگشایی می شود که با اجزای داخلی مانیتور سر و کار دارد (تصور کنید مانند یک CPU کوچک برای مانیتور است).

 

CRT ها یک شکل مشخص قیف مانند دارند. در پشت هر مانیتوری، یک تفنگ الکترونی وجود دارد. این تفنگ الکترونی، الکترون ها را از یک محفظه خلأ که در لامپ مانیتور قرار دارند، به جلو پرتاب می کند. این تفنگ در نقش کاتد هم هست؛ برای همین نیز به الکترون هایی که پرتاب می کند، اشعه کاتدی می گویند.

 

مقایسه صفحات نمایش lcd، led، پلاسما و crt 

این اشعه ها با مجراهای قرمز، سبز و آبی صفحه نمایش و ویدئو متناسب هستند. در قسمت باریک یا گلوگاه مانیتور قیفی شکل، آند قرار دارد که بر اساس کار کنترل کننده صفحه نمایش، مغناطیسی است. وقتی الکترون ها از آند عبور می کنند، به یک سمت تغییر جهت می دهند یا کشیده می شوند و این مسیر به وضعیت  مغناطیسی شدن آند در آن زمان بستگی دارد. این کار الکترون ها را به سمت قسمت مناسب صفحه حرکت می دهد.

مقایسه صفحات نمایش lcd، led، پلاسما و crt

 

الکترون ها از یک قسمت توری مانند رد می شوند و این توری، پیکسل های رنگی و وضوح صفحه را مشخص می کند. الکترون هایی که از توری عبور می کنند، به روکش فسفری که داخل صفحه شیشه ای است، اصابت می کنند.
 
وقتی این ذرات به فسفر برخورد می کنند، فورا روشن می شوند (باعث می شوند نور در قسمت جلویی مانیتور برق بزند، بنابراین تصویر روی صفحه تشکیل می شود). برای هر پیکسل، سه (ماده) فسفری رنگی متفاوت (به نام فسفر سه تایی) وجود دارد و بستگی به این دارند که اصابت الکترون به کدام فسفر بوده است؛ این همان رنگ پیکسلی است که روشن خواهد شد.
مقایسه صفحات نمایش lcd، led، پلاسما و crt

بعضی از مانیتورهای CRT از یک تفنگ الکترونی در عقب مانیتور استفاده می کنند تا الکترون هایی تولید کنند که تبدیل به اشعه های الکترونی قرمز، سبز و آبی شوند. با این وجود، مانیتورهای کیفیت بالا برای هر کدام از این رنگ ها تفنگ مجزایی دارند که باعث افزایش کیفیت تصویر می شود.

مقایسه صفحات نمایش lcd، led، پلاسما و crt
مقایسه صفحات نمایش lcd، led، پلاسما و crt
مقایسه صفحات نمایش lcd، led، پلاسما و crt

 

انواع مختلف تفنگ الکترونی

 

مقایسه صفحات نمایش lcd، led، پلاسما و crt 

ضبط فیلم با استفاده از یک دستگاه CRT

فلزی که در توری جلوی مانیتور به کار می رود نیز در کیفیت تصویر تأثیر دارد. الکترون ها به دلیل وجود نقص هایی در فضای خالی پشت مانیتور، یون هایی را هم تولید می کنند، اگر این الکترون ها به فسفر برخورد کنند، باعث خراب شدن تصویر می شوند.

به همین دلیل، توری ها از فلز نسبتا ضخیمی ساخته می شوند تا از آسیب رساندن به روکش فسفری جلوگیری کنند. اما در مانیتورهای با کیفیت بهتر از یک آلیاژ فلزی با دوام و نازک تر برای توری استفاده می شود و چون باریک تر است، پس نور بیش تری می تواند از آن بگذرد و باعث درخشندگی بیش تر و وضوح بالاتر شود.

.م:تبیان

مقایسه صفحات نمایش lcd، led، پلاسما و crt






تاریخ : سه شنبه 91/1/29 | 8:48 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

لایحه حمایت از خانواده جزو لوایحی است که شاید طی سالهای اخیر بیشترین جنجال را حوالی خود تجربه کرده باشد. لایحه‌ای که بند بند و ماده به ماده موافقان و مخالفانی داشته است که سرسختانه نیز روی نظراتشان ایستاده‌اند.


مهریه

 

در آخرین مواد مورد بررسی در این لایحه، بحث تعیین سقف برای مهریه که 110 ذکر شده است، مورد اختلاف‌نظرهای فراوانی بوده است که البته در نهایت تصویب و به شورای نگهبان برای تعیین مطابقت با شرع و قانون اساسی ارسال شده است که در صورت تایید نهایی، سقف مهریه 110 سکه خواهد بود و در موارد بیش از آن، مطابق موارد ذکر شده در لایحه رفتار خواهد شد.

 

در این زمینه برخی حقوقدان‌ها بر این باورند که برداشتن جنبه کیفری از مهریه از جهاتی مفید اما از جهاتی نیز می‌تواند تحکیم بنیان خانواده را تهدید کند.

در این راستا احمدلو ـ حقوقدان و وکیل دادگستری ـ معتقد است که خیلی‌ها به خاطر مهریه‌های سنگین و عدم توانایی پرداخت آن در زندان هستند و قانونگذار باید اساسا برای این موضوع فکری اساسی کند. شاید تعیین سقف برای مهریه در نگاه اول کمی ایجاد ناامنی برای دختران در آستانه ازدواج ایجاد کند اما در بلندمدت می‌تواند به تحکیم جایگاه زن در خانواده‌ها منجر شده و به قول معروف مهریه‌ای که هنوز نه کسی داده و نه کسی گرفته است، ملاک امتیاز برای افراد قرار نمی‌گیرد. درباره اما و اگرهای این موضوع و اینکه آیا این قانون عطف به ماسبق می‌شود یا خیر پای سخنان این حقوقدان نشسته‌ایم.

براساس ماده واحده تصویبی، پرداخت 110 سکه مهریه برای زوج تکلیف است و در صورت عدم پرداخت، فرد براساس ماده 2 اجرای محکومیت‌های مالی زندانیمی‌شود و در غیر این صورت فاقد جنبه کیفری خواهد بود. درحال حاضر تعدادی از محکومان مهریه به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه در زندان به سر می‌برند

 *براساس یکی از مواد لایحه حمایت از خانواده، چنانچه مهریه بالا‌تر از 110 سکه باشد، شرط تمکن زوج موردنظر خواهد بود. به لحاظ حقوقی می‌توان برای مهریه سقف تعیین کرد با توجه به اینکه مهریه جز حقوق خصوصی افراد و توافق طرفین در آن دارای اهمیت است؟

ـ براساس ماده واحده تصویبی، پرداخت 110 سکه مهریه برای زوج تکلیف است و در صورت عدم پرداخت، فرد براساس ماده 2 اجرای محکومیت‌های مالی زندانیمی‌شود و در غیر این صورت فاقد جنبه کیفری خواهد بود. درحال حاضر تعدادی از محکومان مهریه به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه در زندان به سر می‌برند. این افراد بر اساس ماده 2 قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی زندانی شده‌اند که در صورت تائید این لایحه از سوی شورای نگهبان محکومانی که 110 سکه از مهریه را پرداخت کرده باشند آزاد می‌شوند.

مهریه

 

*پس قانون مذکور عطف به ماسبق می‌شود؟

 

ـ این پیشنهاد به دلیل اینکه جزء قوانین تخفیف دار بوده و زندان دارد شامل افرادی که در زندان هستند یا حکم محکومیت آنها صادر شده است نیز می شود فقط افرادی که حکم آنها اجرا شده شامل این قانون نمی‌شوند.

*طبق این مصوبه اگر افرادی بخواهند مهریه بیشتری را ثبت کنند باید از چه راهکاری استفاده کنند؟

ـ در این زمینه محدودیتی برای مهریه‌گذاران نداریم. زوج ها می‌توانند بر سر هر میزانی که توافق دارند مهریه تعیین کنند اما تا 110 سکه ضمانت اعمال ماده دو محکومیت‌های مالی وجود دارد و بیش از 110 سکه اگر زوج توان مالی نداشته باشد تحت تعقیب قضائی قرار نگرفته و زندانی نمی‌شود. البته این فرد همچنان مدیون است و اگر اموالی داشته باشد قابل پیگیری و توقیف است. نباید فراموش کرد که تعیین مهریه های سنگین، وسوسه برانگیز است و نگاه مادی برخی زنان به مهریه کانون بسیاری از زندگی‌ها را متلاشی کرده است. حال آنکه تائید این پیشنهاد باعث می‌شود مهریه های بالا ضمانت اجرایی کمتری داشته باشند و گامی مثبت در جهت کاهش میزان مهریه های نامتعارف برداشته شود.

دختران جوان توجه داشته باشند مهریه زیاد ضمانتی برای خوشبختی نیست. در این ماده آمده است هرکس محکوم به پرداخت مالی به دیگری شود چه به صورت استرداد عین یا قیمت یا مثل آن و یا ضرر و زیان ناشی از جرم یا دیه و آن را‌ تأدیه نکند دادگاه او را ملزم به تأدیه کرده و چنانچه مالی از او در دسترس باشد آن را ضبط و به میزان محکومیت از مال ضبط شده استیفاء می کند و‌ در غیر این صورت بنا به تقاضای محکوم له ، ممتنع را در صورتی که معسر نباشد تا زمان تأدیه حبس خواهد کرد

*ماده دو محکومیت‌های مالی چه می‌گوید؟

ـ زندانی شدن مرد به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه باعث ضررهای اجتماعی و فرهنگی بسیاری در کشور می‌شود. البته در این زمینه باید فرهنگ‌سازی شود. دختران جوان توجه داشته باشند مهریه زیاد ضمانتی برای خوشبختی نیست. در این ماده آمده است هرکس محکوم به پرداخت مالی به دیگری شود چه به صورت استرداد عین یا قیمت یا مثل آن و یا ضرر و زیان ناشی از جرم یا دیه و آن را‌ تأدیه نکند دادگاه او را ملزم به تأدیه کرده و چنانچه مالی از او در دسترس باشد آن را ضبط و به میزان محکومیت از مال ضبط شده استیفاء می کند و‌ در غیر این صورت بنا به تقاضای محکوم له ، ممتنع را در صورتی که معسر نباشد تا زمان تأدیه حبس خواهد کرد. محکومان مهریه بر اساس این ماده تحت تعقیب کیفری قرار گرفته و زندانی می شوند که برای زندان زدائی به خصوص درباره محکومان مهریه باید تغییراتی در آن صورت گیرد.

مهریه

 

*در حال حاضر و براساس نظر وکلا و کارشناسان حقوق خانواده پرونده‌های مطالبه مهریه از پرونده‌های طلاق پیشی گرفته است؟ راهکار تعیین سقف برای مهریه می‌تواند راهگشا باشد؟

 

ـ آمار پرونده‌های مهریه نگران‌کننده است. به موازات رشد طلاق در جامعه با رشد پرونده‌های مطالبه مهریه هم روبرو هستیم و در برخی موارد خانم ها بدون این که طلاق بخواهند مهریه شان را مطالبه می کنند. البته اینکه برای مهریه سقفی تعیین شود از نظر شرعی امکان پذیر نیست اما نظر مجلس این بوده است که اگر سقف تعیین شد طرفین از حمایت قانونی بیشتری برخوردار باشند. بر اساس این گزارش، عده‌ای بر این باورند که ماده 25 لایحه حمایت از خانواده که در آن برای مهریه مالیات وضع شده است صرفاً به منظور راهی برای کاهش شمار زندانیان است و از سویی کارشناسان خانواده معتقدند مهریه دینی است بر گردن مرد و مرد موظف به پرداخت آن است. پرداخت مهریه از طرف مرد به زن می‌تواند باعث استحکام روابط زن و شوهر شود .چراکه در مورد زنان خانه دار، بدلیل نارسایی های “تامین اجتماعی ”‌ و بیمه، مهریه عملا می تواند آرامش خاطر زن را از نظر تامین مالی در سال های کهولت به دنبال داشته باشد. بر اساس یافته‌های پژوهش‌های اخیر که از سوی معاون پژوهشی مرکز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه عنوان شد، میانگین مهریه زنان در ایران بین 260 تا 350 سکه طلاست. یعنی نزدیک به 90 میلیون تومان و با در نظر گرفتن این موضوع که مهریه عند المطالبه است چند درصد از مردان جامعه قادر به پرداخت آن هستند؟

صرف نظر از همه این مباحث آنچه حقیقت دارد این است که در حال حاضر با تعداد زیادی زندانی مهریه روبرو هستیم که توان پرداخت مهریه ای را که تعهد رسمی و اخلاقی برای پرداخت آن داده‌اند را ندارند و از سویی با زنانی روبرو هستیم که نیازمند مهریه‌های خود هستند اما نمی توانند آن را وصول کنند و صرف زندانی شدن مرد برایشان ثمری ندارد. بنابراین لزوم اصلاح قانون برای منطقی کردن این روند معیوب امری لازم و ضروری به شمار می آید.  م:تبیان






تاریخ : سه شنبه 91/1/29 | 8:46 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

به مناسبت تولد اسطوره سینما

«چارلز اسپنسر چاپلین» 
 www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌   
 لبخند بزن!
بدون انتظار پاسخی از دنیا ،
بدان روزی دنیا انقدر شرمنده می شود
که به جای پاسخ لبخند ،
با تمام سازهایت می رقصد ...


www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌

www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌

چارلی چاپلین
سر چارلز اسپنسر چاپلین (Sir Charles Spencer Chaplin) در 16 آوریل سال 1889 (122 سال پیش) در لندن به دنیا آمد. چارلی مهمترین و تاثیرگذارترین شاگرد مک سنت و فرزند یک نمایشگر تالارهای محلی موسیقی انگلیسی به نام جرالدین چاپلین بود. والدین چاپلین هر دو هنرمندانی در سالن بزرگ شهر لندن بودند و هر دو بازیگر و آوازه‌خوان، اما پیش از آنکه وی 3 ساله شود از هم جدا شدند.

چارلی آواز خواندن را از مادرش آموخت. بعدها مادرش دچار بیماری روانی می‌شود و در یک آسایشگاه در حوالی لندن بستری می‌شود. اما پدرش زمانی که چارلی 12 ساله بود، فوت شد. زمانی که مادرش در یکی از اجراهای زنده تئاتر که برای سربازان اجرا می‌شد، جسمی به سر وی برخورد کرد و آسیب دید، چارلی 5 ساله روی صحنه رفت و تماشاچیان عصبانی را با خواندن آهنگی سرگرم و آرام کرد. با بستری شدن مادر، چارلی و برادرش رابطه? عمیق تری پیدا کردند و هر دو با استعداد بالایی که داشتند در همین سالن قدیمی که پدر و مادرشان در آن کار می‌کردند، مشغول به کار شدند.

www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌

چاپلین در سال 1910 به آمریکا رفت و با برادرانش استودیو چاپلین را تاسیس کردند. در سال 1928 مادر چاپلین، درست در زمانی که 7 سال از انتقال وی توسط پسران به هالیوود می‌گذشت، از دنیا رفت. بعدها چارلی از وجود برادری ناتنی از سمت مادر آگاه ‌شد به نام ویلر دریدن که این برادر نیز به مابقی برادران در هالیوود و استودیو چاپلین ‌پیوست. چاپلین یهودی‌زاده فقیری بود که دوران کودکی را در دشواری و تنگدستی گذراند و در نخستین سال‌های شکوفایی سینما در امریکا، با تکیه بر خلاقیت و استعداد خود به اوج شهرت رسید.

www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌

در سال 1913 بازی چاپلین در آمریکا مورد توجه یکی از فیلمسازان قرار می‌گیرد و از آن پس با شرکت فیلمسازی کی استون همکاری می‌کند. وی نخستین فیلمش را با نام ساختن یک زندگی که فیلم کمدی بود در سال 1914 آغاز کرد. در این کمپانی و با این فیلم چاپلین به شهرت رسید. به تدریج چاپلین به محبوب‌ترین هنرمند تاریخ سینما تبدیل شد و تهیه‌کنندگی آثارش را نیز بر عهده گرفت

www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌
در 1913، هنگامی که با دستمزد 150 دلار در هفته در کمپانی کی استون استخدام شد، یک بازیگر سیار نمایش‌های وودویل امریکایی بود. در نخستین فیلمی که به نام در تلاش معاش (1914) برای مک سنت بازی کرد، نقش یک شیک پوش تیپیک انگلیسی به او محول شد، اما با فیلم دومش، مخمصه غریب مبیل 1914، کارکتر یک ولگرد کوچولو را معرفی کرد؛ کارکتری که بعدها او را شهره آفاق ساخت و به یک نماد جهانی سینمایی از یک فرد عامی در دوران ما بدل کرد.

www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌
چاپلین در کمپانی کی استون در 34 فیلم کوتاه و 6 حلقه‌ای داستانی با عنوان رمانس ناکام تیلی (1914) به کارگردانی مک سنت بازی کرد و کاراکتر این دلقک ریزنقش محزون را به تدریج پرورش داد. شخصیتی با کفشهایی که برایش بزرگ بودند، شلواری گشاد و کتی تنگ که کلاه لبه‌دار دربی بر سر می گذاشت. شخصیت پردازی درخشان او، همراه با حرکات پانتومیم که چارلی تبحر بی‌مانندی در آن داشت، از ولگرد کوچولو انسانی ساخت که با جهان پیرامون خود به کلی بیگانه است.

از جمله مشهورترین فیلمهایی که چاپلین در کمپانی اسانی ساخت، می‌توان به ولگرد، شغل، بانک، شبی در نمایش اشاره کرد. این فیلم‌ها در سال 1915 ساخته شدند. این فیلم‌ها چندان مورد استقبال قرار گرفتند که چارلی سال بعد درخواست هفته‌ای 10 هزار دلار به اضافه پیش پرداختی معادل 150000 دلاری پس از امضای قرارداد برای ساختن 12 فیلم برای کمپانی میوچوال را کرد.


www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌

معروف‌ترین فیلم‌های چاپلین در کمپانی میوچوال عبارتند از: بازرس فرودگاه (1916)، مامور آتش نشانی (1916)، ساعت یک صبح (1916)، سر سره بازی (1916)، سمساری (1916)، خیابان اوباش (1917)، مهاجر (1917)، ماجراجو (1917).

چاپلین در سال 1919 به همراهی تعدادی از دوستان سینمایی‌اش اتحادیه سینماگران را تاسیس کرد. آن زمان این فرصت برای او پدید آمده بود تا پس از سالها، به دلمشغولی‌های خود بپردازد و فارغ از نظام مافیایی حاکم بر هالیوود، حرف دل خویش را به زبان تصویر بیان کند.

www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌

بسیاری چارلی چاپلین را تنها یک کمدین موفق می‌دانند حال آنکه او در طول زندگانی خود در زمینه موسیقی نیز استعداد فراوانی از خود نشان داد. ساخت موسیقی فیلم کار عادی وی بود و توانست در مجموع موسیقی 23 فیلم را به پایان برساند. موسیقی فیلم لایم لایت ساخته چاپلین در سال 1972 برنده جایزه اسکار شد.

شخصیت چاپلین بیشتر به عنوان "آواره" شهرت یافت که در زبانهای مختلف دنیا مفهومی به مانند فردی ولگرد با رفتارهای پیچیده اما بزرگ منشانه داشت. در سال 1915 چاپلین با یک کمپانی تازه قرارداد بست و مشغول ساخت فیلم‌های بلندتری شد.

در سال 1916 کمپانی فیلم موچوال مبلغ 670 هزار دلار با چاپلین قرارداد بست و در مدت 18 ماه وی 12 فیلم بلندمدت کمدی برای آنها ساخت که در این نوع از ویژگی ممتازی در تاریخ سینما برخوردار بودند. در واقع تمام فیلم‌های که در این کمپانی ساخته شد، به یک اثر کلاسیک سینمای کمدی تبدیل شدند.

www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌

در پایان این سالها آمریکا وارد جنگ جهانی شد و چاپلین دوره? جدیدی از سینمای خود را با دوستانی آغاز کرد. از سال 1918 چاپلین در استودیو خود مشغول به کار شد. تمام فیلمهای پیشین دوباره ویرایش و کات شدند و در سال‌های مختلف موسیقی و تدوین جدید صورت گرفت.

دیکتاتور بزرگ نخستین فیلم کاملا ناطق چاپلین بود که در اوضاع نابسامان جهانی در دهه 40، اثری ضد نازی بود. این فیلم در مورد دیکتاتوری اروپایی و در واقع تاریخچه زندگی آدنوید هینکل، دیکتاتور کشور خیالی تامانیا است که دست به کشتار یهودی‌ها می‌زند و اروپا را درگیر جنگ می‌کند.

برخی این فیلم را نپسندیدند و برخی جنبه سیاسی آن را جدی و برخی آن را به قدر کافی جدی نگرفتند. با این حال این فیلم از نظر تجاری محبوبیت فراوانی پیدا کرد و چاپلین را همچنان به عنوان یک ستاره در اوج نگاه داشت. سرانجام، سر چارلز اسپنسر چاپلین، اسطوره سینمای صامت (1889- 1977)، 25 دسامبر سال 1977 در سن 88 سالگی درگذشت.

www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌
برخی از افتخارات چارلی چاپلین:

برنده جایزه اسکار بهترین موسیقی اورجینال برای فیلم لایم لایت در سال 1973
نامزد دریافت جایزه اسکار در رشته‌های بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه اورجینال و بهترین بازیگر نقش اول برای فیلم دیکتاتور بزرگ در سال 1941
نامزد دریافت جایزه اسکار در رشته بهترین فیلم نامه اورجینال برای فیلم موسیو وردو در سال 1948
دریافت جایزه اسکار بهترین دستاورد هنری برای فیلم سیرک در سال 1929
دریافت جایزه افتخاری یک عمر فعالیت هنری در سال 1972
برنده جایزه افتخاری شیر طلایی از جشنواره ونیز در سال 1972

www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌

نمایی از برخی فیلم‌های کمدی چارلی چاپلین

www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌
چارلی چاپلین، در کنار آلبرت اینشتین

www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌

www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌






تاریخ : سه شنبه 91/1/29 | 8:14 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

برخی از فیلم‌های چارلی چاپلین:

آتش‌نشان، ماجراجو، یک زندگی سگی، پسر بچه، دیکتاتور بزرگ، سیرک، شهر نورانی می‌شود، عصر جدید، مغازه وسیقه گذاری، دریا، غریبه، یک زن، بانک، سرسره بازی، خیابان آرام ...

نمایی از برخی فیلم‌های کمدی چارلی چاپلین

 
www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌
 
 
www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌

 www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌
 
 www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌
 
 www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌
 
 www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌
 
 www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌
 
 www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌
 
 www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌
 
 www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌
 
 www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌
 
 www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌

www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌






تاریخ : سه شنبه 91/1/29 | 8:12 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

ما بچه بودیم یه بازی بود به نام :

«همه ساکت بودند ناگهان خری گفت» ...

صد برابر پلی استیشن 3 لذت داشت !

.

.

.

خدایا

مارو ببخش که در کار خیر

یا "جار" زدیم...

یا "جا" زدیم...

.

.

.

تا حالا دقت کردین چقدر حرص آوره که سر غذا

دقیقا اون چیزی رو بر میدارن که تو کلی تو ذهنت واسش نقشه کشیده بودی :|

.

.

.

امروز رفتم از دستگاه خودپرداز پول بگیرم مبلغ رو زدم 50000 تومان .

یه ده هزار تومنی داد! سه تا پنج هزار تومنی داد!

پنج تا دو هزار تومن داد! پونزده تا هزاری!

یه لحظه دلم واسه دستگاه سوخت،نزدیک بود پولو برگردونم تو دستگاه!

طفلی خودشو کشت 50 تومن منو جور کرد!

.

.

.

سعی نکن به یک خوک آواز خواندن یاد بدهی

هم وقت خودت را هدر می دهی و هم خوک را اذیت می کنی !

(مارک تواین)

.

.

.

نقاش نیستم ، ولی دلم برایت پر می کشد !

.

.

.

دوتا جمله خفن دارم نه حسین پناهی گردن میگیره نه دکتر شریعتی

موندم چیکارش بکنم !

.

.

.

یه ضرب المثل چینی است میگه:

تا ایران هست بازیافت چرا؟!؟

.

.

.

دقت کردین !؟

احتمال اینکه جهتی که یو اس بی رو تو بار اول وصل میکنی درست باشه یک در میلیونه !

.

.

.

ممکن است شاهزاده ام را پیدا کنم اما پدرم همیشه پادشاه من خواهد ماند!

.

.

.

بعضیا تو زندگیت نقش دیوارو بازی میکنن

نه دوست داری خرابشون کنی ؛ نه میتونی بهشون تکیه بدی ... !!!

.

.

.

بی دل و خسته در این شهرم و دلداری نیست

غم دل با که توان گفت که دلداری نیست

رو مداوای خود کن ای دل از جای دگر

کندر این شهر طبیب دل بیماری نیست . . .

.

.

.

وقتی‌ عمق یک ارتباط رو نمیتونی‌ تخمین بزنی

‌ شیرجه زدن...

اصلا کار عاقلانه‌ای نیست!

.

.

.

مرگ حقه !

?تنها حقی هست که اگر نگیری هم بهت میدن !

.

.

.

رئیس جیست!؟ :

فردی که وقتی شما دیر به سر کار می‌روید خیلی زود می‌آید

و زمانی که شما زود به اداره می‌روید یا دیر می‌آید و یا مرخصی است ...!

.

.

.

به یک نفر مسلط به زبان آدمیزاد برای رفع پاره ای دلتنگیها نیازمندیم !

.

.

.

نامه هایم که چراغ قلبت را روشن نکرد !

امشب تمامشان را بسوزان شاید بتوانی تنهایی ات را ببینی !

.

.

.

چشم هایم را به بیمارستان می برم.. نمی دانم چه مرگشان شده!

هر شب در خواب جایشان را خیس می کنند...!

.

.

.

طلا باش...

تا اگه روزگار آب ات کرد,

روز به روز طرح های زیباتری از تو ساخته شود

سنگ نباش...

تا اگر زمانه خرد ات کرد,

تیپا خوردهء هر بی سر و پایی بشوی..!!!

.

.

.

شخصیت منو با برخوردم اشتباه نگیر.

شخصیت من چیزیه که من هستم،

اما برخورد من بستگی داره به اینکه " تو " کی باشی...

.

.

.

زنی که سرو صدا داره یعنی دوستت داره

از زنی که ساکت شده بترس

یعنی پایان .

.

.

.

از این طرح هزاران لبخند که هیچی به ما نرسید.

حالااگه یه طرح هزاران فحش بذاره

من یه نفری همه رو برنده میشم !

.

.

.

تو گذشته میگفتن پزشک محرمه..

کم کم عکاس و فیلم بردار هم محرم شدن

حالا هم که دى جى و گروه موسیقى محرم شدن

اینجور که من فهمیدم الان فقط داداشاى عروس و دوماد نامحرمن!

.

.

.

یکی از خاصیت‌های بهشت اینه که اونجا آدمای اطرافت

اون گوشه‌شون یه دکمه‌ی "Ask me later" دارن.

.

.

.

بعضیا برای اینکه

ظاهرشونو حفظ کنن

باطنشونو نابود میکنن....!!!

.

.

.

آنقدر بدم میاد ازاینایی که از سادگی و صداقت بچگیامون سواستفاده می کردن

و حرف می کشیدن ازمون!

الان که بزرگ شدم میفهمم چه مسائل فوق سری ای رو لو دادم !!!

.

.

.

یه سری استکان هست آدم میخواد چای بخوره دماغش میره تو استکان :|

مهندسین یه فکری به حالش کنین ، خعلی رو مخه !

.

.

.

چه لحظه باشکوهی بود اون لحظه..!

وقتی معلم میبردمون پا تخته ازمون درس بپرسه وسطش زنگ می خورد..!

.

.

.

یکی از مزایای پسر بودن اینه که هرچقد دلت خواس میتونی گریه کنی

آخرش دستتو محکم بمالی به چشمت، هیچچچچی نمیشه!

نه ریمیلت پخش میشه نه سایه ات بهم میریزه ....!

.

.

.

مسخره ترین سوالی که میشه از یکی پرسید:

- میتونم بهت اعتماد کنم ؟!

در تاریخ حتی یک مورد هم جواب منفی ثبت نشده!!!!

.

.

.

کاربردی ترین چیزی که من از کتاب علوم دوران مدرسه یاد گرفتم اینه که

وقتی در ترشی یا مربا باز نمیشه, بگیرمش زیر آب گرم !!:دی

.

.

.

سلامتیه اونایی که خودشون سنی ندارن

ولی روزگار دلشونو پیر کرده ...

.

.

.

گفت:اینقدر سیگار نکش میمیری
گفتم:اگه نکشم میمیرم
گفت:اگه بکشی با درد میمیری
گفتم:اگه نکشم از درد میمیرم
گفت:هوای دودی جلوی درد رو نمیگیره
گفتم:هوای صاف جلوی مرگو میگیره؟
یه کم نگاهم کرد و گفت : بکش .....

.

.

.

یکی از بدترین لحظه های زندگی وقتیه که فیلم رقصیدنت رو توی جمع نگاه می کنی

.

.

.

به دوستم گفتم سه بار پشت سر هم بگو

سه سیر سرشیر سه شیشه شیر !

نامبرده حدود یک ساعته لکنت زبون گرفته ! :) )

.

.

.

تا حالا دقت کردین

وقتی یه نفر شمارو دعوت به دیدن یه فیلمی که قبلا خودش دیده میکنه

تو مدت فیلم یه جوری نگاتون میکنه که انگار خودش فیلمو ساخته؟!!!

.

.

.

مهندس کیست؟

در واقع "مهندس" به کسی میگن:

که تو کاری تخصص داره و کاری رو به خوبی انجام میده.

... همین کلمه ی "مهندس" با حفظ سِمت,

به کسایی که تو یه کاری گند میزنه هم گفته میشه.

بعد در جای دیگه ممکنه "مهندس" در قالب یک اسم اشاره,

به کسی که اسمشو نمی دونیم هم استفاده بشه.

همچنین اگه همین کلمه ی "مهندس" خوب ادا شه,

میتونه در حکم فحش هم باشه

.

.

.

آدم ها وقتی تنها نیستن میرن

وقتی تنها میشن برمیگردن . . .

.

.

.

"چک آب" چیست !؟

به عملی که در آن فرد قبل از وارد شدن به توالت شیر آن را باز کرده

و از وصل بودن آب اطمینان حاصل میکند تا مبادا بعد از اتمام کارش

دچار مشکلات ناشی از بی آبی در توالت گردد !

.

.

.

بسلامتی اون رفیقی که حاضره بخاطر رفیقش کنارش باشه و بد بگذرونه...!

.

.

.

مرد تاجر پس از نابودی کسب پر رونق خود ، تابلویی بر ویرانه خانه و مغازه اش آویخت

که روی آن نوشته بود : مغازه ام سوخت ! اما ایمانم نسوخته است !

فردا شروع به کار خواهم کرد !

اگر در عشق شکست خوردید ان اخر دنیا نیست

.

.

.

یه بار شیطون گولم زد، رفتم از جیب بابام 25 تومن (25 تا یه تومنی) ورداشتم

رفتم پفک اینا خریدم، عصرش عذاب وجدان گرفتم،

رفتم از کیف مامانم 50 تومن ورداشتم گذاشتم تو جیب بابام.

.

.

.

یادش بخیر بچه بودیم اون موقع ها شماره ها روی تلفن نمی افتاد !

زنگ میزدیم مزاحم میشدیم

یه بار زنگ زدم یه دختره گوشی رو برداشت ، منم فوت میکردم !

دختره گفت ، خوب حالا من با فشار دادن یک دکمه .....

آقا ما هم از ترسمون سریع قط میکردیم !

یه همچین اسگل هایی بودیم ما !!!

.

.

.

(توصیه هایی برای سادیسمی شدن)

سر جلسه امتحان تقلب اشتباه برسونین به دوستتون !
به بچه همسایه بگید اگه یه خودکار رو قورت بده ، بزرگ شه مهندس میشه !
از کنه ای که نیشتون زده ، دیه بگیرین !
شونه های مگسائی رو که تازه نشستن روتون بمالین تا خستگیشون در بره !
وقتی قایق موتوری تون وسط دریا خاموش کرد ، پیاده بشین هل بدین !
بلالی که دونه هاش کج هست رو ببرین ارتودنسی !
به گل مصنوعی روی میزتون به زور آب بدین تا بخوره !
داداش کوچیکتون رو بذارین توی مایکروفر تا برنزه بشه !
گوشی موبایلتون رو با سنجاق قفلی به پاچه شلوارتون وصل کنین !
سی دی قفل دار رو بشکنین تا قفلش باز بشه !
با هندوانه یه قل دو قل بازی کنین !
به دوست دکترتون بگین : مرض جدید چی داری ؟ !

.

.

.

سه تا مرد مست سوار تاکسی شدن..
در رو که بستن ، راننده دید خیلی مستن ، سریع ماشین رو روشن کرد ،بعد زود
خاموش کرد گفت:
مسافران عزیز رسیدیم به مقصد..!
مرد اولیه پول میده پیاده میشه...
مرد دومیه نه تنها پول میده بلکه تشکر هم میکنه !
مرد سومیه اما با عصبانیت تمام یه دونه محکم میزنه تو سر راننده !
راننده میگه چرا میزنی..؟
اونم میگه: اینو زدم که درس عبرتی بشه واست از این به بعد تند نری..!
داشتی هممونو به کشتن میدادی مرتیکه...!






تاریخ : سه شنبه 91/1/29 | 8:7 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

تصاویر زیبا از گلهای بهاری / عیدانه

برای مشاهده تصاویر در سایز بزرگ بر روی عکسها کلیک کنید
 
 
  
  
 
 
  
    
  
  
  
 
  
 
  
 

  
 
 
  
 
 
  
  
 
    
  
  
  
  
 
  
 
  
 
    
  
  






تاریخ : سه شنبه 91/1/29 | 7:55 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

باران شدید و آبگرفتگی در معابر کرج


















تاریخ : سه شنبه 91/1/29 | 7:32 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
<      1   2   3   4   5   >>   >
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • بی بی مارکت
  • ttp://www.bachehayeghalam.ir/sitefiles/bgh_sound_player.php">