سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

چقدر عجیبه !!!

 

 

چقدر عجیبه که تا وقتی مریض نشی کسی برات گل نمی آره

 

چقدر عجیبه که تا وقتی گریه نکنی کسی نوازشت نمی کنه

 

چقدر عجیبه که بی بهانه کسی هیچوقت برات هدیه نمی خره

 

چقدر عجیبه که تا وقتی فریاد نکنی کسی به طرفت بر نمی گرده

 

چقدر عجیبه که تا وقتی بچه نباشی کسی برات قصه نمی گه

 

چقدر عجیبه که تا وقتی بزرگ نباشی کسی به قصه ات گوش نمی ده

 

چقدر عجیبه که تا وقتی قصد رفتن نکنی کسی به دیدنت نمیاد

 

چقدر عجیبه که تا وقتی نمردی کسی تو رو نمی بخشه

 

دروغه !!!!!؟

 






تاریخ : شنبه 90/4/18 | 12:36 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

هند سرزمین عجایب !

 

در صورتی که هر یک از عکس ها باز نشد بر روی آن راست کلیک کرده و گزینه show picture را بزنید
 






تاریخ : شنبه 90/4/18 | 12:24 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
 
 

فتوکاتورهای طنز داغ روز

 

 


























 

 

ورزشی











*
*
*


















تاریخ : شنبه 90/4/18 | 12:13 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
روز گذشته خودروسازی بوگاتی از گران‌قیمت‌ترین مدل ویرون گرند اسپورت خود رونمایی کرد.
روز گذشته بوگاتی از گران قیمت‌ترین مدل ویرون گرند اسپورت خود با لقب «طلای سفید» (L`Or Blanc)، در شهر برلین آلمان رونمایی کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، این خودرو که با همکاری یک شرکت آلمانی به نام کا پی ام (KPM) طراحی شده و قیمت آن یک میلیون و 600 هزار یورو معادل 2 میلیون و 320 هزار و 307 دلار اعلام شده است.


منبع: خبرگزاری برنا





تاریخ : شنبه 90/4/18 | 8:35 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
درباره Google Wallet
امروزه تحول و پیشرفت تا جایی پیش رفته که قرار است موبایل‌ها نقش کیف پول را برای کاربران بازی کنند.




زمانی بود که موبایل فقط برای برقراری تماس و ارسال پیام کوتاه استفاده می‌شد. کم‌کم قابلیت پخش موسیقی و رادیو به آن اضافه شد. چندی نگذشت که دوربین نیز جزو جدانشدنی گوشی‌های تلفن همراه شد. امروزه این تحول و پیشرفت تا جایی پیش رفته که قرار است موبایل‌ها نقش کیف پول را برای کاربران بازی کنند.

ماجرای کیف پول شدن گوگل از عرضه فناوری NFC آغاز شد. NFC مخفف عبارت انگلیسی Near Field Communication و به معنای تبادل اطلاعات در فاصله‌های نزدیک – 4 سانتی‌متر و کمتر - است. این فناوری در موبایل به صورت یک تراشه سخت‌افزاری در گوشی و نرم‌افزار روی سیستم‌عامل (آندروید) نصب می‌شود و گوشی را به کارت اعتباری تبدیل می‌کند. یعنی از این پس برای پرداخت هزینه‌های خرید و قبض و ... کافیست گوشی خود را به دستگاه‌های پرداخت نزدیک کنید و روی نمایشگر لمسی اسمارت‌فون خود ضربه بزنید. باقی کارها را NFC انجام می‌دهد. گوگل می‌گوید این شیوه پرداخت ضمن راحت بودن، امنیت بیشتری هم نسبت به روش‌های پرداخت فعلی دارد.
شاید این کار تا به حال یک رویا بوده اما اکنون شخصیت اصلی سیستم هوشمند پرداخت به شمار می‌رود و جای کارت‌های اعتباری، دبیت و مستر کارت را گرفته است.

شرکت گوگل اعلام کرده استبا همکاری دو موسسه «مستر کارت» و «سیتی بانک»،  در فصل تابستان امسال سیستم جدید پرداختی خود را در دو شهر نیویورک و سان‌فرانسیسکو راه‌اندازی خواهد کرد.

کیف پول جدید گوگل فقط روی گوشی هوشمند گوگل نکسوس S 4G فعال خواهد بود و تنها می‌تواند به پایانه پرداختی شرکت مسترکارت وصل شود. فعلا فقط حدود 135 هزار پایانه در فروشگاه‌ها و رستوران‌های ایالات متحده وجود دارند.

باز نشر اختصاصی: مجله اینترنتی Bartarinha.ir






تاریخ : شنبه 90/4/18 | 8:32 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
شرکت Viewsonic به تاز‌گی تبلتی 10 اینچی به نام ViewPad 10Pro معرفی کرده است که با دو سیستم‌عامل مجزا راه‌اندازی می‌شود. یکی از آنها نسخه 2/2 آندروید (Froyo) و دیگری ویندوز هفت است.


شرکت Viewsonic به تاز‌گی تبلتی 10 اینچی به نام ViewPad 10Pro معرفی کرده است که با دو سیستم‌عامل مجزا راه‌اندازی می‌شود. یکی از آنها نسخه 2/2 آندروید (Froyo) و دیگری ویندوز هفت است.

از جمله امکانات 10Pro باید به فناوری BlueStacks برای اجرای هم‌زمان آندروید و ویندوز هفت اشاره کرد.با توجه به این موضوع که به صورت پیش‌فرض، ویندوز هفت به عنوان سیستم‌عامل اصلی برای این تلبت در نظر گرفته شده است. البته برای سوئیچ بین دو سیستم‌عامل، کلیدی اختصاصی روی صفحه‌نمایش آن وجود دارد.



اگر در جریان باشید، چندی پیش شرکت اینتل وعده عرضه 35 تبلت با پردازنده Oak Trail را داده بود و یکی از آنها همین ViewPad 10Pro است. این پردازنده را می‌توان رقیب سرسخت پردازنده‌های   ARMدانست.

حافظه داخلی ?? گیگابایت و دو دوربین در عقب و جلوی دستگاه از دیگر مشخصات این تبلت هستند. قیمت آن حدود 800 دلار اعلام شده و قرار است تا آخر ماه جاری میلادی در تایوان عرضه شود.

باز نشر اختصاصی: مجله اینترنتی Bartarinha.ir






تاریخ : شنبه 90/4/18 | 8:31 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
یک مجموعه دیجیتال برای شما
تا به‌حال به رنگ‌بندی محصولات و تاثیر آن روی بیننده توجه کرده‌اید؟ اینکه هر رنگ چه احساسی را به بیننده القا می‌کند و رنگ‌ها رابطه مستقیم با احساسات دارند! هر رنگی پیام خاصی به ضمیر ناخودآگاه بیننده القا می‌کند.


تا به‌حال به رنگ‌بندی محصولات و تاثیر آن روی بیننده توجه کرده‌اید؟ اینکه هر رنگ چه احساسی را به بیننده القا می‌کند و رنگ‌ها رابطه مستقیم با احساسات دارند!  هر رنگی پیام خاصی به ضمیر ناخودآگاه بیننده القا می‌کند. توجه به این نکته که در ساخت محصولات دیجیتال از چه ترکیب رنگی برای جذب مخاطب استفاده شود، بسیار اهمیت دارد. از آنجا که سفید یکی از زیباترین رنگ‌ها و ترکیبی از همه رنگ‌های موجود است، آن را برای محصولات این شماره و تولد این صفحه انتخاب کرده‌ایم. از نظر روانشناسی، سفید نماد صداقت، آرامش و پاکیزگی است. در اسطوره‌ها نیز، سفید برای توصیف خوبی‌ها و شخصیت‌های مثبت استفاده می‌شود.  پس پیش به سوی سفیدی‌های دنبای دیجیتال!





Apple iPad 2

  • حدود قیمت: 500 دلار آمریکا

آی‌پد 2 ظاهر زیبایی دارد. در نگاه اول بدون شک همه مجذوب آن خواهند شد. باریک‌، سبک‌، سریع‌، اینترفیس جذاب، گشت‌و‌گذار لذت‌بخش در وب، ارسال و دریافت آسان ایمیل، تماشای عکس و ویدئو، صفحه‌نمایش 9/7 با فناوری IPS و زاویه دید 178 درجه، FaceTime، کاور هوشمند، عمر 10 ساعته باتری، پردازنده دو هسته‌ای A5 و قابلیت ضبط تصویر با کیفیت HDمواردی هستند که کاربر را تحریک به خرید آن می‌کند. است.




Nintendo Wii

  • حدود قیمت: 300 هزار تومان

نینتندو Wii کوچک‌ترین و سبک‌ترین کنسول بازی موجود در بازار و انقلابی در زمینه تولید کنسول‌های بازی‌ ویدئویی است. کنترل بازی‌های این کنسول به فشار هیچ کلیدی نیاز ندارد و کاربر به کمک دسته‌های خلاقانه و زیبای آن می‌تواند با بدن و فکرش بازی کند. گرافیک بازی‌های این کنسول حداکثر 480i و بیشتر برای افرادی مناسب است که گرافیک بازی برایشان اهمیت چندانی ندارد و به بازی‌های مرحله‌ای و غیرخشن بدون دسته علاقه‌مند هستند.

ورودی کارت SD، Wi-Fi داخلی و خدمات آنلاین نیز از دیگر مزیت‌های این کنسول محسوب می‌شوند.




Canon Powershot E1

  • حدود قیمت: 160 هزار تومان

این دوربین زیبا و جمع‌وجور، حسگر 10 مگاپیکسل CCD، پردازنده DIGIC III، فناوری تشخیص حرکت و چهره سیستم کاهش نویز، امکان چاپ مستقیم بدون نیاز به کامپیوتر و گزینه عکاسی خودکار دارد. کاربران آماتور می‌توانند از 17 حالت مختلف عکاسی بهره ببرند. در ضمن از کارت‌های حافظه SD،SDHC  و MMCنیز پشتیبانی می‌کند.

زوم نوری و دیجیتال 4 برابر به همراه لرزش‌گیر، صفحه‌نمایش 2/5 اینچ TFT، قابلیت فیلم‌برداری VGA با سرعت 30 فریم در ثانیه و رفع قرمزی چشم نیز از دیگر امکانات E1 به شمار می‌روند.





Sony VAIO VPC-EA44FX/WI

  • حدود قیمت: یک میلیون و 100 هزار تومان

سری EA لپ‌تاپ‌های سونی، صفحه‌نمایش 14 اینچ عریض با کیفیت 768 × 1366 پیکسل ، درایو DVD و دوربین داخلی دارند. مدل  VPC-EA44FX/WI نیز به پردازنده 2/53 گیگاهرتز Core i3، ‏4گیگابایت Ram و 500 گیگابایت هارددرایو داخلی مجهز است. فاصله کلیدهای صفحه‌‌کلید مناسب است و میزان خطای تایپی را کاهش می‌دهد. پایین کلیدها نیز فضایی برای قرار گرفتن مچ دست وجود دارد. کاربر می‌تواند در نمایشگر باکیفیت این دستگاه به تماشای فیلم‌های HD و ویرایش عکس‌های باکیفیت بپردازد.





WD My Passport Essential

  • حدود قیمت: 90 هزار تومان

هارددرایو اکسترنال My Passport Essential همان‌طور که از نامش پیداست، سبک و کوچک است و می‌توان آن را همه جا با خود برد. این محصول 500 گیگابایت حافظه دارد در نتیجه می‌توان حجم زیادی اطلاعات همچون فیلم، عکس و موسیقی‌ را در آن ذخیره کرد.

یکی از جذابیت‌های این هارد، پشتیبانی از USB 3.0 است که ده برابر سریع‌تر از نسخه دوUSB ، داده‌ها را منتقل می‌کند.

اندازه آن 15 × 110 × 83 میلی‌متر و وزنش حدود 140 گرم است.





Apple iPhone 4

  • حدود قیمت: یک میلیون و 200 هزار تومان

نسخه چهار آیفون اگر چه از نظر ظاهری مشابه نسخه‌های پیشین و البته بسیار زیباست اما قابلیت‌های متفاوتی دارد. از جمله می‌توان به  پردازنده یک گیگاهرتز Apple A4 SoC، ‏ 512 مگابایت حافظه RAM، دوربین 5 مگاپیکسل با فوکوس خودکار، فلاش LED و قابلیت فوکوس لمسی، صفحه‌نمایش 3/5 اینچ TFT با نور پس زمینه LED و وضوح 960 × 640 پیکسل، پشتیبانی چهاربانده از GSM، قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت 720p و سرعت 30 فریم در ثانیه، حسگر سه محوره Gyro، GPS، Wi-Fi و سطح ضد خش و ضد لک اشاره کرد.

البته رادیو FM ندارد و از فایل‌های فلش در مرورگر وب پشتیبانی نمی‌کند. همچنین کیفیت صدایش نیز چندان چنگی به دل نمی‌زند.

باز نشر اختصاصی: مجله اینترنتی Bartarinha.ir






تاریخ : شنبه 90/4/18 | 8:31 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
ایرانیان باهوش ترین مردم جهان نیستند!
ایرانیان به همراه تمامی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا ، هند ، پاکستان و کشورهای آسیای جنوبی و نیز دو قاره آمریکای شمالی و جنوبی در رده میانی یعنی با ضریب هوشی 85 تا 90 قرار می گیرند.
 " اینکه ایرانیان باهوش ترین مردم جهان " هستند در سال های گذشته تقریبا تبدیل به ضرب المثلی معروف میان ایرانیان شده است ، اما این در حالی است که اگر نتایج تحقیقات انجام شده در این باره توسط دانشمندان انجام شده ، مطالعه شود ابطال این گزاره ثابت می شود .

در واقع طبق تخقیقات علمی دانشمندان ما ایرانی ها نه تنها گل سر سبد هوش در دنیا نیستیم بلکه جایگاهی متوسط در جهان داریم و میلیاردها نفر در جهان ضریب هوشی بالاتری از ما دارند . 

"ریچارد لین " روانشناس و استاد 81 ساله دانشگاه اولستر بریتانیا در کتابی که در سال 2006 انتشار داد نتایج تحقیقات خود را در این باره منتشر ساخته است .

وی که متخصص مطالعه بر روی تاثیر دو متغیر " نژاد " و " هوش " بر روی یکدیگر است ، در کتاب خود وضعیت ضریب هوشی مردم جهان را با توجه به نژاد بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که باهوش ترین مردم جهان با ضریب هوشی 105 و بالاتر مردم کشورهای شرق آسیا ( چین ، کره شمالی و جنوبی و ژاپن ) هستند .

در رده میانی کشورهای اروپایی ، روسیه ، آسیای مرکزی و قفقاز و حتی مغولستان قرار می گیرند که متوسط  ضریب هوشی آنها  90 تا 100 است .

ایرانیان به همراه تمامی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا ، هند ، پاکستان و کشورهای آسیای جنوبی و نیز دو قاره آمریکای شمالی و جنوبی در رده میانی یعنی با ضریب هوشی 85 تا 90 قرار می گیرند.

جایگاه چهارم از آن کشورهای آفریقایی است که ضریب هوشی آنها 70 تا 80 است و مردم اقیانوسیه ( استرالیا ) و کشور آفریقایی بوتسوانا ، با دارا بودن کمترین میزان ضریب هوشی یعنی ضریب هوشی 60 تا 70 در آخرین رده قرار می گیرند.

همچنین در تحقیقات پروفسور لین مشخص شده است که متوسط ضریب هوشی مردم دنیا رو به کاهش است . متوسط ضریب هوشی مردم جهان در سال 1950 بالای 91 بوده است ولی تحقیقات پروفسور لین نشان می دهد که این ضریب در سال 2050 به 86 کاهش خواهد یافت.

دلایل این امر می تواند متعدد باشد اما پیشرفت تکنولوژی و وابستگی به ماشین و تکنولوژی های مدرن به جای حفظ کردن و استفاده از مغز ، می تواند یکی از دلایل کم کاری مغز انسان ها باشد.


منبع: عصرایران





تاریخ : شنبه 90/4/18 | 8:30 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
سرمایه اجتماعی را فراموش نکنید
نتیجه ی یک تحقیقات گسترده ی چند بازاری، نشان داد که مک دونالد، نوکیا و آمازون از برندهایی هستند که به ارائه‌ی سادگی و بهبود زندگی مشتریان توجه دارند.
نتیجه ی یک تحقیقات گسترده ی چند بازاری، نشان داد که مک دونالد، نوکیا و آمازون از برندهایی هستند که به ارائه‌ی سادگی و بهبود زندگی مشتریان توجه دارند. شرکت مشاوره ی تبلیغاتی Siegel & Gale در یک نظرسنجی از 6152 بزرگسال در چین، دوبی، آلمان، هند، عربستان سعودی ، انگلستان و امریکا از آنها خواست تا محصولاتی با این معیارها را نام ببرند.
این مرکز مشاوره ای برند می‌گوید، گرچه ساده‌سازی همیشه آسان نیست اما بهبود زندگی مردم همیشه امکانپذیر است. و چیزی است که مردم حاضرند برای آن پول دهند. در ردیف صنایع ، رستورانها وصنایع تفریحی با کسب 900 امتیاز در بالای جدول قرار گرفتند و تنها بخشی که در این تحقیقات پیش افتاد صنعت خرده فروشی بود که با اختلاف کمی عقب ماند.
تکنولوژی و الکترونیک بخش دیگری بود که 800 امتیاز به دست آورد، رسانه پس از آن قرار گرفت و تله کام و گردشگری در سطوح پایینتر قرار گرفتند.
پرسشگران حاضر بودند حدود 6 درصد بیشتر برای سادگی در تکنولوژی، مد، خواروبار و اتومبیل پول بپردازند. تلویزیون، سلامت و زیبایی، تلفن موبایل و رستورانها با 5/5 درصد، رسانه با 5 درصد وکارتهای اعتباری با 5/4 درصد در رتبه‌های بعد قرار گرفتند.
مک دونالد، غول فست فود و نوکیا تولیدکننده‌ی گوشی موبایل در رده‌بندی جهانی با کسب 854 امتیاز مشترکاً به مقام اول دست یافتند.
آمازون با کسب 845  امتیاز ار فست فودهای زنجیره‌ای بزرگی مانند برگرکینگ و KFC پیش افتاد. و در این میان فروشگاه خرده فروشی وال مارت با 816 امتیاز از پیتزا هات Hut و استارباکس سبقت گرفت.
منبع : marketingnews.ir





تاریخ : شنبه 90/4/18 | 8:29 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
گفت وگو با دکتر حیدرعلی هومن ـ پدر علم روانسنجی در ایران
 زمانی که بحث موفقیت پیش می آید ناخودآگاه موفقیت شغلی اولین گزینه ای است که به خاطرمان می رسد. متأسفانه در جامعه ما اکثر افراد در شغل دلخواه خود فعالیت نمی کنند یا شغلشان با رشته تحصیلی آنها کاملاً فرق دارد.
 

البته خوشبختانه راهکارهایی برای حل این معضل به وجود آمده است. مثلاً یکی از اهداف دانشگاه علمی و کاربردی ارتقا سطح توانمندی شاغلین بوده، اما نکته مهم توجه به استعدادهای افراد پیش از قرار گرفتن در هر موقعیت شغلی است به این منظور گفت وگویی با دکتر حیدرعلی هومن، پدر علم روانسنجی انجام داده ایم. دکتر معتقد است مهم ترین مسأله تعیین استعداد و ویژگی های متغییر شخصی افراد است که بر اثر تجربه به دست خواهد آمد. دکتر هومن هدفی دارد: «به وجود آوردن فرهنگی که در آن همه افراد جامعه هم برای انتخاب شغل و هم برای استخدام از علم روانسنجی استفاده کنند.»

ـ آقای دکتر، روانسنجی چه مقدار می تواند در موفقیت افراد موثر باشد؟

ما در جامعه یک اصل داریم که هر فردی متناسب با اوضاع و احوال و استعدادها و متناسب با متغیرهای شخصیتی خودش باید در شغل مناسب قرار گیرد. در واقع هدف اصلی روانسنجی همین است، یعنی هر فرد در شغل مناسب خود قرار گیرد. کار روانسنج دو جنبه دارد. از یک Rightiop   یعنی شغل درست و مناسب و از طرف دیگر Right man   یعنی فرد مناسب و این دو را باید به موازات هم تجزیه و تحلیل کرد.

در مورد شغل مناسب، شما فرض کنید که می خواهید یک منشی استخدام کنید قبل از هر چیز باید بدانید که یک منشی باید چه خصوصیاتی داشته باشد. بنابراین از طریق تجزیه و تحلیل مشاغل برای شغل های مختلف از جمله منشی گری، باید گزینه های لازم برای یک منشی را بشناسیم. همین طور برای استخدام یک مکانیک باید بدانیم که مشخصات لازم برای یک مکانیک چیست؟ تجزیه و تحلیل شغل یعنی تشخیص ویژگی های مربوط به یک شغل خاص.

من زمانی در ارتش خدمت می کردم و آن زمان در ارتش رشته های مختلف داشتیم مثل رشته زرهی یا رشته پیاده نظام، رشته دارایی یا مثلاً در هواپیمایی، مشاغل مربوط به هواپیمایی خیلی زیاد بود. نزدیک به 200 شغل مختلف وجود داشت. مثل شغل های موجود در خود فرودگاه یا خدمات یا مهمانداری و... هر شغلی خصوصیات خاص خود را دارد.

ـ این خصوصیات غیر از مهارت های مربوط به آن شغل است؟

بله، یک ویژگی های خاص وجود دارد که غیر از مهارت است. مهارت بر اثر تجربه به وجود می آید. اما اگر هر کس ویژگی های لازم را نداشته باشد، هر چقدر هم که به خود فشار بیاورد به آن مرحله نخواهد رسید. برای اینکه مطلب بازتر شود می توانیم ویژگی های یک شغل خاص را مثال بزنیم. هر شغلی یکسری نیازهایی دارد و یک ویژگی های مطلوب مثلاً فرض بفرمایید می گوییم یک مکانیک خوب باید تا این اندازه هوش داشته باشد یا باید بردبار باشد، تندخو و آتشین مزاج نباشد، استقلال رأی داشته باشد. یک چنین ویژگی هایی. من این ویژگی ها را مثال زدم.

ـ آیا تشخیص این ویژگی ها از طریق روانسنجی امکان پذیر است؟

بله، تحت عنوان تجزیه و تحلیل شغل انجام می گیرد. به این صورت که روانسنج ها هر شغلی را به صورت جداگانه تحت تجزیه و تحلیل های بسیار قرار می دهند و تمام ویژگی های خاص آن شغل را به دست می آورند. این تجزیه و تحلیل صرفاً برای آن شغل است و تا اینجا ما با فرد کاری نداریم. در مرحله بعد ما با خود فرد سر و کار داریم. یعنی سنجش استعدادها و متغیر شخصیتی خود فرد. مثلاً من کاری ندارم که تحصیلات شما چقدر است، من می خواهم بدانم شما دارای چه ویژگی های مطلوبی هستید تا اینکه مثلا iq   شما چقدر است. می خواهم بدانم تا چه حدی خستگی ناپذیر و تا چه حد مسئولیت پذیر هستید. میزان بردباری شما چقدر است. تا چه حد روح امداد در شما قوی است. تا چه حدی روح استبداد در شما وجود دارد یا مثلاً در شما احساس کوچکی است یا احساس بزرگی. من باید تمام ویژگی های شخصیتی شما را از طریق روانسنجی به دست بیاورم.

بنابراین روانسنجی دو وظیفه دارد: یکی با فرد یعنی تشخیص ویژگی ها و استعدادهای فرد و دیگری با شغل یعنی تجزیه و تحلیل ویژگی های مورد نیاز هر شغل. وظیفه یک روانسنج ورزیده و مجرب این است که هر فردی را براساس ویژگی های خاص آن فرد در شغل مناسب قرار دهد. البته نمی توان گفت صددرصد. مهارت بر اثر زمان و تجربه زیاد می شود و روانسنج باید فردی را که صرفاً آمادگی های لازم را دارد، انتخاب کند.

ـ پس خصوصیات و ویژگی های خاص هر شغل که توسط روانسنج ها به دست می آید حتی از مهارت های خاص هر شغل هم مهم تر است؟

ببینید، هر کس قبل از هر چیز باید دانش خاص هر شغل را داشته باشد. یک پزشک که در دانشگاه تحصیلکرده و حتی با نمره اول قبول شده هنوز تجربه ندارد و باید این تجربه و مهارت را طی مرور زمان به دست آورد.

ـ یعنی هر کس برای انتخاب شغل باید به روانسنج مراجعه کند؟

معمولاً به این صورت نیست و کسی که می خواهد در یک شغل مشغول به کار شود به سازمان استخدام کننده مراجعه می کند و این وظیفه سازمان استخدام کننده است. برای تشخیص اینکه آیا این فرد مناسب شغل مورد نظر است یا نه، یک تیم خاص متشکل از روانشناس، روانپزشک و روانسنج داشته باشد. وظیفه این تیم است که اصلاً ببیند آیا این شخص سالم است یا مریض و همچنین ویژگی های شخصیتی فرد را که شامل خیلی چیزها می شود، تشخیص دهند. ما کسانی را داشته ایم که سالها خدمت کرده اند، باهوش بوده اند ابتکارعمل داشته اند و از هر لحاظ قدرت نمایی کرده اند اما دزد و متقلب بوده اند.

ـ این صفت ها در هر کسی ممکن است وجود داشته باشد؟

بله، اما بعضی شغل ها هستند که میزان صداقت و امانت داری فرد در آن خیلی مهم است. یعنی از تمام ویژگی ها مهم تر است.

ـ پس توصیه شما تشکیل یک تیم متشکل از روانشناسان و روانسنج ها برای سازمان های استخدام کننده است.

بله و این تیم وظیفه دارد استعدادهای فرد را تشخیص دهد و میزان رغبت، علاقه، انگیزه فرد را اندازه گیری کند.

ـ آیا شرکت های خصوصی یا کوچک هم می توانند برای استخدام از روانسنجی کمک بگیرند؟

بله، آنها می توانند برای زمانی که در حال استخدام هستند از روانسنج ها کمک بگیرند. در واقع یکی از اهداف من همین است که این فرهنگ در جامعه به وجود بیاید که در استخدام افراد از روانسنجی استفاده شود. قبلاً در ایران سازمانی وجود داشت به نام سازمان امور اداری و استخدام کشوری که زیرنظر ریاست جمهوری بود. اما استخدام بعد از مدتی در اختیار سازمان سنجش قرار گرفت. به صورتی که سالی یک بار کسانی که داوطلب کارمندی هستند روی آنها تست های استخدامی انجام شود. من در سازمان سنجش همین کار را انجام می دادم، اما این تست ها ناقص است و کامل نیست و من این موضوع را چندین بار هم گفته ام.

ـ با توجه به اینکه موفقیت فقط شغلی نیست، در مورد ابعاد دیگر زندگی، روانسنجی چه کمکی می تواند انجام دهد؟

من یک استاد داشتم به نام سونرای. خدا رحمتشان کند ایشان می فرمود ملاک موفقیت در بی نهایت به دست می آید. خاطرم است که 5 ساله بودم و در مقطع ابتدایی درس می خواندم که در حال حاضر تبدیل شده به پیش دبستانی. یک همکلاسی داشتم که کنترل ادرار نداشت. 72 سال گذشته و من اخیراً به شیراز رفته بودم و به صورت اتفاقی ایشان را ملاقات کردم و متوجه شدم که سواد ندارد و با مهر کار می کند، اما با یک تلفن 20 تا کامیون را جابه جا می کند و تبدیل شده به یکی از بزرگترین سرمایه داران شیراز. منظورم این است که ایشان در تحصیل موفق نبود و حتی سواد خواندن و نوشتن ندارد، اما از نظر شغلی به موفقیتهای زیادی رسیده و این جمله کاملاً درست است که موفقیت کامل در بی نهایت به دست می آید.

آیا شما می توانید بگویید معلم خوب چه کسی است، کسی که خوب نمره بدهد، با بچه ها خوب ارتباط برقرار کند یا خوب آموزش بدهد. موفقیت یک اصطلاح کلی و ژنریک است که خیلی چیزها را دربرمی گیرد. آیا یک معلم خوب معلمی است که خوب هم لباس بپوشد یا نه؟ آیا توانایی انتقال بالایی باید داشته باشد یا نه. پس نمی توان گفت که یک فرد موفق دقیقاً چه کسی است.

ـ آیا رسیدن به اهداف شخصی در زندگی را نمی توان رسیدن به موفقیت تعبیر کرد؟

بهتر است بگوییم به رضایت رسیده است و از اینکه به آرزوهایش رسیده راضی است. زیگموند فروید می گوید: کسی که به آرزوهای خود برسد و راضی باشد مرده است.

ـ آیا می توان گفت که افراد به اصطلاح موفق به نوعی روانسنجی خودشان را انجام می دهند؟

بله، ما یک چنین چیزی در روانسنجی داریم. سقراط می گوید: خودت خودت را بشناس. یعنی در بسیاری موارد فرد می تواند تشخیص دهد که استعداد چه کاری را دارد و استعداد چه کاری را ندارد. یا اینکه ببیند آیا حوصله و بردباری یا حتی وقت یک کار را دارد یا نه. همه اینها را در نظر می گیرد و با توجه به امکانات، کاری را قبول می کند. این به نوعی روانسنجی فردی است که خود فرد انجام می دهد و در بسیاری از موارد شخص توانایی تشخیص استعداد خودش را دارد.محیط و استرس ها و فشار زندگی. وقتی ما زیر باران که نه، بهتر است بگویم تگرگ استرس ها و مشکلات زندگی هستیم. امکان انتخاب اشتباه وجود دارد. اما یک مسأله دیگر هم وجود دارد. ممکن است یک فردی استعداد خودش را بشناسد اما نمی تواند در جای مناسب به کار ببرد.

من یک دختر دارم که نابغه است و توانست در 11 سالگی دیپلم بگیرد و ما به امریکا رفتیم و ایشان دانشجوی سال اول لیسانس شد و در همان سال اول از طرف دانشگاه یک نامه برایم آمد که iq   دخترم 150 است.دخترم قصد داشت تحصیلاتش را ادامه دهد اما آنجا به او اجازه ندادند و جلوی درس خواندن دخترم را گرفتند و یک راست به مایکروسافت برده شد و در حال حاضر میلیون ها دلار حقوق دارد. می خواهم بگویم که سیستم آموزشی کشورهای دیگر از نبوغ افراد به این صورت استفاده می کنند اما اگر جای دیگری بود شاید هیچ وقت متوجه نبوغ ایشان نمی شدند.

پس می توانیم بگوییم تشخیص استعدادها زمانی موثر است که یک محیط مساعد برای رشد آنها وجود داشته باشد. ما یک اصل دیگر در روانسنجی داریم به نام استفاده از موقعیت. یعنی وقتی شما تشخیص می دهید که گذراندن یک دوره برایتان مناسب است، حتماً هدفی در نظر دارید. اما زمانی که به هدف مورد نظر می رسید متوقف می شوید و از موفقیت استفاده نمی کنید. یک ضرب المثل می گوید: شانس یکبار در خانه آدم را می زند. یعنی ما باید از فرصت ها و موفقیت های به دست آمده استفاده کنیم. استفاده از موقعیت خودش یک استعداد خاص می خواهد. اینکه ما همیشه برنامه ریزی داشته باشیم و هیچ وقت راکد نباشیم و همیشه به سوی بهتر حرکت کنیم.

ـ آیا افراد در این زمان می توانند از روانسنج کمک بگیرند؟ منظورم این است که بعد از به دست آوردن یک موقعیت اگر استعداد استفاده از موقعیت را ندارند، می توانند از روانسنج کمک بگیرند؟

بله، خیلی اتفاق افتاده که افراد در یک مرحله از موفقیت گیج می شوند و نمی توانند چه کاری انجام دهند و در آن زمان می توانند با روانسنج مشورت کنند که آیا ادامه بدهند یا نه. فرد می تواند میزان توانایی خود را برای هر کاری با کمک روانسنج تعیین کند.






تاریخ : شنبه 90/4/18 | 8:28 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
<   <<   16   17   18   19   20   >>   >
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • بی بی مارکت
  • ttp://www.bachehayeghalam.ir/sitefiles/bgh_sound_player.php">