سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.
این بنا یکی از منحصر به فردترین بناهای اعیانی قرون اخیر است که در قرن سیزدهم توسط بانو منیرالسلطان به عنوان کاروانسرا وقف امامزاده سید نصرالدین شد و پس از آن به سبب معماری وشهرسازی جدید و احداث خیابان خیام در زمان پهلوی اول از حرم جدا شد.
مهر: سفره خانه سنتی خیام یکی از قدیمی‌ترین سفره خانه‌های فعال در تهران است که بنای آن بیش از 300 سال قدمت دارد. اما تامین نشدن هزینه سوخت و یکی نبودن دخل و خرج آن، باعث شده تا گردانندگان این سفره خانه ثبت شده در فهرست میراث ملی، به فکر تعطیلی کردن آن بیفتند.

سفره خانه خیام خرداد ماه سال 1381 در بنایی فرهنگی، تاریخی با قدمتی 300 ساله آغاز به کار کرد.

این بنا یکی از منحصر به فردترین بناهای اعیانی قرون اخیر است که در قرن سیزدهم توسط بانو منیرالسلطان به عنوان کاروانسرا وقف امامزاده سید نصرالدین شد و پس از آن به سبب معماری وشهرسازی جدید و احداث خیابان خیام در زمان پهلوی اول از حرم جدا شد.

معماری این بنا به سبک قرینه، با سقف های بلند و گنبدی شکل، فضایی اصیل و واقعی از بناهای کهن تهران، پایتخت ایران را به تصویر می کشد.

به دلیل وجود ارزشهای فرهنگی، هنری و قدمت تاریخی، این اثر تاریخی با شماره 2983 در روز دوم مرداد ماه سال 79 در فهرست میراث ملی به ثبت رسید.

همچنین سازمان یونسکو در کتاب راهنمای گردشگر از این سفره خانه به عنوان یکی از قدیمی ترین بناهایی تاریخی که به سفره خانه تغییر کاربری داده یاد و نام آن را ثبت کرد.


همان زمان که این مکان برای کاربری سفره خانه آماده می شد از کف زمین این بنا تعدادی سینی، یک گلدان بزرگ و جام های تاریخی پیدا شد که قدمتی برابر با قدمت ساختمان داشتند اکنون این ظروف نیز در معرض دید عموم قرار داده شده است.

مدیر داخلی سفره خانه خیام به خبرنگار مهر گفت: اکنون حدود 9 سال است که این بنا از زغال فروشی به سفره خانه تغییر کاربری داده است و هر چند ماه یک بار کارشناسان سازمان میراث فرهنگی از این مکان بازدید می کنند.

منصور چمنی بیان کرد: دو سال پیش کارشناسان اداره بهداشت ضمن بازدید از این مکان اعلام کردند که کف پوش این سفره خانه باید عوض شود اما میراث فرهنگی موافقت نکرد و گفت که چون در فهرست میراث ملی و کتاب یونسکو ثبت شده نباید تغییری در آن ایجاد کرد.


چمنی گفت: در پشتی این ساختمان به بازار راه دارد و همین نزدیکی به بازار باعث شده تا به اصطلاح بازاری ها جزو مشتریان ثابت این سفره خانه باشند با این حال نمی توان گفت که دخل وخرجمان در این سفره خانه یکی است چون پس از هدفمندی یارانه ها هزینه گازوئیل مصرفی در این سفره خانه بسیار افزایش پیدا کرده است و هیچ یارانه و کمکی برای آن حتی از سوی متولیان سفره خانه داده نمی شود به همین دلیل در چند روز گذشته نیمی از کارکنان سفره خانه را تعدیل کردیم حتی کارگرهای شبها در سرما می خوابند چون نمی توانیم اینجا را گرم نگه داریم.

وی گفت: مدتی پیش توریست خارجی به سفره خانه آمد و ما جلوی پای او دو تا بخاری گذاشتیم همچنین چون در این مکان گاز نداریم مجبوریم از گازوئیل استفاده کنیم.


چمنی گفت: این مکان تنها یک سفره خانه سنتی نیست بلکه بسیاری برای دیدن بنای تاریخی آن از این مکان بازدید می کنند. همچنین یکی از مقاصد گردشگری توریست های خارجی است اما با این حال سازمان میراث فرهنگی برخود واجب نمی داند که این مکان را از بحران تامین هزینه ها و سوخت گازوئیلی آن نجات دهد.

وی تصریح کرد: این مکان وقفی و مالک اصلی آن سازمان اوقاف و امور خیریه است بنابراین یکی دیگر از متولیان نگهداری از این مکان اوقاف است اما این سازمان هم برای فعال ماندن آن  آن تلاشی نمی کند.

مدیر داخلی سفره خانه خیام بیان کرد: برخی از سفره خانه داران که شرایطی مشابه ما را دارند حداقل می توانند از طریق اخذ ورودی از مهمانان به سبب حضور گروههای موسیقی مقداری از هزینه های خود را جبران کنند اما مجوز ورود گروه موسیقی به این سفره خانه داده نمی شود.


چمنی با اشاره به افزایش نرخ برق مصرفی گفت: به اداره برق اعتراض کردیم آنها پاسخ دادند که شما هم این هزینه را از طریق افزایش قیمت غذاهایتان تامین کنید اما پاسخ دادم که نمی توان این کار را کرد چون همان مشتری را هم دیگر نخواهیم داشت و سازمان تعزیرات نیز برای اخذ هزینه نامتعادل غذا جریمه می کند.

وی از تعطیلی این سفره خانه و بنای تاریخی خبر داد و گفت: اگر اوضاع به همین منوال پیش برود مجبوریم تغییرکاربری دهیم و گرنه مجبور می شویم آن را تعطیل کنیم.





تاریخ : دوشنبه 91/1/14 | 9:29 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
بانکوک، به معنی شهر فرشته‌هاست و لابد تنها از فرشته‌ها برمی‌آید که این همه جذابیت مدرن را در کنار شگفتی‌های سنتی یک سرزمین قراردهند!
خبرآنلاین: بانکوک، به معنی شهر فرشته‌هاست و لابد تنها از فرشته‌ها برمی‌آید که این همه جذابیت مدرن را در کنار شگفتی‌های سنتی یک سرزمین قراردهند! تایلندی‌ها هر روز هفته را با یک رنگ نام‌گذاری کرده‌اند، بنابراین هیچ بعید نیست اگر روز چهارشنبه، لباس سبز و یا جمعه، لباس آبی‌ بپوشید، بیشتر شما را تحویل بگیرند!

شگفتی‌های سنتی تایلند

معابد بانکوک








 معبدهای بانکوک، از پرطرفدارترین شگفتی‌های سنتی این شهر است. بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین معبد بانکوک، در نزدیکی کاخ پادشاهی قرار دارد و بودای خوابیده را خود جای داده است. این بودای طلا بیش از 46 متر طول و 15 متر ارتفاع دارد و چشم‌های آن از مروارید است، اما مقدس‌ترین بودای تایلند، بودای زمردین است که در همین کاخ پادشاهی قرار دارد و از سنگ یشم ساخته شده و داستان پرفراز و نشیبی را در طول سالیان دراز گذرانده تا به بانکوک رسیده ست.




غذای تایلندی




 

گشت‌وگذار در شهر با پای پیاده، به خاطر وجود محله‌های مختلف و بازارهای تماشایی، لذت خودش را دارد. کافه‌ها و دکه‌های کوچک غذا فروشی در همه‌جای مرکز شهر پرکنده‌اند. یکی از تفریحات مرم بانکوک غذاخوردن است و خوراکی‌هایی که توی این دکه‌ها عرضه می‌شود، علاوه بر ارزان بودن، بسیار تازه و سالم است. شلوغی و خستگی روز هم نگرانی نداردو به هرحال همه دنیا از جادوی ماساژ تایلندی چیزی شنیده‌اند. اگر در یک هتل چند ستاره اقامت داشته باشید، می‌توانید ماساژ را در اتاق خودتان یا سالن اسپای هتل تجربه کنید، اگر نه، به یکی از صدها سالن ماساژ و مدی‌تیشن باید مراجعه کنید.






بازار روی آب

 


 

در 80 کیلومتری جنوب‌غربی بانکوک، بازاری وجود دارد که روی آب کانال شهر ساخته شده ست و زنان محلی، میوه و سبزیجات خود را در قایق‌های کوچک می‌فروشند. این بازار همیشه مملو از فروشندگان و خریدارانی است که بر روی کانال شهر بانکوک در حال خرید و فروش محصولات گیاهی و سبزی و غذاهای محلی هستند.





مزرعه تمساح‌ها


در 25 کیلومتری جنوب بانکوک، بزرگ‌ترین مرکز پرورش و نگهداری کروکدیل‌های جهان قرار دارد که بیش از 30 هزار تمساح را در خود جای داده است. در این مرکز که دارای گونه‌های مختلف تمساح آب‌های شور، آمریکای جنوبی و رود نیل است، همه روزه نمایش متنوعی از این جانوران به همراه سایر جاذبه های حیات وحش برای بازدیدکنندگان اجرا می‌شود که محبوب‌ترین آنها فیل‌سواری است. تمساح‌های این مرکز که بیش از 30 سال است در محوطه‌ای وسیع و کاملاً امن نگهداری می‌شوند، در اندازه‌های مختلف از چند سانت تا 6 متر وجود دارند.





دنیای وحش




یکی از بزرگ‌ترین باغ‌وحش‌های دنیا در بانکوک قرار دارد. این مکان دارای دو بخش اصلی است. یکی محل نگهداری حیوانات وحشی و دیگر پارک آبی‌ که گونه‌های متعددی از حیوانات دریایی در آن زیست می‌کنند. در این پارک وحش آزاد، گردشگران به دنیای حیوانات کمیاب نزدیک شده و تغذیه شیر و ببر را از نزدیک می‌بینند. هیجان‌‌انگیزترین بخش بازدید از دنیای وحش زمانی است که گردشگران وارد جنگلی گرمسیری می‌شوند که در آن تمساح‌های گرسنه و گوریل‌ها منتظر آنها هستند!








در بخش دیگری از این پارک، نمایش بوکس میمون‌ها اجرا می‌شود که کم از شهرت بوکس تایلندی ندارد! در پارک آبی این باغ‌وحش نیز، دلفین که باهوش‌ترین حیوانات دریایی خوانده می‌شوند، نمایش‌هایی را با توپ اجرا می‌کنند، حتی آواز می‌خواند و گردشگران را می‌بوسند و با آنها دست می‌دهند!









شهر سوخته





شهر تاریخی «آیوتایا» که مدت 417 سال پایتخت تایلند به شمار می‌رفت، یکی از تارخی‌ترین بناهای این کشور است که در زمان خود از بزرگ‌ترین شهرهای دنیا و مرکز تمدن آسیای جنوب‌شرقی بوده است. «آیوتایا» در 89 کیلومتری شمال شهر بانکوک قرار دارد و معماری آن ترکیبی از هنر معماری کامبوج و هنر دوره سوخوتای است. این شهر که روزگاری از زیباترین شهرهای جهان محسوب می‌شد، از سال 1991 در فهرست آثار جهانی یونسکو قرار گرفته است.





جزیره مرجان




یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تایلند، سفری یکروزه به جزیره مرجان است. محیط این جزیره بسیار آرام، سواحل آن بسیار زیبا و آب‌های آن دارای مرجان بی‌نظیری است. گردشگران در این جزیره می‌توانند با قایق‌های کف‌شیشه‌ای، به تماشای این مرجان‌ها بروند.



فیل‌سواری


علاقه‌مندان به فیل‌سواری، نوعی متفاوت از سواری را بر روی این حیوان عظیم‌الجثه در جنگل تجربه می‌کنند. فیل‌سواری، یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های گرشگری است، زیرا هنگام فیل‌سواری از زیبایی‌های طبیعت بکر تایلند نیز در طول راه لذت می‌برند.








تاریخ : دوشنبه 91/1/14 | 9:24 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

جشن نوروز در شاهنامه فردوسی بزرگ

 

فردوسی بزرگ و سفارش به پاسداری از نوروز و جشنها و آداب و رسوم ملی ایران :

بیارید این آتش زردشت

بگیرد همان زند و اوستا بمشت

نگه دارد این فال جشن سده

همان فر نوروز و آتشکده

همان اورمزد و مه و روز مهر

بشوید به آب خرد جان و چهر

کند تازه آیین لهراسبی

بماند کین دین گشتاسبی

یکی از جشنهایی که در شاهنامه فردوسی از آن نام برده شده ، آئین و مراسم نوروز می باشد. در این مقاله سعی بر این است که درباره مراحل پیدایش این جشن ،زمان برگزاری ،استعمال کلمه نوروز و چگونگی آن در شاهنامه توضیحاتی داده شود .

جشن نوروز از مهمترین مراسمی است که از سالیانی دور در بین ایرانیان فلات ایران رایج بوده و به یادگار مانده است . امروزه همه اقوام ایرانی نوروز را بر تمامی جشنهای برتری می دهند . ولی متاسفانه آنها از خانه خود توسط بیگانگان جدا شده اند و مرزهایی غیر واقعی بین آنها و ایران گذاشته شده است . گستره جشن نوروز امروزه در بسیاری از سرزمینهای ایرانی برقرار است : ایران افغانستان ازبکستان تاجیکستان ترکمنستان آذربایجان ارمنستان کردستان سوریه و ترکیه و عراق و . . . شادی و سرور در این زمان ،چندان دور از ذهن نیست زیرا جهان رنگی دیگر به خود می گیرد و زمان ،زمان زایش زمین است و تولد گیاه . حال از چه دوره ای این عید به صورت رسمی درآمده بهتر آن است که بدانیم از چه زمانی گاه شماری وجود داشته ؛ زیرا اگر این آئین به صورت یک جشن در فصل بهار انجام می شده است باید در سال زمان معینی داشته باشد و داشتن وقتی مشخص لازمه این گفتار می گردد .

گستره جشن نوروز امروزه در بسیاری از سرزمینهای ایرانی برقرار است : ایران افغانستان ازبکستان تاجیکستان ترکمنستان آذربایجان ارمنستان کردستان سوریه و ترکیه و عراق و . . . شادی و سرور در این زمان ،چندان دور از ذهن نیست زیرا جهان رنگی دیگر به خود می گیرد و زمان ،زمان زایش زمین است و تولد گیاه .

پس اساس به وجود آمدن این جشن آغاز بهار ،و در واقع شادی طبیعی از پایان فصل سخت سرماست .در این فصل ،تمامی ناخوشی های مربوط به سرما از بین رفته و جای آن را سبزی و طراوتی وصف نشدنی فرا می گیرد. زمین لباس تازه در برمی کند و زمینی دیگر می شود و شاید ،آدمیان همین دید را نسبت به خود نیز داشته اند.

این عقیده در اشعار شاهنامه هم دیده می شود. هنگامیکه گیوبیژن را نمی یابد ،به چاره جوئی نزد کیخسرو رفته و از او می خواهد که او را دریافتن گمشده اش یاری نماید. کیخسرو بدینگونه پاسخ می دهد که :

بمان تا بیاید مه فرودین

که بفروزد اندر جهان هوردین

بدانگه که برگل نشاندت باد

چو برسر همی گل فشاندت باد

بگویم ترا هر کجا بیژنست

بجام اندرون این مرا روشنست

تا زمانی که نوروز فرا نرسیده کیخسرو نمی تواند به جام جم نگاه بیاندازد و اسرار ببیند .چرا؟ تنها در بهار است که تغییراتی کاملاً محسوس جهان را فرا گرفته ،زندگی بار دیگر آغاز می گردد.(البته زندگی گیاهی که شاید به همان اسطوره (مشی و مشیانه ) و (یم ویمگ ) برگردد که اولین جفت انسانی اند.) (1)

پس انسان نیز تولدی دوباره می یابد و از تمامی بدیها جدا گشته ،مانند موجودی تازه به دنیا آمده ،بدون گناه می گردد . کیخسرو نیز تنها در نوروز است که می تواند جام جم را در دست گرفته و راز هفت کشور را دریابد .

یکی جام برکف نهاده نبید

بدو اندرون هفت کشور بدید

زمان و نشان سپهر بلند

همه کرده پیدا چه و چون و چند

فردوسی ،آغاز شهریاری کیومرث (اولین انسان ) و برتخت نشستن وی را در اول برج حمل می داند .

چنین گفت کائین تخت و کلاه

کیومرث آورد و او بود شاه

چو آمد ببرج حمل آفتاب

جهان گشت با فرّ و آئین و آب

بتابید از آن سان زبرج بره

که گیتی جوان گشت از آن یکسره

کیومرث شد برجهان کد خدای

نخستین بکوه اندرون ساخت جای

و نیز در زمان پادشاهی جمشید، هنگام برپائی نوروز در روز هرمزد از ماه فروردین است .

چو خورشید تابان میان هوا

نشسته بر او شاه فرمانروا

جهان انجمن شد بر تخت اوی

از آن بر شد قره بخت اوی

به جمشید بر گوهر افشاندند

مر آن روز را روز نو خواندند

سر سال نو هرمز فرودین

بر آسوده از رنج روی تن دل ز کین

به نوروز تو شاه گیتی فروز

بر آن تخت بنشست فیروز روز

بزرگان بشادی بیاراستند

می و جام و رامشگران خواستند

چنین جشن فرخ از آن روزگار

بما ماند از آن خسروان یادگار

در شاهنامه می خوانیم که پس از طهمورث ،جمشید پسر وی (2) به تخت پادشاهی نشست و همه مرغان و دیوان و پریان به فرمان او درآمدند .وی به ساختن آلات جنگی پرداخت ،رشتن و تافتن و بافتن به مردم آموخت ، طبقات چهارگانه کاتوزیان ،نیساریان ،نسوریان و اهتوخوشی (3) را پدید آورد ،به دیوان دستور داد تا با آب و خاک ،گل درست کرده ،گرمابه و کاخهای بلند سازند و سپس از سنگ ،گوهر بیرون آورد ،بویهای خوش پدیدار ساخت ،پزشکی را بوجود آورد و کشتی رانی را به مردم آموخت وبعد از تمامی این کارها ،تختی ساخت که هرگاه اراده می کرد دیوان آن را برداشته و به آسمان می بردند و در روز هرمزد فروردین براین تخت بر آسمان رفت و جهانیان این روز را روز نو خواندند .

همه کردنیها چو آمد بجای

ز جای مهی برتر آورد پای

بفر کیانی یکی تخت ساخت

چه مایه بدو گوهر اندر نشاخت

بجمشید بر گوهر افشاندند

مران روز را روز نو خواندند

سر سال نو هرمز فرودین

بر آسوده از رنج روی زمین

اغلب کتب قدیمی جمشید را پایه گذار نوروز دانسته اند. (4) دلیل انتساب این جشن به جمشید به درستی بر ما معلوم نیست . اما با اطلاع به اینکه فردوسی شاهنامه را براساس روایتهای قدیمی و کتاب خداینامه به نظم درآورده است ، در می یابیم که نسبت دادن این جشن بجمشید از دوران بسیار قدیم معمول بوده است .

در هر حال نوروز در ایران چنان اهمیتی داشته است که با روی کار آمدن دین زرتشت به عنوان یک دین حکومتی در زمان ساسانیان ،نه تنها از بین نرفت بلکه جایگاه خاصی نیز پیدا نمود .

«در این عهد نوروز را در میان ملت ایران و نیز در دربار ،مراسم مخصوص و تشریفات فراوان در کار بوده است و بتحقیق می توان گفت که در هیچ زمان نوروز را با این همه تکلفات بجا نمی آوردند.» (5)

«مورخین یونانی می نویسند که ژوستین دوم امپراطور روم کمی بعد از جلوس خود به تخت که در چهارم نوامبر سال 565 میلادی بود سفیری به دربار انوشیروان فرستاد که با شتاب تمام راه افتاده ،سفر کرد ولی در شهرهائیکه سر راه بود به جهت بعضی ترتیبات که به فرمان شاهنشاه ایران داده شده بود ،حرکتش به تأخیر افتاد و مجبور گردید که در شهر دارا به جهت مراسم عید نوروز مدتی توقف بکند .

از اینجا معلوم می شود که در عهد ساسانیان نه تنها در پایتخت بلکه در ولایات نیز مراسم با شکوه مفصلی برای نوروز بجا می آوردند.» (6)

در قسمت تاریخی شاهنامه در زمان ساسانیان هنگامیکه نامی از آتشکده برده می شود ،مکانی نیز به نوروز اختصاص دارد .

از جمله : در زمان پادشاهی اردشیر :

به دیبا بیاراست آتشکده

هم ایوان نوروز و کاخ سده

در زمان پادشاهی بهرام گور :

برفتند یکسر به آتشکده

به ایوان نوروز جشن سده

همی مشک بر آتش افشاندند

به بهرام بر آفرین خواندند

چو شد ساخته کار آتشکده

همان جای نوروز و جشن سده


در زمان پادشاهی شیرویه :

ببخشید چندی به آتشکده

چه بر جای نوروز و جشن سده


و در آخر اینکه ، نوروز در شاهنامه ، از آغاز کتاب تا سرانجام آن (یعنی تا زمان حمله اعراب به ایران ) به صورت یک جشن ملی و در دوره ساسانیان بشکل یک آئین مذهبی ،برای ایرانیان گرامی بوده و جشن گرفته می شده است و با اینکه بعد از حمله اعراب به ایران مدتی برگزار نمی گردیده اما به دلایلی از جمله اشتیاق ایرانیان به اجرای این مراسم ،باقی و برای ما به یادگار مانده است .

پی نوشت :

1ـ نخستین جفت انسانی یعنی مشی و مشیانه در زمان مرگ کیومرث چون نطفه ای از وی جدا گشته و به مدت چهل سال بر روی خاک بود تا آن که چون گیاه ریواس از زمین روئید و به دو قسمت تبدیل شد که دارای هیئتی انسانی بودند یکی نر و دیگری ماده و از ایشان فرزندانی بوجود آمد که در تمامی جهان پراکنده گشتند .

2ـ برای اطلاع بیشتر نگاه کنید به یشتها ج 1ص 180و حماسه سرائی در ایران ص 424

3ـ آذربان ـ جنگجویان ـ کشاورزان ـ دست ورزان

4ـ البته بعد از اسلام ایرانیان روایات متعددی درباره علل پیدایش نوروز ساخته اند تا اعراب با روحیه اعراب خوش آینده باشد و این جشن در اوایل اسلام منع نگردد . . از جمله «گویند خدای تعالی در این روز عالم را آفرید و هر هفت کوکب در اوج تدویر بودند و اوجات همه در نقطه اول حمل بود .در این روز حکم شد که بسیرو دور درآیند و آدم علیه السلام را نیز درین روز خلق کرد، پس بنابراین این روز را نوروز گویند» برهان قاطع ـ ذیل کلمه نوروز.

«وقتی سلیمان بن داود انگشتر و سلطنت خود را از دست داده بود همینکه پس از چهل روز به سلطنت خود رسید و عظمت

و جلال پیشین خود را بدست آورد، سلاطین بحضورش آمدند و مرغها بخدمتش کمر بستند آنوقت ایرانیان گفتند که نوروز آمد یعنی روز نو رسید. از آن به بعد آنروز را روز نو نامیدند». آثار الباقیه .

5ـ مقاله نوروز بقلم دکتر ذبیح الله صفا ـ مجله مهر ـ ش 3ص 273?

6ـ مقاله اساس نوروز جمشیدی ـ حسین کاظم زاده ،ایرانشهر شماره 10از جلد اول ص 261نوروز

منبع: پایگاه تاریخ و تمدن ایران بزرگ – سوسن فرهنگی.م:ایران ویج






تاریخ : دوشنبه 91/1/14 | 9:8 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
استفاده از فیل برای توزیع تراکت های تبلیغاتی در تبلیغات انتخاباتی تایلند



یک دختر افغان در کمپ آوارگان افغان در پیشاور پاکستان



رییس جمهوری کنیا مشغول آتش زدن 5 تن عاج فیل قاچاق کشف شده از قاچاقچیان



تصویری زیبا از یک آهوی کوهی درون آب ( ژاپن)



ابری رنگین کمانی در ایلینوی آمریکا



صخره های زیبای زیر دریا در جنوب استرالیا



سنجاب شکمو و بازیگوش مشغول خوردن ماکارونی در یک کمپ تابستانی دانش آموزان در استانبول



ماهیگیر مالتی مشغول آمده شدن برای رفتن به دریا و صید ماهی



اعتصاب دو روزه رانندگان تاکسی در آتن و بستن خیابان ها



نصب مجسمه های آب طلا از خرگوش در خیابان های پکن



عبور گاوها از روی شرکت کنندگان در فستیوال گاوبازی سان فرمین در شهر پامپلونا اسپانیا



نمایی زیبا از کهکشان راه شیری در منطقه ای در جنوب استرالیا



لانه سازی پرندگان در چراغ های راهنمایی شهر نیویورک



بزرگ ترین نقاشی سه بعدی جهان که کار یک هنرمند کروات است



حشرات پرنده ساخت نیروی هوایی آمریکا. این هواپیماهای بدون سرنشین کوچک برای انجام عملیات های مخفی شناسایی در محیط های شهری طراحی شده است



شستشوی یک کودک 2 ساله کنیایی در کمپ پزشکان بدون مرز در کنیا



سرازیرترین ترن هوایی جهان در شهر بازی شهر یاماناشی ژاپن



دستان حنا زده یک عروس در شهر طرابلس لیبی



تکنیک یک عکاس بریتانیایی برای پخش کردن عکس مکان های مشهور شهر لندن روی مدار 360 درجه کره زمین



استفاده از سپر گاوی برای شکستن حلقه پلیس در جریان تظاهراتی در حیدرآباد هند. گاو در هند حیوانی مقدس شمرده می شود



یک زن در مکزیک با یک چمدان می خواست دوستش را از زندان خارج کند که توسط پلیس دستگیر شد



یک شهروند چینی مشغول دویدن روی پله های راهرو خانه ای که گرفتار سیل شده است



عبور یک کشتی تفریحی جدید ساخته شده در آلمان از یک تنگه باریک



یک توله سگ در حال سرقت شیر از پستان یک گاو (بریتانیا)



بدون شرح!


























تاریخ : دوشنبه 91/1/14 | 9:5 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
پسری 3 ساله که دچار سندرمی خاص است که باعث می شود قلب او ناگهان از کار بیافتد.قلب " آرون " 3 ساله معمولا در هر حمله 7 دقیقه از کار می افتد و در این مدت اعضای خانواده وی که همگی برای کار با دستگاه شوک الکترونیکی آموزش دیدند وی را کمک می کنند.
باشگاه خبرنگاران: قلب را می توان یکی از مهمترین اعضای بدن انسان تلقی کرد. هر گونه توقف در فعالیت این عضو از بدن ما می تواند به مرگ انسان مواجه شود. معمولا پس از کار افتادن قلب بدن انسان تنها زمان کمی برای دوباره فعال کردن آن وجود دارد. در شهر گلاسکو در کشور اسکاتلند پسری 3 ساله زندگی می کند که دچار سندرمی خاص است که باعث می شود قلب او ناگهان از کار بیافتد.


قلب " آرون " 3 ساله معمولا در هر حمله 7 دقیقه از کار می افتد و در این مدت اعضای خانواده وی که همگی برای کار با دستگاه شوک الکترونیکی آموزش دیدند وی را کمک می کنند. بیماری او که " سندرم مرگ ناگهانی " است در سه ماه گذشته باعث شده است تا قلب وی 3 مرتبه از کار بیافتد. پزشکان پیش بینی می کنند که احتمالا قلب این کودکان در هر سال 5 بار از کار خواهد افتاد.

مادر او در این باره می گوید: او به مانند یک کودک سالم و عادی است و همیشه دوست دارد بدود و تحرک داشته باشد. با وجود این که پزشکان توصیه کرده اند که از دویدن او جلوگیری کنیم اما نمی توانیم از این مسئله جلوگیری کنیم. آرون با وجود این مشکل به زندگی خود ادامه می دهد و روزها به کودکستانی در نزدیکی خانه خود می رود.





تاریخ : دوشنبه 91/1/14 | 9:1 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
طراحی ETT، مجموعه‌ای از کیلومترها لوله خلأ است که محفظه‌هایی ابررسانا به اندازه خودرو با سرعت 6500 کیلومتربرساعت درون آن حرکت می‌کنند و می‌توانند فاصله نیویورک تا پکن را در دو ساعت طی کنند.
خبر آنلاین: فکر می‌کنید سفر در خلأ آن هم با سرعت 6500 کیلومتربرساعت ممکن باشد؟ آیا رسیدن به چنین سرعتی روی زمین امکان‌پذیر است یا تنها زمانی تحقق پیدا خواهد کرد که جسمی با شتاب جاذبه سقوط می‌کند؟ طراحی عجیب ET3 که Evacuated Tube Transport (ETT) نام دارد و مجموعه‌ای از کیلومترها لوله تحت خلأ و محفظه‌هایی به اندازه خودرو است که درون آن به سرعت حرکت می‌کنند، اگر زمانی اجرایی شود، می‌تواند این سفرها را روی زمین ممکن کند.

به گزارش گیزمگ، ETT یا حمل‌ونقل در لوله‌های تحت خلأ می‌تواند ارزان‌تر از سفرهای هوایی یا زمینی دیگر مانند سفر با قطارهای سریع‌السیر یا خودرو باشد و اگر امکان‌پذیر شود، از سفر با جت هم به مراتب سریع‌تر است و فاصله نیویورک تا پکن را در دو ساعت طی خواهد کرد.

طرح اولیه این سیستم حمل‌ونقل در سال 1999 / 1378و همزمان با ثبت اختراع شماره 5950543 توسط ET3 پیشنهاد شده و این شرکت امیدوار است بتواند با جلب حمایت‌های مالی متعدد بودجه مورد نیاز برای اجرایی کردن آن را تأمین کند.


اگر بخواهیم بسیار ساده و کوتاه شیوه عمل ETT را توضیح بدهیم، باید بگوییم که در این طرح یک مگلو - قطار شناور مغناطیسی - ابررسانا درون لوله‌هایی که از هوا خالی شده‌اند، قرار گرفته و به کمک پیشرانه الکتریکی خطی آن‌قدر شتاب می‌گیرد تا به سرعت نهایی دلخواه برسد. پیشرانه‌های الکتریکی روی لوله اصلی نصب شده و به همین دلیل محفظه متحرک نیازی به نیروی محرکه ندارد. خاصیت ابررسانایی قطار میدان مغناطیسی مخالف تولید می‌کند و در نتیجه می‌تواند در فضایی که به تناوب قطب‌های آن تغییر پیدا می‌کنند، شناور بماند و بدون هیچ برخوردی با بدنه به حرکت ادامه دهد. کارایی این سیستم به دلیل اینکه می‌تواند در هنگام کاهش سرعت بخش برزگی از انرژی الکتریکی به کار گرفته‌شده برای حرکتش را بازیافت کند، قابل‌توجه است.

یکی از عملی‌ترین الگوهای این سیستم محفظه‌هایی به اندازه خودرو است که می‌توانند در لوله‌های خلأیی به قطر 1.5 متر حرکت کنند. این لوله‌ها به شکل پایدار در شرایط خلأ باقی می‌مانند و برای ورود محفظه‌ها از ایستگاه‌ها به درون آن از دریچه‌های هوابند استفاده خواهد شد، هنگام خروج هر محفظه نیز همین شرایط پیش‌بینی شده است. در سفرهای طولانی که سرعت می‌تواند به حد نهایی 6500 کیلومتربرساعت برسد، لرزش و نوسان اندکی وجود خواهد داشت که به دلیل وجود آن بخش بسیاراندکی از انرژی جنبشی عظیم هر کپسول که همراه با سرنشینانش حدود 550 کیلوگرم وزن دارد از دست خواهد رفت. این میزان اتلاف انرژی معادل 244 کیلووات ساعت پیش‌بینی شده است.




سرعت هر محفظه مطابق طول مسافتی که باید طی شود، متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال برای سفرهای طولانی محفظه ظرف مدت 3 دقیقه و با شتاب اسمی شتاب جاذبه زمین آغاز به حرکت خواهد کرد که می‌تواند پس از حدود 3 دقیقه و با طی مسافتی نزدیک به 161 کیلومتر به سرعت نهایی 6500 کیلومتربرساعت برسد، اما برای سفرهای کوتاه‌تر سرعت 600 کیلومتربرساعت رقم قابل‌قبول‌تری است. لوله‌های ETT می‌توانند برای سفرهای کوتاه مانند یک شبکه به یکدیگر متصل شوند اما شبکه متفاوتی برای سفرهای طولانی طراحی خواهد شد تا از تأخیر در حرکت محفظه‌ها اجتناب شود.




در حال حاضر اعضای کنسرسیوم ET3 افرادی حقیقی و حقوقی از کشورهای گوناگون هستند و بیش از 12 مجوز در چین و 60 مجوز دیگر در 5 کشور دیگر به فروش رفته است. امکان خرید مجوزهای 100 دلاری از طریق سایت نیز وجود دارد اما به نظر می‌رسد با بودجه عظیم مورد نیاز این طرح باید انسان‌های بسیاری رؤیای سفر به دور دنیا در کمتر از 6 ساعت را داشته باشند تا این پروژه به حقیقت بپیوندد.





تاریخ : دوشنبه 91/1/14 | 9:0 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
تاریخ : دوشنبه 91/1/14 | 8:58 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
هتل دسال پلایا بلانکادر صحرایی موسوم به سالار دی یویونی در نزدیکی مرز بولیوی با شیلی که بزرگترین و مرتفع‌ترین صحرای نمک جهان با هزاران پشته نمک است، قرار دارد. این تنها هتل در دنیاست که به طور کامل از نمک ساخته شده است.
باشگاه خبرنگاران :هتل دسال پلایا بلانکادر صحرایی موسوم به سالار دی یویونی در نزدیکی مرز بولیوی با شیلی که بزرگترین و مرتفع‌ترین صحرای نمک جهان با هزاران پشته نمک است، قرار دارد. این تنها هتل در دنیاست که به طور کامل (از در و دیوار گرفته تا میز و صندلی)از نمک ساخته شده است. این هتل در نزیکی معدن نمک معروف اویانی در جنوب غرب بولیوی قرار دارد. پشت بام و بار و حتی کف این هتل نیز از نمک است.


این هتل در سال 1993 ساخته شد و از آن زمان به بعد پذیرای هزاران توریست بوده است. هتل دی سال پلایا دارای 15 اتاق، یک اتاق ناهار خوری، یک اتاق نشیمن و یک بار است.
در کشور بولیوی هتلی که تماماً از نمک ساخته شده است موجب شگفتی توریست‌ها و گردشگران خارجی شده است. مبل‌های هتل نیز از نمک ساخته شده‌اند. توریست‌هائی که در نمکی نبودن هتل شک دارند اقدام به لیسیدن دیوارهای هتل می‌کنند.در هتل نمکی بولیوی تمامی وسائل نیز فقط از مواد طبیعی ساخته شده‌اند و به هیچ وجه از مواد شیمیائی در ساخت آنها استفاده نشده است.






هزینه هر شب اقامت در این هتل برابر با 136 دلار است.صحرای سالار دی یویونی سال‌ها مکانی دورافتاده و ناشناخته بود، ولی با هجوم گردشگران به این صحرا که از آن به عنوان بزرگ‌ترین و مرتفع‌ترین صحراهای نمک جهان نام برده می‌شود، به یکی از جاذبه‌های گردشگری کشور بولیوی تبدیل شده است. کشور بولیوی یکی از فقیرترین کشورهای منطقه آمریکای جنوبی بوده و با کشورهای برزیل، پاراگوئه، آرژانتین، شیلی و پرو همسایه بوده و پایتخت آن شهر لاپاس است.





تاریخ : دوشنبه 91/1/14 | 8:55 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

یک عکس تبلیغی که به اندازه کلی نوشته مفهوم دارد

 

مادر بزرگی که استعداد خود را با آی‌ فون کشف کرد

یک مادر بزرگ 75 ساله ایتالیایی با کمک یک برنامه جانبی که روی "آی‌فون" نصب می‌شود توانست استعداد خود را در نقاشی کشف کند.

"لیویا کولاسانتی"، 75 ساله ساکن رم که تا مدتی قبل از رایانه برای کار استفاده می‌کرد اکنون با کمک "آی‌فون" خود پرتره‌ها و مناظر زیبایی را نقاشی می‌کند.


این مادربزرگ در این خصوص گفت: "من همیشه شیفته فناوری بودم و طراحی عشقی بود که آن را از نوجوانی در دل داشتم."

زمانی که دخترم به من یک آی‌فون هدیه داد. برنامه جانبی Doodle Buddy را کشف کردم و به کمک آن توانستم با انگشتم روی تلفن همراه نقاشی بکشم."


این بانوی سالمند برای اینکه بتواند استفاده از سطوح مختلف رنگ‌ها، به عقب برگشتن و تصحیح کردن خطاها را یاد بگیرد در وب به دنبال راه حل‌هایی گشت.

وی افزود: "در ابتدا از اینکه کسی در حالی که نقاشی می‌کردم به من زنگ بزند می‌ترسیدم و وحشت داشتم که کارم نصفه بماند اما بعد یاد گرفتم چطور با آن کار کنم."

براساس گزارش لاستمپا، این مادربزرگ امروز با کمک نوه‌اش چند سری از نقاشی‌هایش را به دو ویدیو تبدیل کرده و روی "یو تیوب" گذاشته است.

میوه مد 2012 چیست؟!

پاپایا واقعا میوه زیبایی است. ترکیب رنگ بی‌نظیر و هسته‌های کوچولوی با نمک و طعم خوبش آن را به یکی از خوراکی‌های محبوب دنیا تبدیل کرده است. پاپایا پر است از آنتی‌اکسیدان و انواع ویتامین‌ها، به‌همین‌دلیل ضد‌پیری است.
این میوه خیلی زود می‌رسد، به همین علت خیلی وقت‌ها وقتی هنوز پوستش سبز است آن را می‌چینند چون می‌دانند در طول مسیر حمل‌ونقلش سریع تغییر شکل خواهد داد. پوست این میوه 3مرحله را طی می‌کند: سبز(کال)، زرد(نیمه رسیده) و نارنجی(کاملا رسیده). اگر قرار است پاپایا بخرید که ما توصیه می‌کنیم حتما از این میوه استفاده کنید، درنظر داشته باشید که قرار است چه وقتی میوه را بخورید.

اگر برای همین امروزتان خرید می‌کنید سراغ آن‌هایی بروید که پوست‌شان کاملا مطابق مد امسال است! نارنجی متمایل به قرمز اما اگر قرار است برای چند روز آینده‌تان خرید کنید می‌توانید پاپایاهای زرد رنگ را بخرید و مطمئن باشید که خیلی زود می‌رسند.
مثل بقیه نارنجی‌پوش‌ها این میوه هم برای سوی چشم و ورم مفاصل و دستگاه گوارش مفید است البته استفاده از این میوه هنوز در کشور ما جا نیفتاده است. این مطلب را به فال نیک بگیرید و سعی کنید از این به بعد این میوه خوشمزه را هم به سبد خوراکی‌های‌تان اضافه کنید.
تصاویر فرار یک خانم از دوربینهای ترافیکی تهران!






تاریخ : دوشنبه 91/1/14 | 8:42 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
خطر اصلی برای جمهوری اسلامی، این است که در گذر زمان ، تنها نامی از آن باقی بماند و خودش از بین رفته باشد؛ درست مانند کسی که نامش مسلمان است ولی نه نماز می خواند، نه روزه می گیرد و نه به هیچ کدام از دستورات دینی تقید دارد.مراجعه به آرای مردم ، اجرای احکام راستین اسلام، کارآمدی ، استقلال در سیاست خارجی، پاسداشت آزادی های مدنی ، تأمین معیشت مردم، پاسخگو بودن قدرت، اجرای عدالت و...، احکام "جمهوری اسلامی" اند و اگر اجرا نشوند، شاید در قاموس سیاسی جهان و در کشوری به نام ایران، "جمهوری اسلامی" برپا باشد ولی در واقع ، جمهوری اسلامی واقعی وجود نخواهد داشت.
 روز 12 فروردین 1358 ، به معنای کامل کلمه روز تولد دموکراسی در ایران بود ؛ ایرانیان بعد از قرن ها برای نخستین بار ، نوع حکومت خود را تعیین می کردند و این ، تحولی شگرف در تاریخ این سرزمین بود: 98 درصد مردم در رفراندومی آزاد به "جمهوری اسلامی" رأی دادند تا بعد از آن ، جمهوریت و اسلامیت ، دو رکن زندگی اجتماعی و سیاسی شان باشد.

جمهوری اسلامی ، محصول انقلاب اسلامی بود. این زایش سیاسی ، هر چند سخت و پرهزینه بود و به بهای شکنجه و شهادت فرزندان ایران در دوران انقلاب به دست آمد اما نگهداشت "جمهوری اسلامی" بسیار طاقت فرساتر از برپایی آن است.

اگر شکل گیری جمهوری اسلامی را به شهادتین یک فرد تازه مسلمان تشبیه کنیم ، می توانیم چنین بگوییم که مسلمان ماندن ، به مراتب سخت از اسلام آوردن است چه آن که تشرف به اسلام با یک مرتبه "شهادتین" میسر است ولی مسلمان واقعی ماندن ، مستلزم نمازهای یومیه ، روزه رمضان ، خمس و زکات ، اخلاق گرایی و راستگویی ، دوری از گناهان ، جهاد و ... است که صد البته سخت تر ازجاری ساختن شهادتین بر زبان است.

در فروردین 1358 ، شهادتین ایران معاصر با عنوان "جمهوری اسلامی" در صندوق های رأی جاری شد ولی از آن تاریخ تا کنون ، حفظ جمهوریت و اسلامیت نظام برخاسته از انقلاب مردم ایران ، کاری است سخت و همه روزه.

جمهوری اسلامی ، هر چند همواره با خطراتی از بیرون مواجه بوده است (مانند جنگ و تحریم) اما بزرگ ترین خطر برای جمهوری اسلامی ، نه از ورای مرزها که از درون است.
خطر اصلی برای جمهوری اسلامی ، این است که در گذر زمان ، تنها نامی از آن باقی بماند و خودش از بین رفته باشد ؛ درست مانند کسی که نامش مسلمان است ولی نه نماز می خواند ، نه روزه می گیرد و نه به هیچ کدام از دستورات دینی تقید دارد.

  مراجعه به آرای مردم ، اجرای احکام راستین اسلام، کارآمدی ، استقلال در سیاست خارجی ، پاسداشت آزادی های مدنی ، تأمین معیشت مردم ، پاسخگو بودن قدرت ، اجرای عدالت  و نظایر این ها ، احکام "جمهوری اسلامی" اند و اگر اجرا نشوند ، شاید در قاموس سیاسی جهان و در کشوری به نام ایران ، "جمهوری اسلامی" برپا باشد ولی در واقع ، جمهوری اسلامی واقعی وجود نخواهد داشت.

بسیاری گمان می کنند ، حفظ جمهوری اسلامی ، تلاش صرف برای نگهداشتن کالبد نظام و اجزای متشکله آن است. اما واقع مطلب این است که کسی که در پاسداشت احکام شریعت می کوشد ، یا فردی که بر حفظ حقوق مخالفان در کشور پای می فشارد ، یا رسانه ای که تیغ تیز نقدش را متوجه فلان مسوول ارشد می کند و او را به پاسخگویی فرا می خواند ، یا دادرسی که حکم به حراست از آزادی بیان می دهد ، یا صنعتگری که تخصص و تلاشش را برای خودکفایی و استقلال اقتصادی به کار می گیرد ، در واقع از جمهوری اسلامی حراست می کند هر چند که مانند بسیاری شعار ندهد و ادعا نکند و برای خود کیسه ندوزد.

بزرگ ترین جفایی که مسوولان نظام جمهوری اسلامی می توانند در حق جمهوری اسلامی بکنند این است که در گذر زمان ، روح جمهوری اسلامی را نادیده بگیرند و به جسم اداری و بروکراتیک آن بسنده کنند و هر آن که بر حفظ روح جمهوری اسلامی مانند قانونگرایی ، مردم گرایی ، شریعت گرایی ، پاسخگویی ، آزادی ، تحمل مخالف و ... پای بفشارد را با انگ هایی مانند ضدانقلاب و عامل بیگانه و فریب خورده و نظایر این (که این برچسب ها  کم هم نیستند!) بنوازند و آنها را طرد و منکوب کنند.

 حفظ جمهوری اسلامی ایران ،صرفاً با حفظ تمام احکام ذاتی آن که حامل همه ارزش های تاریخی ، دینی ، ملی و دموکراتیک مردم ایران است ، میسر خواهد بود و نباید اجازه داد این نعمت بزرگ که محصول مجاهدت ها و ایثارگری های بی دریغ فرزندان ایران است ، از بین برود ، هم جسمش و هم روحش ، که جسم بی روح ، به هیچ کار نیاید.





تاریخ : دوشنبه 91/1/14 | 8:37 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
<   <<   16   17   18   19   20   >>   >
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • بی بی مارکت
  • ttp://www.bachehayeghalam.ir/sitefiles/bgh_sound_player.php">