سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

تمایل به زندگی مجردانه و بی مزاحم

ازدواج جوانان مسئله مهمی است که بزرگترهای خانواده و بزرگان جامعه باید نسبت به انجام آن اهتمام ویژه داشته باشند زیرا در غیر این صورت مشکلات عدیده ای جوانان و جامعه را تهدید می کند. نویسنده این مطلب نگاهی اجمالی به پدیده افزایش سن ازدواج دارد .

جامعه ما در حال حاضر دو ویژگی بارز دارد: یکی اینکه جامعه ای جوان است و دوم آنکه در حال گذار از زندگی سنتی به زندگی مدرن است. این دو ویژگی اقتضائات و عوارضی دارد، که یکی از آنها مسئله ای به نام بالا رفتن سن ازدواج و نیز افزایش میل به تنها زیستی و زندگی انفرادی جوانان است.

مسئله بالا رفتن سن ازدواج و تمایل به زندگی مجردی، که دو روی یک سکه اند، هر چند دامن گیر پسران و دختران است اما از آنجا که پسر به لحاظ فیزیولوژیک و نیز فرهنگی هر چقدر سنش بالا برود مشکلی برای ازدواج ندارد (البته این از ناگواری های فرهنگ ماست و حقیقتا باید جو جامعه طوری باشد که پسرها نیز مجبور شوند در سنین پایین تر و مناسب تر ازدواج نمایند) بنابراین، این مسئله و مشکل بیشتر دامن گیر دختران است و در واقع معضلی است که در فرهنگ ما از آن با عنوان ترشیدگی دختران یاد می شود. (البته این تعبیر هرگز مناسب نیست ولی در جامعه رایج است) البته به نظر می رسد این پدیده بیشتر بستگی به ویژگی های فیزیولوژیک زن داشته باشد تا به شرایط محیطی و فرهنگی و حتی وجه فرهنگی آن را نیز می توان به نوعی ریشه دار در مسئله فیزیولوژیکی آن قلمداد کرد. چرا که بهترین سن باروری برای دختران زیر سن 30 سالگی است و حداکثر سن مناسبی که اطبا برای باروری توصیه می کنند، 35سالگی است و بارداری بالاتر از سن سی و پنج سالگی را برای مادر و کودک دارای عوارض منفی می دانند.

? علل بالا رفتن سن ازدواج

به هر حال آنچه امروز با آن روبه روییم دخترانی هستند که آهسته آهسته و با بالاتر رفتن سنشان، فرصت ازدواج را از دست می دهند و بیم آن است از این رهگذر هم خودشان و هم جامعه را در سالهای آینده دچار مشکلات و مسائل پیچیده ای هم از لحاظ تولید نسل تازه و هم از لحاظ اخلاقی و... نمایند. بالا رفتن سن ازدواج و وارد شدن دختران به سن تجرد قطعی علتهای متعددی می تواند داشته باشد که در ادامه به چند مورد از آنها می پردازیم.

1 میل شدید به حضور در دانشگاه

یکی از مهم ترین علتها، میل شدید دخترها به حضور در دانشگاه است. متأسفانه دختران تمایل دارند تا در دانشگاه حضور پیدا کنند و از رهاورد آن ازدواج موفق تری نیز داشته باشند این تمایل به حدی شده که در برخی رشته ها حتی تا 70 و 80 درصد آن را دختران در اختیار گرفته اند. (در سالهای اخیر فضای بسیاری از دانشگاه های ما کاملا زنانه و دخترانه شده است.) البته حضور دخترها در دانشگاه این حسن را دارد که سطح دانش دختران را بالا می برد اما این عیب را نیز درچشم دارد که موجب می شود توقع دختران از ازدواج و همسر آینده و ایده آلشان بسیار بالا رود و عده قابل توجهی از آنان فرد ایده آل و مطلوب خود را به سادگی نیابند و در نتیجه تن به ازدواج ندهند و در فرجام کار، به زندگی مجردی و بی همسری روی آورند.

2 حضور گسترده درادارات

از مسایل دیگر حضور بیش از حد و افسار گسیخته دختران و زنان در ادارات است. این مساله علاوه بر آنکه عرصه را بر مردان که نان آور اصلی خانواده محسوب می شوند و مهریه پرداز،تنگ کرده و موجب افزایش نرخ بیکاری پسران نیز گشته است( بیکاری ای که خود موجب بالا رفتن سن ازدواج در برخی پسران شده است) از سویی دیگر سبب شده سطح انتظار دختران به شدت افزایش یابد. زیرا دخترها برخلاف پسران، البته نه اکثر آنها، که اگر سر کاری روند و شغلی بیابند یکی از اولین فکرهایی که به ذهنشان خطور می کند ازدواج کردن و زن گرفتن است کاملا برعکس هستند و بسیاری از آنها پس از کسب شغل درآمد و موقعیت اجتماعی، به فکر مستقل شدن و به قول بسیاریشان، آقا بالا سر نداشتن و زندگی مجردی می افتند و این غرور و استغنا و احساس بی نیازی از شوهر، عامل دیگری است برای عدم تمایل آنان به ازدواج و اشتیاق به زندگی مجردی و بی مزاحم، که به ویژه در شهرهای بزرگتر حادتر است. مجید امیدی مدیرکل فرهنگی سازمان ملل جوانان درباره زندگی مجردی جوانان چنین می گوید:«آمار روی آوردن جوانان به زندگی مجردی در 6 کلانشهر تهران، شیراز، مشهد ، اصفهان، تبریز و اهواز به 30 درصد رسیده است و غم انگیزتر آنکه روز به روز دختران جوان تعداد بیشتری از این جامعه آماری را تشکیل می دهند. او روی آوردن جوانان و بچه های کشور به اتاقهای شخصی خود را مقدمه ای برای روی آوردن آنها به زندگی مجردی درسالهای بعدی زندگی خود دانست و افزود: درحال حاضر زنگ خطر زندگی مجردی درکشور زده شده و متاسفانه درمورد این مشکل هم سکوت می شود.»

همچنین ایرج وثوق جامعه شناس و مدرس دانشگاه علامه طباطبایی تهران نیز براین باور است که «افزایش اشتغال زنان امروز که از زمینه های توسعه و مدرن شدن هرجامعه ای است باعث شده است آنها از نظر مالی به استقلال رسیده و این عمل باعث می شود این استقلال را در سایر زمینه ها نیز خواستار باشند. اولین گام استقلال طلبی این افراد رها شدن از سلطه خانواده است. او به اشکال متفاوت فرهنگی، قومی و طبقه اجتماعی دختران در روی آوردن به زندگی مجردی اشاره کرد وافزود: درحال حاضر در جامعه ما بیشتر دخترها به بهانه ادامه تحصیل از شهر و خانواده خود جدا می شوند و این اولین قدم در روی آوردن آنها به زندگی مجردی در سالهای بعد است. مدرس دانشگاه علامه در ادامه چنین می گوید: در حال حاضر در تمام اجزای جامعه ما تقابل میان سنت و مدرنیته مشهود است و در این فضا افراد در یک نوع سرگردانی زندگی می کنند. در همین راستا تمایل به زندگی مجردی در طبقات پایین و سنتی جامعه به مراتب کمتر بوده و مانند سایر فعالیتهای اجتماعی متولی این آزادی زنان و دخترانی از طبقه میانی جامعه هستند.»

? تمایل به زندگی مجردانه و بی مزاحم

بنابراین همانطور که همگان می بینند و می شنوند و می دانند، امروز معضل روی آوردن پسران و دختران به زندگی مجردانه و بی مزاحم و بی دردسر، بسیار جدی شده است و مقصر اصلی نیز در این بین بیشتر مسئولان و خانواده ها و البته خود جوانان هستند و به نظرم تا حدودی هم دختران مقصرترند. تفکرات فمنیستی در میان دختران به ویژه دخترانی که خود را مدرن و روشنفکر می پندارند در سالهای اخیر به شدت گسترش یافته و این خود از عوامل میل به زندگی مجردی و بی همسری شده زیرا فمنیست ها معتقدند زنان بدون مرد مثل ماهی بدون دوچرخه هستند یعنی هیچ احتیاجی به مردان ندارند و همچنین معتقدند و عقایدشان را با روش های مختلف ترویج می کنند که زنی که با مردی ازدواج کند مانند آن ست که با دشمن دست دوستی دهد، این عقاید شاید برای عده ای مضحک به نظر آید اما باید بپذیریم که عده زیادی از دختران مدرن و روشنفکر به این دست عقاید مغرورانه و زن پرستانه هرچند به صورت سربسته باور دارند.

? راهکارها

در هر صورت برای مواجهه با این معضل باید کارهای متعددی انجام داد که مهمترین آنها عبارتند از: تفکیک جنسی دانشگاه ها: این کار باعث می شود اشتیاق شدید بخشی از دختران به حضور در دانشگاه و تلاش برخی از آنان برای شوهریابی یا خدایی نکرده دوست یابی در چنین محیط هایی، کاسته شود، زیرا اساسا دانشگاه نهادی برای همسریابی نیست که کسی به این امید به دانشگاه رود؛ و اگر کسی حقیقتا قصد همسریافتن دارد باید از رهگذر خانواده اقدام کند زیرا بی شک مطمئن ترین و باصلاحیت ترین نهاد برای همسریابی هنوز هم خانواده است.

همچنین باید قوانینی وضع شود که بومی گرایی در پذیرش دانشجو بیش تر شود و اگر امکانپذیر باشد به صددرصد برسد (متاسفانه تعداد زیادی از خانه های مجردی و زندگی های مجردی از آن دانشجویانی است که برای تحصیل دل از یار و دیار خود کنده اند و در سنین 18 و 19 سالگی بالاجبار در شهری دیگر ساکن شده اند این نحو از زیست مجردی، به علت از دست دادن نظارت خانواده و اقوام و آشنایان و نیز تنها ماندن جوانان و احساس غربت و بی کسی ایشان تبعات بسیار منفی هم از لحاظ روحی و روانشناسانه و هم از لحاظ اخلاقی و اجتماعی دارد البته برای دختران این عارضه مضاعف را نیز دارد که دربهترین سنین ازدواج، به دلیل دوری از خانواده و خویشان وآشنایان، امکان خواستگار داشتن و ازدواج کردن را از دست می دهند والبته بدتر از آن این است که، داشتن زندگی مجردی در دوران دانشجویی، خود درحکم تمرین و تجربه ای می شود برای زندگی مجردی فارغ البالانه و بی مبالاتانه و ولنگارانه پس از فارغ التحصیلی به ویژه برای پسران. پس امیدواریم که بومی گرایی چه در دانشگاههای ملی و چه آزاد در راس امور قرارگیرد زیرا از هرکار فرهنگی موثرتر است. از کارهای دیگری که باید برای کاهش خانه زندگی های مجردانه کرد، وضع قوانین و مقرراتی است که امکان نظارت بیشتر بر بنگاههای مسکن واملاک، به منظور کنترل و محدود کردن و اجاره دادن یا فروختن خانه و مسکن به افراد مجرد را فراهم کند.

البته مهم ترین کاری که در این زمینه باید کرد اقدام به موقع خانواده ها برای ازدواج و همسر دادن به جوانان است (پدر و مادر و حتی خویشان وآشنایان وظیفه دارند تا جوانان مجرد نزدیکان خود را همسر دهند و این فرهنگی قرآنی است، زیرا در قرآن جایی که سخن از عفت و خویشتنداری است، خطاب خدا به خود جوانان است:«ولیستعفف الذین لایجدون نکاحا حتی یغنیهم الله من فضله: و آنها که وسیله ازدواج ندارند باید عفت پیشه کنند تا خداوند آنانی را به فضلش بی نیاز سازد 33 نور» ولیکن جایی که سخن از ازدواج است به والدین و اطرافیان و دولت اسلامی امر می شود که جوانان خود را به ازدواج درآورند: وانکحوا الایامی منکم والصالحین من عبادکم و امائکم ان یکونوا فقراء یغنهم الله من فضله والله واسع علیم: مردان و زنان بی همسر را همسر دهید و همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را، اگر فقیر و تنگدست باشند خداوند آنان را از فضل خود بی نیاز می سازد، خداوند واسع و آگاه است. نور (32). بنابراین همه وظیفه دارند و مسئولیت دارند که جوانان مجرد را همسر دهند و حتی جا دارد برخی باورهای سنتی و عرفی که ریشه ای در دین و آیین نیز ندارند، مثل ضرورت خواستگاری پسر از دختر، زیر پاگذارند و از هر فرصتی برای ازدواج دادن جوانان استفاده کنند. البته دولت اسلامی نیز وظیفه دارد که هرچه در توان دارد در طبق اخلاص نهد و به امر ازدواج به هنگام جوانان به عنوان یک مساله درجه یک و اساسی جامعه بنگرد و بداند که هرچه سن ازدواج بالا رود و زندگی های مجردی نضج گیرد و قبح آن بریزد، ارکان اخلاق و ایمان جامعه متزلزل تر خواهد شد. در واقع هر خانه مجردی درحکم یک انبار باروت است که امنیت و حیات اخلاقی اجتماع را تهدید می کند.

یکی دیگر از راههای مبارزه با خانه زندگی های مجردی مساله استخدام در ادارات است؛ در ادارات و نهادها باید طوری شود که افراد متاهل دارای اولویت استخدام باشند و حتی در صورت امکان افراد مجرد به شرط متاهل شدن استخدام شوند. (متاسفانه درسالهای اخیر شاهد خیل به کارگیری دختران مجرد در همه نهادها و دستگاهها اعم از دولتی و غیر دولتی هستیم، امری که دلیل آن حقیقتا مبهم و غیر شفاف می نماید) همچنین، اختصاص سهمیه به دانشجویان متاهل در مقاطع تحصیلات تکمیلی، نیز کوتاه کردن مدت سربازی برای پسران متاهل، از اقدامات بسیار مفید و تشویق کننده به ازدواج و تشکیل خانواده می تواند باشد. (البته به نظر می رسد دوسال سربازی آن هم در زمان صلح کمی طولانی باشد، کسانی که به خدمت مقدس سربازی رفتند تایید می کنند که سربازها و افسران وظیفه کار چندانی برای انجام دادن ندارند و چه بسا نیروی آنها هدر می رود. به نظر می رسد کاهش مدت سربازی به یکسال و نیم و یا یک سال می تواند فواید و محاسن زیادی داشته باشد گرچه این کار احتیاج به پژوهش و تحقیق بیشتری دارد) کار دیگری که می توان انجام داد کوتاه کردن دوران تحصیل در دانشگاه است به نظر می رسد با حذف برخی دروس عمومی و یا تخصصی زاید، بتوان دوران کارشناسی را به سه سال تقلیل داد، این پیشنهادی است که جا دارد بیشتر روی آن تتبع شود.

البته جا دارد صدا و سیما نیز از اشاعه و ترویج خانه زندگی های مجردی و نشان دادن شخصیت ها و قهرمانانی که درسنین بالا و نسبتا سالخوردگی تازه به فکر ازدواج و تشکیل خانواده می افتند، در فیلم ها و سریالهای خود، احتراز کند.م:ایران ویج






تاریخ : چهارشنبه 91/1/23 | 9:3 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
این روزها شاهد تولد شخصیت های کارتونی تازه ای در دنیای رسانه ای هستیم.

 

درباره بن (تن) 10

 

شخصیت هایی که به سرعت به میان کودکان و نوجوانان می آیند و خود را در دلهای انها جا می دهند. در سالهای اخیر در رابطه با رسوخ شخصیت هایی همچون، باربی، هری پاتر، مرد عنکبوتی و...در میان کودکان و نوجوانان، حرف و سخن بسیار بوده است. اما در حال حاضر به نظر می رسد شخصیت جدید کارتونی با نام بن تن، از ویژگیهای خاصی نسبت به سایر شخصیتها، برخورداراست.

در این نوشتار با اشاره ای کوتاه به بررسی این موضوع می پردازیم.

بن تن کیست؟

یک نکته بسیار مهم در این زمینه وجود دارد و آن این است که نگاه امنیتی به فرهنگ و اقتصاد و سیاست، همواره نگاهی خاص و  ویژه بوده است. همچون علم پزشکی که تمام تمرکز و دقتش بر حفظ ایمنی بدن انسان، می باشد. اصولا معنای واژه فرهنگ اینطور تعریف شده که باوری را در ذهن مردم یک جامعه می کارند و در مقطعی از زمان از ان مراقبت می کنند تا به محصولی تبدیل شود که قابل برداشت و استفاده باشد. مقصود از محصول همان رفتارهایی است که از افراد مختلف سر می زند. مسلما افرادی که در نحوه شکل گیری این رفتارها نقش موثری دارند عبارتند از والدین، مربیان مدرسه، دوستان و بالاخره رسانه ها.

مسلما مقصود این نوشتار از طرح مفهوم فرهنگ، اشاره به فرهنگ توده ای که به عموم مردم مربوط می شود، می باشد.

امروزه با آغاز قرن 21 میلادی به نظر می رسد با موج جدیدی از جریانات فکری و فرهنگی روبرو هستیم. گویا اغلب تولیدات رسانه ای که در سطح بین المللی هستند، به نوعی به معرفی جنبشی اصرار دارند که نزدیکی زیادی به مفاهیم شیطان پرستی و شیطان دارد. عبارت کلیدی شیطان پرستی به نوعی به بازگشت به تاریخ گذشته ی غرب اشاره دارد. چرا که دنیای غرب، اولین مرحله ی شروع تاریخ خویش را با عصر اسطوره ها آغاز کرده است. همانطور که اغلب ما می دانیم اولین منبع مکتوب از تاریخ غرب، دو کتاب "ادیسه" و "ایلیاد" است که کتبی اسطوره ای می باشند. 1

به نظر می رسد غربیها از ابتدا با خدایان عینی، ارتباط برقرار می کرده اند. یا اینکه تصویری در ذهن خود از خدا ترسیم کرده و سپس او را پرستش می کردند. به این ترتیب است که امروز نیز بشر به نوعی، مجددا به عصر اسطوره پردازی بازگشته است. این اسطوره ها ممکن است در عرصه سینما و در قالب "آرلوند" ظاهر شوند و یا در قالب "هری پاتر" وارد دنیای کودکانه شوند.

آنچه مشخص است اینکه در این محصولات قرار است شیطان را به شکل فردی اسطوره ای، قدرتمند و شیک و دوست داشتنی معرفی کنند

شخصیت مورد نظر این نوشتار"بن تن" است. شخصیتی که این روزها اغلب بچه ها و خصوصا پسرها در جستجوی یافتن کارتون های جدیدتر او هستند.

بن تن نام پسربچه ای است که تمام قدرت او در ساعتی است که به دست دارد. این ساعت به گونه ای عمل می کند که بن تن می تواند با هر بار فشار دادن دکمه ای در ان به شکل یکی از موجودات فضایی و خیالی در بیاید و با نیروی شر مبارزه کند.بن تن در مبارزه ای سخت با مرد آتشین، ساعت خود را از دست داده است، دیگر قدرت مبارزه با موجودات وحشتناک را ندارد.

وی با پدر بزرگ و دختر عمه خود به مسافرت می رود که در مسافرت هایش، اتفاق های خطر ناکی رخ می دهد.

به نظر می رسد در داستان بن تن، مساله خیر و شر با روایت تازه ای ارائه شده است. هرچند بررسی عمیق این داستان به بحثی مفصل و دقیق نیاز دارد.

آنچه مهم است اینکه شخصیت بن تن چه چیزی را به ذهن کودکان و نوجوانان القا می کند؟

درباره بن (تن) 10

 

نکته مورد نظر این است که این روزها اغلب کودکان، به دنبال داشتن ساعت بن تن هستند. وقتی با چند تن از این کودکان روبرو شدم در حالیکه ساعت بن تن بر دستشان بود با اعتراض از این مساله حرف می زدند که ساعت انها واقعی نیست که با فشردن ان تبدیل به حیوانی عجیب و غریب شوند و فکر می کنند این یک اتفاق جالب و هیجان انگیز است.

یکی از انها عروسک ترسناکی در دست داشت که بعدا متوجه شدم این هم یکی از چهره هایی است که بن تن دارد. این چهره ها از دیدگاه بزرگترها هم خوشایند و جالب توجه نیستند. معلوم نیست قرار است با دنیای لطیف و معصوم کودکان چه کنند.

یکی از کودکان طرفدار بن تن از این موضوع سخن می گفت که فقط بن تن می تواند با آدمای بد بجنگد، چون چیزی در آسمان دارد که هر چه او بخواهد به او می دهد. او از بزرگی آن چیز حرف می زندو ابراز می کند که دوست دارد از همانها داشته باشد. با خوشحالی به او پاسخ دادم که همه ما ادمها یک چیز خیلی بزرگ در آسمان داریم که هر چه بخواهیم به ما می دهد و آن کودک در کمال ناباوری گفت اگهر منظورت خداست من می گویم که مال بن تن از خدا هم بزرگتر است و از هر چیزی که در این دنیا هست، هم بزرگتر است.

بی تردید، خلق چنین شخصیتهایی با اهداف و برنامه ریزی های مشخص و در جهت توسعه تفکرات خاصی به مخاطبان صورت گرفته است.

کاری که بن تن انجام می دهد شبیه به جادوگری است. با چنین داستانهایی، پدیده ای به نام جادو، جایگاهی ویژه را در دنیای لطیف و تخیل امیز کودکانه، باز کرده است. این ها اسطوره هایی هستند که به تسخیر بسیاری از چیزها می پردازند و قدرتی مافوق تصور دارند.

به راستی خو گرفتن فرزندان ما با چنین شخصیت هایی که هیچ شباهتی به زندگی عادی و دنیای واقعی ندارند، و از طرفی جایگاه خداوند را در اذهان کودکان معصوم ما، مخدوش می کنند و دیگرانی را با شکل شمایلی دوست داشتنی به جای خدا می نشانند، چه اثری بر ذهن و افکار کودکان بر جای خواهند گذاشت؟

 

 

پس از این مرحله اتفاق دیگری رخ می دهد. پدیده ای که به نوعی توسط بازار جهانی هدایت می شود. به این صورت که انواع اسباب بازی، وسایل کمک آموزشی، بازیهای کامپیوتری و عروسک هایی با نام و نشان بن تن وارد جامعه ما و سپس قفسه های کمد کودکان ما می شوند.

 

به راستی خو گرفتن فرزندان ما با چنین شخصیت هایی که هیچ شباهتی به زندگی عادی و دنیای واقعی ندارند، و از طرفی جایگاه خداوند را در اذهان کودکان معصوم ما، مخدوش می کنند و دیگرانی را با شکل  شمایلی دوست داشتنی به جای خدا می نشانند، چه اثری بر ذهن و افکار کودکان بر جای خواهند گذاشت؟ آیا با این وجود، می توان امیدوار بود که نسل آینده با باورهای خداجویانه و حق طلبانه رشد و تربیت یابند؟م:تبیان






تاریخ : سه شنبه 91/1/22 | 9:20 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

روزی انسان‌ها را اندازه‌گیری و مقدر فرمود، گاهی کم و زمانی زیاد و به تنگی و وسعت بگونه‌ای عادلانه تقسیم کرد تا هر کس را که بخواهد با تنگی روزی یا وسعت آن بیازماید، و با شکر و صبر، غنی و فقیر را مورد آزمایش قرار دهد پس روزی گسترده را با فقر و بیچارگی درآمیخت، و تندرستی را با حوادث دردناک پیوند داد .

 

 

 


 

ثروت

 

«و قدّر الأرزاق فکثّرها و قَلَّلَها،  وقَسَّمَها علی الضَّیق و لا سَّعَهِ فَعَدَل فیها لِیَبتَلیَ مَن أراد بمیسورها و معسورها،وَ لِیَختَبِرَ بذلک الشکر و الصبر مِن غَنَیها و فقیرها. ثم قرن بسعتها عقابیل فاقتها ،و بسلامَتها طوارق آفاتها و بفرج أفراحها غُصَصَ اتراحها، و خلق الآجال فأطالها و قَصَّرها، و قَدَّمَها و أخّرها،و وَصَلَ بالموت أسبابها و جَعَلَهُ خالجاً لِأَشطانها وقاطعاً لمراترأقرانها»1

شرح گفتار

امیرمتّقیان علی (علیه السلام) در این فراز از خطبه 91 نهج البلاغه از نوع رفتار پروردگار هستی و نیز آزمون فراگیری که در این خصوص از بندگان خویش به عمل می آورد سخن به میان آورده و در این باره به زیبایی می فرماید: «روزی انسان ها را اندازه گیری و مقدر فرمود، گاهی کم و زمانی زیاد و به تنگی و وسعت بگونه ای عادلانه تقسیم کرد تا هر کس را که بخواهد با تنگی روزی یا وسعت آن بیازماید، و با شکر و صبر،غنی و فقیر را مورد آزمایش قراردهد پس روزی گسترده را با فقر و بیچارگی در آمیخت، و تندرستی را با حوادث دردناک پیوند داد، دوران شادی و سرور را با غصّه و اندوه نزدیک ساخت اجل و سرآمد زندگی را مشخص کرد، آن را گاهی طولانی و زمانی کوتاه قرار داد، مقدّم یا موخّر داشت و برای مرگ اسباب و وسائلی فراهم ساخت و با مرگ رشته های زندگی را در هم پیچید و پیوندهای خویشاوندی را از هم گسست تا آزمایش گردند»

فرمایش مولای متّقیان علی(علیه السلام) بیانگر آن است که آزمون الهی نسبت به همه یکسان و یک نواخت نبوده بلکه پروردگار عالم هر یک از انسان ها را به نوعی مورد ابتلا و آزمایش قرار می دهد گروهی را با فراوانی ثروت و گروهی را با فقر و نداری، عدّه ای را با سلامتی و تندرستی ودسته ای را با مریضی و بیماری مورد آزمایش خویش قرار می دهد.

خداوند بی همتا در بخشی از کلام نورانی خویش از این امر سخن به میان آورده و در این باره میفرماید: «ولَنبلوَنَّکُم بشی مِنَ الَخوفِ والجوعِ ونَقصٍ مِنَ الأموالِ والأنفسِ والثَمراتِ وبشِرالصابرینِ» 2

مسلما شما را به چیزی از ترس و گرسنگی و زیان مالی و جانی و کاهش محصولات می آزماییم و صابران رابشارت ده.

بنابراین ما در این دنیا نباید بخاطر از دست دادن نعمت ها غبار غم و غصّه را در خانه ی قلب خود نشانده و از نابودی آنها خشمگین و ناراحت شویم، چرا که این نعمت ها همگی موهبت الهی بوده و آن یگانه خالق هستی بنا به صلاح دید خویش و به جهت آزمایش انسان ها یک روز آنها را به ما بخشیده و روزی هم بازپس خواهد گرفت.

عبور از گذرگاه الهی

آنچه پیرامون امتحان و آزمایش های الهی می توان گفت: آن است که در طول حیات آدمی شاید گذرگاهی خطرناک تر و سرنوشت سازتر از آزمون الهی وجود نداشته باشد.

ما در این دنیا نباید بخاطر از دست دادن نعمت ها غبارغم و غصّه را درخانه ی قلب خود نشانده و از نابودی آنها خشمگین و ناراحت شویم، چرا که این نعمت ها همگی موهبت الهی بوده وآن یگانه خالق هستی بنا به صلاح دید خویش و به جهت آزمایش انسان ها یک روز آنها را به مابخشیده و روزی هم بازپس خواهد گرفت

 

 

وقتی رنج و عذاب به اوج خود رسیده و آزمایشات سخت الهی یکی پس از دیگری به منظور محک زدن به سراغ انسان می آید، عرصه ی زندگی تا حدّ قابل توجه ای بر آدمی تنگ می شود.

 

در این هنگام است که انسان می تواند سرنوشت خود را رقم بزند، سرنوشتی زیبا و درخشان یا تاریک و ظلمانی که این بستگی به نوع عملکردی دارد که انسان از خود بروز می دهد.

در این میان آنچه ما را سرافراز و پیروز خواهد نمود آن است که به ندای وحی الهی که می فرماید: «وَ بشِرالصابرین» گوش جان فراداده و در مقابل سختی ها و مصائب صبر و مقاومت نماییم تا به خوبی از عهده ی آزمایش های الهی برآییم.

حال اگر انسان با تکیه بر نیروی عظیم ایمان و مددجویی از خالق متعال چون کوه در مقابل سختی ها ایستاده و کمر خم نکرده بشارت الهی شامل حالش شده و در نهایت روزی فراخواهد رسید که دوران رنج و محنت پایان یافته و چراغ آسایش و رفاه ابدی در زندگی اش روشن خواهد گشت آسایشی که با آمدنش روح تازه ای در کالبد وجود انسان دمیده می شود و عطش کویر دل انسان از آب رحمت الهی سیراب می گردد.

خالق هستی نیز در قیامت به پاس صبر و شکیبایی بنده اش پذیرایی جانانه از او به عمل آورده و ملائکه رحمت الهی به فرمان خداوند بی همتا از او استقبال گرمی به عمل آورده و به هنگام ورود در بهشت عاشقانه به او خواهند گفت: «سلام بر شما پاک شدید سپس برای همیشه داخل بهشت شوید.»3

انسان شکیبا نیز در مقابل چنین استقبال گرم و مثال زدنی زبان به ستایش حضرت حق گشوده و می گوید:(الحمدُ لله الذّی صدقنا وَعدَهُ واَورَثَنا الارضَ نَتَبَواُ مِنَ الجنه حیثُ نشاءُ فَنِعمَ اَجرُ العاملین)4 ؛ سپاس خدایی را که به وعده خویش درباره ما وفا کرد و زمین(بهشت) را میراث ما قرار داد که هر جا را بخواهیم منزل گاه خود قرار دهیم، پس چه نیکوست پاداش عمل کنندگان.

بنابر این ما انسان ها تا زمانی که خون حیات در رگ هایمان جاری است و در این دنیا زندگی می کنیم همواره باید راه خود را از کسانی که در مقابل کوچکترین حوادث ناگوار ساز بی صبری سر می دهند و از ساحت قدس الهی شکوه و گلایه می نمایند، جدا نموده و با پیوستن به مردان بزرگ الهی و پیشگامان عرصه صبر و مقاومت به هنگام برخورد با حوادث و رخدادهای تلخ و دردناک صبر و شکیبایی پیشه نماییم تا در نتیجه از برکات عظیم معنوی و سرچشمه جوشان فیوضات الهی بهره مند شویم.

حضرت ایوب

 


پیامبر خدا در بوته آزمایش

یکی از پیامبران بزرگ الهی که همواره در مقاومت و ایستادگی مثال زدنی بوده و صبر او ضرب المثل شده است حضرت ایّوب است.

حضرت ایّوب(علیه السلام) دارای گوسفندان و شترها و گاوهای بسیار بود، و ثروت کلانی بدست آورد بعلاوه در توسعه کشاورزی کوشید و دارای مزارع و باغ ها، ساربانان، چوپانان غلامان و فرزندان بسیاری گردید او با اینکه در میان انواع نعمت های الهی قرار داشت ولی همواره شکر و سپاس الهی می گفت و به عبادت خدا اشتغال داشت و به مستمندان رسیدگی می کرد و آنچه از وظایف و مسئولیت های دینی و انسانی بود همه را به گونه ای شایسته انجام می داد ابلیس به زندگی ایّوب حسد برد، به پیشگاه خداوند چنین عرض کرد: «اگر ایوب این همه شکر نعمت تو را به جا می آورد از این روست که زندگی مرفه و وسیعی به او داده ای»

وقتی رنج و عذاب به اوج خود رسیده و آزمایشات سخت الهی یکی پس از دیگری به منظور محک زدن به سراغ انسان می آید، عرصه ی زندگی تا حدّ قابل توجه ای بر آدمی تنگ می شود

 

 

ولی اگر نعمت های مادّی را ازاوبگیری هرگز شکرتورا به جای نمی آورد اینک برای امتحان مرا بردنیای او مسلط کن تا معلوم شود که مطلب همین است که گفتم. خداوند برای اینکه این ماجرا سندی برای همه رهروان راه حق باشد به شیطان این اجازه را داد ابلیس پس از این اجازه به سراغ ایّوب (علیه السلام) آمد و اموال و فرزندان او را یکی پس از دیگری نابود کرد.

 

ابلیس از خدا خواست بر گوسفندان و زراعت ایّوب (علیه السلام) مسلط شود این اجازه به او داده شد ابلیس همه زراعت ایّوب را آتش زد و گوسفندان او را نابود کرد ولی ایّوب نه تنها ناشکری نکرد بلکه بر حمد و شکرش افزوده شد سرانجام شیطان از خدا خواست که بر بدن ایّوب مسلط شود و باعث بیماری شدید او گردد، خداوند به او اجازه داد شیطان آنچنان ایوب(علیه السلام) را بیمار کرد که از شدت بیماری و جراحت حتی توان حرکت را نداشت، حدود هفت یا هفده سال در این وضعیت بود ولی هرگز ناسپاسی نکرد خلاصه نعمت ها یکی پس از دیگری از حضرت ایّوب گرفته می شد و او همچنان در مقابل این حوادث صبور و شکیبا بود و به شکر و سپاس الهی مشغول بود.

در برخی تواریخ آمده پس از این همه حوادث سر به سجده نهاد و عرض کرد: «ای خدا! ای آفریننده شب و روز. برهنه به دنیا آمدم برهنه به سوی تو می آیم. پروردگارا تو به من دادی و تو از من باز پس گرفتی، بنابراین به هر چه تو بخواهی خشنودم.»

آری حضرت ایّوب با صبر و مقاومت و شکر، روزهای پراز رنج و سختی را گذراند و اصلاً نه در قلب و نه در زبان و نه در نهان و نه در آشکارا اظهار نارضایتی نکرد، زبان حالش به خدا این بود:

                                تو را خواهم، نخواهم نعمتت، گر امتحان خواهی

                                                                           در رحمت به رویم بند و درهای بلا بگشا

هنگامی که حضرت ایّوب(علیه السلام) از آزمایش سخت الهی پیروز و سربلند بیرون آمد خداوند درهای رحمت خویش را به روی او گشود و به دوران رنج و محنت او پایان داد.

مطابق آیات قران کریم، خداوند خطاب به حضرت ایّوب فرمود: پای خود را بر زمین بکوب چشمه آبی از زیر پایش شروع به جوشیدن کرد، آبی که هم خنک است برای شست و شو و هم گوارا و لذت بخش برای نوشیدن، ایّوب بدن خود را با آب آن چشمه زلال شستشو نمود و از آن نوشید، تمام دردها و رنج ها از بدنش برطرف گردید و آنچه از اموال و زراعت و دام و فرزندان از دست داده بود همه به اذن خدا بازگشتند و بهتر و افزونتر از قبل به سراغ ایّوب آمدند.5 م:تبیان

  پی نوشت ها :                                                                 

1ـ فرازی ازخطبه 91نهج البلاغه ،ص168،ترجمه محمد دشتی

2ـسوره بقره،آیه155

3ـسوره زمر،آیه73

4ـ همان،آیه74






تاریخ : سه شنبه 91/1/22 | 9:19 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

نعنا، این گیاه خوش عطر و خوش طعم سرشار از آهن، ضدسرطان، دوستدار قلب، ضد درد و غیره است.

 

نعناع

 

فرقی نمی‌کند که نعنا تازه یا خشک باشد، این سبزی معطر معجزه می‌کند. در این مطلب قصد داریم شما را با خواص نعنا و روش استفاده از آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

نعنا ضد درد است

زمانی که دچار آسیب‌دیدگی، ضربه و حتی دندان درد می‌شوید به افشره‌ی خوراکی نعنا اعتماد کنید. خاصیت خنک کنندگی این گیاه، پوست را بی حس می‌کند. نعنا همچنین التهاب را از بین برده و درد را کاهش می‌دهد.

روش مصرف

* در صورتی که دچار شوک، دردهای عضلانی، ضربه یا پیچ خوردگی شدید: 1 تا 3 قطره از افشره‌ی خوراکی نعنا فلفلی را روی محل درد زده و ماساژ دهید. هر روز حداکثر 3 مرتبه این کار را تکرار کنید.

* برای مقابله با دندان درد یا دردهای مربوط به لثه: 1 تا 2 قطره افشره‌ی خوراکی نعنا فلفلی را روی یک گوش پاک کن تمیز بچکانید و روی لثه یا اطراف دندان دردناک بزنید.

* برای مقابله با دردهای مربوط به دستگاه گوارش: 150 میلی لیتر آب جوش را روی 1 تا 2 قاشق نعنای تازه یا خشک ریخته و 10 دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کرده و روزانه 2 تا 3 فنجان از این جوشانده میل کنید.

نعنا برای هضم غذا خوب است

نعنا برای هضم غذا خوب است، نفخ، آروغ و باد معده را کاهش می‌دهد، حالت تهوع و درد روده را تسکین می‌دهد.

روش مصرف

* در صورت باد معده، آروغ، نفخ: 1 تا 2 قاشق چای‌خوری برگ نعنای تازه یا خشک را با 150 میلی لیتر آب جوش مخلوط کرده و به مدت 10 تا 15 دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کرده و بعد از غذا یک فنجان میل کنید.

* برای مقابله با حالت تهوع: روزانه 3 فنجان جوشانده‌ی نعنا (ترجیحاً بین غذا) میل کنید.

* در صورت اسهال: 3 قطره افشره‌ی خوراکی نعنا را با یک قاشق چای‌خوری عسل مخلوط کرده و بخورید. توجه داشته باشید که روزانه نباید بیش از 9 قطره از این افشره مصرف شود.

نعنا تسکین دهنده و ضد درد است و برای همین خارش و بیماری‌های دردناک پوستی را تسکین می‌دهد. مانند پسوریازیس، کهیر، زونا و غیره

 

 

کم خونی، کمبود آهن: به نعنا اعتماد کنید

 

کمبود آهن به خصوص در بین زنان رایج است. وجود آهن برای ساخت گلبول‌های قرمز که وظیفه‌ی حمل اکسیژن را دارند لازم و ضروری است. برای جلوگیری از کمبود آهن هر روز به غذاهایتان نعنا اضافه کنید. نعنا منبع آهن است.

روش مصرف

روزانه از نعنا به صورت نعنای تازه، خشک و جوشانده استفاده کنید. توجه داشته باشید برای اینکه آهن راحت‌تر جذب بدن شود باید به همراه آن ویتامین C مصرف کنید. برای همین نعنا را با پرتقال، کیوی و ... بخورید.

نعنا خارش ناشی از بیماری‌های پوستی را تسکین می‌دهد

نعنا تسکین دهنده و ضد درد است و برای همین خارش و بیماری‌های دردناک پوستی را تسکین می‌دهد. مانند پسوریازیس، کهیر، زونا و غیره.

روش استفاده

می‌توانید نعنا را در کنار داروهای پزشکی‌تان مصرف کنید. 1 تا 2 قطره افشره‌ی خوراکی نعنا فلفلی را به پمادهایی که پزشکتان تجویز کرده اضافه کنید و روی پوستتان بمالید.

آب با عرق نعنا

 

آیا نعنا برای قلب مفید است؟

نتایج پژوهشی که در سال 2002 در مالزی انجام گرفت نشان می‌دهد نعنا خطر ابتلا به بیماری‌ها قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. می‌پرسید چگونه؟ نعنا اجازه نمی‌دهد که کلسترول بد خون در رگ‌ها رسوب کرده و آن‌ها را مسدود کند.

البته با اطمینان نمی‌توان این ادعا را تایید کرد اما امتحانش ضرری ندارد. توصیه می‌کنیم روزانه در تهیه غذاهایتان از نعنا استفاده کنید.

 

نعنا دوست کبد

نعنا کبد را تمیز می‌کند. در واقع نعنا باعث ترشح صفرا و تحریک عملکرد کبد شده و به این ترتیب باعث تمیز شدن آن می‌شود.

روش استفاده

150 میلی لیتر آب جوش را روی 1 تا 2 قاشق نعنای تازه یا خشک ریخته و 10 دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کرده و روزانه 1 تا 3 فنجان و به مدت 2 هفته از این جوشانده میل کنید.

نعنا سردرد را تسکین می‌دهد

بررسی‌های گوناگون نشان می‌دهد که نعنا سردرد را تسکین می‌دهد.

روش استفاده

برای این کار شقیقه‌ها و پیشانی‌تان را با 1 تا 2 قطره افشره‌ی خوراکی نعنا فلفلی ماساژ دهید. اگر پوست حساسی دارید افشره را با مقداری روغن گیاهی مخلوط کنید. توجه داشته باشید که از برخورد این افشره با چشمتان خودداری کنید.

نعنا کبد را تمیز می‌کند. در واقع نعنا باعث ترشح صفرا و تحریک عملکرد کبد شده

و به این ترتیب باعث تمیز شدن آن می‌شود

 

 

آیا نعنا خواص ضدسرطانی دارد؟

 

نعنا از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند به خاطر این که حاوی فلاوونوئیدها و رزمارینیک اسید می‌باشد. این مواد آنتی اکسیدانی از بدن در مقابل بیماری‌ها محافظت می‌کند. تغذیه‌ی متنوعی داشته باشید و نعنا را وارد برنامه‌ی غذایی خود کنید.

روش استفاده

توصیه می‌کنیم بیشتر از نعنای تازه استفاده کنید. به خاطر این که نعنای تازه حاوی آنتی اکسیدان‌های بی‌شماری است. زمانی که از جوشانده‌ی نعنا استفاده می‌کنید تنها از 75 درصد این آنتی اکسیدان‌ها بهره‌مند می‌شوید.

منتول

نعنا نفس شما را خوشبو می‌کند

از آن جایی که نعنا باعث بهبود هضم غذا می‌شود اجازه نمی‌دهد محتویات داخل معده بالا بیاید و برای همین امکان بوی بد دهان را کاهش می‌دهد. علاوه بر این نعنا حاوی ماده‌ای به نام منتول است که برای خوشبو کردن نفس بسیار موثر است.

روش مصرف

برای این کار می‌توانید 2 تا 3 برگ نعنای تازه را بجویید یا این که 1 قطره افشره‌ی خوراکی نعنا فلفلی را روی یک قند کوچک بچکانید و در دهانتان بگذارید.

توجه توجه

موارد منع مصرف: توجه داشته باشید که افشره‌ی نعنا برای کودکان، سالمندان و زنان باردار توصیه نمی‌شود. همچنین اگر شما آلرژی دارید قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.






تاریخ : سه شنبه 91/1/22 | 9:17 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
افرادی که خواهان کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری مصر هستند باید به عنوان نامزد حزب دارای نماینده در پارلمان ، کاندیدا شوند یا اگر مستقل می آیند ،باید تعداد معینی از امضاهای مردم مصر (30 هزار امضا) را در تایید کاندیداتوری خود جمع آوری کنند.
عصر ایران - با پایان مدت زمان ثبت نام کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری، چهره های اصلی این رقابت مشخص شده اند. این اولین انتخابات ریاست جمهوری بعد از سقوط حسنی مبارک در مصر است. قرار است مرحله نخست انتخابات در روزهای 23 و 24 ماه می 2012 (سوم و چهارم خرداد 91 ) برگزار شود.
شیوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2012 مصر
براساس تغییرات جدید در قانون انتخابات ، مدت ریاست جمهوری 4 سال و قابل تمدید برای یک دوره است. همچنین شرایط برای کاندیداتوری نسبت به گذشته آسان تر شده است. وزارت دادگستری بر انتخابات ریاست جمهوری، نظارت خواهد داشت.
براساس قانون فعلی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نباید کمتر از 40 سال سن داشته باشد و پدر و مادرش نیز مصری و هیچ تابعیت مضاعفی نباید داشته باشند. شخص کاندیدا و همسرش نیز نباید دارای تابعیت کشور دیگری باشند.
روز 30 فروردین 91، اسامی کاندیداهای نهایی برای ورود به رقابت انتخابات ریاست جمهوری اعلام می شود.
افرادی که خواهان کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری مصر هستند باید به عنوان نامزد حزب دارای نماینده در پارلمان ، کاندیدا شوند یا اگر مستقل می آیند ،باید تعداد معینی از امضاهای مردم مصر (30 هزار امضا) را در تایید کاندیداتوری خود جمع آوری کنند.
مهمترین کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری:

1- خیرت الشاطر متولد  1950 ، کاندیدای اصلی اخوان المسلمین برای انتخابات ریاست جمهوری مصر در سال  2012 ، مهندس مخابرات، بازرگان،  معاون سابق رهبر اخوان المسلمین و عضو ارشد فعلی این گروه، دارای مدرک لیسانس مهندسی از دانشگاه اسکندریه و فوق لیسانس از دانشگاه المنصوره. مدرس سابق دانشگاه.

2- محمد مرسی ، عضو ارشد اخوان المسلمین و رئیس حزب آزادی و عدالت (وابسته به اخوان المسلمین). نماینده سابق و فعلی پارلمان مصر، سخنگوی فراکسیون اخوان المسلمین در پارلمان، رئیس بخش مواد در دانشکده مهندسی دانشگاه الزقازیق مصر . وی به عنوان کاندیدای جایگزین کاندیدای اصلی اخوان المسلمین یعنی "خیرت شاطر " مطرح است. در صورت تایید نهایی کاندیداتوری خیرت شاطر، محمد مرسی از رقابت ها کناره گیری خواهد کرد.

3- عمر سلیمان، متولد 1936 ، دارای کارشناسی ارشد علوم نظامی ، رئیس سابق سازمان اطلاعات و امنیت نظامی ، رئیس سابق سازمان اطلاعات و امنیت مصر، معاون سابق رئیس جمهور وقت مصر (حسنی مبارک). کاندیدای مورد حمایت شورای نظامی، نظامیان، نیروهای ارشد دولت سابق مصر، آمریکا و عربستان سعودی.
4 - عمر موسی متولد 1936 . دیپلمات، دارای تحصیلات حقوق ، نماینده اسبق مصر در سازمان ملل متحد ، وزیر امور خارجه اسبق مصر  ، دبیر کل اتحادیه عرب بین سال های 2001 تا 2011. بخش زیادی از مقامات میانی، بدنه تکنوکرات مصر و طبقه متوسط حامی عمروموسی هستند.

5-  حازم صلاح ابو اسماعیل ، متولد 1961 ، حقوقدان ، وکیل دادگستری، صاحب نظر در زمینه های اندیشه اسلامی و امور سیاسی، کاندیدای سابق انتخابات پارلمانی ، وی کاندیدای اصلی افراط گرایان اسلامی (سلفی ها) است اما به نظر می رسد ستاد انتخابات مصر وی را به دلیل تابعیت آمریکایی مادرش، از کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری محروم کند.

6- ایمن نور ، متولد 1964 ، کاندیدای انتخابات گذشته ریاست جمهوری مصر و تنها رقیب حسنی مبارک در انتخابات، مخالف لیبرال در حکومت مبارک، رهبر حزب الغد، در حکومت سابق مصر به اتهام جعل و مدرک سازی برای تاسیس حزب به 5 سال حبس محکوم شد و برای مدت زمانی نیز به زندان افتاد. همین سابقه حبس ممکن است صلاحیت وی را برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری مصر را تحت تاثیر قرار دهد.
7- عبدالمنعم  ابو الفتوح متولد 1951، پزشک، دبیر کل اتحادیه پزشکان عرب، عضو سابق اخوان المسلمین، بسیاری وی را نماینده نسل جدید اخوان المسلمین می دانند. وی کاندیدای مستقل است.
8- حمدین صباحی متولد 1954 ، سیاستمدار برجسته ،  بنیانگذار حزب "الکرامه ناصری"، سردبیر روزنامه الکرامه، عضو سابق پارلمان،  یکی از اعضای موسس جنبش تغییر مصر (حزب کفایه)، از تاسیس کنندگان انجمن ملی تغییر به ریاست محمد البرادعی .

9-  احمد شفیق متولد 1941 ، نخست وزیر مصر در سال 2011 ، آخرین نخست وزیر حکومت حسنی مبارک، خلبان نظامی، وزیر سابق هواپیمایی. به عنوان نامزد مستقل در انتخابات ریاست جمهوری مصر کاندیدا شده است.
همچنین این افراد نیز درخواست کاندیداتوری داده اند که در زمره کاندیداهای مستقل و با کمترین شانس پیروزی قرار دارند:
أحمد محمد عوض علی  
محمد عبد الفتاح محمد فوزی
إبراهیم أحمد الغریب
خالد علی ولد خالد
مرتضى منصور
حسام خیر الله
محمد ممدوح
عبد الله الأشعل
محمد سلیم العوا
هشام البسطویسی
أبو العز الحریری





تاریخ : سه شنبه 91/1/22 | 8:26 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

کوچک ترین مقاصد گردشگری جهان

مالتا
جزیره مالتا با وسعتی در حدود 316 کیلومتر، از جمله مقصدهای شناخته شده در حوزه گردشگری جهان به شمار می‌آید که جاذبه هایی فرهنگی و تاریخی از انواع فعالیت های بشری را در خود جای داده است. در این جزیره کوچک اماکن متعددی همچون باغ ها، موزه ها، دژها و قلعه های باستانی که به دست شوالیه های «سنت جان» ساخته شده اند، دیده می‌شود و گردشگران می‌توانند سیاحتی به یادماندنی را در تورهای زمینی و دریایی این جزیره که مملو از آثار تاریخی است، تجربه کنند.


از جاذبه های مهم مالتا، تفریحات دریایی آن است. وجود صدها خلیج و دماغه در این منطقه همراه با غارهای طبیعی متعدد، فضایی دلنشین را برای گردشگران مهیا کرده است.


مالدیو
مالدیو که کشوری متشکل از هزار جزیره است و وسعتی در حدود 298 کیلومتر مربع دارد، از بهترین سواحل گرمسیری جهان و به مقصد اصلی ماه عسل برای زوج های جوان مشهور است.


آب های گرم و شفاف اقیانوسی این جزیره که منظره ای زیبا از حیات دریایی را نیز به تصویر می‌کشد، جاذبه ای منحصر به فرد را برای سپری کردن ایامی‌ خوش برای گردشگران به وجود آورده است. شنا، ورزش های آبی و موج سواری ازجمله تفریحاتی است که گردشگران در آب های مالدیو به انجام آنها می‌پردازند.
سنت کیتز و نویس
کشور کوچک سنت کیتز و نویس حاصل پیدایش دو جزیره آتشفشانی است که مساحتی 261 کیلومتر مربعی را در حاشیه دریای کاراییب به خود اختصاص داده است. از زیبایی های توریستی این کشور دو قسمتی می‌توان سواحل شنی زیبا، جنگل های باران زای پر آب، مخروط های آتشفشانی قله نویس و ایستگاه راه آهن زیبای سنت کیتز را نام برد.



جزایر مارشال
کشور 181 کیلومتر مربعی جزایر مارشال متشکل از جزایری زیبا، صخره های مرجانی و آب شفاف و روشن است که سالانه شمار زیادی از گردشگران از آن دیدن می‌کنند. از دیگر جاذبه های این منطقه کشتی های غرق شده متعلق به جنگ جهانی دوم است که غواصان بسیاری را به سوی خود جلب می‌کند.


مرداب های زیبا، سکونتگاه و قبرستان سربازان، ارتفاعات دیدنی و گودال هایی که توسط بمب های هیدروژنی سال 1954 در این منطقه ایجاد شده است از جاذبه های گردشگری جزایر مارشال به شمار می‌آید.

لیختن اشتاین
کشور 160 کیلومتر مربع لیختن اشتاین را می‌توان تلفیقی منحصر به فرد از سنت و مدرنیته دانست. مرکز رسانه های هنری لیختن اشتاین ازجمله مناطقی است که می‌توان اطلاعات جامعی درباره مناطق گردشگری این کشور در آن به دست آورد.


از جمله این جاذبه ها، اسکی در پارک پوشیده از برف «مالبی» است. مرکز تربیت عقاب، شاهین، قوش و دیگر پرندگان شکارچی نیز از دیگر مناطق توریستی این کشور به شمار می‌رود.
سان مارینو
جمهوری سان مارینو کشوری است که در شبه جزیره ایتالیا قرار دارد. از جاذبه های توریستی این کشور می‌توان به پیست برگزاری مسابقات فرمول یک، کلیسای سن پیترو و کاخ دولتی اشاره کرد. موزه شگفتی ها که خانه ای برای نمایش اشیایی عجیب و غریب از سرتاسر جهان است، از دیگر اماکن تفریحی این کشور محسوب می‌شود.


آکواریوم بزرگ سان مارینو و موزه اتومبیل ها که بیش از 100 اتومبیل را در خود جای داده است در زمره پربیننده ترین جاذبه های توریستی این کشورند.
توالو
کشور توالو سرزمینی کوچک به وسعت 26 کیلومترمربع است که از صخره های مرجانی، جزایری کوچک و چندین مرداب تشکیل شده است. این منطقه توریستی از سواحلی زیبا برخوردار است که سراسر آن را ریف ها و نخل ها در بر گرفته و در برابر آب های کم عمق و عمیق آن سر برافراشته اند. این کشور محیطی منحصر به فرد دارد که بهترین و برترین دارایی آن به شمار می‌آید.


موناکو
کشور شاهزاده نشین موناکو در منطقه ریویرا در فرانسه که محدوده ای به وسعت 98/1 کیلومتر مربع را تشکیل می‌دهد، از جاذبه هایی زیبا برخوردار است. باغ عجایب موناکو که نمایشگاهی از گیاهان عجیب و متنوع است ازجمله این جاذبه هاست. از دیگر جاذبه های دیدنی این شهر می‌تنوان به تجهیزات دریانوردی به نمایش درآمده در موزه اقیانوس شناسی و مجسمه های مومی‌موجود در موزه مومی‌شاهزادگان موناکو اشاره کرد. تماشای ساعات جا به جایی نگهبانان کاخ «پلاس دو پاله» و بنای زیبای «تروفی دز آلپ» از دیگر جاذبه های توریستی این شهر به شمار می‌آید.


واتیکان
شهر وایتکان، کوچک ترین ایالت یا کشور استقلال یافته جهان است که حدود 800 نفر جمعیت دارد و مساحتی در حدود 44/0 کیلومتر مربع را در برمی‌گیرد. کلیسای «سن پیتر» که مشهورترین کلیسای کاتولیک های جهان است در این شهر قرار دارد. در جلوی این کلیسا، میدانی به همان نام وجود دارد که ستونی هرمی‌ شکل در مرکز آن نصب شده است. کاخ واتیکان که مقر پاپ محسوب می‌شود زمینی به مساحت 14 جریب را اشغال کرده است. علاوه بر این جاذبه ها، بخشی به نام باغ های وایتکان در این محدوده وجود دارد که شامل کلیساها، ادارات، ساختمان ها، آبشارها و برج ها می‌شود.






تاریخ : سه شنبه 91/1/22 | 7:46 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

عکس هایی بی نظیر با مداد!!

تصاویر زیر هیچ کدام عکس نیست بلکه طراحی فقط با یک مداد است!!!

هنرمند اسکاتلندی 40 ساله با نام Poul caddonخالق این تصاویر است . او از روی عکس طراحی کی کند و حتی کوچکترین جزییات هم از دید او پنهان نمی ماند....






تاریخ : سه شنبه 91/1/22 | 7:45 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

زن های معروف دنیا چه ماشینی سوار می شوند...
1- کامرون دیاز: بازیگر آمریکایی، ایتالیایی، آلمانی و کوبایی است که تاکنون یکبار نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شده است . کامرون دیاز از شانزده سالگی وارد دنیای بازیگری شد. بعد از بازی در فیلم ماسک، کامرون دیاز درخواستهای زیادی از طرف چند فیلمساز برجسته برای بازی در فیلمهایشان دریافت کرد. در پاییز سال 2000، خودرو این خانم بازیگر پورشه توربو کابریولت است.


2- کیت میدلتون: همسر پرنس انگلیسی قبل از ازدواجش یک ماشین بسیار ساده و معمولی را استفاده می کرده است . ماشین کیت آئودی ای 3 است. آئودی ای 3 خودرویی است که از سال 1996تا کنون تولید شده‌است. این خودرو در کلاس خودرو کامپکت قرار گرفته، طراحی آن موتور جلو، خودرو محور جلو، خودرو چهار چرخ محرک بوده ‌است.


3- پاریس هیلتون: یک هنرپیشه و خواننده آمریکایی است . پاریس هیلتون از وارثان هتل های زنجیره ای هیلتون است . پاریس همیشه از خودروهای گران قیمت و زیبا استفاده می کند . خودرو پاریس رولز رویس است.


4- سارا جسیکا پارکر: سارا بازیگر موفق امریکایی است که در تاریخ 25 مارس 1965 در اوهیو در خانواده ای شلوغ به دنیا امد ، والدینتش پس از به دنیا آمدن سارا از یکدیگر جدا شدند . خودرو او تویوتا پریوس است . تویوتا پریوس خودرویی است که از سال 1997 تا کنون تولید شده است.



5-آنا موگلالیس: بازیگر فرانسوی است . او دارای یک موتور پیاجیو است . شرکت پیاجیو سومین و یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده موتور سیکلت جهان است.


6- اوا مندس: اوا مندس بازیگر کوبایی – آمریکایی است که در فیلم‌هایی همچون روزی روزگاری در مکزیک بازی کرده است . ماشین مندس لکسوس آر ایکس است . لکسوس زیر مجموعه‌ای از شرکت تویوتا و شعبه سازنده خودروهای لوکس و گران قیمت تویوتا می‌باشد.


7- هایدی کلوم: این زن مشهور امریکایی – آلمانی متولد 1 ژوئن سال 1973 است . کلوم همسر خواننده انگلیسی ، سیل است . او در خیابان های لس آنجلس با ماشین بنتلی می راند. بنتلی شرکت خودروسازی انگلیسی که سازنده خودروهای زیبا می‌باشد این شرکت در سال 1919 بدست والتراوون بنتلی بنا نهاده شد. اما این شرکت در سال1998 توسط گروه فولکس‌ واگن خریداری شد و از آن سال زیر مجموعه این شرکت شمرده می‌شود .



8-ناتالی پورتمن: این بازیگر مشهور متولد 9 ژوئن سال 1981 است . چندین بار نامزد دریافت جوایز گوی طلایی و اسکار شده‌است. او در سال 2011 در هشتاد و سومین دوره مراسم اسکار برای بازی در فیلم قوی سیاه برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شد . ماشینی که پورتمن استفاده می کند یک تویوتا پریوس است.

9- مگان فاکس: مگان متولد 16 مه سال 1986 است . او یک بازیگر امریکایی است . ماشین مگان بنز است .






تاریخ : سه شنبه 91/1/22 | 7:43 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

این بچه را قلقلک ندهند می میرد؟!

کودکی به نام بن هر شب چندین بار دست از تنفس کردن می کشد و مادرش مجبور است برای بازگرداندن تنفس فرزندش او را به آرامی قلقلک بدهد. وی با کمک سیستم هشدار دهنده ای از متوقف شدن تنفس فرزندشآگاه شده و خود را هراسان به اتاق بن می رساند تا با قلقلک دادن دوباره تنفس او را بازگرداند...






تاریخ : سه شنبه 91/1/22 | 7:40 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

با توجه به این که مو یک بافت مرده به حساب می آید،برای نظافت و نگهداری از آن وقت، انرژی و پول زیادی صرف می شود.به گزارش سایت «MSN» مو علاوه بر زیبایی بخشیدن ارزش بیولوژیکی دیگری نیز دارد.مو سر را گرم نگه می دارد و به تنظیم دمای بدن نیز کمک می کند.مو مانند ناخن بخشی از پوست را تشکیل می دهد و بیشتر از پروتئین تشکیل شده است.از آن جا که به مراقبت و زیبایی مو اهمیت زیادی داده می شود در این مطلب به چند نکته برای تقویت موی سر و داشتن موهای زیبا، سالم و براق اشاره خواهیم کرد.

راه های تقویت موی سر

1- یکی از راه های تقویت موی سر استفاده ار کتان،پامچال و گل گاوزبان است.روزی یک تا 3 بار، 250 میلی گرم عصاره گل گاوزبان،دانه کتان و یا پامچال بخورید. همه این روغن ها غنی از اسیدچرب امگا3 مانند اسید gamma-linolenic که برای مرطوب نگه داشتن مو و ناخن ها عالی است.

2 - اگر می خواهید موهایتان روشن تر به نظر برسد قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید کمی آبلیمو به موهای خود بمالید.

3 - پس از هر بار دوش گرفتن، مقدار موی ریخته شده را کنترل کنید به طور معمول، از 80 تا 120 هزار تار مویی که داریم روزی 50 تا 200 تار می ریزد. اگر مقدار موی ریخته شده بیشتر بود، به پزشک مراجعه کنید. احتمال دارد که شروع عفونت پوست سر و کچلی باشد و در موارد نادری نیز می تواند کمبود ماده مغذی دلیل ریزش مو باشد.

4-یکی دیگر از راه های تقویت موی سر استفاده از آواکادو است،بدین صورت که یک آواکادوی رسیده و له شده را با یک عدد تخم مرغ مخلوط کنید و به موهای خیس بمالید.این میوه غنی از ویتامین، اسید چرب طبیعی و ماده معدنی است که درخشش مو را برمی گرداند.بگذارید این مخلوط حداقل 20 دقیقه روی موها بماند و سپس چند بار بشویید. برای موهای آسیب دیده، هفته ای یک بار و برای موهای سالم ماهی یک بار این کار را تکرار کنید.

5 - قبل از مصرف ژل مو، چند قطره عطر محبوب خود را به آن اضافه کنید تا موهای شما خوشبو نیز شود.

6 -از راه های دیگر تقویت موی سر استفاده از روغن استوقدوس است.می توانید با افزودن 20 قطره طبیعی روغن استوقدوس در 236 میلی لیتر در شامپوی رقیق شده در 118 میلی لیتر آب شامپوی گیاهی درست کنید.

7 - برای ایجاد تعادل در میزان PH پوست سر یک سهم سرکه سیب را با 2 سهم آب ولرم مخلوط و استفاده کنید تا رنگ قرمز موی شما آشکار شود. مخلوط سرکه را به خوبی به مو و پوست سر ماساژ دهید و بگذارید خشک شود و سپس طبق معمول شست وشو دهید.

8 - برای تقویت پروتئین موی سر، یک عدد تخم مرغ را با کمی شامپو مخلوط کنید و برای 5 دقیقه ماساژ دهید و سپس خوب بشویید.

9- از راه های دیگر تقویت مو استفاده از روغن های گیاهی است.روغن زیتون، بادام شیرین و جوجوبا، برای موها بسیار مفید است. برای موهای ضخیم روغن نارگیل مناسب است. موها را کمی نمناک کنید و سپس کاملا با روغن بپوشانید. کلاه پلاستیکی و سپس حوله گرم را برای نیم ساعت روی موها قرار دهید و طبق روال معمول با شامپو بشویید.

10 - برای جلوگیری از موخوره، برای چند دقیقه به آرامی حوله را دور موهای خیس قرار دهید تا رطوبت جذب شود.

11 - موهای سفید را که نسبت به رنگ های دیگر سریع تر کدر، خشک و کثیف می شود، هر روز با شامپو بشویید.
 

12 - بین هر دفعه رنگ زدن مو حداقل 4 هفته و بین هر های لایت و یا لولایت حداقل 8 هفته فاصله بگذارید.

13-برای تقویت کردن موهای شکننده چند قطره روغن چوب صندل را با چند قطره روغن زیتون و جوجوبا به موها بمالید.

14-برای جلوگیری از خشک شدن مو به خصوص در فصل سرما دستگاه بخور در اتاق خواب قرار دهید.

15 - برای کاهش آسیب به مو، تنها 90 درصد رطوبت مو را خشک کنید. بعضی افراد بر این تصورند که موهای خیس را باید کاملا با سشوار خشک کرد.

16 - اگر موهای خود را به شکل دم اسبی جمع می کنید، بهتر است روزی چند ساعت موها را آزاد بگذارید. سعی کنید موها را محکم پشت سر جمع نکنید.

17 - تقویت کننده ساده مو را در منزل تهیه کنید. برای داشتن موهای نرم و براق، سس مایونز به موها بمالید و پس از یک ساعت بشویید.56 گرم روغن زیتون، 56 گرم ژل آلوورا را با 6 قطره روغن رزماری و 6 قطره روغن چوب صندل مخلوط و استفاده کنید.






تاریخ : دوشنبه 91/1/21 | 1:57 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
<   <<   11   12   13   14   15   >>   >
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • بی بی مارکت
  • ttp://www.bachehayeghalam.ir/sitefiles/bgh_sound_player.php">