چیغ بافی
یکی از هنرهای دستی و اصیل عشایر که سابقه شروع و ابداع آن مشخص نیست، هنر چیغ بافی است. هنری اصیل، زیبا و بی پرایه و بدوی که در نقاط مختلف کشور با عناوین چیق، چیغ یا چیخ از آن یاد میشود و شهرنشینها بیشتر از آن با عنوان «پاراوان» یاد میکنند و با مواد اولیهای بسیار ارزان قیمت ساخته میشود، منتها صبر و هنر زنان و آرایههای اصیلی که بر آن نقش میبندد، ارزش افزودهء بسیار زیادی به آن میبخشد.
در واقع هنر چیغ بافی هنری دسته جمعی و گروهی است و اگر زنی از عشایر مشغول بافتن چیغ باشد دیگر زنان عشیره به کمک او می آیند.
چیغ که عبارت از بافت حصیری به پهنای تقریبی 150 سانتیمتر است و روی آن نقش های متفاوتی به وسیله نخ های رنگارنگ پشمی ایجاد میشود یکی از تولیدات مناطق عشایر نشین کشورمان میباشد که برای حفاظت اطراف سیاه چادرها از آن استفاده می شود . گاهى نیز در چادرهاى بسیار بزرگ براى جدا سازى بخشهاى داخلى چادر از یکدیگر استفاده مى شود.
چیغ از نی که به صورت خودرو در محل زندگی عشایر میروید و موی بز بافته میشود و از ورود گرما، سرما، باد، باران و خاک به درون چادر پیشگیری میکند.
در واقع چیغ در اطراف چادرهای عشایری، به صورت یک حصار نصب میشود و بزرگترین خاصیتش این است که جلوی تابش مستقیم آفتاب به چادر را میگیرد و اجازه نمیدهد گرمای آفتاب به داخل چادر نفوذ کند. به اضافه اینکه در ساعاتی از روز و همچنین شبها، وقتی لبههای چادر را بالا میزنند تا هوای خنک به داخل بیاید، چیغ ضمن آنکه مانع دیده شدن درون چادر از بیرونمیشود، هوای خنک را از لابهلای خود عبور میدهد و ضمناجلوی ورود گرد و غبار ناشیاز باد و عبور حیوانات را میگیرد.
از آنجا که نیها توخالی هستند عایق حرارتی محسوب میشوند. هنگام باران نیز به دلیل بالا رفتن رطوبت هوا نیها منبسط میشوند و به هم میچسبند؛ به این ترتیب در برابر ورود آب به داخل مقاومت میکنند. همچنین، موی بز به دلیل داشتن لایه چربی مانع نفوذ آب میشود. هنگام گرما و خشکی هوا نیها منقبض میشوند و هوا میتواند وارد و خارج شود و تهویه هوای ملایمی در چادر به وجود میآید. همچنین، تحقیقات نشان داده است که مار و جانوران دیگر نمیتوانند از موی بز عبور کنند و وارد چادر شوند.
در چیغبافی برای تزئین چیغ از پشم و کامواهای رنگی استفاده میکنند. نقشهای به کار رفته روی چیغ هندسی و ذهنی است.
طرحها، رنگها و زیبایى هاى چیغ به نوعى نشان دهنده سلیقه زن کوچ نشین آن چادر محسوب مى شود و غالبا دختران عشایر که در آستانه ازدواج قرار مى گیرند با بافتن چیغ اولین چادر زندگى مشترکشان اولین وسیله جهیزیه شان را آماده مى کنند چیغ تازه عروسان غالبا از رنگهاى زیبا با طرحهاى دلخواه عروس بافته مى شود. هنوز پس از سالها که از زندگى شهرى مى گذرد چیغ درمیان کوچ نشینان جایگاه ویژه اى دارد و به عنوان یکى از هنرها و صنایع دستى اغلب زنان کوچ نشین محسوب مى شود.
چیغ مثل اغلب دیگر رشتههای صنایع دستی در طول سدهها و سالهای متمادی شکل گرفته و به تکامل رسیده و با صراحت نمیتوان تاریخی دقیق برای ابداع و پیدایی آن تعیین کرد، اما چون از نظر ساختار در گروه حصیربافی قرار میگیرد، میتوان تصور کرد شعبهای از هنر حصیربافی است که برحسب ضرورتهای مناطق تولید و به پشتوانه ذوق تولیدکنندگان، تدریجا از حصیربافی فاصله گرفته و به صورت هنری مستقل درآمده است.
بافت چیغ، که هماکنون بیشتر عشایر منطقه غرب کشور و خصوصا کرمانشاه به آن اشتغال دارند، هنری خانگی و صرفا زنانه است که زنان خانهدار، به طور فصلی و در ساعات فراغت از سایر امور خانهداری به آن میپردازند. چیغ در مناطق عشایرى استان کرمانشاه قدمتى به بلنداى زندگى کوچ نشینى و عشایر دارد.
در واقع چیغ در اطراف چادرهای عشایری، به صورت یک حصار نصب میشود و بزرگترین خاصیتش این است که جلوی تابش مستقیم آفتاب به چادر را میگیرد و اجازه نمیدهد گرمای آفتاب به داخل چادر نفوذ کند.
طرز تهیه چیغ
مهمترین ماده اولیه چیغبافی، نوعی نی مردابی است که حالتی تو خالی دارد و پس از تهیه از اطراف رودخانهها یا مردابها، آن را با ابزار دستسازی شبیه کارد، میترکانند و از طول به چهار قسمت تقسیم میکنند. به طوریکه پهنای هر قسمت نزدیک به یک سانتیمتر میشود. بعد از نخ پشمی ریسیده و رنگرزی شدهای که گاه نیز آمیخته با موی بز است، برای بافت بهره میگیرند.
بافندگان، که معمولا کار ریسندگی را نیز خودشان انجام میدهند، پشم حاصل از دامهایشان را با ابزار دستی سادهای ریسیده و با استفاده از مواد رنگداری که از طبیعت منطقه به دست میآید، رنگرزی میکنند و سپس، در مرحلهء تولید، طرح مورد نظر برای تهیه محصول را یا بخاطر داشته و به طور ذهنی آن را به قسمتهای متفاوت تقسیم نموده و هر نی را بر طبق آن میبافند و یا اینکه طرح را روی کاغذ ترسیم کرده و هر نی را روی نقشه نخ پیچی میکنند که در مورد زنان چادر نشین حالت اول بیشتر صادق است . این طرحها که تماما اصیل و سنتی میباشند گوناگون و زیبا بوده و نقشهایی نظیر شیر ، آهو ، گوزن و ... را شامل میشود . سپس نخهای پشمی و رنگین را بر روی قسمتهایی از هر نیکه به طور معمول 5/1 سانتیمتر عرض دارد، میپیچند و پس از انجام این مرحله، کاری را که بیشباهت به بافت حصیر پنجره نیست، شروع میکنند و حدود 32 عدد نی را به هم میبافند و حصیر کوچکی به وجود میآورند که «دسته» نامیده میشود و سپس، شش دسته را دوباره به هم میبافند و در نهایت محصولی میسازند که سه متر طول و 5/1 متر عرض دارد و در آن، نخهای رنگینی که روی نیها پیچیده شده، طوری کنار هم قرار میگیرد، که نقشی بدوی، اما در عین حال چشمنواز و زیبا را به نمایش میگذارد.
کاربرد
چیغ دو نوع مصرف دارد یکی نو ساده و یک رنگ است مخصوص حفاظت بره های کوچک در فصول سرد سال که در قسمت گوشه یا پشت چادر برپا داشته و کف آن را با خس خاشاک میپوشانند تا بره ها و بزغاله ها بیمار نشوند.
نوع دوم آلاچیق است که دورتادور چادرسیاه میکشند و مانع ورود سرما و گرد و خاک بداخل چادر است.این نوع چیث ازنی و ترکه های باریک تهیه میشود و ساختن آن کار عده معدودی است که در این مهارت دارند.
ابزار چیغ بافی
ابزار و وسایلمورد استفاده در چیغبافیاز چند وسیله سادهو ابتدایینظیر داس، انواع کارد، سوهان، درفش، قیچی، سوزنو... تجاوز نمیکند و آنچه بیشتر به محصولات تولیدی زنان ارزش و اهمیت میبخشد، مهارتو ذوقبافندگان است. م:تبیان