ژاپن یک سال پس از سونامی
امواج آب با برخورد به شهر ایشینوماکی موجب کشته شدن صدها نفر شد. تا ماه ژانویه، بیشتر آوار جمع آوری شده بود.
بخش های بسیاری از شهر کسنوما ویران شد. کار مشکل بازسازی هنوز ادامه دارد.
در خیابان های شهر میاکو، ایواته در ماه مارس سال گذشته سیل جاری شده بود. ماه گذشته بعضی از آنها به حالت عادی بازگشتند.
بندر میاکی ویران شد و تنها تعداد اندکی از قایق های ماهیگیری سالم ماند. آوارها اکنون جمع آوری شده است.
کارمندی در میاکو این عکس را از این شهر آب گرفته در سال 2011 گرفت. ماه گذشته، ماشین ها و اتوبوس ها به خیابان های شهر بازگشتند.
امواج سهمگین از بندر میاکو گذشته و قایق، خانه م خودروهای مردم را با خود می برند.
هزارات نفر در شهر اوفوناتو کشته شدند و اکثر بناها هم تخریب شدند. بازسازی در اوفوناتو ادامه دارد.
خانه های ویران شده، وسایل زندگی و خودروهای تخریب شده در خیابانهای اوفوناتو دیده می شد اما تا ماه ژانویه سال جاری همه خیابانهای شهر پاکسازی شدند.
یک قایق که در ماه مارس سال گذشته بر بام یک ساختمان دو طبقه گیر کرده بود اکنون برداشته شده است.
یک هواپیمای خراب شده از جمله خسارتهای سونامی در فرودگاه سندای بود. این فرودگاه تنها چند روز بعد برای پروازهای حامل کمکهای اضطراری بازگشایی شد.
در مورد پیدایی این جشن افسانههای بسیار است اما آنچه به آن جنبه رازوارگی میبخشد آیینهای بسیاری است که روزهای قبل و بعد از آن انجام میگیرد.
صورتکی سیاه به نام حاجی فیروز
اگر نوروز همیشه و در همه جا با هیجان و آشفتگی و درهم ریختگی آغاز میشود، حیرت انگیز نیست چرا که بینظمی یکی از مظاهر آن است. ایرانیان باستان نا آرامی را ریشه آرامش و پریشانی را اساس سامان میدانستند و چه بسا که در پارهای از مراسم نوروزی آنها را به عمد به وجود میآوردند چنانکه دررسم بازگشت مردگان (از 26اسفند تا 5فروردین) عقیده داشتند که ارواح درگذشتگان باز میگردند که درآن افرادی با صورتکهای سیاه برای تمثیل در کوچه و بازار به آمد و رفت میپرداختند و بدینگونه فاصله میان مرگ و زندگی و هست و نیست را در هم میریختند و قانون و نظم یک ساله را محو میکردند. باز مانده این رسم آمدن حاجی فیروز یا آتش افروز بود که تا چند سال پیش نیز ادامه داشت.
رسم میرنوروزی
از دیگر آشفتگیهای ساختگی رسم میر نوروزی، یعنی جا به جا شدن ارباب و بنده بود. در این رسم به قصد تفریح ،کسی را از طبقههای پایین برای چند روز یا چند ساعت به سلطانی برمیگزیدند و سلطان موقت ( برطبق قواعدی) اگر فرمانهای بیجا صادر میکرد، از مقام امیری بر کنار میشد.
حافظ نیز در یکی از غزلیاتش به حکومت ناپایدار میر نوروزی اشاره کرده است:
سخن در پرده میگویم، چو گل از غنچه بیرون آی ،که بیش از چند روزی نیست حکم میر نوروزی
خانه تکانی رسم دیرینه نوروز
خانه تکانی نخست به درهم ریختگی، سپس به نظم و نظافت اشاره دارد. درگذشته تمام خانه برای نظافت زیر و رو میشد ودربعضی از نقاط ایران رسم بود که حتی خانهها را رنگ آمیزی میکردند و اگر میسر نبود دست کم همان اتاقی که هفت سین را در آن میچیدند، سفید می کردند، اثاثیه کهنه را به دور میریختند و به جایش لوازم نو میخریدند و در آن میان شکستن کوزه را که جایگاه آلودگیها و اندوه های یک ساله بود واجب میدانستند، ظرفهای مسین را به رویگران میسپردند ،نقرهها را جلا میدادند، گوشه و کنار خانه را از گرد و غبار پاک میکردند ،فرش و گلیمها را از تیرگیهای یک ساله میزدودند و بر آن باور بودند که ارواح مردگان وفروهرها (ریشه کلمه فروردین) در این روزها به خانه و کاشانه خود باز میگردند و اگر خانه را تمیز و بستگان را شاد ببینند خوشحال میشوند و برای باز ماندگان خود دعا میفرستند وگرنه غمگین و افسرده باز میگردند ازاین رو چند روز به نوروزمانده در خانه مُشک و عنبر میسوزاندند و شمع و چراغ میافروختند.
در بعضی نقاط ایران رسم بود که زنها شب آخرین جمعه سال بهترین غذا را میپختند و بر گور درگذشتگان میپاشیدند و روز پیش از نوروز را که همان عرفه یا علفه و یا به قولی بی بی حورباشد به خانهای که در طول سال ،درگذشتهای داشت به پُرسه میرفتند و دعا میفرستادند و میگفتند که برای مرده عید گرفته اند.
سبزه سبز کردن نماد برکت و باروری
در گیر و دار خانه تکانی و از 20روز به روز عید مانده سبزه سبز میکردند. ایرانیان باستان دانهها را که عبارت بودند از گندم، جو، برنج، لوبیا، عدس، ارزن، نخود، کنجد، باقلا، کاجیله، ذرت و ماش به شماره هفت( نماد هفت امشاسپند) یا دوازده (شماره مقدس برجها) در ستونهایی از خشت خام بر میآوردند و بالیدن هر یک را به فال نیک میگرفتند و بر آن بودند که آن دانه در سال نو موجب برکت و باروری خواهد بود. خانوادهها به طور معمول سه قاب از گندم و جو و ارزن به نماد هومت (اندیشهی نیک)، هوخت (گفتار نیک) و هوورشت (کردار نیک) سبز میکردند و فروهر نیاکان را موجب بالندگی و رشد آنها میدانستند.
چهارشنبه سوری مقدمه ای برای جشن نوروز
چهار شنبه سوری که از دو کلمهی چهارشنبه (آخرین چهارشنبه سال) و سوری که همان سوریک فارسی و به معنای سرخ باشد تشکیل شده و در کل به معنای چهارشنبه سرخ و مقدمه جدی جشن نوروز است.
در ایران باستان بعضی از وسایل جشن نوروز از قبیل آینه ، کوزه و اسفند را به یقین شب چهارشنبه سوری و از چهارشنبه بازارتهیه میکردند. بازار در این شب چراغانی و زیور بسته و سرشار از هیجان و شادمانی بود و البته خرید هرکدام هم آیین خاصی را تدارک میدید.
هنگام غروب بوتهها را به تعداد هفت (نماد هفت امشاسپندی یا سه نماد سه منش نیک روی هم میگذاشتند و خورشید که به تمامی پنهان میشد، آن را بر میافروختند تا آتش سر به فلک کشیده جانشین خورشید شود. در بعضی نقاط ایران برای شگون وسایل دور ریختنی خانه از قبیل پتو، لحاف و لباسهای کهنه را میسوزاندند.
آتش میتوانست در بیابانها و رهگذرها و یا بر صحن و بام خانهها افروخته شود. وقتی آتش شعله میکشید از رویش میپریدند و ترانههایی که در همه آنها خواهش برکت ، سلامت ، بارآوری و پاکیزگی بود، میخواندند.
آتش چهار شنبه سوری را خاموش نمیکردند تا خودش خاکستر شود. سپس خاکسترش را که مقدس بود کسی جمع می کرد و بی آنکه پشت سرش را نگاه کند، سرنخستین چهار راه میریخت ودربازگشت در پاسخ اهل خانه که میپرسیدند:
- کیست؟
-میگفت: منم.
- از کجا میآیی؟
- از عروسی.
- چه آوردهای؟
- تندرستی.
رسم شال اندازی در چهارشنبه سوری
شال اندازی هم یکی از آداب چهارشنبه سوری بود. پس از مراسم آتش افروزی جوانان به بام همسایگان و خویشان میرفتند و از روی روزنه بالای اتاق (روزنه بخاری) شال درازی را به درون میانداختند. صاحب خانه میبایست هدیهای در شال بگذارد.
شهریار در بند 27منظومه حیدر بابا به آیین شال اندازی و در بند 28به ارتباط شال اندازی با برکت خواهی و احترام به درگذشتگان به نحوی شاعرانه اشاره دارد:
عید بود و مرغ شب آواز میخواند
دختر نامزد شده برای داماد،
جوراب نقشین میبافت
و هر کس شال خود را از دریچهای آویزان میکرد
وه که چه رسم زیبایی است ،رسم شال اندازی
هدیه عیدی بستن به شال داماد
من هم گریه و زاری کردم و شالی خواستم
شالی گرفتم و فوراً بر کمر بستم
شتابان به طرف خانهغلام (پسر خالهام) رفتم
و شال را آویزان کردم
فاطمه خالهام جورابی به شال من بست
خانم ننهام را به یاد آورد و گریه کرد
شهریار در توضیح این رسم میگوید: در آن سال مادر بزرگ من (خانم ننه) مرده بود. ما هم نمیبایست در مراسم عید شرکت میکردیم ولی من بچه بودم، با سماجت شالی گرفتم و به پشت بام دویدم.
رسم فالگوش در چهارشنبه سوری
از دیگر مراسم چهارشنبه سوری فالگوش بود و آن بیشتر مخصوص کسانی بود که آرزویی داشتند مانند دختران دم بخت یا زنان در آرزوی فرزند، آنها سر چهار راهی که نماد گذار از مشکل بود میایستادند و کلیدی را که نماد گشایش بود، زیر پا میگذاشتند و نیت میکردند و به گوش میایستادند و گفت و گوی اولین رهگذران را پاسخ نیت خود میدانستند. آنها در واقع از فروهرها میخواستند که بستگی کارشان را با کلیدی که زیر پا داشتند، بگشایند.
رسم قاشق زنی در چهارشنبه سوری
قاشق زنی هم که از دیگر مراسم چهارشنبه سوری بود،تمثیلی بود از پذیرایی از فروهرها، زیرا قاشق و ظرف مسین نشانه خوراک و خوردن بود. ایرانیان باستان برای فروهرها بر بام خانه غذاهای گوناگون میگذاشتند تا از این میهمانان تازه رسیده آسمانی پذیرایی کنند و چون فروهرها پنهان و غیر محسوس اند، کسانی هم که برای قاشق زنی میرفتند سعی میکردند روی بپوشانند و ناشناس بمانند و چون غذا و آجیل را مخصوص فروهر میدانستند، دریافتشان را خوش یُمن میپنداشتند.
هفت شین
برخی از محققان معتقدند که پیش از اسلام، در این سفره هفت شین می گذاشته اند همچون شمع ، شیرینی ، شیر، شربت ، شهد و شاهدانه و یا هفت گیاه چیدهشده سودمند به صورت هفتچین و یا هفت سینی از خوردنی های مطلوب است اما قرن هاست که در سفره عید هر ایرانی هفت گونه خوردنی و سبزه که حرف نخست آن سین است، چیده می شود و آن چنان که پیداست سخن بر سر حرف سین یا چین یا شین نیست بلکه محتوای سینی ها یا ظروفی که خوردنی در آن می نهند اهمیت دارد و محتوای ظرف ها نمادهایی در سفره هفت سین هستند.
روایات گوناگون از هفت سین
در گذشته عدد هفت خوش یمن ،مبارک و حتی مقدس تلقی می شده است.هفتسین در مراسم نوروزی به روایتهای گوناگون به وجود آمده است، گروهی از پژوهشگران بر این باورند که درجشن نوروز، میوهها ، شیرینیها و خوراکیها را در هفت عدد از سینیها میچیدند و بر سفره نوروزی میگذاشتند و آن را هفتسینی میگفتند که بعدها در طول زمان به هفتسین تبدیل شده است.
گروهی دیگر چنین باور دارند که در زمانهای پیش و به هنگام نو شدن سال بر سفره نوروزی هفت شین مانند شیر، شکر، شیرینی، شربت، ... می گذاشتند که به تدریج به هفتسین تبدیل شده است.
گروهی دیگر بر این گمانند که ابتدا هفتچین یعنی هفت نوع چیدنی از درخت،بوده است که بعدها به هفتسین تغییر یافته است.
چرا «هفت» در سفره هفت سین
عدد هفت که جمع سه و چهار است، نزد ریاضیدانان به سبب شکل هندسی مثلث و مربع که اشکال همگن و کامل به شمار می آیند نمایانگر کمال و به شکلی نمادین، به مفهوم کثرت و تکامل است. هنگامی که از عدد هفت، یا هفت هزار و... سخن گفته می شود معنای زیاد بودن مد نظر است. در میان اقوام هند و اروپایی و همچنین هند و ایرانی این عدد خوش یمن و مبارک تلقی شده و در اساس، نقش این عدد در فرهنگ ملت ها نقشی مثبت است.
واقعیت های طبیعی، مشاهدهها و تجربههای مردم در گذر زمان، نقش ادیان الهی و باورهای دینی مردم در توجه ویژه به عدد هفت بسیار اساسی است و از همین روست که قرن هاست در آیین ها و رسم های ایرانی نیز این عدد جایگاهی ویژه دارد. در چیدن و آراستن سفره هفتسین نیز نقش این عدد به خوبی آشکار است.
نگاهی گذرا به واقعیت های طبیعی، کتب الهی، باورهای مردم، هنر معماری، موسیقی، خط و نیز ادبیات ملل نشان می دهد که عدد هفت تا چه حد مورد توجه ویژه قرار دارد. در قرآن کریم و نیز نزد مسلمانان ایرانی عدد هفت جدای از سایر عددها مورد توجه قرار دارد. در برخی از آیهها و سورههای قرآن از عدد هفت نام برده شده است و نیز قرآن را مشتمل بر هفت موضوع دانستهاند. مناسک حج هفت مرحله دارد و نخستین قاریان نیز هفت نفر بودهاند. در کتاب های آسمانی انجیل و تورات، بارها و بارها این عدد با تأکید تکرار شده است. همچنین نزد زرتشتیان هفت امشاسپند گرامی بوده و در آیین مهر هفت اختر معتبر بوده است. پیشینیان ما نیز زمین و آسمان را دارای هفت طبقه دانستهاند و به زمین هفت اقلیم می گفتهاند که دارای هفت دریا بوده است.
خلق جهان را در شش مرحله یا گاهنبار گفته اند و در روز هفتم که پایان خلق جهان است به نیایش و جشن و سرور می پرداخته اند؛ این آیین هنوز مشاهده میشود و ادامه دارد. حرکت و تغییر شکل ماه در چهار هفته، وجود خوشه ستارگان یا خواهران هفتگانه و همچنین تکامل جنین در هفت ماهگی، رویش دندان کودک در هفت ماهگی، تغییر تکاملی نطفه به جوجه پس از سه هفته و... از مواردی است که در طبیعت مورد مشاهده و توجه قرار گرفته اند.
باورهای ملت ها نیز نمایانگر توجه به عدد هفت و نقش آن است. در قدیم مصریان به هفت رکن قدرت معتقد بودند، کلدانیها هفت طبقه کمال و بابلیان هفت طبقه آسمان را باور داشتند، یونانیان به هفت خدا معتقد بودند، هندوان خدایان هفتگانه «آدیتیا» را می پرستیدند و رومیان جشن بزرگ هفت مادر یا «سپتی ماترا» را برگزار می کردند.
بسیاری از ملت های دیگر نیز متوجه این عدد بودهاند. همچنین از عجایب هفتگانه جهان نام برده شده است. در موسیقی سنتی ایرانی هفت دستگاه و در خط هفت شیوه نگارش تعیین کردهاند. در هنر و ادبیات نیز توجه هنرمندان و نویسندگان به عدد هفت آشکار است.
در اساس بین اقوام هند و اروپایی و نیز ایرانیان و هندوان، عدد هفت خوش یمن و مبارک تلقی شده است و از همین روست که در فرهنگ ایرانی ما که بنیانش بر باورهای دینی استوار است در سفره عید که سفرهای دلپذیر و خوش یمن و سرشار از امید به بهبودی و رونق بیشتر است، هفت سین چیده می شود به این امید که سال نو پر برکت و مبارک باشد.
این موجود خوش نقشونگار را نخرید
دوزیست خوشنقشونگاری که این روزها در تنگها و تشتهای آب کنار خیابانها همراه ماهیهای سرخ و سیاه عید به فروش میرسد، گونه کمیابی است که بومی ایران است و به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد.
سمندر آبی خالدار قیصر، یا سمندر لرستان، یا سمندر خالدار امپراطور، نام دوزیست خوش نقشونگاری است که بومی کوههای جنوبی زاگرس در ایران است. این جانور را معمولا در ارتفاعات این کوهها میتوان پیدا کرد، اما گاهی در حوضچههای آب هم دیده میشوند.
سمندر خالدار قیصر، یک دوزیست است. بنابراین برای زندگی خود به محیطی ترکیبی، دارای محیط آبی و محیط خشکی نیاز دارد. اما در منطقهای که سمندرهای آبی قیصر زندگی میکنند، در مدت زیادی از سال، اثری از آب نیست. برای همین آنها اصطلاحا به خواب تابستانی میروند. یعنی در زمانی که هوا گرم و خشک میشود، فعالیتشان کم میشود، آرامتر نفس میکشند و متابولیسم بدنشان کند میشود.
از آنجا که مساحت منطقهای که سمندر آبی خالدار قیصر بومی آنجا است، خیلی کم است، در حدود تنها 10 کیلومتر مربع، این جانور در گروه به شدت در خطر انقراض قرار میگیرد. به علاوه، با گسترش شهرها، همین منطقه هم در حال کوچکتر شدن است و با از بین رفتن زیستگاه، این موجودات جایی برای زندگی نخواهند داشت. شکار غیرقانونی آنها هم مزید بر علت شده و این موجودات زیبا و منحصر به ایران را به شدت در معرض نابودی قرار داده است. امسال که این سمندرها حتی به کنارههای پیادهروها هم رسیدهاند و در کنار لاکپشتها و ماهیهای طلایی و سرخ و سیاه، با قیمت بسیار پایین به فروش میرسند. فروشندگان هم با اطلاعات بسیار کمی که دارند، به مردم توصیه میکنند سمندر خالدار را در تنگ آب نگه دارند.
تخمین زده شده که تنها 1000 سمندر آبی خالدار قیصر بزرگسال در حیات وحش باقی مانده باشند. به گزارش نشنالجئوگرافیک، تخمین زده میشود که نرخ کاهش جمعیت سمندر آبی خالدار 80 درصد است. سازمان جهانی حفاظت از محیط زیست، سمندر آبی خالدار قیصر را در لیست جانوارنی که به طور بحرانی در خطر انقراض دارند قرار داده است، این بدان معنا است که اگر توسط ایران اقدامات جدی برای حفاظت از آن، هر چه سریعتر، به عمل نیاید، به زودی دیگر سمندر آبی خالدار قیصری روی زمین نخواهد ماند.
شنای دستهجمعی عروسهای دریایی
در غرب اقیانوس آرام، کشوری جزیرهای به نام جمهوری پالائو قرار دارد که دریاچه عروسهای دریایی در جزیره الیمارک آن یکی از مشهورترین جذابیتهای توریستی جهان به شمار میرود.
رفع تشنگی همراه با ترس
در اوج فصل گرما و خشکسالی، چهارپایان آفریقا در کوچهای دستهجمعی به سراغ معدود رودها یا برکههای دارای آب میروند تا از تشنگی خلاص شوند، همانجایی کروکودیلهای گرسنه منتظرند تا شکم خود را سیر کنند.
این تصویر از ماریوس کوئتزی که یکی از برترین تصاویر سال 2011 به انتخاب نشنالجئوگرافیک است، بخشی از این ماجرای پرحادثه را در پارک ملی سرنگتی تانزانیا نشان میدهد. به گفته عکاس، گله گورخرها هر چند دقیقه یکبار دور این برکه کوچک جمع میشدند تا رفع تشنگی کنند، اما خیلی زود به خاطر حمله کروکودیلها یا دیگر شکارچیان اطراف مجبور به فرار میشدند.
گله شیرها و یک بعدازظهر خانوادگی
مایکل نیکولز، عکاس مشهور طبیعت با استفاده از روباتهای هدایتشونده از دور، نمایی بینظیر و طبیعی را از یک گله شیر ثبت کرده که بعدازظهری را در پارک ملی سرنگتی سپری میکنند. نیکولز در پروژهای به سفارش نشنالجئوگرافیک قصد دارد با استفاده از مجموعهای عظیم از دوربینهای ثابت و مستقر بر روباتهای هدایتپذیر از دور، زندگی شیرهای آفریقایی را به تصویر بکشد.
دردسرهای عکاسی از ببر سفید
یکی از چهار توله ببر سفید در پارک حیاتوحش استاکنبروک واقع در شلاسهولت-استاکنبروک آلمان با جناب عکاس بازی میکند. این توله ببرهای نادر در اواسط بهمن گذشته متولد شدهاند.
نادرترین شیرهای جهان
مسوولان پارک سرنگتی در هادنهاگن آلمان که به تازگی صاحب سه توله شیر سفید شدهاند، آنها را در برابر دوربین عکاسان به نمایش درآوردهاند. شیرهای سفید از نادرترین گونه شیرهای آفریقایی هستند.
بزرگترین جونده روی زمین
توله هشتروزه کپیبارا بههمراه مادرش ساکن باغوحش سندیگو در کالیفرنیا هستند. کپیبارا، بزرگترین جونده روی زمین و بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است.
ببرهای آدمخوار در هند
ببرها باشکوهترین و کمتعدادترین گربهسانان بزرگ حاضر در طبیعت به شمار میروند. هرچند تعداد اندکی از آنها در مناطق حفاظتشده زندگی میکنند، اما گاه پیش میآید که ببرها از حصارها فرار میکنند و ... در هندوستان، هر از گاهی پیش میآید که ببرها از حصارها و حفاظهای منطقه سکونت خود فرار میکنند و با حمله به روستاها، افسانه ببرهای آدمخوار را زنده میکنند.
ضیافت شاهانه سلطان بیشهزار
دوربینهای روباتی این امکان را فراهم کردهاند تا زندگی طبیعی حیوانات را از نمایی نزدیک تماشا کنیم و تصاویری دلهرهآور و متفاوت با آنچه لنزهای تله از دور نشان میدادند، ببینیم. به گزارش نیوساینتیست، تصویر زیر که با هدایت ویلیام بارارد لوکاس، عکاس انگلیسی مشهور حیاتوحش گرفته شده، به کمک روباتی عکاس به نام بیتلکم2 تهیه شده؛ روباتی 5هزار پوندی مجهز به بدنه مقاومی از آلومینیوم و فایبرگلس که از راه دور هدایت میشود.
این روبات میتواند به راحتی به نزدیکی از حیوانات وحشی برسد و با توجه به نقطه دید نزدیک به سطح زمین و زاویه دید عالی و از همه مهمتر، عمق میدانی که در چنین تصاویری میتوان ایجاد کرد، چشماندازی متفاوت با هرآنچه لنزهای تله تا امروز شکار میکردند، فراهم کند. بارارد لوکاس در پروژه اول خود به سراغ شیرهای درنده آفریقایی رفت و پس از آن قصد دارد از پلنگها و گرگهای اتیوپی عکاسی کند.
نگاه مرگبار افعی شاخدار
این تصویر عجیبوغریب، گونه جدیدی از افعی شاخدار را در جنگلهای بارانی تانزانیا نشان میدهد که فقط 60 سانتیمتر درازا دارد. بدن این مار با طرح زیگزاگ سیاه و زردرنگ پوشیده شده و چشمانش سبز زیتونی است.
طلوعِ آفتابِ عروسِ دریایی
این عکس از آنجل فیتور که جزو تصاویر قابلتقدیر نشنالجئوگرافیک در سال 2011 برگزیده شده، عروسی دریایی با نام علمی Cotylorhiza tuberculata در مرداب ساحلی مارمنور اسپانیا نشان میدهد. این عروس دریایی با نوعی جلبک همزیستی دارد و همزمان با طلوع خورشید به سطح آب نزدیک میشود تا جلبکها با استفاده از نور خورشید، انرژی مورد نیاز را تامین کنند.
گرداب 150 کیلومتری پلانکتونها در اعماق اقیانوس
در اعماق سطح آب، اقیانوس شرایط خاص خود را دارد. گردبادهای زیرآبی بر خلاف توفانهای ویرانگر زمینی، از ویژگی حیات بخشی برخوردارند و تصاویر ماهوارهای، تنها ابزار فعلی برای آشکار کردن این ویژگیهاست. در اعماق سطح آب، اقیانوس آب و هوای خاص خود را دارد. گردابهای عظیمی مانند آنچه در عکس زیر مشاهده میکنید، نشاندهنده غوغایی است که زیر آب را به تکاپو واداشته است. این عکس که توسط ماهواره Terra ناسا در ماه دسامبر / آذرماه گرفته شده و به تازگی منتشر شده است.
به گزارش نیوساینتیست، بر خلاف توفانهای ویرانگر زمینی، این گردبادهای اقیانوسی مواد مغذی را از اعماق آب بیرون میکشد و در نواحی لمیزرع و بی حاصل اقیانوسی، غذای تودههای حیات میکروسکوپی دریایی را فراهم میکند. گردابها معمولا از سیستم جریانهای اصلی اقیانوسی منشعب میشوند و میتوانند ماهها دوام بیاورند. این گرداب احتمالا از جریان Agulhas سرچشمه گرفته است، جریانی که در امتداد سواحل جنوبشرقی آفریقا و اطراف شاخ آفریقا حضور دارد. در واقع، این گرداب به دلیل ویژگیهای حیاتبخش خود از فضا قابل مشاهده است. رنگ آبی روشنتر آن در مقایسه با آبهای اطراف به دلیل شکوفایی پلانکتونها در این چرخابه 150 کیلومتری است.
حباب هوا در اقیانوس چطور صعود میکند؟
مارک تیپل، عکاس نشنالجئوگرافیک مشغول غواصی در اقیانوس بود که توجهش به حبابهای هوایی که در آب صعود میکردند، جلب شد. این حبابها همراه با صعود، متورم میشدند تا آنکه به نیمدایره تبدیل میشدند.
برای آنکه حباب پایدار باقی بماند، فشار درون و بیرون آن میبایست برابر باشد. فشار آب متناسب با عمق آب است و تقریبا بهازای هر 10 متر افزایش عمق، یک اتمسفر (معادل فشار هوا در سطح آبهای آزاد) اضافه میشود. مقدار هوای محبوس در حباب ثابت است و به همین دلیل برای پایدار ماندن، میبایست فشار درون حباب افزایش یابد که این کار با کاهش حجم اتفای میافتد. برای مشاهده این اثر نیاز به اقیانوس نیست، در عمق 4 متری استخرهای معمولی هم میتوان این پدیده را مشاهده کرد!
فراکتالهای صحرایی
اگر این تصویر شما را به یاد زمینی پوشیده از برف و جریان گلولای میاندازد، سخت در اشتباهید. این نمای هوایی، الگوهای درختمانند رودهایی را در صحرای باجای کالیفرنیا در مکزیک نشان میدهد. در این تصویر که آدریانا فرانکو برای نشنالجئوگرافیک ارسال کرده، الگوهای شاخهشاخهای را میبینید که یادآور مفهوم فراکتال است، شکلهای خودمتشابهی که بخشهای ریز و درشت آن شبیه به یکدیگرند.
عجیبترین تصویر سال !
عجیبترین تصویر سال؟ نه، این تنها تصویر موجود از یک تور زیردریایی است. این کوسهماهی ببری ماده اندازه بدنش را به ردیفی از غواصان اسکوبا در ساحل تایگر در باهاما، یک نقطه محبوب اکوتوریسم (توریسم طبیعی)، نشان میدهد. نگرانیهای ابراز شده است که این محلهای اکوتوریسم ممکن است شیوه زندگی طبیعی کوسهها را که برای یافتن غذا پرسهزنی میکنند، مختل کنند، زیرا ماهیان شکارچی غولآسا بیش از حد به غذاهایی که راهنماهای تورها برای کشاندن آنها به سمت خودشان میدهند، وابسته میشوند. اما پژوهشهای جدید نشان میدهند که این نگرانی بیمورد است. در واقع اکوتوریسم مسئولانه با تشویق کردن دولتهای محلی به حفاظت از کوسهها ممکن است به این جانوران سود برساند.
بزرگترین آکواریوم استوانه ای جهان
درون این آکواریوم تمام شیشه ای اکریلیک چیزی در حدود نهصد هزار لیتر آب وجود دارد
که در آن بیش از 2600 ماهی در 56 نوع موجود می باشد.
این آکواریوم ساخت یک شرکت آمریکایی به نام رینولدز پلیمر می باشد
که با هزینه 12.8 میلیون یورو در شهر برلین آلمان ساخته شده است.
این آکواریوم دارای 25 متر ارتفاع و 11 متر قطر است. جالب اینکه از وسط این اکواریوم یک آسانسور عبور می کند
که زیبایی درون آکواریوم را گردشگران و مهمانان هتل رادیسون می توانند مشاهده کنند.
بزرگترین پروانه بید در جهان
محققی در منطقه هیمالیا موفق به عکاسی از گونه ای از پروانه بیدی با نام "آتاکوس" یا "اطلس" شد که به عنوان بزرگترین پروانه بید در جهان معرفی شده است. این پروانه شگفت انگیز که توسط محققی به نام "ساندش کادور" در شرق منطقه هیمالیا مشاهده شده است، طول بالهایی برابر با 25 سانتیمتر دارد.
کادور که این پروانه را حشره ای غول پیکر می نامد تایید می کند که زمانی که پروانه بالهایش را از هم باز کرد درست مانند این بود که حشره قصد حمله دارد و حالتی دفاعی به خود گرفته است. کادور پس از غلبه بر ترس خود به حشره نزدیک شده و عکسبرداری از آن را آغاز کرد. با این همه حقیقت این است که این پروانه غول پیکر با وجود ابعاد بزرگی که دارد کاملا بی خطر است.
دل و جرأت یعنی این!
این تصویر هیجانانگیز را از دن پاتر، صخرهنورد و یکی از قهرمانان پرش با لباس پرنده گرفته است. پاتر به نمایشهای نفسگیر در ارتفاعات مشهور است که گوشهای از آن را در این تصویر میبینید. در این تصویر، پاتر در قله کاتدرال پارک ملی یوسمیت به ارتفاع 3300 متر مشغول انجام حرکتهای نمایشی است.
|