سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

بالاخره مجلس هشتم به کار خود پایان داد و مجلس نهم کار خود را آغاز کرد؛ نمایندگانی که با رای بالای مردم به مجلس راه یافته اند و حال باید دید برای مردم چه خواهند کرد؟ آنچه در اولین روز مجلس گذشت را در این مطلب بخوانید.

 

مجلس شورای اسلامی

آغاز نهمین دوره مجلس شورای اسلامی صبح دیروز(یکشنبه) با پیام مقام معظم رهبری رسما کلید خورد.

علیرضا مرندی رییس سنی مجلس نهم(که تا زمان انتخاب هیات رییسه اداره جلسه را بر عهده دارد) در ابتدای جلسه تعداد حاضران را 262 نفر اعلام کرد و بر این اساس منتخبین مجلس نهم در حالی در اولین ساعات آغازین روز رسمی فعالیت خود گرد هم آمدند که 26 نفر از همکارانشان در ابتدای جلسه غایب بودند.

به رسم آیین نامه داخلی مجلس هیات رییسه سنی متشکل از علیرضا مرندی 73 ساله رییس و جراره و حسن نژاد 31 ساله دبیر در اولین جلسه علنی مجلس در جایگاه هیات رییسه مستقر شدند.

افتتاحیه رسمی مجلس نهم با قرائت پیام مقام معظم رهبری توسط حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی همراه بود.

در بخشی از این پیام به منتخبان جدید مجلس توصیه شده در جایگاه خطیری که با رأی مردم به دست آورده‌اند، تنها به مسئولیت الهی و اَدای وظیفه سنگین نمایندگی از ملّت بیندیشند و انگیزه‌ها و حُب و بُغض‌های شخصی و گروهی و طائفی و محلی را در قانونگذاری که مهمترین وظیفه مجلس شورای اسلامی است و نیز در نظارت بر اجرای قانون و البته نیز در موضع‌گیری‌هائی که فضای کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد، دخالت ندهند.

حضرت آیت الله خامنه ای در این پیام مجلس شورای اسلامی را یک رکن اساسی کشور و نظام اسلامی عنوان کرده و افزودند: همه آنچه در نظام اسلامی برجسته و شاخص است باید در مجلس تبلوُر و انعکاس یابد؛ ایمان، شجاعت، پیشگامی، ایستادگی بر مبانی نظام، ایستادگی در برابر دشمنان، روزآمدی و نوآوری، وحدت و انسجام ملی، کار و تلاش فداکارانه، به میدان آوردن همه ظرفیت فردی و جمعی، نشانه‌هائی است که می‌توان یک مجلس موفق را با آن شناسائی کرد.

در بخشی از این پیام به منتخبان جدید مجلس توصیه شده در جایگاه خطیری که با رأی مردم به دست آورده‌اند، تنها به مسئولیت الهی و اَدای وظیفه سنگین نمایندگی از ملّت بیندیشند و انگیزه‌ها و حُب و بُغض‌های شخصی و گروهی و طائفی و محلی را در قانونگذاری که مهمترین وظیفه مجلس شورای اسلامی است و نیز در نظارت بر اجرای قانون و البته نیز در موضع‌گیری‌هائی که فضای کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد، دخالت ندهند

منتخبان نهمین دوره مجلس شورای اسلامی همچنین در اولین جلسه رسمی علنی این دوره از مجلس سوگند یاد کردند که در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوا را رعایت کنند.

متن سوگند نمایندگان که توسط مرندی، رییس هیات رییسه سنی قرائت شد و نمایندگان آن را تکرار کردند، به شرح ذیل است:

«بسم‏ الله‏ الرحمن‏ الرحیم‏ من در برابر قرآن مجید به خدای متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌کنم که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم. همچنین ودیعه‌ای که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم، و در انجام وظایف وکالت، ‌امانت و تقوا را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم، از قانون اساسی اطاعت کنم و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهار نظرها استقلال کشور و آزادی مردم و تامین مصالح آنان را مدنظر داشته باشم.»

احمدی نزاد

 

گفتنی است تعدادی از غایبین ابتدای جلسه علنی مجلس تا زمان تحلیف خود را به مجلس رساندند. اما بازهم 10 نفر از منتخبان در زمان تحلیف حضور نداشتند و ناگزیرند در اولین جلسه حضور خود در مجلس مراسم تحلیف را به جا بیاورند.

پس از سخنان علیرضا مرندی رییس سنی و ارائه گزارش معاون اجرایی مجلس، مصطفی محمد‌نجار‌ وزیر کشور، با ارائه گزارشی از روند برگزاری انتخابات مجلس نهم به مشارکت 64 درصدی مردم در این انتخابات اشاره کرد و گفت: در مرحله اول و دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در بسیاری از حوزه‌ها فاقد شکایت بودیم و سایر حوزه‌ها شکایتی که بتواند به مبانی برگزاری انتخابات خدشه وارد کرده و صحت آن را زیر سوال ببرد، دریافت نشده است؛ بنابراین وزارت کشور با درک اهمیت و حساسیت این دوره از انتخابات و با عنایت به نقش مجلس در چرخش مسئولیت‌ها و توزیع متوازن در صحنه سیاسی کشور و قانونگذاری برای اولین بار تمهیدات ویژه‌ای را به کار بست.

وزیر کشور به راهیابی 223 نفر از نامزدها به مجلس در دور اول اشاره کرد و افزود: در مرحله دوم انتخابات که در سطح 33 حوزه برگزار شد، 65 نفر از میان 130 نامزد به مرحله دوم راه یافتند.

به گفته نجار،  13 درصد نمایندگان فعلی با سابقه نمایندگی قبلی بوده و 5 درصد سابقه نمایندگی ادوار گذشته را دارند که از میان آنها جوان‌ترین 30 سال و مسن‌ترین 73 سال را داراست و بالغ بر نیمی از منتخبین میان سنی 40 تا 50 سال می‌باشند.

وزیر کشور در ادامه ارائه گزارش کار خود در مورد انتخابات مجلس نهم گفت که‌ مجموعا 66 درصد نمایندگان حاضر در مجلس نهم نمایندگان جدید هستند.

 

 


محمود احمدی نژاد رییس جمهور نیز در اظهاراتی د جلسه افتتاحیه مجلس نهم با طرح این سوال که ملت برای چه ما را برگزیده،  گفت: من و شما شانی جز خدمتگزاری نداریم. باید یادمان باشد که ما آقابالاسر مردم نیستیم و همه ما نوکر مردم هستیم. چه شما که هر کدام مورد اعتماد حوزه‌های انتخابیه قرار گرفته‌اید و چه بنده، شان و افتخار همه ما این است که نوکر مردم هستیم. تکلیف همه ما هم مشخص است، باید ببینند که ملت و آقای او چه می‌خواهد.

با پایان سخنان احمدی نژاد میهمانان لشگری و کشوری حاضر در مجلس، جلسه را ترک کردند تا منتخبین مردم به دستور کار جدی تر خود یعنی تعیین شعب بپردازند. گفتنی است شعب 15 گانه مجلس قرار است اعتبارنامه نمایندگان را بررسی کنند و نحوه حضر نمایندگان در کمیسیون های تخصی مجلس نیز از دیگر اقدامات شعب خواهد بود

رییس جمهور به اصل 57 قانون اساسی در خصوص استقلال قوا نیز اشاره کرد و افزود: هر کدام از قوا مستقل و زیر نظر رهبری اداره می‌شوند نه دخالت مجری در مقننه درست است و نه برعکس آن. هر کدام در مرز خودشان باید حرکت کنند اما همدل،‌ مکمل، برادر و در یک راستا. البته جایگاه رییس‌جمهور به عنوان برگزیده ملت در اجرای قانون اساسی در جای خود محفوظ است.

احمدی نژد اضافه کرد که هرگز تلاش برای گرفتن اختیارات بیشتر و دخالت در امور دیگران به نفع کشور نخواهد بود و این فقط تخریب‌کننده است.

او در ادامه همدلی را رمز موفقیت دانست و گفت: ‌همه باید کمک کنند و مسئولیت بپذیرند و هر کس در حد نقش خود در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها و تاثیرگذاری‌ها باید مسئولیت بپذیرد.

مجلس الشورى الإسلامی

 

با پایان سخنان احمدی نژاد میهمانان لشگری و کشوری حاضر در مجلس، جلسه را ترک کردند تا منتخبین مردم به دستور کار جدی تر خود یعنی تعیین شعب بپردازند. گفتنی است شعب 15 گانه مجلس قرار است اعتبارنامه نمایندگان را بررسی کنند و نحوه حضر نمایندگان در کمیسیون های تخصی مجلس نیز از دیگر اقدامات شعب خواهد بود.بدین ترتیب، اولین جلسه علنی نهمین دوره مجلس شورای اسلامی به پایان رسید و منتخبان نهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای تجدید پیمان با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و شهدا راهی حرم مطهر امام راحل شدند.

البته این پایان فعالیت روز اول مجلس نهمی ها نبود و نمایندگان پس از بازگشت از حرم مطهر امام خمینی(ره) به مجلس برگشتند تا در قالب 15 شعبه اعتبار‌نامه منتخبان را مورد بررسی قرار دهند.

دومین جلسه علنی مجلس امروز(دوشنبه) و با دستور کار انتخاب هیت رییسه برگزار می شود؛ اگرچه اصولگرایان تاکنون به نتیجه واحدی در مورد ریاست مجلس نرسیده اند و به نظر می رسد بر خلاف روال اصولگرایان، رقابت برای انتخاب رییس مجلس نهم به درون صحن علنی پارلمان کشیده خواهد شد.

گفتنی است در دوره هشتم مجلس که همانند این دوره علی لاریجانی و غلامعلی حداد عادل کاندیدای ریاست مجلس بودند، پیش از برگزاری جلسه علنی مجلس برای انتخاب رییس، فراکسیون اصولگرایان در تصمیمی داخلی رای به ریاست لاریجانی داد و بر همین اساس حداد عادل از کاندیداتوری برای ریاست در صحن علنی اجتناب کرد.م:تبیان






تاریخ : دوشنبه 91/3/8 | 7:31 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • بی بی مارکت
  • ttp://www.bachehayeghalam.ir/sitefiles/bgh_sound_player.php">