سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

در راستای نام گذاری امسال به عنوان سال تولید ملی تبلیغات کالاهای خارجی در سطح شهر ممنوع شد

 

تبلیغات

 

موج رسانه ای که در روزهای اخیرعلیه تبلیغات کالاهای خارجی در سال حمایت از تولید ملی به راه افتاد بود بالاخره به بار نشست و پس از تصویب ممنوعیت تبلیغات کالاهای خارجی در سطح شهر تهران توسط سازمان زیباسازی شهر تهران، شورای عالی انقلاب فرهنگی هم، تبلیغ کالا و خدمات خارجی که مشابه داخلی دارد و تبلیغات کالا و خدمات داخلی با نام خارجی را ممنوع اعلام کرد.

به گزارش «تبیان»، امسال در حالی سال حمایت از تولید ملی و سرمایه ایرانی نام گرفت که هیچ تغییری در تبلیغات رنگارنگ شهری و رسانه ای کالاهای خارجی رخ نداد و کماکان بنرها و بیلبوردهای معابر عمومی و شبکه های رادیویی و تلویزیون پر بود از تبلیغات اقلام مصرفی غیر ایرانی. افرادی که انواع و اقسام کنفرانس و همایش‌ها را در راستای نام امسال برگزار می‌کردند، در تبلیغات کالاهای خارجی در کشور هیچ کم و کاستی نمی‌گذاشتند. این منوال ادامه پیدا کرد تا اینکه خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها موجی را علیه تبلیغات کالاهای خارجی در سال حمایت از تولید ملی به راه انداختند. مسئله این است که وقتی مردم از زمانی که چشمانشان را باز می‌کنند تا زمانی که به خواب فرو می‌روند با انواع تبلیغات کالاهای خارجی از آگهی‌های تلویزیونی و رادیویی گرفته تا تابلوهای شهری و اتوبوس‌ها و ایستگاه های مترو روبرو می‌شوند، چطور انتظار می‌رود که کالاهای ایرانی را خریداری کنند!؟ زمانی که لوازم خانگی خارجی در تبلیغات به عنوان به عنوان وسایل ضروری برای یک زندگی راحت معرفی می‌شود، این القاء در ذهن مخاطب به وجود می‌آید که زندگی بدون تهیه این اقلام، راحت و دلپسند نیست و تمام تلاش مخاطب در جهت تهیه این کالاها قرار می‌گیرد.

که وقتی مردم از زمانی که چشمانشان را باز می‌کنند تا زمانی که به خواب فرو می‌روند با انواع تبلیغات کالاهای خارجی از آگهی‌های تلویزیونی و رادیویی گرفته تا تابلوهای شهری و اتوبوس‌ها و ایستگاه های مترو روبرو می‌شوند، چطور انتظار می‌رود که کالاهای ایرانی را خریداری کنند!؟

ممنوعیت تبلیغات کالاهای خارجی در سطح شهر تهران

مدت زمان زیادی از موج رسانه‌ها علیه تبلیغات کالاهای خارجی در بیلبوردها و بنرهای سطح شهر در سال تولید ملی نگذشته بود که مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از ممنوعیت تبلیغات کالاهای خارجی در بزرگراه های تهران خبر داد. سید محمدجواد شوشتری مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران گفته بود که در راستای راهبرد رهبر معظم انقلاب در جهت تلاش برای استقلال اقتصادی و حمایت از تولید ملی، شهرداری تهران در اولین گام، از تبلیغات محیطی در قالب بیلبورد، بنر و یا به هر شکل دیگر کالاهای صد در صد خارجی در اتوبان‌های شهر تهران جلوگیری می‌کند.

تبلیغات

 

 


شورای عالی انقلاب فرهنگی هم تبلیغات را ممنوع کرد

بیشتر از چهار روز از مصوبه سازمان زیباسازی شهر تهران در خصوص ممنوعیت تبلیغات شهری کالاهای خارجی نگذشته بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه خود تبلیغ کالا و خدمات خارجی که مشابه داخلی دارد و کالا و خدمات داخلی با نام خارجی را ممنوع اعلام کرد. منصور واعظی دبیر شورای فرهنگ عمومی ضمن اعلام این خبر گفته بود که در دهه عدالت و پیشرفت و در سال 91 هجری شمسی که توسط رهبر معظم انقلاب به نام «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» نام‌گذاری شده است شورای فرهنگ عمومی برای ایجاد سازی و کارهای مناسب تبلیغی و فرهنگی در جهت تحقق شعار سال، مصوبه‌ سیاست‌ها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی تصویب می‌کند. همچنین تبلیغ کالا و خدمات داخلی با سرمایه مشترک ایرانی و خارجی باید با نام ایرانی منطبق بر قانون ممنوعیت، به‌کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه و آیین‌نامه اجرایی آن باشد. واعظی همچنین اظهار کرده بود که همچنین تبلیغ کالا و خدمات داخلی با سرمایه مشترک ایرانی و خارجی باید با نام ایرانی منطبق بر قانون ممنوعیت، به‌کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه و آیین‌نامه اجرایی آن باشد.

در راستای راهبرد رهبر معظم انقلاب در جهت تلاش برای استقلال اقتصادی و حمایت از تولید ملی، شهرداری تهران در اولین گام، از تبلیغات محیطی در قالب بیلبورد، بنر و یا به هر شکل دیگر کالاهای صد در صد خارجی در اتوبان‌های شهر تهران جلوگیری می‌کند

پس تبلیغات خارجی در رسانه ملی چه؟

درست است که شهرداری تهران به عنوان اولین نهاد در راستای حمایت از تولد ملی تبلیغات شهری خارجی را ممنوع کرد و پس از آن نیز شورای عالی انقلاب فرهنگی بر این امر صحه گذاشت اما تبلیغات کالاهای خارجی در رسانه ملی کماکان در جای خود باقی است. کافی است که تلویزیون خود را روشن کنید تا به هجمه‌ای از تبلیغات رنگ وارنگ کالاهای خارجی در شبکه های ببنید.

تبلیغات

 

معلوم نیست این فرهنگ غلط از کجا آمده که جنس ایرانی نازل است و جنس خارجی با کیفیت. اما مسلماً تبلیغات کالاهای خارجی یکی از مهم‌ترین عوامل تشدید این باور در میان ایرانی‌ها است. مسئله این است که ایرانی‌ها اجناس تولید ایران را آن طور که باید قبول ندارد و همواره برای کیفیت به دنبال اجناس خارجی هستند حتی اگر معادل خارجی بسیار کم کیفیت‌تر از همتای ایران خود باشد. این باور نادرست باعث شده است که سالیان دراز اجناس خارجی در کشور ما یکه تازی کنند و از این طریق جیب سرمایه داران سایر کشورها پر پول‌تر شود و در این میان این اجناس ایرانی هستند که همواره با بی توجه روبرو می‌شوند. اما در سالی که مقام معظم رهبری نام حمایت از تولید ملی را بر آن نهاده‌اند باید این روند متوقف شود و در این میان مهم‌ترین رسانه، رسانه ملی کشور است. چرا به جای لوازم خانگی ال‌جی و سامسونگ، لوازم خانگی تولید داخل در تلویزیون ملی ما تبلیغ نمی‌شود؟ چرا آگهی گوشی‌های ایرانی جایگزین تبلیغات گوشی‌های سامسونگ و نوکیا و سونی اریکسون نمی‌شوند؟

راهکار

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان رسانه ملی باید نقش خود را در راستای پیشبرد اهداف امسال ایفا کند و از تبلیغ کالاهایی که معادل ایرانی آن در کشور خودمان هم تولید می‌شود جلوگیری کند. تا زمانی که رسانه ملی تبلیغات کالاهای خارجی را پخش می‌کند نباید انتظار شکوفایی در عرصه تولید کشور را داشت.م:تبیان






تاریخ : شنبه 91/2/30 | 8:25 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • بی بی مارکت
  • ttp://www.bachehayeghalam.ir/sitefiles/bgh_sound_player.php">