سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

چکمه‌های باغبانی خود را به‌ پا کنید و برای کثیف کردن دست‌های خود، آماده شوید. بهار فصلی مناسب برای سر و سامان دادن به وضع باغچه‌هاست. در این مطلب، راهنمایی‌هایی برای شما داریم تا با کمک آنها بتوانید در طول فصل بهار، مراقبت‌های لازم را برای باغچه خود به‌عمل آورید و اقدامات لازم را در زمان‌های مناسب انجام دهید.

اوایل بهار: بررسی خاک

ابتدا خاک را بررسی کنید. خاک از لحاظ میزان خشکی و رطوبت باید در شرایطی مناسب باشد. کمی خاک را در دست بگیرید و آن را با فشار دست خود به‌صورت توپکی در آورید. اگر خاک از میان دست شما خارج شد، هنوز بیش از اندازه خیس است، اما اگر هرچه سعی کردید، خاک به توپک تبدیل نشد، خاک بیش از حد خشک است. در صورتی میزان رطوبت و خشکی خاک، مناسب است که در دست شما تبدیل به توپک شود.

تمیز کردن فضای باغچه

به تمیز کردن باغچه بپردازید. شاخ و برگ‌های ریخته شده روی خاک را جمع‌آوری کرده، بستر باغچه را بخوبی و با صرف وقت و حوصله، تمیز کنید. این کار، مهم‌ترین اقدام برای رسیدگی به باغچه است.

از شر علف‌های هرز خلاص شوید

علف‌های هرز باغچه خود را با حوصله وجین و حذف کنید. بهترین روش برای این کار، وجین با دست است. اطمینان حاصل کنید که آنها را از ریشه از خاک بیرون آورید تا دوباره رشد نکنند. هدف اصلی این کار جلوگیری از مصرف مواد معدنی و غذای خاک توسط علف‌های هرز است تا این مواد معدنی به‌راحتی در دسترس گیاهان اصلی باغچه قرار گیرد.

اکنون، هرس کنید تا بعد، لذت ببرید

درختان، درختچه‌ها و بوته‌های موجود در باغچه نیاز به هرس دارند تا شکلی مرتب و زیبا به خود بگیرند و از آشفتگی نجات یابند. علاوه بر این، هرس کردن به سرعت رشد آنها کمک می‌کند. هرس کردن درختان و بوته‌ها را می‌توان به کوتاه کردن موهای انسان تشبیه کرد. هرس کردن گیاهان می‌تواند به رویش و ادامه حیات گیاه کمک کند. به خاطر داشته باشید که برش‌ها را همیشه با زاویه 90 درجه روی شاخه‌ها وارد کنید. در این صورت، آسیبی به شاخه‌ها وارد نخواهد شد. اگر درخت‌ها و بوته‌ها شکوفه داشته باشند، بهتر است صبر کنید تا شکوفه‌ها کاملا شکفته شوند. سپس، کار هرس را انجام دهید و مراقب باشید که شکوفه‌ها و غنچه‌های جوان را هرس نکنید.

شروع خرید بذر و کاشت آن

فراموش نکنید که اکنون، زمان آن است که برای گیاهانی که می‌خواهید در باغچه خود داشته باشید، تصمیم بگیرید و جای مناسب کاشت آنها را در باغچه، تعیین و بذر آنها را خریداری کنید. در مورد بذر هر گیاه و بهترین زمان کاشت آن، پرس‌وجو و در مورد نیاز آنها به نور خورشید نیز اطلاعات کسب کنید تا بهترین جا را در باغچه برای آن در نظر بگیرید. بذرها را خریداری کنید و در قسمت‌های کاشته شده، به‌صورت اصولی بکارید.

نیمه بهار: درختان و درختچه‌ها

اگر قصد کاشت نهال درخت یا درختچه را دارید، قاعده کلی این است که گودالی دو تا سه برابر بزرگ‌تر از توپ ریشه گیاه حفر کنید، خاک را با مواد آلی تقویت کنید و سپس به کاشت نهال بپردازید. به یاد داشته باشید که ریشه برای رشد به خاک نیاز دارد و خاک سخت برای رشد گیاه و درخت ایده‌آل نیست.

رسیدگی به گیاهان ماندگار

این نوع گیاهان، مانند بوته گل‌های داوودی، گیاهانی هستند که سال به سال از ریشه می‌رویند و ریشه آنها با پایان فصل رویش، نمی‌میرد و نیاز به کاشت مجدد ندارند. تنها کاری که باید بکنید این است که آنها را هر سال، پیش از رویش مجدد، بررسی کنید و اگر نیاز بود، قسمت‌های پیر و مرده را هرس کنید.

کاشت سبزیجات سرمادوست

نخود فرنگی، هویج، تربچه، شلغم، کلم، کاهو، اسفناج، کلم پیچ و برگ چغندر از سبزیجات سرمادوست هستند که می‌توانید نیمه بهار بکارید. البته، کاشت این نوع سبزیجات در اسفند ماه نیز ممکن است.

حفاظت از گیاهان

گیاهان در خاک بسیار خشک، عذاب می‌کشند. پس، مدام به آنها سر بزنید و نگذارید خاک آنها خشک و تشنه شود. بهترین کار برای این که خاک گیاهان از لحاظ رطوبت در بهترین شرایط (نه زیاد خشک و نه بیش از حد خیس) باشد، استفاده از روش آبیاری قطره‌ای است.


اواخر بهار: کاشت گیاهان و سبزیجات گرمادوست

گل‌های اطلسی، شمعدانی و بگونیا از جمله گیاهان زیبا و گرمادوست هستند که بهترین زمان برای کاشت آنها، اواخر بهار است.

هرس کردن شکوفه بهاری بوته‌ها

به محض این که گل‌ها و شکوفه‌های بهاری بوته‌هایی مانند بوته گل یاس، تمام شد، زمان هرس کردن این بوته‌ها فرا می‌رسد. در این میان، بوته‌های توت استثنا هستند و نباید هرس شوند زیرا دیگر میوه نخواهند داد.






تاریخ : چهارشنبه 91/2/20 | 8:12 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • بی بی مارکت
  • ttp://www.bachehayeghalam.ir/sitefiles/bgh_sound_player.php">