سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.
باید قبل از اینکه فکر مردن به سرت بزند، فکری هم به حال خانه آن دنیایت بکنی! برای همین علاوه بر اینکه باید در این دنیا برای سقف بالای سر به فکر باشی، نباید خانه عاقبت را هم از قلم بیاندازی.
 برترین ها به نقل از مجله یکشنبه : زمان های بسیار دور وقتی کسی به دیار باقی می شتافت، خانواده اش دغدغه خرید قبر و هزینه آن را نداشتند و جنازه را به قبرستانی برای دفن می سپردند.

آن وقت ها خانه آخرت معمولا بدون هزینه یا با هزینه اندکی فراهم می شد. حالا اما وضع عوض شده و باید قبل از اینکه فکر مردن به سرت بزند، فکری هم به حال خانه آن دنیایت بکنی! برای همین علاوه بر اینکه باید در این دنیا برای سقف بالای سر به فکر باشی، نباید خانه عاقبت را هم از قلم بیاندازی.

مخصوصا که هر روز قیمت قبرها در حال گران شدن است و خرج کفن و دفن بدجوری به تورم افتاده. حالا دیگر مهم نیست که قرار است کدام طبقه خاک شوید و همسایه شما چه کسی است و خاکش چقدر مرغوب است.

با دیدن قیمت قبر، سنگ قبر، مراسم عزا، شب سه، هفت و چهل؛ ترجیح می دهید تا ابد زنده بمانید و با همین گرانی و سختی زندگی بسازید. واقعیت این است که این روزها، گورستان ها هزینه های مضاعفی به زندگی روزمره مردم افزوده اند که در بعضی از شهرها به هزار و یک دلیل، تبدیل به مشکلی اجتماعی شده.


ارسال پیامکی با عنوان «مزایده یک قبر در مشهد مقدس» آن هم به قیمت حدود نیم میلیارد تومان، هرکسی را به فکر وادار می کند که واقعا آیا  خانه آخرت این قدر می ارزد؟ در پیامک، 10 خط تلفن برای متقاضیان این قطعه قبر در نظر گرفته شده بود.

اپراتور این خط در خصوص علت این مزایده می گوید: «این قبر توسط آستان قدس رضوی به خانم دکتری هدیه شده که اکنون او قصد دارد جهت کار در امور خیریه این قبر را به مزایده بگذارد. قیمت اولیه برای فروش این قطعه 480 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.»

گویا این قبر برخلاف اکثر قبرهای حرم مطهر که سه طبقه هستند. تنها یک طبقه است و این یعنی ویژگی. نزدیک بودن به آستان معصومان برای همه ما یک امتیاز ویژه است اما سوال اینجاست که مگر دیگر قبرهای محوطه در اختیار آستان قدس چقدر می ارزند که این فضای چندمتری با چنین قیمتی به مزایده گذاشته شده. با این همه این ارقام فقط مربوط به مشهد نیست، تهران، قم، اصفهان و شیراز هم گورهای بسیار گرانی دارند.

قبر در بهشت زهرا تا 45 میلیون تومان!

البته گران بودن قیمت قبر تنها به مشهد خلاصه نمی شود، بلکه بهشت زهرای تهران در این خصوص ید طولایی دارد. آنقدر طولانی که دیگر برای مرده های تازه جایی ندارد. برای همین هم روز به روز به قیمت و طبقه های قبرها اضافه می شود.

به گزارش برترین ها حسین کلخورانی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران اعلام کرده که حداقل قیمت خرید قبر 35 هزار تومان و حداکثر 15 میلیون تومان (برای هر طبقه) است. با این حساب، یک قبر سه طبقه در بالاترین حد، 45 میلیون تومان قیمت دارد.

البته شهرداری تهران به این قیمت ها بسنده نکرده و با ارسال لایحه ای به شورای شهر تهران درخواست افزایش قیمت ها را داده. اگرچه که شورا با این موضوع موافق نیست. اما بعید نیست که به زودی این اتفاق در بهشت زهرای تهران بیافتد.




امامزاده های تهران هم وضع بهتری ندارند

البته قیمت قبر تنها در گورستان های بزرگ شهر تهران گران نیست، بلکه این تورم در امامزاده ها هم هست. هرچند امامزاده های تهران نرخ مصوبی برای فروش قبر ندارند ولی مسئولان اوقاف می گویند نرخ قبر در این مکان ها، 100 تا 300 هزار تومان است.

اما متولیان امامزاده ها میگویند بستگی به توان بازماندگان میت قیمت ها متنوع است: «پولدار باشند تا 100 حتی 200 میلیون می فروشیم و اگر هم توان مالی نداشته باشند، ممکن است قبر را رایگان در اختیار قرار دهیم.» به عنوان نمونه قیمت قبر در امامزاده ابراهیم در منطقه صالح آباد (جنوب تهران) که بسیار دور افتاده است تا یک میلیون تومان هم رسیده!



جای دلالان اینجاست؟

اگرچه قیمت قبر در بسیاری از شهرستان ها و کلانشهرهای کشور گران است. اما اصلی ترین مشکل در این میان، موضوع کلاهبرداری و واسطه بازی است. درآمد کلان کلاهبرداران و دلالان و واسطه های گورستان های کشور به قدری است که این شغل هم کم کم دارد به فهرست مشاغل پردرآمد کشور اضافه می شود.



مشهد

قیمت قبر در حرم مطهر امام رضا (ع) از 25 میلیون تومان تا 400 میلیون تومان است. البته این قبور قابل پیش خرید نیستند.

قم

دومین مکان گران برای دفن اموات، حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) در قم است که قیمت یک قبر در آن، از 100 تا 150 میلیون تومان متغیر است. این قبور نیز به روز فروخته می شود، قیمت حداکثر مربوط به قبور داخل حرم و قیمت حداقل مربوط به قبور بیرون حرم است.

البته در گورستان های این شهر هم قبرها از 5 تا 40 میلیون تومان معامله می شوند. شاید در قم کمتر خانه ای پیدا شود که به اندازه یک قبر 150 میلیون تومانی قیمت داشته باشد. اما برای اینکه بتوانند در کنار مزار حضرت معصومه دفن شوند حاضرند بیشتر از این مبلغ بیشتر پرداخت کنند.

شهرری

دفن اموات در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) از 25 میلیون تا 70 میلیون تومان هزینه دارد. قبور این مکان نیز به روز فروخته می شود اما قیمت قبور در باغ توتی حدود 50 میلیون تومان است. در آستان ابن بابویه (شهرری) قیمت ها از 20 میلیون شروع می شود.


سمنان

قیمت قبر در امامزاده های سمنان افزایش یافته. به گفته سمنانی ها در بالای گورستان ها و زیر درخت و جای خنک باید بیش از 10 میلیون تومان پول قبر داد.

قزوین

براساس مصوبه شورای اسلامی شهر قزوین قیمت قبر در آرامستان بهشت فاطمه (س) هر طبقه بین قیمت 345 هزار تومان تا یک میلیون و هفتصد هزار تومان است. این درحالی است که پیش فروش قبور قدیمی داخل شهر 3 میلیون تومان است و همین طور پیش فروش قبور جدیدالاحداث فاز 2 بهشت حسینی با قیمت های 3، 4 و 4 میلیون و پانصد هزار تومان به فروش می رود که چیزی در حدود 2 برابر یا بیشتر از قبور خارج از شهر است!

اراک

بازهم خدا را شکر هنوز در ایران بعضی شهرها پیدا می شوند که قیمت قبرهایشان کمی منطقی باشد. مثلا قیمت قبر 2 طبقه در شهر اراک از 700 هزار تومان به بالا است ولی قیمت قبر بالای یک میلیون تومان نیست.

کرمان

قیمت قبر اساس مصوبه شورای شهر کرمان حداقل 100 هزار تومان برای آرامستان های جدید تصویب شده است.

تبریز

قیمت قبر در تبریز بالارفته، طبقات تحتانی 200 هزار تومان و درصورت پیش خرید 420 هزار تومان، طبقات فوقانی 400 هزار تومان و پیش فروش آن با قیمت 450 هزار تومان ارائه می شود. مقبره ها با گنجایش 14 قبر به مبلغ 18 میلیون تومان فروخته می شوند.

البته عده ای می گویند قیمت قبرهای قطعه «ولیعصر» واحد رحمت توافقی است و گاهی به پنج میلیون تومان هم فروخته می شود. با این حال فرخ جلالی، رئیس گورستان های تبریز می گوید: «بالاترین قیمت قبر در وادی رحمت یک میلیون و 400 هزار تومان است که اگر این قبور پیش فروش شوند تنها 100 هزار تومان به این مبلغ  اضافه می شود اما در محله های جدید، قیمت قبر تنها 100 تا 160 هزار تومان است.»

شیراز

در حرم حضرت شاهچراغ (ع) شیراز حداقل قیمت قبر 40 میلیون و حداکثر 150 میلیون تومان است. 5 درصد تخفیف برای قبور 40 میلیونی و 10 درصد تخفیف برای قبور 150 میلیونی، قیمت حداکثر مربوط به قبور حرم سید میرمحمد و قیمت حداقل مربوط به قبور جلوی حجره ها است.

اهواز

در آرامستان کنونی اهواز که بهشت آباد نام دارد. قیمت قبر مانند قیمت زمین و خانه در مدل های گوناگون نوسان پیدا کرده. قبرهای واقع در قطعه های نزدیک به در ورودی گاهی بین 12 تا 15 میلیون تومان هم خرید و فروش می شوند. قطعه های یک، 2 و قطعه های مسقف که سرسبزند نیز قیمت شان یک میلیون و 200 تا 2 میلیون و 700 هزار تومان است.





تاریخ : دوشنبه 91/1/21 | 1:25 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • بی بی مارکت
  • ttp://www.bachehayeghalam.ir/sitefiles/bgh_sound_player.php">