سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

ماهی قرمز در صورت عدم‌ رعایت بهداشت می‌تواند مانند سایر موجودات زنده بیمار‌ی‌زا شود.

 


ماهی قرمز

احمدرضا انور رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان راور: با توجه نزدیک شدن به ایام نوروز و تهیه ماهی قرمز برای سفره هفت‌سین نیاز به اطلاع‌رسانی از مخاطرات و روش‌های نگهداری آن ضروری است و باید برای نجات ماهی قرمز به جای ترساندن مردم بر آگاهی آنها بیفزاییم.

ماهی قرمز، گلدفیش یا نام علمی آن کاراسیوس اوراتوس از معمول‌ترین ماهی‌هایی است که در منزل می‌توان از آنها نگهداری کرد، این حیوان کوچک خانگی که بسیار جذاب و دوست‌داشتنی است در صورت مراقبت مناسب می‌تواند تا چند سال در کنار ما در منزل زندگی کند.

طول عمر ده تا بیست ساله برای ماهی قرمز غیر معمول نیست و طول عمر بیش از چهل سال نیز برای آن ثبت شده است.

شرایط نگهداری ماهی قرمز:

ماهی قرمز به عواملی نظیر هوا، دما، آب و غذا به مقدار مناسب نیاز دارد تا هم خود سالم بماند و هم احتمالا سلامتی ما را به مخاطره نیندازد.

ماهی قرمز در دمای بالای 25 درجه سانتی‌گراد آسیب‌پذیر بوده و تغییرات ناگهانی دما سبب مرگ آنها می‌شود. مناسب‌ترین دما برای این ماهی، بین 10 تا 25 درجه سانتی‌گراد است. استفاده از آب شهری نیز برای ماهی قرمز مشکلی ایجاد نمی‌کند، ولی برای خارج شدن کلر، قبل از عوض کردن آب تنگ ماهی، بگذارید که آب به ‌مدت حداقل 24 ساعت در ظرف مجزایی بماند. بهتر است هر هفته یک یا دو نوبت و فقط نیمی از آب ظرف ماهی تعویض شود.

اگر در شبانه‌روز یک یا دو نوبت غذا به ماهی بدهیم، نیاز آن برطرف می‌شود. غذاهای کم‌پروتئین و سرشار از کربوهیدرات در این میان مناسب هستند و حتی‌الامکان از غذاهای آماده، آن‌ هم به اندازه‌ای که در آب باقی نماند، بهتر است استفاده شود.

نتیجه عدم رعایت بهداشت:

در صورت عدم‌ رعایت بهداشت، این موجود زنده نیز می‌تواند همانند سایر موجودات، بیمار‌ی‌زا شود که مهم‌ترین آنها بیماری‌های گوارشی و زخم‌های پوستی هستند و در همین ارتباط کودکان، افراد مسن و کسانی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند، حساسیت بیشتری دارند.

از میان بیماری‌های مشترک بین آبزیان و انسان که ممکن است، مخاطرات بهداشتی به همراه داشته باشد، می‌توان به اریزپیلوئید، ویبریوز، سالمونلوز، میکوباکتریوم ماریوم، کلوستریدیوم بوتولینوم، یرسینیوز و ... اشاره کرد.

شرایط خرید ماهی‌قرمز:

ماهی قرمز شب عید خود را از مراکز معتبر تحت نظارت شبکه‌های دامپزشکی تهیه کنید و از دستکش به ویژه برای افراد حساس و دارای سوابق آلرژی استفاده شود.

ماهی‌قرمز را در نهرها رها نکنید!

در صورت عدم تمایل به نگهداری ماهی پس از ایام نوروز، از رهاسازی ماهی در منابع آبی خودداری شود و می‌توان از مکان‌های مشخص شده توسط شهرداری استفاده کرد.






تاریخ : شنبه 90/12/20 | 8:0 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • بی بی مارکت
  • ttp://www.bachehayeghalam.ir/sitefiles/bgh_sound_player.php">