سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

رفتن به زیارت به معنای بیعت و بستن عهد و پیمان وفاداری به عقاید و افکار و راه و مذهب کسی که مورد زیارت قرار می‌گیرد است. زیارت آگاهانه سبب تقویت معنویت، تثبیت ایمان و عقیده و تحکیم رابطه با اولیای الهی است.

 


 

زیارتنامه امام رضا(ع)

 

زنده‌ترین و مؤثرترین راه برای شناخت و ایجاد ارتباط قلبی و فکری با ائمه اطهار، زیارت است. زیارت‌نامه‌ها به ویژه زیارت‌نامه‌های مأثور (معتبر)، مدرسه‌ای هستند که درس امامت و ولایت می‌دهند، آثار و برکات اهل‌بیت (ع) را شمارش کرده و راه دوستی و محبت به اهل‌بیت (ع) را تعلیم می‌دهند. همچنین تأثیر زیادی در ایجاد ارتباط نزدیک با امام معصوم و اولیای الهی دارند؛ به طوری که زائر احساس می‌کند هیچ کس به انسان نزدیک‌تر و مهربان‌تر و داناتر و تواناتر از زیارت‌شونده نیست.

رفتن آگاهانه به زیارت و خواندن زیارت‌نامه‌ها با توجه و حضور قلبی می‌تواند نقش مؤثری در اصلاح افراد داشته باشند که به اموری اشاره می‌شود:

1. نفس عمل زیارت:

رفتن به زیارت به معنای بیعت و بستن عهد و پیمان وفاداری به عقاید و افکار و راه و مذهب کسی که مورد زیارت قرار می‌گیرد، است. زیارت آگاهانه سبب تقویت معنویت، تثبیت ایمان و عقیده و تحکیم رابطه با خلفا و اولیای الهی است.

2- امام‌شناسی:

زیارت‌نامه‌ها، صحیفه امام‌شناسی هستند. شخص با رفتن به زیارت اولیای الهی و خواندن زیارت‌نامه، به خود تلقین می‌کند که الگو و اسوه حقیقی برای دین‌داری و رسیدن به هدف آفرینش و زندگی سعادت‌آمیز، چه کسانی هستند. برای راه‌یابی به سعادت و هدایت، باید از امام معصوم پیروی کند.

شناخت حق امام یعنی علم به این‌که امام حجّت و برهان الهی برای مردم است. هرچه معرفت بیشتر باشد، نقش اصلاحی خواندن زیارت‌نامه در افراد بیشتر است.

انسان در راستای خواندن زیارت‌نامه می‌یابد که ضمن احترام به مقام والای امامت و ولایت باید در تمام عرصه‌های معنوی و اجتماعی و اخلاقی و اعتقادی و فرهنگی و سیاسی از امام پیروی کند.

3- اصلاح اعتقادات:

نقش دیگری که قرائت زیارت‌نامه‌ها دارد، اصلاح اعتقادی است. زیرا خواندن زیارت‌نامه‌هاست که دو فرع از فروع دین یعنی: تولّی (اظهار محبّت و ارادت نسبت به ائمه معصومین (ع) و محبّان و دوستان آنان) و تبرّی (دشمنی نست به دشمنان اهل‌بیت (ع)) روشن می‌شود. این قسمت از زیارت جامعه کبیره که می‌فرماید: «موال لکم و لأولیائکم و مبغض لأعدائکم...» (1) اشاره به همین مطلب دارد.

تولیّ و تبرّی از ارکان اعتقادی هر زیارت‌نامه‌ای است. برای در امان ماندن از آسیب‌های بریدگی قلبی و روحی از اهل‌بیت (ع) باید این دو را زائر در خود زنده نگه دارد تا خلقیات عملی او آسیب نبیند و به معتقدات او ضرری وارد نشود. بهترین راه برای ایجاد و تثبیت ارتباط روحی، خواندن زیات‌نامه‌های اهل‌بیت (ع) است.

4- آشنایی با سیره امام (ع):

زیارت، زائر را ترغیب و تحریک می‌کند که با سنّت و سیره امام معصوم و شیوه زندگی، روابط و معاشرت‌ها، روش تربیت و ... او آشنا شود. در زیارت‌نامه‌هایی مثل زیارت عاشورا با عباراتی مثل: «اللهمّ اجعل محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد» بیان می‌شود یا در زیارت امیر‌المؤمنین با عبارت «اللهمّ انّی احیی على ما حیّ علیه مولای امیر المؤمنین علی بن ابی‌طالب و اموت على ما مات علیه» خواننده را به آشنایی با سیره بزرگواران و عمل طبق سیره و سنت ایشان دعوت می‌کند.

5- طهارت روح انسانی در پرتو زیارت:

همان‌گونه که طهارت و نظافت از پلیدی‌های ظاهری از لوازم ضروری و حتمی حیات طبیعی انسان است، طهارت از پلیدی‌ها و زشتی‌های باطنی نیز هماهنگ با فطرت و دین است تا انسان همواره خود را از شرور نفس و خبائث سیرت از یک سو و گناه از سوی دیگر تطهیر کند.

ولایت ائمه معصومین عامل پاکی و پاکیزگی است. در زیارت امیر المؤمنین آمده:

«صلى الله على روحک و بدنک، طهر طاهر مطهر من طهرٍ طاهرٍ و مطهرٍ»(2) امام، طهر و طاهر و مطهر معرفی می‌شود؛ زیرا کدورت‌ها و ویژگی‌های اخلاقی ـ اعتقادی و رفتاری را شست‌وشو می‌دهد، همان‌گونه که آب منشأ حیات و زندگی طبیعی و برطرف‌کننده آلودگی‌هاست.

دور ماندن از اهل‌بیت (ع) بنابر این زیارت‌نامه و خواندن آنها، افکار و آرمان‌ها را هم‌جهت می‌کند و دل‌ها را هم‌سو. در زیارت‌هاست که انسان می‌فهمد اهل‌بیت (ع) نه تنها معدن علم و حکمت الهی هستند، بلکه جایگاه رحمت الهی‌اند که می‌توانند شفیع ما در درگاه الهی باشند.

پی‌نوشت‌ها:

1. مفاتیح الجنان، زیارت جامعه کبیره

2. مفاتیح الجنان، زیارت مخصوص امیر‌المؤمنین (ع)






تاریخ : چهارشنبه 90/12/17 | 8:20 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • بی بی مارکت
  • ttp://www.bachehayeghalam.ir/sitefiles/bgh_sound_player.php">