سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

 تبعید "رضاخان پهلوی" به جزیره موریس در جریان جنگ جهانی دوم توسط متفقین (1320 ش)

پس از ورود متفقین به ایران و استعفای اجباری رضاخان از سلطنت، وی در 25 شهریور 1320 ش به ناچار ایران را ترک کرد و به امر انگلیس به جزیره موریس و سپس ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی تبعید شد تا اینکه در همان‏جا درگذشت. اگر رضاخان از ابتدای امر، به وسیله اجانب و به ویژه انگلستان روی کار نیامده بود و پایه‏های حکومت خود را بر روی افکار عمومی، عدالت و آزادی استوار می‏ساخت، متفقین هرگز نمی‏توانستند به این سهولت او را برکنار و از ایران تبعید نمایند. او خوب می‏دانست که با تمام مخالفتی که روس‏ها و انگلیس‏ها با وی دارند، اما اگر قوایشان وارد تهران شود، به او و خانواده‏اش صدمه‏ای نخواهند زد و حداکثر شدت عمل آنها، برکناری از سلطنت و تبعید وی خواهد بود. آنچه او را بیش از هرچیز نگران ساخته بود، بیم انتقام مردمی بود که شانزده سال در زیر فشار حکومت زور و استبداد قرار گرفته بودند. و این نگرانی سبب شد که از سلطنت کناره بگیرد و از ایران خارج شود.

رأی اعتماد مجلس سنا به جعفر شریف امامی برای نخست وزیری (1339 ش)

جعفر شریف امامی، مهره وابسته دربار پهلوی برای دوره اول نخست‏وزیری خود پس از رأی اعتماد از مجلس فرمایشی سنا، مأمور برگزاری انتخابات دوره بیستم مجلس شورای ملی شد. او در آغاز کار خود اعلام کرد، از این پس اختناق وجود نخواهد داشت و آزادی انتخابات تضمین و به خلافکاری‏های گذشته رسیدگی می‏شود. در این زمان، گروه‏های سیاسی، تحرک پیدا کردند و انتخابات نیز با تشنج، اعتصاب و مشکلاتی بسیار همراه شد. همچنین نمایندگانی به مجلس راه یافتند که طرفدار شاه بودند. سرانجام دولت شریف امامی که با ناکامی‏های بسیار روبرو شده بود، پس از هفت ماه سقوط کرد و علی امینی، مهره سرسپرده آمریکا، مأمور تشکیل کابینه شد.

حمله تجاوزکارانه ناوهای آمریکایی به جزایر نفتی ایران در خلیج فارس (1366ش)

پس از آن که دولت کویت، جمهوری اسلامی ایران را به حملات موشکی متهم کرد و عراق با این بهانه در 17 شهریور 66، به تأسیسات ایران حمله برد، ایران نیز یک موشک به نفتکش کویتی پرتاب کرد و خساراتی وارد آورد. دولت آمریکا به این بهانه که پرچم آمریکا روی نفتکش بود تصمیم به اقدام تلافی جویانه گرفت و در 27 مهر 1366، چهار ناوشکن آمریکایی به جزیره رستم که پایانه نفتی رشادت در آن بود، اعزام شدند. در این حمله، تنها بیست دقیقه مهلت داده شد که آنجا را تخلیه کنند. آنگاه با توپ‏های سنگین، هزار گلوله به آن شلیک کردند و چون هنوز بخشی از تأسیسات نفتی پابرجا بود، گروه انفجاری را به جزیره اعزام داشتند که آن را نیز ویران سازد. سپس یک گروه از کماندوهای آمریکایی به میدان نفتی رسالت در شمال جزیره رستم که مدعی بودند در آن میدان نفتی، تأسیسات رادار و مخابرات وجود دارد حمله نموده، تأسیسات مستقر در جزیره را نابود کردند. این در حالی است که هیچ گونه تأسیسات نظامی و راداری روی سکوهای نفتی مذکور وجود نداشت. تجاوز مسلحانه آمریکا به تمامیت ارضی ایران، نقض منشور ملل متحد و حقوق بین الملل و نقض مجدد ادعاهای ظاهری آنان در رعایت بی طرفی و نقض کلیه بندهای قطعنامه‏های شورای امنیت بود. این حلمه تجاوزکارانه آمریکا به سکوهای نفتی ایران در خلیج فارس، واکنش‏های متعددی در کشورهای مختلف به دنبال داشت و برخی کشورها این اقدام تجاوزکارانه را محکوم کردند.

www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ایران ویج‌

رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری 

وفات "ابن نفیس" طبیب مسلمان و کاشف گردش ریوی خون(687 ق)


علاءالدین علی ابن نفیس دانشمند و طبیب مسلمان در دمشق به دنیا آمد و در زادگاهش به تحصیل علوم اسلامی پرداخت. او علم طب رانزد دانشمندان مشهور آن عصر فراگرفت و پس ازمطالعه و تحقیقات عمیق در این رشته مهارت بسیاری پیدا کرد. یکی از نخستین کتاب‏های ابن نفیس شرح تشریح القانون نام دارد که گردش ریوی خون را شرح داده است. کشف این گردش خون، مربوط به سه قرن قبل از زمانی است که توسط دانشمندان اروپایی ارایه شده است. به همین جهت، بنا به نظر برخی از محققان، دانشمندان اروپایی، این نظریه را از ابن نفیس اقتباس کرده‏اند. کتاب الشامل، یکی دیگر از آثار اوست که درباره‏ی تکنیکِ جراحی، بحث‏های قابل توجهی دارد.


حمله‏ ی "آقا محمدخان قاجار" به شمال غربی ایران(1210 ق)


آغاز صدارت "امیرکبیر" صدراعظم با کفایت ناصرالدین شاه قاجار(1264 ق)


پس از مرگ محمدشاه قاجار، پسرش ناصرالدین میرزا که شانزده سال داشت به شاهی رسید. وی پس از آن که در تبریز بر تخت نشست، میزا تقی خان امیرنظام را با لشکری آراسته به تهران فرستاد و خود در 21 ذی قعده به تهران رسید. ناصرالدین میرزا، پیش از ورود به تهران، امیر نظام را به لقب اتابک اعظم ملقب کرد و او رابه صدر اعظمی خویش برگزید. بعدها صدر اعظم ناصرالدین شاه توسط سلطان قاجار ملقب به امیر کبیر گردید.

درگذشت عالم بزرگوار آیت ‏اللَّه "سید یونس اردبیلی" (1377 ق)

سید یونس فرزند سیدمحمدتقی موسوی اردبیلی در سال 1293 یا 1296 ق در اردبیل به دنیا آمد. وی پس از تحصیل مقدمات و سطوح در اردبیل، به زنجان رفت و فقه و اصول را از آخوند ملاقربانعلی زنجانی، عالم بزرگ آن سامان و علوم معقول را از آخوند ملاسبزعلی حکیم آموخت. سیدیونس سپس برای ادامه‏ی تحصیل راهی نجف اشرف شد و در حلقه‏ی درس اساتید نامداری همچون شیخ الشریعه‏ی اصفهانی، فاضل شربیانی، آخوند خراسانی و علامه سیدمحمدکاظم یزدی جای گرفت. وی پس از آن به کربلا رفت و از محضر آیت‏اللَّه میرزا محمد تقی شیرازی بهره جُست. آیت‏اللَّه اردبیلی در سال 1346 ق به اردبیل بازگشت و عهده‏دار امور مذهبی گردید. از آن پس به مشهد رفت و به دنبال کشتار خونین مسجد گوهرشاد، به همراه عده‏ای دیگر از روحانیون، دستگیر، زندانی و سپس تبعید شد. در اواخر عمر چندی درعتبات بود ولی به علت بیماری به تهران رفت و در آن شهر در 84 یا 81 سالگی درگذشت. پیکر این عالم ربانی را به مشهد منتقل کرده و در آن شهر به خاک سپردند. از آیت‏اللَّه سید یونس اردبیلی آثاری برجای مانده که دوره‏ی کامل فقه، رساله در فروع علم اجمالی و معتقدات القاصر از آن جمله‏اند.

www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ایران ویج‌

رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی 

تصرف صوفیه پایتخت بلغارستان توسط امپراتوری عثمانی (1386م)

ارتش عثمانی در ادامه تصرف سرزمین‏های منطقه بالکان، در نوزدهم اکتبر 1386م صوفیه ،پایتخت بلغارستان را به تصرف خود در آورد و پس از آن، مقدونیه و صربستان را نیز به امپراتوری عثمانی ضمیمه کرد. کشورهای منطقه بالکان، شامل یونان، بلغارستان، مقدونیه، آلبانی، صربستان، بوسنی، کرواسی و مجارستان در حدود پانصد سال، جزو قلمرو امپراتوری عثمانی بودند و در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، بر اثر قیام‏های داخلی، هجوم قدرت‏های اروپایی و در نهایت، جنگ جهانی اول، به استقلال دست یافتند.

مرگ "جاناتان سوئیفْت" نویسنده نامدار انگلیسی (1745م)

جاناتان سوئیفْت شاعر و هجوپرداز انگلیسی در 22 آوریل 1667م در دوبلین پایتخت ایرلند از پدر و مادری انگلیسی به دنیا آمد. دوران کودکی و تحصیلات خویش را در ایرلند به پایان رسانید. وی مدت‏ها در جنبشی که مردم ایرلند برای استقلال بر ضد انگلستان به وجود آورده بودند شرکت کرد و برای پیروزی ایرلندی‏ها کوشش فراوانی از خود نشان داد. سوئیفْت هم‏چنین زمانی به فعالیت‏های سیاسی و نیز مذهبی در کلیسا مشغول بود و در تمام این مدت، دست از نویسندگی برنداشت. وی از نویسندگان برجسته و از منتقدان نامور روزگار خویش در انگلستان بود که با لحن استهزا آمیز و طنزآلود خود، بسیاری از عادات زشت مردم کشورش را نکوهش می‏کرد. سوئیفْت دارای نثری فصیح بود که به کمک این نیرو و با کمک زبان طنز، از اوضاع زمان انتقاد می‏نمود. وی را از بزرگ‏ترین استادان نثر انگلیسی و هجونویسان معروف آن‏سامان می‏دانند که بعدها، نویسندگان زیادی از سبک او تقلید و استفاده کردند. اثرمعروف سوئیفْت، سفرنامه گالیور نام دارد که ابتدا به صورت اثری طنزآمیز به منظور انتقاد از حماقت‏ها و بلندپروازی‏های مردان روز کشور انتشار یافت اما در عین حال، ماجرایى است هیجان‏انگیز که بارها به صورت فیلم به نمایش درآمده است. او کتاب‏ها و رسالات زیادی به نگارش درآورد که همگی ازحیث سادگی و روانی و طنز و هجای خاص خود، در ادبیات انگلیس، شهرت ویژه‏ای دارند. سوئیفْت از نظر سیاسی، شخصیتی متنفّذ بود و دفاع او از حقوق مردم ایرلند و کارهایى که برای رفاه آنان برعهده گرفت، او را قهرمان ملی ساخته بود. سوئیفْت از راه نوشته‏هایش بر دستگاه حکومت انگلستان تاثیر بسیار گذاشت، چنانکه از راهنمایى‏ها و پیشنهادهایش بهره بسیار برده شد. از نظر ادبی، سوئیفْت استاد نثر هجوآمیز قرن خود به شمار می‏آمد. آثارش از تازگی و بلندی اندیشه برخوردار بود و سبک انشایش از وحدت و تناسب کامل میان لفظ و معنی و غنای کلمه، تخیل، استحکام، نرمی، روشنی، فصاحت و دقت بهره‏مند بود. زبان شاعرانه سوئیفْت بسیار لطیف بوده و به سبب مهارتش در بیان اندیشه‏ای بدیع و عمیق و ژرف‏بینی کامل و نظر صائب، در رأس نویسندگان بزرگ کلاسیک انگلستان در نیمه اول قرن هجدهم جای گرفته است. از میان آثار او می‏توان باران شهر، گفتگوی مؤدبانه و نامه‏های یک بزّاز را ذکر نمود. جاناتان سوئیفْت سرانجام در 19 اکتبر 1745م در حالی که به دلیل مبارزات استقلال طلبانه ضد انگلیسی به شدت محبوب ایرلندی‏ها بود، در 78 سالگی درگذشت.
عقب‏نشینی سپاه "ناپلئون بُناپارت" از روسیه به علت سرمای شدید منطقه (1812م)
 

با روی کار آمدن ناپلئون بُناپارت در فرانسه و وقوع جنگ‏های مختلف، این کشور به بزرگ‏ترین قدرت اروپا و جهان مبدل شد و در سال 1810 به وسیع‏ترین حدِّ خود رسید. قلمرو امپراتوری ناپلئون، بخش اعظم اروپا را از ایتالیا و اسپانیا تا هلند و آلمان و لهستان فرا گرفت، ولی ناپلئون به این هم اکتفا نکرد و در سال 1812م با یک نیروی عظیم پانصد هزار نفری به سرزمین پهناور روسیه یورش برد. نیروهای مهاجم در مدتی کمتر از سه ماه تا مسکو رسیدند ولی هنگام ورود ناپلئون به مسکو، مدافعان شهر، آن را آتش زدند تا چیزی به دست فرانسویان نیفتد. این عملْ مؤثر واقع شد و سربازان ناپلئون در جریان نبرد، با گرسنگی روبرو گردیدند. هم‏چنین سرمای کشنده روسیه و بیماری باعث شد که سپاه ناپلئون در نوزدهم اکتبر 1812م مجبور به عقب نشینی شده و شهر را ترک کنند. ولی در مسیر عقب‏نشینی نیز سربازان روسی مرتباً آن‏ها را مورد حمله قرار داده و مانع از رسیدن آذوقه به آنان می‏شدند. در جریان این حمله و عقب‏نشینی تاریخی، از صدها هزار نیروی فرانسوی تنها در حدود سی هزار سرباز خسته، جان سالم به در بردند. در این هنگام ناپلئون با شتاب به پاریس برگشت تا پول تجهیزات و لشکریان مورد نیاز خود را برای حملات بعدی خویش فراهم آوَرَد، اما دول اروپایی با اتحاد علیه کشور ضعیف شده فرانسه، به کشور گشایی‏های ناپلئون خاتمه داده و شکست ناپلئون را قطعی کرده و پس از دستگیری وی را تبعید کردند. شکست ناپلئون در روسیه، آغازی بر افول اقبال سیاسی و نظامی او در اروپا بود که درنهایت به فروپاشی امپراتوری وی انجامید.


استقلال کامل کشور "کلمبیا" از استعمار اسپانیا (1819م)
 

سرزمین کلمبیا از قدیم الایام محل سکونت اقوام گوناگونی بود. این سرزمین از سال 1538م مستعمره اسپانیا گردید و از آن زمان، بارها مورد تهاجم دول استعمارگر فرانسه و انگلستان قرار گرفت. اما مبارزات مردم با گذشت زمان وسعت بیشتری یافت و از سال 1781م شورش‏هایى جهت استقلال این کشور برپا شد که به شدت سرکوب گردید. پس از تسلط ناپلئون‏بُناپارت بر اسپانیا، بار دیگر موقعیتی مناسب برای استقلال‏طلبان کلمبیایى به وجود آمد به صورتی که حتی در سال 1810م اعلامیه استقلال این کشور تهیه و منتشر گردید. اما این وضعیت که به استقلال کلمبیا می‏انجامید، با واکنش شدید اسپانیایى‏ها و قتل‏عام صدها نفر از انقلابیون منجر شد. سرانجام مبارزات استقلال طلبانه مردم در اوایل قرن نوزدهم به ثمر نشست و عاقبت قوای آزادی‏بخش سیمون بولیوار، مبارز معروف امریکای لاتین، با مبارزات پیگیر خود، در 19 اکتبر سال 1819م حکومت استعماری اسپانیا در این سرزمین را سرنگون کرد. در طی سال‏های بعد، کشورهای ونزوئلا و اکوادور از این کشور مستقل شدند. با این حال این کشور تا اوایل قرن بیستم گرفتار جنگ‏های داخلی میان احزاب و طرفداران آنها بود که به مرگ صدها نفر انجامید. کلمبیا همچنان تا سال‏های اخیر، درگیر گروه‏های مسلح داخلی و مسئله قاچاق مواد مخدر می‏باشد. کلمبیا با 141/748 کیلومتر مربع مساحت، در شمال غربی امریکای جنوبی در همسایگی ونزوئلا، پرو و اکوادور قرار گرفته است. جمعیت کلمبیا 40 میلیون نفر بوده که 86% جمعیت آن مسیحی و پیرو مذهب کاتولیک هستند. زبان رسمی مردم کلمبیا اسپانیایى و نژاد آن‏ها سفیدپوست است. پایتخت کلمبیا، بوگوتا و از شهرهای مهم آن کالی، مدلین، و بارانکیلا است. واحد پول این کشور پزوکلمبیا می‏باشد. پیش‏بینی می‏شود کلمبیا تا سال 2025 حدود 60 میلیون نفر جمعیت خواهد داشت. نظام سیاسی حاکم بر کلمبیا جمهوری چند حزبی با دو مجلس قانون‏گزاری است.

قتل "موریس بیشاپ" رئیس جمهور کمونیست گرانادا (1983م)

موریس بیشاپ رئیس جمهور کمونیست گرانادا، در سال 1946م به دنیا آمد. وی پس از پایان تحصیلاتش، با داشتن گرایش‏های چپ گرایانه، فعالیت‏های سیاسی خود را در جهت به وجود آوردن تشکیلات کمونیستی در گرانادا متمرکز ساخت. بیشاپ در سال 1976م جنبش سوسیالیستی گرانادا را با نام اختصاری حزب جوئل به وجود آورد و روزنامه‏ای نیز به عنوان ارگان این حزب منتشر کرد. پس از چندی، این حزب توسط دولت، منحل و روزنامه آن نیز توقیف شد. موریس بیشاپ در 13 مارس 1979م در یک کودتای بدون خون‏ریزی، حکومت غرب‏گرای گرانادا را ساقط کرد و با اعلام جمهوری سوسیالیستی گرانادا، قدرت را به دست گرفت. وی مجلس را منحل کرد و روابط دوستانه‏ای با کوبا، نیکاراگوئه و سایر حکومت‏های کمونیستی برقرار نمود. بی‏شاپ توانست در همین سال، گرانادا را به عضویت سازمان کشورهای غیرمتعهد درآوَرَد و امور تجارتی و صنعتی این جزیره را به رشدی مناسب ارتقا دهد. سیاست سوسیالیستی بیشاپ، امریکا را رو در روی گرانادا قرار داد. ازاین رو، ایالات متحده امریکا برای فلج کردن و سرنگونی دولت بیشاپ دست به کار شد. علاوه بر آن، بیشاپ از سوی جناح چپ افراطی حزب خود نیز تحت فشار قرار داشت. این امر زمینه‏ساز کودتای شورشیان نظامی گرانادا گردید و پس از چند روز درگیری، موریس بیشاپ سرانجام در 19 اکتبر 1983م در 37 سالگی به قتل رسید و حکومت کمونیستی خشن‏تری، زمام امور این جزیره را به دست گرفت. این کودتا، زمینه ساز دخالت نظامی گسترده تفنگ‏داران دریایى امریکا در 25 اکتبر آن سال در این جزیره گردید. اما حکومت کودتایى جدید، فقط چند روز دوام آورد و به زودی سقوط کرد. موریس بیشاپ شخصیتی بود که با کودتای کمونیستی خود، حکومت غرب‏گرای گرانادا را برانداخت و با مرگ خود به حیات کمونیستی این کشور نیز خاتمه بخشید. جزیره گرانادا با 344 کیلومتر مربع مساحت در حوزه دریای کارائیب در امریکای مرکزی قرار دارد.
م:ایران ویج






تاریخ : چهارشنبه 90/7/27 | 12:44 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • بی بی مارکت
  • ttp://www.bachehayeghalam.ir/sitefiles/bgh_sound_player.php">