سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.
 
بی‌شک فرهنگ و تمدن یونانی از تاثیرگذارترین و شاید نامدارترین فرهنگ‌های جهان باستان است. می‌شود گفت که بیشتر الگوها و نقش‌ها و آرایه‌های غربی، ریشه در یونان باستان و فرهنگ‌های همسایه و همدوران آن دارد.


بی‌شک فرهنگ و تمدن یونانی از تاثیرگذارترین و شاید نامدارترین فرهنگ‌های جهان باستان است. می‌شود گفت که بیشتر الگوها و نقش‌ها و آرایه‌های غربی، ریشه در یونان باستان و فرهنگ‌های همسایه و همدوران آن دارد. اگرچه نقش‌مایه‌‌ها و آرایه‌های یونانی همانندی‌های فراوان با آرایه‌های مصری و ایرانی و بابلی دارد و چه بسا بسیاری نیز از آنها وام گرفته باشد، ذوق و هنر یونانیان این نقش‌ها را دگرگون ساختند.


 

تزئینات و آرایه‌های یونانی همچون همتایان ایرانی و مصری‌شان، در آغاز ساختار چوبی داشتند ولی آرام آرام بر ساختارهای سنگی نقش بستند. نقش‌های نخستین یونانی و به ویژه در سبک دوریک، بسیار ساده بودند ولی یونانیان رفته رفته بر پیچیدگی این آرایه‌ها افزودند و از ساختار منظم و ساده دوریک پیش افتادند.


 

آرایه‌های یونانی نیز به آرایه‌های گیاهی و جانوری و هندسی تقسیم می‌شوند. از نامدارترین آرایه‌های گیاهی یونانی که هیچ‌گاه فراموش نشد و پس از سال‌ها در فرهنگ و هنر رنسانس از نو زاده شد، آکانتوس یا برگ کنگری است. این نقش از برگ‌های زیبای گیاهان الهام گرفته شده است و در شکل‌ها و اندازه‌های دگرگون بازسازی شد و به کار رفت.


 

نوار یا حاشیه‌های تزئینی یونانی از پرآوازه‌ترین نقش‌های تزئینی در سراسر جهان هستند. هر کس نام یونان را می‌شنود بی‌اختیار به یاد نقش‌های تکرارشونده یونانی بر حاشیه‌های پارچه‌ها و قرنیزهای ساختمان‌ها می‌افتد. زنجیره‌ یونانی یا خم‌پا، از شناخته‌شده‌ترین حاشیه‌های تزئینی است. در خم‌پاهای یونانی، خط‌ها درهم و برهم می افتند یا به موازی هم و پی در پی قرار می‌گیرند.


 

افریز، گونه‌ای دیگر از تزئین یونانی است که بیشتر در حاشیه‌های سراسری زیر قرنیز‌های ساختمان‌ها استفاده می‌شد. هم‌اکنون این افریز‌ها به گونه‌های گوناگون در شومینه‌ها و ابزارکاری‌های اتاق‌ها و مبلمان استفاده می‌شود.

باز نشر اختصاصی: مجله اینترنتی Bartarinha.ir






تاریخ : سه شنبه 90/5/25 | 8:58 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • بی بی مارکت
  • ttp://www.bachehayeghalam.ir/sitefiles/bgh_sound_player.php">