نور نقش بسیار زیادی در زندگی روزمره ما ایفا می کند.

بخش زیادی از نور لازم برای زندگی انسان ها از طریق نور طبیعی آفتاب تآمین می‌شود،اما بشر برای تامین نور مورد نیاز خود از نور مصنوعی نیز استفاده می کند.منبع نور مصنوعی ساخته دست بشر است.

متداول ترین منبع نور مصنوعی لامپ ها هستند.لامپ ها انواع مختلفی دارند.

لامپ رشته ای ، لامپ فلورسنت ، لامپ led، لامپ نئون و لامپ هالوژن از انواع لامپ ها هستند که در ادامه توضیح مختصری در مورد آنها خواهیم داد.

جهت خرید مفصل رزینی روی لینک کلیک کنید.

 لامپ رشته‌ای و کاربرد آن

لامپ رشته ای

مخترع لامپ رشته ای توماس ادیسون است.لامپ التهابی یا رشته ای از یک حباب شیشه ای که درون آن یک رشته سیم قرار گرفته تشکیل شده است.داخل حباب شیشه ای معمولاً از یک گاز خنثی مثل آرگون پر شده است. زمانی که جریان الکتریکی برقرار می‌شود،رشته فلزی داخل حباب داغ شده و نور در اثر داغ شدن زیاد این رشته سیم،تولید می‌شود.

لامپ های حبابی بسیار پرمصرف هستند،به همین دلیل نباید برای روشنایی منازل بصورت دائمی مورد استفاده قرار بگیرند. بعلاوه این لامپ‌ها عمر کوتاهی دارند و در مقایسه با سایر لامپ ها قیمت ارزانتری دارند.

هالوژن نوع لامپ رشته ای که برای ساخت آن از گاز سمی هالوژن استفاده می‌شود.

از لامپ های هالوژن برای چراغ جلوی اتومبیل ها استفاده می شود. بعلاوه از این لامپ ها برای نورپردازی سقف ساختمان نیز استفاده می‌شود.این لامپ‌ها به صورت مخفی در سقف ساختمان به کار رفته و با نورپردازی زیبا،جذابیت خاصی به محیط اطراف خود میبخشند.

لامپ هالوژن

آشنایی با انواع لامپ هالوژن

لامپ هالوژن LED

لامپ هالوژن  COB

لامپ هالوژن SMD

جهت کسب اطلاعات بیشتر دراین زمینه و اطلاع از قیمت سرکابل مفصل روی لینک کلیک کنید.

لامپ فلورسنت

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم لامپ رشته ای معمولی بازدهی کم و مصرف انرژی زیادی دارد.

امروزه لامپ های فلورسنت به دلیل کم مصرف بودن و عمر بالا تر جایگزین لامپ‌های رشته ای شده‌اند. لامپ‌های فلورسنت در اندازه ها و اشکال مختلفی در بازار موجودند و از انواع آن می‌توان به مهتابی معمولی اشاره نمود.

لامپ فلورسنت

نور مهتابی سفید است و بیشتر برای فروشگاه ، کارخانه ها و واحد های کارگاهی استفاده می شود.

توجه داشته باشید برای نورپردازی منازل و مخصوصاً سالن پذیرایی باید از ترکیب نور سفید و زرد استفاده کرد.