سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

بسم الله الرّحمن الرّحیم 

و صلّی الله علی محمّد و آله الطّاهرین و لعنه الله علی اعدائهم اجمعین

سالنامه حجامت 1394 هجری شمسی 

سلام؛

الحمدلله و الحمد حقّه کما یستحقّه حمداً کثیراً

درباره سالنامه امسال نکات زیر قابل ذکر است:

به لطف خدا و عنایت حضرات معصومین علیهم السّلام، امسال نیز توفیق ارائه سالنامه حجامت، شامل حال پایگاه طب شیعه شد.

1- چنان که در توضیحات حاشیه ای سالنامه نیز اشاره شده است، بر طبق سالنامه نجومی استاد نجومی، روزهای 7 و 14 حزیران که بنابر روایت وارده از امام رضا علیه السّلام از بهترین ایّام حجامت هستند، با روزهای جمعه، 29 خرداد و 5 تیر 1394 مصادفند.

با توجه به سفارش اکید روایات شریف بر پرهیز از حجامت در روزهای جمعه( و به ویژه پیش از ظهر جمعه) توصیه ما به کاربران این است که از حجامت در این دو روز پرهیز کنند؛ چراکه توصیه به حجامت در روزهای 7 و 14 حزیران، یک توصیه استحبابی و نه واجب است امّا خطرات ذکر شده در روایات برای حجامت روز جمعه بسیار جدّی و مهلک هستند.

در صورتی که به هر دلیل، بر انجام حجامت اصرار دارید، بهتر است آن را به عصر جمعه موکول کنید و البته رعایت موارد توصیه شده در روایات(یعنی صدقه دادن، ذکر شریف صلوات و قرائت آیت الکرسی) هم اکیدا مدّنظر قرار گیرد. البته باز هم تاکید می کنیم که بهتر است از حجامت در روز جمعه صرف نظر شود.

امّا بر طبق سالنامه استاد مصباح زاده، روزهای 7 و 14 حزیران، با روزهای شنبه،30  خرداد و 6 تیر 1394 مصادف هستند که حجامت در آنها بلامانع است.

شاید راه حل بینابینی این باشد که کسانی که تمایل به حجامت در این روزها دارند، امسال، همگی، «رجاءً»، سالنامه استاد مصباح زاده را ملاک قرار دهند تا ان شاء الله به توصیه امام معصوم علیه السلام نیز عمل کرده باشند.

2- چنان که در عنوان سالنامه نیز تاکید شده است، زمان های درج شده در این سالنامه، تنها از احادیث شریف اهل بیت علیهم السّلام استخراج شده اند و زمان های مناسبی که در کتب طبّی قدیم یا در تقاویم نجومی برای حجامت مطرح شده و می شوند مدّنظر ما نیستند.

3- سعی ما در طرّاحی این سالنامه بر این بوده است که با اطّلاع رسانی صحیح، از گسترش تبلیغات غلط بسیاری از مراکز طبّ سنّتی که برای حجامت، انواع تمهیدات زمانی ناصحیح را رواج می دهند جلوگیری کنیم. دوست داشتم مطلب مفصلی در تحلیل این خطاها بنویسم که متاسفانه توفیق یار نشد. ازجمله این موارد می توان به اعلام ایام ویژه حجامت اطفال؛ اعلام هفتم و چهاردهم حزیران به عنوان بهترین روزها برای حجامت، آن هم از قول امام معصوم، علیه السّلام؛ اعلام هفته حجامت حزیران و ... اشاره کرد.

لذا از تمام کسانی که به هر نحو، در اشاعه این سالنامه و تلاش در راه تصحیح فرهنگ حجامت شریک می شوند سپاسگزاریم.  مطمئن باشید که استفاده از این سالنامه حتّی با نامی غیر از طبّ شیعه هم موجب خوشحالی ما خواهد شد. اگر کاربران محترمی تمایل داشتند به فایل لایه باز این سالنامه دسترسی داشته باشند، می توانند از طریق شماره تلفن 02136277010، با سرکارخانم آخوندی، طراح محترم سالنامه هماهنگ کنند.

در پایان لازم می دانم مثل هر سال، مراتب سپاس بی دریغ خود را به سرکارخانم آخوندی، طرّاح هنرمند و خوش ذوق این سالنامه، تقدیم کنم.

 

 

مهمترین نکاتی که باید قبل و بعد از حجامت رعایت کرد

*- هیچگاه با شکم گرسنه حجامت نکنید . چراکه این کار باعث خروج مقدار زیادی خون تمیز به جای خون کثیف میشود .

 *- در حالت احتلام (جنب) نباید حجامت کرد – درزمان قاعدگی نباید حجامت کرد

*ساعت قبل و 24 ساعت بعد از حجامت ، رابطه ی جنسی ممنوع است

.*انجام حجامت در روزهای سیزدهم الی بیست و هفتم ماه قمری مطلوبتر است

.*-     بهتر است حجامت در روزهای چهارشنبه و جمعه انجام نشود . مگر آنکه ضروری باشد و پزشک طب سنتی تشخیص دهد . در این روزها قبل از حجامت باید صدقه داده و آیت الکرسی خوانده شود .

*-  حجامت برای افراد بلغمی مزاج ( افرادی که دارای وزن زیاد و طبیعتی سرد هستند) که در هنگام حجامت ، بلغم (سردی و تری ) به آنها غلبه کرده است ، ممنوع است .  مگر آنکه بلغم را با منضج و مسهل دفع کنند ، سپس در صورت عدم کم خونی حجامت کنند .

*- قبل و بعد از حجامت مصرف انار شیرین ، شربت سکنجبین ، خاکشیر مفید است .10- حجامت در روزهای ماه مبارک رمضان ممنوع است . مگر آنکه حداقل 2 ساعت از صرف افطار گذشته باشد .

*- حجامت نوزادان از چهار ماهگی به بعد هیچ ضرری ندارد . بلکه باعث رشد قد و استحکام استخوانها و ایمنی بدن در برابر انواع بیماری ها میشود .

*- حجامت افراد بالای 60 سال باید با احتیاط انجام گیرد . برای سنین بیش از 60 سال زالو درمانی توصیه میشود .13- حجامت در افرادی که دچار بیماری های خونی مانند تالاسمی – سرطان خون- هموفیلی هستند باید با تشخیص پزشک طب سنتی انجام گیرد .

*-  بهتر است که حجامت شونده و حجامتگر ، در زمان انجام حجامت دارای وضو باشند .

15- تعداد دفعات حجامت بستگی به مزاج افراد دارد . اما با در نظر گرفتن شرایط کنونی جامعه بهتر است هر فرد در فصل بهار و پاییز حجامت کنند .

*- قبل و بعد از حجامت سیگار کشیدن ممنوع است .17- پس از حجامت تا 24 ساعت نباید کار سنگین انجام گیرد .

*- تا 24 ساعت بعد از حجامت ، خوردن ترشی –شوری-ماهی و غذای چرب و سنگین ممنوع است .

*- زخم حجامت باید با عسل پانسمان شود . نه با الکل و بتادین .20-  بعد از انجام حجامت ، تا 24 ساعت نباید استحمام کرد .

*- نماز خواندن پس از حجامت با وضو گرفتن بلامانع است و طبق فتوای مجتهدین نیاز به شستشو و استحمام نیست .

*- به هیچ وجه نگران سرایت بیماری های ایدز و هپاتیت نباشید . چراکه تمام وسایل حجامت یکبار مصرف است . و حجامتگر به خاطر 1000 تومان وسایل ، خود را بدنام نمیکند .

*- اگر به چیزی حساسیت (آلرژی) دارید . میتوانید آن را به محل حجامت بمالید . پس از چند بار متوجه میشود که حساسیت شما از بین رفته است .

*- در هوای بسیار سرد و بسیار گرم نباید حجامت کرد .- در زمان حجامت نباید پاها آویزان باشد . چون باعث افت فشار خون میگردد.

*- برای حجامت روزی را انتخاب کنید که آسمان صاف و هوا آرام باشد . حجامت در روزهای ابری و طوفانی شایسته نیست .

*- نکته ی بسیار مهم : اگر دهنگام حجامت شخص دچار ضعف و سستی و یا بیحالی و بیهوشی شد ،‌ اولین اقدام آن است که سریعا روی تخت یا زمین دراز بکشد و پاها را به حالت شیب قرار دهد تا خون به مغز باز گردد . در این حالت بدن عملیات جبرانی انجام میدهد و خونریزی حتی اگر لیوان حجامت هنوز روی بدن باشد بند می آید . شخص عرق میکند و این عرق نشانه ی بهبود وضع حجامت شونده است .

بهتر است در هنگام بیهوشی مقداری آب  برروی بیمار بپاشند و شربت عسل به بیمار بدهند. 
*- بهتر است در زمان حجامت عینک و انگشتر عقیق خود را در آورید
*- بعد از اتمام حجامت ، یک ربع در آن مکان بنشینید تا اگر مشکلی داشتید ،  بر طرف شود .
*- در هنگام حجامت دستهای خود را روی صندلی یا چهارپایه ای قرار دهید تا اخلاط به راحتی خارج شوند .






تاریخ : دوشنبه 94/1/24 | 10:54 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • بی بی مارکت
  • ttp://www.bachehayeghalam.ir/sitefiles/bgh_sound_player.php">