سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

عوامل پرخوری را بشناسید !

عوامل پرخوری را بشناسید !

برخی اوقات با این که غذای زیادی خورده‌ایم، باز هم احساس گرسنگی می‌کنیم. اگر قصد دارید کالری کمتری مصرف کنید و بر اشتهای خود مسلط باشید، آگاهی از این عوامل بسیار مهم و ضروری است.
ابتدا باید بدانید که افراد به دو نوع مختلف گرسنه می‌شوند : 1 - گرسنگی فیزیولوژیکی 2 - گرسنگی روانی

1 - گرسنگی فیزیولوژیکی
سطح انرژی بدن در واقع قند خون کاهش می‌یابد و عدم ترشح هورمون‌های لازم و وجود غذا در معده موجب ترشح هورمون گرسنگی به نام ghrelin می‌شود؛ به این ترتیب از معده به مغزتان سیگنالی فرستاده می‌شود که حامل پیام گرسنگی است و به مغز می‌گوید من گرسنه هستم و به غذا نیاز دارم.

2 - گرسنگی روانی
در نوع دوم گرسنگی، یعنی گرسنگی روانی، در واقع هیچ سیگنالی از طرف معده فرستاده نمی‌شود و فقط مغز احساس می‌کند فرد به غذا نیاز دارد و این در حالی است که به اندازه کافی غذا خورده است! گرسنگی روانی به طور بالقوه مشکلات ناشی از پرخوری، اختلالات معده، چاقی و ... را افزایش می‌دهد.
عوامل فیزیولوژیکی و روانی
برخی از عوامل فیزیولوژیک و روانی که موجب ایجاد احساس گرسنگی در انسان می‌شوند، عبارتند از :

1 - زمان :
این که چرا یک ساعات مشخصی از روز احساس گرسنگی می‌کنید، این است که سالیان دراز در یک ساعت از روز صبحانه و در ساعت مشخصی ناهار و شام خورده‌اید. بنابراین فرقی نمی‌کند صبحانه‌ای که خورده‌اید سبک بوده یا سنگین؛ به هر حال در وقت مشخص ناهار احساس گرسنگی می‌کنید.

2 - بینایی :
رنگ و تزئین غذا در ایجاد حس گرسنگی بسیار مؤثر است و حتی اگر گرسنه هم نباشید، با دیدن یک غذای رنگارنگ که خوب تزئین شده است. احساس گرسنگی خواهید کرد.

3 - تنوع :
تنوع در غذا موجب تولید هورمون اشتها و حس گرسنگی می‌شود.

4 - بو :
بوی خوش غذا موجب ترشح انسولین در بدن می‌شود و با ترشح انسولین احساس گرسنگی به وجود می‌آید.

5 - دما :
آیا تا به حال به ترفند رستوران‌دارها، فکر کرده‌اید؟ اینکه چرا رستوران‌ها کمی از محیط‌های دیگر خنک‌ترند؟ بله درست حدس زدید؛ در دمای پایین، کالری بیشتری سوزانده می‌شود و به منظور حفظ دمای بدن، نیاز به خوردن غذای بیشتر و کالری بیشتری دارید.

 6 - کربوهیدرات‌های تصفیه شده :
این غذاها موجب افت قند خون و القای گرسنگی می‌شوند. کربوهیدرات‌های تصفیه شده، غذاهایی هستند که با استفاده از دستگاه، فیبر بالای آن‌ها از سبوس و جوانه‌شان گرفته می‌شود؛ مثل حبوبات شیرین، رشته فرنگی و ماکارونی.
منبع : Salamatnews.com






تاریخ : یکشنبه 91/2/31 | 9:2 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • بی بی مارکت
  • ttp://www.bachehayeghalam.ir/sitefiles/bgh_sound_player.php">