سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.
در گفتگو با مهر مطرح شد؛
یک کارشناس فناوری اطلاعات با بیان اینکه در بانکداری الکترونیکی کشور ما یک نوع نگرانی دائمی از لو رفتن حسابهای الکترونیکی مطرح است، دلیل اصلی این موضوع را نداشتن سیستم های یکپارچه بانکداری الکترونیکی با کیفیت بالا و در سطح جهانی عنوان کرد.
خبرگزاری مهر : یک کارشناس فناوری اطلاعات با بیان اینکه در بانکداری الکترونیکی کشور ما یک نوع نگرانی دائمی از لو رفتن حسابهای الکترونیکی مطرح است، دلیل اصلی این موضوع را نداشتن سیستم های یکپارچه بانکداری الکترونیکی با کیفیت بالا و در سطح جهانی عنوان کرد.

علی اکبر جلالی در گفتگویی درباره سیستم های بانکداری الکترونیکی در کشور و دلایل نفوذ پذیر بودن آن اظهار داشت: بانکداری الکترونیکی برغم شکل ظاهری که به نظر ساده می رسد برنامه های پیچیده ای در بطن خود دارد که اگر با دقت به آنها توجه نشود می تواند در نهایت ضرر آن از استفاده اش بیشتر باشد.

وی با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما هزینه لازم برای داشتن سیستم های یکپارچه قدرتمند و امن وجود ندارد و اغلب سیستم هایی که در اختیار بانکهای مختلف قرار دارد با تجربیات محدود و به صورت جزیره ای تهیه شده است، افزود: این سیستم ها اگرچه برای شروع کار و فرهنگسازی و توسعه بانکداری الکترونیکی مفید بوده است اما مسئولان باید برای دراز مدت بانکها به فکر این باشند که بتوانند با هزینه قابل ملاحظه ای از سیستم های تجربه شده و در سطح بین المللی استفاده کنند.

نگرانی دائمی از لو رفتن حسابهای الکترونیکی

دکتر جلالی با تاکید برعملکرد سیستم های بانکداری الکترونیکی در دنیا به وجود بانک "ING دایرکت" در کشور آمریکا اشاره کرد که 100 درصد الکترونیکی است و در دفتر مرکزی خود 850 کارمند و در سراسر اروپا و آمریکا شعبه مجازی دارد و ادامه داد: این بانک هیچ پرسنلی در ستاد مرکزی نداشته و گردش مالی آن نیز 100 میلیارد دلار برآورد می شود؛ با این وجود این سوال مطرح می شود که چگونه است که این بانک هک نمی شود و می تواند به راحتی گردش مالی داشته باشد اما در بانکداری الکترونیکی کشور ما یک نوع نگرانی دائمی از لو رفتن حسابهای الکترونیکی مطرح است که دلیل اصلی آن نداشتن سیستم های یکپارچه بانکداری الکترونیکی با کیفیت بالا و در سطح جهانی است.

وی گفت: در سیستم بانکداری یکپارچه "ING دایرکت" بیش از 12 نفر فقط در داده کاوی آن با حقوقهای مکفی مشغول به کار هستند و شاید بیش از 100 نفر از متخصصان با درجات مختلف پشتیبانی از سیستم بانکی را به عهده دارند و برای امنیت این سیستم با بسیاری از شرکتهای امنیت ساز قرار داد داشته و سیستم خود را لحظه به لحظه تحت نظر و کنترل دارند.

جلالی خاطرنشان کرد: با این وجود سیستم بانکداری ایران در حوزه بانکداری الکترونیکی در مقایسه با سایر سازمانها و در سطح ملی نمره قابل قبولی دارد و اینکه یکبار اتفاقی مانند هک شدن حسابها به صورت محدود اتفاق می افتد در فضای مجازی باید آن را پذیرفت؛ برای مثال چندی پیش نیز مسترکارت با سابقه 90 ساله دچار لو رفتن اطلاعات مشتریان خود شد و از این نمونه اتفاقات باید درس گرفت و مشکلات را به صورت شفاف برای تجربه اندوزی سایر بانکها مطرح کرد و نباید سعی کنیم در چنین شرایطی با اخبار غلط اصل موضوع را پنهان کنیم.

فعال کردن هسته تخصصی پلیس سایبر

وی با بیان اینکه خوشبختانه پلیس فتای ایران از زمان تشکیل تاکنون قدم های نسبتا خوبی را در آموزش و فرهنگسازی، پیگیری جرایم الکترونیکی و انتقال تجربیات انجام داده، ادامه داد: در صورتیکه بتوانیم هسته تخصصی پلیس سایبر را تقویت کنیم این پلیس می تواند با همکاری دانشگاهها توصیه های خود را بر مبنای سیستم های امن بکار گیرد تا با دقت بیشتری فضای بانکداری الکترونیکی توسعه یابد.

این استاد دانشگاه افزود: باید توجه مسئولان ارشد فناوری اطلاعات و ارتباطات را به این نکته جلب کرد که همه دغدغه کاربران و موسسات مالی اینترنت نیست؛ بنابراین باید توجه آنها بیش از پیش به مسائل امنیت در سازمانها و نهادهای داخلی که به کاربران در سطح وسیع خدمت می دهند جذب شود.

توجه بیشتر مسئولان به نظام بانکداری الکترونیک

وی گفت: مسئولان ارشد به جای طرح مسائل کلی به حمایت از چنین سیستم هایی که یکی از آنها می تواند توسعه نظام بانکداری الکترونیکی باشد کمک کنند.





تاریخ : چهارشنبه 91/1/30 | 9:22 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • بی بی مارکت
  • ttp://www.bachehayeghalam.ir/sitefiles/bgh_sound_player.php">