سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.
یکی از نقش‌های وسوسه‌انگیز برای بازیگران مرد حضور در نقش روحانی است؛ تعدادی از بازیگران ایرانی فرصت ایفای این نقش را داشته‌اند و گاه برخی علاوه بر جذابیت‌های نقش خود چیزی به آن اضافه کرده و نقش روحانی را به عنوان کاری متفاوت در کارنامه خود ثبت کرده‌اند
روزنامه اعتماد : یکی از نقش‌های وسوسه‌انگیز برای بازیگران مرد حضور در نقش روحانی است؛ تعدادی از بازیگران ایرانی فرصت ایفای این نقش را داشته‌اند و گاه برخی علاوه بر جذابیت‌های نقش خود چیزی به آن اضافه کرده و نقش روحانی را به عنوان کاری متفاوت در کارنامه خود ثبت کرده‌اند و برخی نیز بیش از داشته‌های خود نقش به آن نیفزوده‌اند و به‌طور کلی قرار گرفتن در این جایگاه به واسطه حساسیت‌ها و اهمیت روحانیون در جامعه خود نقش را فارغ از نوع ایفای آن تماشایی می‌کند.

بازیگران در قبای روحانیت

فیلم‌هایی که فضایی تاریخی دارند، خود فرصتی برای حضور روحانیون در فیلم‌ها به وجود می‌آورد. خسرو شکیبایی در همین شرایط نقش آیت‌الله مدرس را در مجموعه «مرغ حق» به کارگردانی هوشنگ توکلی بازی کرد. فخرالدین صدیق‌شریف هم در مجموعه «شکار شاه» ساخته سعید نیک‌پور نقش سیدجمال‌الدین اسدآبادی را ایفا کرد.


نگاه تاریخی فیلم «فرزند صبح» بهروز افخمی زمینه تصویر کردن دو نقش مهم امام خمینی(ره) و فرزند فقید ایشان حاج سیداحمد خمینی را ایجاد کرد و عبدالرضا اکبری و محمدرضا شریفی‌نیا این دو نقش را ایفا کردند.

فیلم‌هایی که درباره روحانی‌ها ساخته می‌شود، بستری است برای تصویر کردن شمایل روحانیون مقابل دوربین مانند پرویز پرستویی و شاهرخ فروتنیان در «مارمولک» ساخته کمال تبریزی و بهروز شعیبی در «طلا و مس» به کارگردانی همایون اسعدیان که نقش طلبه‌یی را ایفا کرد. مهران رجبی هم در فضای مربوط به طلبه‌ها و روحانی‌های فیلم «زیر نور ماه» ساخته رضا میرکریمی ایفای نقش روحانی را برعهده داشت.


افشین هاشمی در «خیلی دور، خیلی نزدیک» رضا میرکریمی، رضا کیانیان در دو مجموعه «کیف انگلیسی» ضیاءالدین دری، محمدرضا گلزار در «توفیق اجباری» محمدحسین لطیفی، فخرالدین صدیق‌شریف در «اخراجی‌ها»ی مسعود ده‌نمکی، هدایت هاشمی در «لطفا مزاحم نشوید» محسن عبدالوهاب، حامد بهداد در «کیمیا و خاک» عباس رافعی، پارسا پیروزفر در «وقت چیدن گردوها»ی ایرج امامی، فرهاد اصلانی در «یه حبه قند» رضا میرکریمی، داریوش کاردان در مجموعه «سقوط یک فرشته» بهرام بهرامیان، محمدرضا شریفی‌نیا در «صندلی خالی» سامان استرکی و اخیرا پژمان بازغی در «روز ملاقات» مهرداد غفارزاده در نقش روحانی نقش‌آفرینی کرده‌اند.

پرویز پرستویی؛ روحانی پرحاشیه

تصور می‌شد فیلم «مارمولک» از آن جهت که نقش اصلی آن را کسی با لباس روحانیت بازی می‌کند حساسیت‌برانگیز باشد و دقیقا همین‌طور شد و فیلم قبل از اکران با حاشیه روبه‌رو شد؛ نمایش آن در بیست و دومین جشنواره فیلم فجر جوایز بین‌المذاهب را برایش به همراه داشت، اما این موضوع از آن مواردی نبود که فقط نظر مدیران سینمایی درباره آن اهمیت داشته باشد و واکنش‌ها و جوسازی‌هایی خارج از سینما صورت گرفت و فیلم را از نیمه اکران به پایین کشید و سازندگان آن را با تهدیدهای جدی روبه‌رو کرد و در نهایت فیلم تبریزی را ناکام و مخاطبان را از ساخته کمدی تبریزی محروم کرد. نخستین تصویر روحانی در این فیلم با حضور شاهرخ فروتنیان شکل می‌گرفت، او که در کنار تخت رضا مارمولک با بازی پرویز پرستویی در بیمارستان بستری بود، «شازده کوچولو» در دست داشت و مطالعه می‌کرد و لباس‌های او فرصتی برای رضا مارمولک به وجود آورد تا با شمایلی متفاوت از بیمارستان بگریزد و در موقعیتی متفاوت قرار بگیرد.

رضا مارمولک که دزدی با همه ویژگی‌های چنین شخصیتی بود، با این لباس از بیمارستان خارج می‌شود و به روستایی مرزی می‌رود تا از مرز بگریزد، اما اتفاقات این روستا و البته لباسی که بر تن دارد، مانعی تازه برای اوست.

پرستویی در ایفای نقش دووجهی دزد و روحانی موفق ظاهر شد تا حدی که می‌توان با قطعیت گفت حتی این نقش او را بیش از حاج کاظم «آژانس شیشه‌یی» در ذهن عموم مخاطبان ماندگار کرد؛ این بازیگر با درک درست از نقش خود و البته با اتکا به فیلمنامه و کارگردانی موقعیت‌های کمیک را به درستی درک کرد و شاید همین خندیدن تماشاگران به گفته‌های یک روحانی روی منبر و بالا رفتن او از دیوار بود که برای «مارمولک» و سازندگانش دردسرساز شد.

تقریبا اکثر مخالفان فیلم که از شهرستان‌ها موضع‌گیری خود را در مقابل این فیلم آغاز کردند، بازگشت شخصیت اصلی فیلم را در پایان کار نادیده گرفتند و با تکیه بر نکات ذکر شده فیلم تبریزی را توهین به جامعه روحانیت ارزیابی کرد و تبریزی را از پرداخت به این طیف و پرستویی را از تکرار این نقش منصرف کردند. پرستویی به واسطه جایگاه خاصی که نقش رضا مارمولک در ذهن‌ها پیدا کرد، با وجود همه موفقیتش در ایفای این نقش سخت دیگر در ادامه راه بازیگری لباس روحانی بر تن نکرد تا همه او را با لباس روحانی جعلی رضا مارمولک به خاطر داشته باشند.

رضا کیانیان؛ روحانی‌ای با کیف انگلیسی

رضا کیانیان بازیگری است که نوع بازیگری او همواره نام او را پیش از نقش مقابل تماشاگر قرار می‌دهد؛ اما از معدود دفعاتی که به جا آوردن کیانیان کار سختی برای تماشاگر می‌شود، زمانی است که او لباس روحانی به تن می‌کند.

او در «کیف انگلیسی» این لباس را بر تن کرد. او در «کیف انگلیسی» با کاری خاص روی صدای خود و نوع بیانش توانست آنچه از او انتظار می‌رفت را برآورده کند.

کیانیان در معدود قسمت‌هایی از این مجموعه مقابل دوربین ظاهر شد، اما نوع بازیگری او و ارتباط مستقیم او با شخصیت اصلی داستان با بازی علی مصفا سبب شد تلاشی که کیانیان برای ایفای این نقش صرف کرد به خوبی دیده شود، در عین حال به واسطه متعهد بودن داستان و نقش به الگوی در ذهن جا افتاده روحانیت ایفای چنین نقشی برای کیانیان مساله‌ساز نشد.



«فرزند صبح» و چهره‌های روحانی‌اش

بهروز افخمی بیش از هفت سال سرگرم کامل کردن «فرزند صبح» بود و تلاش در این مدت طولانی به واکنش‌های منفی منتقدان در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر و در نهایت بلاتکلیف شدن فیلم در اکران منجر شد. او ماجــرای زندگـی امام خمینی (ره) را دستمایه این فیلم قرار داد و مقاطعی از کودکی، جوانی، میانسالی و پایان عمر ایشان را تصویر کرد. در دو بخش جوانی و میانسالی امام خمینی، هادی حیدری و عبدالرضا اکبری لباس روحانی بر تن کرده و نقش ایشان را ایفا کردند.

با توجه به حساسیت نقش مربوط به دوران میانسالی ایشان یکی از بازیگران تلویزیون و سینما بازی در نقش را برعهده گرفت. عبدالرضا اکبری که گریم اعمال شده روی چهره او، امتیاز بالایی برای کار او در اختیارش قرار داد، با سکوت‌ها و حرکات صورت سعی کرد به شخصیتی که تصویرش همچنان در ذهن‌ها باقی است، نزدیک شود.

هرچند نتیجه کار فیلم چندان مورد توجه تماشاگران قرار نگرفت و انتظارات هفت هشت ساله را برآورده نکرد، اما ایرادی هم به صورت مشخص از بازی اکبری در این نقش حساس گرفته نشد.

در مقطع پایان عمر امام (ره) دیگر تصویری از ایشان دیده نمی‌شود و بر اساس پی او وی ایشان چهره فرزند فقیدشان حاج سیداحمد خمینی با بازی محمدرضا شریفی‌نیا دیده می‌شود. به گفته بازیگر این نقش خانواده فرزند امام‌(ره) با بازیگری شریفی‌نیا در این نقش موافق بودند و این بازیگر نیز در فرصت محدودی که برای حضور مقابل دوربین در اختیار داشت، تلاش کرد مسوولیت سخت بازیگری را در نقشی که تصویر او برای بسیاری خاطره‌انگیز و زنده است، به درستی ایفا کند.

خسرو شکیبایی؛ مرغ حق آیت‌الله مدرس

زمانی که خسرو شکیبایی درگذشت، یکی از بهترین بازی‌های او که همواره از آن یاد شد و بسیار به عنوان حضوری شگفت‌انگیز از آن یاد کردند، بازی شکیبایی در مجموعه «مرغ حق» در نقش آیت‌الله مدرس و مونولوگ طولانی او در مجلس، تحسین همگان را به همراه داشت.

قدرت بیان او در آن لحظات و نزدیک شدن او به چهره‌یی تاریخی، تصویری ماندگار از بازیگری ساخت که در کارنامه کاری خود نقش‌هایی بسیار متفاوت گرد هم آورد.

فیلم‌هایی با نگاهی به روحانیون

منوچهر محمدی، تهیه‌کننده فیلم‌های «طلا و مس»، «مارمولک» و «زیر نور ماه»، به‌طور مشخص دغدغه تصویر کردن روحانیون بر پرده سینما را دارد.

او این حرکت را با فیلم «زیر نور ماه» آغاز کرد. حرف او بر سر تردید‌های یک طلبه برای ملبس شدن بود و اینکه پذیرش لباس تا چه حد می‌تواند برای کسی که دوره تحصیلی خود را به پایان رسانده امکان‌پذیر باشد.

موضوع این فیلم بر گرفته از دغدغه‌های گروهی خاص در جامعه بود، اما کیفیت فیلم میرکریمی و نگاه انسانی موجود در فیلم مخاطبان آن را بسیار گسترده‌تر از این گروه خاص کرد.

به واسطه فضای فیلم، افراد زیادی با لباس روحانی مقابل دوربین قرار گرفتند اما یکی از چهره‌هایی که خود نیز با لباسش واکنش‌های اطرافیان را به همراه داشت، مهران رجبی بود. در بخشی از فیلم این لباس دردسرهایی را برای این بازیگر موجب می‌شود و این با بازی رجبی سروشکل درستی به خود می‌گیرد.

بهروز شعیبی که تجربه حضور در پشت دوربین را داشته، در فیلم «طلا و مس» در نقش مقابل نگار جواهریان نقش طلبه‌یی جوان را برعهده دارد که در زندگی شخصی خود با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود و این چالش‌هایی میان جایگاه اجتماعی او، مسیری که در آن گام برمی‌دارد و زندگی خانوادگی‌اش، قرار می‌دهد.

شعیبی با همه تجربه کم خود در زمینه بازیگری به نوعی این نقش را ایفا کرد که هرچند بیشتر حضور جواهریان در این فیلم مورد توجه قرار گرفت، اما توانست همراهی خوبی با این بازیگر داشته باشد و کاری قابل قبول مقابل تماشاگر قرار دهد.

صدیق‌شریف؛ بازیگر نقش‌های روحانی

فخرالدین صدیق‌شریف در فیلم‌ها و مجموعه‌های مختلفی در نقش روحانی حاضر شده‌ است که می‌توان از مهم‌ترین آنها به نقشش در فیلم «اخراجی‌ها»ی مسعود ده‌نمکی و مجموعه «شاه شکار» سعید نیک‌پور اشاره کرد.

روحانی فیلم «اخراجی‌ها» یکی از معدود شخصیت‌هایی است که از افتادن در شوخی‌های فیلم دور می‌ماند و شاید تجربه شوخی با چهره روحانی در فیلم «مارمولک» سازنده «اخراجی‌ها» را از انجام دادن این ریسک بزرگ بازداشت و فخرالدین صدیق‌شریف روحانی فیلم را به عنوان چهره‌یی مثبت در کنار مجموعه‌یی از شخصیت‌های حاضر برای خنداندن تماشاگر قرار داد.

او در مجموعه «شاه شکار»، نقش سیدجمال‌الدین اسدآبادی را بازی کرد؛ نقشی که به گفته او برای ایفای آن تحقیقات و مطالعاتی طولانی و فراتر از آنچه فیلمنامه در اختیارش قرار داد، انجام داده بود. نقش سیدجمال‌الدین اسدآبادی نخستین حضور این بازیگر در تلویزیون بود.

پارسا پیروزفر؛ وقت چیدن گردوها



پارسا پیروزفر در «وقت چیدن گردوها» ساخته ایرج امامی برای تصفیه نفس خود و مطالعه درس‌هایش به عنوان یک طلبه در جوار مرقد عارفی ساکن می‌شود. چالش‌های میان او و متولی این مرقد داستان را پیش می‌برد. این فیلم فرصتی برای نمایش به دست نیاورد.

محمدرضا گلزار نیز در میان همه نقش‌هایی که بازی کرده، در بخش ابتدایی فیلم «توفیق اجباری» نقش یک روحانی را بازی می‌کند. این فیلم که در اصل به ماجرای زندگی یک ستاره سینما می‌پردازد، در ابتدای کار فرصتی برای دیده شدن گلزار در لباس یک روحانی به وجود می‌آورد.

پژمان بازغی نیز به تازگی در فیلم مهرداد غفارزاده نقش یک روحانی را ایفا کرده که البته هنوز حاصل کار این بازیگر دیده نشده است و داریوش کاردان نیز در مجموعه «سکوت یک فرشته» چنین نقشی ایفا کرد.

مجموعه «سقوط یک فرشته» ساخته بهرام بهرامیان نیز فرصتی بود تا داریوش کاردان در نقش یک روحانی ظاهر شود.

حامد بهداد در «کیمیا و خاک» ساخته عباس رافعی با لباس روحانی مقابل دوربین حاضر شد و این کار برای بازیگری که همواره نمود بیرونی نقش‌هایی که ایفا کرده، گاه بیش از حد توقع بوده، کاری متفاوت از او محسوب می‌شود. او نقش یک استاد دانشگاه و روحانی را در این کار برعهده داشته؛ فیلمی که هنوز اکران عمومی نشده است.

محمود پاک‌نیت در فیلم سینمایی «پنجشنبه آخر ماه» به کارگردانی ماشاءالله شاهمرادی‌زاده در نقش یک روحانی ظاهر شده است. در این فیلم شخصیت روحانی در موقعیتی قرار می‌گیرد که اتفاقات کمیکی را به همراه دارد. این فیلم ماجرای چند جوان را روایت می‌کند که قصد دارند در خانه‌یی دور هم جمع شده و پارتی برگزار کنند اما ناگهان یک روحانی به این خانه وارد می‌شود و برنامه‌ها را تغییر می‌دهد.

حسین محجوب نیز در فیلم «او» ساخته رهبر قنبری نقش یک روحانی را بازی کرده است. او برای این حضور در بیست و دومین دوره جشنواره فیلم فجر مورد تقدیر ویژه هیات داوران قرار گرفت. این فیلم روایتی از مردی روحانی است که در دامنه‌های کوه سبلان به عنوان امام جماعت مورد اعتماد است و مردم برای بیان مشکلات خود به او مراجعه می‌کنند.

حضورهای کوتاه و به‌یادماندنی


رضا میرکریمی بعد از تجربه «زیر نور ماه» در «خیلی دور، خیلی نزدیک» هم نگاهی به شخصیتی روحانی دارد. افشین هاشمی در قامت یک روحانی در بخشی از مسیر دکتر عالم با بازی مسعود رایگان قرار می‌گیرد و با سخنانش ناخواسته تصویری دیگرگون از مرگ در مقابل چشمان دکتر عالم قرار می‌دهد.

فرهاد اصلانی نیز در فیلم دیگری از رضا میرکریمی لباس روحانی به تن می‌کند؛ شخصیتی که تردیدها و نگرانی‌های او گاه انتقادهای برخی تفکرهای تندرو را به همراه داشت. اصلانی با وجود آنکه نقش روحانی را در این فیلم ایفا می‌کند، به صورت متظاهرانه از دین و دینداری نمی‌گوید و بیشتر درگیر مسائل شخصی خود است، اما قرار گرفتن او در کنار باجناق‌‌ها و دنیای متفاوت آنان، اعتقادهای مذهبی او را به رخ می‌کشد.

بازی اصلانی در کنار جنازه دایی در حالی که تلاش می‌کند نگرانی خود را از مرگ و بیماری‌اش که به تازگی متوجه آن شده، فراموش کند، یکی از بخش‌های به‌یادماندنی فیلم است.

اما آنچه هدایت هاشمی در فیلم «لطفا مزاحم نشوید» محسن عبدالوهاب از یک روحانی ارائه می‌کند، در فاصله میان خلق لحظات کمیک و جدی در رفت و آمد است.

دزدیده شدن کیف او از سوی یک دزد و درخواست عجیب او برای روضه‌خوانی پای تلفن منجر به رفت و آمد در میان این دو فضا می‌شود.






تاریخ : چهارشنبه 91/1/30 | 9:19 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • بی بی مارکت
  • ttp://www.bachehayeghalam.ir/sitefiles/bgh_sound_player.php">