سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

 

تغییر دادن بعضی چیزها درمورد خودتان آسان است. مثلاً موهایتان را در نظر بگیرید: می‌توانید آنها را بلند کنید یا کوتاه کنید. و اگر دوستشان نداشتید، با یک مدل موی جدید کلی تغییر خواهید کرد.

اما بعضی از تغییرات به همین سادگی نیست. برای آندسته از نوجوانانی که شدیداً چاق هستند، کم کردن وزن می‌تواند یکی از آنها باشد.

شدیداً چاق بودن یعنی کسی که حجم توده بدن او (BMI) بالاتر از 40 باشد و این یعنی حدود 50 کیلو اضافه وزن.

اما مشکل فقط عددی که ترازو نشان می‌دهد نیست. نوجوانانی که شدیداً چاق هستند در خطر بسیاری مشکلات جسمی مثل دیابت، بیماری‌های قلبی، آپنه خواب، و مشکلات مفصلی قرار دارند.

برای برخی افراد، گرفتن رژیمی که دکتر تجویز کند و داشتن یک برنامه تمرینی برای برگرداندن سلامتشان کافی است. اما برای خیلی‌ها حتی تغییرات بزرگ هم کافی نیستند. در این موارد که ورزش مداوم اثری ندارد و فرد با مشکلات جسمی چاقی روبه‌روست، جراحی لاغری می‌تواند انتخاب درستی باشد.

جراحی لاغری چیست؟

قبل از اینکه بگوییم جراحی لاغری چیست لازم است بگوییم که چه نیست: جراحی لاغری یک راه‌حل سریع نیست، فقط هدف زیبایی ندارد و برای همه هم مناسب نیست.

جراحی لاغری اثرگذار است. اما موضوعی کاملاً جدی است—چه از نظر جسمی و چه روحی. درواقع، انجام این عمل فقط یک قدم برای کم کردن وزن است. آماده‌سازی برای عمل و آنچه که پس از آن اتفاق می‌افتد (مثل هماهنگ کردن خود برای برنامه غذایی و زندگی جدید) است که ممکن است واقعاً دشوار باشد.

به همین دلیل است که دکترها فقط زمانی جراحی را توصیه می‌کنند که باور داشته باشند آن فرد می‌تواند تا پایان عمر برای موفقیت تلاش کند. آنها باید مطمئن شوند که بیمار آنها برای ایجاد آن تغییرات لازم آماده است.

جراحی لاغری چطور اثر می‌کند؟

جراحی لاغری از 40 سال پیش آغاز شد. دکترها متوجه شدند که کسانیکه برای مداوای زخم معده یا سرطان بخشی از معده یا روده خود را درمی‌آورند، بعد از جراحی وزن زیادی کم می‌کنند—صرفنظر از آنچه می‌خورند. خیلی زود متوجه دلیل آن شدند: یک معده کوچکتر نه تنها غذای کمتری در خود جا می‌دهد، بلکه روده کوتاهتر هم قادر به جذب کالری و موادمغذی کافی برای مصرف بدن نیست.

از آن زمان جراحی لاغری به میدان آمد اما هنوز هم بر همان دو اصل استوار است:

1.  محدودیت: با کاهش سایز معده مقدار غذایی که فرد می‌تواند به راحتی مصرف کند محدود می‌شود.

2.  منحرف‌سازی:
با منحرف کردن غذاها به سمت قسمتی از روده کوچک، مقدار کمتری جذب بدن می‌شود. منحرف‌سازی همچنین سطح هورمون‌ها و آنزیم‌های دستگاه گوارش که نشانگر گرسنگی یا سیری هستند را تغییر می‌دهد، طوریکه زودتر احساس سیری می‌کنند.

جراحی‌های لاغری برای نوجوانان

امروزه جراحی‌های لاغری دو روش دارد:

1.  جراحی بای‌پس معده: در این جراحی، جراح با استفاده از وسایل جراحی کیسه‌ای در بالای معده ایجاد می‌کند. این کیسه معده جدید فرد می‌شود. سپس جراح آن کیسه را مستقیماً به بخش میانی روده کوچک متصل می‌کند.

پس از جراحی بای‌پس معده، نه تنها کیسه معده مقدار بسیار کمتری غذا در خود جای می‌دهد—فقط یک فنجان درمقابل 8 فنجان یا بیشتر که سایز اصلی معده است—بلکه غذا قسمت بزرگتر معده و بخش بالایی روده را دور می‌زند. درنتیجه بدن هم موادغذایی کمتری مصرف می‌کند و هم کالری کمتری جذب می‌کند.
 


 

2.  حلقه‌گذاری معده: در این مورد نیز مثل جراحی بای‌پس، سایز معده با استفاده از یک ابزار محدودکننده (که حلقه LAP هم نامیده می‌شود) یک کیسه کوچک ایجاد می‌شود. اما برخلاف نوع جراحی قبلی، این جراحی در جذب غذا در روده کوچک تداخلی ایجاد نمی‌کند.
 



هر دو نوع این جراحی‌ها می‌توانند در نوجوانان موفقیت‌آمیز باشند.

بااینکه جراحی بای‌پس عملی بزرگ‌تر است اما کاهش وزن اولیه در آن بیشتر است. ازاینرو ممکن است بیماران مشکلات بیشتری داشته و نیاز به زمان استراحت و ریکاوری طولانی‌تری نیز پیدا کنند. جراحی بای‌پس معده معمولاً بدن را دچار کمبود ویتامین هم می‌کند زیرا دستگاه گوارش موادمغذی کمتری جذب می‌کند. همچنین، از همه مهمتر، جراحی بای‌پس معده قابل برگشت نیست—بیمار همیشه معده و روده‌ای کوچکتر خواهد داشت.

اما حلقه‌گذاری معده این کمبود ویتامین را ایجاد نمی‌کند و حلقه ایجاد شده قابل تنظیم و برداشتن است. ازاینرو اگر جراحی نیاز به برگشت داشته باشد، معده به سایز طبیعی خود برخواهد گشت.

ازآنجاکه جراحی حلقه‌گذاری جدیدتر است، برای افراد زیر 18 سال زیاد انجام نمی‌شود.

چه کسانی می‌توانند جراحی لاغری انجام دهند؟

تشخیص اینکه چه کسانی می‌توانند جراحی‌های لاغری را انجام دهند بسیار سخت است و نیازمند همفکری بیمار، خانواده او، پزشکان، متخصصین تغذیه و روانشناسان است.

فرد نوجوان که قصد جراحی لاغری دارد باید BMI بالاتر از 40 داشته باشد و سن او نیز بالای 14 سال باشد. اما دکترها مسائل مختلف دیگری را هم در نظر می‌گیرند:

•    آیا بیمار برای این جراحی به میزان کافی سالم و بالغ هست؟
•    آیا بیمار از چگونگی عمل مطلع است؟
•    آیا بیمار تصمیم جدی برای تغییر سبک زندگی خود—که شامل تغذیه، ورزش، دارو و مکمل‌های ویتامین، و مراقبت‌های پس از عمل می‌شود—دارد؟
•    آیا اعضای خانواده بیمار حمایت‌‌های لازم را دارند؟

ازآنجاکه دکترها درمورد جراحی‌های لاغری نوجوانان احتیاط می‌کنند، بیمار باید جلسات ملاقات متعددی با پزشک و روانشناس داشته باشد تا آنها تصمیم بگیرند جراحی لاغری برای فرد مناسب است یا خیر.

جراحی‌های لاغری چه خطرات و عوارض ‌جانبی دارد؟

جراحی‌های لاغری هم مثل هر جراحی دیگری خطراتی به دنبال دارد. بعنوان مثال، افراد زیادی که این عمل‌ها را انجام داده‌اند بعد از غذا خوردن دچار درد، استفراغ، حالت‌تهوع، رفلکس اسید معده می‌شوند—مخصوصاً اگر زیاد و سریع غذا بخورند. آنها باید یاد بگیرند که چطور غذا بخورند: مقدارهای بسیار کم‌حجم غذا را انتخاب کنند، غذا را خوب و کامل بجوند و غذا را با فواصل معین در طول روز مصرف کنند. اگر اینکار را نکنند، نه تنها احساس بیماری در آنها ادامه پیدا می‌کند، بلکه ممکن است باز هم وزن اضافه کنند.

سندرم دامپینگ یکی دیگر از مشکلات شایعی است که معمولاً با بای‌پس معده ایجاد می‌شود. این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که غذاها سریعاً در معده و روده‌ها حرکت کرده و موجب حالت‌تهوع، ضعف، تعرق، دل‌پیچه و استفراغ می‌شود. ازآنجا که خوردن غذاهای پرقند و پرچربی ممکن است این مشکل را وخیم‌تر کند، بیماران باید درمورد انتخاب نوع غذای خود بسیار دقت داشته باشند.

علاوه بر این، افراد کمی ممکن است دچار مشکلات جدی ازجمله موارد زیر ناشی از جراحی لاغری شوند:

•    خونریزی
•    واکنش به بیهوشی
•    عفونت در محل برش جراحی
•    نشت معده یا روده که ممکن است موجب پریتونیت (التهاب صفاق) شود که عفونت مربوط به حفره شکم است
•    ایجاد لخته خون در ریه
•    انسداد روده

و آخرین مطلب اینکه، این نوع جراحی عوارض احساسی نیز به همراه دارد. ایجاد یک رابطه جدید و سالم با غذا می‌تواند برای فرد دشوار باشد مخصوصاً اگر فرد سابقاً برای ایجاد حس آرامش در خود به غذا تکیه داشته باشد.

برخی از فراد دچار بحران هویت می‌شوند و نمی‌توانند با بدن جدیدشان که لاغرتر شده است با دیگران ارتباط برقرار کنند. برخی دیگر تصور می‌کنند که این جراحی برای آنها باید محبوبیت بیشتری بیاورد و زمانیکه می‌فهمند باوجود اندام لاغرترشان باز مشکلات سابق وجود دارد، دلسرد می‌شوند.

جراحی لاغری قرص جادویی نیست. نیاز به تلاش و زحمت زیاد دارد. اما برای نوجوانانی که سلامتشان بخاطر چاقی در خطر است و می‌خواهند برای یک زندگی جدید متعهد شوند، ممکن است این تلاش ارزشش را داشته باشد.

منبع:  KidsPersia.com






تاریخ : شنبه 90/7/30 | 1:54 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • بی بی مارکت
  • ttp://www.bachehayeghalam.ir/sitefiles/bgh_sound_player.php">