سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.
Bugatti 16C Galibier
شرکت فولکس واگن بعنوان مالک بوگاتی تصمیم گرفته تا خودرو افسانه ای بوگاتی گالیبیر Bugatti 16C Galibier را در سال 2013 روانه بازارها نماید. این سوپر اتومبیل که اولین بار در نمایشگاه 2010 ژنو به نمایش درآمد اکنون چراغ سبز تولید را از کارخانه مادر دریافت کرده است.
شرکت فولکس واگن بعنوان مالک بوگاتی تصمیم گرفته تا خودرو افسانه ای بوگاتی گالیبیر Bugatti 16C Galibier را در سال 2013 روانه بازارها نماید. این سوپر اتومبیل که اولین بار در نمایشگاه 2010 ژنو به نمایش درآمد اکنون چراغ سبز تولید را از کارخانه مادر دریافت کرده است.


بوگاتی گالیبیر، که از آن به عنوان هیولایی برای جاده ها نام برده شده با موتور 16 سیلندر 8 لیتری و با دارا بودن سوپرشارژر دو مرحله ای 1000 اسب بخار قدرت تولید می کند که برای کندن هر نوع آسفالتی کفایت می کند.

این خودرو لوکس بر خلاف ویریون Veyron 16.4 دارای چهار درب بوده و فضای کافی و راحتی برای سرنشینان فراهم می کند. نورپردازی با چراغهای LED و همچنین 8 عدد خروجی اگزوز در انتهای خودرو، شگفت انگیز است. ترکیب چرم بسیار لوکس و چوب با طراحی کلاسیک و رنگهای گرم ما را به گذشته می برد.


نوستالژی بوگاتی با تکنولوژی نمایشگرهای لمسی در هم می آمیزد. آیا باید از نشستن در این خودرو لذت برد یا از فشردن پدال گاز آن؟ این فرصت فراهم شده تا علاوه بر راننده، سرنشینان بیشتری از قدرت یک سوپر اتومبیل که مرز 400 کیلومتر بر ساعت را نیز درمی نوردد را تجربه کنند. مالک این خودرو باید دارای حساب بانکی پر ملاتی باشد زیرا قیمت آن حدود 1.4 میلیون دلار معادل 1.5 میلیارد تومان اعلام شده است.











 





تاریخ : شنبه 90/5/29 | 10:39 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
 
تجربه نقاشی کشیدن بر روی بخار شیشه خودروها تجربه ای است که از کودکی در ذهن هر فردی نقش بسته است، تجربه ای که شاید هنوز در فرصتهای مناسب تکرار شوند.
 
گروهی از مهندسان و طراحان یک شرکت خودروسازی فناوری باورنکردنی را ویژه شیشه های خودرو ابداع کرده اند که می تواند شیشه های عادی خودرو را به ابزار "واقعیت افزوده" هوشمند و لمسی تبدیل کند.

تجربه نقاشی کشیدن بر روی بخار شیشه خودروها تجربه ای است که از کودکی در ذهن هر فردی نقش بسته است، تجربه ای که شاید هنوز در فرصتهای مناسب تکرار شوند.

گروهی از مهندسان و طراحان شاخه Kansei1 طراحی شرکت تویوتا بر اساس همین خاطرات کودکانه، نقاشی بر روی شیشه خودروها را به گونه ای جدید و به سبک فناوریهای قرن 21 امکان پذیر کرده اند.

این محققان نمونه اولیه فناوری را تولید کرده اند که می تواند سطح داخلی شیشه خودروهای تویوتا را به یک ابزار لمسی "واقعیت افزوده" تبدیل کند که به سرنشینان خودرو امکان می دهد با مناظری که از پشت شیشه می بینند تعامل برقرار کنند.


این فناوری که "پنجره ای به جهان" نامیده می شود بر اساس پنج طرح ذهنی ابداع شده است. طرح اول "ترسیم در حرکت" نام دارد و به مسافران امکان می دهد در هنگام حرکت با استفاده از انگشتان خود با خط کشیدن به دور مناظری که می بینند بر روی شیشه نقاشی بکشند.

زمانی که خودرو حرکت می کند، این نقاشی به تصاویر واقعی که فرد از روی شیشه به دور آنها خط کشیده متصل باقی خواهند ماند، برای مثال در صورتی که فرد تصویر یک درخت در کنار یک برکه را از روی صحنه ای که در پیش چشم دارد بر روی شیشه کشیده باشد، درخت و برکه با یکدیگر در یک راستا باقی خواهند ماند تا زمانی که فرد آنها را با انگشت به کناری بزند.

همچنین مشابه عملکرد تلفنهای هوشمند که کاربر می تواند بر اساس آن با استفاده از انگشتان خود تصویر را بزرگنمایی کند، سرنشینان تویوتا می توانند تصاویری که از پشت شیشه مشاهده می کنند را با حرکت انگشتها بزرگنمایی کرده و حتی میزان فاصله جسم یا مناظر تا خودرو را بر روی شیشه خودرو مشاهده کنند.

همچنین سرنشینان می توانند با استفاده از برنامه ای دیگر، نام موضوع یا منظره ای که در پیش رو دارند را به زبان محلی که در حال عبور از آن هستند دیده و بشنوند.

در نهایت برنامه " صورت فلکی مجازی" که بر روی شیشه سقف خودرو قرار می گیرد، می تواند اطلاعاتی را درباره صور فلکی که از سقف خودرو در آسمان دیده می شوند را مشخص کرده و نمایش دهد.

بر اساس گزارش گیزمگ، با وجود اینکه مرکز طراحی Kansei1 شرکت تویوتا هیچ اطلاعاتی را درباره نحوه عملکرد دقیق این فناوری، برای مثال چگونگی درک شیشه خودرو از زاویه دیدی که سرنشین نسبت به آن دارد، ارائه نکرده است، تا کنون دو نمونه عملیاتی از این فناوری را تولید کرده و در نمایشگاه ماه گذشته "حمل و نقل آینده ما در امروز" در بروکسل به نمایش گذاشته است.





تاریخ : شنبه 90/5/29 | 10:36 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
برترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته
مرور این عکس‌ها، متأسفانه چهره زشت و آمیخته با فقر و جهل و غرور و تعصب دنیا را پدیدار می‌کند.
 
 یک سازمان مستقل و غیرانتفاعی است که دفترش در آمستردام هلند قرار دارد و از سال 1955، هر ساله بهترین عکس‌های خبری را انتخاب می‌کند. هدف این تشکیلات از این کار ترغیب کردن رعایت استانداردهای حرفه‌ای در زمینه فتو‌ ژورنالیسم و تشویق مبادله آزاد و بدون محدودیت اطلاعات است.
در واقع World Press Photo بزرگ‌ترین و با اعتبارترین رقابت‌‌ عکس خبری را در سطح جهان اداره می‌کند. در این پست به معرفی بهترین عکس‌های خبری نیم قرن اخیر که از سوی این سازمان انتخاب شده است ، می‌پردازم.
مرور این عکس‌ها، متأسفانه چهره زشت و آمیخته با فقر و جهل و غرور و تعصب دنیا را پدیدار می‌کند.
31- دسامبر 1988: شوروی: زلزله ارمنستان
 
32 - 4 ژوئن 1989 ، پکن چین: عکس مشهوری که نیاز به توضیح ندارد.
  
33 - ژانویه 1990 ، کوزوو ، یوگسلاوی: عزاداری برای مردی که در جریان 
تظاهرات برای اعتراض به لغو خودمختاری کوزوو کشته شده است.
 
34 - فوریه 1991 ، عراق: گروهبان آمریکایی به خاطر مرگ یک سرباز که ظاهرا 
بهترین دوستش بوده و اشتباها مورد هدف خودی قرار گرفته است ، می‌گرید. 
 
35 - نوامبر 1993 ، سومالی: مادری فرزندش را آماده خاک‌سپاری می‌کند. 
کودک به خاطر قحطی فوت کرده است.
 
36 - ژوئن 1994 ، رواندا: چهره مردی از قبیله هوتو که از سوی همِ‌قبیله‌ای‌هایش 
به خاطر ظن به همکاری با قوم توتسی شکنجه شده است.
 
37 - می 1995 ، چچن: چهره یک آواره در حال انتقال به اردوگاه آوارگان 
در جریان مناقشه بین نیروهای جدایی‌طلب چچن و ارتش روسیه.
 
38 - 1996 ، آنگولا: یک قربانی انفجار مین
 
39 - سپتامبر 1997 ، الجزیره الجزایر: یک زن در خارج بیمارستانی که مجروحان و کشته‌شدگان قتل عام بنت‌الله به  آن منتقل می‌شوند ، در حال شیون است.
 
40 - نوامبر 1988 ، کوزوو: بیوه یک سرباز ارتش آزادی‌بخش کوزوو در مراسم 
تشییع جنازه شوهرش
 
41 - آوریل 1989 ، آلبانی: یک مرد آلبانیایی در حال قدم زدن در خیابانی در Kukës آلبانی
که در آن خشونت‌های نژادی شیوع زیادی دارد. عکاس موفق نشد با این مرد حرف بزند.
 
42 - سال 2001 ، پاکستان: پیکر یک پسربچه آواره افغان آماده خاک‌سپاری می‌شود.
 
43 - 23 ژوئن 2002 ، قزوین ، ایران: پسربچه‌ای در مراسم به 
خاک‌سپاری پدرش که در جریان زلزله کشته شده است.
 
44 - مارس 2003 نجف عراق: یک زندانی جنگ عراق ، فرزندش را  ، دلداری می‌دهد.
 
45: دسامیر 2004 ، تامیل‌نادو هند: زنی در ماتم نزدیکان کشته شده‌اش در سونامی
 
46 - آگوست 2005 ، نیجر: مادر و فرزند در یک مرکز اورژانس توزیع غذا





تاریخ : شنبه 90/5/29 | 10:33 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
آلبومی از دوران کودکی همه ها
آقای سکسکه عمل کرده، می‌ره سر کار و میاد و زندگی‌شو می‌کنه!

 
الفی دیگه از هیچی نمی‌‌ترسه!


آلیس شوهر کرده، دو تا بچه داره و یه زندگی حقیر توی یه آپارتمان 50 متری ساده.


آن‌شرلی آرایش‌گر معروفی شده و توی جردن و چند تا محله‌ی بالای شهر شعبه زده و حسابی جیب مردم رو خالی می‌کنه به اسم گریم و رنگ موهای عالی ...


ای‌کیوسان کراکی شده و مخش تعطیل تعطیله!



بامزی یه خرس بزرگ شد و شکارش کردن!... شلمان هنوز هم خوابه!


پت پست‌چی بازنشسته شده و الان تو خونه‌ی سال‌مندان منتظر مرگشه!


بنر رو یادته؟ پوستشو توی خیابون منوچهری 30000 تومن ‌فروختن!


بالتازار و زبل‌خان آلزایمر گرفتن.


دامبو، پلنگ صورتی، پسر شجاع، خانوم کوچولو، گوریل انگوری، شیپورچی، یوگی و دوستاش همه توی یه سیرک بزرگن!





تام سایر حسابی باکلاس شده و موهاشو مدل جوجه‌تیغی درست می‌کنه!

 
تام و جری دو تا دوست صمیمی شدن!


تن‌تن توی یه روزنامه خبرنگار بود، الان تو یه شرکت تبلیغاتی داره فعالیت میکنه!


جیمبو رو از رده خارج کردن و بعد اجاره دادندش به ایران ایر !!






تاریخ : شنبه 90/5/29 | 10:28 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

دوست دارید همیشه سالم و تندرست باشید؟ ما در این مقاله 15 خوراکی را که مصرف منظم آن سلامت و تناسب اندام تان را تضمین می‌کند، ذکر کرده ایم. حتی اگر بعضی از آنها را مصرف کنید، تأثیر فراوان شان بر سلامت تان را خواهید دید...

مواد غذایی سالمی که بو دارند 
سیر  

سیر به خاطر داشتن ترکیبات آلیسین، خاصیت آنتی بیوتیکی دارد؛ بوی خاص سیر هم به دلیل وجود همین ماده است. علاوه بر این، سیر اثر ضد انعقاد خون، جذب کننده و پایین آورند? فشار خون هم دارد. به خاطر وجود فلاونیدهای آنتی اکسیدانی موجود در سیر، این ماد? غذایی ارزشمند نقش مهمی در پیشگیری از سرطان های گوارشی، بیماری های قلبی عروقی و کاهش میزان کلسترول خون دارد. 
 

پیاز

پیاز نیز خواص آنتی بیوتیکی و البته ضد عفونی دارد. پیاز باکتری های عامل پوسیدگی  دندان ها، ورم لثه، پارادونتیت (التهاب لثه) و برخی آنژین ها را می‌کشد. پیاز مانع ایجاد برخی واسطه های التهابی می‌شود، آنچه که این "سیرمانند" انجام می‌دهد این است که مانند یک نیروی کمکی در مقابل برخی بیماری ها مانند آسم و مشکلات ناشی از استعمال دخانیات عمل می‌کند. 
 

گیاهان معطر دیگر

گیاهان معطر مانند رزماری، آویشن، پونه، ریحان و نعناع، سرشار از اسانس های خانواد? ترپن ها هستند (اسانسی که آنها را معطر می‌کند). ترپن ها می‌توانند بر روی تومورها تأثیر بسیار زیادی داشته و تکثیر سلول های سرطانی را کاهش ‌دهند یا باعث مرگ این سلول ها شوند.  
 

زردچوبه و فلفل سیاه

زردچوبه که حاوی آنتی اکسیدان های قوی، ضد التهاب ها و ضد سرطان ها است، ادوی? مناسبی برای قرار گرفتن در منوی غذای روزان? ماست. این ادویه در کنار فلفل سیاه، خاصیتش ده برابر می‌شود.  
 

سویا

در سویا ایزوفلاون وجود دارد، ایزوفلاون آنتی اکسیدانی قوی است که خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد، میزان کلسترول خون را پایین می‌آورد و برخی نشانه های یائسگی را تسکین می‌دهد. 

سویا به شکل توفو، میسو، سس سویا، شیر سویا و یا ماست سویا عرضه می‌شود. توجه: دانه های سویا به هیچ وجه با سویای واقعی قابل مقایسه نیستند.

علاوه بر ایزوفلاون، سویا خواص دیگری هم دارد: حاوی پروتئین بالا، اسیدهای چرب، ویتامین، املاح معدنی و فیبرهای خوراکی نیز هست. 
 

قارچ ها

بعضی از قارچ ها، مانند قارچ های ژاپنی شیتاکه، متاکه و ریشی سیستم دفاعی بدن را تحریک می‌کنند. این اثر به خاطر وجود پلی ساکاریدهایی مانند بتا گلوکن و لنتینان در این نوع از قارچ هاست.
این خاصیت ِ تحریک کنندگی ِ سیستم دفاعی فواید بسیاری دارد، خصوصاً در موارد سرطان؛ و در قارچ های پلورُتز و قارچ پاریسی یافت می‌شود.
 

میوه های قرمز
تمشک، توت فرنگی، توت سیاه، زغال اخته، انگور فرنگی سیاه، توت کانادایی، کران بری و انگور سیاه، میوه هایی سرشار از آنتی اکسیدان، پلی فنول و فلاونید هستند. برای مثال، تمشک 2 برابر بیشتر از گریپ فروت و حدوداً 9 برابرِ کیوی، ذخیر? آنتی اکسیدان دارد. به همین علت است که میوه های قرمز از بیماری های اختلال در بازسازی عصبی (مانند آلزایمر) پیشگیری می‌کنند، فشار خون را پایین می‌آورند، کلسترول خوب خون را افزایش می‌دهند، از بروز بیماری های قلبی عروقی نیز پیشگیری می‌کنند، سرعت رشد تومورها را کند می‌کنند و عوامل سرطان زا را از بین می‌برند.
 

شکلات سیاه

شکلات تلخ در مبارزه با خستگی و نیز پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی سهیم است. مشکلات گردش خون را با افزایش حجم رگ ها، محدود کردن حمله های پلاکتی و سیال کردن خون برطرف می‌کند، ضمناً خاصیت ضد التهابی و ضد سرطانی هم دارد. شکلات سیاه با اثر سرخوشی اش، یک ضد افسردگی طبیعی است.
هر چه شکلات طبیعی تر باشد، خوردن منظم آن بیشتر توصیه می‌شود؛ البته به شرط رعایت تعادل و میانه روی زیرا کاکائو یک ماد? کم کالری نیست. 

ماهی

ماهی که سرشار از امگا 3 است، به خاطر فوایدش برای سیستم قلبی عروقی مشهور شده است. میزان کافی امگا 3 در پیشگیری از سرطان و مشکلات خلق و خو در افراد افسرده مؤثر است. به زنان باردار توصیه می‌شود که امگا 3 زیادی مصرف کنند زیرا امگا 3 حاوی اسیدهای چرب ضروری برای رشد مناسب مغز جنین است. 
2 تا 3 با در هفته ماهی بخورید، البته خوردن ماهی های کوچک تر در الویت است (ماهی های کوچک حاوی جیو? کمتری هستند). 
 

زنجبیل

زنجبیل حاوی آنتی اکسیدان های بسیار سودمند برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی، برخی سرطان ها و دیگر بیماری های مرتبط با افزایش سن است. این ریشه، خواص ضد التهابی بسیار خصوصاً در درمان بیماری های رماتیسم و ورم مفاصل دارد.
در نهایت، زنجبیل گوارش را تسهیل کرده و به مبارزه با تهوع و استفراغ کمک می‌کند. 
 

جلبک

جلبک که در گذشته تنها در آسیا مصرف می‌شد، هم اکنون در تمام اروپا نیز خورده می‌شود.
جلبک کالری بسیار پایینی دارد و سرشار از پروتئین و فیبر است. این ماد? غذایی ارزشمند حاوی ید، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، فسفر، آهن، روی، مس، سلنیوم و... است. 

جلبک ها تنها گیاهانی حاوی B12 (B12 برای بافت های عصبی ضروری است) هستند، و این موضوع در چارچوب رژیم های غذایی گیاهخواری اهمیت ویژه ای دارد. 
جلبک های قهوه ای سرشار از ویتامین های C و E ، جلبک های قرمز  سرشار از پروویتامین و جلبک های سبز غنی از ویتامین C هستند. بعضی هایشان هم حاوی امگا 3 اند !
تأثیر جلبک ها بر سلامتی چیست؟ آنها به پیشگیری از پرفشاری خون، یبوست، کم کاری تیروئید و تومورها کمک می‌کنند در ضمن آنتی باکتری و ضد کرم هم هستند. 

چای سبز

چای سبز یک ضد سرطان بسیار عالی است و با کاهش تشکیل پلاک های آتروم از بیماری های قلبی عروقی پیشگیری می‌کند، پلاک های آتروم عامل انسداد عروق هستند. این چای مانند یک سم زدا برای بدن عمل می‌کند و پیری را به تأخیر می‌اندازد. ضمناً، تصور می‌شود که چای سبز به مبارزه با بیماری های اختلال در بازسازی سلول های عصبی مانند بیماری آلزایمر کمک می‌کند.   

غلات کامل
غلات کامل سرشار از فیبر اند و باید در لیست غذایی ما از الویت بالایی برخوردار بوده و جایگزین علات تصفیه شده بشوند، غلات تصفیه شده طی مراحل صنعتی بخش عمده ای از خواصشان، خصوصاً فوایدی را که برای  گوارش و سیستم قلبی عروقی دارند، از دست می‌دهند.
نان کامل، غلات کامل صبحانه و دیگر غلات کامل (برنج، نان ...) باید هر روز مصرف شوند.

روغن زیتون

ماد? غذایی اصلی رژیم های مدیترانه ای، روغن زیتون است که مزیت اصلی اش ایجاد تعادل بین امگا 3 و امگا 6 است. این روغن آثار غیر قابل بحثی در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی دارد. توصیه می‌شود که این روغن را جایگزین روغن های دیگر کرده و حتی با روغن کلزا که سرشار از امگا 3 است، مخلوط کنید. 

بروکلی و سبزیجات دیگر

بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل و البته گوجه فرنگی و فلفل و بعد از آنها چغندر و کدوتنبل، سبزیجات فوق العاده ای برای سلامتی هستند. سبزیجات کالری بسیار کم، مقدار زیادی فیبر، ویتامین و مواد معدنی دارند. این گروه از موادغذایی، باید 2 بار در روز، در وعده های غذایی نهار و شام، مورد استفاده قرار گیرند





تاریخ : شنبه 90/5/29 | 10:24 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
از «کلوک اندازون» شیرازی ها تا آشتی‌کنان ترکمن‌ها
فرا رسیدن رمضان در ایران همواره با شعف و شکوه ویژه‌ای همراه بوده است به‌طوری که اقلیم‌ها و فرهنگ‌های متنوع ایرانیان، برای فرا رسیدن این ماه مبارک، هریک مراسم و آداب خود را دارند.

 باید سستی کنی که امکان لمس کردن ابرها را از دست بدهی و فراموش‌شان کنی؛  این خاصیت رمضان است. اصلا اکسیژن موجود در هوای رمضان؛ با هر زمان دیگری از سال فرق می‌کند؛ مزه‌اش شیرین‌تر است، به جانت می‌نشیند. احساس می‌کنی، مشتی از هوای بهشت را به سر و رویت پاشیده‌اند. آخر رمضان رسیده است؛ موعدی که قرار است هیچ کس هیچ بهانه‌ای برای دوزخی شدن نداشته باشد از ابتدای این 30 روز تا انتهایش را به‌ما مهلت‌ داده‌اند تا طعم زندگی را آنچنان که باید، حداقل در یکی از ماه‌های سال بچشیم. فرا رسیدن رمضان در ایران همواره با شعف و شکوه ویژه‌ای همراه بوده است به‌طوری که اقلیم‌ها و فرهنگ‌های متنوع ایرانیان، برای فرا رسیدن این ماه مبارک، هریک مراسم و آداب خود را دارند. آنچنان که پرداختن به کیفیت برگزاری رمضان در نقاط مختلف ایران خود به یک جذابیت فرهنگی تبدیل شده است.

3 روز پیشواز مازندرانی‌ها

مردم استان مازندران برای برآورده شدن آرزوها و ارتباط معنوی با خدا 3 روز مانده به ماه مبارک رمضان را روزه می‌گیرند. در مازندران افرادی که حاجتی داشته باشند برای برآورده شدن آن نذر ختم انعام می‌کنند و برای این کار از کسانی که در قرائت قرآن تبحر دارند دعوت می‌کنند و به هنگام خواندن قرآن مقداری نمک، چند قرص نان و چند ظرف آب در سینی بزرگی می‌گذارند و در مجلس قرار می‌دهند. پس از خواندن سوره انعام افراد روزه خود را با غذاهایی که در سینی قرار دارد باز می‌کنند و نان‌های باقی‌مانده را به‌عنوان تبرک در سفره نان قرار می‌دهند تا برکت پیدا کند و در ادامه، صاحب مجلس سفره افطار را پهن می‌کند. قدیم‌ها در مازندران رسم بود افرادی که فرزند پسر می‌خواستند نذر می‌کردند که در طول ماه مبارک رمضان مردم را برای خوردن سحری بیدار کنند، به این صورت که یک پیت حلبی خالی به گردن خود می‌آویختند و با چوب به آن ضربه می‌زدند تا مردم برای سحری بیدار شوند که البته این رسم‌ امروزه از بین رفته است. نذر حلوا از دیگر نذورات مردم این منطقه است و در شب پانزدهم ماه مبارک رمضان همزمان با میلاد امام حسن مجتبی (ع) خانم‌ها به‌عنوان نذر حلوا، قند، چای، خرما و زغال به مسجد می‌برند و این کار تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد.
  • روزه‌سری
کسانی که در مازندران برای نخستین بار به سن تکلیف می‌رسند و روزه می‌گیرند تا زمانی که از جانب بزرگ‌ترها به‌عنوان روزه‌سری هدیه‌ای نگیرند، افطار نمی‌کنند. معمولا این هدایا شامل چادر نماز و طلاجات برای دختران، پول و انواع نقره‌جات قدیمی برای پسران است.

کیسه‌ای برای برکت آذری‌ها

در شب دوم ماه رمضان رسم بر این است که اعضای کوچک خانواده مانند پسرها، دخترها، عروس‌ها و دامادها به خانه بزرگ‌ترها رفته و افطار می‌کنند. افطاری دادن یکی از رسوم ویژه این ماه در آذربایجان شرقی است این‌ رسم به‌ویژه در تبریز رونق بسیاری دارد. مهمانی افطار با دعوت قبلی مرسوم است به‌طوری که امروزه دعوت مهمانان از اواسط ماه شعبان آغاز می‌شود.

مردم آذربایجان شرقی عقیده دارند، افطاری از بقیه مهمانی‌ها جدا بوده و صفای خاصی دارد. بانوان آذری که همواره به کدبانویی شهره‌اند در ماه رمضان سعی می‌کنند، بالاترین درجه هنر آشپزی و سفره آرایی خود را به نمایش بگذارند.

در برخی نقاط آذربایجان شرقی، سفره افطاری بسیار ساده بوده و از خرما، شیر، پنیر و ماست تشکیل می‌شود. البته باید به این نکته اشاره کرد که در این مناطق سفره شام با اندکی وقفه از مراسم افطار پهن شده و غذاهای مفصل در این لحظه در سفره پدیدار می‌شوند!

برخلاف مراسم افطار در آذربایجان شرقی، آداب و رسوم سحری بسیار ساده و سبک است و اغلب مردم هنگام سحر از غذاهای سبک مانند کره، پنیر، ماست و … استفاده می‌کنند. چای نیز یک پای ثابت سفره سحری است. از جمله مراسم ویژه روستاهای حومه شهرستان شبستر در ماه مبارک رمضان این است که روز پانزدهم این ماه، جوانان در خانه‌ها را می‌کوبند و با شعر به زبان محلی می‌گویند: «پانزدهم ماه رمضان مهمان شماییم.» در این هنگام صاحبخانه سنجد و گردو به آن‌ها می‌دهد و برخی نیز که خسیس‌‌ترند با یک سطل آب آن‌ها را مهمان می‌کنند! در برخی از روستاهای آذربایجان شرقی از جمله حومه شبستر، مراغه، تسوج و اهر مراسم « کیسه دوزی » در روزهای خاص این ماه متداول است. آخرین جمعه ماه رمضان، 27 ماه رمضان یا آخرین پنجشنبه این ماه روزی است که در نقاط مختلف استان، زنان و دختران گرد هم آمده و هر خانواده برای خود کیسه‌ای می‌دوزد. سپس مقداری پول در این کیسه‌ها می‌گذارند و بر آن دعا خوانده فوت می‌کنند و این را تا سال دیگر در صندوقچه خود نگه می‌دارند. این کیسه را «برکت کیسه سی» یا «کیسه برکت» نامیده و اعتقاد دارند بدین صورت هرگز دچار فقر و بی‌پولی نخواهند شد.
  • مردم تبریز علاقه خاصی به « احسان» در ماه مبارک رمضان دارند ؛ پخش مواد‌غذایی به‌صورت غیرمستقیم، افطاری در محلات فقیرنشین، قرض‌الحسنه، توزیع کفش و لباس در مدارس و افطاری به دانش‌آموزان فقیر به همراه اولیای آن‌ها در مدارس از رسوم تبریزی‌ها در ماه مبارک رمضان است

جمعه الوداعی شیرازی‌ها

شیرازی‌ها آخرین جمعه قبل از ماه مبارک رمضان را «کلوک اندازون» می‌گویند. در این روز رسم است که اگر ماه رمضان در تابستان افتاده باشد مردم دسته دسته به گردشگاه‌های اطراف شهر مثل باغ‌های سرسبز قصردشت و مکان‌های دیدنی شیراز می‌روند و آن روز را با تفریح و سرگرمی می‌گذرانند چون معتقدند، ماه رمضان ماه عبادت است و در این ماه تنها باید به عبادت پرداخت و بس. در ایام ماه رمضان بعضی نذر دارند و افطاری می‌دهند و به‌طور کلی مهمانی‌ها در این ماه به‌صورت افطاری برگزار می‌شود. چه بسا اتفاق می‌افتد که تا هنگام سحر دور هم نشسته به صحبت از این طرف و آن طرف می‌پردازند که بدان «شبچره» می‌گویند. شبچره تنقلاتی هم دارد که در این شب‌ها مصرف می‌شود مثل رنگینک, زلیبی «زولبیا» و بامیه. خانواده‌هایی که دختری را شوهر داده باشند در نخستین ماه رمضان بعد از عروسی، پدر و مادر دختر موظف هستند که یک افطاری کامل تهیه دیده همراه با گلی (در شیراز هر نوع هدیه عروسی را گل می‌گویند) مثل گوشواره، انگشتری، سینه ریز، النگو و... به خانه داماد بفرستند. به این افطاری در شیراز روز «والون» می‌گویند.
  • جمعه الوداعی
شیرازی‌ها به آخرین جمعه ماه رمضان «جمعه الوداعی» می‌گویند. روز جمعه الوداعی مسجد جامع شیراز بسیار شلوغ می‌شود به‌طوری که داخل تمام شبستان‌ها، ایوان‌ها، صحن مسجد و حتی دالان‌ها سجاده پهن است و زنان شهر هرکدام به نیت خاصی از پیش از ظهر و اوایل روز برای گرفتن جای مناسب به مسجد هجوم می‌آورند. یک دسته برای درست کردن چهل بسم‌الله، جماعتی برای گرفتن دعای کیسه از دست آقای پیش نماز و امام جماعت مسجد، یک عده برای نوشتن دعای سیاه سرفه روی پوست کدو، یک گروه از دختر‌های دم بخت به نیت گشایش بخت، جمعی از خانم‌های بی‌فرزند به قصد بچه دار شدن، عده‌ای از خانم‌های بچه‌دار به نیت گرفتن فرزندشان از شیر و خلاصه هرکسی به امید و نیتی به مسجد جامع می‌رود.

در مسجد جامع شیراز منبری بلند و بسیار قدیمی با پله‌های متعدد وجود دارد که به منبر امام حسن ( ع) معروف است. روز جمعه‌الوداعی بعد از نماز جماعت و وعظ و سخنرانی عده زیادی از خانم‌ها اطراف منبر جمع می‌شوند. گروهی از دختران دم بخت به نیت باز شدن بخت 3 مرتبه از منبر بالا و پایین می‌روند و معتقدند که با این کار تا 3 روز یا 3 هفته یا 3 ماه بعد به خانه بخت می‌روند.

زنان بی‌فرزند که آرزوی داشتن فرزند دارند, ننی « ننو» کوچک درست می‌کنند و یک عروسک قنداق کرده داخل ننی می‌گذارند و با خود به مسجد می‌آورند و درگوشه‌ای می‌بندند و چند مرتبه ننی را می‌جنبانند و نیت می‌کنند اگر تا سال بعد صاحب فرزندی شوند جمعه آخر ماه رمضان داخل صحن مسجد حلوا بپزند و خیرات کنند.

اما خانم‌هایی که باردار هستند به‌خصوص آن‌هایی که بار اول است مقداری پارچه؛ ریسمان، قیچی، سوزن و انگشتانه‌ای با خود به مسجد می‌آورند و بعد از نماز ظهر و عصر پارچه را می‌برند و رختکی می‌دوزند، چنانچه فرصت نکردند رختک را در مسجد بدوزند چند بخیه به آن می‌زنند و رختک را در خانه می‌دوزند و این رختک را تا زمان تولد فرزندشان نگه می‌دارند و به‌عنوان نخستین لباس به تن نوزاد می‌پوشانند و عقیده دارند با پوشیدن این رختک فرزندشان تا آخر عمر لباس عافیت می‌پوشد و ناخوش و بیمار نمی‌شود.
آشتی‌کنان ترکمن‌ها

ترکمن‌ها حداقل یک هفته قبل از حلول ماه مبارک رمضان مقدمات ورود به این ماه پرفیض و برکت را فراهم می‌سازند. خانم‌ها بیشتر از روزهای معمول به نظافت خانه و حیاط منزل می‌پردازند و مردان نیز خواروبار و ملزومات موردنیاز این ماه را خریداری می‌کنند. در بسیاری از مناطق ترکمن نشین، رسم است که زنان و دختران ترکمن آخرین جمعه قبل از حلول ماه رمضان، به شکل دسته جمعی، مسجد محل خود را نظافت کنند. برخی از خانواده‌ها نیز سجاده‌هایی از جنس قالیچه و نمد را که به آن «نماز لیق» می‌گویند، به مسجد محل خود اهدا می‌کنند. رویت هلال ماه رمضان نیز در میان ترکمن‌ها با هیجان خاصی همراه است. آنان عقیده دارند هرکس زودتر از بقیه هلال ماه را ببیند، ثواب بیشتری می‌برد و حتی این موضوع باعث افزایش بینایی‌اش می‌شود. به همین دلیل پیر و جوان سعی می‌کنند برای دیدن هلال ماه، که علامت حلول ماه مبارک است، به بالای ارتفاعات و پشت بام‌ها بروند تا زودتر از دیگران ماه را ببینند. عصر شب‌های آخر ماه شعبان، نگاه اغلب مردم ترکمن به سمت آسمان هنگام مغرب است تا شاید هلال ماه را رویت کنند و فردی که هلال ماه را ببیند یکی از آیات شریفه سوره بقره را قرائت کرده و با خوشحالی و با صدای بلند به دیگران اعلام می‌کند که ماه را رویت کرده است.

یکی دیگر از سنت‌های حسنه ترکمن‌ها پیش از آغاز ماه مبارک رمضان برگزاری مراسم آشتی کنان است؛ به این ترتیب که ریش سفیدان هر محله که به آن‌ها «یاش اولی» می‌گویند، بنا به ابتکار خود، افرادی را که باهم کدورت دارند، بدون اطلاع از یکدیگر برای صرف چای به خانه دعوت می‌کنند و آن‌ها را باهم آشتی می‌دهند.





تاریخ : شنبه 90/5/29 | 10:7 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
راهنمای خرید جاروبرقی
برای خرید جارو برقی حتما باید به مساحت خانه و همین طور حجم کثیف شدن کف منزلتان دقت کنید. با توجه به این موضوعات جارو برقی با کشش و پاکت آشغال مناسب تهیه کنید. تمیز بودن کف خانه مخصوصا برای خانواده‌های بچه‌دار بسیار مهم است.


برای خرید جارو برقی حتما باید به مساحت خانه و همین طور حجم کثیف شدن کف منزلتان دقت کنید. با توجه به این موضوعات جارو برقی با کشش و پاکت آشغال مناسب تهیه کنید. تمیز بودن کف خانه مخصوصا برای خانواده‌های بچه‌دار بسیار مهم است.


قدیم‌ترها خانم‌ها برای جارو کشیدن اتاق ‌هایشان از جاروی دستی استفاده می کردند و همین موضوع باعث بسیاری از کمردردها و بیماری‌های ریوی می شد ولی در حال‌حاضر و با پیشرفت تکنولوژی جارو کشیدن کار آسانی شده و با خرید یک جارو برقی خوب شما می‌توانید نه تنها جارو بکشید بلکه چندین کار دیگرتان را هم انجام دهید.


نکاتی که بهتر است در مورد طرز استفاده از جاروبرقی بدانید:

  •  جاروبرقی را همیشه تمیز نگه داشته و مواظب باشید زباله بزرگی در لوله‌های آن باقی نماند. زیرا در صورت گرفتگی لوله‌ها به موتور جاروبرقی فشار بیشتری وارد خواهد شد.
  •   هیچ گاه نگذارید کیسه جاروبرقی کاملا پر شود و همیشه قبل از این‌که کیسه کاملا پر شود، آن را تعویض نمایید. همچنین اگر کیسه جاروبرقی شما دائمی است، آن را با آب تمیز بشویید و سعی کنید از مواد شوینده استفاده نکنید.
  •   فیلتر جاروبرقی را همیشه کنترل کنید تا گرد و غبار نگیرد. در صورتی که فیلتر جاروبرقی شما خیلی کثیف و آلوده شده است، آ ن را شسته یا تعویض نمایید.
  •  برای نظافت هر قسمت از خانه از درجه مخصوص آن استفاده نمایید. مثلا برای نظافت فرش‌ها از درجه مخصوص فرش و برای نظافت مبل‌ها از درجه مخصوص به آن استفاده کنید.
  •  جاروبرقی را به طور مداوم روشن نگذارید و هر 20 دقیقه یکبار به مدت 15 دقیقه آن را خاموش کنید تا موتور جاروبرقی خنک شود.
  •  هیچ وقت جاروبرقی را به شدت نکشید. این کار باعث پاره شدن بخشی از لوله جاروبرقی می‌شود.
  •  از جارو کردن سطوح مرطوب با جاروبرقی‌های معمولی خودداری کنید. همچنین هیچ وقت اشیای نوک تیز را با استفاده از جاروبرقی نگیرید تا باعث پاره شدن لوله‌ها یا پاکت جاروبرقی نشود.
  •  موقع تعویض پاکت جاروبرقی یا نظافت فیلتر آن، جارو را از برق بکشید. در صورتی که جاروبرقی صدایی غیرعادی دارد، حتما آن را به نمایندگی اطلاع دهید ولی هرگز جاروبرقی خود را به افراد غیرمسئول و غیرمتخصص نسپارید.



فیلیپس FC 9174 کیسه ثابت

  • قدرت: 2200 وات
  • 500 وات قدرت مکندگی
  • دارای فیلتر ویژه تمیز کننده هوای 13HEPA و درزگیر HEPA
  • کوچک و سبک   
  • قیمت: 3,900,000 ریال




بیم ROME 2060 کیسه ثابت

  • حداکثر توان 2200 وات
  • مجهز به فیلتر
  •  HEPA و سیم جمع کن اتوماتیک
  • در رنگ‌های متنوع
  • قیمت: 2,400,000 ریال



بوش BSG61922 کیسه قابل تعویض

  • قدرت: 2100 وات
  • پاروی مخصوص برای نظافت پارکت
  • کیسه گرد و غبار
  • قابل تعویض
  • قیمت: 2,450,000 ریال




دلونگی XTH 170E کیسه قابل تعویض

  • قدرت 1400 وات (IEC )/حداکثر وات 1700
  • توان مکش 350 وات وتنظیم الکترونیکی توان
  • سیستم پالایش 6 مرحله‌ای
  • قیمت: 920,000 ریال



پارس خزر 808 کیسه قابل تعویض

  • طراحی زیبا و کم حجم با قدرت مکش بالا (1800وات)
  • ولوم تنظیم مکش(400 - 1800)
  • مجهز به سیستم پارک لوله تلسکوپی و برس
  • قیمت: 1,300,000 ریال



آ.ا.گ AMX 7030 کیسه قابل تعویض

 
  • توان مصرفی: 2200W
  • نوع کیسه: کیسه یکبار مصرف با عمر طولانی
  • تیپ: Maximus     
  • قیمت: 3,790,000 ریال     

باز نشر اختصاصی: مجله اینترنتی Bartarinha.ir






تاریخ : شنبه 90/5/29 | 10:2 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
گزارش تصویری/ پیشنهادهای ما برای آرامش شما
سایت اطلاع رسانی TripAdvisor آرامترین نقاط روی زمین را طبقه بندی کرد. کسانی که برای تعطیلات به آرامش، تمدد اعصاب، دور شدن از اجتماعات انسانی و سکوت نیاز دارند می توانند به این مناطق سفر کنند.
 
سایت اطلاع رسانی TripAdvisor آرامترین نقاط روی زمین را طبقه بندی کرد. کسانی که برای تعطیلات به آرامش، تمدد اعصاب، دور شدن از اجتماعات انسانی و سکوت نیاز دارند می توانند به این مناطق سفر کنند.
رتبه اول این طبقه بندی را منطقه "یونگفرائو” در سوئیس به دست آورده است. این منطقه که در آلپ واقع شده یک منطقه بیضوی شکل 30 در 50 کیلومتری است.
پس از "پونگفرائو” مناطق لپونایا، پاپوا گینه نو و بورا بورا در پلی نزی فرانسوی رتبه های دوم تا چهارم را به دست آوردند.

دره "لوریا”، سیچیلز، پارک جاسپر در کانادا، آتشفشان آره نال در کاستاریکا، جزیره جنوبی نیوزلند و بوتان در سکوهای بعدی آرامترین مناطق زمین ایستاده اند.
1- منطقه "یونگفرائو” در سوئیس- این منطقه آلپی از دریاچه ها، صدها کیلومتر گذرگاه و آبشارهایی تشکیل شده است که آرامش و هارمونی را به انسان هدیه می کنند. مهمترین امتیاز این منطقه داشتن خطوط راه آهن است.


2- منطقه "لاپونیا” در فنلاند- پوشیده از شفقهای قطبی، جنگلهای کاج، دیواره های یخی در زمستان و دریاچه ها و جنگلهای توندرا در تابستان آخرین مرز طبیعت بکر اروپا و محلی مناسب برای ماهیگیری، سفرهای رودخانه ای با قایقهای کایاک، جنگل نوردی و دوچرخه سواری کوهستان است.

3- پاپوا گینه نو- سه چهارم این سرزمین پوشیده از جنگلهای گرمسیری است و بقیه آن از دشتهای آبرفتی، مرغزارها، درختان شاه پسند، رودخانه ها، دریاچه ها و سدهای مرجانی تشکیل شده است.پاپوا گینه نو شامل دو محیط روستایی و بخشهای بکر و دست نخورده است.

4- بورا بورا در پلی نزی فرانسوی- مردابهای زمردی رنگ و خانه های ییلاقی روی آب فضایی شاعرانه را در دل طبیعت به وجود آورده اند.

5- دره لوریا در فرانسه- زمانی این دره، منطقه جنگهای میان گُلها و رُمی ها، گوتها و تاتارها بود و امروز به "باغ فرانسه” شهرت دارد.

6- جزایر سیچیلز در اقیانوس هند- حدود 50درصد از سرزمینهای این جزایر در منطقه حفاظت شده قرار دارند. این منطقه یک بهشت واقعی بر روی زمین است. جنگلهای بکر و حیوانات نادر از جمله جاذبه های گردشگری این جزایر است.

7- پارک ملی جاسپر در آلبرتای کانادا- خرسهای گریزلی، گرگهای صحرایی، روباهها، یوزپلنگهای آمریکایی، گوزنهای شمالی و گوزنهای کانادایی در این حیات وحش زندگی می کنند. به خاطر وجود این حیوانات، این منطقه به بزرگترین پارک کوهستانی کانادا تبدیل شده است.

8- پارک ملی آتشفشان "آره نال” در کاستاریکا- آتشفشان آره نال فعالترین آتشفشان این کشور است. این منطقه چشم اندازی بدیع و بی صدا دارد.
9- جزیره جنوبی در نیوزلند- جمعیت نیوزلند تنها 4 میلیون نفر است که از این تعداد تنها یک چهارم در جزیره جنوبی زندگی می کنند. این منطقه با مساحتی بیش از 150 هزار کیلومتر مربع، بزرگترین جزیره مجمع الجزایر نیوزلند است.
10- بوتان- برای کسانی که به دنبال آرامش هستند جایی بهتر از بوتان وجود ندارد. اما این آرامش و سکوت بهای بالایی دارد به طوریکه برای یک اقامت در این کشور کوچک در کوههای هیمالایا باید200 دلار در روز پرداخت.
منبع : خبر گزاری مهر





تاریخ : شنبه 90/5/29 | 9:32 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
تشخیص جنس بچه به روش مادربزرگ‌ها
ویار و میل به مواد‌غذایی در دوران بارداری یکی از شایع‌ترین مسائلی است که اکثر خانم‌های باردار آن را تجربه می‌کنند. میل به شیرینی‌ها، ترشی‌ها و حساسیت به بو و حتی میل به مصرف مواد‌غذایی غیرمفید از جمله مسائلی است که خانم‌های باردار در طول دوران بارداری آن را تجربه می‌کنند.





ویار و میل به مواد‌غذایی در دوران بارداری یکی از شایع‌ترین مسائلی است که اکثر خانم‌های باردار آن را تجربه می‌کنند. میل به شیرینی‌ها، ترشی‌ها و حساسیت به بو و حتی میل به مصرف مواد‌غذایی غیرمفید از جمله مسائلی است که خانم‌های باردار در طول دوران بارداری آن را تجربه می‌کنند. تمایل به مصرف برخی از موادغذایی طبیعی و سالم در خانم‌ها در این ایام به‌دلیل تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن و جنین آن‌هاست که واکنشی طبیعی در دوران بارداری محسوب می‌شود.


اگر دل‌تان شیرینـی مـی‌خواهد

باورهایی در میان مردم درباره رابطه ویار و جنس بچه وجود دارد که به‌صورت تجربی و نسل‌به‌نسل به آن‌ها منتقل شده است. این باورها اگر چه به لحاظ علمی بررسی نشده اما در بسیاری از موارد نتایج جالبی به همراه داشته است. پس از بارداری بسیاری از اعضای خانواده بی‌تاب می‌شوند تا نوع بچه را بدانند و حدس‌زدن درباره جنس بچه به یکی از دغدغه‌های اعضای خانواده تبدیل می‌شود. براساس باورهای قدیمی، ویار زن باردار به موادغذایی ترش یا شور یکی از علائم داشتن فرزند پسر و میل به مواد‌غذایی شیرین نمایانگر داشتن فرزند دختر است. درمانگران با بررسی شرح‌حال خانم‌های باردار با بررسی علائم دیگری مانند رنگ ادرار، رنگ مو، چاقی‌های موضعی، فرم و شکل شکم زنان در دوران بارداری گاهی می‌توانند نوع جنین را تشخیص دهند.


زیاده‌روی در ویار خطرناک است

با آغاز دوران بارداری برخی از خانم‌ها تمایل به مصرف مواد‌غذایی ترش مثل لواشک، تمرهندی و قره‌قورت دارند و برخی هم تمایل به مصرف مواد شیرین، کاکائو و انواع شیرینی‌ها. از دیدگاه کارشناسان تا زمانی که حجم مواد‌غذایی ترش یا شیرینی که خانم‌های باردار در طول روز مصرف می‌کنند در حد عرف باشد و اختلالی در سلامت آن‌ها و جنین‌شان ایجاد نکند، مجاز شمرده می‌شود اما اگر خانم‌های باردار در مصرف این نوع مواد زیاده‌روی کنند ممکن است به سلامت و سیستم ایمنی بدن‌شان آسیب وارد کنند و به این ترتیب سبب‌ساز بروز مشکلاتی برای خود و جنین‌شان شوند.


اگر خانم‌های باردار در مصرف مواد غذایی ترش زیاده‌روی کنند ممکن است به سلامت و سیستم ایمنی بدن‌شان آسیب وارد کنند و به این ترتیب سبب‌ساز بروز مشکلاتی برای خود و جنین‌شان شوند

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir






تاریخ : شنبه 90/5/29 | 9:28 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
از اعتیاد به چیپس و پفک چیزی شنیده اید؟
وقتی مغز شما به انجام کاری عادت کند حتی اگر این کار ویران‌کننده وجود شما هم باشد دیگر مغزتان به شما هشدار نخواهد داد. این مقاله را بخوانید تا این الگوهای غلط زندگی را از بین ببرید


نشسته‌اید و دارید چای خود را مزه مزه می‌کنید. دوستی به شما یک سیگار تعارف می‌کند و شما هم رد نمی‌کنید. این اتفاق ممکن است، چند بار قبلا هم برای‌تان رخ داده باشد و ممکن است بعدا هم چند بار دیگر اتفاق بیفتد. شاید پیش خودتان فکر کنید این‌که مهم نیست؛ کشیدن 3-2 نخ سیگار هر چند وقت یک‌بار که کسی را سیگاری نمی‌کند اما بعد می‌بینید که عادت سیگار کشیدن پیدا کرده‌اید. پس مشکل کجاست؟ مشکل به مغز برمی‌گردد. با کشیدن همان نخستین نخ سیگار مغز شروع می‌کند به مبارزه با یک عادت بد...و در نهایت شکست می‌خورد. نتایج مطالعه‌ای‌که به‌تازگی در دانشگاه «‌ام‌ای‌تی» آمریکا صورت گرفته نشان می‌دهد، اگر ما به‌طور مداوم رفتاری را انجام دهیم مسیرهای عصبی در مغز الگوهای تازه‌ای برای این عادت جدید ایجاد می‌کنند. در نتیجه وقتی پیشنهادی دریافت می‌کنید مثلا یک سیگار به شما تعارف می‌شود، دیگر به‌طور اتوماتیک قبول خواهید کرد. خواندن این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا از شر رفتارهای ناسالم راحت شوید.



قهوه نخوردن باعث سردرد نمی‌شود؟

نتایج تحقیقی که به‌تازگی در ژورنال «سای؛ این در شرایطی است که علائم اعصاب‌خردکن دیگری مثل خستگی و بداخلاقی هم بروز کرده‌اند. در نتیجه برای این‌که چنین اتفاقی رخ ندهد، باید سراغ دستگاه قهوه ساز بروید و یک قهوه مفصل بخورید.

چرا این عادت بد است: مصرف زیاد و روزانه کافئین باعث بروز مشکلاتی در سیستم عصبی می‌شود. مثلا باعث لرزش دست شده و اضطراب را افزایش می‌دهد. مطالعه‌ای که در دانشکده پزشکی «دارموث» انجام گرفته نشان می‌دهد، افرادی که به‌مدت یک هفته روزانه 400 میلی‌گرم قهوه مصرف می‌کنند(حدود 4فنجان بزرگ) حدود 35 درصد با کاهش حساسیت به انسولین روبه‌رو می‌شوند که می‌تواند خطر دیابت را افزایش دهد.

شکستن عادت: برای این‌که بدانید چقدر کافئین خورده‌اید شروع کنید به نوشتن هر چیزی که در آن کافئین وجود دارد و شما خورده‌اید مثل قهوه، چای، نوشابه‌های انرژی‌زا و برخی نوشابه‌های معمولی و این کار را به‌مدت چند روز ادامه دهید. سپس مقدار کافئین مصرفی متوسط خود را حساب کنید (برحسب آن چیزی که روی برچسب پشت قوطی‌ها نوشته شده.) بعد طوری برنامه‌ریزی کنید تا مقدار کافئین مصرفی‌تان به اندازه 10 درصد کمتر شود. در ضمن می‌توانید داخل همان مواد پر از کافئین مایعات دیگری (مثلا شیر) بریزید تا حجم کافئین آن کاهش پیدا کند. هر چند روز یک‌بار 10درصد دیگر از مقدار کافئین دریافتی را کاهش دهید تا حساسیت بدن شما به کافئین از بین برود.



اعتیاد به صدای بلند حقیقت دارد؟

این عادتی است که متاسفانه بسیاری به آن مبتلا هستند. افراد زیادی هستند که با هدفن و با صدای خیلی بلند موسیقی گوش می‌کنند. گوش هم در نهایت به این صدای بلند عادت می‌کند. در نتیجه شما هم همیشه با همان صدای بلند موسیقی گوش خواهید کرد. بنابراین ممکن است به صدای بلند و بلندتر معتاد شوید بدون این‌که خودتان متوجه شده باشید.

چرا بد است: گوش کردن به موسیقی با بالاترین حد صدا آن هم از داخل گوشی به‌مدت طولانی باعث آسیب دائمی و برگشت‌ناپذیر به شنوایی می‌شود. زیرا بدن شما فاقد یک مکانیسم ایمنی در برابر صدای بلند است. گوش‌های شما تا زمانی که صدا به اندازه 120 دسی بل یا بیشتر بلند شود درد نمی‌گیرند و آسیب‌دیدگی ممکن است خیلی سریع‌تر ایجاد شود علت این است که سلول‌های گوش داخلی که صدا را پردازش می‌کنند باید بیش از حد توان خود کار کرده تا بتوانند این حجم بالای صدا را پردازش کنند. در نهایت آن‌ها از شدت فشار زیاد از بین خواهند رفت. شما ممکن است به‌طور دائم داخل گوش‌تان صدای زنگ بشنوید که به آن تی‌نی‌توس می‌گویند.

شکستن عادت: باید مغز خود را برای درک صداهایی با درجه عادی مجددا برنامه‌ریزی کنید تا بدین‌ترتیب صداهای زمینه به‌خودی خود در حد طبیعی قابل شنیدن باشند. برای این کار ابتدا باید صدای واکمن یا دستگاه استریوی خودرو را پایین بیاورید تا حدی که بتوانید صدای کسانی را که با شما صحبت می‌کنند بشنوید. وقتی خودتان را مجبور کنید تا به موسیقی با صدای پایین‌تر گوش کنید مغز بعد از یک هفته این سطح صدا را به‌عنوان سطح طبیعی درک خواهد کرد.



 اعتیاد به چیپس و پفک

اگر یکی، دو بار در هفته یک کاسه پر از چیپس یا پفک یا یک اسنک دیگر بردارید و تلویزیون را روشن کنید چندان اشکالی ندارد اما این‌که هر شب جلوی تلویزیون بنشینید و هله‌هوله بخورید چطور؟ طبعا عادت بدی است. تحقیقات نشان داده، افرادی که تحت استرس شدید هستند یا دوستان زیادی ندارند، بیشتر تمایل دارند بعد از کار خود را از محیط خارج ایزوله کنند. چنین رویکردی در نهایت به مبنای رفتاری آن‌ها تبدیل می‌شود.

چرا بد است: تحقیقات دانشمندان بلژیکی نشان داده، افراد موقع تماشای تلویزیون 71 درصد بیشتر غذا می‌خورند. بنابراین تعجبی ندارد تماشای بیشتر از 19 ساعت تلویزیون مقدار غذای مصرفی را افزایش داده و تا 97 درصد باعث افزایش احتمال اضافه وزن می‌شود. در ضمن، تلویزیون روش ایده‌آلی برای مشغولیت ذهن نیست. تا 80 دقیقه در روز تماشای تلویزیون از طرف محققان دانشگاه «کیس وسترن ریزرو» بی‌خطر اعلام شده است. به ازای هر یک ساعت بیش از این مقدار در روز خطر ابتلا به آلزایمر تا 30 درصد افزایش می‌یابد.

شکستن عادت: برنامه‌های مورد علاقه خود را ضبط کرده و بعدا تماشا کنید؛ فایده‌اش این است که می‌توانید تبلیغات قبل، وسط و بعد از برنامه را نبینید. همین کار باعث می‌شود به ازای هر 2ساعت‌و‌نیم زمان نشستن شما جلوی تلویزیون کاهش پیدا کند. در ضمن سعی کنید، در هفته دست‌کم 3بار برنامه‌ای داشته باشید که در آن افراد دیگر و دوستان‌تان هم حاضر باشند حتی اگر تعداد این افراد یکی، دو نفر بیشتر نباشد.



آیاچند بار روشن کردن سیگار در ماه می‌تواند باعث مسمومیت شما می‌شود؟

در شرایطی که افراد سیگاری بابت وجود برخی مواد شیمیایی در خون خودشان بازهم سراغ یک سیگار دیگر می‌روند، افرادی که گهگاه سیگار می‌کشند بیشتر به واسطه برخی مسائل محیطی و اجتماعی به سیگاری‌های دائمی تبدیل می‌شوند. مطالعه محققان در دانشگاه «ویسکانسین» نشان داده، مهم‌ترین نکته‌ای که این قبیل افراد را سیگاری می‌کند معاشرت با افرادی است که دائما سیگار می‌کشند.

چرا بد است: حتی چند دفعه محدود روشن کردن سیگار در ماه می‌تواند باعث مسمومیت شما شود.محققان ثابت کرده‌اند، چیزی تحت عنوان حد پایین مواجهه با دود توتون و تنباکو وجود ندارد و حتی یک سیگار می‌تواند باعث آسیب دیدن دیواره رگ‌ها شود؛ اتفاقی که می‌تواند باعث بیماری قلبی و لخته‌شدن خون در داخل رگ‌ها شود.در پس‌زمینه هم خطر یک اعتیاد تمام عیار وجود دارد. تحقیقات نشان داده، یک چهارم کسانی که تفننی و گهگاه سیگار می‌کشند بعد از مدتی به‌طور دائم سیگاری خواهند شد.

شکستن عادت: جانشین‌های بی‌ضرر و خوش‌خیم سیگار می‌توانند عملکرد بی‌نظیری داشته باشند. مثلا یک همزن یا قاشق چای‌خوری را بردارید و بین انگشتان خود نگه دارید. وقتی می‌خواهید کیف پول یا تلفن خود را از جیب در بیاورید این قاشق را بین لب‌های‌تان بگذارید. با این کار لب‌ها و انگشتان دائم مشغول خواهند بود. برای حل مشکل نیکوتین هم می‌توانید آدامس‌های نیکوتین همراه داشته باشید. البته بهترین راه برای ترک سیگار و فکر نکردن به آن ایجاد یک عادت سالم جدید و پرداختن مداوم به آن است.





تاریخ : شنبه 90/5/29 | 9:26 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
<      1   2   3   4   5   >>   >
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • بی بی مارکت
  • ttp://www.bachehayeghalam.ir/sitefiles/bgh_sound_player.php">