سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

 www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌

چهارتاقی خیرآباد از اندک چهارتاقی‌های به‌جا مانده از زمان ساسانیان است. با این همه در پروژه‌ی بهسازی این ی;ادگار تاریخی که توسط اداره‌ی میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است، مصالحی مانند سیمان به کار رفته که با مصالح و سازه اصلی این اثر هم‌خوانی ندارد.

این در حالی است که بنابر قوانین مرمتی، در بهسازی‌ها از مصالحی باید سود جسته شود که با آن‌چه در اصل اثر به کار رفته، هماهنگی، سازگاری و همسانی داشته باشد.

www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌


به گزارش میراث خبر، مصالح اصلی به کار رفته در ساخت این چهارتاقی، سنگ و گچ و لاشه است که صدها سال، گنبد بزرگ این سازه را برپای داشته است، مرمت‌گران وابسته به اداره‌ی میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد اما در کاری غیرکارشناسی پایه‌های آن را با ملات سیمان بازسازی کرده‌اند که هیچ سازگاری با برجای‌مانده‌های این چهارتاقی ندارد‌.
افزون‌بر این‌ها، در این بازسازی، سنگ‌چینی‌های انجام‌شده در پایه‌های بنا نیز به شکلی ناموزن کار گذاشته شده است به گونه‌ای که اکنون هر کدام از پایه‌های ب;نا با دیگری متفاوت است. این در حالی است که معماران ساسانی برای ساخت چهارتاقی‌ها از منظم‌ترین و دقیق‌ترین شیوه‌های معماری بهره می‌جستند.
چهارتاقی خیرآباد در 50 کیلومتری شمال‌باختری شهرستان گچساران در کنار راه گچساران به د;هدشت و در کنار رودخانه‌ی بزرگ خیرآباد است.

www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌

در راه باستانی خوزستان به فارس که با نام راه شاهی می‌شناسیم و میان شوش، پایتخت زمستانی به تخت‌جمشید، پایتخت تابستانی هخامنشیان کشیده شده، بناهای یادمانی بسیاری ساخته شده است که یکی از این سازه‌ها چهارطاقیخیر‌آباد است. در کنار این چهارتاقی، برجای‌مانده‌های دو پل ساسانی و یک پل سلجوقی نیز دیده می‌شود.
چهارتاقی خیرآباد دوم اسفندماه 1327خورشیدی به شماره‌ی 371 در سیاهه‌ی یادگارهای ملی ایران به ثبت رسیده است






تاریخ : سه شنبه 90/6/29 | 9:3 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

جشنواره گل و گیاه در دیزنی لند (فلوریدای آمریکا)

هر ساله در دیزنی لند (فلوریدای آمریکا) جشنواره ای با موضوع باغبانی، درخت آرایی و پرورش گل و گیاه برگزار می شود که علاوه بر گل ها و گیاهان متنوعی که سر از این جشنواره در می آورند، حضور درختی چهره های زیادی از شخصیت های کارتونی شرکت والت دیزنی در بین درختان این باغ سحرآمیز از مناظر تماشایی آن است.

این جشنواره که سالانه پذیرای بیش از 30 میلیون بازدید کننده در سطح بین المللی است، تجربه ای جالب را بعنوان یک دستاورد برای لذت بردن از طبیعت الهام بخش به نمایش می گذارد ضمن اینکه محبوبیت قهرمانان کارتونی شرکت والت دیزنی را در بین فرهنگ های مختلف مورد ارزیابی قرار می دهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 






تاریخ : سه شنبه 90/6/29 | 8:58 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

تصاویر دیجیتال زیبا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 






تاریخ : سه شنبه 90/6/29 | 8:46 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
همسر آزاری مشکل شایعی است که جامعه شناسان به چهار نوع آن اشاره کرده اند که شامل خشونت جسمی، جنسی یا (مازوخیسم)، خشونت روانی و اقتصادی است که باعث آزار همسر و متشنج کردن محیط گرم خانوادگی می شود، اما حدود 20 نوع همسرآزاری در ایران رخ می دهد.
یک جامعه شناس گفت: همسرآزاری نوعی بیماری روانی است که جامعه شناسان به چهار نوع آن اشاره کرده اند.

امان قرایی مقدم،  درباره پدیده روانی همسرآزاری گفت: همسر آزاری مشکل شایعی است که جامعه شناسان به چهار نوع آن اشاره کرده اند که شامل خشونت جسمی، جنسی یا (مازوخیسم)، خشونت روانی و اقتصادی است که باعث آزار همسر و متشنج کردن محیط گرم خانوادگی می شود، اما حدود 20 نوع همسرآزاری در ایران رخ می دهد.

وی افزود: توهین و تحقیر به همسر از دیگر مسائلی است که در جامعه دیده می شود و از دیگر مسائل برخی فیلم ها است که آزارهای جسمی و روانی نیز در آن به چشم می خورد.

این کارشناس تصریح کرد: دلیل این همسرآزاری ها؛ تحقیرها و توهین های دوران کودکی و آزارهایی است که در دوران کودکی به فرد وارد شده و با گذشت زمان و رشد افراد حال به صورت یک عقده روانی سر بر آورده و به خانواده خود رنج هایی را متحمل می کند.

وی تأکید کرد: در مضیقه قراردادن همسر و فشار اقتصادی از دیگر مسائلی است که در دادگاه ها دیده می شود برای حل مشکلات روانی این افراد فقط توسط روانپزشک این معضل رفع می شود آنهم به مرور زمان، گروهی از این کار دوری می کنند و اگر قانون به این مشکل رسیدگی کند،راحت تر این مسائل رفع می شود.





تاریخ : سه شنبه 90/6/29 | 8:43 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
اینکه بعضی از بازیگران خواستار افزایش دستمزدهای خود شدند و حتی چند نفر از بازیگران به خاطر پیوستن به پروژه های دیگر تلویزیونی و سینما از ادامه همکاری با مهران مدیری باز ماندند.
 
سری جدید مجموعه «قهوه تلخ» در حالی توزیع خواهد شد که بازیگران آن از گذشته به حال می‌آیند و در شهر تهران پرسه می‌زنند.

سری جدید مجموعه «قهوه تلخ» (مجموعه 26) با تغییراتی در داستان، جوایز، بازیگران، دکورها، لباس و ... که قرار بود بعد از ماه مبارک رمضان و عید فطر عرضه شود، پس از گذشت سه هفته از موعد مقرر پخش آن، هنوز به بازار نیامده است.

سری جدید مجموعه «قهوه تلخ» در حالی توزیع خواهد شد که بازیگران آن از گذشته به حال می‌آیند و در شهر تهران پرسه می‌زنند. گویا قرار بود بعد از عید فطر مخاطبان این مجموعه پر مخاطب دوباره شاهد عرضه این  سریال در بازار باشند.

اما تا کنون این اتفاق رخ نداد و از گوشه و کنار شایعات غیر قابل تاییدی شنیده ‌می‌شود!

اینکه بعضی از بازیگران خواستار افزایش دستمزدهای خود شدند و حتی چند نفر از بازیگران به خاطر پیوستن به پروژه های دیگر تلویزیونی و سینما از ادامه همکاری با مهران مدیری باز ماندند.

قهوه تلخ اگر به همین منوال ادامه بدهد، بدون شک بازار شایعات داغ تر خواهد شد. حتی شاید روزی گریبانگیر مهران مدیری را هم بگیرد. مثلا در محافل هنری و غیر هنری شایع شود که مهران  مدیری  از کارگردانی قهوه تلخ انصراف داد!





تاریخ : سه شنبه 90/6/29 | 8:30 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
اگر مایل بودید سیب‌ها را به آبلیمو آغشته کنید. شکر، آرد، دارچین و جوز را مخلوط کنید. سیب و کشمش را هم اضافه کنید.

مواد لازم :
  • آبلیمو: یک قاشق غذاخوری
  • جوز: یک‌هشتم قاشق مرباخوری
  • آرد سفید: 2 قاشق غذاخوری
  • دارچین: یک‌دوم قاشق مرباخوری
  • کشمش یا گیلاس خشک: یک‌سوم فنجان
  • شکر: نصف فنجان
  • خمیر دولایه پای: یک دستور
  • سیب پوست گرفته نازک ورقه شده: 6 فنجان
روش تهیه :

خمیر را در ظرف پای گردی به قطر 22/5سانت پهن کنید. اگر مایل بودید سیب‌ها را به آبلیمو آغشته کنید. شکر، آرد، دارچین و جوز را مخلوط کنید. سیب و کشمش را هم اضافه کنید. مخلوط سیب را روی خمیر بریزید. دور خمیر را مرتب کنید. اگر مایل بودید روی خمیر با برس شیر بمالید و کمی شکر بپاشید. برای جلوگیری از قهوه‌ای شدن خمیر، فویلی مربعی شکل به ابعاد 25×25 سانتی‌متر درآورید. وسط فویل را دایره‌ای به قطر 10 سانت بچینید و فویل را روی ظرف پای بگذارید. 40 دقیقه در فر بگذارید، فویل را بردارید و 20 دقیقه دیگر در فر بگذارید تا میوه‌ها نرم شوند و خمیر بپزد سپس پای را روی الک سیمی خنک کنید. (8 قطعه)

نکته: اگر خمیر را یکدست پهن کردید روی خمیر با چنگال یا کارد منافذی را برای خروج هوا ایجاد کنید.





تاریخ : سه شنبه 90/6/29 | 8:22 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
اصول خانه داری
پاک کردن قطرات شمع با اتو

حتما تا به حال برایتان پیش آمده که قطره‌های شمع روی فرش نازنین‌تان بچکد و هیچ راهی برای پاک کردن آن پیدا نکنید! نگران نباشید. شما با یک راه حل ساده می‌توانید قطره شمع را از فرش جدا کنید. یک کاغذ خشک کن و یا یک تکه کاغذ که می‌تواند از همان پاکت‌هایی باشد که معمولا میوه‌فروشی‌ها در اختیار دارند روی نقطه‌ای که قطرات شمع آنجا ریخته شده بگذارید. بعد یک اتوی داغ را روی کاغذ مورد نظر قرار بدهید. پس از چند دقیقه شمع به کاغذ می‌چسبد و به راحتی از فرش جدا می‌شود.

املت خوش منظره

تهیه املت شاید یکی از راحت‌ترین کارها برای هر فرد گرسنه‌ای باشد که به سرعت هر چه تمام‌تر قصد دارد با یک املت درست و حسابی دلی از عزا در بیاورد. اگر در شرایطی قرار گرفته‌اید که مجبور هستید برای یک میهمان به شدت گرسنه و البته ناخوانده املت درست کنید راهی وجود دارد که می‌تواند غذای سریع و ساده شما را خوش منظره کند!‌ هنگام طبخ املت در ازای هر تخم‌مرغ یک قاشق چایخوری آرد به آن اضافه کنید. به این ترتیب املت شما پف می‌کند و بسیار خوش‌منظره می‌شود.

چطوری بوی بد یخچال را از بین ببرید

گاهی اوقات فاسد شدن مواد داخل یخچال باعث ایجاد بوی بدی داخل آن می‌شود. اما برای اینکه این بوی نامطبوع را از بین ببرید دو، سه راه ساده و آسان وجود دارد. مقدار کمی وانیل را به پنبه‌ای آغشته کنید و درون یخچال بگذارید و به این ترتیب هم بوی خوشی ایجاد می‌شود و هم بوی بد از بین می‌رود. همچنین به جای وانیل می‌توانید مقداری جوش‌شیرین را در ظرفی ریخته و داخل یخچال بگذارید تا بوی نامطبوع از بین برود.

مداد رنگی را از روی دیوار پاک کنید

شیطنت بچه‌ها نباید شما را عصبانی کند. اگر بچه‌ها با مدادرنگی دیوارها را خط خطی کرده‌اند، خیلی نگران نشوید. خاکستر سیگار اینجا می‌تواند کارگشا باشد. انگشت خود را به خاکستر سیگار آغشته کنید و بعد روی خط‌های مداد رنگی روی دیوار بمالید. خط‌ها آرام‌آرام از بین می‌روند.

سینک ظرفشویی را برق بیندازید

اگر می‌خواهید سینک ظرفشویی برق بیفتد برای یکبار هم که شده این راه را امتحان کنید. کمی نوشابه به داخل سینک بریزید و بعد با اسکاچ سینک را با نوشابه بشویید. بعد از آبکشی متوجه می‌شوید که سینک شما مانند آیینه می‌درخشد و برق می‌زند. 





تاریخ : سه شنبه 90/6/29 | 8:14 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

دیر شام خوردن چاق نمی‌کند! 

خوردن بعضی از غذاها زحمت بیشتری می‌برد و در نتیجه هضم آنها کالری بیشتری هم می‌سوزاند. تنها جویدن میوه و سبزی، غلات و تکه‌های گوشت می‌تواند تا 30 درصد سرعت کالری سوزی را در بدن افزایش دهد، دیگر معده و روده‌ها که جای خود را دارند! هضم فیبر و پروتئین موجود در چنین مواد غذایی آنقدر دشوار است که بدن فرصت جذب کالری آنها را پیدا نمی‌کند. 


آیا رژیم گیاهی وزن را کم می?کند؟

اول برویم سراغ این باور غلط که یک کیلو ماهیچه از یک کیلو چربی سنگین‌تر است. کیلو، کیلوست چه از جنس چربی باشد و چه از جنس ماهیچه. می‌گویند دانسیته عضلات از چربی بیشتر است و فضای کمتری را اشغال می‌کنند، بنابراین دو خانم با وزن یکسان - در صورتی که در بدن یکی از آنها نسبت عضله به چربی بیشتر باشد  - ممکن است از لحاظ ظاهری با یکدیگر فرق زیادی داشته باشند. وزن عضلات وزن مفید است چون بدن شما را سفت‌تر، کوچک‌تر و متناسب‌تر نشان می‌دهد. همچنین یک بدن عضلانی به لحاظ متابولیکی بسیار فعال است، بنابراین تعداد عضلات بیشتر موجب تقویت متابولیسم در طول روز و همچنین لاغر شدن شما می‌شود.

لازم است ورزش‌های سنگین و استقامتی را در برنامه روزانه خود بگنجانید تا در تمام طول روز با نسبت بهینه کالری بسوزانید. همچنین استفاده از وزنه نتیجه تلاش شما را به حداکثر می‌رساند.


من هر روز ورزش می‌کنم، پس می‌توانم هر چه که می‌خواهم بخورم

حقیقت تلخ این است که حتی اگر سرسختانه ورزش کنید، بارها یوگا انجام دهید و عرق بریزید، اجازه ندارید هر چقدر دوست دارید غذا بخورید و انتظار کاهش وزن را هم داشته باشید. طبیعی است که بخاطر خوب ورزش کردن بخواهید به خودتان پاداش بدهید، به هر حال بعد از اینهمه تلاش بی پایان حق خوردن دو سه تکه پیتزا را که دارید اینطور نیست؟ اگر می‌خواهید وزن کم کنید، خیر چنین حقی ندارید. حتی اگر هنگام ورزش کردن کالری و چربی بسوزانید، مقدارش آنقدری نیست که خودتان فکر می‌کنید یا روی دستگاه تردمیل می‌خوانید.

توصیه می‌شود روزی 250 کالری کمتر غذا بخورید و هدفتان این باشد که روزی 250 کالری بیشتر بسوزانید. این کاهش کالری برای کم کردن نیم کیلو وزن در هفته کافی است.


خانم‌ها سخت‌تر از آقایان وزن کم می‌کنند

خب این نکته تا حدودی حقیقت دارد. بدن آقایان به لحاظ بیولوژیکی بیشتر از خانم‌ها عضله دارد. یعنی حتی با قد و وزن یکسان و بدون هیچ تحرکی سرعت متابولیسم آنها حدود 5 تا 10 درصد بیشتر است.

دیگر مشکل بیولوژیکی این است که خانم‌ها در مقایسه با آقایان چربی بیشتری دارند و بدن آنها بیشتر چربی ذخیره می‌کند. مهم‌تر از آن، خانم‌ها در دوران قاعدگی و یائسگی سالی نیم کیلو دانسیته عضلانی از دست می‌دهند. با چنین جوی که علیه شما خانم‌ها حاکم است، چرا به خودتان زحمت جا شدن در آن شلوارهای جین تنگ را می‌دهید؟

شما می‌توانید برای رفع این مشکل کاری انجام دهید اما لازمه آن تلاش فراوان و عرق ریختن است. هر هفته برای آب کردن چربی و عضله سازی، حداقل دو بار تمرینات استقامتی انجام دهید تا حتی در حال استراحت نیز سرعت متابولیسم شما سر به فلک بکشد.


نوشیدن آب موجب کاهش وزن می‌شود

از چسبیدن به آب سرد کن محل کار ( و در نتیجه آن سر زدن به سرویس بهداشتی) خودداری کنید. شاید نوشیدن آب به کاهش وزن شما کمک کند اما اگر دیگر عادت‌های خود را تغییر ندهید خودبه‌خود وزن کم نخواهید کرد. کسانی که به طور منظم آب می‌نوشند روزانه حدود 200 کالری بیشتر از کسانی که قهوه، چای یا نوشابه می‌خورند می‌سوزانند. اگر بجای نوشیدنی‌های قندی آب مصرف کنید، کاهش کالری به کاهش وزن شما کمک خواهد کرد.

نوشیدن آب یخ نیز می‌تواند به سوزاندن کالری بیشتر کمک کند. محققان آلمانی دریافته‌اند که نوشیدن 6 فنجان آب یخ در روز می‌تواند سرعت متابولیسم (در حال استراحت) را تا 50 کالری بالا ببرد.


خوردن چربی مرا چاق می‌کند

محصولات بدون چربی فراوانی در بازار وجود دارند. هیچ ارتباط خاصی بین چربی موجود در آنها و وزن اضافی شما وجود ندارد. گنجاندن چربی کافی برای سلامتی شما لازم است البته نوع آن مهم است.
چربی‌های تک غیراشباع از روغن‌های مفید موجود در گیاهانی چون زیتون، مغزهای خوراکی و آووکادو بدست می‌آیند. رژیم‌های غذایی سرشار از چربی‌های تک غیر اشباع به کاهش وزن شما کمک می‌کنند بدون اینکه لازم باشد مقدار کالری دریافتی خود را تغییر دهید. خوردن صبحانه‌ای سرشار از چربی‌های تک غیر اشباع می‌تواند کالری‌سوزی را تا 5 ساعت بعد تقویت کند (مخصوصا برای کسانی که شکم دارند). این چربی‌های مفید و خوشمزه را با یک برنامه کاهش کالری ترکیب کنید تا شاهد کاهش وزن و چربی شکم خود باشید.


خوردن غذا و نوشابه رژیمی به کاهش وزن کمک می‌کند

سر کشیدن یک قوطی نوشابه رژیمی و خوردن غذاهای رژیمی آماده به صرف اینکه کالری کمی دارند یا اصلا کالری ندارند، روش عاقلانه‌ای برای فریب دادن بدن به قصد کم کردن وزن نیست و نتیجه‌ای نمی‌دهد.

شما با مصرف نوشابه و غذاهای رژیمی سعی می‌کنید بدن خود را فریب بدهید. هوش فیزیولوژیکی بدن آنقدر زیاد است که شما نمی‌توانید آن را نادیده بگیرید. اگر از چنین خوراکی‌هایی به عنوان ابزار کار استفاده کنید، برای همیشه به آنها نیازمند خواهید شد. شاید وزن کم کنید اما هیچ سودی به سلامتی خودتان نرسانده‌اید. بسیاری از مردم پس از وابستگی به محصولات رژیمی در نهایت ناامید می‌شوند.

بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که «کیفیت‌گرا» باشید. بهترین و مرغوب‌ترین محصولات موجود در بازار را انتخاب کنید. محصولات رژیمی اگرچه کالری کمتری دارند اما در مقایسه با انواع مرغوب از ارزش غذایی کمتری نیز برخوردارند.


شام خوردن باعث افزایش وزن می‌شود

حذف شام یکی از استراتژی‌های رایج کاهش وزن است و منطقی به نظر می‌رسد چون شب وقتی تحرک کمی دارید باید کمتر غذا بخورید. اما این موضوع سالها مورد بحث و بررسی قرار گرفته و تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که شام خوردن بعد از ساعت 8 شب می‌تواند خطر ابتلا به چاقی را افزایش دهد اما علت آن به درستی مشخص نیست.

اصولا مقدار غذایی که می‌خورید -  نه زمان آن -  مهم است و می‌تواند موجب اضافه وزن شما شود. بسیاری از مردم عادت دارند شب وقتی حوصله شان سر می‌رود یا احساساتی می‌شوند چیزی بخورند و بیشتر از کالری مورد نیاز روزانه خود دریافت کنند (که این کالری مازاد به شکل چربی ذخیره می‌شود). همچنین کسانی که شبها زیاد غذا می‌خورند صبح روز بعد بی اشتها از خواب بیدار می‌شوند و صبحانه -  همان وعده‌ای که کالری دریافتی شما در طول روز را کنترل می‌کند -نمی خورند.

برای رفع گرسنگی شبانه، یک ساعت دیرتر شام بخورید. شما با از بین بردن وسوسه غذا خوردن در برابر تلویزیون، از دریافت کالری بیشتر در امان می‌مانید. کمی دیرتر شام خوردن -  ولی حداقل دو ساعت قبل از خواب -  از بی هوا خوردن تنقلات که اغلب عصر و شب اتفاق می‌افتد پیشگیری می‌کند.

اگر گیاهخوار شوم، وزن کم می‌کنم

    مصرف کنندگان گوشت‌های نامناسب: تنها گوشتی که این گروه می‌خورند چیزهایی مانند ناگت مرغ بسته بندی شده، سوسیس‌های گیاهی و گوشت‌های نمک سود است. خوردن هر از گاه این محصولات اشکالی ندارد اما این فرآورده‌های غذایی آماده بسیار سنگین هستند و سدیم فراوانی دارند، در نتیجه موجب تورم شکم و جذب آب در آن می‌شوند.

    گیاهخوارانی که زیاد پنیر مصرف می‌کنند: آنها گوشت را از برنامه غذایی خود حذف می‌کنند و به عنوان یک منبع پروتئینی به سراغ پنیر می‌روند. اما پنیر یک غذای سرشار از کالری و چربی است و باید در حد اعتدال مصرف شود.

    گیاهخوارانی که از فرآورده‌های گیاهی استفاده نمی‌کنند: بسیاری از گیاهخواران هستند که به اندازه کافی میوه و سبزیجات نمی‌خورند. آنها فقط غلات، حبوبات و همبرگر گیاهی مصرف می‌کنند که همگی کالری فراوانی دارند.

     گیاهخوارانی که مقدار غذای خود را تغییر نداده و فقط گوشت را از برنامه خود حذف کرده‌اند: این افراد درست به اندازه قبل غذا (بدون گوشت) می‌خورند. آنها در صورتی که پروتئین مصرف نکنند، اشتهای شدیدی پیدا کرده و مواد مغذی لازم را از دست می‌دهند.

    گیاهخوارانی که طرفدار برچسب مواد غذایی هستند: این گروه تنها به سراغ فرآورده‌های غذایی می‌روند که روی برچسب آنها کلماتی مانند «گیاهی» یا «فاقد گوشت» نوشته شده باشد. سپس تا می‌توانند پرخوری می‌کنند.

همه بعد از چهل سالگی شکم می‌آورند

    1 . حداقل چهار ساعت در هفته ورزش کنید: این مدت زمان ورزش و فعالیت به 40 تا 50 ساله کمک می‌کند تا در یک فرآیند ده ساله وزن خود را کم کنند.

    2 . روزی ده دقیقه تحرک داشته باشید: اندازه دور کمر خانم‌هایی که روزی ده دقیقه ورزش سنگین انجام می‌دهند، 15 سانتیمتر کمتر از خانم‌هایی است که اصلا ضربان قلب خود را بالا نمی‌برند.

    3 .  وزنه بزنید: دو سه بار وزنه زدن در هفته، کاهش حجم عضلانی و کندی متابولیسم ناشی از پیری را درمان می‌کند.

    4 .  از مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه شده پرهیز کنید: خانم‌هایی که فیبر و غلات مصرف می‌کنند کمتر از کسانی که شکر و آرد سفید مصرف می‌کنند دچار اضافه وزن می‌شوند.





تاریخ : سه شنبه 90/6/29 | 8:5 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای استفاده می‌‌کنند به‌طور متوسط 15 سال دیرتر از دیگران می‌‌میرند.
 
محققان با انجام مطالعاتی روی 120 هزار نفر که بین 55 تا 69 سال داشتند متوجه شدند، افرادی که از دستورات رژیم غذایی مدیترانه‌ای استفاده می‌‌کنند، ورزش می‌‌کنند، وزن مناسب دارند و سیگار نمی‌کشند حداقل 15سال بیشتر از دیگران عمر می‌‌کنند. این رژیم غذایی شامل مقادیر زیادی از انواع سبزی‌ها، روغن زیتون، میوه، ماهی و مغز‌های خوراکی است و گوشت‌ها در آن کمترین سهم را دارند.

تاثیر رژیم غذایی مدیترانه‌ای در زنان بیشتر است و آن‌ها درصورت پیروی از آن حتی می‌‌توانند میزان افزایش عمر خود را تا 2برابر مردان بالا ببرند. البته تاثیر استفاده از این رژیم غذایی فقط محدود به طول عمر نیست بلکه نقش موثری هم در پیشگیری از آلزایمر دارد. افرادی که مقادیر زیادی از محصولات گوشتی مانند گوشت و مرغ را مصرف می‌کنند با احتمال بسیار زیادی خود را در معرض ابتلا به آسیب‌‌های مغزی قرار می‌دهند اما پیروی از دستورات رژیم مدیترانه‌ای نقش مهمی در پیشگیری از این مشکلات دارد. رژیم‌‌های غذایی که شامل مقادیر زیادی گوشت هستند باعث مرگ قسمت‌های بسیار کوچکی از مغز انسان می‌شوند که می‌تواند در نهایت منجر‌به از دست دادن حافظه و ابتلا به بیماری آلزایمر شود.





تاریخ : سه شنبه 90/6/29 | 8:3 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 شرکت نایک رتبه اول را در صنایع کفش ورزشی به دست آورد و آدیداس را پشت سر گذاشت. این شرکت از المپیک سال 1936 یعنی موقعی که آقای ‌«اونس» کفشهای آدیداس را پوشید و درجلو هیتلر، ملت آلمان و جهان، مدالها را تصاحب کرد، پیروز محسوب می گردید.
در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 شرکت نایک رتبه اول را در صنایع کفش ورزشی به دست آورد و آدیداس را پشت سر گذاشت. این شرکت از المپیک سال 1936 یعنی موقعی که آقای ‌«اونس» کفشهای آدیداس را پوشید و درجلو هیتلر، ملت آلمان و جهان، مدالها را تصاحب کرد، پیروز محسوب می گردید.
در اوایل دهه 80 شرکت ری بوک به عنوان رقیب اصلی ظاهر شد و با رشد بی‌نظیر، رتبه اول را در صنایع کفش ورزشی به دست آورد. سه سال بعد نایک مجدداً موقعیت خود را در رتبه بالا کسب کرد و حریف را در نیمه دوم دهه کنار زد.
سابقه ری بوک
پیشینه ری بوک به دهه 90 قرن نوزدهم برمی گردد که شخصی به نام جوزف ویلیام فاستر خود را به عنوان اولین سازنده کفشهای ورزشی میخدار معرفی کرد. تا سال 1895 کفشهای او به صورت دست‌دوز برای دوندگان مشهور ساخته می شد، ولی به زودی کمپانی فلدینگ، فاستر و پسران، کفشهای خود را به کلیه ورزشکاران سرتاسر جهان عرضه کرد. در سال 1958 دو نوه بنیانگذار کفش دوزی، شرکتی را ایجاد و نام آن را با الهام از یک غزال آفریقایی، ری بوک نامیدند که درنهایت با کمپانی فاستر و پسران ادغام گردید.
در سال 1981، جمع فروش 5/1 میلیون دلار بود و نقطه عطف در سال بعد به وجود آمد که ری بوک اولین کفش ورزشی طراحی شده برای بانوان را عرضه کرد. که به نام کفشهای فری استایل معروف گردید. در سال بعد به طور غیرمنتظره با بیش از سه برابر افزایش به 919 میلیون دلار در سال 1986 رسید. میزان فروش در سال 1987 به 4/1 میلیارد دلار و در سال 1991 به 7/2 میلیارد دلار بالغ گردید و به عنوان بهترین و نوآورترین شرکت سازنده وسایل ورزشی در جهان شناخته شد.
جابه جایی موقعیت رقابتی ری بوک
در سال 1987 در صنعت کفشهای ورزشی ارزش سهام ری بوک از رقیب اصلی خود یعنی نایک به لحاظ فروش 4/1 میلیارد دلاری نسبت به میزان فروش 900 میلیون دلاری نایک بالاتر رفت. سپس سرعت رشد فروش ری بوک کم شد و در سال 1990 شرکت نایک با فروش حدود 23 میلیون دلار در مقابل فروش حدود 22 میلیون دلار از آن جلوتر افتاد. در این زمان ناگهان ری بوک شروع به از دست دادن تدریجی موقعیت خود در بازار کرد، و زمینه نگرانی سهامداران را فراهم ساخت.
بخشی از جابه جایی موقعیت رقابتی ری‌بوک به لحاظ سرمایه گذاری سنگین نایک در تبلیغات و استفاده از دوستاره ورزشی گران قیمت نظیر مایکل جردن و پته سامپراس بود.
تهاجم ری بوک
فایرمن ابتدا به جبهه بسکتبال شرکت نایک حمله کرد. سهم نایک در کفشهای بسکتبال تقریبا”50 درصد و سهم بازار 15 درصد بود. در این زمان، مایکل جردن در بسکتبال بازنشسته شد و در غیاب مایکل جردن که در فروش کفشهای نایک تاثیر زیادی داشت، ری بوک با ستاره معروف یعنی شاکیلا – اونیل قراردادی امضا و شروع به تخریب استیلای نایک در بازار کرد.
فشار روی نایک در جریان مسابقات NBA فوریه1994 و عرضه کفشهای طرح جدید و بدون بند و قابل شارژ به وسیله گاز کربنیک ری بوک افزایش یافت. قیمت این کفشها 130 دلار بود که بسیار معقول تعیین شد و فایرمن انتظار داشت که با این نوآوری سهم بازار را 10 درصد در طول سه سال افزایش دهد. او همچنین به جبهه قوی دیگری از نایک در رابطه با کفشهای بنددار حمله کرد که 80 درصد فروش نایک را تشکیل می دهد. در ژانویه 1993 ری بوک کفشهای بنددار مخصوص را، برای ورزشکاران دبیرستان عرضه کرد. فایرمن پیش بینی کرد که با سه برابر افزایش میزان فروش آن به 45 میلیون بالغ شود. او همچنین در سال 1994 در بازار هاکی با 12 نوع کفش و انتظار فروش 100 میلیون دلار وارد شد.
نتایج
متاسفانه تلاشهای گسترده فایرمن برای نوسازی شرکت برای مقابله با شرکت نایک و نیل به پیشگامی در بازار با اقبال مواجه نشد و پاره ای مشکلات ظاهر گردید. مثلاٌ در رابطه با قرارداد با شاکیلا اونیل کفشهای مدل شاک آتاک مقبول نوجوانان واقع نشد و موجب پاره ای نارسائیها گردید. به طور مثال، این کفشها دارای رنگ سفید با حاشیه و خطوط آبی،130 دلار قیمت داشت درصورتی که در آن زمان کفش سیاه مدروز بود و بخش بزرگی از نوجوانان قادر به پرداخت 130 دلار برای کفش دیگر نبودند. در شش ماهه اول 1993 نیز کفشهای بسکتبال علی رغم تبلیغات شاکیلا 20 درصد کاهش یافت. تا سال 1995 هزینه های عملیاتی شرکت به32/7 درصد فروش در مقابل با 24/4 درصد سال 1997 یعنی فراتر از 27 درصد میانگین صنعت افزایش یافت. ری بوک پذیرفت که بخشی از افزایش هزینه ها ناشی از عقد قرارداد با ستارگان ورزشی و پرداخت پاره‌ای هزینه های مسابقات است. به طور مثال، برخلاف چهار سال قبل و به جای 400 نفر ری بوک با 3000 ورزشکار برای پوشیدن کفشهای ری بوک در جریان المپیک 1996 آتلانتا قرارداد منعقد کرد. ازطرف دیگر با مسئولان سان فرانسیسکو و فدراسیون های تیم ها و ستارگان بسکتبال برای پوشیدن کفش ری بوک قراردادهای جداگانه بست.
تلاش برای پیروزی
تا سال 1995 «وول ورت» با 2800 فروشگاه بزرگترین فروشنده کفشهای ورزشی بود. این کمپانی از بازار 5/6 میلیارد دلاری 5/1 میلیارد دلار سهم یعنی حدود 23 درصد را داشت. شرکت نایک توانسته بود که با 300 میلیون دلار در مقام بعدی و ر‌ی‌بوک نیز با کسب 228 میلیون دلار در رده سوم قرار گیرد. دو سال بعد فروش کفشهای نایک به 750 میلیون دلار افزایش یافت ولی ری بوک 122 میلیون دلار به دست آورد.
مشکل دیگر ری بوک نوع مشتریان کفاشی ها بود که عمدتا” نوجوان که حاضر به پرداخت 80 تا 90 دلار بودند درصورتی که قیمت اقلام ری بوک برای مشتریان قدیمی پذیرفتنی بود و نوجوانان و افراد معمولی قادر به پرداخت قیمت بالا نبودند.
سوابق نایک
اولین ظهور کفشهای نایک در مسابقات مقدماتی رقابتهای المپیک 1972 بود که به ورزشکاران در تمرینات آزمایشی کفشهای جدید ارائه شد و این کفشها پس از انجام مسابقات دربین هفت مورد مقام چهارم را کسب کرد، و آدیداس نیز اول شد.
در صبح یکی از روزهای یکشنبه در سال 1975 «باورمن» شروع به آزمون ترکیب آهن متخلخل با لاستیک اوره ای کرد و در جریان آزمایش، به لاستیک خاصی دست یافت که علی رغم ضخامت کم دارای خاصیت جهندگی بیشتر نسبت به اقلام مشابه در بازار بود. «نایت» و «باورمن» با این لاستیک مخصوص شانس جدیدی را تصاحب کردند و میزان فروش خود را از دو میلیون دلار در سال 1972 به 14 میلیون دلار افزایش دادند.
شرکت نایک به اتکای تلاش زیاد و تحقیق و توسعه دقیق به پیشگام در صنعت کفش‌سازی و ارائه مدلهای جدید تبدیل گردید.
در پایان دهه، این شرکت دارای 100 نفر پرسنل در قسمت تحقیق و توسعه بود و بیش از 140 مدل مختلف توأم با نوآوری و فناوری پیشرفته در بازار عرضه کرده است. این تنوع شامل طراحی مدلهای مختلف برای انواع پاها، وزنها، سرعتهای دو، برنامه های تمرین، زن، مرد و مهارتهای مختلف می شود.
تا سال 1981 نایک هدایت بازار کفش قهرمانی را با تصاحب 50 درصد دراختیار داشت و سهم بازار کفش آدیداس با چندین دهه قدمت به کمتر از سهم نایک کاهش یافت.
در سال 1980 نایک وارد بورس شد و «نایت» میلیونر توسط مجله فوربس به عنوان شاخص در بین 400 سهام آمریکایی با ثروت تقریبی کمتر از 300 میلیون دلار اعلام گردید. «باورمن» نیز در 70 سالگی اکثر سهام خود را واگذار و دو درصد سهام شرکت به ارزش 9/5 میلیون دلار را تصاحب کرد.
در چهارم ژانویه 1982 فوربس درگزارش خود تحت عنوان گزارش سالانه صنایع آمریکا، نایک را ازنظر سودآوری حائز رتبه اول در طرح پنج سال گذشته و جلوتر از سایر صنایع معرفی کرد. اما، متعاقب دهه 80 ، ری بوک به عنوان رقیب اصلی نایک ظاهر، و آن را تهدید کرد. دلیل عمده آن بهادادن نایک به توانایی رقیب بود. درنتیجه در بازار روبه توسعه، فرصت از دست رفت و ری بوک با عرضه کفشهای نرمشی، بازار کشور را قبضه کرد.
تحلیل
این موردکاوی، ماجرای دو رقیب اصلی در صنعت کفش ورزشی را که دامنه صنعت آنها ازحد کفش فراتر رفته است، نشان می‌دهد. نایک ابتدا آدیداس کهنه کار را از میان برد و در نیمه دوم دهه 80 با ری بوک مواجه شد و از فرصت جدید بهره برداری نکرد. 
به هرحال، نایک مجددا” قوی تر از قبل ظاهر شد و دلایل آن به اشتباه ری بوک و عملکرد مناسب نایک بعداز تلخکامی موقتی برمی گردد.
بزرگترین فاکتور قابل کنترل در موقعیت بی نظیر نایک، شیوه برخورد با مشتریان است. نایک تمام مشتریان بویژه عاملان بزرگ نظیر کفش فروشی ها را غنی ساخت در صورتی که ری بوک در ایجاد روابط مناسب نه تنها تلاش نکرد بلکه با آنها برخورد خودپسندانه داشت. واقعاٌ این اشتباه بزرگی است که یک شرکت سازنده خود را سلطان درنظر بگیرد و نسبت به مشتریان و عاملان خود مستبدانه و خودسرانه برخورد کند.
اما، دنیای مد می تواند زودتر از این، وضعیت را نابود سازد و برنده امسال را در سال دیگر در انتهای لیست قرار دهد. مشابه آنچه درمورد کفشهای شاک – آتاک و تاییدیه های ستاره گران قیمت ورزشی اونیل شاهد هستیم.
عامل دیگر در موفقیت شرکت نایک، استفاده از ورزشکاران موفق تازه به دوران رسیده، و استفاده بهتر از شعار معروف «JUST DO IT» است، که مورداستقبال جوانان قرارگرفت.
چه چیزی می توان یاد گرفت؟
هیچ کس از اشتباه مصون نیست و هر موفقیت، تداوم آن را تضمین نمی کند. بعضی از مدیران خود را گول می زنند و فکر می‌کنند که هر موفقیت، موفقیت دیگر را به دنبال می آورد. این طور نیست، هیچ شرکتی اعم از پیشگام یا معمولی نمی تواند به تحولات محیط و تهاجمات رقبای کوچک بی اعتنا باشد. آدیداس همانند شرکت کامپیوتری IBM بر صنعت کفش ورزشی در بازار تسلط داشت اما توسط رقیب تازه واردی به نام نایک از میدان به در رفت. زیرا آدیداس سپر خود را در لحظات حساس زمین گذاشت. به طریق مشابه نایک از تهاجم تازه وارد دیگر غفلت کرد و با کم بهادادن به آن در عرضه کفشهای نرمشی، از رقیب عقب ماند.
اهمیت جلب مشتریان عمده. هر شرکت باید شیوه های جلب رضایت مشتریان بویژه مشتریان بزرگ و طرف حسابهای اصلی را که اهمیت حیاتی دارند، پیدا کند. نمونه بارز اثربخشی و یا عدم اثربخشی و جلب رضایت مشتریان اصلی را می توان در نحوه برخورد ارتباطی ری بوک و نایک با زنجیره فروشندگان کفش شاهد بود. هرگاه تولیدکننده، خواسته مشتریان اصلی را برآورده نسازد باید آنها را مجاب و یا بخشی از بازار خود را به دیگران واگذار کند.
آیا تناسبی برای بهره گیری از ورزشکار در تبلیغ وجود دارد؟ امروزه ورزشکاران پولهای هنگفت برای تبلیغ کالا درخواست می‌کنند. آیا پرداخت چنین مبالغ ارزش دارد؟ باید قراردادهای استفاده از ورزشکاران برای بهره برداریهای تبلیغاتی محدود شود زیرا استفاده از ورزشکاران حتی مایکل جردن دیگر تضمین ندارد. برخی از شرکت نایک انتقاد دارند که در استفاده از ورزشکاران برای تبلیغات خود فراتر رفته و هزینه‌های زیادی را پرداخت کرده است. باید توجه داشت استفاده بیش از حد از ورزشکاران برای تبلیغ کالا ضمن اتلاف پول ممکن است با تبعات منفی همراه باشد زیرا رفتار خارج از شئونات همان ورزشکار می تواند اثر منفی روی فروش آن به وجود آورد.
آیا نقش مدیریت عالی کلیدی است؟ آیا احیای مجدد شرکت نایک و تنزل ری‌بوک به لحاظ برتریهای «فیل نایت» نسبت به «فایرمن» است؟ آیا موفقیت یک شرکت تقریبا” به تواناییهای مدیر آن بستگی دارد؟ چنین پرسشهایی بستر بحثهای طولانی توسط خبرگان است. چندین مؤلفه در این رابطه حائزارزش است. مورد عدم صلاحیت کاملا” آشکار و غیرقابل تشخیص است. هر مدیر شرکت بزرگ ممکن است گرفتار وضعیت دشوار باشد و درچنین صورت به عنوان یک فرد صلاحیت دار با اتخاذ تصمیمات لازم از سازمان خود دفاع کند. سوالی که در این میان مطرح است فرق و تمایز بین صلاحیت و عدم صلاحیت است. ارزیابی درست از آینده، آگهی و تبلیغات و شعار صحیح و پیداکردن موردهای ناب جهت روند جدید از ویژگیها و صلاحیت یک مدیر است.
ما می دانیم که «نایک» موفقیت زیادی را کسب کرده است. بعد از مغلوب ساختن آدیداس، نایک را به عنوان بزرگترین سازنده کفشهای ورزشی برای دومین بار در جایگاه بالای بازار قرار داد. آیا تواناییهای او به عنوان مدیرعالی شرکت نایک بیشتر از «فایرمن» است؟ آیا غیبت او به فروپاشی نایک منجر خواهدشد؟
ممکن است سوال اساسی این باشد که آیا یک شخص می تواند متمایز باشد؟ شاید اگر شخص مصون از خطا باشد. اما «نایت» مصون از خطا نبود. او در اواسط دهه 80 خطاهایی داشت





تاریخ : سه شنبه 90/6/29 | 8:1 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
<      1   2   3   4   5   >>   >
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • بی بی مارکت
  • ttp://www.bachehayeghalam.ir/sitefiles/bgh_sound_player.php">