سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

شیخ حر عاملی که بود؟

شیخ حر عاملی
وسائل الشیعه مجموعه ‌ای از روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام درباره احکام شرعی در تمام ابواب فقه است که طی بیست سال به نگارش درآمده است.

 

 

محمد بن حسن بن على بن محمد بن حسین، معروف به شیخ حر عاملى در شب جمعه 8 رجب سال 1033 هجرى در خانواده‏اى اهل علم و علاقه‏مند به خاندان رسول خدا صلى الله علیهم اجمعین در روستاى مشغره در منطقه جبل عامل لبنان دیده به جهان گشود.

 منطقه جبل عامل به دست ابوذر غفارى شیعه شد و توسط آن سردار بزرگ اسلام با اهل بیت رسول خدا صلى الله علیهم اجمعین آشنا گشت. (1)

نسب‏

نسب محمدبن حسن (2)‌ معروف به حر عاملی مشغری با 36 واسطه به حربن یزید ریاحی شهید و آزادمرد حادثه کربلا می‌رسد.

شیخ حر در روستای مشغر، یکی از بخش‌های منطقه جبل عامل (جبح) (3 ‌) دیده به جهان گشود. (4) شیخ حر عاملى از نوادگان حر بن یزید ریاحى است.

 او فرمانده سپاه یزید بود که به سپاه امام حسین علیه‏السلام ملحق شد و همچون یارى وفادار در رکاب آن حضرت به شهادت رسید و سید الشهدا علیه‏السلام درباره او فرمودند:

«ترا نام نیکویى نهاده‏اند، تو در دنیا و آخرت حُرّ و آزاده هستى»

اساتید 

شیخ حُر عاملى در وطن خود جبل عامل در طول زندگی خود نزد اساتید بزرگى به فراگیرى علوم آل محمد صلى الله علیهم اجمعین پرداخت و از آنان بهره‏هاى فراوانى برد که اثر مهمى در رشد و نمو او داشت و او را آماده ساخت تا عالمى بزرگ و مجتهدى نام آور گردد.

 از جمله: 

1.       پدرش حسن بن على (درگذشت 1062 هجرى).

2.       عمویش شیخ محمد بن على حُر (درگذشت 1081 هجرى)

3.      جد مادریش شیخ عبد السلام بن محمد حُر.

4.      شیخ زین الدین، صاحب معالم و فرزند شهید ثانى.

5.      سید حسن حسینى عاملى.

6.      مولى محمد طاهر بن محمد حسین شیرازى نجفى قمى.

7.      شیخ على نوه شهید ثانى‏

8.      استاد محقق آقا حسین خوانسارى‏

شاگردان‏  

علماى فراوانى نیز از محضر او بهره برده‏اند از جمله:

1.       شیخ مصطفى بن عبد الواحد بن سیار حوبز

2.       سید محمد بن محمد باقر حسینى اعرجى مختارى نائینى‏

3.      سید محمد بن محمد بدیع رضوى مشهدى‏

4.      مولى محمد فاضل بن محمد مهدى مشهدى‏

5.       سید محمد بن على بن محیى الدین موسوى عاملى‏

تألیفات‏  

شیخ حُر عاملى داراى تألیفات ارزشمند و گران‏بهایى است. وى عمر شریف خود را وقف خدمت به شریعت مقدس اسلام و مذهب حق اهل بیت عصمت و طهارت نمود و با وجود مشاغل فراوان مانند شیخ الإسلامى و اشتغال به درس و تربیت علما، تألیفات فراوانى نیز از خود به یادگار نهاده که یکى از آنها کتاب ارزشمند «وسائل الشیعة» است که از زمان نگارش تا این زمان پیوسته مورد توجه و عنایت فقهاى اهل بیت و مجتهدین شیعه قرار گرفته است.

از جمله دیگر تألیفات ایشان می توان به الجواهر السنیة فی الأحادیث القدسیه، الصحیفة الثانیة من أدعیة علی بن الحسین علیه‏السلام، تفصیل وسائل الشیعة إلى تحصیل مسائل الشریعة، هدایة الأمة إلى أحکام الأئمة علیهم‏السلام، من لا یحضره الإمام، إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، رسالة فی الرد على الصوفیة، و بسیاری کتاب ارزشمند دیگر اشاره نمود.

وفات‏  

شیخ حر عاملی به نقل از کتاب «الدر المسلوک» نوشته برادر شیخ در روز 21 رمضان سال 1104 هجرى در سن 72 سالگی در مشهد دیده از جهان فرو بست. برادرش در مسجد زیر گنبد در کنار منبر بر او نماز خواند و بدن مطهرش را  در صحن روضه در کنار مدرسه میرزا جعفر  دفن نمود. (4)

آنگاه که شفا گرفت

از علمای بزرگ و صاحب نام شیعه مرحوم شیخ حر عاملی قدس سره ( 1033 – 1104 قمری ) صاحب کتابهای ارزشمندی چون وسائل الشیعه و اثباة الهداة می باشند .

آن بزرگوار در کتاب « اثباة الهداة » یکی از خاطرات دوران کودکی خود را در ردیف معجزاتی آورده که به چشم خود دیده است . وی می نویسند :

در کودکی – حدود ده سالگی – به مرض بسیار سختی دچار شدم که بستگانم گرد من جمع شدند و در حال گریه زاری مهیای عزا شدند و یقین داشتند که من همان شب از دنیا خواهم رفت .

در همان حال بین خواب و بیداری ، پیامبر عزیز اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و امامان دوازدهگانه علیهم السلام را دیدم .

به آنها عرض سلام نمودم و با یک یک آنها مصافحه کردم ، بخصوص با امام جعفر صادق علیه السلام گفتگو نمودم که مضمون آن الان در خاطرم نیست ، جز اینکه می دانم در حق من دعا کردند .

 چون به امام زمان علیه السلام سلام گردد و با ایشان مصافحه نمودم ، گریستم و عرض کردم : مولای من ؛ می ترسم در این مرض بمیرم در صورتی که هنوز بهره خویش را از علم و عمل نگرفته ام .

امام زمان علیه السلام فرمود : نترس که در این بیماری نمی میری بلکه خداوند تو را شفا می دهد و عمر درازی خواهی کرد .

سپس کاسه ای که در دست داشت به من داد . من نیز نوشیدم و در همان لحظه خوب شدم و بیماری ام به کلی برطرف شد و نشستم . بستگانم از این حال شگفت زده شدند و من هم تا چند روز قضیه را برای آنها نقل نکردم .

گر نقاب از چهره بر گیرد زمانی یار ما                         از لقای او شفا یابد دل بیمار مـــــــــا

می شود آرام قلب خسته از درد فراق                          افتد از بر عارض مهوار او دیدار مــا

ذکر او آرامش جان باولایش خوش دلیم                     مهر دلجویش دو عالم رونق بازار مــا

انتظار دیدنش چون شد عبادت زین سبب           روز و شب باشد بسویش دیده بیدار ما (5) 

وسائل الشیعه

 این کتاب مجموعه ‌ای از روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام درباره احکام شرعی در تمام ابواب فقه است که طی بیست سال به نگارش درآمده.

شیخ حرعاملی در این کتاب، علاوه بر کتب اربعه، به بیش از 180 کتاب روایی معتبر شیعه استناد نموده و مجموعه ای گرانبها و ارزشمند از روایات فقهی شیعه را جمع آوری کرده است.

 این کتاب شامل حدود 36 هزار روایت درباره احکام شرعی، واجبات، محرمات، مستحبات و آداب است و روایات آن برگرفته از مجموعه های روایی معتبر شیعه و اصول اولیه قدمای اصحاب است.

 در حال حاضر وسائل الشیعه از ارکان اصلی استنباط احکام شرعی و اجتهاد در حوزه های علمیه شیعه به شمار می آید و در تمام درسهای خارج فقه روایات آن نقل و مورد استناد قرار می گیرد. (سایت تخصصی امیرالمومنین علیه السلام)

کتاب گرانسنگ «وسائل‌الشیعه» در بردارنده 51 کتاب در ابواب مختلف از طهارت تا دیات بوده و حدود 35 هزار و 868 حدیث را شامل می‌شود.

مولف آن، یکی از 3 تن علمایی است که محمدون ثلاثه نام گرفته‌اند. وی دیدگاه‌های خود را در تالیف کتاب که براساس آن عمل کرد، در جلد آخر کتاب و در قالب 12 فایده مفصلا شرح و تفصیل داده است.

 از آنجا که این کتاب از زمان تالیف تاکنون مدار تحقیق و استفاده و استنباط فقها و عالمان در احکام شرعی بوده است، شروح و مستدرکات جامعی درباره آن به نگارش درآمده است. در ضمن مجموعه شروح و تالیفات شیخ نیز بالغ بر 50 کتاب و رساله است.(6)

ابعاد شخصیتی شیخ حر از نگاه دیگران  

سخنان بزرگان صاحب نام و عالمی که یا در زمان شیخ می‌زیستند و یا پس از وی؛ همگی درباره ویژگی‌های منحصر به فرد و ممتاز او داد سخن داده‌اند، همه نشان از عظمت علمی و شخصیت والای دینی و علمی شیخ حر دارد.

صاحب کتاب ارزشمند «جامع‌الرواه» و معاصر شیخ حر درباره او چنین می‌نویسد:

دیدگاه‌های شیخ در خاتمه وسائل جای مناقشات فراوان دارد ازجمله اینکه او به حجیت و اعتبار و صحت تمام احادیث کتب اربعه اصرار می‌ورزد.

«شیخ حر... علامه و استاد و رهبر، محقق دقیق، عالمی جلیل‌القدر و دارای منزلتی والا و فاضل و کامل است و در علوم مختلف تبحر و تخصص دارد.

 خداوند عمر شریف او را طولانی گرداند و به شرافت او بیفزاید... دارای کتب زیادی است؛ از آن جمله کتاب بزرگ وسائل‌الشیعه...» (7)‌ نویسنده «سلافه‌العصر» نیز پیرامون شخصیت شیخ می‌نگارد:

«شیخ حر عاملی، پرچم دانشی است که پرچم‌های دیگر توان مقابله با او را ندارند. نفس عالم و دانش او تمام اطراف عالم را فراگرفته است... همانند باران است که بخش‌های مختلف زمین را زنده می‌کند.

تالیفات او بر تارک روزگاران می‌درخشد، سخنان او همانند در می‌ماند و اکنون در سرزمین فارسی زبانان (یعنی خراسان)‌ وطن گزیده است.» (8)‌

گفتنی است که مولف «سلافه‌العصر» در جای دیگر از کتابش از شیخ حر به عنوان یکی از علمای شاعر نام می‌برد و او را به علم و فضل و دارای تصانیف بسیار که در جهان پایدار است، می‌ستاید و اندکی از اشعارش را نقل می‌کند.(9)‌

عالم بزرگ دیگر محمدصادق مشهدی چنین بیان می‌دارد:

«استاد و مولای ما، هدایتگر تاریکی تاریکی‌های ما، برترین برترین‌ها، کامل‌ترین کامل‌ها، صاحب پرچم مستقیم، هدایتگر راه نعمت‌ها، صاحب روش نیکو، محقق کامل، محدث و معلم عامل و جمع‌آوری کننده اخبار ائمه هدی(ع)‌ شیخ حر عاملی است.» (10)

مرحوم شیخ‌عباس قمی می‌گوید:

«محمدبن حسن‌بن علی مشغری (شیخ حر)‌ شیخ محدثان و عالم و فقیه و محدث جلیل‌القدر صاحب مکارم و فضایل و صاحب تالیفات مفید و گرانقدری است.

 او صاحب «رسائل» است که جامع و کامل است و ساحلی ندارد؛ و با تالیف آن بر مسلمانان منت نهاد.» (11)‌

گفتنی است که براساس منابع تاریخی موجود به دست می‌آید که عظمت دینی و معنوی شیخ، بسیاری از علمای اصفهان را بر آن داشت تا شیخ را در جایگاه شیخ الاسلامی که از مناصب مهم آن دوران به شمار می‌رفت، بیابند؛‌ شیخ در مشهد و در یکی از مناطق مهم ایران به این مقام دست یافت. (12)

یکی از مسائلی که حکایت از فعالیت و توجه اجتماعی شیخ به مسائل شرعی زمان خود دارد، رساله‌ای منسوب به وی درباره کشیدن توتون است.

در کتاب «مقالات تاریخی» دفتر دوم چنین آمده است:

«شیخ حر عاملی هم رساله‌ای درباره کشیدن توتون نوشته است که خوشبختانه نسخه‌ای از آن باقی است و در این رساله، از رساله یکی از علما یاد کرده که 14 دلیل در باب حرمت کشیدن توتون آورده...» (13)‌

 

 

منابع:

1.      سایت تخصصی امیرالمومنین علیه السلام

2.      محمدبن حسن بن علی بن محمدبن محمدحسین بن... حربن یزید ریاحی معروف به شیخ حر عاملی.

3.      این منطقه روستایی از روستاهای دمشق در ناحیه بقاع است. (ر.ک به: حموی بغدادی، یاقوت، معجم‌البلدان، 5/134)

4.      سایت تخصصی امیرالمومنین علیه السلام

5.      اثباة الهداة ، ج7 ، ص 378 .

6.      پایگاه جام جم آنلاین

7.      - الاردبیلی الغروی، جامع‌الرواه وازاحه الاشتباهات عن‌الطرق و الاسناد 2/90

8.      - صدرالدین مدنی، سلافه‌العصر فی‌محاسن الشعرا بکل مصر، ص 539

9.      - همان، ص 359

10.  - حرعاملی، اثباه‌الهداه، مقدمه سجع‌البلابل از آیه‌الله مرعشی، ص «یط»

11.  - قمی، الکنی والالقاب، 2/ 158 به نظیر این مطالب در دو کتاب ذیل مراجعه کنید: قمی، فوائد الرضویه، ص 473 و سفینه‌البحار و مدینه‌الحکم و الاثار 1/241

12.  میرزا سمیعا، تذکره‌الملوک، ص 30، لازم به ذکر است که در دوران معاصر شیخ حر یعنی دوران صفویه، منصب شیخ‌الاسلامی از مناصب مهم آن دوران به شمار می‌رفت و این خود نشان‌دهنده جایگاه ویژه شیخ می‌باشد.

13.  جعفریان، رسول، مقالات تاریخی، دفتر دوم، ص 356.






تاریخ : چهارشنبه 91/3/10 | 7:27 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

نردبانی برای خوشبختی ! 

 

 

هر یک از ما به نوعی دنبال مسیر صاف و مستقیم خوشبختی هستیم و و گاهی آنقدر راه و بیراهه می‌رویم تا به مقصد برسیم و همای سعادت را در آغوش بکشیم و گاهی ناکام از دنیا می‌رویم، کلید خوشبختی در دستانمان است اما چرا بدبختیم؟

 

 

 

نیکی

 

هر روز وقت اذان ، صدای قرآن را می‌شنویم و یادمان می‌رود که کلید گنج سعادت قرآن است و تدبر و عمل به آیات آن ، ما را سعادتمند می‌سازد.

گره به دست خودتان باز می‌شود

هر جایی که دنبال رد پای خوشبختی هستید به زوایای پنهان و آشکار زندگی خود بنگرید ، بسیاری از اوقات گره کورمان به دست خودمان باز می‌شود.

یکی از زیباترین راه حل‌های قرآن این است که هر جایی به مشکل برخورد کردید به پدر و مادر خود نیکی کنید . اگر مشکلی دارید و اگر بر جاده موفقیتتان مانعی قرار گرفته بدانید گران‌بهاترین عمل خیر ، دلجویی از پدر و مادر است ؛ اگر در قید حیات هستند به آن‌ها محبت کنید و با زبان خوش از ایشان دلجویی نمایید و هیچ گاه آنان را آزار ندهید و با سخنان درشت دلشان را نشکنید .

وَقَضَی? رَبُّکَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیَّاهُ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا غڑ إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ کِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا کَرِیمًا

و پروردگارت فرمان قاطع داده است که جز او را نپرستید، و به پدر و مادر نیکی کنید ؛ هرگاه یکی از آنان یا دو نفرشان در کنارت به پیری رسند [چنانچه تو را به ستوه آورند] به آنان اُف مگوی و بر آنان [بانگ مزن و] پرخاش مکن ، و به آنان سخنی نرم و شایسته [و بزرگوارانه] بگو.(اسرا/23)

مدیون دعای پدر و مادر هستم

حضرت آیت الله مرعشی نجفی در بیانی اذهان داشتند : من همه موفقیت‌هایم را مدیون دعای خیر پدرم می‌باشم . پدرم یکی از علما و فضلای عصر و زمان خویش بود و بسیار درس خواند و مطالعه کرد و گاهی مادر مرا، برای دعوت پدر برای نهار و شام می‌فرستاد وقتی زمان استراحت و خواب ایشان بود من صورت را بر کف پای پدر قرار می‌دادم و او از گرمای صورت من بیدار می‌شد و همان لحظه برای من دعا می‌کرد و از خداوند می‌خواست تا شهد علم و ایمان را در قلب من ریزد .

خداوند در قرآن بیان می‌دارد اگر پدر و مادرتان به سن پیری رسیدند بال‌های محبتت را بر ایشان بگشا اگر به بیماری و ضعف رسیدند از آنان تیمار داری کن و به آنان محبت نما ؛ وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُلْ رَبِّ ارْحَمْهُمَا کَمَا رَبَّیَانِی صَغِیرًا برای هر دو از روی مهر و محبت ، بال فروتنی فرود آر و بگو : ای پروردگار من آنان را به پاس آنکه مرا در کودکی تربیت کردند ، مورد رحمت قرار ده

 

 

رهبر عظیم الشان انقلابمان حضرت آیت الله خامنه ای نیز همیشه مشمول دعای خیر پدر و مادر بودند . پدر ایشان در اواخر عمر دچار بیماری شدند و ایشان که در قم تحصیل می‌کردند برای مداوا و همراهی پدر به مشهد رفتند و چون پدر محبت و علاقه خاصی به ایشان داشتند درخواست کردند که در مشهد بماند.

 

 

ایشان فقط به خاطر رضایت و خشنودی پدر قم را به قصد مشهد ترک کرد و در کنار پدر و به یاری ایشان و تحصیل علم پرداختند و تا آخر عمر و زیر سایه دعای خیر پدر و مادر و رضایت ایشان به جایگاه  و منزلت  بالای علمی و معنوی رسیدند.

اگر در نیکی به پدر و مادر متحمل سختی شدیدی شدید بدانید که خداوند دانای بینا است و چه بسیار راه های موفقیت فقط به خاطر این سختی‌ها و ناملایمتی ها هموار می‌گردد و چه بسیار باران رحمت بر سر بندگان نازل می‌گردد.

با چشمان تیز بین نگاه کنید سعادت شما در زندگی در گرو اعمالتان است اگر پدر و مادرتان زنده هستند به آن‌ها نیکی کنید و اگر در قید حیات نیستند بر سر مزارشان بروید و از آنان بخواهید برایتان دعا کنند ، از مکان‌هایی که دعا مستجاب می‌شود بر سر قبر پدر و مادر است. هر چقدر در این راه رنج و سختی بیشتر ببینید به گنج سعادت نزدیک‌تر می‌شوید .

در تاریخ جوانی بود به نام اویس قرنی که بسیار نام پیامبر را شنیده بود . از مادر اجازه گرفت تا به دیدار او رود اما مادر گفت تا شب برگرد راه طولانی را طی کرد تا در مدینه به مسجد پیامبر رسید. پیامبر را جویا شد؛ گفتند در مسجد نیست . ساعت‌ها منتظر ماند اما پیامبر را ندید. دید هوا تاریک می‌شود اطاعت حرف مادر او را بر آن داشت تا برگردد.

اویس مسیر را به سوی مادر پیش گرفت. به محض آنکه اویس مکان را ترک کرد ، پیامبر وارد مسجد شد گفت بوی بهشت به مشامم می‌رسد چه کسی اینجا بود؟ خبر دادند که جوانی به نام اویس قرنی برای دیدار شما آمده بود.

به راستی چه خصلتی در اویس وجود داشت که وجود او را هم پایه ی بهشت معرفی می کند؟! آیا جز اطاعت و رضایت مادر مسیحی خود بوده است ؟!

یکی از زیباترین راه حل‌های قرآن این است که هر جایی به مشکل برخورد کردید به پدر و مادر خود نیکی کنید . اگر مشکلی دارید و اگر بر جاده موفقیتتان مانعی قرار گرفته بدانید گران‌بهاترین عمل خیر ، دلجویی از پدر و مادر است ؛ اگر در قید حیات هستند به آن‌ها محبت کنید و با زبان خوش از ایشان دلجویی نمایید و هیچ گاه آنان را آزار ندهید و با سخنان درشت دلشان را نشکنید

 

 

خداوند در قرآن بیان می‌دارد اگر پدر و مادرتان به سن پیری رسیدند بال‌های محبتت را بر ایشان بگشا اگر به بیماری و ضعف رسیدند از آنان تیمار داری کن و به آنان محبت نما؛ وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُلْ رَبِّ ارْحَمْهُمَا کَمَا رَبَّیَانِی صَغِیرًا

 

برای هر دو از روی مهر و محبت، بال فروتنی فرود آر و بگو : ای پروردگار من آنان را به پاس آنکه مرا در کودکی تربیت کردند، مورد رحمت قرار ده .(اسرا/24)

ای کاش همه ما می دانستیم که نردبان موفقیت و بال پرواز و صعود در گرو رضایت پدر و مادر است. آیا می‌شود با شکستن دل پدر و مادر بر قله خوشبختی قرار گرفت؟؟؟

مسابقه محبت راه بسیار زیبایی است که لطف و رحمت خداوند را به شما معطوف می‌دارد . تا می‌توانید به آنان نیکی کنید و بدون هیچ قید و شرطی دوستشان بدارید.

وَ قَضَی? رَبُّکَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیَّاهُ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا غڑ إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ کِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَ قُلْ لَهُمَا قَوْلًا کَرِیمًا؛‌

و پروردگارت فرمان قاطع داده است که جز او را نپرستید ، و به پدر و مادر نیکی کنید؛ هرگاه یکی از آنان یا دو نفرشان در کنارت به پیری رسند [چنانچه تو را به ستوه آورند] به آنان اُف مگوی و بر آنان [بانگ مزن و] پرخاش مکن، و به آنان سخنی نرم و شایسته [و بزرگوارانه] بگو(اسرا/23)

پیامبر(صلی الله علیه و آله) می‌فرماید: نگاه محبت آمیز به پدر و مادر عبادت محسوب می‌شود.

همچنان که برنامه عبادتی روزانه خود را بر پایه نماز سر وقت تنظیم می‌کنیم محبت و نیکی به پدر و مادر را نیز جز عبادات روزانه قرار دهیم . بعد از مدتی اثر این عمل خیر را در زندگی خود خواهید دید و با تمام وجود تأثیر دعای خیر پدر و مادر را در زندگی‌ و پیشرفت معنوی و علمی حس خواهید کرد .م:تبیان






تاریخ : چهارشنبه 91/3/10 | 7:23 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

ماهواره ملی صدا و سیما!

 

ماهواره ملی! را که صدا و سیمای جمهوری به خانه های ما آورده، هر چند نوید روزهای رسانه ای بهتری را به ما می دهد اما هنوز چند جای ابهام باقی مانده است.

سیر شبکه های رسانه ملی خود حکایتی دارد، در سال 1357 حدود 2 میلیون دستگاه تلویزیون در کشور وجود داشت که آنهم کانالی محدود بود. به تدریج شبکه های دیگرهم به دایره شبکه های سیما افزوده شدند که اکنون که سی و سه سال از عمر انقلاب اسلامی و سال 57 می گذرد این شبکه ها به حدود 16شبکه داخلی و خارجی تقسیم شده و اکنون همه آنها نیز برای مخاطب داخل مرزهای کشور قابل مشاهده می باشد.

با اینکه عزم مصمم و دید آگاهانه مسئولین سیما در افزایش و تخصصی کردن شبکه ها نقش داشته اما از کمک های بی دریغ شبکه های ماهواره ای به خصوص از جنس فارسی زبان آن، نمی توان گذشت!

العالم

 

شبکه های ماهواره ای امروزه در دهکده جهانی بهترین نقش را بازی می کنند و جبهه امپریالسم را خوب به جلو می برند. مخاطب، دیگر لازم نیست برای غرق شدن در فرهنگ دهکده جهانی، زبان انگلیسی یا .. بداند بلکه دستگاه دیپلماسی رسانه ای غرب به خوبی مانند همیشه با تدبر در این مسیر گام برداشته و سهولت کالای فرهنگی خود را برای دسترسی مخاطب به وجود آورده است و شما می توانید با ماهواره، شبکه های فرهنگی چون فارسی وان، زمزمه، جیم کلاسیک، پرشین تی وی، من و تو .. و شبکه های سیاسی چون یورو نیوز، بی بی سی فارسی و صدای امریکا را به زبان مادری خود به تماشا بنشیند.

آیا مخاطب ما فارغ از شبکه های داخلی وقتی پای شبکه هایی که برای مخاطبان خارجی و ایرانیان خارج از کشور می نشیند تفاوتی تا انچه تا امروز به او نشان داده شده نمی شود؟

اینجاست که کمک شبکه های ماهواره ای به رسانه ملی، خود نمایی می کند با اینکه ماهواره در کشور ما رسانه ای ممنوع است با این حال طبق آمار 50 درصد از مردم ایران عادت به دیدن ماهواره دارند. همین جهت است که مسئولین رسانه ای ما را مجبور می کند در کنار خودآگاه رسانه ای خود، باز به صورت خودآگاه به تاسیس شبکه های بیشتر و تخصصی بپردازند تا هم بتواند با شبکه های داخلی به رقابت با شبکه های ماهواره ای بپردازند و نیازمخاطب را ارضا و جنبه فرهنگی بومی اش را حفظ و تقویت کند و هم با شبکه های خارجی در پلورالیسم رسانه ای حرف حق خود را با ابزار رسانه به گوش جهانیان رسانده و آنها را به سوی حق و مطلوب هادی باشد.پرس تی وی

 

اما حال، هر چند دیر هنگام رسانه ملی به فکر این افتاد نمی توان با 5ش شبکه نیاز مخاطب را ارضا کرد و در مقابل ماهواره برای او جذابیت ایجاد کرد و حتی رسانه فارغ از شرایط بین المللی، نمی تواند با این تعداد شبکه، وظایف خود را اجرایی کند.

در گام هایی صدا و سیما با ایجاد شبکه های ماهواره ای و دیجیتالی کردن سیستم داخلی برای انجام بهتر وظایف در دنیای کنونی به پیش رفته است اما مسئله اصلی یک چیز است، مسئله ای که ناشی از سیاست ما، خارج از نظریه چهارچوب در برخورد با مخاطب، برخورد نادرست در مقابله با ماهواره و انتخاب شیوه های نادرست و سلیقه ای در اعمال سانسور می باشد؛ مسئله عبارت است از تفاوتی که در نوع محتوا و ریز ساخت های محتوایی و موازد ظاهری در شبکه هایی که یا مانند پرس تی وی برای مردمی به زبان دیگر پخش می شود و یا در شبکه هایی چون آی فیلم که در اصل برای مردم عرب زبان است و  ایرانیان نیز می توانند از آنها استفاده کنند.آیا مخاطب ما فارغ از شبکه های داخلی وقتی پای شبکه هایی که برای مخاطبان خارجی و ایرانیان خارج از کشور در نظر گرفته شده است، می نشیند تفاوتی تا آنچه تا امروز به او نشان داده شده، نمی شود؟

رسانه باید از الان بر روی چنین مواردی اینده نگری کند و بر پایه اصول خود  و با انعطاف رسانه ای منطقی نه از روی مصلحت و سلیقه گرایی راه خود را پیش برد. همانطور که امام فرمودند این رسانه دانشگاهی عمومی است

پرس تی وی، العالم و آی فیلم سه شبکه ای که روی آنتن های دیجیتال قرار دارند  و فعالیت اصلی آانان برای مخاطبان غیر فارسی زبان است . جنس کار این شبکه متناسب با شرایط بین المللی و فرهنگ مخاطبان خود است و این تفاوت فرهنگی باعث شده تا در این شبکه ها گاهی موارد را نظاره گر باشیم که با اینکه، شاید موارد خاص متناقضی در آن دیده نشود ندارند اما نوع مدیریت ارتباطاتی رسانه ای، تولید و شاید سانسور ما تا اکنون باعث شده است تا مخاطب با دیدن این صحنه ه0 در چه در محتوا و چه شکل) در شبکه های رسانه ملی تعجب کند و لااقل تفاوتی هایی را احساس کند. البته نیاز نیست برای دیدن این تفاوت به سراغ چنین شبکه هایی رفت بلکه می توان خیلی نرم تر ماهیت متفاوت کار شبکه های بین المللی ما را در شبکه های جام جم نیز مشاهده کرد.

ای فیلم

 

تا دیروز در رسانه های ما مخاطب از دیدن مجری با آرایش منع می شد اما حالا مجری هایی را در این شبکه های می بیند  که.....

یا در اخبار صحنه های خاصی سانسور می شد اما سیاست بازتر این شبکه ها که منطبق با شرایط فرهنگی مخاطبان خود است باعث شده است تا مخاطب چشم و گوش بسته! ایرانی صحنه هایی که تا به حال زیر ممیزی سیما گیر می کرد ،را ببیند. در گامی بلند تر اگر عمیق تر نگاه کنیم این موارد را در پوشش خبری این شبکه ها نیز می توان مشاهده کرد . نه تنها در اعمال دروازبانی اخبار،بلکه روند رو به جلوی این شبکه ها در رقابت با رقبای بین المللی شان. به طور مثال در شبکه های پرس تی وی و یا العالم پخش زنده اخباری را می بینیم که در شبکه خبر خودمان خبری از آن نیست یا در مثال دیگر  می توان در شبکه آی فیلم نیز به این موارد اشاره کرد. چندی پیش از از این شبکه مسابقه ای پخش شد که نوع پوشش و روابط شرکت کنندگان با انچه تا به حال مخاطب با در مسابقات مشابه داخلی دیده بود، تفائوت داشت.، این شبکه نسبت به دو شبکه دیگر حالت خاص تری به خود می گیرد زیرا مخاطب فارسی زبان نیز می تواند از آن استفاده کند و مخاطب بیشتری نسبت به دو شبکه دیگر در داخل کشور دارد. مسلما تفاوت فرهنگی، کار رسانه ای ما را مبتنی بر اصول اینگونه ایجاب خواهد کرد اما آیا این تفاوت برای مخاطبی که تا به حال مورد سانسور و اغماض فرهنگی قرار گرفته است، دارای آسیب نیست.

حال اگر این روند با چگونه فکر کردن پیش می رفت نه تنها الان مخاطب می توانست استنتاج بهتری را در این میانه کند بلکه حتی اگر پای او به ماهواره کشیده شود می تواند با سلامت بیشتری از آسیب های آن عبور کند

این نوشتار در پی تعطیلی این شبکه ها برای مخاطب داخلی و یا نادیده انگاشتن کار رو به جلوی رسانه ملی نیست بلکه  بدین نکته اشاره دارد که اگر تناقضی در این بین برای مخاطب پیش آید یا اثر مخربی داشته باشد، در این میان کسی مقصر نیست جز نهادهای فرهنگی و خود صدا و سیمای ما. چرا که تا الان مخاطب را فقط به چه فکر کردن واداشته و فقط آیتم های خاصی را برای او به نمایش می گذاشتند . حال اگر این روند با چگونه فکر کردن پیش می رفت نه تنها الان مخاطب می توانست استنتاج بهتری را در این میانه کند بلکه حتی اگر پای او به ماهواره کشیده شود می تواند با سلامت بیشتری از آسیب های آن عبور کند.

 

و هنوز هم دیر نشده و باید این سیر در نهادهای فرهنگی و رسانه ای ما کلید بخورد، آنان باید سواد رسانه و افزایش آگاهی و چگونه فکر کردن را نهادینه کنند تا در جنگ تکنولوزی امروز نه تنها شبکه های دیجتالی خارج زبان ما بلکه اگر ماهواره هم دیگر نمی توانست مورد فیلتر قرار گیرد این خود خودآگاه و ناخوداگاه مخاطبان ایرانی باشد که بر پایه چهارچوب فکری و سواد رسانه ای به فیلتر بپردازد.

دهکده جهانی

 

رسانه باید از الان بر روی چنین مواردی آینده نگری کند و بر پایه اصول خود  و با انعطاف رسانه ای منطقی مبتنی بر تخصص نه از روی مصلحت و سلیقه گرایی راه خود را پیش برد. همانطور که امام فرمودند این رسانه دانشگاهی عمومی است.

حال اگر این رسانه عمومی جنبه بین المللی پیدا کند باید سراغ توقعات برون مرزی امام از این دانشگاه رفت، اینکه باید این رسانه در ظاهر و باطن مروج ارزشهای انقلاب باشد. و البته این مرز باریک و حساسی ست از طرفی باید مروج انقلاب بود و از طرفی با توجه به تفاوت فرهنگی، مخاطب را روی موج نگه داشت و مراقب بود دچار استحاله و ذائقه سوزی ننشد.

و آیا این شبکه ها توانسته اند از پس این کار برآبند نوع برخورد با شبکه های مذکور در کشورهای هدف تا حدودی موفقیت در محتوا را بر ما عرضه می کند اما در ظاهر باز باید دقیق تر پیش رفت.

و باید نهادهای فرهنگی و رسانه ای ما در مقابله با امپریالیسم رسانه ای دهکده جهانی علاوه بر تقویت شبکه های داخلی و افزودن بر آنها، به لحاظ کیفی هم دقت نظرهای لازم را داشته و با تخصص گرایی با نگاهی به آینده، چشم انداز خود را ترسیم کنند تا از حرکت های منفعلانه پیش تر رفته و جریان ساز شوند و و در دل خود نیز در داخل نه تنها مانند سیما و سینما نقض کننده ی یکدیگر نباشند بلکه مکمل و در یک پازل به فرهنگ سازی و فعالیت رسانه ای مثبت بپردازند.م:تبیان






تاریخ : چهارشنبه 91/3/10 | 7:21 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

ادبیاتی که کالبد شکافی نشده است

آنطور که من نقد را درک کرده‌ام نقد بیرون کشیدن لایه‌های زیرین متن است ونه تعریف و تفسیر متن. پس زدن لایه‌های روی برای رسیدن به عمق و لایه‌های زیرین اثر. منتقد مسیرهایی را کشف می‌کند که ممکن است خواننده و یا کسانی که با متن مواجه شده‌اند متوجه این مسیر نشده باشند. این کمک می‌کند به بهتر درک شدن اثر.

 

ادبیات

 

بهروز حاجی محمدی مترجم و منتقد است که پیش از این کتاب‌های «انسان در شعر رابرت فراست»،« تی. اس الیوت نقد ساختاری منظومه‌ها»،« آخر بازی و در انتظار گودو همراه با نقد تئاتر به مثابه نقد» را منتشر کرده است. حاجی محمدی امروز در انتظار انتشار کتاب «بررسی ساختاری شخصیت‌ها در داستان‌های کوتاه فرانس کافکا»، ترجمه «مجموعه مقالات بکت»، و کتاب «شهرزاد در آینه» است.  

آقای حاجی محمدی جایگاه نقد در فضای ادبی را چقدر ضروری می‌دانید؟

نقد ضروری است نه تنها در ادبیات بلکه از ساده ترین مسائل روزمره خانه و خانواده تا عالی ترین شکل آن که در آثار هنری و ادبی تجلی پیدا می‌کند. نقد باعث رفع کاستی‌ها و تقویت نقاط مثبت زندگی و اثر هنری می‌شود.

شما به عنوان یک پدیدآورنده اثر ادبی چقدر به نقد آثارتان اهمیت می‌دهید؟

متاسفانه نقد بر روی آثار ادبی منتشر شده به زبان فارسی بسیار کم صورت می‌گیرد. من اثری دارم به نام نقد ساختاری منظومه‌ها که درباره اشعار تی.‌اس. الیوت است و تنها یک نفر روی این کتاب نقدی نوشته است. همچنین بر روی ترجمه و تفسیر شش داستان چخوف که منتشر کردم تنها یک نقد ساده نوشته شد. از این جهت نقدِ نقد نیز بسیار کم نوشته می‌شود و جامعه ادبی چندان توجهی به این مقوله ندارد و اگر هم هست معمولا شکل شایسته و بایسته‌ای به خود نمی‌گیرد.

از نظر شما یک نقد خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

برجسته کردن نقاط ضعف و قدرت در نقد یک اثر ضروری است اما همه مطلب در همین خلاصه نمی‌شود. ضمن این که تایید یک اثر نیز خدمت مهمی به اثر و نویسنده نمی‌کند. نقد یک شاخه تخصصی است و بحث ذوقی نیست. منتقد ادبی کار بسیار بزرگی انجام می‌دهد. من یک نقل قول از استادم برای شما می‌آورم  که بیشتر به شما کمک خواهد کرد.«بهرام مقدادی» استاد دانشگاه تهران که من از شاگردان ایشان هستم روزی به ما گفت به نظر شما شعر گفتن بهتر است یا نقد نوشتن؟ هرکس پاسخی داد اما ایشان با حسرت گفتند آرزو می‌کردم ای کاش می‌توانستم یک سطر شعر بگویم. یا یک داستان بنویسم. بحثم این است که هر کس منتقد است ممکن است نویسنده و شاعر خوبی باشد و ممکن است نباشد. اما نقد نیازمند یک تحصیل کلاسیک است. نه الزاما صرف نشستن پشت میز اما باید در این شاخه تخصص‌های لازم را ببیند.

نقد تفسیر متن است یا به متن چیزی اضافه می‌کند؟

نقد الزاما به متن چیزی اضافه نمی‌کند. آنطور که من نقد را درک کرده‌ام نقد بیرون کشیدن لایه‌های زیرین متن است ونه تعریف و تفسیر متن. پس زدن لایه‌های روی برای رسیدن به عمق و لایه‌های زیرین اثر. منتقد مسیرهایی را کشف می‌کند که ممکن است خواننده و یا کسانی که با متن مواجه شده‌اند متوجه این مسیر نشده باشند. این کمک می‌کند به بهتر درک شدن اثر.

منتقدین این روزها بیشتر از این که به خود متن رجوع کنند و به قول شما لایه‌های زیرین اثر را بیرون بکشند به مسائل پیرامتنی وحاشیه‌ای اثر توجه خاص نشان می‌دهد این رویکرد تا چه حد می‌تواند به شناخت بیشتر اثر کمک کند وتا چه حد ضروری است؟‌

نقد جامعه شناسی، روانشناسی، تاریخی وغیره تا حدی می‌توانند به شناخت ما از اثر کمک کنند. مثلا اینکه شما بدانید چخوف پزشک بود و به عنوان یک پزشک به مسائل روانی و فیزیکی شخصیت‌هایش دقت می‌کرد یا این که فلان نویسنده در جوانی افسرده بوده است می تواند کمک کننده باشد اما این همه ماجرا نیست. در نهایت اثر اثر است و باید اثر شکافته و بررسی شود. هر خواننده ای با خواندن یک اثر با توجه به سطح دانش و دوره ای که در آن زیست می‌کند برداشتی دارد. برداشت یک جوان پانزده ساله از داستان یوسف و زلیخا یک چیز است و وقتی دانشجو می‌شود یا استاد دانشگاه چیز دیگر. برداشت یک فرد واحد در دروه‌های مختلف زندگی بسیار تغییر می‌کند. بنابراین اثر باید در ذات فی نفسه‌اش بررسی شود.

با توجه به اهمیت نقد پس این بی توجهی نویسندگان و منتقدین به جایگاه نقد از کجا ناشی می‌شود؟

من ازخودم می‌گویم که بر می‌گردد به نواقص فرهنگی من به عنوان یک هنرمند و نویسنده. اگر من در زندگی روزمره‌ام نقد پذیر نباشم و تنها به تعریف و تمجید‌ها گوش بسپارم وقتی هم که نویسنده و منتقد می‌شوم همینگونه عمل خواهم کرد. به جای اینکه خوشحال شوم سپر دفاعی در برابر نقد می‌گیرم.

توجه به نقد در چشم انداز امروزی اش رویکردهای مختلفی به خود می‌گیرد. مثلا یک منتقد روش‌های درست نقد را می‌داند اما این روش‌ها را برای مشروعیت بخشیدن به حکم و نقد ذوقی اش به کار می‌برد و تنها به نقل قول‌هایی بسنده می‌کند که خیلی وقت‌ها به اثر و موضوعی که بیان می‌کند ربطی ندارد. درباره این رویکرد بیشتر بفرمایید.

ما باید به این سوال پاسخ بدهیم که برای چه شعر می‌گوییم؟ برای چه داستان می‌نویسم؟‌ برای چه چیزی را نقد می‌کنیم؟ اگر من شعر بگویم که به دیگران گفته باشم ببینید من دارم شعر می‌گویم اگر روزی منتقد شوم باز نقد می‌کنم که بگویم ببینید من دارم نقد می‌نویسم. اگر غرض علمی و فرهنگی نباشد آن دوصفحه یا پنجاه صفحه نقد من که در مجله یا روزنامه‌ای منتشر می‌شود به عالم نمایی و مستدل نمایی تزیین می‌شود. اگر کسی منتقد باشد مرتبط با مسئله نقد می‌نویسد. برای این که منتقد می‌خواهد مسئله‌ای را حل کند نمی خواهد مسئله خودش را حل کند. خیلی وقت‌ها منتقد مسئله خودش را حل می‌کند مسئله اینکه می‌خواد خودش را در معرض دید بگذارد و نه متن و اثر را. این البته شامل نقدهای خوبی که نوشته شده است نمی‌شود.  

بسیاری از هنرمندان ما به زبان‌های اصلی مسلط نیستند و بعد‌ها هم که با فاصله چیزی ترجمه می‌شود به دست بنگاه‌ها و انجمن‌های ادبی می‌افتد و به شکل ابتر شده‌ای به جامعه‌ای تحویل داده می‌شود که زیر ساخت‌هایش اصلا با زیر ساخت‌های آن نحله تطابق ندارد و باعث بسیاری از سوء برداشت‌ها و سوء تالیف‌ها می‌شود.

اگر بخواهید مشکلات فضای حاکم بر نقد ادبی را در جامعه خودمان بررسی کنید به چه چیز اشاره می‌کنید؟

نکته‌ای که من از سال‌های پیش به دانشجویانم گفته‌ام اخیرا دکتر «شفیعی کدکنی» در کتاب اخیرشان به آن اشاره کرده است که من هنوز البته کتاب به دستم نرسیده اما ایشان گفته است بسیاری از بحث‌ها ونحله‌های فکری وادبی ما الگوبرداری از نحله‌های غربی است. مثلا آنچه به عنوان شعر سپید و یا آزاد می‌شناسیم نحله‌های ادبی غرب است. ورود به ساحت نقد نیز بدون تعارف از غرب بوده است. البته این نفی قضیه نیست اما ما خودمان را واکاوی و کالبد شکافی نکرده‌ایم. تازه آنچه هم که از غرب آمده است با تاخیر به دست ما رسیده. همین مسئله پست مدرن که در این سالها در گیر آن هستیم بحث چهل سال پیش غرب است. اشکال کجاست؟ از آنجایی که بسیاری از هنرمندان ما به زبان‌های اصلی مسلط نیستند و بعد‌ها هم که با فاصله چیزی ترجمه می‌شود به دست بنگاه‌ها و انجمن‌های ادبی می‌افتد و به شکل ابتر شده‌ای به جامعه‌ای تحویل داده می‌شود که زیر ساخت‌هایش اصلا با زیر ساخت‌های آن نحله تطابق ندارد و باعث بسیاری از سوء برداشت‌ها و سوء تالیف‌ها می‌شود. اگر همین تئوری‌ها و نظریه‌ها با دید انتقادی و روشمند درونی شود بسیار کمک خواهدکرد اما می‌افتد به دست انجمن‌های ادبی و بنگاه‌ها و به شکل ناقص به منی عرضه می‌شود که در زیر پرتو کم رنگ آن یکباره ذوق زده با آن برخورد می‌کنم. از این جهت ادبیات کلاسیک ما مهجور ومظلوم واقع می‌شود. سوال این است که مگر غربی‌ها چه می‌کنند؟ آنها ادبیات کلاسیک خودشان را با روش‌ها مدرن نقد حیات دوباره می‌بخشند. ممکن است نقد آثار کلاسیک به صورت جسته گریخته صورت گرفته باشد اما نه زیر بنایی است و نه تداوم دارد. برای نمونه مولانا شاهکار فرم در ادبیات کلاسیک ماست. و ما هنوز بر سر این موضوع بحث داریم که جایگاه و اهیمت فرم در کنار معنی کجاست و باید چگونه باشد. آنها سال‌ها پیش اهمیت فرم را می‌شناختند و می‌فهمیدند. وقتی بایزید بسطامی‌ می‌گوید: "به صحرا شدم عشق باریده بود و چندان که پای آدمیان در گل فرو می‌شود در عشق فرو می‌شدم" یعنی ترکیب موزون  فرم و معنا تا حدی که فرم معنا را به معراج می‌برد. متاسفانه ما ادبیات کلاسیک خودمان را کالبد شکافی نکرده‌ایم تا جان تازه به آن بدهیم. فقط می‌گویم که چند سال پیش در یک متن انگلیسی خواندم چیزی در حدود صد تا صد و پنجاه رساله دکتری در مورد حمله به شکسپیر در زبان انگلیسی نوشته شده است. این نشان می‌دهد غرب تا چه حد نقب می‌زند به درون ادبیات کلاسیک خود تا خون و روح تازه به کالبد این ادبیات بدمد. همین روش باید در مورد ادبیات کلاسیک ما هم انجام شود که متاسفانه هنوز وجود ندارد و ادبیات ما بسیار مظلوم واقع شده است.م:تبیان






تاریخ : چهارشنبه 91/3/10 | 7:18 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

آیفون‌های آینده تا می‌شوند

 

اگر گزارش منتشر شده توسط روزنامه The Korea Times در مورد توضیحات مربوط به گفته‌های یکی از نمایندگان سامسونگ محقق شود، طی چند سال آینده مدلی از گوشی هوشمند آیفون را در اختیار خواهیم داشت که می‌توان آن را خم کرد.

به گزارش سایت الکترونیستا، شرکت سامسونگ به تازگی در مورد نمایشگرهای انعطاف‌پذیر OLED خود در اندازه‌های مختلف توضیح داده است و تحلیلگران بر این باورند که میزان درخواست‌های اعلام شده برای تولید این محصول نشان از تمایل اپل برای استفاده از این نمایشگرها در نسل آتی محصولات خود دارد.

“وون اوه-هیون” معاون سامسونگ خاطرنشان کرده که این شرکت با درخواست بسیار زیاد شرکت‌های الکترونیکی برای خرید نمایشگرهای انعطاف‌پذیر OLED مواجه شده است.

او گفت که سامسونگ نمایشگرهای انعطاف‌پذیر OLED را به صورت انبوه تولید می‌کند و پیش‌بینی شده است که تا پایان سال جاری میلادی یک میلیون دستگاه از آنها عرضه شود.

در حالی که بسیاری از شرکای سامسونگ در کنار تولیدکنندگان محصولات الکترونیکی مشغول سرمایه‌گذاری در این زمینه هستند، اپل از بزرگ‌ترین مشتریان سامسونگ در این زمینه محسوب می‌شود.

کارشناسان بر این باورند که اگر سامسونگ با درخواست بالای اپل برای خرید این نمایشگرهای انعطاف‌پذیر مواجه شود، در آینده می‌توانیم شاهد تولید آیفون‌های انعطاف‌پذیر باشیم.






تاریخ : سه شنبه 91/3/9 | 1:52 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

عرضه اولین گوشی هوشمند سری L ال‌جی در بازار اروپا

 

شرکت ال جی در ماه گذشته گوشی هوشمند خود را با یک طراحی متفاوت در نمایشگاه MWC 2012 بارسلون معرفی نمود، که اولین نمونه گوشی‌های مقرون به صرفه ال جی از سری “L” در سال جدید است.


Optimus L3 با توجه به طراحی خاص و تکنولوژی‌های کاربردی خود، تجربه‌ای منحصر به فرد را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
L- Style طراحی متفاوت ال جی است که دراین گوشی با طراحی مدرن لبه‌ها و ایجاد هماهنگی در کنتراست رنگ‌ها با استفاده از کناره‌های فلزی و براق همراه است.

صفحه نمایش 3.2 اینچی این گوشی بهترین زاویه دید را برای شما فراهم می‌نمایند.

ین گوشی با برخورداری از باتری 1500 میلی‌آمپر بر ساعت(mAh ) امکان مکالمه طولانی‌تر و همچنین استفاده بیشتر از شبکه‌های اجتماعی را به ارمغان می‌آورد.

به گفته مدیران ارشد ال جی در این بخش، Optimus L3 تمام ویژگی‌های اولیه یک گوشی هوشمند را با طراحی ویژه و خاص به کاربران ارائه می‌نماید.

این گوشی بعد از عرضه اولیه در اروپا، به بازار روسیه، آسیا و سپس دیگر کشورهای دنیا عرضه خواهد شد.

ویژگی‌های کلیدی:

پردازنده: 800 MHz
حافظه: 1 گیگابایت (ذخیره اطلاعات)، 150 مگابایت (برنامه ها)، 384 مگابایت (RAM)
نمایشگر: 3.2 اینچی QVGA
دوربین:3.0 مگاپیکسل
سیستم عامل: آندروید 2.3 Gingerbread
باتری: 1.500mAh
ابعاد: 102.6 x 61.6 x 11.7 میلیمتر






تاریخ : سه شنبه 91/3/9 | 1:51 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

مادربوردی با چیپ‌ست C216!

شرکت ایسوس به تازگی مادربوردی جدید را با استفاده از چیپ‌ست جدید اینتل C216 به بازار ارائه کرده است که بیشتر کاربران کاربرد‌های پردازشی سطح متوسط را هدف قرار داده است.

این مادربورد که P8C WS نام دارد در استاندارد ATX تولید شده است.
بر اساس اطلاعات ارائه شده این محصول مجهز به سوکت LGA 1155 است و قادر است از پردازنده نسل دو و سه Core i3 و پردازنده E3-1200 مخصوص سرور که برای سوکت LGA 1155 طراحی شده است پشتیبانی کند.

با وجود اینکه P8C WS در رده محصولات نیمه‌حرفه‌ای قرار می‌گیرد اما مانند محصولات حرفه‌ای رده سرور از ECC پشتیبانی می‌کند که این موضوع به مدد پشتیبانی این محصول از پردازنده E3-1200 Xeon بدست آمده است.

ایسوس در این محصول از دو رابط PCI-E نسخه سه استفاده کرده است که بر اساس نوع پردازنده تعبیه شده روی مادربورد امکان استفاده از آن وجود دارد.
با پشتیبانی از پردازنده E3-1200 Xeonاین امکان وجود دارد که این مادربورد در نرم‌افزار‌هایی که بیش از دیگر موارد به فناوری Open Gl وابسته است کارایی بهتری را ارائه کند.

از دیگر امکانات این مادربورد می‌توان به وجود دو کارت شبکه گیگابیتی و امکان تعبیه کارت شبکه و RAID مجزا برای ارتقاء آن اشاره کرد.

ایسوس در این محصول از بایوس UEFI استفاده کرده است که این موضوع امکان مدیریت آسان‌تر قطعات را میسر می‌کند.

به این موارد باید ویژگی‌های کاربردی دیگری مانند USB Boost، Network iControl، EPU، Intel Smart Response Technology و Rapid Start Technology اشاره کرد که با تعبیه در این محصول توانسته ان را به انتخابی مناسب برای کاربرانی که به دنبال یک محصول خوش قیمت برای کاربرد‌های پردازشی‌ خود هستند تبدیل کند.






تاریخ : سه شنبه 91/3/9 | 1:51 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

رونمایی از تبلت اندرویدی 22 اینچی ویوسونیک در نمایشگاه Computex تایوان

 

فکر می کنید که بهترین اندازه صفحه نمایش یک تبلت چند اینچ است؟ 5?.?3 اینچ گلکسی نوت، 7 اینچ گلکسی تب و کیندل فایر، یا صفحه 10 اینچی آیپد؟ شرکت ViewSonic که به ساخت تلویزیون های صفحه لمسی و مانیتور مشهور است، به تازگی تبلیغی را منتشر کرده که خبر از معرفی نمونه اولیه سری Touch and Connect این شرکت می دهد. اولین محصول این سری هم یک تبلت 22 اینچی است که فعلا تحت عنوان smart business tablet monitor شناخته می شود و نسخه 4?.?0 (بستنی حصیری) اندروید را بر روی خود دارد.

هرچند که صحبت هایی در خصوص عرضه نسخه ویندوز 8 این ابزار چند لمسی غول پیکر هم شنیده می شود. علاوه بر این، قرار است این تبلت 22 اینچی از سرویس محاسبات ابری جدیدی برخوردار شود. همچنین گفته می شود که به صورت هماهنگ با پروژکتورهای لیزری جدید این شرکت و بیلبورد های الکترونیک عمل خواهد کرد.

البته برای اطلاع از جزئیات بیشتر فنی و قیمت این تبلت عظیم الجثه باید تا 16 خرداد و برگزاری نمایشگاه Computex در پایتخت تایوان صبر کنیم. تا آن موقع فرصت داریم به این موضوع فکر کنیم که این تبلت اصلا به دردمان می خورد؟ و چه کاربردهایی می تواند داشته باشد.






تاریخ : سه شنبه 91/3/9 | 1:49 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

احتمال خرید مرورگر اپرا توسط فیسبوک

پس از عرضه عمومی سهام فیسبوک، به نظر می رسد که این شرکت قصد دارد از هر فرصت و موقعیتی برای گسترش قلمرو امپراطوری خود استفاده کرده و به هیچ وجه زمان را از دست ندهد. بعد از خرید سرویس هدایای موبایلی Karma، عرضه اپلیکیشن اختصاصی عکاسی و خرید میلیاردی اینستاگرام، اکنون حدس و گمان ها درباره قدم بعدی این غول شبکه های اجتماعی روز به روز داغ تر می شود.

آخرین شایعه که از طرف Pocket Lint منتشر شده، حاکی از آن است که فیس بوک، به عنوان بخشی از برنامه خود برای رقابت با گوگل، موزیلا و دیگر ماموت های اینترنت، سعی دارد مرورگر اپرا را هم به دارایی های خود بیافزاید. یک منبع از درون شرکت Opera Software ادعا کرده است که این شرکت در حال بررسی پیشنهادهای خرید مختلف ارائه شده است و همچنین موقتا برنامه استخدام خود را به حال تعلیق درآورده.

علی رغم اینکه این داستان هنوز در حد یک شایعه است، اما با توجه به شواهد موجود، دور از ذهن نیست که فیس بوک در حال آماده سازی اسب خود برای ورود به مسابقه مرورگرها باشد. از آنجایی که یکی از گرایشات اصلی در عرضه امکانات جدید برای شبکه های اجتماعی، حفظ سرعت لازم برای کاربر است، اپرا می تواند انتخاب مناسبی برای فیس بوک باشد.






تاریخ : سه شنبه 91/3/9 | 1:48 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

ماسکی برای کنترل رویاها در خواب

تا به حال در مورد خواب شفاف یا آگاهانه چیزی شنیده اید؟ شاید هم خودتان آن را تجربه کرده باشید. این نوعی خواب دیدن است که هنگام آن آگاهی داریم که مشغول دیدن خواب هستیم. وقتی که خوب شفاف می بینیم، می توانیم در روند خواب دخالت کنیم و دنیای خودمان را خلق کنیم.

بعضی از افراد به صورت طبیعی زیاد دچار خواب شفاف می شوند و قادر هستند در خواب، رویاهایشان را کنترل کنند. اما حالا یک گجت وارد بازار می شود که ادعا می کند این قابلیت را در اختیار مان می گذارد که خواب های شفاف ببینیم.

نام اش Remee است. از نظر تئوری، برای هر کسی این امکان وجود دارد تا با تمرین و آموزش کاری کند تا بر خواب هایش تسلط داشته باشد و این ماسک یک ابزار کمکی است که این فرایند را تسهیل می کند.

روی آن 6 چراغ ال ای دی قابل برنامه ریزی و یک پردازشگر مرکزی قرار گرفته و سازنده آن می گوید بیش از 10 سال مشغول تست و تکمیل آن بوده است. این ماسک سبُک طراحی شده و هنگام خوب روی چشم قرار می گیرد اما با وجود سبک بودن، ابزارهای مختلفی روی آن تعبیه شده است.

در قسمت جلوی ماسک یک سنسور نوری قرار دارد که به پردازشگر اجازه می دهد دستورهای جدید را از طریق نمایشگر مانیتور دریافت کند. برای دریافت برنامه جدید کافی است به وب سایت سازنده مراجعه کنید و ماسک را مقابل نمایشگر قرار دهید. از طریق دستورهای نوری ماسک برنامه جدید را دریافت می کند.

در قسمت پشت ماسک هم برای هر چشم سه عدد لامپ ای ای دی تعبیه شده که کار اصلی را انجام می دهند. نکته در اینجا است که در هنگام خواب دیدن متوجه شویم در حال خواب دیدن هستیم.

خواب دارای مراحل مختلفی است که یکی از آنها REM نام دارد. معمولا در این مرحله خواب می بینیم و جالب اینجا است که در این فاز چشم های ما حرکت می کنند. احتمالا متوجه حرکت چشم دیگران هنگام خواب شده اید. این به این معنی است که فرد در مرحله REM خواب است. که خود این کلمه نیز مخفف Rapid eye movement است.

این ماسک با تشخیص اینکه ما هم اکنون در فاز REM هستیم چراغ های ال ای دی را روشن می کند. این چراغ ها به گونه ای روشن می شوند که نور را از پشت پلک تا حدی به داخل چشم منتقل می کنند. اما سبب بیدار شدن ما نمی شوند.

جالب اینجا است که وقتی چراغ ها روشن بشوند شما در خواب دیدن تان تغییرات نوری را ملاحظه می کنید. مثلا در خواب تان ناگهان نورهایی می بینید یا روند رویا متفاوت می شود. این به عنوان علامتی است که شما را متوجه می کند در حال دیدن خواب هستید. حالا از اینجا کنترل در دست شما است و می توانید مانند فیلم ماتریکس کنترل دنیای خودتان را به دست بگیرید.

البته سازنده می گوید برای موفقیت در استفاده از این ماسک، نیاز به تمرین است. اما قدرت کنترل رویاها آنقدر دوست داشتنی بوده که صفحه این پروژه در سایت کیک استارتر با استقبال بسیار زیاد سرمایه گذارها مواجه شده و می توانید منتظر باشید که به زودی این ماسک 80 دلاری را در بازار ببینید.






تاریخ : سه شنبه 91/3/9 | 1:48 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
<   <<   11   12   13   14   15   >>   >
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • بی بی مارکت
  • ttp://www.bachehayeghalam.ir/sitefiles/bgh_sound_player.php">