سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.
تصاویر فوق العاده زیبا از دنیای پرندگان

 
























تاریخ : شنبه 91/2/30 | 7:11 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

تصاویر فوق العاده زیبا از دنیای پرندگان























































تاریخ : شنبه 91/2/30 | 7:10 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

تصاویر فوق العاده زیبا از دنیای پرندگان


























































تاریخ : شنبه 91/2/30 | 7:8 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

این‌ها را بخورید تا سوی چشمانتان زیاد شود

 


در این مقاله مواد غذایی مفیدی را معرفی می‌کنیم که بینایی را تقویت و از ابتلا به بیماری‌هایی مثل «آب مروارید» و «دژنراسیون ماکولای مربوط به پیری» پیشگیری می‌کنند. توصیه های غذایی ما را جدی بگیرید!

 

خیلی‌ها تصور می‌کنند که مورد صحرایی تنها ماده‌ی غذایی مفید برای بینایی است. خداوند مواد غذایی دیگری نیز آفریده است که مستقیماً روی بینایی تأثیر می‌گذارد. با ما همراه باشید...

اسفناج

 

اسفناج

نتایج یک پژوهش آمریکایی که در سال 2007 انجام شد نشان می‌دهد مصرف مرتب اسفناج برای حفظ سلامت چشم‌ها مفید بوده و آن‌ها را از هر نوع بیماری مصون می‌دارد.

دو رنگدانه ی موجود در شبکیه‌ی چشم به نام‌های لوتئین و زآگزانتین وظیفه دارند که از چشم در برابر اشعه های ماورای بنفش حفاظت کنند. اما باید بدانید که بدن ما نمی‌تواند این دو رنگدانه را سنتز کند و باید از طریق مواد غذایی تأمین شوند.

متأسفانه با گذشت زمان و کهولت سن قدرت این محافظت کم می‌شود و امکان ابتلا به «دژنراسیون ماکولای مربوط به پیری» بالا می‌رود. باید بدانید که مصرف مواد غذایی سرشار از این رنگدانه ها از کاهش قدرت بینایی پیشگیری می‌کند. اسفناج یکی از مهم‌ترین منابع سرشار از این رنگدانه هاست. بنابراین توصیه می‌کنیم یک بار در هفته اسفناج به صورت پخته و یا در سالادهایتان میل کنید.

سالمون

 

ماهی‌های چرب

بر اساس نتایج پژوهش‌های استرالیایی، امگا 3 ها که در ماهی‌های چرب و همچنین در گردو، روغن کلزا و غیره وجود دارند احتمال ابتلا به بیماری «دژنراسیون ماکولای مربوط به پیری» را به میزان 38 درصد کاهش می‌دهند. می‌پرسید چرا؟ به خاطر اینکه اسیدهای چرب امگا 3 سازنده‌ی اصلی غشاهای سلولی و سلول‌های عصبی شبکیه‌ی چشم محسوب می‌شوند و مصرف مداوم این ماهی‌ها از شبکیه محافظت می‌کنند. بنابراین توصیه می‌کنیم در هفته دو تا سه وعده ماهی‌های چرب میل کنید.

توجه داشته باشید داشتن یک تغذیه‌ی سرشار از امگا 6 ها مثل مصرف برخی از غلات، گوشت قرمز و غیره و چربی‌های ترانس مثل بیسکوییت ها و سایر محصولات صنعتی تأثیر کاملاً عکسی بر جای خواهد گذاشت.

مرکبات

 

پرتقال، نارنگی

مرکبات حاوی میزان قابل توجهی ویتامین C و آنتی اکسیدان‌ها می‌باشند. ویتامین C، قرنیه و جلیدیه(عدسی) را از تاری دید ناشی از آب مروارید حفظ می‌کنند.

آب مروارید نوعی بیماری چشمی است که بعد از 65 سالگی شیوع می‌یابد و از هر 5 نفر بیش از یک نفر را مبتلا می‌کند. ضعف بینایی و اختلال دید در نور شدید از مشخصات این بیماری محسوب می‌شود.

ویتامین C یک محافظ مطمئن و بسیار قوی در برابر اکسیداسیون به حساب می‌آید که جلیدیه و قرنیه‌ی چشم را از آسیب رادیکال‌های آزاد مصون می‌دارد. بنابراین 2 تا 3 بار در هفته آب میوه (پرتقال، نارنگی) میل کنید.

هویج

 

هویج

بدون شک شما نیز بارها جمله‌ی معروف «هویج برای چشم مفید است» را شنیده‌اید. کاملاً درست است. چون هویج سرشار از بتاکاروتن است و این آنتی اکسیدان سازنده‌ی ویتامین A محسوب می‌شود که با مراقبت از سلول‌های شبکیه‌ی نقش مهمی در حفظ سلامت چشم‌ها ایفا می‌کند. کمبود ویتامین A ممکن است باعث کاهش قدرت بینایی، خشکی چشم و غیره شود. از این گذشته آب مروارید و بیماری «دژنراسیون ماکولای مربوط به پیری» نیز از پیامدهای کمبود ویتامین A می‌باشند.

برای پیشگیری از این قبیل مشکلات هفته ایی دو الی سه مرتبه هویج میل کنید. بهتر است هویج را با اندکی روغن پخته مصرف کنید. زیرا در این صورت آنتی اکسیدان‌های آن بهتر جذب بدن می‌شوند.

جگر گوساله

 

جگر گوساله

جگر گوساله به دلیل دارا بودن میزان زیادی ویتامین A برای تقویت چشم‌ها مفید است.

ویتامین A از سلول‌های شبکیه‌ی چشم محافظت می‌کند و همان طور که گفتیم کمبود آن می‌تواند به کاهش قدرت بینایی، خشکی چشم، آب مروارید و بیماری «دژنراسیون ماکولای مربوط به پیری» منجر شود. بنابراین توصیه می‌کنیم که یک بار در هفته جگر میل کنید.

مورد صحرایی

در مورد مورد صحرایی حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد. مثلاً شایع است که در جنگ جهانی دوم خلبانان «رویال ایر فرانس» متوجه شدند که مورد صحرایی باعث تقویت دید شبانه‌ی آن‌ها می‌شود.

مطالعات محققان فرانسوی نشان می‌دهد که مواد اصلی تشکیل دهنده‌ی این میوه با کمک ویتامین C فراوان موجود در آن باعث تقویت قوه‌ی بینایی و رفع خستگی چشم می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم هر وقت توانستید از این میوه‌ی مفید نیز مصرف کنید.

تخم مرغ

 

تخم مرغ

نتایج یک پژوهش آمریکایی که در سال 2006 انجام شده نشان می‌دهد مصرف مرتب تخم مرغ از ابتلا به بیماری «دژنراسیون ماکولای مربوط به پیری» پیشگیری می‌کند.

زرده‌ی تخم مرغ در مقایسه با سبزیجاتی مثل اسفناج حاوی میزان کمتری ویتامین A و رنگدانه های لوتئین و زآگزانتین می‌باشد اما با این وجود، آنتی اکسیدان‌های موجود در زرده‌ی تخم مرغ بهتر و بیشتر از آنتی اکسیدان‌های موجود در سبزیجات جذب بدن می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود 2 الی 3 مرتبه در هفته تخم مرغ میل کنید. البته تخم مرغ مرغ‌هایی که در هوای آزاد پرورش می‌یابند مقوی‌تر و حاوی آنتی اکسیدان‌های بیشتری هستند. توجه داشته باشید که اگر در مصرف تخم مرغ زیاده‌روی نکنید کلسترول موجود در آن تأثیری در افزایش میزان کلسترول نخواهد داشت.م:تبیان






تاریخ : جمعه 91/2/29 | 1:11 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

امام هادی علیه السلام

 

5 یادگار از امام علی النقی علیه‌السلام

 

از امام علی النقی علیه السلام چند یادگاری برای ما رسیده است که متاسفانه در بین شیعیان نیز غریب می باشند. در این مجال مختصرا آنها را یادآور می شویم.


 

1- زیارت جامعه کبیره:

درباره زیارت جامعه کبیره که اقیانوسی مواج از معارف الهی و مضامین عالی مشتمل بر معرفی مقام ائمه علیهم السلام است؛ در این مختصر نمی‌گنجد. اما به همین میزان می توان اشاره کرد که زیارت جامعه که به تعبیر علامه مجلسی(ره) از نظر سند و روایت از صحیح‌ترین و قوی‌ترین زیارات ائمه علیهم السلام است یادگاری عظیمی است که در حرم هر یک از ائمه معصومین علیهم‌السلام آن زیارت را می‌خوانیم.

2- زیارت غدیریه:

زیارت غدیریه نیز سندی بسیار معتبر دارد و روایتگران و گزارشگران آن از بزرگان شیعه هستند، این زیارت مربوط به روز عید غدیری که امام هادی علیه السلام در سفری که به اجبار متوکل از مدینه به سامرا داشتند. در نجف اشرف بودند و این زیارت را خطاب به قبر مطهر جدّ بزرگوارشان حضرت علی(علیه‌السلام) قرائت کردند.

دوستداران اهل بیت از این نکته غافل نباشند که زیارت غدیریه مثل زیارت عاشورا که مخصوص روز عاشورا نیست؛ این زیارت هم مخصوص روز عید غدیر نیست و خوشبختانه محدث قمی نیز این زیارت را به طور کامل در کتاب شریف مفاتیح الجنان آورده‌اند و بر این نکته که هر روز می‌توان این زیارت را قرائت کرد، تصریح دارد.

3- دعای کوتاه در کنار قبر مبارک آن حضرت:

امام هادی(علیه السلام) آنقدر مهربان است و آنقدر برای زائران و دوستداران و شیعیان خیر می‌خواهند که فرمودند: از خدا خواسته‌ام که هر کس این دعا را در کنار قبر من بخواند ناامید برنگردد:

زیارت غدیریه نیز سندی بسیار معتبر دارد و روایتگران و گزارشگران آن از بزرگان شیعه هستند، این زیارت مربوط به روز عید غدیری که امام هادی علیه السلام در سفری که به اجبار متوکل از مدینه به سامرا داشتند. در نجف اشرف بودند و این زیارت را خطاب به قبر مطهر جدّ بزرگوارشان حضرت علی(علیه‌السلام) قرائت کردند

«یا عُدَّتى عِنْدَ الْعَُدَدِ وَ یا رَجآئى وَالْمُعْتَمَدَ وَ یا کَهْفى وَالسَّنَدَ یا واحِدُ یا اَحَدُ وَ یا قُلْ هُوَ اللَّهُ اَحَدٌ اَسْئَلُکَ الّلهُمَّ بِحَقِّ مَنْ خَلَقْتَ مِنْ خَلْقِکَ وَلَمْ تَجْعَلْ فى خَلْقِکَ مِثْلَهُمْ اَحَداً صَلِّ عَلى جَماعَتِهِمْ وَافْعَلْ بى کَذا وَ کَذا ؛ اى ذخیره من در برابر ذخیره‌ها و اى امید من و تکیه‌گاهم و اى پناهگاه، و پشت و پناهم اى یگانه‌اى یکتا و اى که درباره خود فرمودى: بگو خدا یکى است، از تو خواهم. خدایا به حق هر کس از آفریدگانت خلق کردى و هیچ کس را مانند آنها در میان آفریدگانت قرار ندادى درود فرست بر گروه آنها و درباره من چنین و چنان کن.(در اینجا حاجات خود را بگویید)»

4- نماز بالای سر در حرم حضرت رضا علیه السلام:

ایشان فرمودند: هر کس از خداوند حاجتی دارد پس قبر جدم حضرت رضا را در طوس زیارت کند و دو رکعت نماز نزد قبر او بگزارد و در قنوت نماز حاجتش را طلب کند خداوند دعایش را اجابت می کند مگر اینکه در مورد گناه یا قطع رحم باشد. بر اساس این فرمایش امام هادی(علیه السلام) سزاوار است که از این پس که به مشهد مقدس و حرم مطهر رضوی مشرف می شویم در نماز بالای سر از خدای متعال حوائجمان را طلب کنیم و به یاد این یادگار ارزشمند امام هادی(علیه السلام) هم باشیم.

5- پنجمین یادگار تعقیب نماز :

از علی بن مهزیار روایت شده که محمدبن ابراهیم به حضرت امام علی النقی علیه السام نامه ای نوشت که اگر مصلحت میدانید به من دعایی تعلیم دهید که بعد از هر نماز بخوانم تا خداوند به سبب آن خیر دنیا و آخرت به من عنایت فرماید. امام هادی علیه السلام این دعا را آموزش دادند.

«اَعُوذُ بِوَجْهِکَ الْکَریمِ وَ عِزَّتِکَ الَّتى لا تُرامُ وَ قُدْرَتِکَ الَّتى لا یَمْتَنِعُ مِنْها شَىْءٌ مِنْ شَرِّ الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ وَ مِنْ شَرِّ الاَْوْجاعِ کُلِّها وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظیمِ؛ پناه برم به ذات بزرگوارت و به عزتت که مورد دستبرد نیست و قدرتت که چیزى از آن خوددارى نتواند، از شر دنیا و آخرت و از شر تمامى دردها و جنبش و نیروئى نیست جز به خداى والاى بزرگ.  م:تبیان






تاریخ : جمعه 91/2/29 | 1:7 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

انجمن شایعه پراکنان ایران 

وقتی شایعه پراکنی ارتباطات و دوستی ها را از بین می برد

 


در حقیقت کسی نمی داند چرا مردم این قدر به انجام بازی شایعه پراکنی علاقمند هستند و یا چرا تا این حد از غیبت و بدگویی پشت سر دیگران لذت می برند، اما تا این اندازه لذت و اشتیاق؛ جای ترس و تعجب دارد... .

 

 

شایعه پراکنی

 

یکی از سریع ترین و کاربردی ترین راهها برای از بین بردن هر نوع ارتباط دوستانه شایعه سازی و غیبت درباره دوستان و آشنایان نزد دیگران است(البته میان شایعه سازی و غیبت کردن تفاوتهای زیادی وجود دارد اما به نظر می رسد که راهبردهای مقابله با این دو رذیله اخلاقی مشابه هم باشد).

کسی نمی داند چرا مردم این قدر به انجام بازی شایعه پراکنی علاقمند هستند و یا چرا تا این حد از غیبت و بدگویی پشت سر دیگران لذت می برند، اما تا این اندازه لذت و اشتیاق؛ جای ترس و تعجب دارد. اگر دوستتان درباره شما به شایعه سازی(حرفهای چرند و بی اساس) می پردازد یا پشت سرتان بدگویی می کند، احتمالا شما هم دچار تعجب شده اید و با خود فکر کرده اید آیا او واقعا کارهای بهتری به جای این کار ندارد و یا آیا وی تا این حد از درست کردن مشکلات لذت می برند؟ چیزی که همه ما درباره شایعه می دانیم این است که چه شایعه درست باشد چه غلط با سرعتی بیش تر از سرعت نور منتشر می شود. اگر آدمهایی که شایعه سازی یا غیبت می کنند سرگرم کار خود شوند و به مشکلات زندگی شان بپردازند این امکان هست که شایعه به یک توقف ناگهانی برسد زیرا مردم فرصت لازم برای علاقمندی به سرک کشیدن در زندگی دیگران را نخواهد داشت. یکی از بهترین کارهایی که با شایعه و البته غیبت کردن می توان انجام داد متوقف کردن آن قبل از شروع شدنش است.

در ادامه نکاتی برای روبرو شدن با دوستی که درباره شما و یا به طور کلی درباره دیگران شایعه سازی می کند ارایه می گردد:

نکته (1):

افرادی که نمی توانند شایعه سازی و غیبت در مورد دیگران را متوقف کنند و کسانی که پذیرفته اند که شایعه پراکنی می کنند لازم است نزد یک مشاور مراجعه داشته باشند. علت این امر آن است که شایعه پراکنی و غیبت، دارای یک پتانسیل قوی برای تبدیل شدن به یک عادت همیشگی و رفتاری بسیار مخرب است. اگر به موقع جلو این کار گرفته نشود توقف آن محتاج کمکهای تخصصی بسیار خاص از طرف متخصصین مربوط خواهد بود.پذیرفتن مشکل اولین قدمی است که افراد مبتلا به این عادت ناپسند در طی درمان آن می توانند بردارند. اگر واقعاً خواهان تغییر باشید صحبت کردن با یک متخصص می تواند شما را در تغییر این عادات زشت کمک کند.

نکته (2):

حتی اگر شما شخص شایعه پراکنی نیستید و یا از بدگویی کردن در مورد دیگران بیزارید، نشستن در محلی که افراد دیگر این کار را می کنند و شنیدن صحبتهای آنها نیز به همان اندازه شایعه پراکنی و غیبت بد و ناپسند است. زیرا شما در واقع نقش یک محرک و مشوق را برای این دست افراد ایفا می کنید. نشستن و گوش سپردن به حرفهای آنها به آنان این اجازه را می دهد که به شایعه پراکنی و گفتن حرفهای نامربوط ادامه دهند. حتی اگر شما تنها یک بار شنونده این حرفها باشید.

دوری جستن از افراد شایعه ساز و اهل غیبت، مستلزم شجاعت خاصی است زیرا سبب تفکر تحقیر آمیز دیگران نسبت به شما می شود و ممکن است تا مدتی محبوبیت خود را در جمع دوستان از دست بدهید

 

 

در حقیقت با شنیدن صحبتهای این دست اشخاص، شما به او یک فضای امن می دهید که تصور می کند هر وقت بخواهد با هر چیزی می تواند وارد آن فضا شود و اطلاعات خودش را روی ذهن شما خالی کرده و تصور کند که شما خواهان شنیدن این حرفها هستید.

 

نکته (3):

کنترل موقعیت را با جلوگیری از شایعه پراکنی و غیبت قبل از شروع آن در دست بگیرید. بهترین راه برای انجام این کار این است که اجازه دهید دیگران از احساس شما نسبت به شایعه و غیبت مطلع شوند. بگذارید دوست تان از ابتدا بداند که شما تحمل شنیدن شایعه و غیبت را ندارید. البته این کار را به روشی محترمانه و مودبانه و در عین حال قاطع و محکم انجام دهید. کافی است به دیگران بگویید که شما درباره دیگران شایعه پراکنی نمیکنید و نیز به شایعات پشت سر دیگران هم گوش نمی دهید. هر چند ممکن است با انجام این کار تا مدتی گرفتار نگاههای تمسخر آمیز شوید اما اگر شما از همان ابتدا جدی باشید و محکم و قاطع باشید به زودی دیگران دست از تمسخر برداشته و شما را جدی می گیرند. هر چند این روش ممکن است جلو شایعات را به طور کامل نگیرد اما حداقل به احتمال زیاد آنها را مجبور می کند که دنبال شنونده دیگری بروند و دست از سر شما به عنوان یک همراه و هم کلام برخواهند داشت.

شایعه پراکنی

 

نکته (4):

 

دوری جستن از افراد شایعه ساز و اهل غیبت، مستلزم شجاعت خاصی است زیرا سبب تفکر تحقیر آمیز دیگران نسبت به شما می شود و ممکن است تا مدتی محبوبیت خود را در جمع دوستان از دست بدهید. اما در نهایت برخورد با شما محترمانه خواهد شد. اگر شما به زندگی خصوصی افراد و دوستانتان احترام بگذارید در آینده حریم خصوصی زندگی شما نیز توسط آنها حفظ خواهد شد.

  

نیاز به گفتن نیست که ساده ترین روش برای وارد کردن شما به شایعه پراکنی و غیبت، پرسیدن نظر و عقیده شما در جمع است. وقتی که دیگران نظر شما را درباره چیزی می پرسند می توانید بحث را به موضوع دیگری بکشانید و بگذارید آنها داستان و نظر خودشان را بگویند اما شما نظرتان را برای خودتان نگاه دارید . وقتی که دوستان به شایعه پراکنی و گفتن حرفهای ناروا در حق هم مشغول شوند دوستی ها و ارتباطات متلاشی خواهد شد زیرا مفهوم این کار این است که نمی توان به دیگران اعتماد کرد پس مواظب باشید که به شما هم برچسب غیر قابل اعتماد بودن را نچسبانند.م:تبیان






تاریخ : جمعه 91/2/29 | 1:2 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

 

کو در غم ایام نشیند دلتنگ                  می خور تو در آبگینه با ناله چنگ
 
حکیم عمر خیام نیشابوری مردی است که ایرانیان او را با رباعیاتش می شناسند. 18 ماه مه، روز بزرگداشت «عمر خیام» نیشابوری است.هر چند روز ملی بزرگداشت حکیم عمر خیام، در روز 27 اردیبهشت ماه است.
اروپاییان او را دانشمند می دانند.خیام کسی است که تقویم جلالی را تنظیم کرد. همان تقویمی که کنستانتین بر اساس آن تقویم مسیحیت را درست کرد. اما در ورای دانش والای خیام، عرفان از جنبه های اجتناب ناپذیر شخصیت این مرد است. اما همانطور که گفته اند:

آنکه را اسرار حق آموختند

مهر کردند ودهانش دوختند

او نیز به مانند بسیاری عرفای دیگر سعی کرد تا حقایق را برای دیگران بازگو کند و چون دیگران نفهمیدند تهمت کفر و ارتداد به او بستند.
امام غیاث الدین ابوالفتح عمر بن ابراهیم خیام نیشابوری یکی از حکماء و ریاضی دانان و شاعران بزرگ ایران در اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم است . سال ولادت او دقیقا" مشخص نیست . وی در شهر نیشابور به دنیا آمد . به این علت به او خیام می گفتند چون پدرش به شغل خیمه دوزی مشغول بوده است .خیام از بزرگترین دانشمندان عصر خود به حساب می آمد ، و دارای هوشی فوق العاده بوده و حافظه ای نیرومند و قوی داشت .

 در دوران جوانی خود به فراگیری علم و دانش پرداخته به طوری که در فلسفه ، نجوم و ریاضی به مقامات بلندی رسید و در علم طب نیز مهارت داشته به طوری که گفته شده  سلطان سنجر را که در زمان کودکی به مرض آبله گرفتار شده بود معالجه کرد . خیام به دو زبان فارسی و عربی نیز شعر می سرود و در علوم مختلف کتاب های با ارزشی نوشته است .

خیام در زمان خود دارای مقام و شهرت بزرگی بود و معاصران همه وی را به لقب های بزرگی مانند امام ، فیلسوف ، حجه الحق ستوده اند . در زمان دولت سلجوقیان زندگی می کرد که قلمرو حکومت آنان از خراسان گرفته تا کرمان ، ری ، آذربایجان و کشورهای روم ، عراق و یمن و فارس را شامل می شد . او معاصر با حکومت آلپ ارسلان و ملکشاه سلجوقی بود . در زمان حیات خیام حوادث مهمی به وقوع پیوست از جمله جنگ های صلیبی ، سقوط دولت آل بویه ، قیام دولت آل سلجوقی . خیام بیشتر عمر خود را در شهر نیشابور گذراند اما در طی دوران حیات خود دو بار به قصد سفر از نیشابور خارج شد که یکی از این سفرها برای انجام دادن مراسم حج بود و سفر دوم به شهر ری و بخارا.

خیام در علم نجوم مهارتی تمام داشت به طوری که گروهی از منجمین که با او معاصر بودند در بنای ساختن رصد خانه سلطان ملکشاه سلجوقی همکاری کردند و همچنین خیام به درخواست سلطان ملکشاه سلجوقی تصمیم به اصلاح تقویم گرفت که به تقویم جلالی معروف است . خیام در دوران زندگی خود از جهت علمی و فلسفی به معروفیت رسید و مورد احترام علما و فیلسوفان زمان خود بود . . .

ویژگی سخن خیام در زمینه ادبیات و شعر بیشترین معروفیت را در رباعیات به دست آورده چون رباعیهای او بسیار ساده و بی آلایش و دور از تکلف و تصنع نوع زبان شعری است در عین اینکه شامل فصاحت و بلاغت است دارای معانی عالی و استوار است .
در این رباعیها خیام افکار فلسفی خود را به زیباترین شکل بیان می کند و این رباعیها را غالبا" در دنبال تفکرات فلسفی خود سروده و به همین علت است که خیام در زمان خود شهرتی در شاعری نداشته و بیشتر به عنوان حکیم و فیلسوف معروف بوده اما بعدها که رباعیهای لطیف و فیلسوفانه او مشهود شد نام او در شمار شاعرانی قرار گرفت که شهرت جهانی پیدا کردند.

خصوصیات دیگری که در اشعار خیام نمودار است این است که سخنش در کمال متانت و سنگینی است . اهل شوخی و مزاح نیست ، با کسی کار ندارد چون او حکیمی است متفکر ، دنبال سخنوری نیست و هنگامی که در اشعارش دقت می کنیم متوجه می شویم که افکار شعری او بر دو یا سه موضوع بیشتر نیست :
یادآوری مرگ ، تاسف بر ناپایدار بودن زندگی و بی اعتباری روزگار .

 از میان شعرای بزرگ ایران کمتر کسی به اندازه خیام است که شهرت جهانی داشته باشد چون اشعار او به زبان های مختلف ترجمه شده است .

بسیاری از  بزرگان نیز براین باورند که حافظ نیز از سبک شعری خیام پیروی میکند

معرفی آثار آنچه که از آثار خیام وجود دارد یا از وجود آنها تاریخ نویسان ذکر کرده اند رساله ها و مقالاتی است که او در علوم مختلف نوشته است که عبارتند از :
1- رساله ای در جبر و مقابله
2- رساله ای در شرح اصول اقلیدس
3- زیج ملکشاهی یا زیج جلالی
4- رساله ای در طبیعیات
5- رساله در وجود
6- رساله فلسفی که در آن از حکمت الهی در آفرینش عالم و تکالیف مردم و عبادات بحث می کند
7- رساله ای در اختلاف فصول و اقالیم
8- نوروز نامه که درباره رسوم و اعیاد ایرانیان به ویژه تاریخ و آداب ایرانیان در روز عید نوروز است
9- دیوان رباعیات
دستاوردهای علمی خیام برای جامعه بشری متعدد و بسیار درخور توجه بوده است. وی برای نخستین بار در تاریخ ریاضی به نحو تحسین برانگیزی معادله های درجه اول تا سوم را دسته بندی کرد، و سپس با استفاده از ترسیمات هندسی مبتنی بر مقاطع مخروطی توانست برای تمامی آنها راه حلی کلی ارایه کند. وی برای معادله های درجه دوم هم از راه حلی هندسی و هم از راه حل عددی استفاده کرد، اما برای معادلات درجه سوم تنها ترسیمات هندسی را به کار برد؛ و بدین ترتیب توانست برای اغلب آنها راه حلی بیابد و در مواردی امکان وجود دو جواب را بررسی کند. اشکال کار در این بود که به دلیل تعریف نشدن اعداد منفی در آن زمان، خیام به جواب های منفی معادله توجه نمی کرد و به سادگی از کنار امکان وجود سه جواب برای معادله درجه سوم رد می شد. با این همه تقریبا چهار قرن قبل از دکارت توانست به یکی از مهمترین دستاوردهای بشری در تاریخ جبر بلکه علوم دست یابد و راه حلی را که دکارت بعدها (به صورت کاملتر) بیان کرد، پیش نهد.

خیام همچنین توانست با موفقیت تعریف عدد را به عنوان کمیتی پیوسته به دست دهد و در واقع برای نخستین بار عدد مثبت حقیقی را تعریف کند و سرانجام به این حکم برسد که هیچ کمیتی، مرکب از جزهای تقسیم ناپذیر نیست و از نظر ریاضی، می توان هر مقداری را به بی نهایت بخش تقسیم کرد. همچنین خیام ضمن جستجوی راهی برای اثبات "اصل توازی" (اصل پنجم مقاله اول اصول اقلیدس) در کتاب شرح ما اشکل من مصادرات کتاب اقلیدس (شرح اصول مشکل آفرین کتاب اقلیدس)، مبتکر مفهوم عمیقی در هندسه شد. در تلاش برای اثبات این اصل، خیام گزاره هایی را بیان کرد که کاملا مطابق گزاره هایی بود که چند قرن بعد توسط والیس و ساکری ریاضیدانان اروپایی بیان شد و راه را برای ظهور هندسه های نااقلیدسی در قرن نوزدهم هموار کرد.

 بسیاری را عقیده بر این است که مثلث حسابی پاسکال را باید مثلث حسابی خیام نامید و برخی پا را از این هم فراتر گذاشتند و معتقدند، دو جمله ای نیوتن را باید دو جمله ای خیام نامید. البته گفته می شودبیشتر از این دستور نیوتن و قانون تشکیل ضریب بسط دو جمله ای را چه جمشید کاشانی و چه نصیرالدین توسی ضمن بررسی قانون های مربوط به ریشه گرفتن از عددها آورده اند.

استعداد شگرف خیام سبب شد که وی در زمینه های دیگری از دانش بشری نیز دستاوردهایی داشته باشد. از وی رساله های کوتاهی در زمینه هایی چون مکانیک، هیدرواستاتیک، هواشناسی، نظریه موسیقی و غیره نیز بر جای مانده است. اخیرا نیز تحقیقاتی در مورد فعالیت خیام در زمینه هندسه تزیینی انجام شده است که ارتباط او را با ساخت گنبد شمالی مسجد جامع اصفهان تایید می کند.

اما گذشته از همه اینها، بیشترین شهرت خیام در طی دو قرن اخیر در جهان به دلیل رباعیات اوست که نخستین بار توسط فیتزجرالد به انگلیسی ترجمه و در دسترس جهانیان قرار گرفت و نام او را در ردیف چهار شاعر بزرگ جهان یعنی هومر، شکسپیر، دانته و گوته قرار داد. رباعیات خیام به دلیل ترجمه بسیار آزاد (و گاه اشتباه) از شعر او موجب سوی تعبیرهای بعضا غیر قابل قبولی از شخصیت وی شده است. این رباعیات بحث و اختلاف نظر میان تحلیل گران اندیشه خیام را شدت بخشیده است.

برخی برای بیان اندیشه او تنها به ظاهر رباعیات او بسنده می کنند، در حالی که برخی دیگر بر این اعتقادند که اندیشه های واقعی خیام عمیق تر از آن است که صرفا با تفسیر ظاهری شعر او قابل بیان باشد. خیام پس از عمری پربار سرانجام در سال 517 هجری (طبق گفته اغلب منابع) در موطن خویش نیشابور درگذشت و با مرگ او یکی از درخشان ترین صفحات تاریخ اندیشه در ایران بسته شد

معمای ریاضی خیام :

سه دوست با نفری 100 دینار برای خرید راهی بازار شدند . در حجره ای قندانی را دیدند و چون قیمت را از شاگرد حجره پرسیدند دانستند که 300 دینار است . پس سکه های خود را روی هم گذاشتند و قندان را خریدند .
 پس از رفتن آنها شاگرد حجره به صاحب حجره گفت : من این قندان 250 دیناری را به 300 دینار فروخته ام تا سود بیشتری بکنیم .
 صاحب حجره خشمگین شده و دستور داد 50 دینار را به صاحبانش بازگرداند . شاگرد به دنبال آنها رفت و در راه 20 دینار از آن سکه ها را دزدید و چون آنها را باز یافت از 30 دینار باقی مانده نفری 10 دینار به هر کدامشان پس داد .
بدین ترتیب آن سه نفر ، نفری 90 دینار بابت قندان پرداخت کردند . 3 تا 90 دینار می شود 270 دینار + 20 دینار دزدیده شده = 290 دینار . 10 دینار از 300 دینار اولیه چه شد؟!

چند بیتی از خیام:


آن قصر که جمشید در او جام گرفت                  آهو بچه کرد و روبه آرام گرفت

بهرام که گور میگرفتی همه عمر                     دیدی که چگونه گور بهرام گرفت

***

برخیز و مخور غم جهان گذران                    بنشین و دمی به شادمانی گذران

در طبع جهان اگر وفایی بودی                        نوبت به تو خود نیامدی از دگران


***

آنان که محیط فضل و اداب شدند                در جمع کمال ، شمع اصحاب شدند

ره زین شب تاریک نبردند برون                    گفتند فسانه ای و در خواب شدند






تاریخ : پنج شنبه 91/2/28 | 8:51 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

لطفا تا باز شدن کامل عکسها شکیبا باشید

امپراتور ژاپن و همسرش در حال ترک فرودگاه توکیو و سفر به بریتانیا برای شرکت در شصتمین سالگرد سلطنت ملکه الیزابت دوم

امپراتور ژاپن و همسرش

دانشجوی کانادایی در حال کتک زدن پلیس (کبک)

کبک

خداحافظی نیکولا و کارلا از الیزه

خداحافظی نیکولا و کارلا از الیزه

خداحافظی نیکولا و کارلا از الیزه

خانواده لگویی در پارکی در شهر گوئنزبورگ آلمان

خانواده لگویی

خواب روی هندوانه در بازار میوه جامو هند

هند

شناگر معلول اسپانیایی در حال حمل پاهایش

شناگر معلول اسپانیایی

حمام به شیوه هندی در ایستگاه قطار

حمام به شیوه هندی

عبور اسکی باز کانادایی از حلقه آتش

عبور اسکی باز از حلقه آتش
 
کوچه ای تنگ در رام الله فلسطین

کوچه آشتی کنان در فلسطین
 
  تعظیم مدیران ژاپنی در مقابل خبرنگاران

تعظیم مدیران ژاپنی
 
 آماده سازی مجسمه مومی ملکه بریتانیا در موزه مادام توسو در لندن در آستانه جشن شصتمین سالگرد سلطنت وی

مجسمه مومی ملکه بریتانیا
 
قرار دادن آخرین قطعه لگوی بلندترین برج لگویی جهان از سوی ولیعهد دانمارک در مقابل استادیوم المپیک سئول. این برج لگویی 319 متر طول دارد

بلندترین برج لگویی جهان
 
نمایی زیبا از کوه فوجی در ژاپن

کوه فوجی
لباس جالب یکی از معترضان در مادرید اسپانیا

اسپانیا
شورشیان مسلح در طرابلس لبنان در درگیری با ارتش لبنان

لبنان

سیل در شهر تفلیس گرجستان

گرجستان

لک لک ها و فقرا در حال جستجو از زباله دانی در شهر گواهاتی هند

هند

تهدید هم بشی با کلت طلایی بشی!

کلت طلایی
 
زندگی یک مرد آمریکایی با یک مار پیتون

مار پیتون
 
تلف شدن دهها هزار ماهی در رودخانه ای در شهر چنگدو چین

تلف شدن دهها هزار ماهی

قدم زدن یک زوج جوان اوکراینی در تونل عشق در شهر کلوان در شرق اوکراین

تونل عشق
 
معترضان یمنی در شهر عدن

معترضان یمنی

خواب یک ورزشکار روی سکوی توزیع مدال در سالن مسابقات قهرمانی شنا آلمان در برلین

خواب یک ورزشکار

بازار سبزی فروشان در یینچوان چین

بازار سبزی فروشان

خنک شدن یک دختر پاکستانی درون یک کانال آب در لاهور

دختر پاکستانی

عکس انداختن یک زن عربستانی درون یک بنای تاریخی در عربستان

زن عربستانی

بازدیدکنندگان در حال گرفتن عکس از یک غار یخی در نزدیکی شهر نینگوو چین

غار یخی

جشن تولد یک مادر 112 ساله چینی در استان شمالی شاندونگ با حضور اعضای پر شمار خانواده

مادر 112 ساله چینی

استفاده از آی پد برای انتخاب غذای آرانگوتان باغ وحش میامی

آی پد

دسر 1000 دلاری رستورانی در نیویورک

دسر 1000 دلاری

تصویری زیبا از شب شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی


جشن آغاز فصل درو برنج در تایلند


"پری" زن 33 ساله در هرات افغانستان کگه دستانش را در حمله هوایی ارتش سرخ شوروی در دهه 1980 از دست داده در حال جارو کردن خانه اش است


یک مرد زغال فروش در ماناگوئا پایتخت نیکاراگوئه


تخریب صدها خانه بدون مجوز در حومه کاتماندو



 



 بدون شرح!

بدون شرح



بدون شرح

بدون شرح

بدون شرح






تاریخ : پنج شنبه 91/2/28 | 8:16 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

 لطفا تا باز شدن کامل عکسها شکیبا باشید

چاله آبی بزرگ در بلیز

S A L I J O O N


خم نعل اسب کلرادو رود، آریزونا

S A L I J O O N


شاخ طلایی، کرواسی

S A L I J O O N


کوه Uluru ،  استرالیا

S A L I J O O N

Alesund، نروژ

S A L I J O O N

جزیره آتشفشانی Aogashima ، ژاپن

S A L I J O O N


دره ده قله، دریاچه سنگ وخاکی که در اثر توده یخ غلتان جابجا وانباشته شده، آلبرتا، کانادا

S A L I J O O N


تونل عشق - تونل قطار قدیمی در Kleven، اوکراین

S A L I J O O N


ریودوژانیرو، برزیل

S A L I J O O N

Capilano  کانادا

S A L I J O O N


Preachers Rock، نروژ

S A L I J O O N


بودا در جزیره هنگ کنگ

S A L I J O O N

Iguazu فالز، مرز برزیل و آرژانتین

S A L I J O O N


Manarola، ایتالیا

S A L I J O O N


شرق ایسلند

S A L I J O O N


کوه جید، سنت لوسیا

S A L I J O O N

 Provence در فرانسه

S A L I J O O N


 ایسلند
غار کریستال

S A L I J O O N


مزارع برنج در یوننان، چین

S A L I J O O N


مالدیو

S A L I J O O N


دریاچه Plitvice ، کرواسی

S A L I J O O N


Zakynthos، یونان

S A L I J O O N

شهر نیویورک

S A L I J O O N

ونکوور کانادا

S A L I J O O N


رودخانه آمازون

S A L I J O O N


فرشته فالز، Venezuala

S A L I J O O N


 تالاب آبی، ایسلند

S A L I J O O N

بارسلونا، اسپانیا

S A L I J O O N


ماچو پیچو در پرو

S A L I J O O N


صومعه بودایی، هیمالیا

S A L I J O O N


تونل Wisteria در باغ Kawachi فوجی، ژاپن

S A L I J O O N


تپه های شنی در پرو

S A L I J O O N

جشنواره فانوس، چیانگ مای، تایلند

S A L I J O O N

آبشار Seljalandsfoss ، ایسلند

S A L I J O O N

پارک Adirondack ، نیویورک

S A L I J O O N






تاریخ : پنج شنبه 91/2/28 | 8:2 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

غـذاهای ابتـکاری برای تحریـک اشتـهای کودکان
دختر 4 ساله من، بسیار بی اشتهاست. خیلی کم غذا می خورد و بیشتر در حال فعالیت است، از لحاظ ظاهری کوچک به نظر می رسد و من نگران سلامتی او هستم، چه باید بکنم؟! این سؤالی است که بسیاری از مادران جوان دارند و گذشته از اینکه این مشکل تنها مربوط به مادران ایرانی نیست، یکی از مهم‌ترین مشکلات و معضلات تغذیه کودکان و نوجوانان رفتارهای تغذیه‌ای نامناسب است که متأسفانه در بین آنها بسیار زیاد شده است.

تغذیه صحیح، قدرت یادگیری افراد به خصوص کودکان را بالا می‌برد و نخوردن صبحانه اثرات منفی در یادگیری آنها دارد. گرسنه بودن و نخوردن صبحانه در مدت کوتاهی مکانیزم همواستاتیک یا گلوکز خون را در سطح ثابت نگه ‌می‌‌دارد و به عملکرد طبیعی مغز لطمه وارد می‌کند. البته جدای اینکه والدین کودک باید به دلایل بی اشتهایی کودکشان پی ببرند و بطور علمی آنها را درمان کنند ولی از یکسری ابتکارات هم می توان کمک گرفت که در تحریک اشتهای آنها ممکن است تاثیر داشته باشد ... تصاویر زیر را ببینید :


 لطفا تا باز شدن کامل عکسها شکیبا باشید
در صورتی که هر یک از عکسها باز نشد بر روی آن راست کلیک کرده و گزینه Show Picture و یا Reload Image را انتخاب کنید


































تاریخ : پنج شنبه 91/2/28 | 10:56 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
<      1   2   3   4   5   >>   >
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • بی بی مارکت
  • ttp://www.bachehayeghalam.ir/sitefiles/bgh_sound_player.php">