سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

کدام قلب درد واقعا درد قلبی است؟!

کدام قلب درد واقعا درد قلبی است؟!
آنژین نتیجه مستقیم نرسیدن خون کافی به عضله قلب است...

همین چند سال پیش بود که بیماری سارس در شرق آسیا شایع شد. رسانه‌های داخلی و خارجی چنان از این بیماری با آب و تاب می‌گفتند که برای خیلی‌ها این‌گونه تداعی شد که طاعون دیگری در راه است و نسل انسان در حال انقراض است. چندی از این ماجرا گذشت. آب از آب تکان نخورد و مشخص شد که سارس هم قابل پیشگیری و کنترل است اما هم‌اکنون بیماری‌های قلبی در کشور بیداد می‌کنند و هیچ‌کس از آنها دم نمی‌زند. اگر حرفم را باور ندارید سری به سی‌سی‌یو و بخش‌های قلب بیمارستان‌ها بزنید و با چشمان خودتان ببینید که سن بیماری‌های قلبی در کشورمان چه‌قدر کاهش یافته است و چه جوان‌هایی با این بیماری‌ دست و پنجه نرم می‌کنند. آن‌وقت باور خواهید کرد که بیماری‌های قلبی از سارس و وبا خطرناک‌تر هستند اما به فراموشی سپرده شده‌اند. آشنایی بیشتر با بیماری‌های قلبی می‌تواند جامعه را در برابر این مشکل توانمند سازد. 
به همین دلیل به سراغ دکتر ارشمیدس صنعتی، فوق‌تخصص قلب وعروق و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران رفتیم تا با علایم و نشانه‌های درد قلبی آشنا شویم.

درد قلبی یا همان آنژین قلبی یک بیماری است یا نشانه بیماری؟
درد قلبی یک علامت است و نه یک بیماری. این درد به صورت احساس خفگی، تنگی نفس، فشار یا گرفتگی است که اغلب مرکز آن پشت استخوان جناغ سینه‌ است و ممکن است به گلو، فک یا دست انتشار یابد. البته این درد گاهی به دنبال ورزش یا فشار روانی نیز نمود پیدا می‌کند.

علت این دردها چیست؟
این حالت می‌تواند در اثر انقباض سرخرگ‌های کرونر ایجاد شود اما احتمال بیشتری دارد که به علت تصلب شرایین (حالتی که سرخرگ‌ها به وسیله رسوبات چربی باریک شده‌اند) روی دهد. اگر حملات درد به طور مکرر و بدون انجام فعالیت جسمی رخ دهند ممکن است یک نشانه هشدار دهنده از قریب‌الوقوع بودن حمله قلبی باشند بنابراین به درمان سریع نیاز دارند.

این دردها چه‌قدر طول می‌کشند؟
احساس ناراحتی اغلب از دو تا پنج دقیقه طول می‌کشد. همان‌طور که اشاره کردم درد ممکن است شدید باشد و همراه با احساس فشار در پشت استخوان جناغ و انتشار به دست یا فک باشد. گاهی اوقات بیماران آن را به صورت احساس سنگینی، تنگی یا سوزش توصیف می‌کنند. درد ناشی از مشکل قلبی ممکن است در سایر قسمت‌های بدن احساس شود یعنی مغز شما محرک‌های درد را با هم اشتباه می‌گیرد. در نتیجه شما به جای قفسه سینه، در حلق، فک یا دست‌ها دچار احساس ناراحتی می‌شوید.

درد قلبی چه ویژگی‌هایی دارد؟
این دردها اغلب با اعمالی از قبیل بلند کردن یک جسم سنگین، فعالیت جنسی یا ورزش شدید ایجاد شده و بیشتر با استراحت تسکین می‌یابد. سرمای بیش از حد یا احساساتی مانند ترس، عصبانیت، اندوه و ناامیدی شدید و همچنین خوردن یک وعده غذای سنگین می‌توانند دیگر علل مسبب درد باشند. آنژین نتیجه مستقیم نرسیدن خون کافی به عضله قلب است. هنگام فعالیت بدنی قلب شما که ناگزیر است فعالیت خود را افزایش دهد به اکسیژن بیشتری نیاز پیدا می‌کند. اگر سرخرگ‌های کرونر تغذیه کننده قلب، تنگ بوده و قادر به تامین جریان خون بیشتر و برآوردن این نیاز نباشند اعصاب قلب پیغام درد را به مغز شما ارسال می‌کنند.

دردهای قفسه سینه یا همان آنژین چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟
درد قفسه سینه (آنژین) ممکن است برای مدتی طولانی، دارای یک الگوی قابل پیش‌بینی باشد که به آن آنژین پایدار می‌گویند اما اگر الگوی درد جدید باشد یا تعداد دفعات حمله در حال افزایش باشد به آن آنژین ناپایدار گفته می‌شود. آنژین ناپایدار به ویژه وقتی در زمان استراحت روی دهد ممکن است هشداری از یک حمله قلبی قریب‌الوقوع باشد. در این حالت باید بی‌د‌رنگ برای درمان اقدام کرد. نوع سوم درد قفسه سینه نیز آنژین متغیر نام دارد که به علت انقباض عضلات دیواره سرخرگ‌های کرونر روی می‌دهد.

چه‌طور این انواع آنژین را تشخیص دهیم؟
اغلب بر اساس شرح حال بیمار درباره ناراحتی قفسه سینه و چگونگی شروع درد به وجود آنژین مشکوک می‌شویم. هیچ روش آزمایشگاهی خاصی برای تشخیص‌ نوع آنژین وجود ندارد. پزشک ممکن است برای آگاهی از اتمام حمله یا ادامه وقوع آن یک نوار قلب تهیه کند.

در صورت ابتلا به آنژین قلبی یا درد قلبی قفسه‌سینه چه‌کار کنیم؟
ابتدا فعالیت خود را که به حمله شتاب می‌بخشد، متوقف کنید. این کار فشار وارده به قلب و نیاز به اکسیژن بیشتر را کاهش می‌دهد. درد و سایر علایم شما احتمالا در عرض تنها چند دقیقه بهبود می‌یابد. اگر احساس ناراحتی پس از چند دقیقه قطع نشد یا شدت یا تناوب حملات افزایش یافت سریع به اورژانس مراجعه کنید. یکی از نخستین اقدامات در درمان درد قلبی، تعدیل عامل تحریک کننده یا تشدید کننده درد است.اگر سیگار می‌کشید آن را قطع کنید. در صورت داشتن اضافه وزن آن را کاهش دهید. حذف چاقی یا سیگار علایم شما را کاهش داده و یا حتی از بین می‌برد. ورزش و رژیم غذایی کم‌چربی و کم‌کلسترول در حفاظت سرخرگ‌های شما از تنگی بیشتر مفیدند.

با توجه به گفته‌های شما این سوال پیش می‌آید که افراد مبتلا به آنژین می‌توانند ورزش کنند یا خیر؟
ابتلا به آنژین، دلیلی برای محدود کردن فعالیت نیست. در حقیقت، ورزش نقشی کلیدی در کنترل این وضعیت دارد. ورزش باید با محدودیت‌های تحمیل شده به علت درد سازگار باشد و انجام آن اغلب پس از تحت کنترل درآمدن آنژین به وسیله دارو توصیه می‌شود. پزشک با در نظر گرفتن علایم شما می‌تواند در تعیین میزان مناسب ورزش به شما کمک کند. اگر آنژین شما ناپایدار شده است یعنی درد به دفعات بیشتری روی می‌دهد، راحت‌تر از قبل برانگیخته می‌شود یا شدیدتر یا طولانی‌تر شده است، پیش از مشورت با پزشک‌تان، هیچ برنامه ورزشی را آغاز نکنید.

از چه داروهایی استفاده کنیم؟
نوع داروهایی که پزشک‌تان تجویز می‌کند به علایم ویژه شما بستگی دارد. نیتروگلیسیرین یکی از داروهایی است که در درمان حمله حاد آنژین پایدار استفاده می‌شود. این دارو سرخرگ‌های کرونر را باز کرده و اجازه می‌دهد خون بیشتری به عضله قلب جریان یاید. اغلب این دارو به صورت یک قرص زیر زبانی مصرف می‌شود. اگر پزشک برای شما نیتروگلیسیرین تجویز کرده است آن را تازه نگه دارید چون فرم قرصی آن قدرت اثر خود را در عرض چند ماه از دست می‌دهد. در ضمن قرص را دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید زیرا نور سبب تضعیف اثر دارو می‌شود.

برخی اوقات مبتلایان به آنژین سر و کارشان به جراحی می‌افتد. نظر شما چیست؟
اگر باوجود مصرف دارو باز هم درد قفسه سینه ادامه یابد یا به دفعات بیشتر یا با درد شدیدتری روی دهد ممکن است پزشک تصمیم به انجام آنژیوگرافی عروق کرونر بگیرد تا ساختمان این عروق را مشاهده کند. با این آزمایش پزشک درمی‌یابد آیا شما بیمار مناسبی برای انجام آنژیوپلاستی کرونر یا عمل بای‌پس سرخرگ کرونر هستید یا خیر.

منبع : هفته نامه سلامت





تاریخ : پنج شنبه 93/9/20 | 6:50 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

خانواده های محترم داغدیده؛شرقی، وسایرفامیل وابسته

"انا لله و انا الیه راجعون"

درگذشت مادری مهربان  و فداکارچنان سنگین و جانسوز است که به دشواری به باور می‌نشیند، ولی در برابر تقدیر حضرت پروردگار چاره‌ای جز تسلیم و رضا نیست. این ماتم جانگداز را به،خانواده محترم تان صمیمانه تسلیت عرض نموده و  برای آن عزیز سفرکرده علو درجات طلب می‌کنم.






تاریخ : چهارشنبه 93/9/19 | 9:20 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

طبیعت بهترین کلاس برای آموختن اصول اعتقادی و همچنین کلاسی برای یادگیری درس اخلاق و زندگی  

 

 






تاریخ : چهارشنبه 93/9/19 | 8:49 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
با اجزای سمی انواع میوه‌ها آشنا شوید


میوه‌ها از جمله مهم‌ترین گروه‌های غذایی در هرم راهنمای غذایی می‌باشند که سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشند و مصرف مداوم آن‌ها سلامتی و تندرستی را برای افراد جامعه به همراه دارد؛ اما گاهی همین میوه‌ها دارای اجزایی هستند که درعین‌حال که به نظر، خوراکی می‌آیند اما سمی و مضر می‌باشند. در زیر چند مورد از این اجزای سمی را به شما معرفی می‌کنیم:

 هسته زردآلو

زردآلو منبع عالی بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود و به سلامتی چشم‌ها، پوست، مو، دهان و ... کمک می‌کند و به بدن برای مبارزه با عفونت‌ها یاری می‌رساند. این میوه به صورت خشک‌شده، کمپوت و تازه مصرف می‌شود. هسته آن دارای آمیگدالین است این ماده وقتی در مقادیر زیاد مصرف شود سمی می‌باشد. اگرچه زردآلو به عنوان یک مکمل طبیعی شناخته می‌شود اما مصرف بیش از حد هسته آن مضر است. بیش از 1-2 عدد از این هسته‌ها را در طی روز مصرف نکنید؛ زیرا مشکلات معدی و تهوع ایجاد خواهد کرد و مصرف مقادیر بسیار زیاد آمیگدالین، کشنده است.

 هسته آلو

آلو ظاهر جذابی دارد. محدود از چربی است و سرشار از ویتامین A و ویتامین C می‌باشد. آلو به صورت خام، مربا، ترشی، لواشک و ... استفاده می‌شود؛ اما هسته آن کاملا بی‌خطر نمی‌باشد؛ بالأخص وقتی برای تهیه آلوچه و لواشک از آن استفاده می‌شود، ممکن است دانه‌های آن در ماده غذایی وارد شوند و حالت سمی ایجاد کنند. دانه آلو دارای گلیکوزیدهای سیانوژنیک است که در بدن به مواد سمی و خطرناکی تبدیل می‌شود. بدن مقادیر اندکی از سیانید را می‌تواند پاکسازی کند، اما مقادیر فراوانی از آن خطرناک است و بدن توانایی از بین بردن آن را ندارد. مخصوصاً در کودکان بسیار مواظب باشید که هسته‌ی ‌این میوه را در دهانشان نگه ندارند.

 دانه گلابی

گلابی میوه‌ای زنگوله‌ای شکل است که در محدوده رنگ‌های سبز، زرد، قهوه‌ای، قرمز و یا ترکیبی از این رنگ‌ها وجود دارد. این میوه زیبا سرشار از پتاسیم، ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشد. بیش از 30 گونه گلابی در جهان وجود دارد و به صورت پخته، کمپوت شده یا خام مصرف می‌شود. دانه گلابی برای انسان خطرناک است. دانه به نیز مانند دانه گلابی در همین دسته قرار می‌گیرد و میوه به بهتر است به صورت پخته مصرف شود وگرنه خطرناک است.

 هسته گیلاس

گیلاس هم به صورت خام و هم پخته مصرف می‌شود. رنگ قرمز گیلاس نشان‌دهنده مقادیر فراوانی آنتی‌اکسیدان در آن است. دانه، ساقه و برگ‌های گیلاس سمی هستند. دانه این میوه دارای سیانید است. سیانید یکی از سمومی است که آلمان‌های نازی برای کشتن زندانیان در جنگ جهانی دوم استفاده می‌کردند. حواستان باشد دفعه بعدی که گیلاس خوردید هسته آن را مک نزنید.

 هسته هلو

هلو میوه‌ای با ظاهر زیبا و طعمی بی‌نظیر است. هلو از نظر چربی اشباع، کلسترول و سدیم بسیار محدود می‌باشد و سرشار از فیبر و ویتامین‌های ضروری برای بدن است. میوه هلو بسیار مفید است اما دارای هسته‌ای است که مواد شیمیایی سمی در خود دارد. هسته هلو بسیار سفت است و با دندان شکسته نمی‌شود؛ اما در برخی گونه‌های این میوه که هسته از وسط نصف می‌شود، دانه آن در دسترس قرار می‌گیرد. حواستان به آن باشد. البته این دانه بسیار تلخ است و همین مسئله مانع از مصرف آن می‌شود.

 دانه سیب

عقیده متداولی که در رابطه با سیب وجود دارد، این است که سیب میوه‌ای برای سلامتی است و مصرف یک عدد سیب به صورت روزانه شما را از ابتلا به بسیاری بیماری‌ها بازمی‌دارد. فیبر و ویتامین‌های موجود در سیب از ابتلا به گرفتگی عروقی و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. سیب به صورت خام، کمپوت شده، آب سیب، پای سیب، سس سیب و ... کاربرد دارد. سیب در رنگ‌ها و گونه‌های بسیار متفاوتی وجود دارد؛ اما دانه‌های سیب دارای سیانید می‌باشند. عقیده‌ای که در رابطه با مصرف سیب (بالأخص سیب گلاب) به طور کامل وجود دارد درست نمی‌باشد و مصرف مقادیر زیادی از دانه‌های سیب سمی می‌باشد. البته مصرف یک عدد سیب کامل همراه با تمام ضمایم مانند دانه‌ها مشکلی را به وجود نمی‌آورد؛ اما مقداری ماده سمی سیانید وارد بدن می‌کند و بار تحمیل‌شده به کبد و کلیه‌ها را، برای پاکسازی آن افزایش می‌دهد.

 بادام تلخ

بادام تلخ نیز مانند دانه‌های هلو، زردآلو، آلو، سیب، به و گیلاس از آمیگدالین تشکیل یافته است که می‌تواند در بدن تبدیل به سیانید شود. در تمام دنیا دو نوع بادام وجود دارد: بادام شیرین و بادام تلخ. بادام تلخ باید به منظور از بین رفتن مواد شیمیایی سمی موجود در آن حرارت داده شود و یا پاستوریزه شود. بادام سرشار از پروتئین، ویتامین E، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و آهن است که برای بدن مفید می‌باشد؛ اما مصرف بادام تلخ به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

 سخن آخر

شاید یکی از علت‌های اصلی وجود مواد سمی چون سیانید در دانه‌های میوه‌ها، جلوگیری از مصرف آن توسط انسان‌ها و حیوان باشد. تا بدین وسیله این دانه‌ها محفوظ بمانند و نسل گونه‌های گیاهی تداوم پیدا کند و از تولیدمثل بازنمانند.





تاریخ : دوشنبه 93/9/17 | 9:33 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

aks Moz banana photos 9 عکس های زیبا و دیدنی از میوه موز

 
مطالعات جدید دانشمندان نشان می دهند موز خواص فراوانی دارد و می تواند جایگزین داروهای شیمیایی شود.

استرس متابولیسم بدن را بالا می‌برد و همین مسئله باعث پایین آمدن سطح پتاسیم در بدن می‌شود. با مصرف موز به خاطر محتوی بالای پتاسیمی که دارد می‌توانید این تعادل را ایجاد کرده و عملکرد قلبتان را طبیعی کنید.

دانشمندان با انجام آزمایشات و مطالعاتی بر روی داوطلبان زیادی دریافتند آن دسته از بیماران دیابتی و کلسترول بالا که روزانه یک عدد موز مصرف می کنند می توانند قند خون خود را بهتر کنترل کنند و دچار چاقی و اضافه وزن نشوند.

گفتنی است، با خوردن روزانه یک عدد موز می توان تغییرات هورمونی که باعث چافی و اضافه وزن می شوند را از بین برد و همچنین مشکات پوستی را درمان کرد.

نتایج مطالعات نشان می دهند دانشمندان با تهیه عصاره هایی از موز و استفاده از این میوه در داروها در تلاشند تا اثر شیمیایی میوه ها را تا حدودی کاهش دهند.


ترکیبات شیمیایی موز


در صد گرم موز مواد زیر موجود است:

انرژی 100 کالری
آب 70 گرم
پروتئین 8 گرم
چربی 2 گرم
قند 6/5 گرم
کلسیم 8 میلی گرم
فسفر 25 میلی گرم
آهن 7 میلی گرم
سدیم 1 میلی گرم
پتاسیم 370 میلی گرم
ویتامین A صدونود واحد
ویتامینB1 پنج میلی گرم
ویتامین B2 شش میلی گرم
ویتامینB3 هفت میلی گرم
ویتامین C ده میلی گرم 

در موز چند ماده شیمیایی بسیار مهم مانند سروتونین، نوروپی تفرین، دوپامین و کاته کولامین وجود دارد.

قندی که در موز وجود دارد بسرعت قابل جذب است.

 



خواص داروئی موز  


موز از نظر طب قدیم ایران معتدل است و خون را غلیظ می کند . موز انرژی زیادی دارد و چون نرم هست غذای خوبی برای کودکان و اشخاص مسن محسوب می شود. 

1) به دلیل داشتن پتاسیم زیاد ضد سرطان بوده و غذای خوبی برای ماهیچه ها می باشد. 

2) موز ملین بوده و همچنین و به عنوان درمان اسهال و اسهال خونی کاربرد دارد. 

3) موز خونساز است بنابراین اشخاص لاغر و کم خون حتما باید موز بخورند. 

4) موز تقویت کننده معده و نیروی جنسی است. 

5) موز درمان زخم معده و روده می باشد. 

6) گرد موز همچنین داروی خوبی برای پائین آوردن کلسترول است. 

7) شیره گلهای موز درمان کننده اسهال خونی می باشد. 

8) جوشانده موز اثر قطع خونریزی دارد. 

9) ضماد برگ درخت موز برای درمان و سوختگی مفید است. 

10) موز نفاخ است و زیادخوردن آن خصوصاً در سرد مزاجان تولید گاز معده می کند برای رفع این عارضه باید پس از موز کمی نمک خورد. 

11) موز تاثیر خوبی در تامین رشد و تعادل سیستم اعصاب دارد. 

12) برای درمان ضعف بدن موز را با عسل بخورید.

13) موز مدر است. 

14) موز به علت دارا بودن قند زیاد برای مبتلایان به مرض قند مضر است و نباید در خوردن آن افراط کنند .





تاریخ : دوشنبه 93/9/17 | 9:19 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

یک سالاد ساده که ســرطان را می کشد

بسیاری از غذاهایی که هر روز می‌خوریم حاوی مواد تغذیه‌ای هستند که می‌توانند درد و کسالت‌های ما را تسکین دهند. از زنجبیل برای تهوع گرفته تا آناناس برای تب یونجه و حساسیت. در این‌جا به درمان‌هایی اشاره می‌کنیم که در آشپزخانه قابل دسترسی هستند و به‌سرعت شما را خوب می‌کنند

برای خانم‌هایی که حسابی اعصاب‌شان به هم ریخته

  •   موز
زمانی که دیدید دکمه‌های لباس‌تان درست بسته نمی‌شوند، بروید سراغ موز. تحقیقات نشان داده یک موز متوسط 105 کالری و فقط 14 گرم قند دارد. همین مقدار شما را سیر کرده و قند خون را به شکل ملایمی بالا می‌برد. در ضمن همین موز 30 درصد ویتامین B6 مورد نیاز روزانه را تامین می‌کند. این ویتامین باعث می‌شود مقدار سروتونین تولید شده مغز اندکی افزایش یافته و توان مقابله با شرایط دشوار و اضطراب‌ها را در شما افزایش می‌دهد.

اگر می‌خواهید سنگ نسازید
  •   زرد‌آلود
هشت عدد زرد‌آلوی خشک حاوی 2 گرم فیبر و فقط 3 میلی‌گرم سدیم و 325 میلی‌گرم پتاسیم است که همه این‌ها کمک می‌کنند مواد معدنی در ادرار تجمع پیدا نکرده و از تشکیل سنگ‌های اگزالات کلسیم جلوگیری شود. این سنگ‌ها شایع‌ترین نوع سنگ‌های کلیوی هستند. برای در امان ماندن از سنگ کلیه به‌خصوص اگر سابقه‌اش را دارید بقیه میان وعده‌ها را حذف کنید و برگه زردآلو بخورید.

اگر فشار خون‌تان بالاست. . .
  •   کشمش
60 عدد کشمش تقریبا می‌شود یک مشت پر که حاوی یک گرم فیبر و 212 میلی‌گرم پتاسیم است که هردو برای کنترل فشار خون بالا در قالب یک رژیم غذایی توصیه می‌شوند. مطالعات متعددی نشان داده که پلی‌فنل‌های موجود در مواد‌غذایی مشتق از خانواده انگور مثل همین کشمش و آب انگور در حفظ سلامت قلبی عروقی تاثیر بسزایی دارند از جمله کاهش فشار خون.
اگر از سروصدای معده رنج می‌برید
  •   ماست
یک فنجان و نیم ماست طبیعی (کم‌چرب/پروبیوتیک) غذا را به شکل موثری از دستگاه گوارش عبور می‌دهد. از سوی دیگر ماست‌های پروبیونیک قابلیت هضم غذا به‌ویژه لبنیات و حبوبات را در روده‌ها بهبود می‌بخشند. همان‌طور که می‌دانید این غذاها عامل ایجاد گاز در دستگاه گوارشی هستند و در نتیجه با خوردن ماست از این مزاحمت دور می‌مانید.

اگر بیش از حد سرفه می‌کنید
  •   عسل بخورید
در مطالعه‌ای که توسط دانشمندان آمریکایی انجام گرفته، مشخص شد 2 قاشق چای‌خوری عسل قهوه‌ای و غلیظ بسیار موثرتر از داروهای بدون نسخه ضد‌سرفه، شدت و دفعات سرفه‌های شدید را در کودکان کاهش می‌دهد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عسل و عوامل ضد‌میکروبی موجود در آن التهاب بافت‌های گلو را کاهش داده و بیمار را آرام می‌کند. البته به شرطی که عسل واقعا طبیعی باشد!

اگر همیشه احساس خستگی می‌کنید
  •   فلفل دلمه‌ای قرمز بخورید
فلفل دلمه‌ای قرمز غنی از ویتامین C است. مطالعات نشان داده، ویتامین C بهترین ماده برای مقابله با  استرس‌هایی است که به واسطه رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌شوند. از سوی دیگر  ویتامین C در عین برطرف کردن خستگی، نقشی اساسی در سوخت و ساز آهن برعهده دارد که به بدن کمک می‌کند اکسیژن بیشتری وارد جریان خون شود. کمبود اکسیژن یکی از اصلی‌ترین دلایل خستگی و ضعف بدنی است.

اگر می‌ترسید سرطان معده بگیرید
  •   کلم
مطالعه‌ای که در سال 2002 در دانشگاه جانز‌هاپکینز صورت گرفته نشان داده، یک ترکیب بسیار قدرتمند موجود در کلم به نام سولفورافان، هلیکو‌باکتر پیلوری(باکتری عامل زخم معده و روده) را پیش از ورود به دستگاه گوارش تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد و از کار می‌اندازد و حتی شاید در پیشگیری از ایجاد سرطان‌های دستگاه گوارش هم موثر باشد. یک فنجان پر از کلم 34 کالری دارد و 3 گرم فیبر و 75 درصد از نیاز روزانه به ویتامین C را تامین می‌کند.

اگر مشکل سخت دارید
  •   انجیر
4 عدد انجیر خشک 3 گرم فیبر دارد که باعث تنظیم حرکات روده بزرگ و دفع بهتر می‌شود. خوردن این میوه باعث پیشگیری از عود مجدد هموروئید می‌شود. همچنین این مقدار انجیر 5 درصد پتاسیم و 10 درصد منگنز مورد نیاز روزانه را تامین می‌کند.
شکمت مشکل دارد؟
  •   ریحان
مطالعات نشان داده، ماده شیمیایی اوژنول موجود در ریحان باعث از بین رفتن و پیشگیری دل درد، حالت تهوع، کرامپ‌های شکمی یا اسهال می‌شود. علت این موضوع از بین رفتن برخی از باکتری‌ها از جمله سالمونلا و لیستریا توسط اوژنول است. اوژنول یک ماده ضد‌اسپاسم است که می‌تواند باعث بهبود کرامپ‌های شکمی شود. هر طور که دوست دارید ریحان را بخورید.
اگر نمی‌توانید بخوابید
  •   بوقلمون
حدود 85 گرم گوشت بوقلمون تقریبا حاوی کل تریپتوفان مورد نیاز روزانه بدن است. اسید آمینه تریپتوفان ماده‌ای ضروری است که باعث تولید سروتونین و ملاتونین می‌شود که هر دوی این‌ها باعث تنظیم خواب می‌شوند. مطالعات نشان داده افرادی که از بی‌خوابی یا کم‌خوابی رنج می‌برند دچار کمبود تریپتوفان هستند.
اگر می‌خواهید از کسالت دور شوید
  •   ماهی تن
85 گرم از ماهی تن کنسرو شده حاوی حدود 800 میلی‌گرم امگا3 است. محققان معتقدند، امگا3 باعث رفع کسالت روحی و پیشگیری از اضطراب و بالارفتن روحیه می‌شود. اسیدهای چرب موجود در ماهی، توسط متخصصان تغذیه با عنوان درمانی موثر برای افسردگی توصیف شده است. خوردن ماهی تن با مقدار کمی نان تاثیر بهتری دارد چون کربوهیدرات موجود در نان، سروتونین خون را افزایش داده و باعث بهبود روحیه و دور شدن احساس کسالت می‌شود.
اگر همیشه از حالت تهوع ناراحتید
  •   چای زنجبیلی
مطالعات متعددی نشان داده، یک‌چهارم قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل، نصف قاشق چای‌خوری ریشه خرد شده زنجبیل یا یک فنجان چای زنجبیل باعث کاهش حالت تهوع ناشی از بیماری حرکت و حالت تهوع سفر و بارداری می‌شود. محققان هنوز به‌درستی نمی‌دانند چه ماده‌ای در زنجبیل باعث سرکوب حالت تهوع می‌شود اما به‌هرحال این ماده بی‌خطر بوده و فاقد عوارض جانبی معمول داروهای ضد‌تهوع است(خشکی دهان و خواب‌آلودگی).
معده‌ات می‌سوزد؟
  •   چای بابونه
چای بابونه باعث بهبود التهاب، اسپاسم و گاز دستگاه گوارش می‌شود. 2 قاشق چای‌خوری بابونه را به‌مدت 20 دقیقه در آب جوش دم کنید و کمی که خنک شد میل کنید. برای برطرف شدن این مشکل لازم است چند بار در روز چای بابونه بخورید





تاریخ : دوشنبه 93/9/17 | 9:11 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

از انگور غافل نشوید به این دلیل

از انگور غافل نشوید به این دلیل
علاوه بر میوه ها و سبزیجات، کاکائو، قهوه و چای سبز نیز حاوی فلاونوئیدها می باشند.

تحقیقات نشان می دهند که انگور از پرفشاری خون پیشگیری نموده و به سلامت قلب و عروق کمک می کند.
در این بررسی که در موسسه تحقیقاتی سلامت قلب در دانشگاه میشیگان انجام شد، انواع انگور سبز، قرمز و بنفش مورد مطالعه قرار گرفتند و مشخص شد که این میوه در پیشگیری از بیماری های قلبی- عروقی نقش موثری ایفا می کند. برای انجام این تحقیق رژیم غذایی موش های آزمایشگاهی به مدت 18 هفته تحت کنترل قرار گرفت. نتایج نشان داد در موش هایی که روزانه انگور مصرف کرده بودند، فشارخون کاهش یافته و عملکرد سیستم قلبی- عروقی با بهبود قابل ملاحظه ای همراه بوده است. این اثر به ترکیباتی موسوم به فلاونوئید که به وفور در انگور و سایر میوه ها و سبزیجات یافت می شود، نسبت داده شده است. علاوه بر میوه ها و سبزیجات، کاکائو، قهوه و چای سبز نیز حاوی فلاونوئیدها می باشند.

پرفشاری خون که یکی از بیماری های شایع و کشنده در عصر حاضر می باشد، به فشارخون بالاتر از 14 بر روی 9 اطلاق می شود.

اصلاح شیوه زندگی به معنی پیروی از الگوی تغذیه مناسب، پیشگیری از چاقی، ورزش و تحرک مداوم و منظم، پرهیز از مصرف سیگار و الکل و مدیریت استرس، مهم ترین گام در پیشگیری و کنترل بیماری پرفشاری خون به شمار می رود.





تاریخ : دوشنبه 93/9/17 | 9:0 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
 
10 کار عجیب که انسان با مرده‌هایش می‌کند
مرگ حق است و همه افراد زمانی خواهند مرد. مردم دنیا رسوم عجیبی در تدفین مرده‌ها دارند که هر کدام از باورهای مذهبی و تاریخ آن‌ها ریشه می‌گیرد. در ادامه 10 مورد از عجیب‌ترین بلاهایی که مردم بر سر مرده‌هایشان می‌آوردند ارائه شده است.

1. مومیایی

mumy

احتمالاً مومیایی‌های مصر باستان مشهورترین مرده‌های روی زمین هستند. چند هزار سال پیش در مصر باستان بدن افراد سرشناس پس از مرگ با هزینه‌ی گزاف تبدیل به مومیایی میشد، برای این کار ابتدا تمام اجزای داخلی از جمله مغز از بدن خارج میشد. آن‌ها از طریق قلابی در بینی مرده سوراخی ایجاد می‌کردند و سپس با لوله‌ای، محتوای مغز را له کرده و بیرون میکشیدند، سپس بدن را با مواد خشک مانند خاک اره پر می‌کردند و در پارچه‌ای کتانی به نام لننس می‌پیچیدند و در مقبره‌هایی مهر و موم شده قرار می‌دادند. مصریان باستان بر این باور بودند که مومیایی شدن روح را برای سفر به زندگی پس از مرگ حفظ می‌کند.

2. سرمازیستی

cryonics-tanks

مقاله‌ی مرتبط:

فیلم‌های تخیلی زیادی درباره فرار از مرگ ساخته شده، اما جدای از تخیل، در حال حاضر تنها راه قانونی برای فرار از مردن شاید روش سرمازیستی باشد. در این روش، بلافاصله پس از مرگ، به منظور جلوگیری از فروپاشی، بدن متوفی در نیتروژن مایع قرار می‌گیرد و منجمد می‌شود تا زمانی که راهی برای زنده کردن این بدن یخ زده پیدا شود.

3. سوزاندن بالیایی

Gaben balinese funeral 2007-06-10

بر خلاف تشییع جنازه‌های مرسوم که با غم و اندوه همراه است، مراسم تدفین هندوهای بالی شبیه کارناوال شادی به نظر می‌رسد. مردم شادی‌کنان مرده‌ی خود را در خیابان‌ها می‌چرخانند تا به محل تدفین برسد و سپس آن را در قالبی تشریفاتی شبیه گاو نر قرار می‌دهند و آتش می‌زنند.

4. پلاستیکی کردن

body-worlds

دانشمند آلمانی، گانتر فان هاگن روشی ابداع کرده که بر اساس آن مردم می‌توانند جسدشان را به یکی از موزه‌های دنیا اهدا کنند و بدن مردگان را با این روش سال‌ها به نمایش بگذارند. در پلاستینیشن مانند مومیایی کردن مرده کالبد شکافی می‌شود و سپس بدن در حالت‌های مختلف که جنبه‌ی آموزشی دارد در مایعی قرار می‌گیرد که با آب بدن جایگزین شده و باعث می‌شود اجزا سخت شده و از پوسیدگی حفظ شوند.

5. غار تدفین نئاندرتال

Hilazon 1 Lo Res

حدود 100 هزار سال پیش، تا زمانی که نئاندرتال‌ها یاد بگیرند مرده‌هایشان را دفن کنند، معمولاً فرد متوفی را درون غارهای تاریک رها می‌کردند. باستان شناسان استدلال می‌کنند احتمالاً غارهای تاریک و مرموز از اروپا تا خاور میانه مکان مناسبی برای انتقال مرده‌های نئاندرتال به جهان‌های دیگر تصور می‌شده است.

6. اجساد باتلاقی

bog-bodies-new

در قرون وسطا افراد زیادی در باتلاق‌های اروپای شمالی جان خود را از دست داده‌اند اما تحقیقات نشان می‌دهد بعضی از اجساد با دقت و هدف خاصی در باتلاق دفن شده‌اند. باستان شناسان توانستند روی این اجساد که به علت مواد شیمیایی درون مرداب به خوبی حفظ شده بودند تحقیقات زیادی انجام دهند.

7. کفن و دفن آسمانی در تبت

squawk

اگر همیشه آرزوی پرواز داشته‌اید، در تبت می‌توانید این کار را انجام دهید، اما کمی پس از مرگ. بعضی از تبتی‌ها به جای آنکه زمین سخت را برای خاک سپاری مرده‌هایشان آماده کنند اجساد عزیزان خود را در دشت‌های مرتفع رها می‌کنند تا توسط کرکس‌ها خورده شوند. حتی آرد و شیر هم به بدن مردگان می‌مالند تا طعم بهتری داشته باشند.

8. تدفین در کشتی وایکینگ‌ها

wiking-ship

زندگی وایکینگ‌ها به معنای واقعی با دریا در آمیخته بود و پس از مرگ نیز آن‌ها به دریا باز می‌گشتند. وایکینگ‌های ثروتمندتر در کشتی پر شده از مواد غذایی، جواهرات و گاهی بندگان و حیوانات برای راحتی پس از مرگ قرار داده میشدند و سپس کشتی در زمین دفن شده و یا به دریا فرستاده و به آتش کشیده میشد. در باور وایکینگ‌ها جنگجوی از دست رفته به تالار پذیرایی خدای اودین فرستاده می‌شود.

9. تدفین در درخت

Toraja-burials9

قبایل بومی در بسیاری از نقاط دنیا مثل استرالیا، سیبری و آمریکای جنوبی کشف کردند بهترین راه برای خلاص شدن از مرده‌ها بالا رفتن به جای قرار گرفتن درون زمین است. آن‌ها حفره‌ای درون درخت ایجاد می‌کردند و بدن مرده را با کفن درون حفره قرار می‌دادند یا در محفظه‌ای روی شاخه‌های درخت آویزان می‌کردند، به مرور زمان با رشد درخت مقبره نیز ارتفاع بیشتری پیدا می‌کرد.

10. برج خاموشان

Tower of silence

زرتشتیان بر این باورند که بدن انسان ناپاک است و پس از مرگ نباید از طریق دفن و یا سوزاندن به زمین باز گردد، در عوض مرده را با مراسم خاص به محل تدفینی به نام برج خاموشان در دامنه‌ی کوه‌های مرتفع انتقال می‌دادند تا حیوانات و عناصر طبیعی باقی کار را انجام دهند، سپس باقی مانده‌ی استخوان‌های خشک شده در زیر نور خورشید را جمع آوری کرده و در محلولی از آهک از بین می‌بردند.






تاریخ : یکشنبه 93/9/16 | 8:33 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
نقشه کشورهای دنیا با طعم انواع خوراکی ها
"هنری هارگریوز" هنرمندی نیوزیلندی است که در آثارش میتوان شاهد رد پایی از خوراکی ها بود و به گفته خودش، دوست دارد کارش متفاوت باشد. هِنری، آخرین کار خود را با ایجاد نقشه برخی از قاره‌ها و کشورهای جهان که با مواد خوراکی شکل گرفته‌اند، ارائه داده است. کارهای قبلی این هنرمند نیز با مواد غذایی انجام شده اما اینبار هِنری با خیلی خوراکی ها، نقشه برخی از قاره‌ها و کشورهای جهان را ایجاد کرده است که در ادامه ایمیل می بینید.


لطفا تا باز شدن کامل عکسها شکیبا باشید
اگر تصاویر برای شما قابل نمایش نیست بر روی لینک موجود در ابتدای ایمیل کلیک کنید

آفریقا



استرالیا



چین



ایالات متحده امریکا



امریکای جنوبی



انگلستان



ژاپن



فرانسه



ایتالیا



هندوستان



نیوزیلند







تاریخ : شنبه 93/9/15 | 7:56 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

حقایقی که به عنوان یک ایرانی باید در مورد انرژی هسته ای بدانید!

درچند روز گذشته، موضوع هسته ای ایران، نقل اخبار و محافل سیاسی بود و همانطور که میدانید توافق ژنو برای مدت 7 ماه، یعنی تا تیرماه 94 تمدید شد. با توجه به اهمیت این مسئله برای هر ایرانی، تصمیم گرفتم مقاله ای جامع در مورد انرژی هسته ای، هم از دیدگاه علمی و هم از نظر تاریخی بنویسم، چرا که بسیاری از ایرانیان در این باره اطلاعات درست و دقیقی ندارند. در این مقاله، به صورت مستقیم و غیر مستقیم و در مجموع از بیش از 20 منبع داخلی و خارجی، استفاده شده است.

برای یک مطالعه ی مفید و اینکه دید بهتری نسبت به روند مطالعه پیدا کنید، بهتر است بدانید که این مقاله از بخش های زیر تشکیل شده است:

  • تاریخچه ی پیدایش انرژی اتمی و بررسی علمی فرآیندهای هسته ای

  • مزایا و معایب انرژی هسته ای

  • کاربردهای انرژی هسته ای

  • برنامه های هسته ای ایران از دیروز تا امروز

احتمالا شما هم مثل من، خواندن مقاله های طولانی و خشک را زیاد دوست ندارید، به همین منظور در این مقاله تا حد ممکن سعی کرده ام ، موضوعات را به صورت تیتروار یا  داستانی بیان کنم، بنابراین امیدوارم کل مقاله را دقیق بخوانید. با گجت نیوز همراه باشید…

 تاریخچه

همه چیز از اتم شروع شد، شاید باور نکنید کوچکترین ذره ی هستی، چنین نقش مهم و بزرگی در دنیای آدم ها بازی کند. برای شروع کار باید به 23 قرن پیش(!!!!) برگردیم و ببینیم سروکله اتم از کجا پیدا شد. زمانی که برای اولین باردموکریت یونانی گفت تمام هستی از ذرات تجزیه ناپذیری به نام اتم ساخته شده اند (خب لابد اینو که همتون از کتابای شیمی مدرسه میدونستین!). اما چنین گفته ی ساده ای چطور به مدل اتمی امروز تبدیل شد؟ این تغییر و تکامل را مدیون انسان های کنجکاو و شجاعی هستیم که بر باورهای غلط زمان خود غلبه کرده و ما را به دنیای تکنولوژی و مدرن قرن 21 رساندند. بعد از دموکریت، نوبت به دالتون انگلیسی رسید که برای نظریه ی تازه متولد شده ی اتم، قواعد و شرایطی را بیان کرد و جان تازه ای به آن بخشید. پس از این الکترون و پروتون کشف شدند و رادرفورد پیشنهاد کرد که اتم باید مثل سیستم منظومه ی شمسی کار کند. یعنی الکترون ها(سیاره ها) به دور هسته(خورشید) می چرخند، در واقع رادرفورد نخستین کسی بود که هسته ی اتم را کشف کرد، اما این نظریه باز هم تناقض هایی داشت، اینبار نیلز بور دانمارکی بود که نظریه ی رادرفورد را به چالش کشیده و مدل اتمی را اصلاح کرد. مدل بور خوب بود ولی فقط برای هیدورژن، و برای اتمهای سنگین تر شکستن خورد!

حالا نوبت تولد جنجالی ترین نظریه ی تاریخ علم، یعنی مکانیک کوانتومی بود. این نظریه چنان عظیم و سنگین بود که تقریباً تمام غول های فیزیک و شیمی قرن 19 از پایه گذاران آن به شمار می آیند. نظریه ی جنجالی دیگری که تنها توسط یک نفر، یعنی اینشتین (که خودش اندازه چند نفر بود!) کشف شد، نسبیت بود. این دو نظریه، واقعیتی بسیار عجیب را آشکار کردند: ماده و انرژی دو روی یک سکه اند! و مشهورترین معادله ی فیزیکی یعنی E=mc2 این رابطه را به صورت ریاضی نشان می داد. در این معادله، E انرژی ، m  جرم و c سرعت نوراست که مقدار آن برابر با 300.000.000متر بر ثانیه است (البته مقدار دقیقش 299?792?458).

solvay-conference-1927_19050

این عکس فوق العادس. من به شدت عاشق این عکسم و زدمش به دیوار. تمام نوابغ فیزیک و شیمی و پایه گذاران کوانتوم در یک قاب؛ که مربوط به کنفرانس سولوی در سال 1927 هست- این عکس از نظر تجمع این همه دانشمند بی نظیره. اسامی این نوابغ درپایین عکس به ترتیب ردیف های داخل عکس، آورده شده، البته این عکس رنگی و ترمیم شده، چون عکس اصلی سیاه سفید و بسیار بی کیفیته. برای بزرگنمایی روی عکس کلیک کنید

تا اینجا ما فقط سیر تحول تاریخی مدل اتمی را بررسی کرده ایم، اما طی سال هایی که مدل اتمی در حال کامل شدن بود، سه بار اثرات پرتوزایی(رادیو اکتیویته) مشاهده شد: 1- هانری بکرل که به طور اتفاقی متوجه پرتوزایی سنگ اورانیوم شد 2- ماری کوری که رادیم و پرتوزایی آن کشف کرد 3- رادرفورد که پرتوهای آلفا را مشاهده کرد. بنابراین با قرار دادن این مشاهدات در کنار مدل کوانتومی اتم، مشخص شد این پرتوها مربوط به اتفاقاتی در داخل اتم هستند.

حالا بهتر است با معادله ی نسبیت اینشتین(معادله ی بالا) کمی بازی کرده و یک حساب سرانگشتی با آن انجام دهیم، مثلاً این سوال را مطرح می کنیم: یک جسم 1کیلوگرمی چقدر انرژی دارد؟

ژول  E=1 kg * (300000000)2 m/s=90000000000000000

90000000000000000 ژول ؛ فوق العاده است! برای اینکه به اصطلاح حساب کار دستتان بیاید، بهتر است بدانید انرژی حاصل از سوختن یک تن (1000 کیلوگرم) ذغالسنگ، تنها 32000000000 ژول بوده، یا انرژی لازم برای برای فرستادن 1 کیلوگرم جرم به مدار پایینی زمین،32900000ژول است.

اتم ها اگر چه بسیار کوچک اند، اما انرژی عظیمی در آن ها نهفته است. در واقع با شکافت هسته، چنین انرژی عظیمی به دست می آید، چرا که تقریبا تمام جرم یک اتم مربوط به هسته ی آن است(الکترون ها حدود 1837 بار سبک تر از پروتون ها هستند). از اینجا بود که انرژی هسته ای متولد شد و بشر به فکر استفاده از این منبع عظیم انرژی افتاد و به دنبال راهی بود تا این انرژی ر آزاد کند،  تا زمانی که دو دانشمند آلمانی، هسته ی اتم اورانیوم را با نوترون بمباران کردند. حاصل این بمباران دو عنصر رادیواکتیو با جرم اتمی کمتر از اورانیوم بود. با این فروپاشی، انرژی بسیار زیادی، طبق معادله ای اینشتین آزاد میشد و اینجا بود که برای اولین بار مسئله ی بمب اتمی مطرح شد.

NuclearReaction

قبل از آغاز جنگ جهانی دوم، افکار به این سمت رفت که احتمالا آلمان با وجود نابغه ای مثل ورنر هایزنبرگ (خالق کوانتوم ماتریسی و البته اصل بسیار مهم عدم قطعیت هایزنبرگ) اقدام به ساخت بمب اتمی کند، بنابراین اینشتین به فرانکلین رزولت، رییس جمهور وقت آمریکا، نامه ای نوشت و در آن از امکان ساخت بمب اتم توسط آلمان سخن گفت و از آمریکا خواست برای ساخت بمب اتم پیشی گیرد. بنابراین دولت آمریکا برای پیشدستی بر دولت آلمان، پروژه ی ساخت بمب اتمی،  یعنی پروژه ی منهتن را به کمک انریکو فرمی راه انداخت. وی نخستین کسی بود که توانست برای اولین بار یک واکنش هسته ای را در راکتور خود واقع در دانشگاه شیکاگو، کنترل کند. سرپرست علمی این پروژه، رابرت اوپنهایمر بود که به وی لقب پدر بمب اتمی را داده اند. سه سال پس آغاز پروژه ی منهتن، نخستین بمب اتمی در مکزیکو تست شد و سه هفته بعد در هیروشیما و ناکازاکی، جان هزاران نفر را گرفت.(جالب اینجاست که ساختن بمب اتمی توسط آلمان توهمی بیش نبود و آلمان هیچگاه بمب اتمی نساخت و البته اینشتین بعدها از حامیان حقوق بشر و مخالفان بمب اتمی شد)

1011

نگاهی مختصر به فرآیندهای هسته ای

قبل از بررسی، باید چند مسئله یادآوری شود. اورانیوم دارای دو ایزوتوپ 235 و 238 است. خب حالا ایزوتوپ چیست؟ جواب خیلی ساده ی آن می شود دو عنصری که فقط از نظر جرم باهم تفاوت دارند. (به طور ظریف تر تنها اختلاف آنها در تعداد نوترون های هسته است). مثلاً همین آب سنگین که در بحث هسته ای مطرح است، به این معناست که ملکول آب به جای هیدورژن معمولی، از همتای سنگین ترش به نام دوتریم تشکیل شده است. عناصری که ایزوتوپ یکدیگر هستند(مثل همین هیدروژن و دوتریم یا اورانیوم 235 و 238) خواص شیمیایی یکسانی دارند، اما خواص فیزیکی یکسانی نخواهند داشت! چرا که خواص شیمیایی در واقع بستگی به ماهیت درونی ماده بستگی دارد، اما خواص فیزیکی به ویژگی های فیزیکی مثل جرم، وابسته اند.

در فرآیند شکافت هسته ای اورانیوم 235 به اورانیوم 238 ترجیح داده می شود، به دلایل زیر:

  • هسته ی آن راحت تر شکافته می شود

  • پس از شکافت هسته، دو یا سه نوترون هم آزاد می شوند که می توانند با اتم های جدید اورانیوم برخورد کرده و این فرآیند را تکرار کنند، پس با یک پروسه ی زنجیره ای و بنابراین بسیار پربازده تر روبرو هستیم.

اما در این میان مشکلی وجود دارد و آن ناپایداری (نیمه عمر کوتاه) اورانیوم 235 است که باعث می شود این ایزوتوپ، به سرعت فروپاشیده شود و به همین خاطر در طبیعت به مقدار کمی موجود است، یعنی تنها 0.7 % اورانیوم های موجود در طبیعت، 235 هستند و بقیه از نوع سنگین 238 هستند. پس باید آن را خالص و غنی کنیم.

725

نیروگاه هسته ای

راکتور هسته ای در واقع، دستگاهی است که فرآیند شکافت هسته ای در آن، به صورت کنترل شده انجام می گیرد. سوخت راکتورهای هسته ای، اورانیوم است. اما این اورانیوم به صورت خام قابل استفاده نبوده و باید تغییراتی در آن انجام شود. مراحل این تغییر عبارتند از:

فرآوری: پس از اینکه اورانیوم استخراج شد، آن را آسیاب می کنند تا پودر نرمی به دست آید. این پودر طی یک پروسه ی شیمیایی (شستشو با سولفوریک اسید) و خشک کردن، به ماده جامد زرد رنگی به نام کیک زرد (بافرمولU3O8 ) تبدیل می شود. پس از آن، کیک زرد به اورانیوم هگزافلورید (UF6) تبدیل می شود که برای مرحله ی غنی سازی استفاده می شود.

 غنی سازی: همانطور که از نام این فرآیند برمی آید، هدف، خالص سازی اورانیوم 235 است. اورانیوم 235 راکتورهای هسته ای باید از درصد خلوص 0.7 به 2تا3 درصد برسد(درصد خلوص اورانیوم بمب اتمی باید بیش از 90 درصد باشد!). حالا چه طور این دو نوع اورانیوم را از هم جدا کنیم؟ اگر یادتان باشد گفتیم خواص شیمیایی دو ایزوتوپ یکسان است، پس باید به سراغ خواص فیزیکی برویم، راه حل، استفاده از سانتریفیوژ است، بچه هایی که مثل من رشته ی شیمی هستند، حتما در آزمایشگاه با سانتریفیوژ کارکرده اند. کلمه ی لاتین سانتریفیوژ به معنای تفکیک کردن است و طرز کار کلی آن این است که یک محفظه با سرعت زیادی حول محور خور می چرخد، بنابراین زمانیکه هگزافلورید به داخل این محفظه تزریق می شود، نیروی گریز از مرکز باعث تمرکز ملکول های حاوی اورانیوم سبکتر 235 در مرکز محفظه و ملکول های حاوی اورنیوم سنگین تر 238، در قسمت دورتر از مرکز محفظه می شود. اورانیوم 235 جدا شده، دوباره در سانتریفیوژ دیگری تفکیک می شود و این عمل آنقدر تکرار می شود تا اورانیوم 235 به خلوص لازم برسد.

th41275650986Eppendorf 5702R

یک سانتریفیوژ آزمایشگاهی

 موارد کاربرد

  • نیروگاه هسته ای: استفاده از انرژی حاصل از واکنش های راکتور برای تولید برق

  • سلاح هسته ای: بمب اتمی، هیدروژنی، نوترونی

  • کاربردهای پزشکی: توسعه ی روش های تصویربرداری، ساخت رادیو داروها و پرتودرمانی

  • کاربردهای صنعتی و تجاری و کشاورزی

مزایا و معایب انرژی هسته ای

مزایا

  • تولید گازهای گلخانه ای کمتر

  • قدرتمند و کارآمد

  • قابل اعتماد

  • الکتریسیته ی ارزان

  • هزینه ی پایین سوخت

  • حمل ونقل آسان

معایب

  • تولید زباله های رادیواکتیو

  • تابش های هسته ای

  • هزینه ی بالای راه اندازی نیروگاه ها

  • تاثیر مخرب بر زندگی آبزیان

تاریخ نگار برنامه های هسته ای ایران

برای مرور راحت تر و به دور از هرگونه پیچیدگی، این تاریخچه را به صورت تیتروار بیان کرده ام.

 

سال 1329- آغاز برنامه ی هسته ای ایران

سال 1337- عضویت در آژانس بین المللی انرژی اتمی

سال 1346- خرید اولین راکتور تحقیقاتی از آمریکا و نصب در دانشگاه تهران

سال 1347- امضای پیمان عدم تکثیر سلاح هسته ای (N.P.T)

سال 1353- تاسیس سازمان انرژی اتمی ایران به ریاست دکتر اکبر اعتماد و امضای قرارداد اتمی بوشهر با آلمان

سال 1357- فرار شاه و لغو قرارداد ساخت نیروگاه بوشهر توسط بخیتار(نخست وزیر وقت)- پیروزی انقلاب

سال 1377- قرارداد تکمیل و راه اندازی واحد یک نیروگاه اتمی بوشهر به صورت مشارکتی بین ایران و روسیه

سال 1382- تهیه ی سوخت هسته ای توسط متخصصین ایرانی

سال 1382- تعلیق برنامه ی هسته ای

سال 1383- توافق نامه پاریس

دی ماه سال 1385- فک پلمپ تجهیزات هسته ای وغنی سازی اورانیوم به میزان 5/3 درصد

فروردین ماه سال 1386- تولید چرخه ی کامل سوخت هسته ای در مقیاس آزمایشگاهی و عضویت ایران در باشگاه اتمی

تیرماه سال 1386- قطعنامه 1696

دی ماه سال 1386- قطعنامه 1737

فروردین ماه سال 1386- قطعنامه 1747

فروردین ماه سال 1387- قطعنامه 1803

مهرماه سال 1388- قطعنامه 1835

تیرماه سال 1389- قطعنامه 1929

تیرماه سال 1387- مذاکرات ژنو1

مهرماه سال 1388- مذاکرات ژنو2

آذرماه سال 1389- مذاکرات ژنو3

بهمن ماه سال 1389- مذاکرات استانبول 1

فروردین ماه سال 1391- مذاکرات استانبول 2

خرداد ماه سال 1391- مذاکرات بغداد

خرداد ماه سال 1391- مذاکرات مسکو

اسفند ماه سال 1391- مذاکرات آلماآتی 1

فروردین ماه سال 1392- مذاکرات آلماآتی 2

شهریور ماه سال 1392- مذارکرات نیویورک(نخستین مذاکرات پس رییس جمهوری حسن روحانی)

مهر ماه سال 1392- مذاکرات ژنو 4

آبان ماه سال 1392- مذاکرات ژنو 5 (نقطه ی عطف مذاکرات هسته ای ایران در 10 سال اخیر)

آذر ماه سال 1392- مذاکرات ژنو 6 ( توافق ایران با 5+1 موسوم به توافق ژنو)

مردادماه سال 1393- افزایش مهلت مذاکرات

آذرماه سال 1393- مذاکرات وین- تمدید توافق ژنو تا تیرماه سال 94

مذاکرات هسته ای ایران، در دوره ی ریاست جمهوری سه رییس جمهور انجام شده است.

دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی- سرپرست تیم مذاکره کننده: علی لاریجانی- کمال خرازی- حسن روحانی

دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد- سرپرست تیم مذاکره کننده: سعید جلیلی

دوره ریاست جمهوری حسن روحانی- سرپرست تیم مذاکره کننده: محمدجواد ظریف






تاریخ : شنبه 93/9/15 | 8:3 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
<      1   2   3   4   5   >>   >
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • بی بی مارکت
  • ttp://www.bachehayeghalam.ir/sitefiles/bgh_sound_player.php">