سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

آموخته ام
زندگی همیشه عالی و کامل نیست
اما همیشه همانی ست
که تو میسازی…
پس آن را به یادماندنی بساز
و هرگز اجازه نده کسی
خوشبختی تو را از تو بگیرد .






تاریخ : دوشنبه 95/8/17 | 7:21 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

«هر لحظه، فرصتی جدید و فوق العاده است برای اینکه بیشتر خودم باشم»
زندگی عاشق توست ..






تاریخ : دوشنبه 95/8/17 | 7:21 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

«هر لحظه، فرصتی جدید و فوق العاده است برای اینکه بیشتر خودم باشم»
زندگی عاشق توست ..






تاریخ : دوشنبه 95/8/17 | 7:21 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

عیب رندان مکن ای زاهد پاکیزه سرشت
که گناه دگران بر تو نخواهند نوشت
من اگر نیکم و گر بد تو برو خود را باش
هر کسی آن درود عاقبت کار که کشت






تاریخ : دوشنبه 95/8/17 | 7:20 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

خدایا ...
آغازی که تو
صاحبش نباشی
چه امیدیست ، به پایانش ؟؟؟
پس به نام تو
آغاز می کنم روزم را

سلام صبحتون بخیر و شادی






تاریخ : شنبه 95/8/15 | 7:23 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

چرا می گوییم "بزنم به تخته"،

نمی گوییم "ماشاءالله"

 

یکی از دوستان نقل میکرد که یک روز با یکی از دوستان انگلیسی خود چت میکردم بهش گفتم: کار تو خیلی عالی بود.

بهم گفت: بزنم به تخته (Touch wood)

 

سپس گفت: شما مسلمونها حتما به جای این اصطلاح چیزی دارید 

من گفتم: ماهم همین را استفاده میکنیم

 

رفیقم خیلی تعجب کرد وگفت: عجب...!!

بهش گفتم چه چیز عحیبی بود؟!

اون گفت: ما منظورمان از تخته همان تخته صلیب است که شر خون آشامان و پلیدی را از ما دور میکند...!!

 

تازه فهمیدم که سالهاست که ما به صلیب پناه میبریم از چشم شور

 

ما نادانسته بجای اینکه با گفتن: ماشاءالله ? به خداوند پناه ببریم به چوب وتخته صلیب پناه میبردیم.!??

 

ای کاش اصل هرکلمه را قبل از اینکه به زبان بیاوریم بشناسیم.

 

تا بحال اگر نادانسته میگفتیم اشکالی نداره چون نمیدونستیم.

اما از این به بعد این کلمه را بکار نبریم.

چون ما مسلمانیم.

 

بسم الله، ماشاءالله، ولا حول ولا قوة الابالله






تاریخ : شنبه 95/8/15 | 7:13 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()





تاریخ : پنج شنبه 95/8/13 | 8:33 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

ماه صفر دومین ماه قمری است که برای نامگذاری آن دو دلیل ذکر می شود:

نخست این که از صُفْرَة به معنای زردی گرفته شده، زیرا زمان انتخاب نام با فصل پاییز و زرد شدن برگ درختان مقارن بوده است.

دلیل دوم این که از صِفْر به معنای خالی گرفته شده است، چرا که با پایان یافتن ماه های حرام(رجب، ذی القعده، ذی الحجه و محرم) قبایل بار دیگر وارد جنگ می شدند و شهرها خالی می شد.

معروف است که صفر ماهی منحوس است. در چرایی منحوس بودن ماه صفر دلایلی از جمله رحلت پیامبر اکرم(ص)، شهادت امام حسن(ع) و امام رضا(ع) در این ماه را ذکر می کنند. همچنین ابتدای ماه صفر با ورود کاروان اسرا به شهر شام مصادف است، و نیز آغاز جنگ صفین در نخستین روز صفر بوده است.

در برخی از روایات اسلامی آمده است که مسلمانان از انجام کارهای مهم در ماه صفر، پرهیز و برای دفع آفات و بلایای این ماه بسیار صدقه دهند. به همین دلیل مسلمانان از این ماه به عنوان ماهی نحس و بد یمن یاد می کنند، چرا که در این ماه وحی قطع می شود. حضرت علی(ع) در این مورد فرموده است: با رحلت پیامبر(ص) چیزی قطع شد که با فوت هیچ احدی قطع نشد.

اول ماه صفر

اعمال مشترک اول هر ماه در ابتدای ماه صفر نیز قابل توجه است از جمله:

دعا

در زمان دیدن هلال خواندن دعای هلال وارد شده است. حداقل آن است که سه مرتبه بگوید: اللّهُ اَکْبَر و سه مرتبه لا إلهَ الَّا الْلّه و سپس بگوید: اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذی أذْهَبَ شَهْرَ کَذا وَ جاءَ بِشَهْرِ کَذا.

بهترین دعای زمان رؤیت هلال، دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه است.

قرآن

خواندن هفت مرتبه سوره «حمد».

روزه

از أموری که بر آن تأکید شده، سه روز روزه گرفتن در هر ماه است. مرحوم علامه مجلسی در زادالمعاد می گوید: مطابق مشهور، این سه روز، پنجشنبه اول ماه و پنجشنبه آخر ماه و چهارشنبه اول از دهه وسط ماه است.

نماز

شب اول ماه: دو رکعت نماز بجا آورد، به این نحو که: در هر رکعت پس از سوره حمد سوره انعام را بخواند سپس از خداوند متعال بخواهد که او را از هر ترسی و هر دردی ایمن گرداند.

روز اول ماه: خواندن نماز اول ماه که آن دو رکعت است، در رکعت اول بعد از حمد سی مرتبه سوره توحید و در رکعت دوم بعد از حمد سی مرتبه سوره قدر بخواند و بعد از نماز صدقه ای در راه خدا بدهد،هر کس چنین کند، سلامت خود را در آن ماه از خداوند متعال گرفته است.

اعمال مستحبی ماه صفر

درباره اعمال مستحبی که در ماه صفر ذکر شده، اهم آن ها خواندن دعا، تلاوت قرآن، اقامه نماز و روزه داری است.

دعای ویژه ماه صفر نیز از محدث بزرگ مرحوم «فیض کاشانی» نقل شده که مستحب است هر روز 10 مرتبه قرائت شود:

یا شَدیدَ الْقُوی وَیا شَدیدَ الْمِحالِ یا عَزیزُ یا عَزیزُ یا عَزیزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمیعُ خَلْقِکَ فَاکْفِنی شَرَّ خَلْقِکَ یا مُحْسِنُ یا مُجْمِلُ یا مُنْعِمُ یا مُفْضِلُ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَکَ اِنّی کُنْتُ مِنَ الظّالِمینَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَکَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنینَ وَصَلَّی اللّهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِهِ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ.

ای سخت نیرو و ای سخت عقوبت! ای عزیز، ای عزیز، ای عزیز! در برابر عظمت تو همه آفریدگانت خوار شدند، پس کفایت کن از من شر خلقت را. ای نیکو ده، ای زیبایی بخش، ای نعمت بخش، ای فزون بخش، ای که معبودی جز تو نیست! منزهی تو و من از ستمکاران هستم. پس دعای او (یونس) را اجابت کردیم و از اندوه نجاتش دادیم و این چنین نجات دهیم مؤمنان را و درود خدا بر محمد و آل پاک و پاکیزه اش

سید بن طاووس در کتاب اقبال الاعمال نیز اعمالی را برای ماه صفر ذکر کرده که به شرح ذیل است:

روز سوم

در روز سوم ماه صفر، دو رکعت نماز بخوان که در رکعت اوّل سوره حمد و سوره فتح و در رکعت دوم سوره حمد و سوره توحید قرائت شود و پس از سلام نماز، صد بار صلوات بفرست و صد بار آل ابی سفیان را لعنت کن و صد مرتبه استغفار نما و آنگاه حاجت خویش را از خداوند بخواه.

روزبیستم

در روز اربعین زیارت امام حسین(ع) مستحب است و مورد تأکید قرار گرفته. در روایتی که شیخ طوسی از امام حسن عسکری(ع) نقل کرده، چنین آمده است: نشانه های مؤمن پنج چیز است: به جای آوردن 51 رکعت نماز(17 رکعت نماز واجب و 34 رکعت نافله)؛ خواندن زیارت اربعین امام حسین علیه السلام؛ انگشتر را بر دستِ راست نهادن؛ پیشانی را به هنگام سجده بر خاک گذاردن و "بسم الله الرّحمن الرّحیم" را در نماز بلند گفتن.

زیارت اربعین که در این روز مستحب است، در کتاب های دعا آمده است و چنین است:

السَّلامُ عَلَی وَلِیِّ اللَّهِ وَ حَبِیبِهِ السَّلامُ عَلَی خَلِیلِ اللَّهِ وَ نَجِیبِهِ السَّلامُ عَلَی صَفِیِّ اللَّهِ وَ ابْنِ صَفِیِّهِ السَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِیدِ السَّلامُ عَلَی أَسِیرِ الْکُرُبَاتِ وَ قَتِیلِ الْعَبَرَاتِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَشْهَدُ أَنَّهُ وَلِیُّکَ وَ ابْنُ وَلِیِّکَ وَ صَفِیُّکَ وَ ابْنُ صَفِیِّکَ الْفَائِزُ بِکَرَامَتِکَ أَکْرَمْتَهُ بِالشَّهَادَةِ وَ حَبَوْتَهُ بِالسَّعَادَةِ وَ اجْتَبَیْتَهُ بِطِیبِ الْوِلادَةِ وَ جَعَلْتَهُ سَیِّدا مِنَ السَّادَةِ وَ قَائِدا مِنَ الْقَادَةِ وَ ذَائِدا مِنَ الذَّادَةِ وَ أَعْطَیْتَهُ مَوَارِیثَ الْأَنْبِیَاءِ وَ جَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلَی خَلْقِکَ مِنَ الْأَوْصِیَاءِ فَأَعْذَرَ فِی الدُّعَاءِ وَ مَنَحَ النُّصْحَ وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلالَةِ وَ قَدْ تَوَازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیَا وَ بَاعَ حَظَّهُ بِالْأَرْذَلِ الْأَدْنَی وَ شَرَی آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الْأَوْکَسِ وَ تَغَطْرَسَ وَ تَرَدَّی فِی هَوَاهُ وَ أَسْخَطَکَ وَ أَسْخَطَ نَبِیَّکَ ،

سلام بر ولیّ خدا و حبیبش،سلام بر دوست خدا و نجیبش،سلام بر بنده‏ برگزیده خدا و فرزند برگزیده‏اش،سلام بر حسین مظلوم شهید،سلام بر آن دچار گرفتاریها و کشته اشکها،خدایا من گواهی می‏دهم که حسین ولیّ تو و فرزند ولیّ تو،و فرزند برگزیده توست‏ حسینی که به کرامتت رسیده،او را به شهادت گرامی داشتی،و به خوشبختی اختصاصش دادی،و به پاکی ولادت‏ برگزیدی،و او را آقایی از آقایان،و پیشروی از پیشرویان،و مدافعی از مدافعان حق قرار دادی،و میراثهای پیامبران را به او عطا فرمودی،و او را از میان جانشینان حجّت بر بندگانت قرار دادی،و در دعوتش جای‏ عذری باقی نگذاشت،و از خیرخواهی دریغ نورزید،و جانش را در راه تو بذل کرد،تا بندگانت را از جهالت و سرگردانی گمراهی برهاند،درحالی‏که بر علیه او به کمک هم برخاستند،کسانی‏که دنیا مغرورشان کرد،و بهره واقعی خود را به فرومایه‏تر و پست‏تر چیز فروختند،و و آخرتشان را به کمترین بها به گردونه فروش گذاشتند،تکبّر کردند و خود را در دامن هوای نفس انداختند،تو را و پیامبرت را به خشم‏ آوردند،

وَ أَطَاعَ مِنْ عِبَادِکَ أَهْلَ الشِّقَاقِ وَ النِّفَاقِ وَ حَمَلَةَ الْأَوْزَارِ الْمُسْتَوْجِبِینَ النَّارَ [لِلنَّارِ] فَجَاهَدَهُمْ فِیکَ صَابِرا مُحْتَسِبا حَتَّی سُفِکَ فِی طَاعَتِکَ دَمُهُ وَ اسْتُبِیحَ حَرِیمُهُ اللَّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْنا وَبِیلا وَ عَذِّبْهُمْ عَذَابا أَلِیما السَّلامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ سَیِّدِ الْأَوْصِیَاءِ أَشْهَدُ أَنَّکَ أَمِینُ اللَّهِ وَ ابْنُ أَمِینِهِ عِشْتَ سَعِیدا وَ مَضَیْتَ حَمِیدا وَ مُتَّ فَقِیدا مَظْلُوما شَهِیدا وَ أَشْهَدُ أَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ مَا وَعَدَکَ وَ مُهْلِکٌ مَنْ خَذَلَکَ وَ مُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَکَ وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ جَاهَدْتَ فِی سَبِیلِهِ حَتَّی أَتَاکَ الْیَقِینُ فَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَکَ وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ ظَلَمَکَ وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً سَمِعَتْ بِذَلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ،

و اطاعت کردند از میان بندگانت،اهل شکاف‏افکنی و نفاق و بارکشان گناهان سنگین،و سزواران آتش را پس با آنان درباره تو صابرانه و به حساب تو جهاد کرد،تا در طاعت تو خونش ریخته شد و حریمش مباح گشت‏ خدایا آنان را لعنت کن لعنتی سنگین،و عذابشان کن عذابی دردناک،سلام بر تو ای فرزند رسول خدا،سلام‏ بر تو ای فرزند سرور جانشینان،شهادت می‏دهم که تو امین خدا و فرزند امین اویی،خوشبخت زیستی،و ستوده درگذشتی،و از دنیا رفتی گم‏گشته،و مظلوم و شهید،گواهی می‏دهم که خدا وفاکننده است آنچه را به تو وعده داده،و نابودکننده کسانی را که از یاری‏ات دریغ ورزیدند،و عذاب کننده کسانی را که تو را کشتند،و گواهی می‏دهم که تو به عهد خدا وفا کردید و در راهش به‏ به جهاد برخاستی تا مرگ فرا رسید،پس خدا لعنت کند کسانی را که تو را کشتند،و به تو ستم کردند،و این جریان را شنیدند و به آن خشنود شدند،

اللَّهُمَّ إِنِّی أُشْهِدُکَ أَنِّی وَلِیٌّ لِمَنْ وَالاهُ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاهُ بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّکَ کُنْتَ نُورا فِی الْأَصْلابِ الشَّامِخَةِ وَ الْأَرْحَامِ الْمُطَهَّرَةِ [الطَّاهِرَةِ] لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجَاهِلِیَّةُ بِأَنْجَاسِهَا وَ لَمْ تُلْبِسْکَ الْمُدْلَهِمَّاتُ مِنْ ثِیَابِهَا وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ مِنْ دَعَائِمِ الدِّینِ وَ أَرْکَانِ الْمُسْلِمِینَ وَ مَعْقِلِ الْمُؤْمِنِینَ وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ الْإِمَامُ الْبَرُّ التَّقِیُّ الرَّضِیُّ الزَّکِیُّ الْهَادِی الْمَهْدِیُّ وَ أَشْهَدُ أَنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَةُ التَّقْوَی وَ أَعْلامُ الْهُدَی وَ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَی وَ الْحُجَّةُ عَلَی أَهْلِ الدُّنْیَا وَ أَشْهَدُ أَنِّی بِکُمْ مُؤْمِنٌ وَ بِإِیَابِکُمْ مُوقِنٌ بِشَرَائِعِ دِینِی وَ خَوَاتِیمِ عَمَلِی وَ قَلْبِی لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ وَ أَمْرِی لِأَمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَ نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّةٌ حَتَّی یَأْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لا مَعَ عَدُوِّکُمْ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ عَلَی أَرْوَاحِکُمْ وَ أَجْسَادِکُمْ [أَجْسَامِکُمْ‏] وَ شَاهِدِکُمْ وَ غَائِبِکُمْ وَ ظَاهِرِکُمْ وَ بَاطِنِکُمْ آمِینَ رَبَّ الْعَالَمِینَ.

خدای من تو را شاهد می‏گیرم که من دوستم با آنان‏که او را دوست دارند،و دشمن با آنان‏ که با او دشمنند،پدر و مادرم فدایت ای فرزند رسول خدا،گواهی می‏دهم که تو در صلبهای بلندمرتبه‏ و رحمهای پاک نوری بودی،جاهلیت با ناپاکیهایش تو را آلوده نکرد،و از جامه‏های تیره و تارش‏ به تو نپوشاند،و گواهی می‏دهم که تو از ستونهای دین،و پایه‏های مسلمانان،و پناهگاه مردم مؤمنی،و گواهی می‏دهم که پیشوای نیکوکار،با تقوا،راضی به مقدرات حق،پاکیزه،هدایت کننده،و هدایت شده‏ای،و گواهی می‏دهم که امامان‏ از فرزندانت،اصل تقوا،و نشانه‏های هدایت،و دستگیره محکم،و حجّت بر اهل دنیا هستند و گواهی می‏دهم که من به یقین مؤمن به شمایم،و به بازگشتتان یقین دارم،براساس قوانین دینم،و عواقب عملم،و قبلم با قلبتان در در صلح،و کارم پیرو کارتان،و یاری‏ام برای شما آماده است،تا خدا به شما اجازه دهد،پس با شمایم نه با دشمنانتان،درودهای خدا بر شما،و بر ارواح و پیکرهایتان،و بر حاضر و غایبتان،و بر ظاهر و باطنتان،آمین ای پروردگار جهانیان.

پس دو رکعت نماز می‏خوانی،و به آنچه می‏خواهی دعا می‏کنی و برمی‏گردی.






تاریخ : سه شنبه 95/8/11 | 10:17 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

بوی این گیاه، هوشیاری و حافظه را می افزاید

بوی گیاه تازه رزماری، هوشیاری و حافظه را برای مدتی افزایش می دهد. همچنین رزماری برای تسکین اعصاب، رفع بی‌خوابی و استرس نیز توصیه میشود.

 رزماری حاوی ترکیباتی به نام «کولین» است که چربی‌های کبد را کنترل می‌کند و به دفع صفرا کمک می‌کند. این گیاه برای مقابله با گرفتگی عضلات دستگاه گوارش، نفخ و یبوست نیز بسیار مفید است.

رزماری نیز مانند آویشن خاصیت خلط آوری دارد و جوشانده‌ی آن برای مقابله با عفونت‌های برونشیتی و درمان سرفه موثر است.

متخصصان، مصرف رزماری را برای تسکین اعصاب، رفع بی‌خوابی و استرس نیز توصیه می‌کنند. باید بدانید که یونانی‌های باستان از رزماری برای تقویت حافظه‌شان استفاده می‌کرده‌اند.

در نهایت اینکه اگر دوست دارید موهای بلند و پرپشتی داشته باشید نیز به رزماری نیاز خواهید داشت.

روش استفاده

گیاه رزماری

خواص رزماری در برگ‌ها و سرگل‌های آن تجمع دارد. راحت‌ترین روش‌های استفاده از رزماری استفاده از جوشانده و یا عصاره‌ی روغنی آن است. می‌توانید به راحتی برگ‌های این گیاه معطر را دم کنید. برای این کار یک قاشق چای‌خوری رزماری را با یک لیوان آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کنید. روزانه می‌توانید 2 تا 3 فنجان از این جوشانده میل کنید.

توصیه می‌کنیم یک یا دو شاخه‌ی کوچک رزماری را داخل شیشه‌ی روغن زیتون‌تان بیندازید. می‌توانید چند حبه سیر هم به آن اضافه کنید. خواهید دید روغن زیتونتان چه طعم خوب و دل‌انگیزی پیدا خواهد کرد.

اگر از روماتیسم رنج می‌برید پاها و دست‌هایتان را به این گیاه معطر بسپارید. برای این کار یک مشت شاخه‌های کوچک گل دار رزماری را در یک لیتر آب بریزید و دست‌ها و پاهایتان را در آن بگذارید.

این گیاه عوارض جانبی خاصی ندارد؛ اما توصیه می‌شود اگر مشکل خاصی دارید، قبل از استفاده از این گیاه با پزشکتان مشورت کنید.






تاریخ : سه شنبه 95/8/11 | 8:36 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
از نظر تراکم بالای آنتی اکسیدانی، آویشن یکی از برترین گیاهان جهان محسوب می شود و هزاران سال است به عنوان یک تقویت کننده کلی سلامت بدن مورد استفاده قرار می گیرد.

آویشن یکی از مشهورترین گیاهان جهان است که دیر زمانیست نه تنها در پخت و پز مورد استفاده قرار می گیرد، بلکه دارای ویژگی های دارویی نیز است و به سلامت بدن انسان کمک می کند. از جمله خواصی سلامت و درمانی آویشن می توان به توانایی آن در کاهش مشکلات تنفسی، تقویت سیستم ایمنی بدن، محافظت در برابر بیماری های مزمن، تحریک جریان خون، جلوگیری از عفونت های قارچی، بهبود سلامت قلب، و کاهش استرس اشاره کرد.

آویشن

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ارگانیک فکتس"، رایج‌ترین شکل از آویشن به نام علمی Yhymus vulgaris شناخته می شود. این بوته همیشه سبز هزاران سال است که به منظور کاربردهای دارویی و آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد. آویشن گیاهی بومی منطقه مدیترانه و برخی مناطق مشخص در آفریقا است و قدمت استفاده از آن به دوران امپراتوری مصر باز می گردد.

از نظر استفاده در آشپزی، ساقه و برگ های آویشن در غذاهای مختلف به صورت کامل یا خشک شده مورد استفاده قرار می گیرد. آویشن به طور معمول به انواع مختلف سوپ، سس ها، و غذاهای گوشتی اضافه می شود و بیشتر به عنوان یک چاشنی خوشمزه کاربرد دارد. در همین راستا، برگ های آویشن را می توانید از ساقه جدا کرده و آن را تبدیل به یک ادویه سازید و یا کل گیاه را برای تغییر مزه به وعده های غذایی بزرگ یا خورش اضافه کنید.

از سوی دیگر، تاریخچه دارویی آویشن شامل استفاده از روغن آن می شود. برگ های آویشن می توانند برای دم کردن یک چای مفید به کار گرفته شوند و عصاره آویشن نیز می تواند با روغن ها یا کرم ها برای استفاده موضعی روی بدن کاربرد داشته باشد. در ادامه هر چه بیشتر با برخی از فواید سلامت آویشن آشنا می شویم.

قابلیت ضد قارچی

تیمول، معروف‌ترین ماده تشکیل دهنده فعال موجود در آویشن است. این ترکیب ارگانیک طیف گسترده ای از آثار بر بدن انسان را ارائه می کند که از آن جمله می توان به جلوگیری از عفونت های قارچی و ویروسی اشاره کرد و در نتیجه به کاهش فشار بر سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

آویشن

ظرفیت آنتی اکسیدانی

از نظر تراکم بالای آنتی اکسیدانی، آویشن یکی از برترین گیاهان جهان محسوب می شود و هزاران سال است به عنوان یک تقویت کننده کلی سلامت بدن مورد استفاده قرار می گیرد. آنتی اکسیدان های فنولیک موجود در آویشن از جمله لوتئین، زیگزانتین و تیمونین همگی به خنثی سازی و از بین بردن رادیکال های آزاد در بدن انسان کمک می کنند. رادیکال های آزاد محصولات جانبی خطرناکی هستند که از سوخت و ساز سلولی ناشی شده و با ایجاد آپوپتوز یا جهش خود به خود می توانند آسیب های جدی به سلول های سالم وارد کنند. این آنتی اکسیدان ها به جلوگیری از استرس اکسیداتیو در تمام سیستم های بدن و همچنین مسیرهای عصبی، قلب، چشم ها و پوست کمک می کنند.

گردش خون

تراکم بالای آهن و دیگر مواد معدنی ضروری در آویشن آن را به گیاهی ایده آل برای تحریک تولید گلبول های قرمز و در نتیجه تقویت گردش خون و اکسیژن رسانی به سیستم ها و اندام های حیاتی در کل بدن تبدیل کرده است.

سلامت قلب

ترکیب سرشار از آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی، و ویتامین ها در آویشن آثار کوچکی بر قلب دارد اما پتاسیم و منگنز عناصر کلیدی موجود در این گیاه هستند که به سلامت قلب کمک می کنند. پتاسیم یک گشادکننده طبیعی عروق است به این معنی که می تواند به کاهش تنش در سیستم قلبی عروقی با شل کردن عروق خونی و کاهش فشار خون کمک کند. این شرایط می تواند با جلوگیری از تصلب شرایین و سکته های مغزی، حملات قلبی و بیماری عروق کرونر قلب هر چه بیشتر به عمر انسان اضافه کند.

تقویت بینایی

تراکم بالای کاروتنوئیدها و ویتامین A در آویشن این گیاه را به یک عامل آنتی اکسیدانی موثر برای سلامت چشم ها و بینایی تبدیل کرده است. کاروتنوئیدها می توانند به خنثی سازی رادیکال های آزاد در سیستم چشمی انسان کمک کنند، روند بیماری انحطاط ماکولا را کند سازند و از ابتلا به آب مروارید جلوگیری کنند.

آویشن

سیستم ایمنی بدن

سطوح بالای ویتامین C موجود در آویشن آن را به یک تقویت کننده طبیعی سیستم ایمنی بدن تبدیل می کند. ویتامین C تولید گلبول های سفید خون را تحریک می کند که نخستین خط دفاعی در سیستم ایمنی بدن انسان محسوب می شوند. همچنین، ویتامین C نقشی کلیدی در تولید کلاژن ایفا می کند که برای تولید و ترمیم سلول ها، عضلات، بافت ها و رگ های خونی ضروری است.

کاهش استرس

یکی از ویتامین های موجود در آویشن ویتامین B6 است که اثر قدرتمندی بر انتقال دهنده های عصبی مشخص در مغز انسان دارد که به طور مستقیم با هورمون های استرس در ارتباط است. مصرف منظم آویشن در رژیم غذایی می تواند به بهبود خلق و خوی شما کمک کند و در مواجهه با افکار استرس‌زا ذهن شما را آرامش می بخشد.

مشکلات تنفسی

یکی از شناخته شده‌ترین و پر سابقه‌ترین موارد استفاده از آویشن در پزشکی سنتی کاربرد آن به عنوان عاملی برای سلامت دستگاه تنفسی بوده است. اگر از برونشیت، آسم مزمن، گرفتگی بینی، سرماخوردگی، آنفلوآنزا، سینوس های بسته شده، یا آلرژی های فصلی رنج می برید، آویشن به عنوان یک ماده خلط آور و ضد التهاب به از بین بردن خلط و مخاط در دستگاه تنفسی کمک می کند، با تسکین التهاب به تنفس هرچه بهتر کمک می کند، و از رشد میکروبی که به بیماری منجر می شود، جلوگیری می کند. دم کرده برگ های آویشن و تبدیل آن به یک چای قدرتمند بهترین روش برای دستیابی به این شرایط و تسکین و درمان بیماری های تنفسی است.

هشدار پایانی

افرادی که دارای معده حساس هستند باید توجه داشته باشند که مصرف زیاد آویشن می تواند به ناراحتی دستگاه گوارش منجر شود، اما به طور کلی این گیاه به عنوان یک ماده آلرژی‌زا شناخته نمی شود و می تواند به طور مرتب در رژیم غذایی جای بگیرد.






تاریخ : دوشنبه 95/8/10 | 8:33 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
<      1   2   3   4      >
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • بی بی مارکت
  • ttp://www.bachehayeghalam.ir/sitefiles/bgh_sound_player.php">