سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

تغذیه مناسب نقش مهمی در بهبود عملکرد فیزیکی بدن دارد اما آیا می دانستید مصرف برخی غذاها عملکرد مغز را بهبود می دهد؟ اگر حافظه تان ضعیف شده یا اینکه قدرت تمرکز بالایی ندارید، وقت آن رسیده است که در برنامه غذایی تان تجدیدنظر کنید.

 کربوهیدرات های پیچیده

به نقل از روزنامه نیوزویک، این نوع کربوهیدرات ها باعث رها شدن آرام گلوکز در مغز می شود. این تنها قندی است که مغز قادر به جذب کردن آن است. گلوکز برای سوخت رسانی به سلول های مغز لازم است. عملکرد سلول های مغز در زمینه تمرکز و یادگیری است. منابع خوب این نوع کربوهیدرات ها؛ جودوسر، برنج سبوس دار، میوه و انواع سبزی است.

 آنتی اکسیدان ها

محققان معتقدند، مصرف غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان که با آسیب های رادیکال های آزاد مقابله می کند، می تواند روند پیری مغز را به تأخیر بیندازد. رادیکال های آزاد در بروز بیماری های متعدد از جمله سرطان و اختلال حافظه نقش دارد. محققان معتقدند، آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها و سبزی ها با رنگ های شاد مانند هویج و آواکادو، می تواند مغز را از آسیب محافظت کند. موادغذایی دیگر سرشار از آنتی اکسیدان شامل گردو، آلو، لوبیاقرمز، سیب سبز و ... است.

 زرده تخم مرغ

تخم مرغ نه تنها منبع عالی پروتئین است بلکه زرده آن حاوی مواد مغذی تقویت کننده حافظه به نام کولین است. کولین، بخش کلیدی دو مولکول در مغز به نام فسفاتیدیل کولین (Phosphatidylcholine) و اسفینگومیلین (Sphingomyelin) است. این دو مولکول بالاترین درصد توده کلی مغز را تشکیل می دهد. در نتیجه کولین برای عملکرد مغز بسیار مهم است. هفته ای 3 تا 4بار، حداقل 2عدد تخم مرغ مصرف کنید.

 قهوه

قهوه مغز را تقویت می کند. نتایج تحقیقات نشان می دهد، قهوه با تأثیرگذاری در قسمت جلوی مغز که مسئول حافظه کوتاه مدت است، حافظه و زمان واکنش مغز را ارتقا می دهد. مصرف قهوه خطر بیماری آلزایمر را نیز کاهش می دهد.

 گیاه مریم گلی

این گیاه، تقویت کننده حافظه است. نتایج بررسی های اخیر نشان می دهد، مصرف روغن مریم گلی عملکرد مغز را بهبود می دهد. مصرف دمنوش این گیاه، به عنوان ارزان ترین و آسان ترین راه تقویت حافظه، توصیه می شود.

 آب

75درصد مغز را آب تشکیل می دهد، بنابراین تأمین آب موردنیاز بدن برای عملکرد بهتر مغز لازم است. محققان معتقدند که یکی از علت های از دست دادن حافظه در هر سنی کمبود آب بدن است. با نوشیدن آب به طور چشمگیری می توان عملکرد مغز را بهبود بخشید.

 ماهی چرب

ماهی حاوی میزان بالای اسیدهای چرب (EDA) و (DHA) است که ضدالتهاب است و از لخته شدن خون جلوگیری می کند. DHA به میزان بالا در مغز وجود دارد که برای بهبود توانایی یادگیری و رشد ذهنی، ماده مغذی حیاتی به حساب می آید. ماهی های حاوی بالاترین میزان اسیدهای چرب شامل تن، سالمون، ساردین و ... است.

 جلبک قهوه ای (کلپ)

این جلبک دریایی سرشار از منیزیم، کلسیم و ید است. ید برای رشد طبیعی مغز لازم است. از آن جا که بدن به طور طبیعی ید تولید نمی کند، لازم است که آن را از طریق موادغذایی به دست آورد. منابع دیگر ید شامل غذاهای دریایی، لبنیات، نمک یددار و گیاهانی است که در خاک غنی از ید کشت می شود. کمبود شدید ید با اختلال ذهنی، مشکل رشد و یادگیری در کودکان ارتباط دارد.

 کاکائو

کاکائو سرشار از آنتی اکسیدان و اپی کاتکین است. محققان دریافته اند ورزش و برنامه غذایی سرشار از اپی کاتکین حافظه را تقویت می کند. از این رو با مصرف کاکائو می توان ذهن را هوشیار نگه داشت.

 گردو

جالب است که پوست گردو شباهت زیادی به مغز دارد. گویا طبیعت می خواهد بگوید برای حفظ سلامت مغز و تغذیه آن، گردو بخورید. گردو سرشار از اسیدهای چرب طبیعی است که برای عملکرد سیستم عصب و مغز حیاتی است. مغز یک عضو چرب است و به میزان کافی از این اسیدهای چرب نیاز دارد.






تاریخ : شنبه 93/10/27 | 7:37 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • بی بی مارکت
  • ttp://www.bachehayeghalam.ir/sitefiles/bgh_sound_player.php">