سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

جذاب ترین ماشین های هاچ‌بک دنیا

رباره سوپراسپرت‌های پر سروصدا و یا لوکس‌های مغرور صحبت نمی‌کنیم. داریم درباره دنیای پرهیجان HotHach (هاچ‌بک‌های جذاب) حرف می‌زنیم. همان صندوق بریده‌هایی که یک دنیا را به دنبال خود می‌کشند. تاریخ صنعت اتومبیل‌سازی نشان می‌دهد که این کلاس از خودروها هیچ‌گاه مرد و زن، پیر و جوان و قوم و قبیله نمی‌شناخته است.

 حالا که تقریباً در اوایل سال 2014 میلادی هستیم بازهم با انبوهی از تولیدات هات‌هچ روبه‌رو هستیم. ولی واقعیت آن است که تنها 10 نمونه از آن درخشندگی خیره‌کننده دارند.

 فیات 500

قیمت: شروع از 16 هزار و 190 دلار

S A L I  J O O N

 هر وقت بحث خودروهای جذاب می‌شود، خودش را وسط می‌اندازد. یک ایتالیایی اصیل کهنه‌کار که قدمتی 57 ساله دارد. گول ظاهر فانتزی و نوجوان‌پسندش را نخورید، وقتی پای قدرت و سرعت به میان بیاید حرف‌هایی برای گفتن دارد. به‌خصوص از زمانی که با تیونر اتریشی Abarth طرح رفاقت ریخت.

چطور می‌شود قبول کرد که از پیشرانه 1.4 لیتری آن 160 اسب‌بخار نیرو و 230 نیوتن‌متر گشتاور بیرون کشیده شده است؟ البته در این بین نباید از نقش پررنگ توربوشارژر صرف‌نظر کرد. این دو درب کوچک‌اندام صفر تا صد را در 6.8 ثانیه طی می‌کند و سپس به سرعت نهایی 204 کیلومتر در ساعت می‌رسد. با چنین عدد و رقمی و حتی با در نظر گرفتن جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک، مصرف سوختش در هر 100 کیلومتر تنها 7.5 لیتر است. فیات 500 از موسسه ایمنی یورو انکپ 5 ستاره کامل دریافت کرده است.

 پژو 208 GTi

قیمت: شروع از 31 هزار و 700 دلار

S A L I  J O O N

 راستش باید اعتراف کرد که این مدل در بین کل تولیدات پژو چیز دیگری از آب درآمده است. همه می‌دانند که شاید برخی از تولیدات این فرانسوی جوان‌پسند باشند ولی خیلی کم پیش می‌آید که این تولیدات مسابقه‌ای‌پسند نیز باشند. ویرایش جی‌تی‌آی که روی مدل 208 اجرا شده،‌ یکی از همان معدود پژوهای خیره‌کننده است.

با طول 3.9 متری و وزن 1.2 تنی‌اش چنان خیابان را به آتش می‌کشد که هیولاهای چند صد هزار دلاری نمی‌کنند. ویرایش فوق مجهز به یک قلب ساده 1.6 لیتری چهار سیلندر است که به لطف حضور یک توربوشارژر دقیق توانسته 197 اسب‌بخار نیرو و 203 نیوتن‌متر گشتاور آن هم در 1700 rpm تولید می‌کند. این فرانسوی با جعبه‌دنده ضریب کوتاه 6 سرعته دستی‌اش صفر تا صد را در 6.8 ثانیه می‌پیماید و در نهایت به سرعت 229 کیلومتر در ساعت می‌رسد.

 فولکس‌واگن Golf GTI

قیمت: بین 23 هزار و 200 تا 28 هزار دلار

S A L I  J O O N

چطور می‌شود از این خودرو دل کند؟ گلف این آلمانی 40 ساله هنوز هم می‌تواند رو در روی همه رقبای آمریکایی و آسیایی‌اش یک تنه بایستد. ویرایش 2014 گلف فوق با همان پیشرانه آشنای 2 لیتری تولید شده ولی با این تفاوت که به مدد مهندسی سطح بالای ژرمن‌ها خروجی آن به 217 اسب‌بخار با 350 نیوتن‌متر گشتاور رسیده است.

 این یعنی پیمودن شتاب صفر تا صد در فقط 6.5 ثانیه و سپس تجربه کردن سرعت نهایی 246 کیلومتر در ساعتی. شرکت روی نسخه‌ای خاص از همین خودرو به اسم «پرفورمنس پک» توانسته 227 اسب‌بخار نیرو و 380 نیوتن‌متر گشتاور بیرون بکشد. مدل دوم صفر تا صد را در 6.4 ثانی طی می‌کند و به سرعت نهایی 250 کیلومتر در ساعت می‌رسد. جالب آنکه جعبه‌دنده هر دو 6 سرعته DSG‌ (انتقال مستقیم نیرو) است.

 مینی کوپر GP

قیمت: شروع از 39 هزار دلار

S A L I  J O O N

کم‌کم داشتیم نگران می‌شدیم که چرا اثری از کوپر نازنین نیست؟ اما او همین‌جاست. جدیدترین همکاری بین جان کوپر و مینی منجر به خلق نسخه استثنایی GP‌ شد. محصولی که برای اولین‌بار سال 2006 آن را دیده بودیم. حالا نسخه 2014 این هاچ‌بک فوق دوست‌داشتنی با تغییراتی شگرف آمده است. محصول جدید 98 میلی‌متر طویل‌تر، 44 میلی‌متر عریض‌تر و 7 میلی‌متر بلندتر است.

 با کمی دقت می‌توان حس و حال ب‌ام‌و سری 2 تازه‌وارد را زیر پوست آن حس کرد. البته پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ شده‌اش هنوز هم معرکه است. پیشرانه‌ای که بعد از برنامه‌نویسی مجدد ECU حالا می‌تواند خیلی راحت 218 اسب‌بخار نیرو و 280 نیوتن‌متر گشتاور را توسط جعبه‌دنده حرفه‌ای 6 سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل کند. با همین اعداد و ارقام است که صفر تا صد آن 6.3 ثانیه و سرعت نهایی‌اش 240 کیلومتر در ساعت ثبت شده است.

 آئودی A1 Quattro

قیمت: شروع از 29 هزار و 990 دلار

S A L I  J O O N

آن‌هایی که فکر می‌کنند تمام هنر ارباب حلقه‌ها در R8‌ خلاصه می‌شود،‌ به‌طور حتم تاکنون با A1 کواترو برخورد نداشته‌اند. به‌ظاهر کوچک و اندازه نه‌چندان ورزیده‌اش نگاه نکنید. همین هاچ‌بک در ظاهر ساده و فانتزی می‌تواند در اوج ناباوری 256 اسب‌بخار نیرو و 350 نیوتن‌متر گشتاور از پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ شده‌اش بیرون بکشد.

 این یعنی شتاب صفر تا صد آن فقط 5.7 ثانیه طول می‌کشد و برای رسیدن به مرز سرعت نهایی 245 کیلومتر در ساعتی نیز مشکلی نخواهد داشت. این برتری درخشان را علاوه بر قوای محرکه رؤیایی باید به‌حساب جعبه‌دنده 6 سرعته دستی و سیستم انتقال قدرت 2 محور 4WD آن نیز گذاشت. برخلاف بسیاری از سوپراسپرت‌های دیگر، آئودی فوق از نظر ایمنی با 5 ستاره‌ای که از موسسه یورو NCAP‌ کسب کرده جای حرف‌وحدیثی را باقی نگذاشته است.

 رنو اسپرت Megane RS256

قیمت: شروع از 45 هزار و 200 دلار

S A L I  J O O N

 آن زمانی که رنو تمام تمرکزش را روی مسابقات فرمول یک می‌گذارد از دنیای سواری‌های اسپرت خود دور می‌شود. درست برعکس وقتی از F1‌ فارغ می‌شود تمام هم‌وغم خود را روی بخش Renault Sport‌ خود متمرکز می‌کند. پروژه جدید مگان RS256‌ هم ماحصل چنین پروسه‌ای است. این خودرو اگرچه مانند خودروهای قبلی تاریخ چندان دندان‌گیری ندارد ولی شک نکنید در همین چند سالی که معرفی شده یک نماد ترسناک برای رقبایش است.

 به‌ویژه نسخه 2014 که پیش‌تر از نظر مجله What Car?‌ به‌عنوان خودروی سال انتخاب شده بود. این‌ یکی از معدود فرانسوی‌هایی است که جرمی کلارکسون مجری مشهور برنامه تاپ‌گیر معتقد است ارزش خریدن را دارد. این مگان هاچ‌بک با پیشرانه‌ای 2 لیتری تقویت‌شده می‌تواند 265 اسب‌بخار نیرو و 60 نیوتن‌متر گشتاور تولید و آن را به‌صورت FWD به چرخ‌های جلو منتقل کند.

 واکسهال Astra VXR

قیمت: شروع از 38 هزار دلار

S A L I  J O O N

 او را به‌کلی جدا از اوپل بدانید. واکسهال با رویکردی خشن‌تر به آسترا نگریسته است. یک هاچ‌بک خاص که البته مشتریان خاصی را نیز به دور خودش جمع کرده است. آمار نشان می‌دهد اغلب مشتریان این خودرو یا راننده مسابقه هستند و یا می‌خواهند راننده مسابقه شوند. شاید ظاهرش نشان ندهد ولی این آسترا یکی از بهترین‌ها در کلاس خودش است. مخصوصاً وقتی می‌فهمیم 280 اسب‌بخار نیرو و 400 نیوتن‌متر گشتاور از همان پیشرانه 2 لیتری‌اش بیرون کشیده می‌شود. به طرز عجیبی گفته شده که مصرف میانگین آن در هر 100 کیلومتر فقط 8.1 لیتر است.

صفر تا صد با واکسهال وی‌ایکس‌آر که به جعبه‌دنده‌ای 6 سرعته دستی مجهز شده، فقط 5.9 ثانیه طول می‌کشد و در ادامه می‌تواند سرعت نهایی 248 کیلومتر در ساعتی را نیز تجربه کند. بد نیست بدانید واکسهال زیرمجموعه انگلیسی‌تبار جنرال موتورز آمریکا است.

 آئودی S3

قیمت: شروع از 30 هزار و 850 دلار

S A L I  J O O N

 می‌گویند ترکیبی است از همه برتری‌های آئودی TT، اشکودا اوکتاویا، سئات لئون و فولکس‌واگن گلف. معجونی از داغ‌ترین و جذاب‌ترین ‌ویژگی‌هایی که ممکن است یک هاچ‌بک داشته باشد. آئودی با دستکاری‌های انقلابی که روی نسخه استاندارد A3 اعمال کرد توانست S3‌ را کشف کند.

باور نخواهید کرد اگر بدانید این هاچ‌بک چهار درب می‌تواند 296 اسب‌بخار نیرو و 380 نیوتن‌متر گشتاور را از یک پیشرانه 2 لیتری تقویت‌شده بیرون بکشد. این خروجی برایش شتاب اولیه 5.1 ثانیه‌اش و سرعت نهایی 249 کیلومتر در ساعتی را به ارمغان آورده است. آئودی با عرضه این خودرو بار دیگر نشان داد که فناوری ابداعی‌اش یعنی TFSI‌ نسبت به فناوری Turbo‌ برتری چشم‌گیری دارد.

 ب‌ام‌و M135i

قیمت: شروع از 51 هزار دلار

 S A L I  J O O N

 آنچه مشاهده می‌کنید یک خودرو نیست. یک اسلحه تمام‌اتوماتیک با قدرت تخریب بالاست. ترکیب M پاور بخش موتوراسپرت باواریایی‌ها با کوچک‌ترین محصولشان، چیزی از آب درآمده که همه رقبا را به وحشت انداخته است. با همین قد و قواره کوچک می‌تواند 316 اسب‌بخار نیرو و 450 نیوتن‌متر گشتاور از پیشرانه 3 لیتری‌اش بیرون بکشد.

 احتمالاً قبول کردنش سخت است اگر بگوییم شتاب صفر تا صد آن فقط 4.7 ثانیه و سرعت نهایی‌اش 250 کیلومتر در ساعت است که آن را هم به‌صورت الکترونیکی محدود کرده‌اند. رکوردی در حد و اندازه‌های سوپراسپرت‌های نامدار. این پسربچه 2000 کیلوگرمی با رینگ‌های 18 اینچی در هر 100 کیلومتر به‌صورت میانگین 7.8 لیتر سوخت نیاز دارد. به گفته سایت «اتوکار» این خودرو برای خریدارش یک رؤیا و برای رقیبش یک کابوس است.

مرسدس‌بنز A45

قیمت: شروع از 64 هزار دلار

S A L I  J O O N

باید با این قضیه کنار بیاییم که این خودرو برترین هات‌هچ سال 2014 است. به گزارش بازارخبر، نسل جدید A کلاس‌های مرسدس آن‌قدر برای این شرکت مهم بود که میلیون‌ها دلار صرف طراحی و توسعه‌اش کرده بود. در ایامی که طراحی C کلاس، SL کلاس و S کلاس جدید به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفته بود، ناگهان A45 را می‌بینیم که سبک جدیدی از اسپرت‌سازی را معرفی می‌کند.

ستاره نقره‌فام اشتوتگارت هرآنچه طی این 130 سال تجربه داشت را روی پیشرانه آن اجرا کرد. حاصل کار هیولایی سایزکوچک شده که به طرزی استادانه 360 اسب‌بخار نیرو و 450 نیوتن‌متر گشتاور از یک بلوک 2 لیتری تا دندان تقویت به دست آورده است. درست مانند سوپراسپرت‌های مسابقه‌ای، AMG برای این خودرو نیز از ESP‌ (سیستم الکترونیکی پایداری) سه مرحله‌ای بهره گرفته است. همین شده که A45 می‌تواند صفر تا صد را در 4.5 ثانیه بپیماید و سپس به سرعت نهایی 250 کیلومتر در ساعت برسد. دست‌آخر بد نیست بدانید که این خودرو 400 متر را در 13.3 ثانیه طی می‌کند.






تاریخ : شنبه 93/3/10 | 11:23 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • بی بی مارکت
  • ttp://www.bachehayeghalam.ir/sitefiles/bgh_sound_player.php">