سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

هشدارهای ایمنی در آستانه فصل سرما

همزمان با فرارسیدن فصل سرما مصرف گاز طبیعی نیز در کشورافزایش می‌یابد. موضوعی که علاوه بر اینکه گاها مشکلاتی را در تامین گاز برای کشور ایجاد می‌کند، سبب بروز حوادثی نظیر مسمومیت، انفجار و ... نیز می‌شود. معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران توصیه‌هایی را در این زمینه به شهروندان ارائه کرد.

مهندس محمود قدیری درباره دستورالعمل‌های ایمنی برای مصرف‌کنندگان گاز طبیعی گفت: رگلاتور و کنترل نصب شده از طرف شرکت ملی گاز در منازل بر اساس نیاز و استاندارد بوده و حجم گاز و ظرفیت آن نیز دارای حد معین است. وی افزود: با توجه به این موضوع چنانچه شهروندان به گاز یا انشعابات بیشتری نیاز دارند باید در مرحله اول شرکت ملی گاز را در جریان امر قرار داده و از دستکاری بدون اطلاع این وسایل خودداری کنند؛ چرا که چنین کاری ریسک وقوع خطر را به شدت افزایش می‌دهد.

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه هر وسیله گازسوز باید به یک شیر مستقل وصل شود، افزود: استفاده از یک شیر و گرفتن انشعاب از آن برای چند وسیله گازسوز غیراستاندارد و ممنوع است. قدیری با تاکید بر اینکه شیرهایی که مورد استفاده نیست باید با درپوش مسدود شود، گفت: هر وسیله گازسوز نظیر بخاری و آبگرمکن نیازمند دودکشی مستقل با کلاهک است. وی از شهروندان خواست محل اتصال وسیله گازسوز با دودکش را هرچند گاه مورد بازدید قرار داده و از اتصال محکم آن مطمئن شوند. قدیری با تاکید بر اینکه محل عبور دودکش یا وسایل گازسوز از شیشه‌های پنجره نباید مستقیما با شیشه در تماس باشد، گفت: در صورت تماس دودکش با شیشه امکان شکسته‌شدن شیشه بر اثر افزایش حجم ناشی از حرارت دودکش یا عوامل دیگر وجود دارد که این امر ممکن است سبب بروز حوادث ناگواری شود. وی فاصله عبور دودکش از پنجره را حداقل یک متر دانست و گفت: این فاصله به این دلیل است که گاز خروجی دوباره وارد فضای اتاق نشود.

وی با تاکید بر اینکه کلاهک دودکش بخاری نیز به شکل دوره‌ای باید مورد بازدید قرار گیرد، گفت: باید بررسی شود که این کلاهک در جای خود قرار گرفته باشد. قدیری افزود: در صورتی که کلاهک در جای خود نبود باید آن را در جای خود قرار داد چرا که نبودن کلاهک دودکش سبب وارد شدن اجسام خارجی و همچنین برف و باران به فضای داخل دودکش شده و احتمال انسداد آن را افزایش می‌دهد. به گفته معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران انسداد دودکش سبب جلوگیری از خروج محصولات احتراق و در نتیجه سوختن ناقص وسیله گازسوز و گازگرفتگی ساکنان خواهد شد. وی با تاکید بر ضرورت رفع نواقص و معایب وسایل گازسوز و اتصالات مربوط به آن گفت: این معایب هر چقدر هم که کوچک و ناچیز باشند باید نسبت به رفع سریع آن از سوی تعمیرکار مجرب اقدام شود.

وی نصب آبگرمکن گازی در مکان‌های فاقد جریان هوا و بسته را خطرناک دانست و گفت: متاسفانه گاه دیده شده در چنین مکان‌هایی دودکشی نیز وجود ندارد که این امر ضریب افزایش خطر را تا چندین برابر افزایش می‌دهد.

قدیری با تاکید بر اینکه از جابجایی وسایل گازسوز با لوله‌های ثابت باید خودداری شود، گفت: در صورت نیاز برای کوتاه یا بلندکردن لوله‌های این وسایل باید حتما با تعمیرکاران مجاز مشورت شود.
وی افزود: همچنین اتصالات وسایل گازسوز را پس از هر بار تعمیر و جابجایی امتحان کرد و مطمئن شد که این اتصالات آب‌بندی شده و غیر قابل نشت است.

نشت گاز را با شعله کبریت یا فندک امتحان نکنید
وی یکی از شیوه‌های اشتباه در آزمایش نشت گاز را استفاده از شعله آتش ناشی از سوختن کبریت، فندک یا هر وسیله دیگری برشمرد و گفت: متاسفانه این شیوه خطرناک سبب حوادث ناگواری شده که توصیه می‌شود برای بررسی نشتی گاز حتما از کف صابون یا مایع ظرفشویی بدین شیوه استفاده شود که با حل‌کردن آن در ظرف و استفاده از اسفنج یا پارچه مناسب آن را در محل‌های مشکوک مالید و در صورت ایجاد حباب محل‌های نشت گاز را شناسایی کنید.

به گفته معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران وسایل گازسوز و اتصالات آن هرچه تمیزتر و مرتب‌تر باشند، دارای بازدهی بهتری خواهند و و شعله آن نیز رنگ آبی سالمی خواهد داشت. قدیری درباره وسایل گازسوز فاقد پیلوت گفت: در چنین وسایلی ابتدا باید کبریت روشن شود و سپس شیر گاز وسیله گازسوز را باز کنند. به گفته وی در این وسایل هیچ‌گاه نباید ابتدا شیرگاز باز شود چرا که ممکن است تا روشن‌شدن کبریت، گاز در محیط پخش شده و باعث انفجار و آتش‌سوزی شود.

وی از شهروندان خواست در صورت ترک طولانی مدت منزل حتما شیر گاز ورودی منزل را ببندند.
معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اضافه‌کرد: هیچگاه نباید غذا یا هر ماده دیگری را روی اجاق گاز قرار داد و منزل را ترک کرد چرا که امکان دارد در صورت طولانی‌شدن مدت بازگشت به منزل یا رخ دادن اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی ساده‌ای مانند قفل‌شدن در خانه و نبود کلید، غذا روی اجاق گاز سررفته و سبب خاموش‌شدن شعله و نشت گاز شود. وی افزود: کتری و قوری را نیز نباید روی گاز رها کرد و به دنبال کارهای دیگر نظیر صحبت با تلفن، دوستان و آشنایان و غیره رفت. قدیری از افراد خواست اجاق گاز، بخاری یا هر وسیله گازسوز دیگری را در کوران باد و نزدیک در و پنجره و در معرض وزش باد قرار ندهند. چرا که امکان دارد جریان باد شعله را خاموش کرده و باعث نشت آن شود.

وی قرار دادن لباس‌های شسته شده نزدیک یا روی بخاری را عادت بسیار خطرناک دیگری دانست که در برخی منازل رواج دارد و گفت: چنین کاری را تحت هیچ شرایطی نباید انجام داد چرا که با بالا رفتن دمای لباس امکان آتش‌سوزی آن وجود دارد. معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران همچنین اضافه‌کرد: پرده، ظروف پلاستیکی، رختخواب و سایر مواد قابل اشتعال را نیز نباید در مجاورت بخاری یا منابع تولید حرارت مستقیم قرار داد.

وی با تاکید بر اینکه اتصال دو سر شلنگ به گاز و وسیله گازسوز باید با بست فلزی محکم شود گفت: ‌متاسفانه در بررسی صحنه برخی از حوادث شاهد این بوده‌ایم که از نخ، سیم یا وسایل دیگر به عنوان بست استفاده کرده‌اند که این امر پس از گذشت مدت زمانی سبب سست شدن و رهاشدن سر شلنگ و نشت گاز می‌شود. قدیری شلنگ‌های معمولی، شلنگ‌های آب و غیره را برای عبور دادن جریان گاز نامناسب دانست و گفت: حتما باید برای عبور جریان گاز از شلنگ‌های مخصوص گاز و مقاوم در برابر حرارت استفاده شود. وی خاطر نشان کرد: به این موضوع نیز باید توجه شود که هرچه طول شلنگ گاز بلندتر باشد خطر بیشتری در محل وجود دارد. قدیری طول مناسب و استاندارد شلنگ اجاق گاز را یک و نیم متر دانست و گفت:‌ باید آن را طوری با بست محکم کرد که امکان سست شدن آن وجود نداشته باشد و در معرض شعله و حرارت نیز قرار نگیرد. وی از شهروندان خواست شلنگ‌های گاز را به طور مستمر چک کرده و در صورت ضرب‌دیدگی، ترکیدگی، پارگی یا سست‌بودن نسبت به تعویض آن اقدام کنند.

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه رفتار و حرکات کودکان با وسایل گازسوز ممکن است حوادث ناگواری را به بار آورد گفت: به تمامی شهروندان باید نحوه استفاده صحیح از گاز و وسایل گازسوز آموزش داده شود. وی از شهروندان خواست پس از پایان فصل زمستان و جمع‌آوری بخاری‌های گازی حتما شیر انتهای آن را مسدود کنند.

منبع : ایسنا






تاریخ : یکشنبه 92/8/12 | 11:59 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • بی بی مارکت
  • ttp://www.bachehayeghalam.ir/sitefiles/bgh_sound_player.php">