سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

این‌ها را بخورید تا سوی چشمانتان زیاد شود

 


در این مقاله مواد غذایی مفیدی را معرفی می‌کنیم که بینایی را تقویت و از ابتلا به بیماری‌هایی مثل «آب مروارید» و «دژنراسیون ماکولای مربوط به پیری» پیشگیری می‌کنند. توصیه های غذایی ما را جدی بگیرید!

 

خیلی‌ها تصور می‌کنند که مورد صحرایی تنها ماده‌ی غذایی مفید برای بینایی است. خداوند مواد غذایی دیگری نیز آفریده است که مستقیماً روی بینایی تأثیر می‌گذارد. با ما همراه باشید...

اسفناج

 

اسفناج

نتایج یک پژوهش آمریکایی که در سال 2007 انجام شد نشان می‌دهد مصرف مرتب اسفناج برای حفظ سلامت چشم‌ها مفید بوده و آن‌ها را از هر نوع بیماری مصون می‌دارد.

دو رنگدانه ی موجود در شبکیه‌ی چشم به نام‌های لوتئین و زآگزانتین وظیفه دارند که از چشم در برابر اشعه های ماورای بنفش حفاظت کنند. اما باید بدانید که بدن ما نمی‌تواند این دو رنگدانه را سنتز کند و باید از طریق مواد غذایی تأمین شوند.

متأسفانه با گذشت زمان و کهولت سن قدرت این محافظت کم می‌شود و امکان ابتلا به «دژنراسیون ماکولای مربوط به پیری» بالا می‌رود. باید بدانید که مصرف مواد غذایی سرشار از این رنگدانه ها از کاهش قدرت بینایی پیشگیری می‌کند. اسفناج یکی از مهم‌ترین منابع سرشار از این رنگدانه هاست. بنابراین توصیه می‌کنیم یک بار در هفته اسفناج به صورت پخته و یا در سالادهایتان میل کنید.

سالمون

 

ماهی‌های چرب

بر اساس نتایج پژوهش‌های استرالیایی، امگا 3 ها که در ماهی‌های چرب و همچنین در گردو، روغن کلزا و غیره وجود دارند احتمال ابتلا به بیماری «دژنراسیون ماکولای مربوط به پیری» را به میزان 38 درصد کاهش می‌دهند. می‌پرسید چرا؟ به خاطر اینکه اسیدهای چرب امگا 3 سازنده‌ی اصلی غشاهای سلولی و سلول‌های عصبی شبکیه‌ی چشم محسوب می‌شوند و مصرف مداوم این ماهی‌ها از شبکیه محافظت می‌کنند. بنابراین توصیه می‌کنیم در هفته دو تا سه وعده ماهی‌های چرب میل کنید.

توجه داشته باشید داشتن یک تغذیه‌ی سرشار از امگا 6 ها مثل مصرف برخی از غلات، گوشت قرمز و غیره و چربی‌های ترانس مثل بیسکوییت ها و سایر محصولات صنعتی تأثیر کاملاً عکسی بر جای خواهد گذاشت.

مرکبات

 

پرتقال، نارنگی

مرکبات حاوی میزان قابل توجهی ویتامین C و آنتی اکسیدان‌ها می‌باشند. ویتامین C، قرنیه و جلیدیه(عدسی) را از تاری دید ناشی از آب مروارید حفظ می‌کنند.

آب مروارید نوعی بیماری چشمی است که بعد از 65 سالگی شیوع می‌یابد و از هر 5 نفر بیش از یک نفر را مبتلا می‌کند. ضعف بینایی و اختلال دید در نور شدید از مشخصات این بیماری محسوب می‌شود.

ویتامین C یک محافظ مطمئن و بسیار قوی در برابر اکسیداسیون به حساب می‌آید که جلیدیه و قرنیه‌ی چشم را از آسیب رادیکال‌های آزاد مصون می‌دارد. بنابراین 2 تا 3 بار در هفته آب میوه (پرتقال، نارنگی) میل کنید.

هویج

 

هویج

بدون شک شما نیز بارها جمله‌ی معروف «هویج برای چشم مفید است» را شنیده‌اید. کاملاً درست است. چون هویج سرشار از بتاکاروتن است و این آنتی اکسیدان سازنده‌ی ویتامین A محسوب می‌شود که با مراقبت از سلول‌های شبکیه‌ی نقش مهمی در حفظ سلامت چشم‌ها ایفا می‌کند. کمبود ویتامین A ممکن است باعث کاهش قدرت بینایی، خشکی چشم و غیره شود. از این گذشته آب مروارید و بیماری «دژنراسیون ماکولای مربوط به پیری» نیز از پیامدهای کمبود ویتامین A می‌باشند.

برای پیشگیری از این قبیل مشکلات هفته ایی دو الی سه مرتبه هویج میل کنید. بهتر است هویج را با اندکی روغن پخته مصرف کنید. زیرا در این صورت آنتی اکسیدان‌های آن بهتر جذب بدن می‌شوند.

جگر گوساله

 

جگر گوساله

جگر گوساله به دلیل دارا بودن میزان زیادی ویتامین A برای تقویت چشم‌ها مفید است.

ویتامین A از سلول‌های شبکیه‌ی چشم محافظت می‌کند و همان طور که گفتیم کمبود آن می‌تواند به کاهش قدرت بینایی، خشکی چشم، آب مروارید و بیماری «دژنراسیون ماکولای مربوط به پیری» منجر شود. بنابراین توصیه می‌کنیم که یک بار در هفته جگر میل کنید.

مورد صحرایی

در مورد مورد صحرایی حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد. مثلاً شایع است که در جنگ جهانی دوم خلبانان «رویال ایر فرانس» متوجه شدند که مورد صحرایی باعث تقویت دید شبانه‌ی آن‌ها می‌شود.

مطالعات محققان فرانسوی نشان می‌دهد که مواد اصلی تشکیل دهنده‌ی این میوه با کمک ویتامین C فراوان موجود در آن باعث تقویت قوه‌ی بینایی و رفع خستگی چشم می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم هر وقت توانستید از این میوه‌ی مفید نیز مصرف کنید.

تخم مرغ

 

تخم مرغ

نتایج یک پژوهش آمریکایی که در سال 2006 انجام شده نشان می‌دهد مصرف مرتب تخم مرغ از ابتلا به بیماری «دژنراسیون ماکولای مربوط به پیری» پیشگیری می‌کند.

زرده‌ی تخم مرغ در مقایسه با سبزیجاتی مثل اسفناج حاوی میزان کمتری ویتامین A و رنگدانه های لوتئین و زآگزانتین می‌باشد اما با این وجود، آنتی اکسیدان‌های موجود در زرده‌ی تخم مرغ بهتر و بیشتر از آنتی اکسیدان‌های موجود در سبزیجات جذب بدن می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود 2 الی 3 مرتبه در هفته تخم مرغ میل کنید. البته تخم مرغ مرغ‌هایی که در هوای آزاد پرورش می‌یابند مقوی‌تر و حاوی آنتی اکسیدان‌های بیشتری هستند. توجه داشته باشید که اگر در مصرف تخم مرغ زیاده‌روی نکنید کلسترول موجود در آن تأثیری در افزایش میزان کلسترول نخواهد داشت.م:تبیان






تاریخ : جمعه 91/2/29 | 1:11 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • بی بی مارکت
  • ttp://www.bachehayeghalam.ir/sitefiles/bgh_sound_player.php">