سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.
 
سعیدکوشافر :ماجرا دقیقا از روزی شروع شد که دولت بنا بر تصمیمات دستوری خود مانند هرسال تصمیم گرفت نرخ سود بانکی را ثابت نگه دارد و به اعتقاد خود با این ثابت نگه داشتن نرخ سود بانکی بر تورمی که کارشناسان بروز ان پس از هدفمندی را حتمی می دانستند ,چیره شود , البته شاید هم به نوعی موفق شد که تورم را مهار کند اما درمقابل واکنش مردم را به این شیوه نتوانست پیش بینی کند .

مردم از همان روزها ی اغازین سال پولهای خود رااز بانکها بیرون کشیدند ودنبال راهی گشتند تا حداقل به حفظ ارزش افزوده خود در برابر تورم هدفمندی برسند , دراین راه چون هیچ مکان مشخص دیگر با سود مشخص وجود نداشت , مردم سراغ بازارهایی رفتند که جذابیت , نقدشوندگی و با توجه به تبلیغات و پیش بینی ها سود بالاتری داشت , اولین این بازارها دلاربود .
هجوم مردم به بازار دلار باعث شد تا بانک مرکزی درمقابل بازار ناتوان شود , قیمت را بالاببرد , وعده بدهد , تهدید کندو درنهایت هم نتواند قیمت راکنترل کند و برغم انهمه اظهارات جور واجور شاهد دو و به عبارتی چند نرخی در این بازار باشد و کسانی هم که میتوانند به دلار دست پیدا کنند کلی سود و رانت نصیبشان شود .
همین حکایت در بازار طلاهم اتفاق افتاد , البته باکمی تاخیر و سرمایه هایی که به هردلیل و ازهمه مهمتر دیدگاه سنتی صاحبان انها زیاد تمایلی به دلار نداشت و طلا را پول نقد میدانست راهی این بازار شد و چنان کرد با بازار طلا که رییس کل مودب بانک مرکزی را وادار به بیان کلماتی از جمله قمار بازی در یک بازار کاملا رسمی درکشور کرد .
به نظر میرسد او هر چه در چنته داشت در این روزها رو کرد تا بازار طلا و دلار راسر وسامانی بخشد اما انگار واقعیت های اقتصادی چیز دیگری میگویند یا چیز دیگری میخواهند که او توان مقابله باانها را ندارد.
حرف تازه 
نمی دانم این حرفهایی که تاکنون زدم قبلا هم شنیده بودید یا نه اما از این به بعد نمی خواهم مانند تمام نشریات وجراید ی که صرفا خود را ملزم به بیان خواسته های مسوولان میکنند قلم بزنم و به شما بگویم که این کنید که خوب است و ان نکنید که بد است , بلکه براین باورم که مردم خود فهیم تر از ان هستند که ما بخواهیم امرو نهی شان کنیم.
طی روزهای اخیر انقدر خبر های عجیب وغریب از بازار طلا به مردم رسیده که کمترکسی اکنون هست که حداقل یکی از این اخبار به گوشش نخورده باشد , از خرید صف سکه به 30 تا 40هزار تومان مقابل بانک , تا صف کشیدن مردم از شب جمعه تا صبح درمقابل بانکی که تعطیل است , از طرحهای محرمانه بانک مرکزی برای افزایش قیمت سکه دربازار تا نقش دلالان در بالابردن قمیت سکه , از سکه فروشی که به یکماه میلیاردر شد و از بیچاره ای که دراثر تبلیغات دروغین تمام سرمایه اش را از دست دادو…
مردم هنوز به یاد دارند که دران بحبوحه که دولت گمان میکرد ممکن است نقدینگی مردم کار دست هدفمندی بدهد , چطور یک بانک در تلویزیون روزی صد دفعه تبلیغ میکرد که قیمت طلا طی چند سال گذشته 7برابر شده وهرکس طلانخرد باخته است , یا یک مقام صنفی که به سود 50 درصدی صاحبان طلا فقط طی همین 7ماهه ابتدای سال اشاره داشت, حالاکه مردم به بازار سکه هجوم اورده اند به مردم هشدار میدهند که سکه نخرید, حباب است و فلا ن است وبهمان و اگر خریدید وضرر کردید به ما ربطی ندارد وکلی انهارا میترسانند .چرا همین مسوولان هیچ اشاره ای به پیش بینی ها نمیکنند که از افزایش قیمت طلا حکایت دارد .
اکنون یک سوال در ذهن مردم بی جواب مانده که ایا قیمت سکه در بازار ازاد واقعا حباب است , و اگر حباب است چرا اینقدر محکم که با مشت ولگد بانکی ها هم نمیترکد.ما حرفی نمیزنیم انچه درا دامه میخوانید نظر رییس اتحادیه طلا است که این روزها بدجوری روی بورس مصاحبه افتاده است:
حباب یعنی تفاوت قیمت اصلی با قیمتی که وجود دارد. ما سال ها بود در کشورمان داد و ستد سکه و طلا صورت می گرفت. به نظر من دخالت بانک مرکزی این بحران را به وجود آورد. در حالیکه خود صنف به طور کامل می توانست مدیریت کند. ما در کشور نزدیک به 186 اتحادیه طلا و جواهر داریم. تا زمانیکه سکه در بانک وجود دارد، مسئولیت آن بر عهده بانک است اما زمانیکه از درب بانک سکه خارج شد متولی آن باید صنف باشد. یعنی اگر بخواهیم تقسیم بندی کنیم، 50 درصد بحث سکه مربوط به بانک است و 50 درصد مابقی مربوط به صنف است. تا این لحظه هیچ گونه صحبت و مشاوره در رابطه با راهکار توزیع با ما نشده است.

هیچ گونه همکاری از ما نخواستند تا انجام دهیم در حالیکه تجربه بانک صادرات در رابطه با سپرده طلا به بانک ها این موضوع را نشان داد که به علت مشورت نکردن با صنف طلا فروشان، اقدامی که باید صورت می گرفت، انجام نشد. چند ماه پیش وقتی بحث سکه به وجود آمده بود، ما خودمان از افرادی بودیم که پیشنهاد کردیم به جای داد و ستد فیزیکی سکه برگه هایی در اختیار مردم قرار بگیرد. اقدامی که در تمام دنیا صورت می گیرد. فردی که می خواهد مقداری طلا و سکه داشته باشد به بانک مراجعه کند و تعدادی سکه بخرد و در مقابل آن یک برگ تضمین می گیرد. برگ تضمین این امکان را می دهد که فرد هر وقت خواست به بانک مراجعه می کند معادل پولی یا حتی به شکل فیزیکی سکه را دریافت می کند. در همین رابطه هم تا کنون با ما هیچ گونه مشورتی نشده است.
تجربه در تمام دنیا نشان می دهد اصولا بخش خصوصی کارایی بیشتری نسبت به بخش دولتی دارد. در کشور ما بحث انحصاری بودن سکه در اختیار بانک مرکزی یکی از علل بروز این مشکل است. ما در کشور مان توزیع سکه و طلا توسط بانک مرکزی یک عامل انحصاری شدن است.
در کشور های دیگر بسیاری از موسسات مالی اجازه دارند سکه تولید کنندو به همان شکلی که گفتم مردم مراجعه می کنند و مقدار مشخصی طلا می خرند. وقتی چند تا موسسه مالی اعتباری باشد رقابت ایجاد می کند و رقابت موجود به نفع مردم تمام می شود.
معمولا اینطور است و وقتی تفاوتی میان قیمت بازار آزاد و رسمی وجود داشته باشد مسلما افرادی که در پی سوء استفاده هستند را به نوعی ترغیب می کند. البته عرض کردم چون متولی و حافظ منافع صنفی و مسئولیت طلای کشور بعد از خروج از بانک بر عهده صنف است ما کنترل داریم اما تا چه حد می توان این موضوع را دنبال کرد.
پیش بینی بازار طلا در اینده 

اول این نکته را بگویم که انچه من مطالعه کردم هیچ پیش بینی که حاکی از افت قیمت طلا طی ماههای اینده باشد , مشاهده نکردم ,ولی ازانطرف پیش بینی هایی دیده میشود که قمیتهای نجومی برای طلا در سال اینده پیش بینی می کنند , حال بدون هیچ قضاوتی این پیش بینی ها تقدیم شما می شود.
بر اساس گزارش یک شبکه تلویزیونی، مدتی است که بازارهای جهانی با قیمت‌‌های بالای کالاهای اساسی روبرو هستند و اقدامات رهبران اتحادیه اروپا برای آرام کردن ترس سرمایه‌گذاران از وضعیت بحران یورو بسیار ناچیز است؛ این امر سبب شده است سرمایه‌گذاران به طلا به عنوان منبع امن سرمایه‌گذاری نگاه کنند.
در شرایط کنونی جرگ کینر یک کارشناس اقتصادی معتقد است که قیمت طلا در 18 ماه آینده به 2500 تا 4500 دلار در هر اونس خواهد رسید.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بازار به دقت اخبار غرب آسیا و چگونگی حرکت قیمت نفت را زیرنظر دارد؛ قیمت نفت به علت تنش‌ها در غرب آسیا می‌تواند افزایش یابد.
وی حتی قیمت‌های بالاتری را برای نفت و به همان اندازه کاهش ارزش دلار را پیش‌بینی کرده است.
بررسی افزایش قیمت نفت نیز و افزایش آن از 80 دلار به 100 دلار در 2 ماه نشان می‌دهد که ارزش دلار کاهش خواهد یافت و قیمت نفت نیز دوباره افزایش خواهد یافت.

همچنین اعمال تحریم علیه سوریه و مذاکرات مقابله با ایران و از طرفی وقایع غرب آسیا نیز همگی بر افزایش قیمت نفت موثر است.
همچنین بنا به گزارش خبرگزاریهای کشورمان , در پایان معاملات روز یکشنبه هفته گذشته در مجموع تعداد 8?419 قرارداد آتی سکه طلا توسط معامله گران دادوستد شد که ارزش معاملات این بخش را به 650 میلیارد و 157 میلیون ریال رساند.
بر این اساس قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی برای تحویل در تیر91 رقم 8 میلیون و 349 هزار ریال تعیین شد که 1?29 درصد نسبت به روز قبل از آن کاهش نشان می‌دهد.

در روز یاد شده همچنین بهای سکه بهار آزادی تحویل اردیبهشت 91 نیز با 1?65 درصد کاهش نسبت به روز قبل 7?649?000 ریال تعیین شد.
از دیگر سو نظرسنجی سایت کیتکو اعتقاد به 50درصد احتمال کاهش قیمت طلا برای هفته آینده دارد و 40درصد احتمال افزایش قیمت.
به قول برخی بهترین استراتژی اینست که بر عکس نتیجه نظر سنجی کیتکو عمل کنیم.
نظر تریدرهای طلا نیز متفاوت است. یک تریدر می گوید به علت نفوذ قیمت طلا به زیر موینگ اورج 20 روزه احتمالا می توانیم قیمتهای زیر 1700 را ببینیم که ایشان به ریزش بیش از 1670 دلار اعتقادی ندارند و تریدر دیگری اعتقاد دارد در هفته گذشته کف بسیار محکمی بین 1700 تا 1705 دلار در چارت طلا قابل مشاهده است و بعید است قیمت طلا از این پایین تر برود.
درهمین حال دقیق ترین کارشناسان پیش بینی معتقدند، بهای طلا که پیش تر بزرگترین کاهش ماهانه خود از سال 2008را تجربه کرده بود، بار دیگر صعود خواهد کرد و در ماه مارس (اسفند) به رکورد تازه ای دست خواهد یافت.
به گزارش پایگاه خبری بلومبرگ، کاهش رشد اقتصادی و حل نشدن بحران بدهی اروپا دلایل اصلی پیش بینی صعود بهای طلا در بازارهای جهانی است.
بر اساس متوسط برآورد بلومبرگ، بهای طلا در معاملات سلف بازار نیویورک ممکن است 13 درصد افزایش یافته و در پایان سه ماهه نخست سال 2012 به یک هزار و 950 دلار در هر اونس برسد.
این پیش بینی بر اساس دیدگاه هشت نفر از 10 تحلیل گر برتری که در طول هشت دوره سه ماهه از سوی بلومبرگ مورد پرسش قرار گرفته اند، به دست آمده است.
درهمین راستا , مدیران عامل شرکت‌های معدنی بر این باورند که قیمت‌های طلا به دلیل تقاضای سرمایه گذاری برای این فلز با توجه به چشم انداز نامعلوم اقتصاد جهانی، همچنان به افزایش ادامه می دهند.
به گفته پیتر مارون، مدیر عامل شرکت یامانا گولد، تمامی عوامل برای قیمت بالاتر طلا شامل ریسک جئوپلیتیک، نامعلومی وضعیت اقتصاد و تورم وجود دارد و طبیعی است که قیمت‌های طلا به سطح بالاتری صعود کند.
ریچارد اوبرایان، مدیر عامل نیومونت ماینینگ نیز برآورد کرده است که قیمت‌ها تا سال آینده به دو هزار و300 دلار برسد و مارک کوتیفانی، مدیر عامل آنگلو گولد آشانتی لیمیتد، قیمت طلا را دو هزار و200 دلار پیش بینی کرده است.
درعین حال , نظرسنجی بلومبرگ نشان داد که طلا در بحبوحه تقاضای سرمایه گذاران، احتمالا به بالای دو هزار دلار در هر اونس تا پایان سال میلادی جاری می رسد.
طبق پیش بینی کارشناسان در نظرسنجی بلومبرگ که در کنفرانس سالانه “انجمن بازار شمش طلای لندن” در مونترال انجام گرفت، قیمت‌ها پیش از ماه دسامبر، به دو هزار و 38 دلار می رسد و سال آینده به دو هزار و 268 دلار صعود می کند.

درمقابل این ادعا ها , شرکت “ولزفارگو اند کو” اعلام کرد تقاضای سوداگرانه از سوی سرمایه گذاران، بازار طلا را به سوی حبابی کشانده که با رسیدن قیمت‌ها به رکورد بالا در سال جاری، مهیای شکستن می‌شود.
تحلیلگران ولزفارگو در گزارشی اعلام کردند: ما شاهد آسیب اقتصادی حباب‌های گذشته بوده ایم و احساس می کنیم باید زنگ خطر را به صدا درآوریم.
دین جانکانز، تحلیلگر ارشد ولز فارگو می گوید: زمانی که نگرانی‌ها نسبت به بحران کنونی کاهش پیدا کند، ممکن است ریسک قابل توجهی در انتظار طلا باشد. ما نگران ریسک نزولی هستیم.

و اما در داخل کشور نیز بر اساس پیش بینی رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر قیمت طلا در روزهای نزدیک به عید نوروز کاهش پیدا نخواهد کرد.
محمد کشتی آرای، رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر پیش بینی خود از قیمت طلا طی روز های باقیمانده سال را اینگونه مطرح کرد: « قیمت طلا در بازار ها جهانی تا حدودی کاهش پیدا کرده که دلیل آن سال نو میلادی است و مردم با فروش طلا های خود سبب شده اند تا حدی قیمت طلا در مسیر نزول گام بر دارد. »
کشتی آرای ادامه داد: «طی سال آینده میلادی با صراحت می گویم با ادامه رکود اقتصادی جهان مجددا قیمت طلا به آن نقطه هایی که رسیده بود خواهد رسید و شاهد افزایش قیمت طلا در بازار های جهانی خواهیم بود. »
رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر همچنین درپاسخ به این سوال که پیش بینی می کنید نزدیک عید نوروز قیمت سکه پایین بیاید یا خیر گفت: « قیمت طلا در باز داخلی تابعی از قیمت ارز و قیمت جهانی است. با توجه به اینکه هر دو عامل صعودی است، پیش بینی می کنم نزدیک به روزهای نوروز 91 قیمت سکه و طلا در خوشبینانه ترین حالت همین قیمت هایی باشد که در حال حاضر هست و کاهش قیمتی را مشاهده نخواهیم کرد. »
 چالشهای نگهداری سکه 

اگر چه رییس کل بانک مرکزی ارزو کرده که هر ایرانی یک کیسه 50 کیلویی سکه طلا درخانه اش داشته باشد , اما جالب است که او نگفته این کیسه 50کیلویی طلا را مردم باید کجای خانه شان نگهداری کنند .
اگر قرار بود به بانک بسپارند که اصلا چه لزومی به انجام عمل پر هزینه ضرب سکه بود , می شد اوراق گواهی سکه منتشر کرد وبه مردم فروخت و طلاها را به صورت شمش دربانک مرکزی حفظ کرد .
اما اگر قرارباشد در خانه نگهداری کرد , به طور قطع همه مردم نمیتوانند این مقدار سکه بخرند وبرخی که ندارند به برخی که دارند احساس خاصی می یابند وبرخی نیز ممکن است نتوانند این احساس راکنترل کرده و تبعات اجتماعی زیادی از جمله سرقتهای مقرون به ازار و قتل ان قدر شدت یابد که کنترل ان ممکن نخواهدبود.
کشتی ارای که قبلا هم از او گفته بودیم در این باره با ما هم نظر است و می گوید “اینکه همه بی نیاز شوند خوب است. عواقبی هم ندارد. ولی اگر یک تعدادی داشته باشند و تعداد دیگری نداشته باشند مسایل اجتماعی را به وجود خواهد آورد که در حوزه من نیست. بسیاری از افرادی که رفتند سکه و طلا خریده اند می گویند اینها را کجا نگهداری کنیم؟ این مسایل را باید جامعه شناسان، روانشناسان بررسی کنند اما موضوعی که من این چند روزه داشتم به آن فکر می کردم این بود که چرا باید چنین مواردی در جامعه به وجود آید؟ 

چرا مقام های اقتصادی کشور نباید تصمیم هایی را بگیرند که در جهت آرامش فکری مردم از نظر اقتصادی باشد. باید بررسی کرد که چرا موضوع سکه طی ماه های اخیر تا این اندازه جاذبه پیدا کرده است. از ابتدای خلقت بشر تا حال حاضر سکه و طلا وجود داشته است اما هرگز چنین صف هایی را شاهد نبودیم. این به تصمیم های اقتصادی باز می گردد که از ابتدای سال جاری اتخاذ شد. پس از اینکه بسته سیاست پولی کشور که به نوعی سود بانکی را کاهش دادند. فکر می کنم این کاهش سود سبب شد ورود نقدینگی به بازار های طلا اتفاق بیافتد.”
و اما مشکل بعدی , اینکه دراثر یک شوک اقتصادی همه بخواهند فروشنده طلاشوند و انوقت عرضه بر تقاضا پیشی بگیرد وهمان دلالهایی که این روزها قمیتها را بالا میبرند , مطمئنن باشید دران روزها انقدر قمیت راپایین می اورند که برای هیچکس قابل باور نباشد.
رییس اتحادیه طلاهم در این باره  می گوید ” به جز آن رکود اقتصادی شما فکر کنید امروز جریان سکه و طلا، سرمایه ها را به سمت خودش می کشاند. اگر چند ماه دیگر که نزدیک عید است، بخش مسکن دوباره فعال شود این پول ها دوباره باید به سمت مسکن برود. یک عرضه کلانی از سکه و طلا به بازار به وجود خواهد آمد که خریدار ندارد. چه اتفاقی می افتد؟ مسلما عرضه بیش از حد به بازار قیمت ها را پایین خواهد آورد. این اتفاق را ما در سال های گذشته گاهی اوقات و در مقاطعی خاص شاهد بودیم. این سکه ها وارد بازار می شود و می خواهد تبدیل به پول و نقدینگی شود اما بازار کشش را ندارد. در این شرایط اتفاقی که نباید بیافتد، به وقوع می پیوندد و به طور احتمالی این سکه ها سرازیر خارج از کشور می شود. یکی از علت های اصلی جاذبه داشتن طلا برای مردم یا هر سرمایه گذاری همین قابل تبدیل به نقد شدن، راحت حمل شدن و حجم کم آن به لحاظ فیزیکی است.






تاریخ : چهارشنبه 90/9/30 | 6:30 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • بی بی مارکت
  • ttp://www.bachehayeghalam.ir/sitefiles/bgh_sound_player.php">