سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.
گردشگری از تنگه واشی تا سوهانک
بسیار سفر باید تا پخته شود خامی. البته بعضی ها دوست دارند که پخته شوند و از مواهب سفر هم استفاده کنند اما نه وقت سفرهای طولانی را دارند و نه پولش را خواندن این مطلب به این دسته از دوستان اکیدا توصیه می شود.
بسیار سفر باید تا پخته شود خامی. البته بعضی ها دوست دارند که پخته شوند و از مواهب سفر هم استفاده کنند اما نه وقت سفرهای طولانی را دارند و نه پولش را خواندن این مطلب به این دسته از دوستان اکیدا توصیه می شود.
در این گزارش به صورت فهرست وار شما را با برخی از دیدنی های اطراف تهران آشنا می کنیم تا در فرصت کوتاه باقی مانده از تعطیلات تابستانی از لحظه لحظه هایتان بیشترین استفاده را ببرید.
 
1.تنگه واشی و آبشار ساواشی
واشی یا سوباشی به معنی سر - چشمه ( به زبان ترکی ) میباشد . برای رفتن به این تنگه پس از طی مسیر 120 کیلو متر از تهران به سمت جاده فیروزکوه و حدود 2 کیلومتر مانده به شهر فیروزکوه - وارد یک جاده فرعی سمت چپ ( جنب بیمارستان ) میشویم . پس از طی 13 کیلومتر به روستای سرسبز جلیزجند با کشتزارهای حاصلخیز و یک رودخانه پر آب میرسیم .
ارتفاع آب در بعضی از نقاط تا یک متر هم میرسد. پس نترسید با کفش کتانی به دل آب بزنید .
در همان تنگه اول کتیبه ای را مشاهده خواهید کرد که از دوران قاجار به یادگار مانده . این کتیبه که جزو سه کتیبه معروف دوران قاجار است به دستور فتحعلی شاه حکاکی شده است . این کتیبه ها در تنگه واشی، چشمه علی شهر ری و تونل وافه در جاده هراز میباشند.

این کتیبه که بصورت نقش برجسته و به ابعاد 6 متر عرض و 7 متر طول است، فتحعلی شاه را در حین شکار گوزن با نیزه و همچنین عباس میرزا، علی قلی میرزا و علی نقی میرزا، پسران فتحعلی شاه و نواده گانشان را نشان میدهد.
پس از گذر از تنگه اول به مرغزاری سرسبز و پر از گل و گیاه وارد می شویم که سزاوار برای اطراق با عطر خوش گیاهان است. پس از این مرغزار زیبا به تنگه دوم میرسیم که زیباتر از تنگه اول است.
در انتهای آن آبشار ساواشی ( سوباشی ) با 8 متر ارتفاع واقع شده که در تابستان سرمای آن حریف می طلبد و عظمت خود را به رخ می کشد.

2.شهرستانک
روستای شهرستانک از توابع آسارای کرج در 55 کیلومتری شمال شرق کرج و 90 کیلومتری تهران واقع شده است .ارتفاع این روستا از سطح دریا 2190 متر است و آب و هوای آن در زمستان ها سرد و تابستان معتدل و دلپذیر است .
با توجه به آثار تاریخی به جا مانده ، قدمت این روستا به قرن ششم هجری قمری می رسد . قلعه دزد بند ( قلعه دختر) ، تپه شنستون ( شن ستون ) و کاخ شهرستانک ( کاخ ناصر الدین شاهی ) از آثار تاریخی این روستاست .
روستای شهرستانک در پاییز انصافا" دیدنی و جذاب است و تغییر رنگ درختان با طیف های گوناگون در رنگهای زرد، لیمویی، سبز، نارنجی، قرمز و . . . حیرت انگیز است . واقعا" فصل پاییز زیباترین فصله ، راسته که میگن پاییز پادشاه فصل هاست .
 

3.شهر ری
یکی از شهرهای باستانی کشور پهناور ایران است که در حدود 300 سال قبل از میلاد یکی از جانشینان اسکندر ( سلوکوس ) نام اوریوس را بر روی آن نهاد ، اما این نام در زمان اشکانیان به ارساکیا و ارشکیه و در زمان ساسانیان به ری تغییر یافت .
این شهر در دوره اسلامی مرکز فرمانروایان بنی امیه بود و در دوره مغولان و تیموریان هم چندین بار مورد تاخت و تاز قرار گرفت که وجود آثار تاریخی متعدد ، نشانه قدمت تاریخی آن است.
 

4. برج نقاره خانه
برج نقاره خانه ، برجی است آجری و هشت وجهی که ارتفاع آن به 3 متر می رسد و در حدود 1000 سال پیش به دست شخصی بنام بزرگ امید ساخته شده است .
بعضی از پژوهشگران بر این اعتقادند که ممکن است این مکان مقبره یکی از شاهان یا شهریاران سلجوقی باشد .
 

4.سوهانک
سوهانک، دهکده و همچنین محله ای است در شمال شرق تهران که از جنوب به جاده مینی سیتی - لشکرگ و از شمال به دامنه جنوبی البرز و از سوی غرب به گردنه قوچک منتهی میشود. این دهکده 1785 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و با گسترش شهر تهران هم اکنون جزیی از تهران بزرگ است .
سوهانک هم اکنون محله ای از بخش شمیرانات تهران بشمار می آید و در ده کیلومتری میدان تجریش و یک کیلومتری شمال جاده لشکرگ است .
البته تهران هزاران مکان دیدنی دیگر هم دارد که شاید حتی تا این لحظه نام آنها را هم نشنیده باشید.
حتی در داخل محدوده جغرافیای شهر تهران مکان هایی چون ده زیبای کن ,امامزاده داوود و ... وجود دارد بنابراین بهانه گیری را کنار بگذارید و از لحظات خود بهترین استفاده را ببرید.
منبع : بانکی





تاریخ : چهارشنبه 90/7/27 | 1:12 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • بی بی مارکت
  • ttp://www.bachehayeghalam.ir/sitefiles/bgh_sound_player.php">