سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

مجری بی حجاب و شکست شیطان در الجزیره + تصاویر

مجری بی حجاب و شکست شیطان در الجزیره + تصاویر
خدیجه بن قنه" اگر چه یک مجری تلویزیونی حرفه ای است که در پرمخاطب ترین رسانه جهان عرب یعنی شبکه تلویزیونی الجزیره فعالیت می کند اما بیشتر شهرت وی...
 

ارم نیوز: موضوع چادر وحجاب مسئله ای است که این روزها ازسوی برخی جریانهای سیاسی به ابزاری برای پیشبرد اهداف ازپیش طراحی شده آنان تبدیل شده و باغیر ملی خواندن ان تلاش برای آتاترکیسم کردن جامعه اخلاق مدار ایرانی درحال گسترش است.
 
گذشته ازنگاه ملی به این مسئله حجاب ،آنچه غرب اکنون براساس یک تجربه چند دهه ای به آن پی برده موضوع خانواده ولزوم حفظ آن باابزارهای گوناگون است ،مسئله ای که تاچند سال قبل دیدگاه متفاوتی را درپیش رو داشت .حجاب بعنوان مهمترین وسیله حفظ بنیان خانواده امروز مورد توجه کارشناسان اجتماعی در دنیا قرار گرفته اما برخی منافع سیاسی و اقتصادی این اجازه را به این صاحبنظران نمیدهد تا به آنچه ازاین مهم دست یافته اند را در معرض انتخاب مردم قرار دهند. البرز فارغ نگاه های متعصبانه قصد دارد سرگذشت زنانی را بازخوانی کند که دنیای عریان غرب را درپوست و گوشت خود لمس کرده و امروز حجاب را مامنی برای رسیدن به آرامش یافته اند....

بخش دوم : خدیجه بن قنه

خدیجه بن قنه" اگر چه یک مجری تلویزیونی حرفه ای است که در پرمخاطب ترین رسانه جهان عرب یعنی شبکه تلویزیونی الجزیره فعالیت می کند اما بیشتر شهرت وی به دلیل انتخاب حجاب است.

" خدیجه بن قنه"   اگر چه یک مجری تلویزیونی حرفه ای است که در پرمخاطب ترین رسانه جهان عرب یعنی شبکه تلویزیونی الجزیره فعالیت می کند اما بیشتر شهرت وی به دلیل انتخاب حجاب است.   وی یک روز پیش از عید فطر سال 1382 ، تصمیم گرفت تا حجاب را به عنوان پوشش خود برگزیند و زمانی که با حجاب کامل در برابر تلویزیون حضور یافت ، با استقبال بسیاری از شهروندان و مخاطبان عرب مواجه شد ، اگر چه به گفته بن قنه بودند ، کسانی که از این اقدام وی چندان خوشحال به نظر نمی رسیدند.
اهمیت این گفت وگو از آنجایی است که می شد در آن با روند گرایش هنرپیشه ها و زنان معروف عربی به حجاب آشنا شد . به ویژه اینکه در سالهای گذشته این روند سرعت بیشتری به خود گرفت و بسیاری اززنان هنرپیشه مصری حجاب را انتخاب کردند . در این میان سهم الجزیره بیش از شبکه های دیگر بود که هم اکنون چند مجری این شبکه با حجاب کامل در برابر دوربین حضور پیدا می کنند.
این در حالی است که حضور " بن قنه " و حجاب وی در شبکه تلویزیونی الجزیره به عنوان یکی از پرمخاطب ترین رسانه های عرب جهان اهمیت زیادی پیدا کرد و مجله آمریکایی فورکس بن قنه را به عنوان یکی از 10 شخصیت برتر زن عرب معرفی کرد. از سویی دیگر بیشتر کانال های ماهواره ای عرب با حجاب مخالفت می کنند و به گفته خود بن قنه زنان محجبه تنها می توانند در پشت دوربین فعالیت کنند و از حضور زنان محجبه در برابر دوربین جلوگیری می شود.
 خدیجه بن قنه که اهل الجزایر است می گوید :" من برای انتخاب حجاب چند سالی تردید داشتم تا اینکه سرانجام موفق شدم این انتخاب را عملی کنم ."به دنبال آن با چند نفر از روحانیون منطقه مشورت کردم و آنها مرا تشویق نمودند که حجاب را به عنوان پوشش انتخاب کنم ، اما زمانی که نظر جاسم العلی (مدیر سابق الجزیره) را جویا شدم، او اظهار داشت پوشش لباس یک <مسأله شخصی> است و شما آزاد هستید درباره نوع آن تصمیم گیری کنید.
او در جایی گفته بود که سرانجام شیطان را شکست دادم و حجاب را انتخاب کردم.   وی در این گفت وگو گفت : در نخستین روز با حجاب شدن من 1400 نامه الکترونیکی به دستم رسید که از این کار ابراز خرسندی شده بود......... با حجاب شدن خدیجه بن قنه بازتاب بسیار وسیعی درسطح جهان داشت. خبرگزارری آسوشیتد پرس خبرگزاری بی بی سی و بیشتر روزنامه های دنیای عرب این خبر را پوشش دادند و عکسهایی از وی را، قبل و بعد از با حجاب شدن منتشر کردند. یک شبکه عربی نیز با همکاری یک موسسه بحرینی سرودی را ساخت و به خدیجه بن قنه تقدیم کرد. ..پیش از بن قنه خانم دکتر الهام بدر که مجری شبکه الجزیره بود این کار را انجام داد.زمانی که از بن قنه پرسیدم که آیا برای انتخاب حجاب اجباری داشته است ، وی به شدت این مساله را رد کرد و گفت این خود من بودم که احساس کردم باید حجاب را انتخاب کنم و حتی دیگران نیز مرا به این کار مجبور نکردند. زمانی که از وی پرسیدم چرا حجاب را انتخاب کردید گفت : باید از من بپرسید چرا حجاب را انتخاب نکرده بودم ؟ وی حتی گفت که این کار را به دلیل شهرت انجام نداده است .
متن این گفت وگو در ذیل می آید :  
* مجله آمریکایی فورکس شما را در ردیف 10 زن برتر جهان عرب قرار داد ؟ دلیل این انتخاب چیست ؟ آیا این مساله به کارکرد شمادر کار خبر بازمی گردد؟
--   کمی هم به کار حرفه ای من در الجزیره بازمی گردد . اما واقعیت را بخواهید دلیل عمده آن محجبه بودن من بود چراکه این مجله در مقاله خود نوشته بود"خدیجه بن قنهِ رابط پوشش اسلا‌می در رسانه ها" زیرا همانطور که می دانیم رسانه های گروهی عربی و به ویژه تلویزیون به زنان اجازه نمی دهند که با حجاب در برابر دوربین تلویزیون ظاهر شوند .من چند سال برای این انتخاب تردید داشتم و سرانجام تصمیم گرفتم که حجاب را انتخاب کنم و با آقای جاسم العلی مدیر سابق الجزیره نیز این مساله را در جریان گذاشتم . وی به من گفت که این مساله شخصی است و ما در آن دخالت نمی کنیم .
* چرا حجاب را انتخاب کردید و به عبارتی چه عامل و انگیزه ای شما را برای این انتخاب تشویق کرد ؟
- بهتر است بپرسید که چرا من پیشتر حجاب را انتخاب نکرده بودم ؟ اکنون احساس می کنم که تنها تکلیف خود را انجام داده ام و این انتخاب نیازی به دلیل ندارد. من احساس می کنم که حجاب زیبایی است و از سویی دیگر یک واجب دینی است . من فکر می کنم که یک زن برای پوشیدن حجاب نیازی به دلیل ندارد زیرا حجاب یک تکلیف است و اگر کسی حجاب نداشته باشد باید از او سؤال کرد که چرا حجاب ندارد؟
 
 واکنش دیگران خانواده و دوستان و همکاران و مسئولین شبکه الجزیره در برابر این انتخاب شما چگونه بود ؟
- راستش را بخواهید قبل از پوشیدن حجاب به این مساله زیاد فکر می کردم و برخی وقت ها نوع واکنش ها کمی مرا با تردید دچار می کرد اما زمانی که برای اولین بار در یک برنامه مذهبی شبکه الجزیره با حجاب کامل ظاهر شدم پس از آن تلفن های زیادی به من و نیز الجزیره شد که نشان دهنده خوشحالی و رضایت مردم بود . ‌زمانیکه حجابم را پوشیدم از واکنش مردم شگفت زده شدم چون نامه های زیادی از طریق فاکس و ایمیل می فرستادند و به من تبریک می گفتند و حتی بسیاری از روزنامه های غربی از جمله لوفیگارو ، لوموند،( فرانسه ) فایننشال تایمز و حتی روزنامه های هندی و ژاپنی این موضوع را بازتاب دادند..
 
 
* پس از انتخاب حجاب با مشکلی مواجه نشدید ؟ ‌یا بهتر بگویم در برنامه شما و ادامه همکاری با الجزیره اختلا‌لی ایجاد نشد ؟
هیچ دلیل منطقی برای ممانعت از حضور زنان محجبه در تلویزیون وجود ندارد زیرا در جوامع عربی بیش از نیمی از زنان محجبه هستند و باید بگویم برای الجزیره پوشش، رنگ و ظاهر مهم نیست بلکه مهم تجربه کاری فرد است
* اما آنگونه که خودتان هم گفته بودید برخی از کانال های تلویزیونی عرب به زنان محجبه اجازه حضور در برابر دوربین را نمی دهند ؟
- متاسفانه اینگونه است و آنها از زن به عنوان یک کالا‌ و برای آگهی استفاده می کنند اما این مساله درباره الجزیره مصداق ندارد . آنها مشکلی با حجاب من نداشتند هرچند برخی از همکاران من زیاد احساس رضایت نمی کردند که البته برای من تنها رضایت خداوند مهم است .
 
* اکنون چه احساسی دارید ؟   
 احساس رضایت دارم اما این مسئله در ابتدا خالی از دشواری و سختی نبود و من واکنش مردم و بینندگان تلویزیون را پیش بینی کرده بودم و اندکی مردد بودم اما در نهایت خودم را راضی کردم و گفتم که رضایت خداوند بالا‌تر از رضایت مردم است  
* به عنوان یک سوال حرفه ای و کار رسانه ای آیا گمان می کنید که الجزیره در پوشش اخبار فلسطین موفق بوده است ؟
وجود ماهواره ها کمک بزرگی به مسئله فلسطین کرده است به گونه ای که یک مورخ فلسطینی می گوید اگر در سال 1948 ماهواره وجود داشت چنین اتفاقی برای فلسطین نمی افتاد. شبکه الجزیره پس از تأسیس به پوشش اخبار انتفاضه دوم فلسطین و اوضاع فلسطین پرداخت همچنان که ما یک دفتر اصلی در فلسطین داریم به گونه ای که الجزیره در میان اعراب اعتبار ویژه ای پیدا کرده است.

 
 

 
سیاست خبری ما این است که از اصطلا‌ح شهید به جای کشته برای شهدای فلسطینی استفاده می کنیم و در برنامه های خود این زمینه را فراهم کرده ایم که هر دو جنبش فلسطینی(فتح و حماس) دیدگاههای خود را بیان کنند و از هر دو گروه به عنوان مهمان در برنامه هایمان دعوت می کنیم و سیاست خبری ما تنها بی طرفی و صداقت در ارائه خبر است.من از وقتی به خانواده الجزیره ملحق شدم تا کنون ندیدم که مسئولی به من بگوئید که این مهمان را دعوت کن یا نکن و یا این مسئله را مطرح کن یا نکن یعنی اختیار با خبرنگار و یا تهیه کننده است و این به دلیل اطمینان اداره به ماست.  
ما در زمینه انتقال خبر آزادی زیادی داریم و این تنها مختص به خبرنگار و تهیه کننده نیست بلکه همه از مدیر گفت و گو ها گرفته تا گزارشگر و خبرنگار از آزادی کامل برخورد دارند اما در عین حال این آزادی حد و مرزی دارد و نباید از خطوط قرمز ادب و اخلا‌ق تجاوز کنیم.
* آیا این خطوط قرمز به شما برای گفت وگو با مقامهای اسرائیلی اجازه می دهد ؟
زمانیکه به شبکه الجزیره آمدم، دیدم که این شبکه نخستین شبکه عربی است که مهمانان اسرائیلی دعوت می کند ابتدا از این اندیشه پرهیز می کردم اما بعد فهمیدم که در هر شغلی باید همه جوانب آنرا رعایت کرد، اگر تنها دیدگاههای طرف فلسطینی را مطرح کرد و از اندیشه های طرف اسرائیلی غافل بمانیم، آگاهی از مسئله فلسطین غیر ممکن است و به همین دلیل دعوت از مهمانان اسرائیلی نیاز ضروری است !! و حتی در جنگ لبنان ما هم مهمان اسرائیلی و هم مهمان فلسطینی داشتیم.ولی به هرحال باید مراقب بود که ابزاری برای دشمن تبدیل نشود.
منبع:eramnews.ir
 





تاریخ : چهارشنبه 90/7/27 | 12:53 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • بی بی مارکت
  • ttp://www.bachehayeghalam.ir/sitefiles/bgh_sound_player.php">