سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.
بررسی یکی از رایج‌ترین علت‌های کمر درد
درد عصب سیاتیک یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که به دلایل مختلف از قبیل تخریب غشای دیسک، جابه جایی لگن، آسیب دیدن استخوان خاجی، فشارهای عصبی و استرس ممکن است در افراد بزرگسال دیده شود.
برترین مجله اینترنتی ایران

درد عصب سیاتیک یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که به دلایل مختلف از قبیل تخریب غشای دیسک، جابه جایی لگن، آسیب دیدن استخوان خاجی، فشارهای عصبی و استرس ممکن است در افراد بزرگسال دیده شود. اگر تا امروز برای درمان قطعی این بیماری روش یا شیوه‌های درمانی خاصی شناسایی و معرفی نشده است اما راهکارهای مختلفی در شیوه‌های درمان‌های طبیعی در جهان وجود دارد که ابتلا به این بیماری و عود کردن آن در بدن را کنترل و مهار می‌کند. در طب سنتی ایران نیز تدابیر و دستورات مختلفی درباره چگونگی پیشگیری از ابتلا به این بیماری ذکر شده که رعایت آنها بیمار مستعد به ابتلا به سیاتیک را از نگرانی رهایی می‌بخشد.



  چرا سیاتیک‌تان دردناک می‌شود ؟

درد عصب سیاتیک یکی از شایع‌ترین دردهایی است که بیشتر انسان‌ها حداقل یک‌بار آن را در زندگی خود تجربه کرده‌اند. این عصب که در طب سنتی ایران با نام «عرق النساء» از آن یاد می‌شود در حقیقت ضخیم‌ترین و بلندترین عصبی است که در بدن وجود دارد. ریشه این عصب در استخوان خاجی و 3 مهره انتهایی ستون فقرات قرار دارد و ادامه آن به سمت پاها کشیده می‌شود.یکی از رایج‌ترین دلایلی که موجب بروز درد عصب سیاتیک می‌شود فشارهایی است که به‌دلیل جابه‌جایی دیسک یا تغییر حالت آن به این عصب وارد شده و موجب دردناک شدن آن می‌‌شود. در حقیقت اگر دیسک دفرمه شده و با تغییر حالت‌هایی که به دلایل مختلف در بدن به‌وجود می‌آید کوچک‌ترین فشاری به عصب سیاتیک وارد کند، این عصب را تحریک کرده و موجب متورم شدن آن و در نهایت دردناک شدن آن می‌شود.



  سرما برای سیاتیک سم است 

بیشتر افرادی که دردهای سیاتیک را تجربه می‌کنند براساس تجربیات خود به این مسئله اشراف دارند که سرما میزان دردهای عصب سیاتیک را افزایش می‌دهد؛ علت این مسئله آن است که هوای سرد موجب افزایش غلظت مایع میان مفصلی می‌شود و افزایش حجم این مایع همانطور که اشاره شد موجب فشار آمدن به عصب سیاتیک شده و آن را دردناک می‌کند بنابراین درمانگران طب سنتی به افراد مبتلا به سیاتیک توصیه می‌کنند از قرار گرفتن در شرایط آب و هوایی سرد پرهیز کنند و مصرف موادغذایی که مزاج و طبع سرد دارند را در سبدغذایی خود کاهش دهند.



  سیاتیک با استرس تشدید می‌شود؟

افرادی که مبتلا به سیاتیک هستند به این معنا که چه به دلایل ذکر شده از قبیل جابه‌جایی دیسک، تجمع رسوبات در اطراف مهره‌ها یا جابه‌جایی لگن دچار سیاتیک هستند و چه افرادی که این بیماری را به‌صورت ارثی در بدن دارند با داشتن استرس، اضطراب، شوک و عصبانیت که منجر به انقباض عضلات بدن می‌شود، به دردهای سیاتیک مبتلا می‌شوند. شنیدن خبر بد توسط این افراد موجب افزایش درد در اعصاب آنها به‌ویژه عصب سیاتیک‌شان می‌شود.

 توجه به این نکته بسیار اهمیت دارد که تمامی این فشارها و تنش‌های عصبی موجب بروز انقباض‌های عضلانی در بدن شده و در نهایت منجر به تنگ شدن مجاری ریشه‌های عصبی می‌شود. این تنگی مجاری به اعصاب به‌ویژه عصب سیاتیک فشار وارد کرده و منجر به افزایش درد یا شروع درد در بیماران مستعد به دردهای سیاتیکی می‌شود؛ به همین دلیل است که در شرایط بحرانی و استرس‌زا بسیاری از افرادی که مستعد ابتلا به سیاتیک هستند دچار اسپاسم‌ها و انقباض‌های عضلانی شده و بدن‌شان دردناک می‌شود.



  اگر سیاتیک دارید ماست نخورید

در طب سنتی توصیه‌های کاربردی زیادی برای پیشگیری از عود کردن دردهای عصب سیاتیک به افراد مبتلا به سیاتیک شده است.
  •  درمانگران طب سنتی انجام حرکت‌های ورزشی ملایم و پیاده روی صبحگاهی یا عصرگاهی مستمر را در بهبود علائم حملات سیاتیک بسیار موثر می‌دانند و معتقدند ورزش‌های نرم و ملایم به مرور مانع از گرفتگی و درد این عصب می‌شود.
  •  براساس متون کهن طب سنتی، مصرف ماست و دوغ به همراه غذاها و موادغذایی که در آنها گوشت قرمز یا سفید مصرف شده، اکیدا توصیه نمی‌شود و بیماران مبتلا به سیاتیک باید از مصرف ماست یا دوغ به همراه این غذاها پرهیز کنند.
  •  این افراد بهتر است در وعده‌های غذایی خود به‌ویژه وعده صبحانه یا میان وعده‌های صبح و عصر از شیره انگور و مغزگردو استفاده کنند؛ این مواد تاثیر زیادی در بهبود سیاتیک و پیشگیری از دردناک شدن آن دارد.



  یک هشدار جدی

گاهی در برخی از موارد ابتلا به سیاتیک تکرار انقباض‌ها و اسپاسم‌های عصبی شدید در عضلات بدن به‌ویژه عضلات کمر و پا منجر به نوعی دررفتگی مفصل ران و انحراف آن از مسیر اصلی خودش می‌شود. شناسایی این مسئله قطعا با نظر متخصص مربوطه باید انجام شود اما باید توجه داشت افراد مبتلا به سیاتیک‌های شدید که این مسئله را چند بار در طول هفته تجربه می‌کنند باید به بررسی وضعیت مفاصل ران خود نیز بپردازند و از سلامت آن مطمئن شوند چرا که بروز این انحراف در مفصل و درمان نکردن آن به مرور، موجب بروز ترس از حرکت و مانع از حرکت بیمار شده و عوارض جبران نشدنی برای او به همراه دارد.



نکته


درمان قطعی برای دردهای سیاتیکی در شیوه‌های مختلف درمانی وجود ندارد اما رعایت نکات ایمنی، شیوه درست نشستن و بلند شدن به پیشگیری دردهای سیاتیک کمک می‌کند



 علائم دردهای سیاتیک را بشناسیم 

افرادی که به دردهای عصب سیاتیک مبتلا هستند کاملا با این موضوع آشنایی دارند که دردهای سیاتیک با شدت بسیار خفیف آغاز می‌شود و به مرور افزایش یافته و تشدید می‌شود، به‌طوری که تمامی ناحیه کمر و پاها را به مرور درگیر و دردناک می‌کند. گاهی شدت درد آنچنان زیاد می‌شود که بیمار حتی قادر نیست پاهای خود را حرکت دهد و در شرایط فیزیکی دیگری قرار گیرد. به همین دلیل گاهی ممکن است شدت درد بیمار را خانه‌نشین کند. این واکنش‌ها همگی از علائم عود کردن سیاتیک در افراد است.



این بیماری درمان قطعی ندارد  

متاسفانه درمان قطعی برای دردهای سیاتیکی در شیوه‌های مختلف درمانی وجود ندارد اما رعایت نکات ایمنی لازم، شیوه درست نشستن و بلند شدن، مراقبت از بدن و پیشگیری از دریافت ضربه‌های احتمالی به لگن، پرهیز از جابه جایی اجسام سنگین و مراقبت از دیسک کمر همگی از جمله مواردی است که به پیشگیری از ابتلا و تشدید دردهای سیاتیک کمک می‌کند. علاوه بر اینها پرهیز از قرار گرفتن در شرایط بحرانی، پر استرس و محیط‌های تنش‌زا نیز در پیشگیری از انقباضات و اسپاسم‌های عصب سیاتیک بسیار موثر است. پرهیز از مصرف بیش از اندازه غذاهایی با طبع سرد و رعایت نکات ذکر شده می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در پیشگیری از بروز این بیماری در بدن داشته باشد و ‌رعایت نکردن این نکات و بی‌توجهی به آنها نیز با شروع دردهای خفیف و به‌دنبال آن بروز دردهای شدید در بدن همراه است.

منبع: Bartarinha.ir






تاریخ : چهارشنبه 90/6/30 | 8:30 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • بی بی مارکت
  • ttp://www.bachehayeghalam.ir/sitefiles/bgh_sound_player.php">