سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.
افسردگی شما را چاق می‌کند
دانستن این‌که با پرهیز از برخی غذاها و خوردن برخی از آن‌ها می‌توانید شاد‌تر باشید، می‌تواند کلیدی برای موفقیت و شادی در زندگی روزانه شما باشد. در واقع وقتی شما شاد و خوشحال هستید و این حس و حال خوشایند منشا یک رفتار ذهنی مثبت در شما می‌شود، این رفتار مثبت در تمامی ابعاد زندگی شما تاثیر خواهد گذاشت.
برترین مجله اینترنتی ایران


برای رعایت نکات مربوط به یک الگوی زندگی سالم باید اراده کافی داشت. بسیاری از مردم در همین مرحله از رعایت این نکات خسته شده و رژیم و ورزش را کنار می‌گذارند اما آیا تا به حال به این نکته توجه کرده‌اید که وقتی سرحال و شاد هستید، وزن کم کردن یا خوردن غذاهای سالم چقدر کار ساده‌تری است؟ در واقع وقتی شما شاد و خوشحال هستید و این حس و حال خوشایند منشا یک رفتار ذهنی مثبت در شما می‌شود، این رفتار مثبت در تمامی ابعاد زندگی شما تاثیر خواهد گذاشت از جمله در غذا خوردن، ورزش کردن و خلاصه در رعایت یک الگوی زندگی سالم و مثبت. از آن‌طرف هم می‌شود گفت، خوردن برخی غذاهای خاص می‌تواند با افزایش احساس شادی و خوشحالی در شما سرمنشا یک احساس مثبت باشد. بنابراین غذا خوردن از هر 2 جنبه می‌تواند ارتباط مستقیمی با حس و حال شما داشته باشد.



شیرینی می‌خوری خوشحال می‌شوی اما چاق هم می‌شوی

شادی ناشی از خوردن برخی غذاهای خاص به واسطه برخی فعل و انفعالات شیمیایی در مغز اتفاق می‌افتد. کلیدی‌ترین ماده در این میان سروتونین نام دارد. سروتونین یک میانجی عصبی است که در بین سلول‌های مغزی فعالیت می‌کند. وظیفه اصلی سروتونین ایجاد حس و حال خوب در انسان است و کسانی که به هر دلیلی ترشح سروتونین در مغزشان از حد طبیعی کمتر است دچار افسردگی و بدخلقی می‌شوند. بنابراین برای درمان بیماران مبتلا به افسردگی داروهایی تجویز می‌شود که با روش‌های مختلف سطح سروتونین مغز را بالا ببرد. وجود برخی چربی‌ها برای عملکرد صحیح سروتونین ضروری است مثلا روغن ماهی، روغن بزرک و روغن گردو. در عین حال سروتونین با کاهش گرسنگی غذا خوردن را به عملی لذت بخش تبدیل می‌کند. حال سوال اینجا است که اصلا سروتونین چطور تولید می‌شود؟ سروتونین از ماده‌ای به نام تریپتوفان تولید می‌شود. تریپتوفان نوعی اسید آمینه است. برخی از مواد‌غذایی می‌توانند به‌صورت سریع و جهشی مقدار سروتونین بدن را افزایش دهند. غذاهایی مانند انواع شیرینی، چیپس، نان سفید، برنج سفید و سایر غذاهای فرآوری شده. این غذاها غنی از تریپتوفان در کوتاه مدت باعث افزایش مقدار سروتونین می‌شوند اما به همان سرعت هم تاثیر آن‌ها از بین رفته و میل به گرسنگی با حدت و شدت بیشتری به فرد هجوم می‌آورد. به عبارت دیگر به همان سرعتی که سطح تریپتوفان در بدن شما کاهش یابد به همان سرعت هم میل شما به خوردن غذاهای شیرین افزایش می‌یابد. این یکی از دلایلی است که چرا وقتی مغز با کاهش سروتونین روبه‌رو می‌شود، تمایل شما برای خوردن غذاهای شیرین به‌عنوان یک راه‌حل سریع اما موقتی جبران کمبود این ماده افزایش می‌یابد. بنابراین نتیجه این می‌شود که شما بازهم شیرینی می‌خورید، سروتونین موقتا بالا می‌رود و دوباره با کمبود آن روبه‌رو می‌شوید، دوباره شیرینی می‌خورید و این چرخه همچنان ادامه پیدا می‌کند. نتیجه‌اش هم می‌شود چند کیلو اضافه وزن که به‌صورت چربی، اعصاب شما را به هم می‌ریزد. همین اعصاب خردی سطح سروتونین را بازهم پایین‌تر می‌آورد و تمایل به خوردن شیرینی افزایش می‌یابد و....حدس زدن بقیه‌اش هم چندان کار سختی نیست.





یک راه‌حل فوق‌العاده

به هر حال شما می‌توانید با خوردن غذاهایی که با روندی ثابت تریپتوفان آزاد می‌کنند سطح سروتونین خود را به‌مدت طولانی و البته به شکل طبیعی بالا نگه دارید. سطح بالای سروتونین حس و حال شما را بهتر کرده و باعث القای شادی و سرزندگی می‌شود. در عین حال همزمان موجب می‌شود، ولع شما برای غذا خوردن کاهش پیدا کند. چه چیزی بهتر از این می‌خواهید؟! حفظ سطح مناسب تریپتوفان برای متعادل کردن حس و حال و رفتارهای شما امری ضروری است. زیرا مهم‌ترین عامل در برطرف کردن احساس افسردگی و غم و غصه است. به علاوه آزاد شدن آرام تریپتوفان از غذاهای غنی از این ماده به‌مدت طولانی‌تری احساس «خوب بودن» را در شما حفظ می‌کند. نکته بسیار مهم در مجموع این 2 احساس مثبت کاهش تمایل شما در خوردن غذاهای شیرین و پر‌خوری عصبی است. در نتیجه اگر بتوانید در درازمدت سطح تریپتوفان بدن خود را به واسطه خوردن غذاهای مفید غنی از این اسید آمینه بالا نگه دارید هم می‌توانید به‌مدت طولانی‌تری احساس مثبتی داشته باشید و هم در روند کاهش وزن خود با پیشرفت بیشتری روبه‌رو می‌شوید.



سفره‌ای که شادتان می‌کند

مواد غذایی که در اینجا معرفی می‌شوند همه غنی از تریپتوفان بوده و در عین حال همگی غذاهایی سالم و مملو از مواد مغذی محسوب می‌شوند که تقریبا در تمامی رژیم‌های غذایی توسط متخصصان توصیه می‌شوند مثل گوشت ماهی، مرغ و سایر ماکیان مانند بوقلمون، کبک، قرقاول، پنیر کم چرب به‌خصوص پنیر شیر بز، موز، تخم‌مرغ، انواع مغزهای خام مثل گردو، فندق، بادام و پسته، جوانه گندم، آووکادو، شیر کم چرب، لوبیا، نخود، نخود فرنگی، سویا، سیب‌زمینی، نان سبوس‌دار و برنج قهوه‌ای البته به مقدار کم.



برای آن که گیرنده‌های شادی شما سالم باشد

پیروی از یک رژیم غذایی متعادل حاوی برخی از این مواد‌غذایی باعث افزایش احساس شادی در شما می‌شود. در نتیجه خوردن مقادیر کمی از غذاهای نشاسته‌ای پیچیده مثل برنج قهوه‌ای یا سیب‌زمینی پخته یا تنوری، نان سبوس‌دار و نان جو در کنار غذاهای پروتئینی مانند انواع مغزها، پنیر، شیر و گوشت مرغ یا ماهی، انسولین خون را نیز در حد متعادلی افزایش می‌دهد. سروتونین به‌عنوان یک میانجی عصبی در مغز برای انتقال موفقیت‌آمیز پیام‌های عصبی به گیرنده‌های سالم نیاز دارد.(فرض کنید یک آنتن دیجیتال بالای پشت‌بام دارید که می‌تواند بهترین تصاویر تلویزیونی را دریافت کند ولی گیرنده تلویزیون شما خراب و معیوب باشد. در این صورت تصویر جالبی را نخواهید دید.) این گیرنده‌های شیمیایی از چربی‌هایی ساخته می‌شوند که در ماهی و مکمل‌های روغن ماهی و روغن بادام یافت می‌شوند. با مصرف روزانه این چربی‌ها در کنار آزاد شدن آرام تریپتوفان از غذاهای غنی از این ماده در یک دوره 3 یا 4 ماهه، افسردگی و احساس بد و ناخوشایند به میزان قابل ملاحظه‌ای بهبود می‌یابد. فقط یادتان باشد برای این‌که این احساس شادی و نشاط پایدارتر باشد از غذاهایی که آرام تریپتوفان آزاد می‌کنند استفاده کنید.

منبع: Bartarinha.ir






تاریخ : چهارشنبه 90/6/30 | 7:58 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • بی بی مارکت
  • ttp://www.bachehayeghalam.ir/sitefiles/bgh_sound_player.php">