سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.
همه خطرات این روزهای گرم
با گرم‌شدن هوا بحث مربوط به بیماری‌های مرتبط با فصل گرما هم داغ می‌شود؛ از بیماری‌های خاص سفرهای تابستانی بگیرید تا آفتاب سوختگی و گرما‌زدگی که این آخری هیچ‌گاه متناسب با خطراتی که ممکن است برای بیمار ایجاد کند، مورد توجه قرار نگرفته است.
برترین مجله اینترنتی ایران


با گرم‌شدن هوا بحث مربوط به بیماری‌های مرتبط با فصل گرما هم داغ می‌شود؛ از بیماری‌های خاص سفرهای تابستانی بگیرید تا آفتاب سوختگی و گرما‌زدگی که این آخری هیچ‌گاه متناسب با خطراتی که ممکن است برای بیمار ایجاد کند، مورد توجه قرار نگرفته است. یکی از بیماری‌های مرتبط با گرمای هوا، گرفتگی عضلات در اثر گرمای هواست که کمتر راجع به آن صحبت شده است.



وقتی عضلات عرق می‌ریزند

گرفتگی عضلات در اثر گرما در کنار خستگی گرمایی و گرما‌زدگی به‌عنوان بیماری‌های مرتبط با گرمای هوا شناخته می‌شوند. از میان این 3 مورد، گرفتگی عضلات در اثر گرما کمتر از بقیه موارد به آن اشاره شده اما به‌هرحال، مشکل دردناک و هشداردهنده‌ای است. گرفتگی عضلات در اثر گرما نخستین علامت ابتلا به بیماری‌های مرتبط با گرما به‌خصوص خستگی گرمایی است و از این نظر باید مورد توجه و اقدام فوری قرار گیرد.



از گرما فرار کنید

پیشگیری، کلید اصلی جلوگیری از ابتلا به گرفتگی عضلات یا سایر بیماری‌های مرتبط با گرماست. کسی که یک‌بار در اثر گرما دچار گرفتگی عضلات شده بسیار مستعد است تا دوباره دچار این مشکل شود. بهترین راه این است که در هوای گرم ورزش یا کار نکنید اما اگر انجام آن ضروری است باید حتما برای جلوگیری از کم شدن آب بدن مایعات کافی بنوشید. در ضمن بهتر است مدت زمان کار یا ورزش تا حد امکان محدود شود. برخی از مشاغل به‌دلیل ماهیت کار خود بیشتر مستعد ابتلا به چنین بیماری‌هایی هستند مثلا کارگران راه و ساختمان یا کسانی که روی سقف کار می‌کنند. چنین افرادی باید تا حد امکان از لوازمی مثل کلاه یا عینک استفاده کرده و هر چند وقت یک‌بار برای استراحت به یک محل خنک بروند یا هر چند روز یک‌بار کار را تعطیل کنند تا بدن‌شان بتواند توان مقابله با گرما را حفظ کند. نوشیدن آب کافی نکته مهم دیگری است که به آن اشاره شد. اگر شغل کسی به‌گونه‌ای است که باید در گرما کار کند باید حتما بطری آب به همراه داشته و هر چند وقت یک‌بار آب بنوشد تا بدن دچار کمبود آب نشود.





آیا درمان لازم است؟

گرفتگی عضلات در اثر گرما معمولا بلافاصله قابل درمان است.فرد باید کلیه فعالیت‌های خود را متوقف کرده و به یک مکان خنک برود و استراحت کند. با کشش ملایم و آرام می‌توان عضلات اسپاسم کرده را از شدت گرفتگی و درد کاهش داد.نوشیدن مایعات خنک(ترجیحا آب) یا محلول (ORS) می‌تواند مایعات از دست رفته را به‌خوبی جایگزین کند. اگر این اقدامات به موقع و به درستی انجام شود، گرفتگی عضلات در اثر گرما بدون مشکل و به سرعت بهبود خواهد یافت.اگر گرفتگی شدید است و قابل کنترل نیست باید حتما از درمان‌های پزشکی استفاده کرد. واقعیت این است که گرفتگی گرمایی شدید ممکن است خستگی گرمایی باشد به‌خصوص اگر فرد حالت تهوع، سرگیجه، ضعف و خستگی شدید داشته باشد یا اگر وقتی در محیط خنک قرار می‌گیرد از شدت عرق‌کردنش کاسته نشود احتمال ورود به مرحله خستگی گرمایی یا گرمازدگی شدید بیشتر می‌شود.



 خنک باشید

به‌طور کل، هر کسی که در محیط گرم فعالیت شدید بدنی داشته باشد، ممکن است دچار گرفتگی عضلات شود. اما افرادی که در آن‌ها مکانیسم کنترل حرارت بدن چندان قوی نیست مثل نوزادان، بچه‌های خردسال و افراد خیلی مسن بیشتر در معرض خطر ابتلا به این مشکل هستند. اگر منزل یا محل کار فاقد دستگاه‌های خنک‌کننده باشد، احتمال بروز این مشکل بیشتر می‌شود. مصرف مداوم برخی داروهای آرام‌بخش و تنظیم‌کننده وضعیت روحی، ذهنی هم خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.



متاسفانه بسیاری از مردم تصور می‌کنند، گرمازدگی یک مشکل ساده و معمولی است درحالی‌که گرمازدگی یک اورژانس پزشکی واقعی است که می‌تواند مرگبار باشد



حالت اورژانس

گرفتگی عضلات در اثر گرما، زمانی اتفاق می‌افتد که فردی در هوای گرم در حال فعالیت بدنی باشد. در این حالت عضلات به‌صورت نوبتی و غیرارادی دچار اسپاسم می‌شوند. این اسپاسم معمولا در عضلات بزرگی اتفاق می‌افتند که در هوای گرم تحت فشار بوده‌اند. در دونده‌ها و فوتبالیست‌ها عضلات پا بیشتر دچار مشکل می‌شوند. اگر هم کسی در هوای گرم بار سنگین بلند کند بیشتر دچار گرفتگی عضلات بازو یا بدن می‌شود. فردی که دچار گرفتگی شده معمولا به‌شدت عرق می‌کند، از سوی دیگر ممکن است کسی بعد از اتمام فعالیت بدنی دچار این مشکل شود.یک نکته مهم این‌که اگر کسی در اثر گرما دچار گرفتگی عضلات شده باشد، به‌جز عرق‌کردن، عضلاتش دچار اسپاسم می‌شوند و علامت دیگری ندارد. اگر کسی علائم و نشانه‌های دیگری هم داشت مثلا ضعف، تهوع، استفراغ و سردرد احتمالا دچار خستگی گرمایی شده است. اگر هم عرق ریختن متوقف شده و فرد تب کرده و دچار گیجی می‌شود، احتمالا گرما زده شده و باید به‌صورت اورژانسی در یک مرکز پزشکی تحت درمان قرار گیرد.



اگر او را خنک نکنید می‌میرد

متاسفانه بسیاری از مردم تصور می‌کنند، گرمازدگی یک مشکل ساده و معمولی است درحالی‌که گرمازدگی یک اورژانس پزشکی واقعی است که می‌تواند مرگبار باشد. در این حالت بدن توان خنک کردن خود را از دست داده و درجه حرارت بدن گاهی به بیش از 41 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و بیمار دچار گیجی شده و ممکن است به کما برود. اگر حرارت بدن بیمار به‌سرعت پایین آورده نشود حتی ممکن است به مرگ او منتهی شود. اگر هم بیمار بلافاصله از بین نرود ممکن است عوارض شدید وارده به سیستم عصبی، کلیه، قلب و کبد بیمار را از پای درآورد. برای درمان چنین بیماری باید فورا با اورژانس تماس گرفت و بیمار باید بلافاصله به یک مرکز درمانی مجهز اعزام شود.

تا زمان رسیدن کمک پزشکی باید بیمار را به یک جای خنک انتقال داده و لباس‌ها را خارج کرد تا گردش هوا روی بدن انجام شود. سپس آرام آب خنک(نه آب یخ) روی بدنش بپاشید یا اسپری کنید. به هیچ‌وجه آب یخ روی بدن بیمار نریزید(مثلا با لیوان.) بهتر است یک ملحفه خیس هم دور بدن بیمار بپیچید و بیمار را در معرض جریان هوای خنک قرار دهید. مثلا او را جلوی کولر یا پنکه بخوابانید. اگر کولر یا پنکه موجود نبود با بادبزن یا وسیله مشابه بیمار را باد بزنید. هنگامی که روی دست‌ها و پاها آب می‌ریزید حتما آن‌ها را ماساژ دهید تا خون سطحی خنک شده به بخش‌های عمیق‌‌تر رفته و اندام‌های داخلی را خنک کند.بیمار گرما‌زده معمولا هوشیار نیست.

در این حالت نباید به او مایعات بدهید چون ممکن است به‌دلیل نبود هوشیاری آب وارد مجاری تنفسی شده و بیمار با مشکل خفگی روبه‌رو شود اما اگر بیمار هوشیاری قابل‌قبولی دارد در حدی که می‌تواند آب بخورد به آرامی آب خنک به او بدهید.مقدار بسیار کمی نمک محلول در آب هم در مراحل بعدی آب دادن مفید خواهد بود.اگر جعبه کمک‌های اولیه در دسترس دارید با دماسنج پزشکی درجه حرارت بدن بیمار را هر چند دقیقه کنترل کنید.اگر بتوانید درجه حرارت بیمار را تا رسیدن کمک پزشکی به 39 درجه یا پایین‌تر برسانید کمک بسیار موثری به بهبود او کرده‌اید.

باز نشر اختصاصی: مجله اینترنتی Bartarinha.ir






تاریخ : شنبه 90/5/1 | 8:41 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • بی بی مارکت
  • ttp://www.bachehayeghalam.ir/sitefiles/bgh_sound_player.php">