سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.
توصیه‌های طب سنتی در فصل گرما
 
با شروع فصل تابستان ، بچه‌ها اوقات فراغت بیشتری پیدا می‌کنند، البته این فراغت همیشه با اتفاقات زیادی همراه است
 




گرمازدگی، خونریزی بینی، سردرد، گوش درد، خراش‌های سطحی و انواع ضرب دیدگی‌ها از جمله شایع‌ترین مشکلاتی است که در فصل تابستان همراه با تعطیلی مدارس به سراغ خانواده‌ها می‌آید. به‌منظور کنترل هر چه بهتر این شرایط و استفاده از تکنیک‌هایی که در طب سنتی و مکمل برای پیشگیری و کنترل این شرایط بحرانی وجود دارد، خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.



   باکلم سفید از دندان درد جلوگیری کنید

در متون مختلف طب مکمل به تاثیر تسکین‌دهنده کلم سفید در کاهش درد دندان اشاره شده است. از این‌رو درمانگران شیوه‌های طبیعی درمانی از این سبزی برای کاهش این درد استفاده می‌کردند. این درمانگران برگ‌های جوان و تازه کلم را می‌کوبیدند و عصاره و خمیره آن را روی دندان بیمار قرار می‌دادند. برای استفاده از این روش در منزل شما می‌توانید برگ‌های تازه و جوان کلم را جدا کنید و با کمک ساطور روی تخته چوبی آشپزخانه به‌خوبی ریز کرده و از آن برای تسکین درد دندان استفاده کنید.



    خونریزی بینی را کنترل کنید

 بچه‌ها در فصل تابستان به دلیل گرمی هوا و افزایش میزان تحرک شان ممکن است نسبت به روزهای دیگر سال بیشتر دچار خونریزی بینی شوند البته باید مراقب بود این خونریزی در اثر زمین خوردن یا وارد شدن ضربه به سر کودک نباشد. در غیراین صورت افزایش تحرک کودک و غلبه هوای گرم بر بدن او ممکن است موجب بروز خونریزی از بینی او شده باشد. در این شرایط در شیوه‌های طبیعی درمانی راهکارهایی وجود دارد که به کار بردن آنها پرفایده است. گاهی ضربه‌های خفیف به بینی نیز که بر اثر اصابت توپ یا دست همبازی‌های کودک باشد ممکن است موجب پارکی عروق خونی شده و منجر به خونریزی شود.
 برای قطع کردن این خونریزی کاربردی‌ترین کار استفاده فوری از آب سرد است. به این ترتیب با ریختن آب سرد روی صورت یا کمپرس آب سرد روی بینی، پیشانی و گردن مانع از ادامه خونریزی خواهید شد.



    درمان گوش درد با گیاه خرگوشک

 درمانگران طب سنتی برای درمان دردگوش که ناشی از قرار گرفتن در معرض هوای سرد – نشستن مقابل پنکه یا کولر- است، راهکارهای جالبی دارند. یکی از شیوه‌هایی که این درمانگران برای تسکین این قبیل دردها که به‌صورت ناگهانی در طول روز بزرگسال و کودک را به‌خود درگیر می‌کند، استفاده از گیاه خرگوشک است. این گیاه که با نام گل ماهور نیز شناخته می‌شود از جمله گیاهان دارویی است که در شهرهای استان‌های سمنان و خراسان بسیار می‌روید. درمانگران برگ‌های تازه گل ماهور را با مقداری روغن زیتون مخلوط کرده و اجازه می‌دهند تا این ترکیب به‌مدت 5 روز در مجاورت آفتاب باقی بماند. پس از آن این مخلوط را از صافی گذرانده و هنگام بروز دردهای گوش ناشی از هوای سرد 2 تا 3 قطره از این دارو را در گوش بیمار می‌چکانند.



  کاهش ورم پا پس از پیاده روی

 افزایش دمای هوا و انجام فعالیت‌های روزانه و قرار گرفتن پا درون کفش برای مدت زمان طولانی موجب تورم و بزرگ شدن پا می‌شود. در این حالت پوست پا حساس شده و گاهی دچار ترک‌ها و شکستگی‌هایی به‌ویژه در ناحیه پاشنه پا می‌شود. یکی از بهترین شیوه‌های از بین برنده این ورم و تسکین این زخم‌های سطحی استفاده از روغن کرچک است که در تمامی خانه‌ها یافت می‌شود. دقت داشته باشید پیش از مصرف این روغن، پاها را به‌خوبی با آب و صابون شسته و اجازه دهید حرارت پاها از بین برود. سپس با کمک مقدار کمی از روغن کرچک، کف پا و روی آن را تا زیر قوزک پا ماساژ دهید.



  کنترل دل‌پیچه با چای گشنیز

 در طب سنتی ایران استفاده از چای یا دم‌نوش گیاه گشنیز تاثیر زیادی در درمان دل‌پیچه یا اسپاسم‌های شکمی دارد.  نوشیدن چایی که از برگ‌های خشک یا تخم گشنیز یا ترکیب هر 2 آن‌ها تهیه شده باشد، تاثیر فوری بر کاهش دردهای ناشی از نفخ، دل‌پیچه و دردهای اسپاسمی ناحیه شکم دارد.
 برای تهیه این چای کافی است یک قاشق غذاخوری از برگ یا تخم گشنیز را درون 2 لیوان آب جوش دم کنید و پس از 10 دقیقه آن را بنوشید. نوشیدن 2 تا 3 فنجان از این چای در تسکین دل‌پیچه بسیار موثر است.



 در طب سنتی برای ضدعفونی کردن و درمان خراش‌های سطحی استفاده از عصاره گیاه بابونه را تاثیرگذار می‌دانند



  شست‌وشوی خراش‌ها با عصاره بابونه

 بازی‌های کودکانه در فصل تابستان گاهی با خراش‌ها و زخم‌های سطحی همراه است. گاهی حرکت ناگهانی و کشیده شدن دست به دیوار، میز، ورق کاغذ یا اشیای اطراف‌مان ممکن است موجب خراشیدگی و بروز زخم‌های سطحی بر پوست دست‌مان شود. در طب سنتی برای ضدعفونی کردن و درمان این خراش‌های سطحی استفاده از عصاره گیاه بابونه را بسیار موثر می‌دانند. به این ترتیب که پس از بروز خراشیدگی کافی است عصاره این گیاه را با کمک پنبه روی محل زخم بمالید یا این عصاره را روی خراش بریزید. این کار موجب می‌شود تا آلودگی‌های احتمالی موجود در محل زخم برطرف شده و سلول‌های پوست تمام انرژی خود را برای ترمیم بافت آسیب دیده متمرکز کنند.



     تسکین ضرب دیدگی‌ها با گل رس

 برخی از درمانگران طب مکمل ماسک کردن گل رس روی محل ضرب دیدگی و کوفتگی را موجب کاهش درد این ناحیه و از بین رفتن تورم آن می‌دانند. این درمانگران معتقدند هنگام کوفتگی‌ها درصورت مطمئن شدن از نشکستن و خونریزی داخلی می‌توان گل رس را روی یک تکه پارچه قرار داد و آن را روی محل ضرب دیده بست البته باید دقت کرد محل مورد نظر به هیچ وجه دچار پارگی و خراشیدگی نباشد چرا که ممکن است قرار گرفتن گل رس روی زخم باز موجب بروز عفونت و آلودگی خون شود. برای تهیه این ماسک کافی است مقداری خاک رس را با آب مخلوط کنید تا خمیری یک دست حاصل شود سپس آن را با کمک یک تکه پارچه روی محل مورد نظر قرار داده و اجازه دهید تا گل روی بدن‌تان خشک شود.



 3 روش برای درمان سردردهای صبحگاهی

 اگر در فصل تابستان به‌علت افزایش دمای هوا دچار سردرد می‌شوید و این سردردها غالبا در طول روز شما را همراهی می‌کند و تحمل آن برای شما سخت است می‌توانید از 3 شیوه درمانی که در مکاتب طب سنتی و طب مکمل رایج است برای درمان آن استفاده کنید. این 3 شیوه بسیار راحت است و اجرای آن در محل کار نیز چندان سخت نیست.
  •    در مرحله اول می‌توانید با نوشیدن چای بادرنجبویه برای درمان سردردتان اقدام کنید. گیاه بادرنجبویه یکی از موثرترین گیاهان دارویی است که به دلیل خاصیت ضدانقباض و آرام‌بخشی که دارد در درمان بسیاری از سردردها موثر است بنابراین در طول روزهایی که سردرد به سراغ‌تان می‌آید 3 فنجان از این چای بنوشید.
  •    درد سرتان را با کمپرس آب سرد یا یخ تسکین دهید. این شیوه در روزهای گرم تابستان بیش از هر زمان دیگری موثر است. استفاده از چند قطعه یخ درون یک پارچه یا حوله نازک مثمرثمراست. با کمک این کمپرس و تکرار آن 2 تا 3 بار در روز می‌توانید از شر سردردهای تابستانی خلاص شوید.
  •    ماساژ نقاط پیشانی، شقیقه‌ها و سر با کمک روغن نعنا یکی دیگر از شیوه‌های تسکین سردرد است. برای این کار کافی است تنها چند قطره از روغن نعنا را به سرانگشتان‌تان آغشته کنید و به آرامی پیشانی، شقیقه‌ها و کف سر را ماساژ دهید. این کار به افزایش میزان جریان خون در سر کمک کرده و موجب تسکین سردرد می‌شود.





تاریخ : پنج شنبه 90/4/30 | 10:46 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • بی بی مارکت
  • ttp://www.bachehayeghalam.ir/sitefiles/bgh_sound_player.php">