سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.
 
ین گزارش نگاهی است به مانتوهای تابستانه که حال و هوای تابستان بیش از هر چیز در آن‌ها به چشم می‌خورد. اتفاق متفاوتی که در این طراحی‌های تابستانه افتاده، تاکید بر پارچه‌های خنک و سبکی است که در کنار بازی با رنگ و طرح برای تابستان گرم امسال بسیار مناسبند.
 


بازی با پارچه‌ها را از کودکی شروع کرد و حاصل همه تلاش‌های کودکانه‌اش دامن پرچینی شد که برای نخستین بار وقتی که فقط 10 سالش بود برای خودش دوخت... عشق به دنیای رنگارنگ پارچه‌ها و خلق تصویری تازه از آن‌ها از همان روزهای کودکی همیشه با او بود تا امروز که با وجود تحصیلات در رشته گرافیک و تمام تجربه‌هایی که در زمینه دکوراسیون داخلی دارد باز هم طراحی لباس و بازی با طرح و نقش برای آفریدن طرح‌هایی نو را،؛طرح‌هایی که برای زیباتر نشان داده شدن طرح و رنگ به قامت افراد بریده می‌شوند حرفه‌ اصلی خودش قرار داده است. مهسا مرعشی طراحی است که امروز از نگاه متفاوتش به دنیای طرح و رنگ برای ما می‌گوید. این گزارش هم نگاهی است به مانتوهای تابستانه او که حال و هوای تابستان بیش از هر چیز در آن‌ها به چشم می‌خورد.



گرافیک در طراحی لباس

«با وجود تمام عشق و علاقه‌ام به طراحی لباس، در رشته گرافیک تحصیل کردم. چون احساس می‌کردم با زیر و بم اصول خیاطی و طراحی کم و بیش آشنا هستم اما آنچه حالا برای جان دادن به کارها به آن نیاز دارم نگاهی متفاوت است به دنیای پارچه‌ها و بافت‌ها. این‌که کدام بافت را در کنار بافت دیگر به کار ببرم و این‌که کدام طرح را با طرح دیگر ترکیب کنم که نتیجه نهایی همانی شود که باید باشد. این شد که در رشته گرافیک تحصیل کردم....» خانم مرعشی به پشتوانه نگاه متفاوت‌شان به دنیای طراحی، هنر گرافیک را با دانش دوخت با هم آمیختند و حاصل تمام تلاش ایشان هم لباس‌هایی شد که به قامت افراد بریده می‌شوند.



وقتی که قاعده‌ها شکسته می‌شوند

«لباس درست مثل یک تابلوی نقاشی است که اگر با تمام زیبایی‌اش در قابی درست ننشیند جلوه‌اش را از دست می‌دهد.» این دیدگاه خانم مرعشی به موضوع طراحی لباس باعث شد که همه قاعده‌های معمول را در هم بشکند و به سایزهایی برسد که دقیقا مطابق با اندام خانم‌های ایرانی طراحی شده‌اند.:«وقتی که من تصمیم گرفتم طراحی و دوخت لباس را شروع کنم دنبال این بودم که بتوانم به تمام خانم‌های ایرانی برای انتخابی که برازنده آن‌هاست کمکی کرده باشم. خود من به‌عنوان یک خانم بارها بارها تمام بازارهای لباس را زیرو‌رو کرده بودم اما دریغ از لباسی که بتواند من را آن‌طور که باید و شاید راضی کند. همیشه سایز و برش لباس‌ها در اوج زیبایی خالی از ایراد نبود. تحقیق و بررسی به من نشان داد که این ایرادها ناشی از ‌تناسب‌نداشتن سایزهای موجود با سایز متناسب با اندام ما ایرانی‌هاست بنابراین فکر کردم که اگر قرار است من طرح‌های متفاوتی ارائه بدهم این طرح‌ها باید در سایز و اندازه هم متفاوت باشند تا به نتیجه دلخواه برسم. بنابراین الگوهایی را ارائه دادم که اصلاح شده سایزهای موجود است و درست مطابق با سایزهای ایرانی. یعنی سایزهایی که در کنار سایزهای موجود گرالاور، مولر و.... ویژه ما ایرانی هستند.»



نگاهی متفاوت‌ به زیبایی

خانم مرعشی نگاه متفاوتی به دنیای دوخت و طراحی لباس دارند ایشان معتقدند، لباس زیبا لباسی است که روی بدن بنشیند و متناسب اندام ما بریده و دوخته شود. این نگاه باعث شده که همه در مجموعه‌های پیشنهادی ایشان به طرح و مدلی برسند که درست به قامت آن‌ها بریده شده و با اندام آن‌ها هماهنگی لازم را دارد.:« لباس زیبا به‌نظر من لباسی است که متناسب با قامت و اندام ما بریده و دوخته شده باشد. در این صورت حتی به یک لباس کاملا ساده هم می‌توان گفت، لباسی زیبا. من زیبایی را صرفا در مدل‌های شلوغ و فانتزی نمی‌بینم».خانم مرعشی معتقدند، آنچه یک لباس را زیباتر نشان می‌دهد، کاربردی بودن آن است. اگر قرار باشد کاربرد لباس پشت طرح‌های نامانوس آن گم شود بدون شک زیبایی لباس را هم زیر سوال می‌برد.:«من اصولا سعی می‌کنم لباس‌ها را طوری طراحی کنم که هم کاربردی باشند هم زیبا یعنی اگر قرار باشد در طرحی، کاربرد لباس فدای زیبایی شود ترجیح می‌دهم اصلا آن طرح را فراموش کنم. ببنید اگر پوشیدن لباسی در من یا شما احساس آرامش ایجاد نکند طبیعی است که زیبایی آن پشت ناملایمتی‌هایش گم می‌شود. اصلا من معتقدم اگر ما در لباس راحت نباشیم زیبایی هم برای آن تعریفی ندارد.»



به لطافت حریر

اتفاق متفاوتی که در طراحی‌های تابستانه برند مهسا افتاده، تاکید بر پارچه‌های خنک و سبکی است که در کنار بازی با رنگ و طرح برای تابستان گرم امسال بسیار مناسبند. تاکید خانم مرعشی در انتخاب پارچه‌های طرح‌های تابستانی سبکی و خنکی پارچه‌ها و حتی پارچه‌های درشت بافتی است که هم زیبایی مانتوها را دوچندان می‌کنند هم راحتی آن‌ها را.:« من در طراحی‌های تابستانه تمام سعی‌ام را به خرج دادم تا به انتخاب‌هایی مناسب با فصل برسم. در این میان حتی از پارچه‌های حریر هم به دلیل راحتی و سبکی بی‌اندازه‌شان استفاده کردم. این پارچه‌ها به علت تنوع رنگ، طرح و همچنین جنس متفاوتی که دارند به راحتی می‌توانند با یک آستر بسیار ظریف ترکیب شوند و در عوض در طراحی نهایی مانتو، زیبایی و خنکی را با هم داشته باشند.»



طراحی این مانتو، ناخودآگاه لباس‌های سنتی ایرانی به‌علت فرم آستین‌ها یا حتی شاید طراحی متفاوت یقه را در ذهن ما زنده می‌کند. اما ویژگی مهم آن گشادی قسمت جلو و کمر قابل تنظیمی است که زیر یقه تعبیه شده که ضمن از بین بردن محدودیت سایز، شکل و شمایل متفاوتی به آن می‌دهد.



این مانتو رها و کاملا گشاد است با یقه‌ای آزاد که چگونگی تنظیم آن دست خود شماست. مدل سرشانه‌ افتاده هم محدودیت سایز را از بین می‌برد اما درکنار همه این موارد این مانتو یک انتخاب دو رو است که علاوه بر تنوعی که در پوشش به شما می‌دهد بازی رنگ‌ها را به زیبایی به تصویر می‌کشد.



این مانتو برای شما دقیقا حکم یک لباس را دارد. یک لباس کاملا رسمی که حتی در مجالس هم شما را از پوشیدن یک لباس مجزا بی‌نیاز می‌کند. آن هم از این‌رو که مدل اصلی آن از یک لباس مجلسی الهام گرفته شده اما با کمی تغییر روی آن، حالا نقش یک مانتو را برای شما بازی می‌کند.



راز گره‌ها

 ویژگی متمایز‌کننده دیگر طراحی‌های برند مهسا بازی با گره در همه مانتوهاست. در این مانتوها هیچ نشانی از دکمه دیده نمی‌شود و هر چه هست نوار و گره است که به شکل‌های مختلف روی متن اصلی لباس طراحی شده‌اند. این گره‌ها گاهی روی لباس خود نمایی می‌کنند و خودشان به نوعی بخشی از طراحی به شمار می‌روند و گاهی هم پنهان  هستند و بدون این‌که دیده شوند نقش مهار‌کننده مانتو را بازی می‌کنند. راز این گره‌ها هم جدا از ابتکار و خلاقیت خانم مرعشی، راحتی است که در مانتوها ایجاد می‌شود. این راحتی علاوه‌بر این‌که از نظر اندازه دست شما را در انتخاب باز می‌گذارد، خلاقیت‌تان را هم شکوفا می‌کند چون می‌توانید با گره‌ها بازی کنید و به مدل‌های متفاوتی در یک مانتو برسید.



این مانتو ترکیبی است از 2 پارچه متفاوت که از نظر جنس و بافت، در عین تفاوت، با هم هم‌خوانی دارند. ویژگی این مانتو غیراز فرم مشخص آن مدل یقه‌ای است که به شکل‌های مختلف و بنابر سلیقه خود شما تنظیم می‌شود.



جنس این مانتو از پارچه‌های حریر است. این جنس پارچه ضمن راحتی و خنکی که به مانتوی انتخابی شما می‌دهد روی آزادی طرح هم تاکید دارد. البته با یک آستر نخی بسیار خنک هم ترکیب شده تا شما را به پوشش دلخواه‌تان برساند. یقه باز این مانتو دست شما را باز می‌گذارد تا هر طور که دوست دارید آن را تنظیم کنید.



جامعه ما رنگ را انتخاب می کند

تنوع رنگ‌ در قالب مدل‌ها و طرح‌های متفاوت یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که در مانتوهای تابستانه مهسا به چشم می‌خورد. نگاه خانم مرعشی هم به این دنیای پر از رنگ از این قرار است: «به انتخاب رنگ خاص و تعریف آن برای زمان و سال خاصی معتقد نیستم. حتی چندان میلی به تکرار مدل‌ها، روی رنگ‌هایی که اروپایی‌ها به‌عنوان رنگ سال انتخاب می‌کنند، ندارم چون معتقدم، این نیاز جامعه خود ماست که باید رنگ سال و فصل را تعریف کند. بنابراین در انتخاب‌ رنگ‌ها هم بیشتر دنبال حسی می‌روم که از حال و هوای جامعه و محیط اطرافم می‌گیرم. ضمن این‌که چهره افراد و سلیقه آن‌ها برای من یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تعیین‌کننده رنگ است. البته باید اعتراف کنم به اعتقاد من مدل و چگونگی طراحی لباس پابه‌پای انتخاب رنگ در رسیدن به نتیجه نهایی نقش دارد و حتی می‌تواند خیلی از رنگ‌های سنگین را سرحال‌تر کند.»



این مانتو از آن انتخاب‌هایی است که ناخودآگاه حس لباس‌های باستانی را در ذهن شما زنده می‌کند. آن هم به دلیل طراحی پارچه که یادآور جقه‌های آشنای ایرانی است و البته مدل آستین‌ها که لباس‌ قجری را در ذهن تداعی می‌کند. در عین حال طرح اصلی آن از پالتوهای نظامی قدیمی  ایرانی الهام گرفته شده است.



این پانچو یک انتخاب مناسب برای زمانی است که به یک مراسم رسمی دعوت شده‌اید و فقط به یک پوشش سبک و راحت احتیاج دارید که تا مقصد لباس شما را بپوشاند. این پانچو درست مانند یک شنل روی لباس مجلسی‌تان قرار می‌گیرد و به شما اجازه می‌دهد که تا مقصد راحت باشید.



باز هم یک مانتو زیبا که می‌تواند برای شما نقش یک لباس مجلسی را بازی ‌کند. جدا از طراحی این مانتو که از لباس‌های مجلسی الهام گرفته شده طراحی یقه و جنس آن هم به‌گونه‌ای است که به زیبایی می‌تواند شما را از یک لباس مجلسی بی‌نیاز کند.



زیبایی و راحتی در کنار هم

راز گشادی و آزادی مانتوهای برند مهسا، در نگاه متفاوتی است که خانم مرعشی به زیبایی دارد. به اعتقاد او ترکیب مناسب یک لباس است که ظاهر یک فرد را متناسب‌تر نشان می‌دهد و اتفاقا لازمه این ترکیب مناسب هم هرگز تنگی لباس نیست. گشادی و یک لباس، البته به شرط این‌که یک گشادی تعریف شده باشد نه صرفا یک مدل کلوش کیسه مانند یا حتی پرچین، دست طراح را باز می‌گذارد که به یک ترکیب مناسب برسد؛ ترکیبی که در عین راحتی، فرم و ترکیب داشته باشد و جای کمر دامن و حتی سرشانه مانتو در آن تعریف شده باشد. این نوع طراحی یعنی طراحی مانتوهایی که در عین گشادی، فرم دارند ابهامی در مدل نهایی ایجاد می‌کند که اتفاقا همین ابهام در متناسب‌تر نشان دادن اندام پوشنده لباس بسیار تاثیر‌گذار است.



یقه این مانتو نقطه عطف آن است. آن هم از این‌رو که به‌دلیل طراحی متفاوتش به شکل‌های مختلف و صرفا با کمک یک گره قابل تنظیم است. از طرف دیگر به اندازه کافی گشاد و راحت هم هست تا شما در آن هرچه‌‌قدر که بخواهید احساس راحتی کنید.



این مانتو هم از جنس حریر است و به طبع خنک و بسیار راحت. مدل تونیک مانند این مانتو به شما اجازه می‌دهد که به آن حتی به چشم یک لباس کامل هم نگاه کنید. کمربند آن هم دست شما را باز می‌گذارد که آن را هر طور که دوست‌دارید تنظیم کنید.





تاریخ : پنج شنبه 90/4/30 | 9:48 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • بی بی مارکت
  • ttp://www.bachehayeghalam.ir/sitefiles/bgh_sound_player.php">