سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.
از شر بوی بد عرق خلاص شویم
 
با گرم شدن هوا و نزدیک‌شدن فصل تابستان تعریق به یکی از مشکلات اصلی سلامت تبدیل می‌شود، عرق کردن پدیده‌ای است که امروزه نظر بسیاری از پزشکان را به خود جلب کرده است.

با گرم شدن هوا و نزدیک‌شدن فصل تابستان تعریق به یکی از مشکلات اصلی سلامت تبدیل می‌شود، عرق کردن پدیده‌ای است که امروزه نظر بسیاری از پزشکان را به خود جلب کرده است. شاید برای شما اتفاق افتاده باشد که به قصد میهمانی از منزل خارج شده‌اید،‌ اما به حدی عرق کرده‌اید که خجالت می‌کشید در میهمانی ظاهر شوید زیرا احساس می‌کنید بوی بد می‌دهید.افرادی که زیاد عرق می‌کنند،‌ همیشه در صدد هستند تا به نحوی از شر این ماجرا خلاص شوند. زیاد نگران نباشید ما به شما چند راه کار خانگی برای کاهش بوی بد پیشنهاد می‌کنیم.



بدن خود را تمیز نگه دارید

حداقل روزی یک مرتبه دوش بگیرید، حتی اگر لازم بود می‌توانید دفعات دوش گرفتن‌تان را بیشتر کنید. شستن بدن و عرق باعث کاهش میزان باکتری‌های روی پوست می‌شود. عرق به تنهایی بویی ندارد، اما به طور طبیعی باکتری‌های بسیار کوچکی روی پوست زندگی می‌کنند که وقتی با عرق مخلوط می‌شوند، بوی بدی تولید می‌کنند. بنابراین شستن مناطقی که بیشتر مستعد عرق کردن هستند، مانع از ایجاد بوی بد بدن می‌شود.



از صابون‌های ضدباکتری استفاده کنید

استفاده از صابون‌های ضدباکتری باعث کاهش تعداد باکتری‌ها و کاهش بوی عرق می‌شود.  حتما هنگام خرید صابون و یا ژل حمام به برچسب آن دقت کنید که حتما روی آن نوشته شده باشد، ضدباکتری.



خود را کاملا خشک کنید

هر وقت از زیر دوش بیرون آمدید. بدن خود را با حوله کاملا خشک کنید،‌ به خصوص مناطقی را که بیشتر مستعد تعریق هستند. باکتری‌هایی که باعث بوی بد بدن می‌شوند،‌ در پوست خشک کمتر تولید مثل می‌کنند و تولید آنها کم می‌شود.



از اسپری‌های بدن استفاده کنید

به محض اینکه از زیر دوش بیرون آمدید و بدن خود را خشک کردید،‌ از اسپری‌های خوشبوکننده برای زیربغل خود استفاده کنید. اسپری‌ها نمی‌تواند از تعریق جلوگیری کنند،‌ اما حداقل مثل یک ماسک روی بوی باکتری‌ها را می‌پوشانند. هنگام خرید اسپری‌ها محصولاتی را انتخاب کنید که قوی‌تر باشند و روی برچسب آنها این موضوع ذکر شده باشد. دو وعده در روز صبح و عصر اسپری را استفاده کنید و اگر زیاد عرق می‌کنید یکبار نیز در شب استفاده کنید.

 به عوامل محیطی و بیرونی مثل رژیم‌های غذایی و یا حتی ژنتیک مربوط می‌شود.



کمد لباس خود را تمیز نگه دارید

اگر زیاد عرق می‌کنید، مرتبا لباس‌های خود را عوض کنید. اگر پاهایتان  نیز عرق می‌کند،‌ حتما جوراب‌های خود را تعویض کنید و پودرهای خوشبوکننده داخل کفش خود بریزید و سعی کنید بیشتر پابرهنه در خانه راه بروید. لباس‌های کثیف خود را هیچ وقت دوباره داخل کمد نگذارید، زیرا بوی عرق به لباس‌های و فضای داخل کمد منتقل خواهد شد.



امان از غــذاهای بـَد بـو

فلفل قرمز دارای ماده شیمیایی به نام کپساسین است که گیرنده عصبی در دهان را تحریک می‌کند و باعث فریب سیستم عصبی می‌شود. در این حالت بدن همانند زمانی عمل می‌کند که شما در گرمای 90 درجه قرار گرفته‌اید و هیپوتالاموس در مغز سیگنال‌هایی تولید می‌کند که باعث فعالیت غدد تعریق می‌شود. عرق به پوست می‌رسد و تبخیر می‌شود. غذاها و نوشیدنی‌های گرم مثل قهوه داغ، چای داغ و سوپ داغ نیز با وجود اینکه دمای داخل و مرکزی بدن زیاد نیست باعث تعریق می‌شوند.



بوی سیر، بوی پیاز

غذاها و موادغذایی بودار مثل سیروپیاز نیز دارای ترکیباتی هستند که وارد جریان خون و بدن شده و در نهایت از طریق ادرار،‌ تنفس و یا تعریق خارج می‌شوند. سیر دارای ماده شیمیایی است که بویی شبیه سولفور دارد. سولفور بویی شبیه تخم‌مرغ گندیده دارد. ترکیبات سولفور تعریق را بیشتر و باعث بوی بد عرق می‌شود. بروکلی، کاهو و جوانه‌ها نیز دارای ترکیباتی هستند که بوی عرق را تشدید می‌کنند. ادویه‌هایی مثل کاری و زیره سبزه نیز بوی بدی روی پوست ایجاد می‌کنند. هیچ راهی برای خلاصی از بوی این موادغذایی وجود ندارد. ولی بهتر است به جای اینکه خام خورده شوند آنها را بپزید و بعد بخورید.



بخوریم یا نخوریم؟

غذایی که می‌خورید روی بوی بدن شما تأثیرگذار است. برخی غذاها مثل فلفل قرمز و یا غذاهای ادویه‌دار،‌ باعث افزایش بوی عرق می‌شوند و غذاهایی مانند سیر و پیاز باعث افزایش میزان تعریق شده و بویی مثل بوی «رزگندیده» تولید می‌کنند. بنابراین از خوردن این مواد غذایی پرهیز کنید.



تشدیدکننده‌ها

آشپزی یکی از کارهایی است که بوی بد بدن را تشدید می‌کند. حتما شنیده‌اید که خیلی از خانم‌ها از بوی بد قورمه‌سبزی حرف می‌زنند. در این راستا به شما توصیه می‌کنیم با توجه به اینکه اصولا در هنگام غذا درست کردن به سبک ایرانی، تهیه پیازداغ از اصول کار است، طوری این کار را انجام بدهید که خودتان، لباستان یا محیط اطرافتان این بو را به خود جذب نکنند.
استفاده از یک هود قوی برای آشپزی مهمترین کاری است که می‌توان انجام داد. به جز این باید در هنگام آشپزی، لباسی به تن داشته باشید که جاذب بوی شدید پیاز نباشد. توصیه ما این است که هرگز بعد از حمام با حوله غذا درست نکنید، چون با آلوده شدن حوله به این بو مدت‌ها مجبورید با این شرایط کنار بیایید. کمی انضباط به خوشبو ماندن ما کمک خواهد کرد. این توصیه را از یاد نبرید.



خب، حالا چه طور کمتر عرق کنیم؟

زیاد عرق کردن فرد را در شرایط ناراحت‌کننده و خجالت‌‌آوری قرار می‌دهد،‌ تا آنجا که شاید از رفتن به میهمانی،‌ کلاس ورزش یا مکان‌های دیگر اجتماعی پرهیز کند. فاکتورهای مختلفی مثل چاقی،‌ بیماری‌های دیابت،‌ فعال بودن غده تیروئید، یائسگی و یا مصرف برخی از داروها می‌تواند باعث عرق کردن شود. استرس نیز یکی از عوامل اصلی تعریق است. برای اینکه از تعریق جلوگیری کنید باید بدن خود را خنک نگه دارید،‌ استرس را خود دور کنید.





تاریخ : پنج شنبه 90/4/30 | 9:43 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • بی بی مارکت
  • ttp://www.bachehayeghalam.ir/sitefiles/bgh_sound_player.php">